December 2002

Miguel Migs: "Colorful You" (Naked Music)

Genre: Deep-House

Datum: 12/2002

Distributie: Labels (Virgin)

Dat Naked Music de caviaar onder de houselabels is hoeven we niemand meer te vertellen. Na een reeks van topcompilaties onder uiteenlopende namen als Carte Blanche, Nude Dimensions en Nude Tempo komt labelbaas Miguel Migs hier met zijn debuutalbum. Dit 14 tracks tellende werk voldoet zeker aan de verwachtingen. De productiestijl van Migs klinkt gelikt en er zit veel gevoel in. Nu even de tracks op het album: “Think It Over” is een vocale track met prachtige, warme geluiden die je direct zullen aanspreken. Ditzelfde kunnen we mededelen over het bekende “The Night”. “Waiting” is een downtempo track met tegenvallende vocalen. Daarna treffen we “Breakin It Down” met dezelfde ingrediënten, alleen is de melodie hier meer aanstekelijk. “Days Of Color” mag ook zeker tot één van de hoogtepunten op dit album gerekend worden. Het latin getinte “Messages” is een aangename verrassing tussen de tracklisting, een prima track. Na een aantal soul/ downtempo tracks belanden we bij de afsluitende track “Surrender”. Deze track ligt ook weer zeer goed in het gehoor, maar die ‘pok’ bassdrum (denk aan Boozy Woozy) is erg jammerlijk! De overige elementen binnen dit nummer zijn namelijk zwaar bovengemiddeld te noemen. Wanneer je warm loopt voor Migs’ producties, kun je dit album zonder voorbeluistering kopen. Ook de deep-house en loungeliefhebbers kunnen dit doen. Het reguliere ‘dance’ publiek kan het beste eerst een luisterbeurt eraan wagen in de platenzaak.

Streamer: "Blissed" (Kidnap Records)

Genre: Lounge/ Elektronica/ Breakbeats (Big-Beats)

Datum: 12/2002

Distributie: Lowlands

Dit 15 tracks tellende album van Streamer is afkomstig uit 2001, maar is onlangs opnieuw uitgebracht. Wellicht ken je de formatie reeds van de titeltrack “Blissed” dat opvalt door de UB40-achtige trompetjes (herkenbaar dus). Deze track was al te beluisteren op de “Adventures In Chairs” compilatie eerder dit jaar (zie ook de recensie op deze site). Na een intro wordt je gelijk beetgegrepen door de enorm sterke track “Vague Ass”. Het is een lekker funky en swingend nummer met een blaaspartijtje, een super bassline, wat pruttelende acidklanken, additionele effecten en vooral heerlijke beats/ percussie! Het eerder besproken “Blissed” zal je zeker bevallen wanneer je dit nummer nog niet kent. De door big-beats bepaalde track “Blown Up” bevat wat ‘organ’ invloeden, maar kan ik niet echt als spectaculair beoordelen. In de Barnaby Wilde remix voor “My Baby” herken ik diverse samples, waaronder een ‘scratch-sectie’ uit Herbie Hancock’s “Rockit”. Ondanks de samples is dit toch een vermakelijk stukje muziek! Het kitscherige “Feeling Good”, in samenwerking met zangeres Lynn Marino, bevat lekkere jazzy invloeden en heerlijke beats. De beats lijken echter niet 100% bij de productie te passen, maar toch kan ik weinig slechts over deze productie vermelden. Ik wil het zelfs betitelen als één van de betere tracks op dit album. Door tracks als “Nipples”, “Gambia” en “Get Thy Bearings” komt de veelzijdigheid van Streamer goed aan het licht. Na de laatste track “Sleep Walks” is nog een ‘hidden’ bonus te horen. Al met al is dit een prima album voor een breed publiek. Dit soort muziek zou prima tot zijn recht komen in clubs als Panama. Zet deze CD eens op in je platenzaak is ons advies.

