Augustus 2002

Various: “In & Out With Boy George, A DJ Mix” (Trust The DJ)

Genre: House/ Trip-Hop/ Hip-Hop

Datum: 8/2002

Een DJ mix door DJ Boy George, wie had dat ooit verwacht. Boy George is natuurlijk een regelrecht jaren 80 icoon door zijn betrokkenheid bij de Culture Club. Met Culture Club scoorde hij een behoorlijke rij aan hits gedurende de jaren 80 (dat zal niemand ontgaan zijn). Twee jaar geleden verleende hij zijn vocale medewerking aan de Faithless track “Why Go?”, maar veel hoorden we niet meer van hem. Nu kunnen we genieten van een leuke selectie tracks verspreid over 2 discs, geselecteerd en gemixt door Boy George. De eerste disc, “Out”, bevat house en progressive in de breedste zin van het woord. Het zijn veelal clubby tracks met hier en daar wat oldschool invloeden (qua synths dan). Op de eerste disc komt een productie van Boy George langs in samenwerking met Dark Globe, die zeker goed in het gehoor ligt. “Yess” van Christian Smith & John Selway, uitgebracht op Underwater Records (label van Darren Emerson), valt erg op op het eerste schijfje en mag zeker als hoogtepunt gelden! Ook “Freedom Is….” van Stefano Greppi in de Mad Drivers Mix is erg goed te noemen. Het bekende “If You Call” van Ad Finem komt ook nog voorbij. De eerste disc bevat genoeg variatie om lang te kunnen boeien. Disc 2, genaamd “In”, bevat een heel gevarieerd aanbod van tracks (allemaal non-house). Het begint allemaal met filmachtige muziek. De track “Bardot” van Marden Hill (inclusief fluitende man) is prachtig, maar wel treurig qua klanken. Dan komt ons Röyksopp’s bekende “So Easy” ten gehore, nooit verkeerd! Vervolgens komen enige poppy balads, trip-hop en hip-hop tracks aan bod. In de tracklist vinden we dan een track uit 1972, genaamd “Vitamin C” van Can, een track met zeer hippe beats voor die tijd. Benchplayer’s “We Can Walk It Out” is een heerlijke trip-hop track met fraaie klankenpartijen en funky guitars. Later treffen we nog een sterke bijdrage van Bonobo “Terrapin”. Concluderend kan ik deze CD aan iedereen aanbevelen die van een compilatie houdt met een grote diversiteit. Een dikke voldoende voor Boy George!

De-Phazz: “Best Of De-Phazz, Beyond Lounge” (United)

Genre: Lounge

Datum: 8/2002

Met drie uitstekende albums behoort de formatie De-Phazz tot de beste formaties binnen de loungebeweging. De De-Phazz sound kenmerkt zich door een kitscherige retro-sound van vele jaren geleden. De drie albums: “Detunized Gravity”, “Godsdog” en “Death By Chocolate” zijn allemaal succesvol gebleken en daarom vond label United het tijd om een ‘Best Of’ CD samen te stellen. Je zou het concept een samenvatting van de drie albums kunnen noemen. Het is in ieder geval een fraai overzicht van lounge, broken beats en een tikkeltje drum & bass geworden. Op deze prima CD komen klappers voorbij als “Jeunesse Dorée”, “Cut The Jazz”, “Heartfixer”, “Anchorless”, “Jazz Music” en “No Jive”. De mensen die de releases op het Mole Listening Pearls label volgen, weten nu genoeg! In totaal komen 16 goede tot zeer goede tracks voorbij in de ongeëvenaarde De-Phazz sound. Voor de mensen die De-Phazz alleen kennen van bijdragen op compilaties, is er nu de mogelijkheid om een prachtig overzicht van top-lounge aan te kopen. Ons advies is dan ook: ren naar je winkel en laat je overtuigen!

