Various: “The Master Series - Hernán Cattáneo Vol. 2” (Renaissance)

Genre: Progressive House & Breaks

Datum: 2/2005

In Renaissance’s ‘Master Series’ is hier het tweede deel van Hernán Cattáneo. Deze sublieme DJ/ producer zorgt weer voor een fraai overzicht van progressive house en breaks. De muziek bevat een mooi sferisch karakter en ook wat popinvloeden. De tracklist puilt uit van de grote namen zoals 16b, Asad Rivsi, Tom Middleton, Morel, Mike Hiratzka, Quivver, Jeff Bennet, Nick Muir (Bedrock), Hybrid en Underworld. Ook staan er een aantal eigen tracks/ remixes van Hernán Cattáneo zelf op deze 2-CD. Hoogstaande compilatie op het gebied van progressive house en breaks!

Various: “Cybermix By DJ’s Johan Cyber & Nukem” (Cyber Records)

Genre: Progressive House

Datum: 2/2005

Distributie: Essential Dance Music

Johan Cyber is al jaren de drijvende kracht achter het bekende Cyber Records label. Het label staat al jaren garant voor fraaie progressive house (en voor 2000 ook progressive trance). Op deze mixdubbelaar nemen zowel Johan Cyber als DJ Nukem je mee op reis. Het materiaal is divers, maar vooral goed geproduceerd. Progressive house is een stroming die je tegenwoordig niet meer veel hoort in de clubs, maar die nogsteeds weet te boeien. Tijdens beide mixen horen we heel veel eigen werk. Vooral Nukem’s platen worden veelvuldig gebruikt. Naast de fraaie muziek op deze schijfjes is ook het artwork uitstekend verzorgd en kunnen we spreken van een topcompilatie op progressive gebied. Inclusief de classic “Shaiva” (DJ Nukem versus Chab).

Various: “Choice By John Digweed” (Azuli)

Genre: Chill-Out/ Breakbeats/ House (Classics)/ Electro

Datum: 2/2005

Progressive house koning John Digweed neemt het nieuwste deel uit de ‘Choice’ serie voor zijn rekening. Verspreid over 2 schijfjes laat hij zijn ‘classics’ voorbij komen. Naast diverse chill-out tracks horen we ook lekkere (progressive) house classics voorbij komen. Op de compilatie staan namen als The Cure, Euphoria (Guerilla label), Voices Of Africa, Underworld, Dance 2 Trance, INXS, Jody Watley, Reese & Santonio en The Beat Club. Ondanks de vele fraaie tracks klinkt de compilatie niet als één geheel en blijf je niet constant geboeid luisteren. Een gemiddelde score is op zijn plaats.

Various: “Ten Years Of Our House” (Milk ‘n’ 2 Sugars)

Genre: (Soulful) House

Datum: 2/2005

Op dit ‘verjaardagsfeestje’ van één van de meest bekende Londense clubnights, nemen Jon Cutler en onze eigen jongens van Hardsoul ieder een schijfje voor hun rekening. Op deze promo copy zijn beide mixen als 1 track weggeschreven en zonder trackinformatie. Geheel volgens verwachting (van te voren) is de mix van Hardsoul veruit de beste van de twee. De lekkere soulful sound van Roog en zijn broer blijft subliem en pakt een groot publiek! Al met al klinkt deze compilatie niet als een overzicht van herkenbare tracks, maar horen we meer ‘underground’ werk.

Various: “3xhard3r” (Digidance)

Genre: Hardcore/ Hardstyle/ Jumpstyle

Datum: 2/2005

Distributie: Digidance

Digidance heeft een leuk concept op de markt gebracht. “3xhard3r” bevat 3 schijfjes waarop 3 verschillende DJ’s 3 verschillende, maar vooral harde stromingen vertegenwoordigen. Op CD1 is het de vrouwelijke DJ Korsakoff die keihard de beats laat knallen, maar ook een opvallend gevoel voor ‘trancey’ melodieën blijkt te bezitten. Op CD’s 2 en 3 laten respectievelijk The Prophet en Ruthless hun hardstyle en jumpstyle horen aan het publiek. Alle drie de disks zijn gemiddeld van kwaliteit, maar wij zijn vooral positief verrast door de melodische hardcore van Korsakoff! Kijk op www.digidance.cc voor meer informatie.

