Augustus 2007

Various: “Café Oriental 6” (Ayia Napa)

Genre(s): World Music/ (Oriental) Lounge/ World Beats

Rubriek: 8/2007

“Café Oriental” deel 6 is wederom samengesteld door El Sid. Op deze dubbelaar kun je je hart ophalen als je van avontuurlijke, elektronische world lounge houdt. De compilatie bevat materiaal van veelal onbekende namen, aangevuld met bekenden als Green Empathy (check ook hun nieuwe album op Peacelounge), Planet Lounge, Lucky Loop en Hattler. De nadruk ligt uiteraard op oriëntaalse klanken, maar de diversiteit hierbinnen is voldoende om langere tijd van te kunnen genieten. Dit is muziek die in de intieme loungebars op Ibiza niet zal misstaan. Kijk op www.zyxmusic.com voor meer informatie.

Various: “CityBeachClub 4” (Wax ’N’ Soul/ Music Mail)

Genre(s): (Dubby) Downtempo/ (Deep) House/ (Dubby) Elektronica

Rubriek: 8/2007

“CityBeachClub 4” is samengesteld en gemixt door PING (aka Peter Heberling). Hij laat een opbouwende set horen, waarbij dubby downtempo en sfeerrijke deep-house de voornaamste ingrediënten zijn. Hij neemt je mee langs materiaal van bekenden als Razoof, Ohm G en Varano (hier geremixt door de briljante Klovn) naar Deep Dive Corp. en Frankman. Vooral de laatste paar tracks, deep-house qua genre, zijn erg de moeite waard. Verder is deze compilatie, met een doordachte opbouw, niet echt om over naar huis te schrijven. Ga hem gewoon eens beluisteren en vorm je eigen mening. Kijk op www.musicmail.de voor meer informatie.

Various: “Café Solaire 12” (Soulstar)

Genre(s): Downtempo/ (Deep) House

Rubriek: 8/2007

De ‘Café’ compilaties vliegen je weer om de oren. Uit deze reeks hebben we ook al vele delen besproken en eigenlijk is er ten opzichte van de laatste edities maar weinig veranderd. Je krijgt eigenlijk puur een update op het gebied van downtempo en (deep) house volgens het format dat ook de Supperclub reeks lang gebruikt. Op disk 1, geselecteerd door Flavio ‘Muscle’, staan eigenlijk maar weinig echte aansprekende namen, maar het resultaat is best aardig. Zo klinkt “Moving” van Espresso Del Lago erg mysterieus en geschikt! Afterlife’s topper “Blue South” mag als bekend worden verondersteld en doet ook op deze compilatie weer uitstekend mee! Additionele namen als Naoki Kenji en Lemongrass kunnen niet voorkomen dat we bijna in slaap vallen van deze dromerige muziek, die weinig vernieuwend klinkt. Toch heeft de muziek, objectief gezien, wel een aanstekelijk karakter. Voor de doorgewinterde luisteraar van downtempo is dit echter een weinig boeiend overzicht met een herkenbaar en voorspelbaar geluid. Disk 2 is gemixt door Lucia ‘Lucy Bee’ Barbiero en valt eigenlijk op dezelfde manier samen te vatten. Er staan een aantal puike tracks op de lijst zoals de Martino So Deep mix voor Physics’ “So Glad”, dat we onlangs al vanaf vinyl bespraken. DJ Rasoul, DJ MFR en Move D zijn andere aansprekende namen op disk 2. Al met al een weinig verrassend, maar zeker overtuigend product! Kijk op www.soulstarrecords.com voor meer informatie.

