Ulrich Schnauss: “Far Away Trains Passing By” (Domino Rec. Co)

Genre: Ambient/ Pop/ Downtempo

Datum: 12/2005

Distributie: Domino Recording Co (www.dominorecordco.us)

Ulrich Schnauss zorgde een paar jaar geleden voor een unieke nieuwe sound binnen de sfeersector. Zijn allereerste (mini) album gaat hier in de herkansing met een 2e disk gevuld met 6 nieuwe tracks. Ulrich blijft een fenomeen op het gebied van adembenemend mooie geluidscollages die je keer op keer kippenvel bezorgen. Het is regelmatig alsof je naar de muzikale begeleiding van de U2 track “With Or Without You” zit te luisteren. Deze muziek kun je overal op ieder gewenst moment draaien en niemand zal erover vallen! De dromerige ambient popliedjes zijn breekbaar, maar bevatten toch genoeg kracht door de minimale elektronica en lichtvoetige breakbeats. Naast de originele disk die bekendere tracks als “Knuddelmaus” en “Blumenwiese Neben Autobahn” bevat, is het op het 2e schijfje nog eens extra genieten bij het beeldschone “Nothing Happens In June”. Hulde voor deze producer!

Cijfer: 9,5

Gerardo Frisina: “The Latin Kick” (Schema Records)

Genre: Latin-Jazz/ Nu-Jazz

Datum: 12/2005

Het vorige album van Gerardo Frisina opende vele deuren voor de Italiaanse producer, maar wij liepen persoonlijk niet zo weg met de muziek op “Hi Note” (zijn voorgaande album uit 2003). Dat is nu echter heel anders! We hoorden deze zomer zijn latin-jazz remix voor Combo Moderna’s “Ghetto Stomp” en we waren direct verkocht. Op dit nieuwe album horen we dat Frisina die lijn duidelijk doorzet. Het is genieten vanaf de eerste noot en de vele solo partijen luisteren heerlijk weg op de elektronische beats en de typerende piano akkoorden. We willen een groot compliment maken naar de producer zelf, maar ook naar de sessiemuzikanten! Kijk op www.ishtar.it voor meer informatie!

Sven van Hees: “Synesthesia” (Your Lips)

Genre: Downtempo/ Deep-House/ Broken Beats

Datum: 12/2005

Het heeft even geduurt voordat Sven van Hees met een nieuw album kwam. In 2002 verscheen “Calypso”, dat erg sterk was, maar toch in de schaduw bleef staan van zijn populaire album “Gemini”. Op dit nieuwe album gaat Sven de breedte opzoeken. De downtempo/ lounge sound waarmee Sven van Hees bekendheid verwierf wordt nu verder aangekleed met deep-house en broken beats tracks. Ook de jazzy en tropische klanken worden niet vergeten. Gasten zijn: Lex Empress, Steinhardt, Johan Vandendriessche, Paul Flush en Peter Schneider. Productietechnisch zit het album heel goed in elkaar en de meeste tracks zijn erg interessant om te beluisteren. Het zou me dan ook niet verbazen als een aantal tracks van dit album op diverse compilaties terecht gaan komen. Kijk op www.your-lips.com voor meer informatie.

Rosalia De Souza: “Brasil Precisa Balançar” (Schema Records)

Genre: Brazilian Jazz/ Nu-Jazz

Datum: 12/2005

Rosalia de Souza is terug, maar nu zonder Nicola Conte. De zangeres heeft, zoals bekend, één van de meest fraaie vocalen op het gebied van de (elektronische) Brazilian jazz. “Garota Moderna” uit 2003 hebben we hier helemaal grijsgedraaid en dit album werd ook nog eens opgevolgd door een remix overzicht, “Garota Differente” genaamd. Roberto Menescal produceerde “Brasil Precisa Balançar“ en maakt wat minder gebruik van de opzwepende samba beats, zoals Nicola Conte ze vaak brengt. “Brasil Precisa Balançar“ bevat 13 beeldschone luisterliedjes, waarbij op een klein aantal tracks een gastmuzikant meewerkt (Toco en Marcos Valle). De eventuele remixen moet voor de dansvloergerichtheid gaan zorgen, want dit is puur een luisteralbum van hoge kwaliteit. Hoogtepunt: één van de weinige dansmomenten “Jogo de Roda” (de eerste single van het album).

