April 2006

Various: “Blossom 2” (Disque Deluxe/ United)

Genre(s): Akoestische Chill-Out/ Downtempo

Rubriek: 4/2006

Distributie: United Recordings

Deel 2 uit deze vrij nieuwe “Blossom” serie is pas geleden verschenen. Wederom krijg je veel akoestische chill-out tracks te horen, samengesteld door fijnproever Monte La Rue. Op deel 2 staan 15 pareltjes van tracks, waarbij bekende namen worden afgewisseld met onbekender werk. Bekende namen als Mandalay, Lux, Viste La Vie feat. Grand National, Alpha, Madrid De Los Austrias, Mozez (voormalig zanger van Zero 7) en Bah Samba feat. Alice Russell leveren allen topbijdragen af. Voor ons is het hoogtepunt de track “Lifeblood” van Bardo State. Deze formatie leverde met “Seneca” ook al één van de beste tracks af op “Blossom 1”. Kijk op www.disquedeluxe.com voor meer informatie.

Frontera: “Frontera” (Music For Dreams)

Genre(s): House/ Broken Beats/ Downtempo

Rubriek: 4/2006

Pete Herbert en Phil Mison zijn de namen achter het Frontera project. Beide heren hebben een bekende naam in de zogenaamde sfeergenres. Het album “Frontera” bevat veel sfeerrijke housetracks met een lieflijk gevoel en veel oog voor detail. Uiteraard ontbreken de broken beats en downtempo geluidscollages ook niet. Na sublieme albums van Bliss, Cantoma en Calm is dit wederom een plaat om uitermate vrolijk van te worden.

Korsakow: “Ears” (Komfort Musik)

Genre(s): House/ Downtempo

Rubriek: 4/2006

Distributie: Kompakt Music

Alex Krüger aka Korsakow trakteert de luisteraar hier op een magnifiek album! Deze producer weet een house en downtempo sound neer te zetten die raakvlakken heeft met vele muzikale stromingen zoals soul, funk, jazz, disco en electro. Gastvocalisten op het album zijn onder andere: Louie Austen, Erlend Øye, Noel en Nudge. De diepe, warme, volle sound van deze producer zal gretig aftrek gaan vinden bij het housepubliek dat van melodische muziek houdt. Het is lichtvoetige muziek die zowel in (deep) house als in meer ‘tech’ gerichte sets zal passen. In totaal krijg je 17 tracks te verduren, wat absoluut geen straf mag heten. Kijk op www.komfort-musik.com voor meer informatie over dit topalbum.

Planisphere: “Lektrophony” (Bonzai Music/ ZYX Music)

Genre(s): Trance/ Trance Breaks

Rubriek: 4/2006

Planisphere is een project van L-Vee (aka Airwave) en Georges Petkidis. “Lektrophony” is een heruitgave, want het album verscheen al eens in 2003. Het album bevat 11 prima trance tracks met veel oog voor detail en allemaal subliem opgebouwd. Op het album staan naast de typische Bonzai trance tracks ook nog eens een paar ‘trancey’ breaks. Het beste voorbeeld daarvan is titelsong “Lektrophony”, welke je direct weet te grijpen. Echte uitschieters kunnen we op dit album niet vinden. Conclusie: een gemiddeld album met de trance breaks tracks als winnaars. Kijk op www.bonzaimusic.com voor meer informatie.

Azymuth: “Pure (The Far Out Years 1995-2006)” (Far Out Rec.)

Genre(s): Jazz Fusion/ Samba/ Broken Beats/ Drum & Bass

Rubriek: 4/2006

Distributie: Rough Trade

De helden van Azymuth (José Roberto Bertrami, Alex Malheiros en Ivan ‘Mamão’ Conti) zijn toe aan een ware ‘best of’ CD voor het Far Out label. Op dit label brachten ze de laatste jaren een aantal top albums uit. Naast diverse herkenningspunten zoals het fantastische “Brazymuth” en “Saudade do Doutor”, valt er nog veel meer te genieten. De bonustrack “Morning” is een aangename verrassing, maar de bonus disk met remixen door Jazzanova, Spiritual South, Roni Size, 4hero, Mark Pritchard en London Elektricity is zo mogelijk een nog grotere aanwinst. De meesters van de soul, funk en jazz fusion (aangekleed met samba) laten zich hier weer eens van hun beste kant zien!