Yinka: “2nd Skin” (Small Paradise/ Coast 2 Coast)

Genre: Jazz/ Soul/ Funk/ Pop

Datum: 8/2002

Dit album van de Nigeriaanse zangeres Yinka bevat 12 parels van tracks. De sound van Yinka is een mix van vele ‘warme’ elementen uit stijlen als jazz, soul en funk. De productie is in handen van Michel van Schie. De openingstrack “Jazz In The Water” grijpt direct je aandacht. De Fender Rhodes klanken maken de muzikale begeleiding zeer warm en de vocalen van Yinka zijn heel puur! De tracks op dit album kunnen getypeerd worden als lekkere soepele popliedjes die heel goed luisterbaar zijn. Na de sterke tracks “Sitting Around” en “Supa Love” treffen we de track “Ready Freddy”. Deze track is nu gereleased als single en zal zeker veel te horen zijn op de radio. De track “Ways” doet me qua klanken een beetje aan de Jamiroquai aanpak denken, erg goed! “Give It Up” is nog zo’n prima voorbeeld van de kwaliteiten van Yinka. Eigenlijk zijn er geen matige nummers op dit zeer sterke album aan te wijzen. Aan het einde van de disc komt nog een Flute Mix van “Ready Freddy” voorbij die wij zeer kunnen waarderen. Kortom: een zeer fraaie CD met aanknopings-punten voor het lounge, pop, soul, jazz en funkpubliek! Kijk op www.yinka.nl voor meer informatie over deze veelbelovende act! Check deze CD in ieder geval tijdens een bezoek aan je platenzaak!

Various: “Tsunami Two Presents: Kid Vicious” (Tsunami)

Datum: 8/2002

Ronald van Gelderen is al een flinke tijd goed bezig en timmert vooral in het buitenland goed aan de weg. Dit heeft hij vooral te danken aan zijn prima producties onder vele pseudoniemen. Vooral zijn Kid Vicious producties spreken tot de verbeelding. In de Tsunami compilatieserie, die ooit werd ingeluid door Ferry Corsten en Robert Smit, mag Ronald van Gelderen nu het tweede deel voor zijn rekening nemen. Ronald selecteerde voor deze compilatie 15 sterke tranceproducties, waaronder een aantal eigen producties. De CD begint heerlijk met de Jan Driver Remix van System F’s “Needlejuice”. Via Kid Vicious’ eigen “Contagious” komen we uit bij producties van Microbots en het onlangs op Polar State uitgekomen Lotus met “Space In Time”. Na de nieuwe, overtuigende Ocean Lab feat. Suissa “Sky Falls Down”, treffen we een prima productie van Rapid Eye met “Circa (Forever)”. De Lange Remix van DB Boulevard’s “Point Of View” keuren wij niet geheel goed, maar deze track wordt opgevolgd door Plastic Boy’s superieure “Silver Bath”. Na bijdragen van Eon (Ferry Corsten) en Signum, worden we heel vrolijk van de Cosmic Gate Remix voor Tiësto’s “Urban Train”. De CD eindigt met nog een bijdrage van Eon, het sublieme “Pocket Damage” (niet uit mijn platentas weg te slaan), Roger Goode’s “In The Beginning Again” en Ferry Corsten’s “Punk” in de Kid Vicious Remix. We kunnen stellen dat deze CD zeker overtuigd tussen het overvolle aanbod aan trance compilaties. Van dit soort CD’s mogen er wat ons betreft meer komen, maar wel met tussenpozen van 3 maanden of meer, dat zal de kwaliteit hoog houden!

Various: “Badmeaningood Vol. 1, By Skitz” (Ultimate Dilemma)

Genre: Hip-Hop/ Rare Grooves

Datum: 8/2002

Austin Wide, het brein achter de Another Late Night serie, heeft in de Badmeaningood serie een fraai nieuw idee op de markt gezet. Normaal gesproken doen wij weinig aan hip-hop op deze site, maar omdat deze CD een mooie brug slaat tussen lounge en hip-hop, vinden wij een recensie zeker op zijn plaats. Op dit eerste deel van de serie mag de in London wonende producer Skitz zijn favorieten tentoonspreiden. Skitz kiest voor een groot aantal bekendere namen zoals Fu-Schnickens, Wu-Tang Clan, A Tribe Called Quest, Black Sheep en Kool & The Gang. Op de CD komen opvallend veel ‘muzikale’ hip-hop tracks voor, waardoor de CD voor een bredere doelgroep interessant wordt. Het zijn ook bijna allemaal oudere tracks (dus classics). Tussen de vele hip-hop invloeden komen ook enige reggae tracks aan bod! Roots Manuva’s “Witness (One Hope)”, een track waar we al van hebben genoten op Zero 7’s Another Late Night selectie, komt nu met vocalen aan bod. Ook Masta Ace Incorporated met “Born To Roll” mag gelden als absoluut hoogtepunt op dit schijfje. De compilatie wordt afgesloten met Kool & The Gang’s “Summer Madness”, een niet te missen classic uit 1974, waarvan de melodie later zou worden gebruikt door B-artiest Will Smith (toen nog The Fresh Prince). Kortom: deze CD is niet direct ons ding, maar toch hebben we erg genoten van de muziek. Ga hem eens uitproberen als je wat anders wilt horen dan de downtempo. Voor rap/ hip-hop liefhebbers wellicht een bijbel!

