December 2003

Seven Eleven: “Hot ‘N’ Funky” (JJ-Tracks)

Genre: Funk

Datum: 12/2003

Distributie: Challenge Records

Zo af en toe krijgen wij een disk toegestuurd welke niet bij het grote publiek terecht gaat komen. Seven Eleven is daar zo’n voorbeeld van. “Hot ‘N’ Funky” is het derde album van deze formatie. De formatie werk regelmatig samen met kopstukken uit de Amerikaanse funkwereld en staat immer garant voor een stomende performance, zowel muzikaal als visueel. De sound op “Hot ‘N’ Funky” is ook echt funky met fraaie Fender Rhodes klanken en aardige zang. Op het album zien we gastrollen voor Brainpower en Fred Wesley. Het gehele album swingt flink de pan uit en muzikaal kunnen we zelfs spreken van een bovengemiddeld resultaat. Er is echter één minpuntje: de vocalen zijn wel goed, maar niet bijzonder. Al met al een leuk album dat je eens moet opzoeken, check www.challenge.nl voor meer informatie.

Various: “NRJ Extravadance Volume 8” (N.E.W.S.)

Genre: House

Datum: 12/2003

Voor de liefhebbers van megamix ‘achtige’ CD’s is NRJ Extravadance deel 8 een voltreffer. Op deze mix CD hoor je alle house/ groovehits van de laatste periode terug. Denk hierbij aan Junior Jack’s “Da Hype”, Sweet Coffee’s “Don’t Need You”, Milk & Sugar’s “Let The Sun Shine” en Martin Solveig’s “Rocking Music”, maar ook tracks van Room 5 feat. Oliver Cheatham, Bob Sinclar, Lee Cabrera feat. Alex Cartana, Paul Johnson, Rune, Inner City (Kenny Hawkes remake voor “Big Fun”), Moloko en Despina Vandi (“Gia” in die overheerlijke DJ Gregory remix). Kortom: na 24 tracks heb je echt het gevoel dat je waar voor je geld hebt!

Various: “Café del Mar Dreams 3 By Bruno” (Café del Mar Music)

Genre: Chill-Out/ Downtempo

Datum: 12/2003

Op deze compilatie zaten we al een tijdje te wachten. Bruno heeft weer 14 parels van tracks bij elkaar gezocht voor dit derde deel uit de Café del Mar Dreams serie. Deze man blijft een ongelooflijk sterke en scherpe smaak houden op het gebied van chill-out muziek. Hij weet de juiste setting voor het beroemde café, maar ook voor de luisteraar thuis te realiseren. Op deze uiterst prettige disk kun je onder andere werk van Bliss (met het ongelooflijk mooie “Sleep Will Come”), Rue Du Soleil (met nieuw werk dat niet op het album “Dreaming Of…” staat), DAB (Digital Analog Band) en Ohm-G & Bruno zelf. De overige, veelal minder bekende, namen doen niet onder voor de bekendere namen! De sound is wat meer ‘herfst’ getint in plaats van broeierig (zomers), daar is natuurlijk goed over nagedacht! Ook valt het op dat er veel filmische elementen in de muziek terug te horen valt. Dit is een CD die je zonder moeite kado kunt doen tijdens de kerstdagen. Topper wat ons betreft!

Adani & Wolf: “Les Seigneurs” (Therapy Records)