Various: “LateNightTales By The Flaming Lips” (Azuli Records)

Genre: Pop (Classics)/ Jazz/ Ambient/ Rock/ Elektronica

Datum: 2/2005

Heeft de ‘LateNightTales’ serie nog uitleg nodig? Wij denken van niet. Dit nieuwe deel uit de baanbrekende serie, ditmaal door The Flaming Lips samengesteld, is weer uitstekend te noemen. The Flaming Lips, bestaande uit Wayne Coyne, Michael Ivins en Steven Drozd, zal een naam zijn die niet bij iedereen even bekend in de oren klinkt, maar de formatie heeft een grote catalogus aan ‘rock’ en ‘pop’ getinte muziekproducties opgebouwd (voornamelijk in de jaren 80 en 90). De muziek op de CD is over het algemeen erg licht en fragiel te noemen met hier en daar een uitschieter naar rock. Met namen als Björk, Miles Davis, Roxy Music, Radiohead, Brian Eno, 10cc, Aphex Twin en The Chemical Brothers weet je dat je te maken hebt met de ‘Champions League’ van de sfeervolle pop- en dancesector. Beste nummers: Aphex Twin’s “Flim”, 10cc’s popclassic “I’m Not In Love” en het prachtige sfeerpallet “Saudade” van Love & Rockets!

Various: “Audio Deluxe: My House Is Your House” (New State Music)

Genre: (Progressive) House

Datum: 2/2005

Organisatie Cream is terug met een compilatie die bijna alleen maar clubhits bevat. De 2 CD’s staan vol met de bekende namen zoals Stonebridge, Kings Of Tommorow, Saturated Soul feat. Miss Bunty, Shawn Christopher, Antoine Clamaran, David Morales, Carl Kennedy, Seamus Haji, Planet Funk, Chable & Bonnici, Harry ‘Choo Choo’ Romero, Mylo en Spektrum. Verwacht dus niet te veel spectakel op deze compilatie, maar vooral een degelijk overzicht van ‘underground’ clubhits.

Scanner: “The Radiance Of A…” (Steamin’ Soundworks)

Genre: Chill-Out/ Ambient

Datum: 2/2005

Robin Rimbaud aka Scanner trakteert de luisteraars hier op een slechts 7 tracks tellend album vol met fraaie klankentapijten. Je zou deze muziek kunnen indelen in de categorieën chill-out en ambient. De soms langgerekte stukken muziek zijn heerlijk voor op de achtergrond, maar missen toch iets om aan te kunnen slaan bij een groot publiek. Desalniettemin is deze CD heerlijk om te draaien op een rustig moment en met die bedoeling is het album ook geproduceerd vermoeden wij!

Various: “Damn! 12 - 100% Dance Hits” (Digidance)

Genre: (Euro) Dance/ Trance/ House

Datum: 2/2005

Distributie: Digidance

Voor de meer commercieel georiënteerde dancebeluisteraar biedt Digidance al jaren fijne alternatieven zoals deze ‘Damn!’ serie. Deel 12 in de serie bevat weer veel tracks die de serieuze dance liefhebber niet trekt, maar toch staan er wel een aantal prima nummers tussen de tracklist. De bijdragen van formaties/ DJ’s als Deep Dish, Narcotic Thrust, Klubbheads (eindelijk weer eens een echte lekkere track in de vorm van “You Got Me Hooked”), Dave McCullen, Mousse T., Uniting Nations, Stonebridge feat. Therese en Randy Katana zorgen voor een aardige compilatie die alleen voor de chartwatchers interessant zal zijn! Kijk op www.digidance.cc voor meer informatie.

Cijfer: 6

Various: “Naughty But Nice” (Family Recordings)

Genre: 70’s & 80’s Pop

Datum: 2/2005

Family Recordings biedt je de mogelijkheid om een onvervalste collectie jaren 70 en 80 pop classics te gaan scoren. Op deze sterk samengestelde dubbelaar komen een groot aantal popiconen voorbij met ijzersterk materiaal. Een greep uit de grote namen: Abba, 10CC, Donna Summer, Vangelis, Barry White, Gilbert O’Sullivan, John Miles, Steve Winwood, Joe Jackson, Cat Stevens, Neil Sedaka, Bee Gees, Supertramp, The Carpenters en Moody Blues. Kortom: genieten geblazen voor de liefhebber van oude popsongs met ‘classic’ status. Het hoge cijfer geven we op basis van de hoge kwaliteit van de muziek, niet op basis van de originaliteit van deze compilatie.