Various: “Feel The Jazz Flow” (Extra Value)

Genre: Lounge/ Nu-Jazz

Datum: 8/2002

Deze Jazzy dubbelaar bevat een enorme dosis aan grote namen en de kwaliteit liegt er niet om! CD 1 is nog maar net begonnen of er komt al een track van 4hero aan je voorbij “Another Day”, een track die al erg in de smaak viel naar aanleiding van hun album “Creating Patterns”. Na een bijdrage van Boozoo Bajou en Etienne de Creçy’s “Scratched” stuiten we op een track van legende Herbie Hancock. Zijn track “Be Still” is zeer goed te doen, alleen de vocalen zijn niet echt subliem. De bijdragen van De-Phazz en Jaffa zijn ook adembenemend mooi! Moby’s “Why Does My Heart Feel So Bad” vinden wij een vrij simpele oplossing, maar het blijft een goed nummer. Op CD 2 treffen we direct het sombere “Simple Things” van topformatie Zero 7. Via sterke tracks van Groove Armada, Aqua Bassino en Llorca komen we uit bij Quincy Jones (de producer van de oude Michael Jackson platen). Zijn bekende “Summer In The City” is natuurlijk onmiskenbaar mooi en Nightmares On Wax hebben later dankbaar gebruik gemaakt van dit nummer door er samples uit te nemen voor hun succesplaat “Nights Interlude”. Opvallend is de fraaie track van David Basho “Just An Illusion”. De compilatie wordt afgesloten door Plastyc Buddha’s smash “Rhodes Royce” en Rinôçérôse’s “It’s Time To Go Now”. Tussen het grote aanbod aan chill-out compilaties is dit een titel om zeker uit te proberen. Ga hem checken in je platenzaak! Qua kwaliteit één van de beste verzamelaars van de laatste tijd!

Various: “Multigroove: The Sound Of Don Diablo” (Multigroove)

Genre: Techno/ Trance / Hard-Dance

Datum: 8/2002

De samensteller van deze CD, producer/ DJ Don Diablo, geniet voornamelijk grote bekendheid in Engeland waar hij resident DJ is in Club Passion. Ook was hij dit jaar in Nederland te bewonderen op onder andere Dance Valley. Bij het beluisteren van de CD valt de veelzijdigheid van de platenkeus op. De disc loopt uiteen van trance en techno naar hardtrance. Punt van kritiek is de opbouw van de mix, welke naar mijn mening vrij matig is. Opvallend nummer is “Speed” van Azzido da Bass ft. Roland Clark. Deze track vormt als het ware de overgang van het monotone, emotieloze techno gedeelte naar een meer trancy/ hard-trance slot van de CD. Lekkere nummers op de cd zijn: DJ Virus’ “All Your Bass”,  Mutant DJ (aka Yoji Biomehanika) ft. MC Magica’s “Hardhouse Raver” en DJ Noise’s “Sibel”. Uiteindelijk kunnen we concluderen dat het een aardige compilatie CD is geworden, welke veelzijdig is qua muziekstijl. Voor ieder wat wils dus!

