Augustus 2006

Andy Caldwell: “Universal Truth” (Om Records)

Genre(s): (Electro) Pop/ Disco & Funk Breaks/ (Deep) House

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Andy Caldwell kennen we van zijn fraaie (deep) house producties voor labels als Naked Music, Inspirit Music en ook Om Records. Hij is tevens betrokken bij projecten als Soulstice en The Streaks. Dit is zijn eerste solo album met prominente vocalisten als Gina Rene en Lisa Shaw. Het album begint aardig met electro achtige pop, maar we spitsen onze oren pas vanaf “Pushin’”. Deze funky disco breaks track klinkt uitermate dansbaar en is fraai geproduceerd. Na een aantal tracks horen we pas weer wat verwijzingen naar zijn oudere producties. “Warrior”, met vocalen van Lisa Shaw, is dan ook een genot om te horen. Caldwell laat op deze plaat een uiterst divers geluid horen, waarbij disco, funk, soul en electro worden vermengd met eigentijdse kruiden! Een prima plaat.

Airmate: “Carry On Wise Guy” (Mole Listening Pearls)

Genre(s): Downtempo/ Broken Beats/ Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Electronic Pop

Rubriek: 8/2006

Distributie: Intergroove (www.intergroove.de)

Airmate is een éénmansactie van Hannes Bieger, een uiterst getalenteerd talent van 27 jaar oud. Hij werkt op dit album samen met een grote lijst aan respectabele gasten, waaronder Platnum (bekend van hun album release op Sonar Kollektiv) en Mozez (ex-vocalist van Zero 7) als meest bekende namen. De muziek op “Carry On Wise Guy” is divers en valt kort door de bocht te typeren als ‘sfeermuziek’. Downtempo, nu-jazz, broken beats, electronic pop, soul: alle genoemde termen hoor je terug in de muziek van Airmate. Tracks als “Messing Around” en “No Chains” zijn erg prettig om te horen, maar ook het overige materiaal doet ter zake! Kijk op www.mole.de voor meer informatie.

Various: “Sneakerz” (Sneakerz)

Genre(s): (Latin) House/ Grooves

Rubriek: 8/2006

Distributie: Sneakerz (www.sneakerz.nl)

De mensen achter de immens populaire Sneakerz clubavonden hebben onlangs een gelijknamige compilatie CD uitgebracht waarbij regular DJ’s Fedde Le Grand en Gregor Salto hun selectie hebben gemixt op 1 schijfje. De heren zijn tamelijk ijdel, want ze laten een groot aantal eigen producties de revue passeren. Hoogtepunt is toch wel het partymonster “Bouncing Harbour” van Gregor Salto. Ook de megahit “Put Your Hands Up 4 Detroit” van Fedde Le Grand ontbreekt niet. Qua diversiteit zal deze mix je zeker aanspreken. Een essentiële compilatie voor de liefhebber van gezellige grooves en (latin) house!

Gene Hunt: “In Sound” (Little Angel Records)

Genre(s): (Deep) House/ Broken Beats

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Gene Hunt heeft al een indrukwekkende discografie op zijn naam staan, maar bracht volgens onze informatie nooit een solo album uit. Dit album op Little Angel Records bevat 11 uiteenlopende tracks, waarbij vooral (deep) house centraal staat. De house sound is nogal Amerikaans (Chicago soul) met een vleugje garage. Aan soulful klanken dus geen enkel te kort! Met gastbijdragen van Craig Alexander, Charles Glenn, Brad Peterson, Vanessa Nova en Laffayette Parker is dit een uitstekende plaat geworden. Hoogtepunten: “Cry 4 Peace” feat. Charles Glenn en “It’s My Thang” feat. Laffayette Parker vanwege de schitterende toetsenklanken!

Karu: “Amazing Place” (Little Angel Records)

Genre(s): (Deep) House/ Downtempo

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Quentin Allen aka Karu bracht nooit eerder een album uit, maar Harley & Muscle geven hem daartoe de kans via het Little Angel label. Op “Amazing Place” worden we verblijdt met 13 tracks die overwegend te omschrijven vallen als deep-house. De leuke downtempo intro is dus een kleine misleiding. Karu gebruikt flinke scheuten soul (ook zo nu en dan vocaal gezien) in zijn muziek en besteed veel aandacht aan groovy & funky basslines. Een erg prettig album!