Various: "Moving Shadow 02.2 - Label Sampler" (Moving Shadow)

Genre: Drum & Bass

Datum: 12/2002

Timecode, alias voor Rob Playford, de labelbaas van Moving Shadow Recordings neemt dit nieuwe deel van de ‘sampler’ serie voor zijn rekening. We hebben er even op moeten wachten, maar hij is er dan toch eindelijk! Op deel 2 van 2002 kun je meer van het hetzelfde verwachten. Deze 17 tracks tellende promotionele disk bevat veel niet eerder uitgebracht werk en speciale ‘remixes’. De drum & bass op Moving Shadow varieert van subtiele vocale tracks tot hardcore breakbeats met ‘killing’ basslines en zagende geluiden. Het eerste nummer is een hip-hop georiënteerd nummer van de E-Z Rollers met Doug E Fresh & Sharon Brown in de vocale hoofdrol. Daarna kun je uitsluitend genieten van 55 minuten ‘hyperspeed’ sound. Hoofdrollen zijn weggelegd voor onder andere Perfect Combination met “Get It Together”, de Weapon remix voor Technical Itch’s “Reborn” en “Mirror Image” van Calyx. Vooral de remix voor “Reborn” heeft een hoog inhaakgehalte. De Ruffneck synths uit de hardcore periode van 1994/ 1995 vliegen je om de oren en de spierballenbeats zijn supervet! Na bijdragen van onder andere Dom, Kemal, Hyper-On Experience (remix voor “Disturbance), Rob & Goldie en Exile is het feest over en kunnen we spreken van een geslaagde compilatie. Ik vind deze compilatie echter van een iets minder niveau dan het eerder verschenen eerste deel van 2002 (zie onze eerste recensie in maart 2002). Kijk op www.movingshadow.com voor meer informatie!

Ugress: "Resound" (Port Azur)

Genre: Lounge/ Trip-Hop

Datum: 12/2002

Dit album van Ugress bevat 11 nieuwe tracks die maar deels goed te noemen zijn. De beats zijn veelal hip-hop getint en er wordt veelzijdig gebruik gemaakt van samples. De productie klinkt hierdoor soms wat onsamenhangend en ‘niet af’. De vocalen in diverse nummers zijn niet zo hoogstaand. Toch overtuigt het album zeker. Bij nummers als “E-Pipe” hebben we weinig te klagen. De rauwe bassline in combi met de toetsen en fluit (samples) zijn erg leuk gedaan. Het deep-house getinte “Falling” bevat mooie klanken, maar ook hier zijn de vocalen weinig bijzonder. “Autumn Colours” doet me een beetje denken aan Kool & The Gang’s “Summer Madness”. Een prima downtempo track. Na diverse samples herkend te hebben, wordt bij “Trigger 22” ‘the limit’ bereikt want hierin zit overduidelijk het strijkmelodietje van Jens’ “Psycho Strings” (komt waarschijnlijk uit een film). Dit album wordt afgesloten met “Atlantis Coastguard Corruption”. Deze track heeft een hoog James Bond gehalte, maar is prima te pruimen. Conclusie: een CD die prima weg luistert, gemaakt door geluidskunstenaars van een minder niveau dan Plaid. Het is in ieder geval vermakelijke muziek en daar draait het toch om? Check www.portazur.com voor meer informatie.

Various: “Café Solaire 3: Ethno Moods & Deep Cool” (Soulstar)