ED/GE: “A View From The ED/GE” (Kwerk)

Genre: Nu-Jazz

Datum: 12/2005

Distributie: Kwerk (www.kwerk.net)

ED/GE is een project van US3 voorman Geoff Wilkinson en Ed Jones. Ze brachten al eerder de sterke 12” single “Quasimodo” uit. Nu is er een compleet album met 11 tracks die te omschrijven vallen als ‘nu-jazz meets big-band meets electronic beats’. De sound heeft duidelijk een US3 vibe meegekregen, maar door de instrumentatie (diverse blazers) en diversiteit in ritmes krijgt de muziek toch ook een geheel eigen gezicht. Alle nummers zijn fijn om te beluisteren vanuit een lekkere leunstoel. Wij weten echter dat US3, dus ook dit project, live prima te pruimen is. Hoogtepunt op de schijf: “Quasimodo” vanwege de aanstekelijke sound en de heerlijke hip-hop beats. Dieptepunt: de eigen interpretatie van “Billie Jean”. Kijk op www.kwerk.net voor meer informatie. Op deze site is ook een interview met US3 terug te lezen (zie onze interview rubriek).

Randy Brecker with Michael Brecker: “Some Skunk Funk” (BMH)

Genre: Jazz/ Fusion

Datum: 12/2005

Randy Brecker is terug met een live CD voor het BHM label. De aanstekelijke jazz fusion sound, aangevuld met een vleugje latin, is prima te pruimen, maar ligt dichterbij de oorsprong in vergelijking met veel elektronische fusion muziek van tegenwoordig. Met een flink aantal gasten is deze live sessie uit 2003 (opgenomen in Leverkusen, Duisland) een geschenk uit de hemel voor de jazzliefhebber. De pakkende fusie wordt aangekleed met pure improvisatie door middel van ontelbaar veel solo’s. In 10 tracks wordt duidelijk dat je niet te maken hebt met de eerste de beste artiesten! Dit is topmuziek, maar je moet er wel van houden. Kijk op www.bhmproductions.com voor meer informatie.

Yukihiro Fukutomi: “Equality” (Pantone Music/ File Records)

Genre: Deep-House/ Broken Beats/ (Abstract) Hip-Hop

Datum: 12/2005

Distributie: Pantone Music (www.pantonemusic.com)

Yukihiro Fukutomi kennen we reeds van meedogeloos sterke broken beats tracks in alle vormen en hoedanigheden. Zijn werk voor labels als JCR (Jazzanova Compost Records) is werkelijk formidabel. Met name zijn remix voor Jazzanova’s “Coffee Talk” is van ongekende schoonheid. Op dit nieuwe album, zijn eerste sinds 2002, werkt Yukihiro samen met grote, maar vooral diverse vocalisten zoals Rich Medina, Lady Alma, Lori Fine, Ernesto en Victor Davies. Enkel grote namen dus. De muziek op dit album is dansbaar en valt te omschrijven als een cocktail van soul, funk en jazz, aangekleed met vleugjes Brazil en latin. De broken beats en (deep) house producties zijn stuk voor stuk de moeite waard, maar voor ons doet de track “All Over The World” met Victor Davies de meeste wonderen. Als extra vinden we 2 remixen door respectievelijk Dimitri From Paris en Blackbeard op deze schijf. Wat ons betreft een enorme aanrader als je van namen als Kyoto Jazz Massive, Mark de Clive-Low, Phil Asher, 4hero, Jazzanova en Quant houdt! Kijk op www.pantonemusic.com voor meer informatie over dit album!

Honeymunch: “Bunch” (Infracom! Records)

Genre: Jazz-Dance/ Fusion/ Nu-Jazz/ Drum & Bass

Datum: 12/2005

Honeymunch heeft middels het album “Bunch” een sterk visitekaartje weten af te leveren op het bekende Infracom! label uit Duitsland. Het album begint met een sterke jazz-dance kraker in de vorm van “Kojak”. Bij “Drops” moeten we direct denken aan bands als State Of Monc (drum & bass invloeden), Micatone (zonder vocalen, moderne ‘fusion’ elementen) en Jamiroquai (jazz-dance invloeden). Dit is een niet voor de hand liggende combinatie, maar de sound zou een fusie van deze formaties kunnen zijn. Ook de naam Loopless komt spontaan boven drijven, al is deze sound moderner en bevat het meer ‘fusion’ elementen (jazz, soul en funk). Alle tracks op “Bunch” zijn een streling voor het oor en daarom willen we iedereen aanmoedigen om dit album te checken. Op www.infracom-records.de kun je alle gewenste informatie vinden.

Various: “Señor Coconut Presents Coconut FM” (Essay Rec.)