David Borsu: “Insight” (Counterpoint Records)

Genre(s): Funky Breaks/ Nu-Jazz/ Broken Beats

Rubriek: 8/2006

Distributie: Counterpoint Records (www.counterpointrecords.co.uk)

Het naderende album van David Borsu werd al enige tijd geleden getipt als ‘one to watch’. Zijn met funk doordrenkte breaks, nu-jazz en broken beats sound is een plezier om te horen en de tracks luisteren allemaal heel lekker weg. Op het album staan wij vooral versteld van de soepele beatsproductie. Het door bleeps en bijtende baslijnen gedomineerde “Mannequin Mankind” mag als hoogtepunt bestempeld worden. Extra op het album zijn remixen van Mark de Clive-Lowe en Bruckcells voor de track “Move”. Vooral Mark de Clive-Lowe weet weer eens te overtuigen met zijn strakke soulful broken beats!

Various: “Osmoz” (Loud Beats Recordings)

Genre(s): Downtempo/ Chill-Out/ (Deep) House

Rubriek: 8/2006

Distributie: Sony BMG Music Entertainment France

Zwaargewichten Afterlife en Bruno From Ibiza stelden deze 2-CD samen, waarbij iedere naam een CD met ‘eclectic moods’ mocht invullen. De downtempo en chill-out sound bevat verwijzingen naar plaatsen over de gehele wereld, wat deze CD extra interessant maakt. Het door ons veel gedraaide “Brothers Sisters” van Bongmaster Inc. is één van de toppers op CD1, waar Afterlife 15 tracks voor samenstelde. Dieptepunt op CD1 is toch wel Daisy Daisy’s “Michelle Plays Ping Pong” (van het Sunday Best label). Wat een draak van een track! Gelukkig maken de bijdragen van Nouvelle Vague en Afterlife zelf (met de topper “Blue South”) een hoop goed. Bruno From Ibiza laat op CD2 de sfeervolle kant van de housemuziek horen (in gemixte vorm). Met bijdragen van The Timewriter, Pete Moss, Lisa Shaw, Hipp-E en Bruno From Ibiza zelf, weet je ongeveer wat dit inhoudt.

Various: “Om: Summer Sessions” (Om Records)

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Deze 3-CD is zonder twijfel een zekerheidje om mee te nemen in je vakantiebagage. Met 3 verschillende mixen door respectievelijk Groove Junkies, Chuck Love en DJ Fluid is het drie maal genieten van verse zomertunes. De soul, funk en jazz worden subliem in de housemuziek vermengd en zorgen voor een ingetogen, doch dansbaar resultaat. De zomerse piano’s worden her en der weer uit de kast getrokken en ook qua vocalen is hier geen te kort. Zo nu en dan horen we ook een dikke knipoog naar de garage sound van weleer. Het enige nadeel van deze 3-CD is dat de DJ sets niet zo gek veel van elkaar verschillen qua gebruikte sounds.

Various: “Acquaholic By John Acquaviva” (Great Stuff Records)

Genre(s): Electro-House

Rubriek: 8/2006

Distributie: Great Stuff Records (www.greatstuffrecords.com)

Van John Acquaviva hadden we al jarenlang niets meer gehoord. Samen met Richie Hawtin richtte hij in 1989 het Plus 8 label op dat later een belangrijke rol in de house/ technogeschiedenis zou gaan spelen. Hij is onder andere producer van de geliefde classic “Technarchy” van Cybersonik uit 1990. Acquaviva is nu terug met een dijk van een compilatie vol met zwaar pompende electro-house. Great Stuff Recordings mag dan ook trots zijn op het feit dat deze topper een mix voor het label heeft verzorgd. “Acquaholic” is de naam van zijn avonden in Privilege (Ibiza). Zonder over het randje van ‘te toegankelijk’ te gaan, weet Acquaviva vooral in het eerste deel van de mix de aandacht te grijpen en verslapt niet echt meer gedurende de mix. Een top mix als je het ons vraagt!

Various: “Sage Club 5 By Dirk Dreyer” (Alphabet City)

Genre(s): (Electro) House

Rubriek: 8/2006

Distributie: Rough Trade (www.roughtrade.de)

Dirk Dreyer weet wel raad met het samenstellen van een compilatie CD, zo blijkt na beluistering van “Sage Club 5”. Hij laat een gedoseerde mix van (classic) house en electro getinte house horen, waarbij namen als Till West & DJ Delicious, Freeform Five, Steve Bug, Thomas Schumacher en Mike Monday de revue passeren. Echt spannend wordt de mix nergens, maar een verantwoorde aankoop is deze CD zeker. Check it out!