Genre: Downtempo/ Deep-House

Datum: 12/2002

Deze derde editie van Café Solaire (Milaan, Italië) is samengesteld/ gemixt door Marco Larri en Otto Casagrande. CD 1, genaamd Ethno Moods, begint ijzersterk met Lazybatusu’s “Keepin’ On” die we afgelopen zomer wel vaker voorbij hebben horen komen! Na een aantal prima track komt landgenoot Alex Cortiz voorbij met het over gecompileerde “Glamourgirl”. Alex zal vermoedelijk in januari 2003 met een nieuw album komen, wij houden jullie op de hoogte. Bah Samba’s “Sugar Beet” heb je al kunnen beluisteren vanaf het gelijknamige album “Bah Samba” (label Estereo). Wat een fantastisch nummer. Karuan’s “Come Inside” mag als bekend worden verondersteld. The Rurals (bekend van onder andere het Large label) komen met een sfeervolle kraker met broken beats. De strings en Fender Rhodes klanken ontbreken uiteraard niet! Na de prima bijdragen van Square One, Aquanote en Los Sonadores belanden we bij de CD 2, de mix door Otto Casagrande. Op CD 2, genaamd Deep Cool, ga je meer naar deep-house luisteren, en wel de meest sfeervolle variant die je maar kunt wensen! De tweede CD begint ook weer prima met de ‘Live Jam’ van Kerri Chandler’s “Electracoustic”. Buscemi’s “Feliz Viaje” is van een prima kwaliteit en bevat een Braziliaans sfeertje. De bijdrage van Osunlade (presents Sambas) met “Obatala Y Oduduwa” in de Dub Mix is werkelijk fantastisch, maar van deze formatie kun je nu eenmaal topkwaliteit verwachten. Razoof’s “Lambs Bread” hebben we de laatste maanden al genoeg gehoord, maar blijft prima overeind tussen de andere tracks. Krisnidanoff’s “Mama Africa” klinkt alsof het in 1995 geproduceerd is, maar zal zeker in de smaak vallen. Na bijdragen van Miguel Migs, Mijangos en Alan Barrat komen we bij Zulu Nation’s “The Wedding”. Dit is een tribal track met etnische vocalen (Afrikaans). Een mooie afsluiter voor een prima compilatie!

Various: "Sunday Soundtrack Part 2" (Sonic Scenery)

Genre: Lounge/ Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Funk/ Dub/ Reggae

Datum: 12/2002

Distributie: Essential Dance Music (www.essentialdancemusic.com)

Deze 2e compilatie onder de noemer Sunday Soundtrack bevat weer 16 parels van tracks. De compilatie draagt de subtitel: ‘a musical collage for a lazy afternoon’. Nou ik kan vertellen dat dat aardig gaat lukken met de gekozen tracks. De compilatie start met een productie van Gorodisch, die wel een hele ‘trieste’ ondertoon bevat. Floris’ “One More Day” mag als bekend worden verondersteld en ik kan iedereen nog steeds aanraden om het album “Floris” aan te schaffen (label United). RJD2’s track “Here’s What’s Left!” is een met overgave gezongen toptrack die veel mensen zal aanspreken. Layo & Bushwacka’s bijdrage “Love Tiger” is ook al van een sublieme kwaliteit. Deze heren zijn heel breed inzetbaar! Deze track is ook te horen geweest in de Deluxe show van Monte La Rue & Ernest Bonzet op ID&T Radio (net als RJD2 overigens). De soul versus funk bijdrage van Booster doet denken aan Bastian (door de synths) en tevens aan de betere souldingen. Ook Faze-O’s “Riding High” valt binnen het soulvakje. De vocalen ken je vermoedelijk al van een oudere speed-garage/ 2-step plaat (kan niet op de titel komen). Open Door’s “Breathe” was al te horen op een Another Late Night compilatie (vermoedelijk Groove Armada). Landslide’s track samen met Victor Davies, “Tumbling”, is lekker swingend, maar mist wat variatie. Toch zijn de melodieën subliem te noemen, ze raken je direct! Na enige dub/ reggae getinte producties en het aparte Jaga Jazzist is er maar één mogelijkheid. Schaf ‘m aan en draai hem helemaal grijs. Wat een fantastische compilatie zo op de valreep van 2002. Kijk op www.essentialdancemusic.com voor meer informatie over dit juweeltje onder de verzamelalbums.