Mousse T.: “All Nite Madness” (Peppermint Jam)

Genre(s): Pop/ House

Rubriek: 4/2006

Distributie: SPV Distribution

Mustafa Göndogdu aka Mousse T. bracht al in 2004 dit tweede artiesten album uit via Peppermint Jam. Het album staat nu weer in de belangstelling door het uitbrengen van de mash-up single “Horney As A Dandy”, een kruising van The Dandy Warhols en Mousse T. (mashed by: Loo & Placido). Op “All Nite Madness” staan in totaal 14 tracks die veelal downtempo zijn en de crossover tussen dance en pop benadrukken. Je kent van dit album ook ongetwijfeld de leuke single ” Is It Cos I'm Cool”, welke tijdenlang op ID&T Radio werd gedraaid (voordat het werd omgedoopt tot Slam FM). “All Nite Madness” klinkt nogal divers en veelzijdig door de vele gastartiesten zoals Roachford, Emma Lanford, Inaya Day en een aantal andere ‘guests’. Kijk op www.peppermint-jam.com voor meer informatie.

Various: “The ObliqSound Selection Vol. 2” (ObliqSound)

Genre(s): Nu-Jazz/ Downtempo/ Broken Beats

Rubriek: 4/2006

Distributie: ObliqSound (www.obliqsound.com)

Deze sublieme verzamelaar op ObliqSound is een ‘must have’ voor de liefhebber van moderne jazz en sfeermuziek. Op het schijfje staan 4 vocale en 8 instumentale tracks. Namen als Grand Pianoramax, Tony Devivo, Renovation Unlimited en Gilfema weten te boeien met ijzersterke tracks. De moderne jazz sounds worden afgewisseld met rustieke downtempo geluidscollages en strakke broken beats. Deze compilatie is een regelrechte aanrader! Winnaar is de track “Starlite” van Grand Pianoramax.

Gilfema: “Gilfema” (ObliqSound)

Genre(s): Nu-Jazz/ World Music

Rubriek: 4/2006

Gilfema bestaat uit Lionel Loueke, de Hongaarse drummer Ferenc Nemeth en de Zweeds-Italiaanse bassist Massimo Biolcati. De formatie blijkt in staat een compleet nieuwe sound binnen de moderne jazz neer te zetten. De invloeden vanuit Afrika zijn gedurende het hele album merkbaar en vormen een meerwaarde op de toch al zo prettig in het gehoor liggende jazz improvisaties met veel aandacht voor vocalen. Moderne jazz heeft in tijden niet zo vernieuwend geklonken als op deze plaat.

Various: “Colour Series: Red 03” (Freerange Records)

Rubriek: 4/2006

Distributie: Goya Music Distribution (www.goyamusic.com)

De releases op Freerange zijn altijd van een torenhoog niveau, dus een compilatie van het label is altijd smullen geblazen. Je krijgt smaakvolle house in alle vormen en maten te horen. Of het nu stijlvolle deep-house, house met electro invloeden of ouderwetse house met Chicago en Detroit invloeden is; de artiesten op Freerange weten wel hoe ze een vette track moeten bakken. Shur-I-Kan, Troydon, Kirk Degiorgio (als Esoterik), Audiomontage (aka Jimpster), Mike Monday en Square One zijn enkele namen op dit overzicht die fantastische platen weten af te leveren. Mocht je ooit de kans krijgen om Jimpster live te zien draaien, dan raden wij jullie echt aan om daar op af te gaan! Kijk op www.freerangerecords.co.uk voor meer informatie.