Various: “In Bed With Space Ibiza 2006” (Clubstar)

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Space Ibiza is voor veel mensen ieder jaar een reden om weer naar Ibiza af te reizen. Op deze CD dubbelaar staan 2 diverse mixen van Jonathan Ulysses (disk 1) en Javier Muñoz (disk 2). Disk 1 staat bol van de electro groove toppers. Zo valt ons de Martijn ten Velden remake voor Last Rhythm’s “Last Rhythm” op (een Guerrillia classic als we ons niet vergissen)! Wat een topper! Ook op disk 2 valt er genoeg te genieten met tracks van Dominik Eulberg & Gabriel Ananda, Sebo K, Booka Shade en Ãme (met het grijsgedraaide “Rej”).

Various: “Lüftkastellet 4 By Kenneth Bager” (Music For Dreams)

Genre(s): Downtempo/ Broken Beats/ (Deep) House

Rubriek: 8/2006

Distributie: Music For Dreams (www.musicfordreams.dk)

Deze serie heeft zich inmiddels al lang en breed bewezen en ook deel 4 is weer een waardig overzicht van mooie sfeermuziek die je het liefst hoort tijdens een intiem etentje in een fraai verlichte setting. Kenneth Bager selecteerde 14 prima tracks van artiesten als Cold Cut, Frontera, Nightmares On Wax en José González (geremixt door Jori Hulkkonen). Betrouwbaar overzicht van het altijd leuke Music For Dreams label.

Various: “DJ Pippi & Jamie Lewis In The Mix 2006” (Clubstar)

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Soulful house is wat de klok slaat op deze 2-CD van de DJ’s Pippi en Jamie Lewis. Dit jaarlijks terugkerende concept staat weer bol met soulful toppers. Hardsoul feat. Shaun Escoffery zijn vertegenwoordigd op disk 1, samen met namen als Karizma feat. DJ Spen, Suroh en Stereofunk. Zowel disk 1 als 2 zijn een streling voor het oor en liefhebbers van de sound van DJ Roog kunnen deze dubbelaar ‘in the blind’ aanschaffen!

Various: “Listening Pearls - Euphonic Perspectives” (Mole)

Genre(s): Downtempo/ Broken Beats/ Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Electronic Pop/ House

Rubriek: 8/2006

“Listening Pearls - Euphonic Perspectives” is een slim overzicht van materiaal uit de Mole stal. Maarliefst 18 uiteenlopende tracks/ artiesten komen voorbij. De kwaliteit van het materiaal is helaas nogal wisselvallig. Ondanks klinkende namen als Lemongrass, Minus 8, Audio Lotion, Yonderboi en Nor Elle, weet deze compilatie niet echt te overtuigen. Komt het door de verzadiging van het downtempo en chill-out genre? Wij denken van niet, maar dat Mole nu een keer niet positief opvalt is opmerkelijk!

Various: “Diamanten und Raketen” (Klang Elektronik)

Genre(s): (Electro) House/ Minimal/ Tech-House

Rubriek: 8/2006

Distributie: Neuton (www.neuton.com)

Het label Klang Elektronik heeft al aardig wat underground clubhits op haar naam staan. Deze ongemixte compilatie bevat sterk materiaal van Johannes Heil, Misc., Alter Ego en Phage & Daniel Dreier. De harde pompende electro-house tracks worden afgewisseld met minimal en meer tech-house getinte uitingen. Voor ons is het hoogtepunt het uiterst hard pompende “Cabrio” van Destillat, dat we ook al eens als single op deze website bespraken.

Various: “Electrolush” (Om Records)

Genre(s): Electro-House/ Minimal

Rubriek: 8/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Ook Om Records gaat met de electro-house en minimal trend mee. Het label dat zich ook meer dan eens bezig houdt met deep-house, Chicago house, downtempo en (abstract) hip-hop, gaat nu dus nog verder de breedte in. De compilatie bevat veel grote namen, waardoor de kwaliteit gegarandeerd wordt. Enkele bekende namen op de 2-CD: MANDY vs. Booka Shade, Andy Caldwell, Chicken Lips, Thomas Schumacher, Fred Everything, Âme (met de megahit “Rej”), Freeform Five (geremixt door Mylo), Layo & Bushwacka!, Shur-I-Kan (geremixt door Mike Monday), Tiefschwarz en Trentemøller. Conclusie: een gevarieerd aanbod van kwaliteitshouse.