Various: "Shifting Gears - Audio Sutra" (Sonic Scenery)

Genre: Downtempo/ Nu-Jazz/ Deep-House

Datum: 12/2002

Na diverse aardige compilaties en albums is hier een fraaie nieuwe compilatie op het Sonic Scenery label. “Shifting Gears” klinkt als een titel voor een techno compilatie (DJ C1 voor Intec), maar dat is hier niet het geval. De tracklist is goed verzorgd met slechts één track die we al te vaak hebben gehoord, te weten “My Friend” van Groove Armada. De compilatie start perfect met de diepe bijdrage “Menage A Trois” van Ralph Myers & The Jack Herren Band. Seelenluft kennen wij reeds van de track “The Weeping Bikini” en ook de bijdrage op deze CD, “Manilla”, is prima te doen. De vocalen zijn niet al te bijzonder, maar de muzikale invulling is lekker luchtig en aanstekelijk. Baby Mammoth’s “And I’ll See You” mag als bekend verondersteld worden, maar alleen bij de groep liefhebbers! De Marschmellows remix voor Freedom Satellite’s “Easy” is wat meer midtempo en ook wat rauwer door de trancegetinte effecten en de grommende basslines. Nog een aanrader op deze compilatie is de Sie remix van Fania’s “Yagou Legue”, een deep-house track met etnische invloeden (qua vocalen). Een hoogtepunt op de compilatie komt op naam van Leupolz & Raabenstein met “Ms. Miniver”. Verwacht pittige breakbeats met een onrustige bassline, 4hero achtige strings, lekkere funky gitaartjes en vooral fraaie Fender Rhodes klanken. De remix van dZihan & Kamien voor Mum’s “Miss Defied” is nog zo’n prima track die je in opperste extase zal doen brengen en tevens dansbaar is! De Braziliaans getinte bijdrage van Boozoo Bajou met “Nights Over Manaus” bevat niet al te veel melodieuze inbreng, maar de ritmiek is subliem! Na bijdragen van Thievery Corporation en Jackson Jones (bonus track, klinkt heel oud, maar heel fraai) is het feest over en weet je dat je deze compilatie niet mag missen. Kijk op www.essentialdancemusic.com voor meer informatie.

DJ Tiësto: "In My Memory - New Edition" (Black Hole Recordings)

Genre: Trance/ Progressive/ Chill-Out

Datum: 12/2002

Tiësto, wie kent ‘m niet (nog mooi van toepassing op het St. Nicolaas festijn)? Hij is onlangs uitgeroepen tot beste DJ ter wereld (volgens de lezers van het Engelse DJ Magazine). Een enorme eer en zeker een pluim op zijn werk. Wij kregen deze week een ‘new edition’ van Tijs Verwest’s debuutalbum “In My Memory” in ons bezit. Op disc 1 is niets veranderd, maar op de tweede disc wordt je getrakteerd op een aantal niet misselijk makende remixen en de hit “643 (Love’s On Fire)”. We nemen de oorspronkelijke tracks ook nog even door. De eerste disc begint fantastisch met het op klassieke muziek gebaseerde “Magik Journey”, dat Tijs samen met Geert Huinink (Dawnseekers, Photon Project etc.) produceerde. De bassline hobbelt als het ware voort op de fantastische beat. Dit is trance van de allerbeste kwaliteit. De downtempo track “Close To You” is mooi ingetogen, maar bevat toch hier en daar wat trance invloeden (strings en basslines). Een prachtig nummer geschreven met Sarah Bettens, gezongen door Jan Johnston. “Dallas 4 PM” is een ingetogen trancer met melodramatische klanken. Wederom zijn de basslines heel goed verzorgd en van de strijkmelodieën krijg ik echt kippenvel! Met “In My Memory” gaat Tijs zich begeven binnen het Chicane subgenre (van trance). Een gevoelig hoogstandje met de vocalen van Nicola Hitchcock. “Obsession” is geproduceerd met Tom Holkenborg (Junkie XL) en moet geplaatst worden in het progressive trance genre. Het is een wat monotoner nummer, maar zeker niet minder fraai. Productietechnisch zeer goed en volwassen! Bij “Battleship Grey” val ik bijna in slaap, maar dat komt door de wel heel relaxte klanken. De vocalen van de downtempo track wordt verzorgd door Kirsty Hawkshaw (bekend van BT). Vervolgens krijg je nog de drie top 40 hits “Flight 643”, “Lethal Industry” en “Suburban Train” (geproduceerd met Ronald van Gelderen) te horen die ik nog steeds kan aanhoren na al die Radio 538 & TMF/ MTV rotatie. Op disc 2 krijgt het verhaal al gelijk een goed vervolg met een sterke Way Out West remix voor “Suburban Train”. Leuke extra is de Starecase remix voor Tiësto’s oudere productie “Sparkles”. Ook de Quivver remix voor “643 (Love’s On Fire)” is prima te doen. Overige remixen komen op naam van artiesten/ producers als Cosmic Gate (“Urban Train”), Svenson & Gielen en Mauro Picotto (“Lethal Industry”), Airwave en V-One (“In My Memory”). Waar mensen een aantal jaren geleden nog hun twijfels over Tiësto’s producties hadden, kunnen ze nu heel duidelijk stellen dat dit een fantastisch album is met veel variatie en een aantal toptracks! Hij krijgt van mij zelfs de bijnaam ‘funky rollin’ bassline wizard’. Een absolute ‘essential’ voor de trance en danceliefhebber in het algemeen. Check www.black-hole.nl voor meer informatie.