Various: “Latin Village 2007” (Digidance)

Genre(s): Salsa/ Latin-House/ Favela Funk

Rubriek: 8/2007

Distributie: Digidance

Traditiegetrouw vond het Latin Village festijn weer de dag na het Awakenings festival plaats in Spaarnewoude. Ook dit jaar kan men het festivalgevoel nogmaals beleven middels een 3-CD compilatie. A-Venue, de organisator van het festival, liet op de afzonderlijke disks een DJ een bepaalde tropische dansstroming vertegenwoordigen. Disk één bevat salsa tunes gemixt door DJ Mauri, disk twee bevat latin-house gemixt door Gregor Salto alongside D-Rashid en ten slotte disk drie draagt de naam Baile Funk waarop Daniel Haaksman het genre Favela Funk vertegenwoordigd (lees: aggressief klinkende Braziliaanse funkmuziek). Ondanks de prima muziek op alle drie de disks, willen we dit product simpelweg omschrijven als een fraai souvenir voor de bezoekers van het festival. Voor de dance liefhebbers is disk twee de meest fraaie disk, met prima materiaal van onder andere Rishi Bass, Madskillz, Sidney Samson, Kraak & Smaak en heel veel materiaal van D-Rashid en Gregor Salto zelf.  Kijk op www.digidance.cc of www.latinvillage.nl voor meer informatie.

Various: “Bloomingdale ‘07” (USM/ Universal Music)

Genre(s): (Electro) Grooves/ Soulful, Jazzy & Funky House/ Latin-House

Rubriek: 8/2007

It's that time of the year: beachclub Bloomingdale released haar nieuwste compilatie CD. Men heeft voor de 2007 editie een uiterst fraai artwork gemaakt (door Voutloos), zodat het product extra opvalt in de CD rekken van je locale platendealer. De locatie aan het strand van Bloemendaal aan Zee is alweer bezig aan haar zesde seizoen sinds de opening. Op de site van de platenmaatschappij Universal vonden we de perfecte inleiding naar het gevoel dat deze nieuwe CD uitdraagt. Samengevat schrijft men: 'Bloomingdale aan Zee is de "hotspot" aan de Nederlandse kust. Voor velen nog steeds "the place to be" in Bloemendaal, want ieder weekend staat deze beachclub weer afgeladen met zonaanbidders en partygangers. Check eens "Sundale", dit is de clubavond iedere zondag in Bloomingdale. De strandtent heeft dit jaar een complete re-styling gekregen. Samen met de spannende programmering in het weekend is dit zeker een strandbezoekje waard. Na het succes van de Bloomingdale CD's van de afgelopen vier jaar, zijn er veel mensen die met spanning hebben zitten wachten op de dubbel CD die sinds eind juni beschikbaar is. CD1 staat vol met de aankomende zomerhits, de lekkerste clubknallers en de heerlijkste standplaten. CD2 is, zoals te doen gebruikelijk, samengesteld en gemixed door de Sundale resident DJ, Mister Ricky Rivaro. Ricky zorgt met zijn mix voor de heerlijkste zomerse beats en brengt het ultieme strandgevoel in je huiskamer of auto. Kortom deze 2-CD is een absolute "must have" voor iedereen die van de zomer houdt'. Editie 2007 is weer prima in orde, maar we missen zo nu en dan echt een stukje diepgang en vernieuwend materiaal. Op CD1 staan een aantal twijfelachtige tracks, maar de diversiteit binnen de diverse house subgenres is goed gedaan. Denk aan electro-grooves, soulful house, latin house en ga zo maar door. Op het eerste schijfje staat niet alleen nieuw materiaal, want we horen ook Richard F's "Let The Sunshine Thru" passeren. Daarnaast komt bekend materiaal van Bob Sinclar, Groove Armada en David Guetta voorbij. De mix van Ricky Rivaro (CD2) is uiteraard een stuk beter verzorgd, maar ook hier missen we de echte uitschieters. Het kabbels allemaal lekker door, zonder dat je in uiterste extase raakt. Alleen de bijdrage van Syke ‘n’ Sugarstarr steekt er met kop en schouders bovenuit. “Danz” is dan ook het allerbeste dat deze 2-CD te bieden heeft. Kijk op www.bloomingdaleaanzee.com voor meer informatie.