Ol’ Dirty Bastard: “Osirus” (Sure Shot Recordings/ All City Music)

Genre: Hip-Hop

Datum: 2/2005

Ol’ Dirty Bastard is terug met een ‘mixtape’ album. Als lid van de Wu-Tan Clan weet je dat je over de kwaliteit van deze rapper niet in hoeft te zitten! In totaal staan er 19 aardige tracks op “Osirus”. Underground sounds worden afgewisseld met meer commercieel getint werk. Met bijdragen van onder andere DJ Premier, Mark Ronson, K-Def, Chops en Heatmakers valt er genoeg te beleven op “Osirus”. Beste track: “Who Can Make It Happen Like Dirt?” (geproduceerd door K-Def).

Benny Sings: “I Love You” (Dox Records/ Sonar Kollektiv)

Genre: Pop

Datum: 2/2005

Benny Sings, een project van Tim van Berkestijn, debuteerde in 2003 met het bejubelde album “Champagne People”. Op dit album kreeg je een fraaie combinatie van pop, soul en funkklanken te horen. De track “Unconditional Love” draaien we nog steeds veel en zouden we graag wat vaker in eclectic sets in hippe clubs een zaaltjes horen. In 2004 ontving Benny Sings een Essent Award, een aanmoedigingsprijs binnen de Nederlandse popindustrie. Het Sonar Kollektiv label van Jazzanova heeft blijkbaar ook hoogte gekregen van Benny’s kwaliteiten, want het tweede album “I Love You: Live At The Bimhuis” wordt wereldwijd door dit hoog aangeschreven label uitgebracht (in Nederland blijft dat Dox Records). Het album is dus live opgenomen in Het Bimhuis te Amsterdam. Op “I Love You” staan tamelijk breekbare popliedjes met (retro) popklanken, soul en funkinvloeden. In tien tracks laat Benny Sings horen dat ze het verdienen om op zenders als 3FM gedraaid te worden. Met toptracks als “New Bed”, “So Light” en “Yours” kunnen we dit album aan een heel breed publiek aanbevelen, te beginnen bij popliefhebbers! Check www.doxrecords.com of www.sonarkollektiv.com voor meer informatie en soundclips.

Elements Of Life (Louie Vega): “Elements” (Vega Records)

Genre: (Deep) House/ Latin/ (Abstract) Hip-Hop

Datum: 2/2005

Louie Vega is als helft van Masters At Work al jaren iemand met een heldenstatus. Op dit Elements Of Life album staan grotendeels remixen, aangevuld met volledig eigen werk. De sound op dit album is heel subtiel, warm, vol, melodisch, geweldig geproduceerd en bovenal doordrenkt met soul. Met remixen door maatje Kenny Dope, Jazzy Jeff, Jazz N Groove, DJ Spinna, DJ Gregory, Glenn Underground en Joe Claussel (waarmee ook samengewerkt wordt op dit album), weet je dat je een hele rits met toptracks geserveerd krijgt! Beste track: “Let The Children Play”, een productie van ruim 10 minuten van Louie Vega met Joe Claussell, aangekleed met vocalen van Raul Midon. Ga dit sublieme overzicht gelijk scoren is ons advies!

Various: “Nova Ipanema - Jazzin’ Volume 3” (ZYX Music)

Genre: Brazilian Jazz/ Bossa Nova/ Samba/ Fusion

Datum: 2/2005

Deze CD is al van september 2004, maar toch wilden wij dit topproduct alsnog bespreken. Op “Nova Ipanema - A Brazilian Funk Affair”, het derde deel uit de “Jazzin’” serie, staan grootheden als Azymuth, Cal Tjader, Flora Purim, Airto Moreira en vele anderen. De muziek op deze CD is een mix van Braziliaanse muziek met jazz en andere elementen, vaak aangeduidt als ‘fusion’. De eerder genoemde naam Azymuth is hier het ultieme voorbeeld van. Door de tempoveranderingen tijdens de compilatie is dit een lekker divers, maar vooral luisterbaar CD’tje geworden.

Platnum: “Rock Me” (Sonar Kollektiv)

Genre: Nu-Soul/ R&B/ Pop/ Elektronica

Datum: 2/2005

Juist wanneer je denkt dat Sonar Kollektiv al de maximale diversiteitsscore heeft behaald, verrast het label wederom met een nieuw geluid. Platnum maakt een kruising tussen nu-soul, R&B, pop en wat elektronica. Helaas gaat Platnum je niet echt blij maken als vernieuwende act; het resultaat op “Rock Me” is eigenlijk teleurstellend. De tracks klinken allemaal wel aardig, maar we missen toch echt de uitschieters. De zang is vrij goed, maar gaat toch snel vervelen. Kortom: een tegenvallend album voor Sonar Kollektiv begrippen!