Various: "Hi-Fidelity Dub Sessions, Chapter 4" (Guidance)

Genre: Dub/ Reggae

Datum: 12/2002

Het vierde deel van de Hi-Fidelity Dub Sessions is onlangs uitgekomen op het befaamde Guidance label. Deze dubby compilatie bevat echt prachtige tracks van onder andere See-I, Ticklah feat. Rob Symeonn en Roots Combination. Deze tracks komen heel dicht bij de oorsprong, maar zijn toch echt in deze tijd geproduceerd. Het is lekkere luchtig geproduceerde muziek met Jamaicaanse vocals en lekkere gitaar/ keyboard inbreng. Op deze 4e compilatie staan ook bekendere bijdragen van onder andere Groove Armada met “Superstylin’” (beetje vreemd tusen de tracklist), Boozoo Bajou met “Bakar”, twee remixen voor Tosca en één remix door Richard Dorfmeister voor Cutty Ranks. Een hoogtepunt op de CD is de bijdrage van Sola Rosa met “Don’t Leave Home”, vanwege de briljante beats en het ‘soulful’ sfeertje. Al met al een heerlijke compilatie met veel variatie en prachtige klanken. Zeker geen verkeerd kado voor tijdens de uitpaksessie gedurende de kerstdagen.

Various: "Inhouse Volume Three" (E:Motion/ EFA)

Genre: (Deep) House

Datum: 12/2002

Dit derde deel binnen de bekende Inhouse serie bevat weer 10 parels van tracks. De compilatie draagt als subtitel: ‘modern house sounds from deepest Germany’. Labels als Dessous, Moon Harbour, Playhouse, Pokerflat, Recreation, Soul Camp en Stir15 participeren op deze compilatie. Vincenzo trakteert ons met “What Am I Gonna Do” op een lekkere soepele house track met een fraaie melodie (keys en strings), vocalen die door de ‘vocoder’ zijn gehaald en passende percussie. Nog soepeler is de bijdrage van Needs presents Laurentius met “Over The Sea”. Het klinkt allemaal een tikkeltje richting latin, maar wel in combinatie met gitaarklanken en prachtige keyboard/ pianoklanken. “Exposed” van Marlow klinkt lekker retro met invloeden uit de disco en electro. Zeker ook een aanrader om het album voor de kopen. Soulparlor’s “We’ve Got Sneakers On!” bevat een lekkere broken beat met een funky bassline en veel gitaarklanken. Met Soulparlor’s remix voor Soul Camp’s “Crosshill” wordt deze compilatie waardig afgesloten en kun je zeker zijn van een prima aankoop. Check www.efa-medien.de of www.news.be voor meer informatie.