Blue Six: “Aquarian Angel” (Naked Music)

Genre(s): Deep-House/ Nu-Soul/ Downtempo

Rubriek: 8/2007

Distributie: Naked Music (www.naked-music.com)

We hebben er erg lang op moeten wachten, maar nu is er dan eindelijk het tweede album van Blue Six. Voorganger “Beautiful Tomorrow” (uit 2002) mag inmiddels tot klassieker gerekend worden en bevatte een groot aantal toptracks, waaronder “Pure”. Blue Six is een project van Jay Denes, die zich op het voorgaande album liet omringen door sublieme zangeressen als Lisa Shaw, Catherine Russell, Monique Bingham, Eve Robinson en Lysa. Op “Aquarian Angel” komen Lisa Shaw en Catherine Russel weer aan het woord, maar nu is er ook prominente rol weggelegd voor Aya, die ook al schitterde op haar soloplaat. “Aquarian Angel” is wederom een mooi album geworden dat een uiterst lichtvoetige deep-house variant laat horen, maar ook wat nu-soul, downtempo en popgetinte tracks bevat. Dit alles in dat typische Naked-jasje, dat in de loop der jaren een begrip is geworden en heel vaak gekopieerd is. Het niveau van “Beautiful Tomorrow” wordt niet behaald, maar men komt een heel eind door middel van tracks als “A Woman Of The World” en “Here I Come”. Naked liefhebbers: sla je slag! Kijk op www.naked-music.com voor meer informatie.

Pretz: "Soundcastles” (i-Label)

Genre(s): Downtempo/ (World) Lounge

Rubriek: 8/2007

Distributie: Pinnacle

Neil Cowley ken je wellicht als de toetsenist van Zero 7 en man achter het Fragile State project, waarmij hij twee zeer geslaagde albums uitbracht via Bar De Lune. Pretz is het debuutalbum van Cowley en laat een fris en fruitig downtempo geluid horen in de traditie van de eerder genoemde namen, maak ook met gelijkenissen met Blue States, The Egg en meer recentelijk Thief op het Sonar Kollektiv label. Prachtige sfeerklanken worden vermengd met pop, jazz, world music en downtempo beats. De kwaliteit van dit Pretz album wordt al vrij snel duidelijk bij het horen van “Chapel Stile”. Dit is melancholische downtempo met een lichte jazz-ritmiek en prachtige harmonieën. En zo volgen nog diverse schitterende nummers die je de kippenvel op het lichaam doen krijgen! Check bijvoorbeeld eens de tracks: “Zazie Skips The Pond”, “Fooby Scoo” en ”Round Blue Glasses”. Wat een topper is dit album, we zijn hier in ieder geval onder de indruk! Kijk op www.i-label.uk.com voor meer informatie!

Beoordeling: 9

Various: “Best Seven Selections 2” (Best Seven/ Sonar Kollektiv)

Genre(s): (Dubby) Downtempo/ Reggae/ (Dubby) House

Rubriek: 8/2007

In 2003 verscheen het eerste deel van “Best Seven Selections”, het muzikale verslag van Sonar Kollektiv sublabel Best Seven uit die tijd. Nu is het zomer 2007 en krijgen we te maken met deel 2 uit deze serie. De uit Berlijn afkomstige Daniel W. Best is de drijvende kracht achter dit label, dat zich vooral richt op reggae en dub gerelateerde dansmuziek. “Best Seven Selections 2” bevat een aantal parels van tracks. Enkele highlights: een nieuwe, exclusieve track van Extended Spirit (Stefan Leisering en Axel Reinemer van Jazzanova), maar ook het prachtige “No Memory Of Time” van Eva Be feat. Joe Dukie. Andere aansprekende namen op deze compilatie CD zijn: Boozoo Bajou, Djosos Krost, DJ Vadim en The Black Seeds. Kijk op www.bestseven.de of www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

Various: “In Trance We Trust 012” (In Trance We Trust)

Genre(s): (Hard) Trance/ Tech-Trance

Rubriek: 8/2007

Distributie: Black Hole Recordings (www.blackholerecordings.com)