Junkie XL: “Today” (Roadrunner Records)

Genre(s): House/ Gitaar-Pop

Rubriek: 4/2006

Distributie: CNR Entertainment

“Today” is het nieuwe wapenfeit van Hollands trots Tom Holkenborg aka Junkie XL. Pas geleden is de gelijknamige single “Today” al als single (en 2x12” vinyl) verschenen. Junkie XL weet op dit album een fraaie balans aan te brengen tussen pop en dance, met een hoofdrol voor ingetogen gitaardeuntjes. Of hij dit nu op downtempo popsongs of op housebeats vertolkt; dat maakt verder niet uit voor het resultaat. De sound van Junkie XL staat wederom als een huis. Het album opent met lekkere tracks als “Youthful” en “Mushroom”, waarna je zonder meer geboeid blijft zitten luisteren. De vocalen zijn her en der wat middelmatig, maar het album wordt nergens saai en daarom kunnen we spreken van een sterk resultaat. Kijk op www.junkiexl.com voor meer informatie.

Gotan Project: “Lunático” (Ya Basta!)

Genre(s): Tango/ House/ World Music

Rubriek: 4/2006

Distributie: Bang! Distribution

Na het mega success van het eerste album van Philippe Cohen Solal, Christoph H. Müller en Eduardo Makaroff aka Gotan Project, is het altijd moeilijk om met de opvolger aan de hoge verwachtingen te voldoen. Pas geleden bracht de formatie nog een live DVD uit, maar we hebben lang moeten wachten op de opvolger van “La Revancha Del Tango”. “Lunático” is een prachtplaat geworden. De herkenbare sound, met de bandoneon in de hoofdrol, blijft een genot om naar te luisteren. Wat dit album tot een topper maakt, zijn de invloeden uit de filmmuziek. De cinematische strijkpartijen gedurende de downtempo en house getinte tracks zorgen voor een grote meerwaard, een subtiele vernieuwing en verfijning van hun sound. Op de plaat zijn gastrollen voor onder andere Jimi Santos, Calexico en Juan Carlos Caceres weggelegd. Kortom: deze plaat zou wel weer eens hoge ogen kunnen gaan gooien. Nadeel: we horen niet zo’n dijk van een track als “Tríptico” op het eerste album. Kijk op www.gotanproject.com voor meer informatie.

Various: “Jazz Radio” (Ayia Napa/ ZYX Music)

Genre(s): Smooth Jazz

Rubriek: 4/2006

Deze “Jazz Radio” compilatie bevat allerlei varianten op de ‘smooth jazz’; van traditionele sounds en big-band achtige tracks tot latin jazz invloeden. Cal Tjader, Benny Cartes meets Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Count Basie, Duke Ellington and His Orchestra, Sara Vaughan en Ben Webster & Joe Zawinul zijn enkele bekende namen tussen de in totaal 15 tracks. Echt overtuigend is de compilatie niet, maar bovengemiddeld is het overzicht zeker.

Various: “Jazz Lounge X” (Ayia Napa/ ZYX Music)

Genre(s): Smooth Jazz

Rubriek: 4/2006

Deel 10 uit de “Jazz Lounge” serie bevat een selectie aan uiterst ingetogen jazz muziek. De subtitel is dan ook niet voor niets ‘Around Midnight’. Rustieke muziek van The Wes Montgomery Trio, Miles Davis, Ella Fitzgerald, Chet Baker en The Dave Brubeck Quartet zorgen voor een torenhoge kwaliteit. Voor liefhebbers van lekkere luisterjazz, is dit een fijn alternatief. Let op: deze disk is tijdelijk te winnen op deze site.

