Eddy Meets Yannah: “Just Like…” (Compost Records)

Genre: Broken Beats/ Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Deep-House

Datum: 4/2005

Eddy Ramich (uit Zagreb) kennen we van het duo Eddy & Dus die onder andere een compilatie voor Ecco Chamber Vienna verzorgde (een editie uit de “Playground” serie) en een remix voor Les Gammas op Compost. Nu gaat Eddy de samenwerking aan met Yannah. Compost verbreedde onlangs haar arsenaal met meer retro pop en punk achtige dingen. Dit is echter weer een fraai broken beats (grotendeels) album op torenhoog niveau. De fusie van lekkere melodieën, vocalen en de strak geprogrammeerde beats werken voortreffelijk. Het klinkt als een harmonieus geheel dat je direct beet neemt en niet meer los laat! Denk qua gevoel ook een beetje aan de jazz-dance van groepen als Incognito en The Brand New Heavies, gecombineerd met de broken beats sound van Compost. In de lange rij van sterke Compost releases is dit geen uitzondering. Beste tracks: “Reach The Sky”, “Are U That Someone?” en “Thinkin’ About The Dayz?”. Check deze disk eind mei 2005 in je platenzaak!

Praful: “Pyramid In Your Backyard” (Therapy Recordings)

Genre: Downtempo/ World Music/ Nu-Jazz/ Deep-House

Datum: 4/2005

“Pyramid In Your Backyard” is het tweede album van multi-instrumentist Praful (geproduceerd door Adani & Wolf). Praful’s eerste album “One Day Deep” werd in Amerika een groot succes, wat hem een uitgebreide tour door het land opleverde. Nu is er het altijd moeilijke vervolg. In 12 tracks laat Praful horen niet stil te hebben gezeten, iets dat wij ook al live mochten beluisteren op het Maison Royale festival (eind maart). Het is fantastisch om al die wereldse invloeden terug te horen onder een lekkere downtempo of deep-house basis. De Indiase zangeres past perfect bij de nieuwe sound van Praful. Wat ons betreft is “April Seven” de uitschieter voor ons door de prachtige melancholische klanken. De verwachtingen worden op dit album volledig ingelost en we kunnen zelfs spreken over een beter album dan “One Day Deep”. Muzikaal gezien uiterst diepgaand! Hulde! Kijk op www.therapyrecords.com of www.praful.nl voor meer informatie.

Flowriders: “Starcraft” (4lux Recordings)

Genre: Broken Beats/ Nu-Soul/ Nu-Jazz

Datum: 4/2005

Distributie: Clone

Flowriders bracht onlangs de single “Pheromone” uit op het 4lux label van Gerd. Deze single werd opgemerkt door vele internationale artiesten uit de zogenaamde sfeergenres. Nu is er het debuutalbum “Starcraft”, dat bol staat van de sterke ‘fusion’ tracks (combinatie van jazz, funk, soul en eigentijdse elektronica)! Op het Maison Royale festival waren ze dé sensatie en speelden 2 fantastische live sets in de funkzaal! De twee zangers en additionele zangeres hebben een fraai stemgeluid. De heren hebben wat weg van Ernesto’s stemgeluid. Qua sound heeft de muziek van Flowriders vrij veel weg van de broken beats van 4hero en ook wat verwijzingen naar de Duitse scene (Jazzanova, Domu en Rima). 4hero horen we vooral duidelijk als inspiratiebron voor de “Interlude”! Wat overblijft is een puik album dat bol staat van de fantastische akkoordenschema’s en sferische aankleding. Na 16 toptracks druk je spontaan en met plezier op de repeatknop! Beste tracks: “Soul Searchin’”, “Macy Miles” en “Pheromone”, allen erg dansbaar en bovendien muzikaal! Wat een topalbum! Kijk op www.flowridersmusic.com of www.4lux.com voor meer informatie!

Various: “Café del Mar - Aria 3 (Metamorphosis)” (Café del Mar Music)

Genre: Chill-Out/ Classical (Aria)

Datum: 4/2005

Het derde deel uit de “Aria” serie van Café del Mar is een feit. Diverse Aria’s uit de klassieke muziek krijgen een eigentijdse behandeling. Paul Schwartz nam de overall productie van dit project voor zijn rekening en Rebecca Luker de vocals. Met nog een reeks aan gastartiesten worden onder andere muziekstukken als “Furioso” onder de aandacht gebracht. Vermakelijk is dit zeker, maar je moet hier wel van houden. Het Café del Mar gevoel is in ieder geval op treffende wijze vertaald in de oorspronkelijke stukken! De soms diepgaande, onderhuidse melodieën zijn prima aangevuld met downtempo beats (lichtvoetig weliswaar). Kijk op www.cafedelmarmusic.com voor meer informatie.