Onze Koi karperfanaat Johan Gielen (hij mag zich wereldkampioen Koi kweken noemen) stelde in 2000 al eens het 4e deel uit deze betrouwbare ITWT-serie samen en is nu terug met een nieuwe selectie van kwaliteits trance, hard-trance en tech-trance, uiteraard her en der met wat vleugjes electro. Onze Belgische publiekslieveling heeft weer een aantal erg fraaie platen weten samen te stellen, waarbij alle facetten van de trance de revue passeren. Zo staat Gielen’s eigen pracht “Magnetude” op de tracklist, maar ook Tiësto’s thematische “Elements Of Life” (beste track van zijn gelijknamige laatste album). Mojado’s “Kaktus” valt ook op tussen de 16 tracks. De houseclassic “Cactus Rhythm” van Plexus is namelijk subtiel verpakt in een nieuwe vrij kale, doch zware onderbouwing. Naast genoemde tracks horen we ook prima materiaal van Marcel Woods (check die beats!) en de Cosmic Gate versie voor Vincent de Moor’s klassieker “Fly Away” voorbij komen.

Various: “FFWD Fit For Free Dance Parade - The Album” (Mostly)

Genre(s): (Tech) House/ (Progressive) Trance/ Tech-Trance

Rubriek: 8/2007

DJ Dazzle laat dit jaar al voordat de FFWD Fit For Free Dance Parade van start is gegaan van zich horen. Op deze 2007 editie, gekoppeld aan de FFWD Fit For Free Dance Parade, laat hij een uiterst gevarieerd geluid horen binnen de marge electro-tech, trance, tech-trance en techno. Naast de wat matige themasong door Peter Gelderblom & Brian Dalton feat. MC Gee, valt er genoeg te genieten op deze vermakelijke mixcompilatie die aardig wat diepgang biedt. Martijn Wittenbols aka DJ Dazzle selecteerde onder andere materiaal van Alex M.O.R.P.H. & Rank 1, Trentemøller, Moonbeam, Dave Spoon, Steven Angello (met onvervalste acid klanken) en natuurlijk ook een paar eigen producties. We hebben hier vooral erg zitten genieten van de prachtplaat “Interference” van DJ Observer & Daniel Heatcliff. Mijn advies is om deze puike compilatie zeker eens een luisterbeurt te gunnen.

Various: “Pacha Ibiza - Summer Mix 2007” (Cyber Production)

Genre(s): (Electro) House/ Minimal/ Tech-House

Rubriek: 8/2007

Deze compilatie mag vooral gelden als een leuk souvenir als je op Ibiza geweest bent en de populaire Pacha bezocht hebt. Het is weer één van de vele Ibiza-gerelateerde compilaties, waarvan er jaarlijks al een bizarre hoeveelheid uitgebracht worden. DJ’s Philippe B. en Richard Grey laten op deze ‘zomermixen’ een grotendeels op electro-house & grooves gebaseerd geluid horen, soms aangevuld met wat jaren 80 synth-pop filterhouse en meer ‘tech’ of minimal georiënteerde tracks. Tamelijk flauw materiaal gaat op deze 2-CD hand in hand met zeer prettige platen! Het is wisselvalligheid ten toppe dus. Dit zijn van die compilaties die verre van origineel zijn, maar qua trackkeuze zeker overeind blijft. Materiaal komt van onder andere Laidback Luke, Acquaviva, Erick Morillo, Kiko Navarro, Sander van Doorn, Julian Jeweil (met zijn gewaardeerde “Air Conditionné”), Bel Amour en ga zo maar door. Beste track komt van D. Ramirez Feat Dmitry Bobrov met “Pleasure Me”, gevolgd door de Jimpster remix voor Kiko Navarro’s “Siempre”. Kijk op www.astralmusic.com of www.cyberprod.fr als je meer wilt weten over dit product.