Genre: Downtempo/ Nu-Jazz/ Bossa Breaks/ Deep-House

Datum: 12/2003

Dit project lag al een tijdje op de plank, maar hier is het langverwachte Adani & Wolf album dan eindelijk. Achter de namen Adani & Wolf lijken wederom leden van Project 2000/ Praful schuil te gaan. Praful wordt overigens diverse malen als gastmuzikant vermeld in de tracklist. “Les Seigneurs” bevat 15 sterke tot zeer sterke tracks met veelal een jazzy ondertoon. De productie klinkt vol, gelaagd en spectaculair. De klanken op het album komen uit vele windstreken en worden vermengd met eigentijdse beats. Alle tracks op het album glijden aan je voorbij, in de positieve zin van het woord. Het blijft voortdurend boeiend om te luisteren naar deze muziek, iets dat je tegenwoordig maar van weinig albums kunt zeggen! De melodieën, de instrumentatie, de arrangementen, de vocalisten: alles is in balans en zorgt voor een sublieme fusie. Wat een kwaliteit zeg! Ook het artwork op de cover is uiterst fraai (lijkt op een ouderwetse filmposter). Ons advies: kopen dit album, fantastisch!

Various: “Your Lounge Your Music 6” (541/ N.E.W.S.)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Nu-Jazz/ Deep-House

Datum: 12/2003

Enrico Riva is terug met een nieuwe editie in de ‘Your Lounge Your Music’ serie, deel 6! Ook dit deel is, net als alle andere voorgaande delen, weer een uiterst betrouwbaar overzicht op het gebied van sfeervolle kwaliteitsmuziek. Zonder terug te vallen op te vaak gecompileerde tracks en bekende namen is dit een meesterwerkje op zichzelf. Waarom dan? Simpel: Enrico Riva weet keer op keer met fantastisch onbekender en exclusief materiaal te komen. Neem nou opener “An Inspirational Journey” van Noel Nanton, een Joe Claussell achtige deep-house track waar je spontaan een goed humeur van krijgt. De compilatie staat vol met ijzersterk werk van onder andere Megablast (Stereo Deluxe), Sidewinder, Caia (50% van Groove Armada), Arsenal, Belladonna, Nigel Hayes, Pressure Drop, Zion Lockwood en een exclusieve nieuwe track van Monte La Rue (“Moon Over Flamingo Lodge”, betoverend). Ook Enrico Riva zelf toont de luisteraar een fraaie nieuwe creatie in de vorm van “She Came With The Rain”. Opvallend is toch wel dat er veel meer stijlvolle housetracks op deel 6 staan in vergelijking met eerdere delen (vooral op disk 1). Een goede ontwikkeling wat ons betreft. Wederom een duidelijk gevalletje van: niet te missen voor de liefhebber van kwaliteitsmuziek! Bezoek www.enricoriva.com voor meer informatie over de sfeermaker!

Various: “Soma Recordings 2003” (Soma Recordings)

Genre: (Deep) House/ Tech-House/ Techno

Datum: 12/2003

Distributie: Labels Music

Daar is ie weer, het jaaroverzicht van Soma Recordings. Vorig jaar verscheen #8 uit dezelfde serie, maar draagt de serie gewoon het jaartal. Er staat veel moois op deze disk van onder andere Funk D’ Void, Tony Thomas, Slam feat. Dot Allison en Master H (met het hitje “C’est La Vie”). Miguel Migs en King Britt verzorgen uitstekende remixen voor respectievelijk H-Foundation en Gene Farris. Naast soepele deep-house krijg je ook (tech) house en de nodige techno te horen. Conclusie: deze compilatie is een uiterst gevarieerd en prettig overzicht van hetgeen het Soma label dit jaar voortbracht.

Timbaland & Magoo: “Under Construction Part II” (Blackground)

Genre: Hip-Hop/ R&B

Datum: 12/2003

Timbaland is terug met een gloednieuw album. Deze producer geniet al jaren de reputatie van een superster. Hij produceerde onder andere het sublieme “Are You That Somebody” van Aaliyah. Op dit nieuwe album, welke samen met Magoo werd opgenomen, wordt wederom gekozen voor een kruising/ combinatie van Hip-Hop en R&B. Timbaland en Magoo gaan op dit album onder andere de samenwerking aan met grootheden als Brandy, Wyclef Jean en Missy Elliot. De sound is erg toegankelijk, de productie is erg sterk, maar ik hoor eigenlijk maar weinig echte voltreffers! Hoogtepunt: “Naughty Eye” met Raje Schwari, een soepele booty shaker! Helemaal goed!