Fauna Flash: “Worx - The Remixes” (Compost Records)

Genre: Downtempo/ Broken Beats/ Deep-House/ Tech-House/ Elektronica

Datum: 4/2005

Christian Prommer en Roland Appel hebben een flinke staat van dienst opgebouwd als Fauna Flash zijnde, maar ook door de participatie in het befaamde Trüby Trio. Ook de diverse side projects zoals bijvoorbeeld Voom:Voom bleken succesvol! Sinds 2002 zijn er geen (volledig) eigen producties meer onder de naam Fauna Flash verschenen, de vele remixen niet meegeteld. Een aantal van de Fauna Flash remixen zijn nu gebundeld op het fraaie “Worx - The Remixes” album! Op de CD staan remixen voor formaties/ artiesten als The Underwolves, Joseph Malik, Megablast, Minimal Compact, Grupo Batuque, Hajime Yoshizawa en Hidden Agenda. Je krijgt veelal lekkere ‘housey’ tracks te horen met hier en daar wat soul/ jazz invloeden, maar vooral veel computergeluiden uit elektronica hoek. Beste track: de remix voor Hajime Yoshizawa’s “Endless Bow”, misschien nog wel beter dan de nu al legendarische Jimpster remix.

Various: “The Therapy Sessions Volume 2” (Renaissance)

Genre: (Progressive) House

Datum: 4/2005

Op deel 2 uit Renaissance’s “The Therapy Sessions”, zijn het DJ’s Dave Seaman en Luke Chable die ieders een disk voor hun rekening nemen met house vol diepgang. Beide heren zijn bekend als ‘progressive’ draaienden en laten hier weer eens positief van zich horen. Dat progressive geen stroming is, maar een benaming voor het draaien van diverse soorten house met invloeden uit een veelvoud aan muziekstijlen, wordt hier onderstreept. Dave Seaman start vooral met lekkere epische houseplaten. Zo laat hij onder andere Silicone Soul’s “Les Nocturnes” voorbij schieten (van het verse album op Soma). De diversiteit in de mix is duidelijk daar, maar echt boeiend kunnen we het helaas niet noemen. Luke Chable begint heel duister met “Skin Up” van Andy Page, een uiterst lekkere progressive breaks plaat. Hij bouwt via diverse breaks tracks op naar Danny Bonnici’s “Return To Saturn”, dat klinkt als de lichtere productie van techno/ tech-house ‘hero’ Alexander Kowalski. De lekkerste track op de compilatie komt op naam van Parallel Realities, wiens “Believe” in de Habersham remix simpelweg een dansvloer naar hogere sferen zal tillen! Een aardige compilatie, maar geen uitschieter zoals de laatste paar Renaissance releases!

Various: “Lagoa 16” (N.E.W.S.)

Genre: Techno

Datum: 4/2005

Lagoa residents Manu Kenton en Jamie Dill nemen hier het 16e deel uit de “Lagoa” serie voor hun rekening. Lagao is de bekende Belgische technoclub in Menen. Verwacht een lekkere stevige techno sound met een industrieel en donker geluid. In totaal komen er 25 tracks aan bod van namen als Max Walder, Johannes Heil, Technasia, Frank Biazzi, Terence Fixmer, Marco Remus en beide resident DJ’s van de club die naast de selectie ook de uiteindelijke mix deden. Via een goed opgebouwde set staat je uiteindelijk keihard te rossen!

Various: “La Ona Presents Club Grooves” (Digidance)

Genre: Groovy House

Datum: 4/2005

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

La Ona kennen we van haar sets op het Bloemendaalse strand (bij de Republiek). Deze knappe dame draait lekkere groovy house met een lekker sexy, funky en gedreven karakter. Op deze 2-CD staan een paar bekende tracks van namen als Gadjo, Tiga en Erick-E, maar het grootste deel van het materiaal hoorden we nog niet eerder en is lekker divers en muzikaal goed in orde. Lekkere swingende dansmuziek voor op intieme dansvloeren, op het strand of gewoon thuis. Kijk op www.la-ona.com voor meer informatie.

Autechre: “Untilted” (Warp Records)

Genre: Elektronica

Datum: 4/2005

Distributie: Rough Trade

Goed nieuws! Er is een nieuw album van Autechre. Net als labelgenoten Plaid, Boards Of Canada en Aphex Twin, maakt Autechre van die ‘gefreakte’, verknipte elektronica. Uiterst ingewikkeld geproduceerd, maar ook nog eens leuk om te luisteren door het speelse effect. “Untilted” klinkt was ons betreft als een nieuw hoofdstuk in het Autechre verhaal. Het album klinkt echt anders als het voorgaande werk. De knappe, verborgen geluidenreeksen zijn erg goed ingeprogrammeerd en bovendien zijn de beats met uitzonderlijke precisie uitgemeten. De lange tracks vormen één lange luistertrip, waarvan ons de climax van “Pro Radii” het meest positief opvalt door de sferische klanken na circa 6½ minuut. Al met al een uiterst knap geproduceerd album!

Various: “Kom Tie Dan Hè” (Digidance)

Genre: Skihut/ Jumpstyle

Datum: 4/2005

Voor de liefhebber van skihut en jumpstyle muziek zullen we deze niet al te serieuze compilatie bespreken. Op “Kom Tie Dan Hè” staan 19 tracks met een hoog inhaakgehalte. Het zijn grotendeels gimmick achtige tracks met power en geleende thema’s. Je hoort elementen uit skihut en jumpstyle terugkomen, een combinatie die nu hot is door de titeltrack van DJ Norman vs. Darkraver. Op de tracklist staan: Marc Acardipane, The Prophet, Stormtraxx, Ruthless & Vorwerk, Special D en GJ Warez. Een matige CD!

Cijfer: 4