Dr. G Presents 1Luv: “Neophilia” (Sonar Kollektiv)

Genre(s): Nu-Soul/ Broken Beats/ Deep-House/ Brazilectro

Rubriek: 8/2007

1Luv is een project van Dr. G aka Jason Oculto. We hoorden al eerder werk van deze producer op de Sonar Kollektiv compilatie “Secret Love 2”. Op die compilatie stond de ‘Brazilectro’ track “The Answer”. “Neophilia” is een aangename release uit de altijd betrouwbare Sonar Kollektiv stal. De muziek doet me soms aan Platnum denken, al gaat het 1Luv-geluid een stuk breder. In vergelijking met het nieuwe album van Eddy meets Yannah (waarover je hieronder kunt lezen) is “Neophilia” een stuk beter en contanter van kwaliteit. Opvallende tracks in positieve zin zijn: “Starz”, “If U Can Be Strong” en “Gonna Get 2 U”, allemaal doordrenkt met smaakvolle soulkruiden! Al met al een heerlijk album! Kijk op www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

Various: “Thaibreak Volume 2” (Ayia Napa)

Genre(s): Tech-House/ Minimal/ Downtempo

Rubriek: 8/2007

Op deel 2 uit de “Thaibreak” serie is één schijfje gereserveerd voor tech-house/ minimal sounds en één schijfje voor sfeervolle, dromerige downtempo. Samenstellers Björn Wilke en Alex Azary weten een prima overzicht van tracks te presenteren en mixen, maar we kunnen niet van een echt spectaculair resultaat spreken. Muziek van onder andere Aural Float, Pascal Feos, Onur Özer, Fuckaponydelic, Plasmik, Gabriel Le Mar, Estroe en Björn Wilke zelf zorgen voor prima luistermomenten, maar we raden iedereen toch echt aan om deze release eerst even te gaan beluisteren voordat je hem aanschaft. Kijk op www.zyxmusic.com voor meer informatie.

Kubus & BangBang: “Learning Curve” (TopNotch)

Genre(s): Hip-Hop/ Experimental Breaks/ Drum & Bass

Rubriek: 8/2007

De site van TopNotch schrijft treffend: ‘Zwolse producer Kubus verdiende zijn sporen met onderscheidende producties voor onder meer Opgezwolle, DuvelDuvel, Jawat en Typhoon. Solodebuut “Buitenwesten” en duoplaat “Microphone Colossus”, met Sticks van Opgezwolle, zetten zijn door electro, techno en drum ’n bass besmette stijl definitief op de kaart. De tijd is rijp voor een derde volledig door Kubus geproduceerde plaat. Met “Learning Curve” wordt de belofte meer dan ingelost. Zowel sound als inhoud verkennen dankzij een vruchtbare samenwerking met BangBang nieuwe paden. Ditmaal echter niet alleen voor Nederlandse Hip-Hop. Voor Learning Curve wijkt Kubus van het welbekende Nederlandstalige pad. Achter de mic staat ditmaal namelijk een import-MC in plaats van een landgenoot. De Britse BangBang komt oorspronkelijk uit Zuid-Oost London, is half-Jamaicaans en half-Iers, woont momenteel in Amsterdam en vertrouwt volledig op de oerhollandse Kubus voor de muzikale invulling van “Learning Curve”. Zijn openhartige rapstijl houdt het midden tussen typisch Engelse Grime en spoken word, zelf prefereert hij de term city speak’. Wat je uiteindelijk voor je geld krijgt is een uitstekend album vol met hip-hop, experimentele breakbeats (onder andere electro breaks) en drum & bass. Soms rauw, soms verfijnd en tamelijk sfeerrijk. De typerende lyrics van BangBang glijen feilloos over de unieke sound van Kubus, die met dit album wel eens internationaal succes zou kunnen gaan behalen. Dit is zo’n album dat fantastisch is om te ontdekken en veel te draaien. Kijk op www.top-notch.nl voor meer informatie.