Cijfer: 6

Various: “Innercity 2004” (ID&T Music)

Genre: House/ (Hard) Trance/ Techno/ (Progressive) Breaks

Datum: 2/2005

Ook afgelopen jaar was Innercity weer een groot succes. In december 2004 was de Amsterdamse Rai weer afgeladen met mensen die konden genieten van een prima feest. Op deze compilatie, die 2 schijfjes omvat, staan in totaal 36 tracks. Het materiaal varieert van house, (hard) trance en techno tot (progressive) breaks. Opvallend zijn de bijdragen van Rank 1 en Ronald van Gelderen. Rank 1 laat met “After Me” horen dat ze ook breaks kunnen produceren, aangekleed met sterke vocalen en een ‘trancey’ mood. Het is nu wachten op hun nieuwe album! Naast deze namen zijn het ook formaties/ DJ’s als Deep Dish, Morillo (feat. Terra Deva), Eric Prydz & Steve Angello, Michael Grey, Benjamin Bates, Ferry Corsten, Miller & Fijneman en Tiësto die de show stelen. Al met al een gemiddelde compilatie welke dient als leuk souvenir. Beste nummer: Rank 1 met “After Me”.

dZihan & Kamien: “Fakes” (Couch Records)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Nu-Jazz/ Deep-House

Datum: 2/2005

Na de live CD van dZihan en Kamien was het even stil rondom het Weense duo. “Fakes” is een verrassend nieuw project waarbij de heren hun visie de vrije loop laten op divers bronmateriaal. Zo wordt de muziek van uiteenlopende artiesten als Nitin Sawhney, Cay Taylan (eveneens van het Couch label), Atjazz, Tosca, Billie Holiday en Serge Gainsbourg van een dZihan & Kamien bewerking voorzien. De eerste CD bevat 12 van deze ‘treatments’ en daarbij valt vooral de lekkere swingende remix van “Touch The Sun” (oorspronkelijk van Atjazz) op! Op CD 2 horen we wederom een live opname; ditmaal uitgevoerd door The Brut Imperial Quintet (zouden ze alleen champagne drinken tijdens het optreden?). Al met al valt er weer genoeg te genieten van deze hoogaangeschreven producers!

Various: “Tiësto In Concert 2004” (ID&T Music)

Bron: 2-DVD

Datum: 2/2005

DJ Tiësto beleefde een ultiem jaar. Hij lanceerde zijn tweede artiestenalbum “Just Be” en draaide een set tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Griekenland (waarbij de Nederlandse sportploeg/ afvaardiging zo uit zijn dak ging voor Tiësto’s DJ booth, dat ze door hun enthousiasme de boel ophielden en het programma van de organisatie in de war schopten). Deze set werd ook als album uitgebracht in de vorm van “Parade Of The Athletes”. Alsof het allemaal nog niet genoeg was, werd hij voor de derde maal gekozen tot #1 DJ in de wereld en gaf hij in Nederland 2 solo concerten in de Arnhemse Gelredome (beide uitverkocht). Van deze concerten is onlangs een DVD release verschenen wat je zou kunnen zien als souvenir voor twee fantastische avonden in Arnhem. Naast de muziek is de show wellicht het meest opzienbarende aan deze DVD. Op het 2e schijfje kun je onder andere ‘Hans Klok’ achtige taferelen zien. Al met al een uitstekende release voor de grote aanhang die Tiësto rijk is.

Relax: “Odeur De Clochard” (Barsonmusiq/ Universal)

Genre: Hip-Hop

Datum: 2/2005

Hip-Hop voor op het podium; dat is de beste omschrijving voor de muziek van Relax. Misschien is een lichte vergelijking met TrackAddicts en Postmen ook nog verantwoord. Na het debuutalbum van Relax uit 2002 (Live @ Panama) is hier dan eindelijk hun eerste studio album. Op “Odeur De Clochard” staan in totaal 14 lekkere, toegankelijke tracks waaraan onder andere Krezip zangeres Jacqueline Govaert haar medewerking verleende (track “Dream On”). Naast de hip-hop sound worden er ook nog elementen uit de reggae, dub en soul toegevoegd aan de songs. In zijn totaliteit kunnen we spreken van een prima album, dat zeker voor blijde gezichten gaat zorgen in de zogenaamde ‘urban’ sector. Kijk op www.its-relax.com voor meer informatie.