Various: "The Night Is Young 3" (Life Enhancing Audio)

Genre: Soulful, Deep en Latin House

Datum: 12/2002

Enrico Riva trakteert ons deze maand weer op een fraai overzichtje van zomerse en zwoele housebeats. Voor de gelegenheid heeft hij een eigen track geproduceerd met de titel "The Night Is Young”. Een erg fraai nummer overigens waar dit derde deel uit de serie mee start. Verwacht veel Spaanse gitaartjes en lekkere strijkmelodieën. De James Hardway Remix van Minus 8’s “Theia” is erg latin gericht en valt zeker in de smaak. De Little Big Bee Remix voor “Harmony” van At Jazz kennen veel mensen al van het remixalbum van “Labfunk”. Het is een zeer lichte track, ingetogen geproduceerd. “Moog Delight” van Xpansoul & Daweed is zeker de moeite waard, alleen dat zeurende ‘gemoog’ gaat een beetje tegenstaan na een aantal minuten. Met de house mix van Rivera Rotation’s “Dedicado” zorgt Riva voor een absoluut hoogtepunt in de mix. Wat een fantastische latin getinte track! Uiteindelijk wordt de CD heerlijk afgesloten met de Eric Kupper remix voor Clan Greco’s “Rotation”. Met de kwaliteit op deze compilatie zit het wederom goed, maar de boel komt eigenlijk niet echt goed los. Ik denk dat dat ook niet het doel van deze compilatie is. Voor alle liefhebbers van de serie en gerelateerde muziek: je kunt deze CD ‘in the blind’ aanschaffen! Check www.enricoriva.com of www.news.be voor meer informatie.

Various: "Undiscovered World Vol. 1" (Undiscovered Recordings)

Genre: Ambient/ Downtempo/ Lounge/ World Music

Datum: 12/2002

Na de prima compilatie “Undiscovered Ibiza Vol. 4”, die afgelopen zomer uitkwam, is het volgens Undiscovered Recordings tijd om een nieuw segment aan te boren. Angelo “Funk Master” Tardio en DJ Iguana (wie kent ze niet) proberen op deze 2 discs een exclusief overzicht samen te stellen van sfeervolle muziek, geplukt uit alle uithoeken van deze aardbol. Dit lukt aardig want er zijn vele elementen van verschillende stijlen en culturen merkbaar gedurende je luistersessie. Het is alleen jammer dat een aantal tracks al eerder op Undiscovered compilaties zijn verschenen. Met de kwaliteit van de muziek is het prima gesteld. Het is fantastische muziek voor op de achtergrond wanneer je visite hebt, maar ook als lekkere luistermuziek. Verwacht bijdragen van onder andere Oliver, Tim ‘Love’ Lee, Bonobo, Nitin Sawhney, Misa Criolla (top!), dZihan & Kamien, Talvin Singh en Angel Tears. Hoogtepunten op deze 2 CD’s zijn de track die al eerder op Undiscovered Ibiza 4 stond, te weten Misa Criolla met “Children Of Afghanistan”, “All India Radio” van Dissidenten (Stop Shop remix) en “Just You & I” van dZihan & Kamien. De ‘hard to find’ remix van Massive Attack voor Kwanzaa Posse’s “African Vibrations” klinkt een beetje te leeg, ik had daar meer van verwacht. Check hem in je platenzaak!