Dirt Crew: “Raw” (Dirt Crew Recordings)

Genre(s): (Tech) House

Rubriek: 8/2007

Distributie: Word & Sound (www.wordandsound.net)

Dirt Crew, bestaande uit Peter Gijselaers (aka Break 3000) en Felix Eder (aka James Flavour), genieten steeds meer belangstelling vanuit de dancescene. Hun gelijknamige label loopt goed en hun eigen releases worden veel gebruikt door DJ’s. “Raw” is niet het eerste album van het duo. In 2006 verscheen al het conceptalbum “The First Chapter”. “Raw” bevat erg diep en weinig melodisch materiaal, puur en alleen geschikt voor de dansvloeren. Daarom heeft men gekozen voor een 2-CD release, waarbij disk één de negen albumtracks bevat en disk twee een negental remixen door Dirt Crew voor derden opsomt. Al met al wordt de tech-house sound van de heren nergens echt spannend. Alleen bij hun remix voor Jimpster’s “Seventh Wave”, het allerlaatste nummer op CD2, worden we echt vrolijk. Naast de remix voor Jimpster, worden onder meer ook Marc Romboy, M.A.N.D.Y., Linus Loves en Freestyle Man door de mengtafel gehaald. Al met al een teleurstellend product. Kijk op www.dirtcrew.net voor meer informatie.

Beoordeling: 6,5

Eddy Meets Yannah: “Once In A While” (Compost Records)

Genre(s): Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Broken Beats/ Deep-House/ Nu-Disco/ Urban Beats

Rubriek: 8/2007

Na het sublieme ”Just Like...” album van een paar jaar geleden waren de verwachtingen hoog gespannen rondom dit vervolg van het Kroatische duo Eddy Ramich en Yannah Valdevit. Helaas wordt de kwaliteit van hun voorgaande langspeler bijna nergens geëvenaard. De tracks hebben veelal een leuk deuntje, maar wel van het soort ’gaat snel vervelen’. Dit wordt direct duidelijk bij de aardige opener (en titeltrack) ”Once In A While”. Op het 16 tracks tellende album gaat het duo de samenwerking aan met Earl Zinger, Capitol A en Amalia, maar allen weten ze niet hun stempel te drukken op dit aardige, maar niet bijzonder sterke album. Vermakelijk is het album zeker, al zullen veel liefhebbers van ”Just Like...” vermoedelijk teleurgesteld worden. Beste track: de afsluiter ”U & I” vanwege het erg aanstekelijke thema, dat minder snel verveelt in vergelijking met een x-aantal andere tracks op dit album.

Various: “Sonar Kollektiv - 10 Years, Who Cares?” (Sonar Kollektiv)

Genre(s): Nu-Soul/ Future Jazz/ Broken Beats/ House/ Dub/ Reggae

Rubriek: 8/2007

Sonar Kollektiv bestaat 10 jaar en dat moet, hoe kan het ook anders, gevierd worden met een compilatie. Nu beginnen we wel eens beu te raken van al die verjaardagen enzovoorts, maar bij labels als Sonar Kollektiv of Compost Records is het absoluut geen straf om een terugblik op CD’s vast te leggen. Wat krijg je voor je geld? Simpel: kwaliteitsmuziek van grote namen als Micatone, Jazzanova, Slope, Moonstarr, Benny Sings, Lighning Head, Umod (aka Domu), SoulPhiction, Nuspirit Helsinki, Fat Freddy’s Drop (en Joe Dukie solo), Âme, George Levin feat. Clara Hill en ga zo maar door. Het is één lange zegetocht langs vele stijlen die we hierboven in de typering niet eens kunnen opsommen. Hulde voor dit kwaliteitslabel! Kijk op www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

A-La-Carte: "Selection 1” (Ayia Napa)