(Remco)

Various: “Come With Me” (Extra Value)

Genre: Lounge/ Downtempo

Datum: 8/2002

Deze loungecompilatie is geschikt voor later op de avond. De sfeer moet sensualiteit uitstralen en dat lukt behoorlijk. De CD opent met The Orchid’s “Come With Me”, een lekkere lome track. Röyksopp’s “Sparks” viel al op naar aanleiding van hun fraaie album “Melody A.M.”. Sven van Hees’ “Matrass Mambo” had ik nog niet eerder gehoord en overtuigd zeker. Naomi’s “Anybody Here!” is de volgende track, een absoluut hoogtepunt op het album “Everyone Loves You”. Ook op deze compilatie is Kinobe weer vertegenwoordigd. Ditmaal met een fantastisch nummer met een matige titel, “The G#Spot”. De Fenderpartijen in dit nummer zijn briljant. Het heeft enige raakvlakken met de Zero 7-sound. Mo’ Horizons “Dance Naked Under Palmtrees” is nog zo’n topper met een beetje retro-sound, maar daarom niet minder goed. Het bekende “Glamourgirl” van Alex Cortiz past precies tussen de tracks op deze compilatie, een briljante track! We wachten met smart op Alex Cortiz’ nieuwe album! Na tracks van Gare Du Nord, Red Fish en Anjali volgen sterke bijdragen van Racoon en vooral Mystic Diversions. De vocalen in hun track “Sweet” zijn niet echt briljant te noemen, maar de muzikale ondersteuning is heel goed te doen. Kortom: deze compilatie is nog zo’n prima overzicht van wat zich afspeelt op het gebied van lounge.

Various: “Underwater, Episode 1 (Underwater Records)

Genre: House/ Progressive

Datum: 8/2002

Darren Emerson (ex-Underworld) startte in 1994 het label Underwater Recordings. Na zijn vertrek bij Underworld heeft hij zich meer en meer gericht op het label en nu is daar de debuut compilatie. De CD’s zijn samengesteld door Darren zelf en de momenteel zeer populaire Tim Deluxe. Laatstgenoemde is doorgebroken met de zomerhit “It Just Won’t Do”, waarbij de vocalen zijn verzorgd door Sam Obernik. De hele zomer was dit dé hit op Ibiza! Verder heeft Tim in het verleden nog andere klappers geproduceerd zoals de speedgarage hit “RIP Groove” uit 1997 met Omar Amidora onder het pseudoniem Double 99. “Sirens” en “We All Love Sax” zijn verder solo producties van hem (onder de naam Tim Deluxe). Deze compilatie bestaat uit 2 CD’s met 21 zorgvuldig gekozen nummers erop. Ik heb het dan over namen als Alex Gopher, Ian Pooley, Tim Deluxe, Layo & Bushwacka!, Meeker, Steve Mac en Darren Emerson zelf. Verder staat er nog een exclusief nummer op van Gus Gus. Het eerste schijfje is gemixt door Darren Emerson en direct komt de groove er al lekker in. Mutiny’s “Ya’self” is een dijk van een opener en zet direct de toon voor het vervolg. Je wordt meegenomen in een golf van groovy & funky beats met een vleugje oriëntal. Dit voegt een zomers gevoel toe tijdens het draaien. Altijd lekker tijdens de regenachtige dagen in Nederland. Aan het eind van de eerste CD brengt Darren wat steviger werk ten gehore (richting Progressive), met als hoogtepunt het nummer “Yess” van Smith & Selway. De 2e CD is gemixt door Tim Deluxe en laat horen wat zijn definitie van house inhoudt. Hier komt het vanaf het begin af aan meteen los. De stevige beats zorgen er meteen voor dat je letterlijk gedwongen word de voetjes van de vloer te houden. Nummers van Steve Mac en Tim Deluxe zelf zorgen voor het Ibiza gevoel en dit wordt later verder versterkt door de veelgedraaide “Love Story” van Layo & Bushwacka!. Deze nummers vormen de hoogtepunten op de 2e disc. Het verschil tussen beide CD’s is dat de eerste CD wat melodieuzer overkomt, maar dan toch lekker groovy. Verder zijn de overgangen zeer strak gemixt en blijft bij beide CD’s het niveau hoog waardoor je je niet snel zal gaan vervelen. Voor mensen die op Ibiza zijn geweest is dit een absolute aanrader. Samengevat: een essentiële CD voor liefhebbers van house. Check www.underwaterrecords.com voor meer informatie!

