April 2002 (lekker druk)

Air: “Everybody Herz” (Source/ Virgin)

Genre: Downtempo/ Elektronica/ Reggae/ Dub

Datum: 4/2002

Na het succes van het vorig jaar verschenen album “10.000 Hz Legend”, vonden de heren van Air het tijd om diverse producers aan te wijzen voor het maken van remixen. Volgens de persinformatie zijn dit producers die op dezelfde golflengte als hen zitten. Wel erg verrassend dat dit bijna allemaal landgenoten zijn, not! Dit mini album, genaamd “Everybody Herz”, telt 10 tracks. Hiervan zijn 2 tracks edits van bestaande nummers. Dan resteren nog 7 prima remixen en een nieuwe track van de heren Dunckel & Godin. Laten we beginnen met de remixen voor de track “Don’t Be Light”, dat één van de hoogtepunten op het album was! Mr. Oizo komt met een low-fi versie met een speels karakter en een vrij sferische ondertoon. Hoe zou het trouwens met onze sigaarrokende vriend (Flat Eric) zijn? Hij heeft het vast heel druk met formulieren tekenen achter zijn bureau! De “Neptunes Remix” is één van de topattracties op dit mini album. Deze remix heb ik reeds bij de vinyl recensies beschreven, er is namelijk ook een vinyl editie van “Don’t Be Light”, de track is uitgebracht als single. The Neptunes zorgen voor een lekkere luchtige bewerking met veel additionele melodie accenten, een meefluitende menigte en een funky hiphopbeat! De remix van The Hacker is erg apart te noemen door de inbreng van oeroude drumpatronen uit het jaren ’80 electro tijdperk. Ten slotte is er van “Don’t Be Light” nog een “Malibu Remix” aanwezig die ik persoonlijk iets te elektronisch vind klinken ten opzichte van het origineel, maar ook deze versie overtuigt! De Adrian Sherwood versie van “How Does It Make You Feel?” is een remix van de bovenste plank. Het lukt hem namelijk om het sobere origineel in een Reggae/ Dub jasje te steken (ga het maar eens proberen)! Deze remix klinkt als een conversie naar een andere taal, maar blijft in de lijn van het prachtige origineel, terwijl een Jamaicaanse zanger de originele vocalen ondersteunt. Modjo brengt een remix ten gehore van “People In The City” die op zijn minst opvallend te noemen valt. Je hoeft geen funky house zoals “Lady” te verwachten, maar een stukje muzikale jazzy dance met gebroken beats en een grote inbreng van de piano. Tot slot is de nieuwe track van Air, “The Way You Look Tonight”, een kruising tussen “Lucky & Unhappy” en “How Does It Make You Feel”. Deze track overtuigt niet echt, maar is een aangename aanvulling voor je Air-collectie! Conclusie: als je het album waardeert, waardeer je deze remix EP ook!

Various: “Hardstyle, The #1 Hardhouse Comp.” (Combined Forces)

Genre: Hard-House

Datum: 4/2002

Combined Forces komt op 8 april met de veelbelovende titel “Hardstyle: The #1 Hardhouse Compilation” op de markt. De vraag is of dit ook waargemaakt wordt door de samensteller(s)? Naar mijn inzien bovengemiddeld. Op de compilatie staan inderdaad een aantal knallers van formaat die af en toe richting de harcore neigen, maar wat wil je ook met voormalig hardcore producer DJ Isaac op de tracklist! Het is tevens deze Isaac die twee van de betere nummers verzorgd: “Beat the Silence” en “On the Edge”. Eerstgenoemde is een lekkere doorstamper met een aanstekelijke partymelodie. Het is ook niet verwonderlijk dat deze track al wekenlang hoog genoteerd staat in de “Dance Trends Top 30”. De tweede track van de hand van Isaac, die overigens immer samenwerkt met Pronti & Kalmani, is wat minder commercieel en komt in aanmerking voor heel wat “geluidsoverlast” in de positieve zin van het woord. De plaat wordt namelijk gedragen door een heerlijke stevige bassdrum en mooie industriële synthgeluiden, een hoogtepunt op de CD. Ook Don Diablo komt met een aantal prima producties goed aan bod. Andere nummers die overtuigen zijn: Bassdriver met “Fatal Invasion”, Disruptor met “Exposed” en de Don Diablo Remix van Yahel’s “Devotion”. Op de tracklist wordt een remix van “Voyage” vermeld, maar we hebben hier overduidelijk met een remix van die andere topper van Yahel te maken, waarvan ik persoonlijk het origineel op Cyber Records grijs gedraaid heb! Als laatste track komt een remix voorbij van Golden Girls’ “Kinetic”, die het helaas niet haalt bij het briljante origineel van 1992, maar dat is ook geen schande want de originele versie is een onvervalste klassieker van de bovenste plank! Concluderend kunnen we stellen dat Hardstyle een aardige compilatie is geworden met een flink aantal positieve uitschieters en genoeg variatie om te kunnen boeien! Ga de CD in ieder geval checken in je platenzaak of surf naar www.combinedforces.com voor meer info!

(Remco/ AD)