Various: “Bitte Ein Beat! (Beat 8)” (EMI Music)

Genre: Techno/ Trance/ Hard-House/ Hardstyle

Datum: 12/2003

Deel 8 van Bitte Ein Beat is wederom in te delen in de categorie ‘meer van hetzelfde’. De serie speelt goed in op hetgeen de afgelopen periode is uitgekomen op het gebied van de ‘goed in het gehoor liggende’ trance en harddance. Disk 1 wordt voor de verandering verzorgd door Deaz D. en Charly Lownoise. Disk 2 komt op naam van Dave202 & Phil Green. Verrassend is dat disk 1 ditmaal een stuk steviger is in vergelijking met disk 2. Dave202 & Phil Green gaan meer voor de (stevige) trancesound met tracks van onder andere Ron van den Beuken, Scott Mac en 4 Clubbers. Hoogtepunt: de DJ Isaac remix voor Mike Hearts’ “Sexmachine” (op disk 1).  Liefhebbers van deze sound (trance, techno en hardstyle) zullen deze 2-CD zonder problemen vinden in de winkel. Enkel bestemd voor de liefhebbers van trance met meer pit en hardstyle. Kortom: dit is wederom fantastisch voer om op wintersport de buurchalets mee omver te blazen.

Various: “Bitte Ein Beat! (Beat 7)” (EMI Music)

Datum: 12/2003

Een beetje een verlate recensie voor het zevende deel van Bitte Ein Beat, een release van zomer 2003. Op deze dubbel CD zijn het op disk 1 The Essential DJ Team en op disk 2 Deaz D. & Charly Lownoise die de selectie en mix verzorgen. Waar op disk 1 nog wat ‘trancey’ dingen te horen zijn zoals Benny Benassi, Joop, Pulsedriver en Kaylab is het geluid op disk 2 allemaal wat heftiger. Met bijdragen van onder andere DJ Isaac en Deepack (“Here’s Johnny”). Weer een leuk overzicht, maar dan wel van afgelopen zomer.

Various: “SSX3 - The Soundtrack” (Astralwerks/ Virgin)

Genre: Pop/ Dance/ Hip-Hop

Datum: 12/2003

Distributie: Labels Music

Op deze ‘game’ soundtrack voor SSX3 kun je onder andere muziek van Fatboy Slim, Röyksopp, Audio Bullys, The Chemical Brothers, N*E*R*D* en Basement Jaxx terughoren. De eerste disk telt in totaal 12 audio tracks, waarop de leuke Paul Oakenfold remix voor The Faint’s “Glass Danse” misschien wel het meest aanstekelijke nummer is. Disk 2 is een DVD met vele extra’s. Een leuke disk voor mensen die het spel konden waarderen (uit via Electronic Arts) en bijbehorende muziek zoeken.

Various: “Laurent Garnier - Excess Luggage” (F Communications)

Genre: House/ Techno/ Chill-Out

Datum: 12/2003

Met een zeer opvallende cover (Laurent die het duidelijk even heeft gehad) beginnen we aan dit 3 disks tellende avontuur. Deze 3-CD box bestaat uit 2 live mixen van Laurent Garnier (tijdens Sonar 2000 en live in Detroit 2002) en een ‘late night mix’ (een kijkje in de persoonlijke collectie van Garnier). De eerste mix bevat enkel house en techno classics van formaat! Een genot voor de liefhebber, want het zijn niet de standaardplaatjes die je te horen krijgt. Disk twee bevat dan meer een kruising tussen de Detroit sound en de nieuwere technosounds. Disk drie bevat een selectie van Garnier’s eigen favorieten (non-house). Erg leuk als bonus. Gelijktijdig met deze 3-CD zal een boek van Laurent Garnier verschijnen (in samenwerking met David Brun-Lambert). Het boek verhaalt over de carrière van Laurent Garnier. We hebben begrepen dat er in de originele verpakking nog plaats is voor 2 disks, dus deze zullen voor de fans (vermoedelijk) ‘downloadable’ worden. Een fantastisch overzicht derhalve!