(Melle)

Various: “Beach Colors” (Extra Value)

Genre: Lounge/ Downtempo

Datum: 8/2002

Deze dubbelaar heeft een prachtige hoes. Alle fraaie ‘Beach Colors’ zijn verweven tot een beeldschoon plaatje. Een leuke bijkomstigheid is dat de twee schijfjes ook nog eens prima tracks bevatten! Na sterke tracks van Zuco 103 en Röyksopp, treffen we de track “Ocean Jive” van Sven van Hees. Sven blijft onnavolgbaar wat betreft het omschrijven van zijn stijl, maar zijn geluid is heel herkenbaar. Met Soul ‘n’ Soda komt de swing er meer in. “El Sol” is een prima track met mooie zomerse klanken. De-Phazz is ook vertegenwoordigd op disc 1 met “Anchorless”, een track met drukke beats in combinatie met mooie geluidspaden. Na sterke bijdragen van de Bobby Hughes Combination, Rinôçérôse en Groove Armada belanden we bij disc 2. De eerste track op deze tweede disc komt voor rekening van Moby. Zijn bijdrage “Summer” had ik nog niet eerder gehoord en zal ongetwijfeld van het additionele album bij “Play” komen (die wij niet in ons bezit hebben). Moby’s “Summer” is heel erg mooi. Deze man heeft een gave om prachtige melodramatische melodieën te maken. De beats vind ik overigens ook dik in orde. Arling & Cameron zorgen voor een stukje Braziliaans/ Latijns getinte muziek met “Zona Sul”, erg lekker. Een leuke verrassing is de daaropvolgende track van ‘held’ Chicane met “Low Sun”. Deze track hebben wij in de zomer van 2000 helemaal grijs gedraaid en waarderen we nog steeds! Vervolgens treffen we de Nicola Conte remix van Mo’ Horizons’ “Foto Viva”, die helemaal in het straatje van Eddy de Clercq past. Na sterke bijdragen van Alex Cortiz en Racoon komen we bij het prachtige “Out Of Control” van Fenomenon. In Kinobe’s “Summer In The City” komt een bekende sample voor van een gelijknamige klassieker, een beetje makkelijk scoren wat ons betreft. Een aangename verrassing is de track “Summer Madness” van Kool & The Gang. Wat een fantastisch nummer! The Strike Boys sluiten de compilatie af met “Vida La Revolucion”, wederom een Bossa Nova getinte houseproductie. Deze compilatie overtuigt op alle fronten en zal veel mensen blij stemmen.

Various: “Bazar: Your Guide To World Lounge” (Extra Value)

Genre: (World) Lounge

Datum: 8/2002

Bij het beluisteren van deze 2-CD valt direct op dat het concept staat als een huis. Het world lounge idee is vast niet nieuw, maar de uitwerking is prima gedaan. De cover van deze compilaties zorgt voor een exotisch sfeertje. De klanken komen werkelijk uit alle uithoeken van de wereldbol. Veelvuldig komen de Oosterse klanken aan bod met (soms vervelende) ‘jengelende’ zang, maar zeer goede muzikale begeleiding. De eerste CD begint met het fantastische “Conceptions” van 4hero en voert via bijdragen van Moby, Talvin Singh, Rae & Christian, Racoon, Kinobe en Sven van Hees naar onbekender werk van Pethar en David Basho, dat overigens niet onder doet voor de overige tracks. De bijdrage “Traveller” van Talvin Singh was natuurlijk al bekend van Café del Mar #6 (door José Padilla samengesteld) en schittert hier nog steeds, wat een fantastisch nummer! Kinobe’s “Slip Into Something More Comfortable” was regelmatig te beluisteren tijdens de Deluxe shows van Monte La Rue. CD 2 begint met het bekende “Sunset” van Nitin Sawhney, die wij toch echt liever in de remix van MJ Cole horen. Een opvallende naam verschijnt na een bijdrage van Alex Cortiz, namelijk Fatboy Slim. Norman Cook’s “Praise You” komt in remixvorm voorbij. Op de tweede CD treffen we helaas ook wat mindere producties zoals The Orchid en MC Sultan feat. Amina. Gelukkig worden we daarna weer vrolijk van bijdragen door onder andere Badmarsh & Shri. Als afsluiter van deze compilatie komt ons het bekende “Silence” van Delerium ten gehore. Concluderend kunnen we stellen dat deze compilatie verder gaat waar de “Raindance” hype gestopt is (rond 1997). Kortom: een leuke compilatie voor een zeer brede doelgroep.