Johannes Heil: “Freaks R Us” (Klang Elektronik)

Genre(s): Minimal/ Techno/ Elektronica

Rubriek: 4/2006

Het laatste album dat wij van Johannes Heil hoorden was zijn alom bejubelde plaat op Kanzleramt. Tegenwoordig maakt Johannes Heil naast techno ook minimal en elektronica. De sound van deze producer is steeds weer anders, wat opmerkelijk genoemd mag worden. Bij beluistering van het album valt ons vooral de track “Warrior Of Light” op. Deze track bevat sublieme melodielijntjes met enkele hoog (op de toonladder) ingespeelde bassline synths. Na 10 tracks is het over met de pret. Dit wordt ingeluid met een ware chill-out track om de gemoederen tot bedaren te brengen.

Biboul Darouiche Soleil Bantu: “Africa Is Calling” (BHM Prod.)

Genre(s): Jazz Fusion/ World Music

Rubriek: 4/2006

Wat gebeurt er als je Afrikaanse world invloeden kruist met jazz fusion en jazz-dance? Dan kom je uit bij de muziek van Biboul Darouiche op dit album voor BHM. De frisse kijk op jazz fusion en jazz-dance is aantrekkelijk en zorgt voor een dansbaar resultaat. Enige punt van twijfel is het vocale gedeelte. Je moet namelijk wel van world music houden en open staan voor de ‘African Roots’ op deze plaat. Conclusie: voor de avontuurlijke fijnproever. Kijk op www.bhm-music.de voor meer informatie.

Various: “Trance - The Vocal Session 2006/2” (ZYX Music)

Genre(s): Trance/ Euro-Trance

Rubriek: 4/2006

Het is april en nu is er reeds een 2e deel uit de bekende ‘Trance - The Vocal Session’ serie. Dit betekend dat je alle hits van de laatste weken voorgeschoteld krijgt. Met namen als 4 Strings, ATB, Adam Sheridan (met het ijzersterke “Another Tomorrow”), Public Domain, Ron van den Beuken en Skyline feat. Elisabeth komt iedere liefhebber van trance en de meer commerciële kant daarvan, volledig aan haar trekken.

Isolée: “Western Store” (Playhouse)

Genre(s): Minimal/ Tech-House

Rubriek: 4/2006

Op dit concept album van Rajko Müller aka Isolée worden diverse single releases uit de periode 1997-2003 opgesomd. Naast zijn minimal releases is Isolée ook bekend geworden met zijn (tech)house sound. Op dit album staan sublieme ‘techy’ tracks als “Initiate II” en ook een remix door Freeform Five van de hit “Beau Mot Plage”. Dit is album is een typisch gevalletje van een gemiddelde aangelegenheid.

Various: “House XL - Volume 5” (MORE Music & Media/ ZYX Music)

Rubriek: 4/2006

Deze dubbelaar op MORE Music and Media bevat een groot aantal hedendaagse house klappertjes. Namen als Steve Angello, Olav Basoski (geremixt door Azzido Da Bass), Sugar Caine aka Bionic Phunk, Roger Sanchez feat. GTO, Lee Cabrera en Salomé de Bahia pronken op de tracklist. Jammer is dat de tracks ongemixt op de compilatie geplaatst zijn. Maargoed: met de kwaliteit van de muziek zit het wel snor.

Double U: “A Bottle In The Sea” (Karat)

Genre(s): Elektronica/ Pop

Rubriek: 4/2006

Distributie: Katapult (www.katapult.fr)

Franck Rabbeyrolles aka Double U bracht in 2004 een topalbum uit via Sonar Kollektiv (titel: “Life Behind A Window”). Nu is hij terug met een album op Karat dat wederom van die prachtige, breekbare elektronica popsongs bevat. De akoestische gitaarinvloeden passen perfect bij de geluidscollages en de beperkte stem van de zanger. Helaas vinden we op “A Bottle In The Sea” minder tracks van echte hoge kwaliteit, daarom willen we het album beoordelen als vermakelijk, maar zeker niet het beste werk dat deze getalenteerde producer heeft uitgebracht.