Various: “Technoboy #2” (EMI/ Saifam Group/ Bitte Ein Beat)

Genre: Hardstyle

Datum: 12/2003

Technoboy, de #1 hardstyle DJ uit Italië, selecteerde voor zijn 2e compilatie 32 harde tracks. Met een meedogenloze, knalharde set overtuigd hij menig hardstyle liefhebber. Deze muziek blijft enorm populair en lijkt steeds meer op te schuiven van de hardcore qua bassen en geluiden. Met diverse eigen bijdragen en nummers van Jimmy The Sound, Hardheadz en Tuneboy weet de liefhebber dat het weer genieten geblazen wordt. Dit soort CD’s zijn vermoedelijk beperkt te nuttigen.

Various: “La Rocca : Marko On Sundays 2003” (N.E.W.S.)

Genre: Progressive & Tech-House

Datum: 12/2003

Vorig jaar hoorden we een wisselvallige La Rocca editie met diverse sterke tracks (onder andere “Shed My Skin” van D*Note, voordat het een hit werd), maar er was totaal geen eenheid in de mix wat een hoop verpestte. Gelukkig begint de mix nu gelijk met “I Can’t Explain” van The Bomdogs, een prettig ‘catchy’ begin. Daarna zakt de boel helaas tijdelijk een beetje in. Vanaf track 5 komen er echter puike tracks voorbij van Holden (James Holden) en Kwirky (met een lekkere acid bassline). Alexander Kowalski’s “Belo Horizonte” is een favoriet van ondergetekende en ook deze album mix is uiterst fraai (het origineel is echter beter wat mij betreft, check de single release op Kanzleramt). Ook “Temper” van DJ Linus maakt ons hier blij. Het niveau van de compilatie is ongeveer gelijkwaardig aan die van afgelopen jaar. Leuk, maar meer ook niet!

Various: “La Goa 13” (N.E.W.S.)

Genre: (Industrial) Techno

Datum: 12/2003

Deel 13 van La Goa is een feit. Frank Biazzi en Manu Kenton selecteerden 16 snoeiharde technotracks die voornamelijk voor liefhebbers van de clubavonden (La Goa) interessant zijn. Namen als Max Walder, DJ Rush, Chris Liebing, Johannes Heil en de samenstellers zelf zijn onder andere vertegenwoordigd op deze CD. De heren Biazzi en Kenton houden vooral van flink doorstampen en dat is dan ook precies wat ze doen. Geinig is de Max Walder remix voor Tiësto’s “Traffic”. Toch mis ik over het algemeen een stukje melodie. Deze CD bevat dus vooral partymuziek. Op deze disk is zelfs de Kanzleramt bijdrage ruig en weinig melodieus. Hoogtepunt: DJ Tonio & David Carretta: “My Telephone Is Dead”!

Michael Burkat & Lars Klein: “The One Family Thing” (Bound Music)

Genre: Techno

Datum: 12/2003

Beuktechno, dat is wat je voornamelijk te horen krijgt op dit wisselvallige album! Aan bijna ieder nummer gaat een intro vooraf, dus de vaart wordt er constant uitgehaald. De loopjestechno waar beide heren mee komen is perfect voor op een technofeest, maar voor thuis is dit dus helemaal niet om aan te horen. Kaal, monotoon, non-melodieus en bovenal niet bijzonder prettig in het gehoor. Dit is een lekkere CD voor mensen die van partytechno houden, maar op de sound van labels als Kanzleramt hoef je hier niet te rekenen. Walgelijke cover trouwens, kunnen we hier niet waarderen.

Cijfer: 6