Februari 2007

Various: “Nu Cool 2007” (Hed Kandi)

Genre(s): Broken Beats/ Nu-Disco/ Nu-Soul/ House

Rubriek: 2/2007

Distributie: Hed Kandi (www.hedkandi.com)

Heerlijke selectie van sfeerrijke platen uit de zogenaamde ‘sophisticated dance’ hoek. Verspreid over twee schijfjes komen er 26 prima tracks aan je voorbij. Maar wat wil je ook, met namen als Bugz In The Attic, Basement Jaxx, Andy Caldwell (Om Records), Jazztronik, Amp Fiddler, Reel People feat. Angela Johnson, Chungking en Jose Gonzalez op de tracklist. De eerste twee tracks, een eigen track van Bugz In The Attic en een remix van de ‘Bugz’ voor Basement Jaxx’s “Oh My Gosh”, zijn al gelijk raak en het niveau wordt bijna nergens minder! Check deze fijne 2-CD snel in je platenzaak! Kijk op www.hedkandi.com voor meer informatie.

Various: “Twisted Disco 2007” (Hed Kandi)

Genre(s): (Electro) House

Rubriek: 2/2007

Voor de liefhebber van de wat meer toegankelijke sounds en voor de trendvolgers is deze “Twisted Disco” compilatie een prima nieuw uitkomst. Alle ‘hitjes’ van de laatste tijd staan op deze dubbelaar. Denk aan Mason vs. Princess Superstar (geremixt door Martijn ten Velden), Camille Jones (geremixt door Fedde Le Grand), Spektrum (geremixt door Dirty South), Eric Prydz vs. Floyd (geremixt door Sebastian Ingrosso), Evermore vs. Dirty South, D. Ramirez, Röyksopp (geremixt door Trentemøller) en ga zo maar door. Echt spannend wordt het nergens, maar de muziek op dit verantwoorde overzicht is gewoon erg prettig en gezellig om te horen! Let op: deze compilatie is niet echt geschikt voor de doorgewinterde houseliefhebber, daarvoor is te veel materiaal te commercieel en te oud. Kijk op www.hedkandi.com voor meer informatie.

Various: “The Master Series Part 9” (Renaissance)

Genre(s): House/ Tech-House

Rubriek: 2/2007

Satoshi Tomiie mixte deze dubbelaar zorgvuldig aan elkaar. Hij laat voornamelijk gevarieerde house cq. tech-house horen, maar weet zich niet te onderscheiden met zijn tracklist, waar andere releases op Renaissance wel voor jubelmomenten zorgden. Op de tracklist staat dus housemuziek in al haar diversiteit met namen als Jimpster (een eigen track en een remix voor Motorcitysoul), Llorca, King Britt, D’Julz, Estroe, Planet Funk, Lance De Sardi feat. Landshark (vreemde combinatie, want Lance De Sardi is Landshark), Vernon (geremixt door An2), Ripperton, Thugfucker en Marc Romboy vs. Robert Owens. Dit zijn van die mixen waar je even goed voor moet gaan zitten, maar zeker meer waard zijn dan de gemiddelde mix compilatie die je in je CD winkel kunt vinden. Kijk op www.renaissance.com voor meer informatie.

Shaun Escoffery: “Move Into Soul” (Oyster Music)

Genre(s): Nu-Soul/ Nu-Jazz

Rubriek: 2/2007

Distributie: Oyster Music (www.oystermusic.com)

Shaun Escoffery is toe aan zijn tweede album (het remix album uit 2003 niet meegerekend) op Oyster Music. Het album bevat wederom een fraaie soulful sound, aangevuld met tinten van ondere jazz. Opmerkelijk is dat Shaun Escoffery beroemde klassiekers als “I Heard It Through The Grapevine” (Marvin Gaye) en “ Why Can't We Live Together” (Timmy Thomas) covert op dit nieuwe album. Hij doet dit overigens wel heel goed! We kunnen dit album uiteraard aanbevelen, maar nog benieuwder zijn wel naar de remixen voor dit material die nog komen gaan. Check ook de beide compilaties ter ere van het zesjarig bestaan van Oyster Music. Topper!

BT: “Emotional Technology - Collectors Edition” (Black Hole)

Genre(s): (Progressive) Breaks/ (Progressive) House/ Trance/ Downtempo

Rubriek: 2/2007

Distributie: Black Hole Recordings (www.blackholerecordings.com)

BT aka Brian Transeau wordt al jaren beschouwd als één van de allerbeste producers in de mondiale dancescene. Black Hole brengt hier het uit 2003 afkomstige “Emotional Technology” album opnieuw uit, maar dan met een extra disk vol puike remixen. Het originele album zal je vermoedelijk niet ontgaan zijn destijds, maar kort door de bocht bevat het album fantastisch geproduceerde progressieve breakbeats, downtempo, progressive house & trance, regelmatig met een ‘poppy’ inslag (veel gebruik van vocalen). Het originele album vonden wij persoonlijk wat tegenvallen destijds en daar is in 2007 niet veel aan veranderd. “Last Moment Of Clarity” was toen onze favoriet en dat is het nu nog steeds. De remixen op disk 2 komen van namen als Mark Norman, Hyper, Sander Kleinenberg, Tiësto, Junkie XL en Dylan Rhymes. Niet de minste jongens dus. Alle remixers spelen zich met hun materiaal in de kijker! Of het nu om een (progressive) trance of (progressive) breaks vertaling gaat; alle herinterpretaties staan als een huis! Voor de liefhebber een must, voor de liefhebber van goede muziek ook.