Various: "Switch 2" (541/ NEWS)

Genre: Grooves/ Breakbeats/ House/ Electro/ Techno/ Drum & Bass

Datum: 12/2002

Switch is de ‘dance’ divisie van het Belgische radiostation ‘Studio Brussel’. Ook op deze tweede compilatie (2-CD) word je getrakteerd op het beste uit diverse genres. Zo kun je genieten van grooves, breakbeats, house, electro, techno, drum & bass en wat cross-over varianten. Switch is eigenlijk een volwassen broertje (of zusje, hoe je het wil noemen) van de Serious Beats serie. Bij de laatstgenoemde serie draait het tegenwoordig vooral om de trance, progressive en house hits van het moment. Verwacht op deze nieuwe Switch compilatie bijdragen van Timo Maas vs. Kelis, Cassius, Roni Size, dZihan & Kamien, Lamb, Akufen, King Britt, Miss Kittin & The Hacker, Drumattic Twins, Layo & Bushwacka en Tiefschwarz. Een hoogtepunt komt op naam van 4hero met “Hold It Down” in de bekende versie van Bugz In The Attic. De grote variatie zorgt ervoor dat deze compilatie lang houdbaar blijft. Zeer zeker de moeite waard om te beluisteren en veel te draaien.

Various: "Montini Reunion Part II" (541/ NEWS)

Genre: Techno (Classics)

Datum: 12/2002

Aan het begin van de jaren 90 was Montini één van de toonaangevende clubs in België (gevestigd in Sint-Truiden). Deze 2e “Reunion” CD bevat weer 17 house klassiekers (vooral techno) van formaat, waaronder ‘hard to find’ platen. Verwacht tracks als Drax met “Amphetamine”, Plastikman met “Spastik” (de briljante track van Ritchie Hawtin) en Meng Syndicate’s “Sonar System” (productie van Jeroen Verheij). Robert Armani staat zelfs met twee bijdragen op deze CD, te weten: “Muzik Man” en “Warning”. Opvallende tracks zijn die van Milk Inc (toen ze nog geen commerciële belangen hadden) met “Trance Atlantic XS” en het alom bejubelde “Morninglight” van Team Deep (productie van Piet Bervoets en DJ Misjah). Ook de onvervalste classics van Green Velvet met “Flash”, 69 met “Rushed” en Cosmos (Tom Middleton) met “Spiritcatcher” zijn stuk voor stuk terug te vinden op deze compilatie. Ga deze CD checken wanneer je op zoek bent naar een verzameling classics.

Juryman: "Escape To Where" (SSR/ Crammed)

Genre: Nu-Jazz/ Downtempo

Datum: 12/2002

Zo nu en dan tref je zo’n spannend en divers album aan dat van het begin tot het einde boeit. Het album van Juryman is daar zo’n voorbeeld van. Juryman is een pseudoniem voor Ian Simmonds, een naam die bij meer mensen een lampje zal doen branden. Op dit album staan 15 juwelen van tracks. Er zijn invloeden merkbaar uit de electro-jazz/ nu-jazz/ broken beats/ dub/ downtempo/ hip-hop en zelfs techno. De productiestijl is zeer goed te noemen. Binnen iedere track zijn subtiele klankenspelletjes verwerkt wat het album zeker ten goede komt. Het zijn dus geen hapklare brokken, maar goed doordachte producties. Het begint allemaal al lekker bij het horen van “Seasoned Waltz”, een jazzy track met lekkere klanken, een funky basgitaar en een aparte breakbeat. “Belle’s Poem” is een gevoelig nummer met de vocalen van Cibelle, de zangeres die we kennen van de recente Ziriguiboom compilatie “The Now Sound Of Brazil”. “Mind Calypso” bevat lekkere breakbeats in combinatie met fijne klankentapijten, een spectaculaire productie! “D.B.’s Dance” is een lichter broertje van “Mind Calypso” met veel spannende synthpartijen en fraaie geluidsaccenten. Ook de overige tracks zijn van een prima kwaliteit. Ik kan deze CD aan iedere liefhebber van nu-jazz, downtempo en sfeervolle housevarianten aanbevelen. Bezoek www.crammed.be/ssr voor meer informatie omtrent dit sublieme album!