Genre(s): Downtempo/ Funky Breaks/ Broken Beats/ Brazilectro

Rubriek: 8/2007

A-La-Carte blijkt na een kleine zoektocht geproduceerd te zijn door Peshay. We kunnen nergens informatie vinden of het om dezelfde Peshay gaat als de drum & bass legende Peshay (aka Paul Pesce). Dat Peshay wel eens uitstapjes maakte naar experimenteler en rustieker materiaal is bekend, getuige zijn klassieker “Pacific” dat zelfs op een Hed Kandi compilatie belandde. Nu klinkt de muziek op “A-La-Carte: Selection 1” nogal zwoel en zwierig zoals de mooiste koffietafel drum & bass van het Good Looking label zich kenmerkt en horen we veel jungle invloeden terug komen. We mogen dus voorzichtig aannemen dat we met dezelfde Peshay te maken hebben als de man die onder andere LTJ Bukem’s “Music” op tijdloze wijze remixte. Op “A-La-Carte: Selection 1” horen we smaakvolle (dubby) downtempo, funky breaks, broken beats en Brazilectro voorbij komen, waarbij we niet het gevoel hebben dat we iets vernieuwends horen, maar waarbij we wel erg aandachtig blijven zitten luisteren! Erg vermakelijk album is dit geworden. We snappen de geheimzinnigheid rondom de presentatie van dit product alleen niet zo. Kijk op www.zyxmusic.com voor meer informatie.

StoneBridge: “Music Takes Me” (Armada)

Rubriek: 8/2007

In 2004 bracht Sten Hallström aka Stonebridge het album “Can’t Get Enough” uit dat een aantal clubhits voortbracht zoals het veel gedraaide “Put ‘Em High”. Nu is de Zweedse producer terug met het album “Music Takes Me”. Waar veel producers tegenwoordig voor electro kruiden kiezen, kiest StoneBridge voor een gezellige housesound met veel vocale inbreng, maar ook met een dikke knipoog naar de wave-pop van de jaren 80. Het sterke aan dit album is het gevoel voor melodie en harmonie, echter de vocalen vallen her en der tegen en de beats klinken soms wat ‘dunnetjes’.

Various: “Sage Club 6” (Alphabet City)

Genre(s): Tech-House/ Minimal/ Electro-House

Rubriek: 8/2007

Sage Club, een pand dat voorheen dienst deed als treinstation, ligt centraal in Berlijn en heeft meer dan 10 verschillende ruimtes/ zalen. Dirk Dreyer stelde dit zesde deel uit de “Sage Club” compilatiereeks samen en mixte alle tracks vakkundig aan elkaar. Resultaat is een vermakelijke mix van electro-house, tech-house en wat minimal tinten. Op de tracklist vinden we gewaardeerd materiaal uit de Great Stuff stal, maar ook van artiesten als Guy Gerber, Tom Novy, The Timewriter, Trentemøller, Gui Borato, Martin Landsky, Dirt Crew en ga zo maar door. Daarom mag je van ons aannemen dat het met de kwaliteit op dit product wel goed zit. Ga deze compilatie eens rustig beluisteren is ons advies.

Various: “Rotterdam Records - De Megamiks” (Rotterdam Records)

Genre(s): Hardcore (Classics)

Rubriek: 8/2007

Distributie: Mid-Town Distribution

Het label Rotterdam Records, één van de voornaamste aanjagers van de gabber/ hardcore sound in Nederland rond 1992, blikt terug met dit product. “De Megamiks” bestaat uit 3 CD’s, waarvan twee CD’s ook daadwerkelijk een megamix zijn. De derde schijf is een extra’tje met remixwerk. We bespreken normaliter erg weinig hardcore releases (daar zijn veel andere sites voor), maar dit overzicht zorgt toch wel voor de nodige ‘die heb ik lang niet gehoord!’ momenten. Vooral het begin van de eerste CD zal velen doen smullen, want daarbij passeren de eerste releases uit de omvangrijke Rotterdam Records catalogus. Zorgvuldig wordt opgebouwd naar meer recent werk, zonder de tussenliggende perioden te vergeten. Voor de liefhebber een zeer geslaagd product! Kijk op www.rotterdamrecords.com voor meer informatie.