Raw Artistic Soul: “You Got Rhythm Too” (GOGO Music)

Genre(s): Jazzy & Funky House/ Afro-Beat/ Flamenco/ Latin

Rubriek: 2/2007

Distributie: Soul Seduction (www.soulseduction.com)

Phil Kullman is toe aan zijn tweede langspeler voor Ralf GUM’s GOGO Music label. Voorganger “What About Love” was al een voltreffer, maar opvolger “You Got Rhythm Too” is zomogelijk nog fraaier. De diversiteit is stijlen is immens, de ritmes en percussie verfijnd en ijzersterk, de melodiën werken omhelzend, de vocalen zijn bovengemiddeld en de productie zelf klinkt als een klok. Bij dit 9 tracks tellende album doen gastartiesten als Wunmi, Ursula Rucker, Rafael Cortes (het flamemco wonderkind, check ook zijn bijdrage op het eerste album van Raw Artistic Soul) en nieuwkomer John Gibbons. Het eerste deel van het album doet ons denken aan de Masters At Work sound. De single “Zaab” lijkt een ode aan George Benson en klinkt als muziek die zo op het Nuyorican Soul album van Masters At Work had gepast. “Miami Theme” viel als single al op in 2006. Deze verfijnde jazz-funk vs. house connectie swingt de pan uit en valt als een warme deken om je heen. Naast afro-beat moment “Oya O” (met vocalen van Wunmi) is “Keep On Shining” (met vocalen van John Gibbons) de meest recente single van dit album! Het geeft alleen maar weer eens aan dat dit album enkel uit toptracks bestaat! Voor mensen die van Masters At Work en vooral hun Nuyorican Soul project houden, is dit een waanzinnig album! Kijk op www.rawartistic.com of www.gogo-music.net voor meer informatie.

The Brand New Heavies: “Elephantitis” (The Funky Chemist Rec.)

Genre(s): Jazz-Dance/ Funk/ Nu-Swing/ House

Rubriek: 2/2007

Distributie: Walboomers Music (www.walboomers.com)

The Brand New Heavies zijn na Incognito wellicht de meest populaire jazz-dance cq. jazz-funk formatie. Hun hits zijn niet op één hand te tellen en op veel tracks hoor je de stem van N’Dea Davenport terug, welke kortweg fabuleus te noemen is. Deze 2-CD release is een remixoverzicht met de werktitel “Elephantitis”, bestaande uit een funk disk en een house disk. Beide schijfjes staan bol met kwaliteitsmateriaal, maar het klinkt wel onmiskenbaar jaren 90. De mixen komen van grootheden als Todd Terry, Masters At Work, Ballistic Brothers (aka X-Press-2), Roger Sanchez, David Morales, Slam en ga zo maar door. Verwacht op disk 2 vooral veel remixen met piano house invloeden, wat in die tijd naast garage house ‘dé US house sound’ was. Het is overigens fantastisch om tracks als “You’ve Got A Friend” en “Dream On Dreamer” (weliswaar in remix vorm) weer eens terug te horen na al die jaren! We missen echter de zeer toffe speed-garage mixen die eind jaren 90 voor “You’ve Got A Friend” gemaakt zijn. Kijk op www.myspace.com/thebrandnewheavies voor meer informatie. Ze schijnen nog steeds te touren.

Double Beat: “Something New” (Big Sur Recordings)

Genre(s): Jazz-Funk/ Downtempo

Rubriek: 2/2007

Distributie: Schema Records (www.ishtar.it)

Lekker album is dit weer op Big Sur! Na het prima album van Koom H. is het nu weer de beurt aan het duo Double Beat om te vlammen. Op “Something New” staan 10 nieuwe tracks die allemaal goed in het gehoor liggen. Opvallend zijn de lekkere gedreven jazzy funkbeats, waarmee de formatie toch echt een meerwaarde genereert. Dit wordt eigenlijk al na beluistering van twee tracks duidelijk. Het tempo is soms downtempo, maar ook regelmatig mid-tempo, wat voor een stukje diversiteit qua materiaal zorgt. Dit is een heerlijke luisterplaat, waar ook op gedanst kan worden. Leuk om te ontdekken! Kijk op www.ishtar.it voor meer informatie.