Genre: Latin/ Reggaeton/ Experimental

Datum: 12/2005

Distributie: Essay Recordings (www.essayrecordings.com)

Deze door Señor Coconut samengestelde compilatie bevat een selectie van ‘legendary latin club tunes’; als we de verpakking moeten geloven tenminste. Helaas vinden we deze CD verre van ‘legendary’. Het is regelmatig nietszeggende muziek, waarbij het snijpunt tussen latin, hip-hop, reggaeton en andere stijlen gezocht wordt. Señor Coconut kennen we als leuke producer, maar met deze compilatie scoort hij geen bonus. We houden het liever bij zijn remix van “Jaleo” voor Trüby Trio.

Cijfer: 6

Below The Sea: “Blame It On The Past” (Where Are My Records)

Genre: (Sfeer) Pop/ Ambient-Pop

Datum: 12/2005

Distributie: Where Are My Records (www.wherearemyrecords.com)

Below The Sea is een Canadees gezelschap dat breekbare popliedjes maakt waarbij je het liefst wil gaan knuffelen. De vaste waarden Patrick Lacharité, Pascal Asselin en Victor Meyer krijgen assistentie van gasten als Ulrich Schnauss. Juist de bijdrage van Ulrich Schnauss (hij speelt keyboards) vinden wij geweldig aan dit heerlijke luisteralbum. De sfeerrijke melodieën klinken allen als een klok en we vinden het dan ook jammer dat de speeltijd van dit album relatief kort is (rond de 40 minuten). Hoogtepunt: de track “Stroll Down Memory Lane” (feat. Ulrich Schnauss). Kijk op www.belowthesea.ca voor meer informatie over deze formatie.

Various: “Shantel // Bocovina Club Vol. 2” (Essay Recordings)

Genre: Balkan Sounds/ Experimental

Datum: 12/2005

Stefan Hantel aka Shantel bracht vroeger zijn muziek uit via !K7. Nu is hij terug met een compilatie voor Essay Recordings waarop we vooral ‘zigeuner’ achtige muziek horen; laten we het ‘Electronic Balkan Sounds’ noemen. De muziek is puur geschikt voor de avontuurlijk ingestelde ‘world music’ luisteraar. De cross-over met elektronica gaat prima, maar deze muziek is wat meer richting de oorsprong wanneer we het vergelijken met een broken beats track als “Balkan Hot Step” van N.O.H.A. De typerende blazers en vocalen zijn meer dan overduidelijk aanwezig. Kijk op www.essayrecordings.com voor meer informatie.

Rivera Rotation: “Sunrise & Rainbow” (Lounge Records)

Genre: (Deep) House/ Broken Beats/ Downtempo/ Experimental

Datum: 12/2005

Distributie: Lounge Records (www.lounge-records.de)

Rivera Rotation is een bekende naam in (deep) house land. Pete Rivera is de drijvende kracht achter deze naam. Zijn mix van house, electro, broken beats, disco en allerlei andere stijlen zorgt voor een gevarieerd aanbod op dit album. Het experimentele karakter is leuk, maar de muzikaliteit (voornamelijk door de ‘keys’) vormt vooral de trekpleister. Naast house en downtempo grooves staan er ook tracks met gebroken beats op dit album. Onze favoriet is de sublieme broken beats track “Moment A Paris”! Dit is echter één van de highlights! Er valt genoeg te ontdekken en genieten. Kijk hiervoor op www.lounge-records.de voor meer informatie.

Various: “Aphrodissimo 2” (Black Flame)

Genre: Afro (Beat)/ Downtempo/ World

Datum: 12/2005

De resident DJ van Bambuddha Grove op Ibiza, M.O.C. Paoli, is de man die ook zijn naam verbindt aan deze “Aphrodissimo” serie. De CD bevat leuke muziek van een gemiddelde kwaliteit. Grotere namen op de compilatie zijn Electro Côco en Bob Holroyd. Het is niet enkel ‘aphro’ getinte muziek die je voorgeschoteld krijgt; ook staat er ‘world’ muziek op deze disk. Kijk op www.blueflame.com voor meer informatie.

Madrid De Los Austrias: “!Más Amor!” (Sunshine Enterprises)

Genre: Downtempo/ House/ Broken Beats

Datum: 12/2005

Distributie: Soul Seduction (www.soulseduction.com)

Madrid De Los Austrias is een naam die we kennen van diverse remixen voor uiteenlopende artiesten en labels. De formatie bestaat uit Michael Kreiner & Heinz Tronigger. Ze brengen een unieke downtempo, house en broken beats programmering met een latin popkarakter, welke redelijk aanstekelijk werkt. De akoustische gitaar wordt veelvuldig ingezet op dit tweede album, evenals Latin vocals. Ook proeven we jazz en flamenco invloeden gedurende onze luisterbeurt. De diversiteit is dus flink, maar met echte uitschieters krijgen we hier niet te maken. Kijk op www.sunshine.at voor meer informatie.