Various: “L’été Abstrait Volume 3” (Abstrait Music)

Genre(s): Downtempo/ Lounge

Rubriek: 8/2007

Van de hand Raphaël Marionneau zijn al talrijke compilaties verschenen. Volume 3 uit deze “L’été Abstrait” serie is een lust voor het oor. Als downtempo/ lounge liefhebber krijg je liefdevolle sounds opgediend met een uiterst lichtvoetig karakter. Op de tracklist wordt prima muziek van onbekende namen als Mike Salta en Laurie Lacordu aangevuld met bekendere namen als The Egg, The Dining Rooms en een ‘ambient mix’ voor Solar Stone’s progressive trance klassieker “Seven Cities”. Dat geeft al een beetje de diepgang van deze compilatie weer. Het hinkt op twee gedachten; enerzijds goede kwaliteitsmuziek, anderzijds te vaak gecompileerde tracks van de bekende namen. Beste tracks: “Real Tribute” van Laurie Lacordu en het tropische Zuid-Amerikaans getinte “Passion Of Romance” van Enzo Cicala. Kijk op www.abstrait.net voor meer informatie over dit product dat in hetzelfde straatje valt als de muzikale output van Café del Mar Music.

Future Loop Foundation: “Memories From A Fading…” (Louisiana)

Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Ambient/ Chill-Out

Rubriek: 8/2007

Distributie: Louisiana Recordings

Mark Barrott, de drijvende kracht achter Future Loop Foundation (hierna FLF genoemd), leerden we kennen middels zijn track “My Movie Is Like Life” (met Michael Conn) die op Café del Mar deel 10 terecht kwam in 2003. Barrott blijkt na een zoektoch op Discogs nog veel meer releases op zijn naam te hebben. “Memories From A Fading Room” is zijn nieuwste creatie. Het album is wat je noemt rustiek. De sfeervolle, ambient achtige settings hebben een uiterst gevoelig, zweverig karakter met her en der een knipoog naar de filmmuziek. Juist die sfeervolle en cinematische momenten maken deze plaat de moeite waard. Het is één lange luistertrip, waarbij je niet op actie hoeft te rekenen, maar vooral mooie rustieke geluiden. Pas bij track #10 krijgen we voor het eerst trippy downtempo beats te horen. Wie van Ulrich Schnauss, Café del Mar releases en soortgelijken houdt, is bij deze release aan het goede adres. Na 50 minuten is het over met de pret en ben je helemaal tot rust gekomen. Kijk op www.futureloopfoundation.com voor meer informatie.

Various: “1 Year Of Aenaria Tribal” (Aenaria Recordings)

Genre(s): Tribal House/ Progressive House

Rubriek: 8/2007

Luca Ricci is de drijvende kracht achter dit jonge Aenaria label en somt middels een compilatie CD het eerste operationele jaar van het label op. Aenaria gaat voor de tribal progressive sound vol met world invloeden (denk aan Arabische en Oriëntaalse kruiden). Het probleem met deze compilatie is dat de muziek gedateerd klinkt. Een jaar of 6 geleden werd deze muziek al gemaakt door jongens als John Creamer & Stephane K. Niet dat de muziek op dit product matig is, maar ook de variatie is niet voldoende. Dit is van die muziek waarvan je in je houseset wellicht één of twee tracks toevoegt, maar waar je zeker geen 1½ uur mee vult. Kortom: voor de liefhebber van avontuurlijk, doch ouderwets klinkende progressive house met veel tribal invloeden is deze release een uitkomst. Kijk op www.aenaria-recordings.com voor meer informatie.

Beoordeling: 6,5

Various: “Heaven 5 - Deep Trance Essentials” (N.E.W.S.)

Genre(s): (Progressive) Trance

Rubriek: 8/2007

Distributie: N.E.W.S. (www.newsrecords.be)

Deel 5 uit de betrouwbare “Heaven - Deep Trance Essentials“ serie betekend niets anders dan meer van hetzelfde met een hoge kwaliteitsstandaard. De zweverige, vaak episch klinkende (progressive) trance sounds zijn weer in full-length formaat verspreid over twee schijfjes. De 18 tracks komen van namen als BT, Breeder, Pole Folder, Mike Koglin, Kamaya Painters, Nalin & Kane en Pete Lazonby, wiens klassieker “Sacred Cycles” (in de befaamde Quivver versie) geweldig was om weer eens te horen. De liefhebber kan ook dit deel binnen de “Heaven” reeks weer zonder twijfels aanschaffen.

Archief CD-recensies & VINYL-recensies