Norah Jones: “Not Too Late” (Blue Note)

Genre(s): Jazz-Pop/ Folk

Rubriek: 2/2007

Het derde album van Norah Jones, de voornaamste troef uit de Blue Note stal, is wederom een prettige luisterplaat geworden. Haar stem is weliswaar soms wat monotoon, maar dit wordt uitstekend aangevuld door prachtige instrumentatie. De muziek van Norah Jones is niet zo hitgevoelig als het draait om de singles hitlijsten, maar doet het juist wel heel goed in de album hitlijsten. De fragiele jazz-pop en folk muziek (vaak ballades) wordt her en der ingekleurd met tinten country music. Dit album zal wederom hoge ogen gaan gooien; zeker door de constantheid van het materiaal.

GusGus: “Forever” (Pineapple Records/ Great Stuff)

Genre(s): (Poppy) House

Rubriek: 2/2007

Distributie: Great Stuff (www.greatstuff.eu.com)

De succesformatie GusGus uit IJsland is terug met een nieuw studioalbum. Ze laten hier weer eens horen waarom ze zo populair zijn geworden! Lekkere poppy retro house sounds, maar dan geproduceerd in deze tijd. Het is een beproefd recept dat zelden verveeld en met de mannen van GusGus achter de knoppen hoef je hier al helemaal niet over in te zitten. De 12 tracks op dit album zijn allemaal goed, maar niet spectaculair. Een aantal van de tracks kun je al in je bezit hebben omdat ze in 2005, 2006 of 2007 gereleased zijn via ditzelfde Pineapple label en hoofdlabel Great Stuff. “Moss” is de laatste single van de formatie en dat mag één van de betere tracks op dit album genoemd worden. Onze favoriet is echter “Hold You”, dat halverwege de track een verrassende wending krijgt. De muziek bevat veel vocalen, waar je van moet houden, maar over het algemeen is dit album prima te pruimen. Kijk op www.gusgus.com voor meer informatie.

Jesse Rose: “More Than One” (Front Room Records)

Genre(s): Deep-House/ Tech-House/ Minimal

Rubriek: 2/2007

Distributie: Front Room Records (www.frontroomrecordings.com)

‘Man of the moment’ Jesse Rose bracht vorig jaar dit album “More Than One” uit op zijn eigen Front Room label. Het album bevat enkel samenwerkingen met gastproducenten. Zo produceerde hij samen met Sygaire, Domu, Rob Mello, Jamie Anderson, Trevor Loveys, Audiomontage (aka Jimpster), Henrik Schwarz en ga zo maar door. Het resultaat is een gevarieerde house CD met kwalitatief wisselvallig materiaal. Jesse Rose begeeft zich qua sound ergens tussen deep-house, minimal en tech-house in. Zijn muziek verveelt nergens, maar we kunnen absoluut niet iedere track waarderen op deze 11 tracks tellende CD. Ons spreekt de track “Drop What Your Doing!” met Trevor Loveys het meest aan door de speelse geluiden en het retro gevoel. Kijk op www.frontroomrecordings.com voor meer informatie.

Dominik Eulberg: “Heimische Gefilde” (Traum Schallplatten)

Genre(s): Minimal/ Tech-House

Rubriek: 2/2007

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de)

DJ/ producer Dominik Eulberg mag gelden als één van de meest populaire personages binnen de zogeheten ‘minimal scene’. Op dit album worden Duits gesproken interludes afgewisseld met het ‘echte’ materiaal dat voornamelijk bestaat uit sferische minimal en tech-house. Is dit album echter onderscheidend? Nee, wij denken van niet. De muziek is goed en met zorg geproduceerd, maar we kunnen hier niet echt enthousiast over worden. Daarom plakken we op dit album de sticker: ‘een gemiddelde aangelegenheid’. Kijk op www.traumschallplatten.de voor meer informatie.

Various: “OM1 - This Is Oyster Music” (Oyster Music)

Genre(s): (Deep) House/ Broken Beats/ Nu-Soul

Rubriek: 2/2007

Oyster Music is een label dat we al jaren volgen, met name door de verrichtingen van de soulheld Shaun Escoffery, die de afgelopen jaren door vrijwel alle zwaargewichten uit de hedendaagse dancescene geremixt werd (vaak in de UK garage, broken beats, deep-house en nu-soul hoek). Oyster Music brengt nu twee compilaties uit ter ere van haar 6 jarig bestaan. Dit eerste deel bevat muziek van mensen als Geoffrey Williams, die onder andere met zijn bijzonder sterke track “Somewhere On A Beach” op deze compilatie staat, maar ook artiesten als Shaun Escoffery (8 tracks, al dan niet geremixt door derden), Blood, Driza en Nick Clow. Shaun Escoffery wordt door topformaties als 4hero en Koop geremixt. Kijk op www.oystermusic.com voor dit puike overzicht van kwaliteitsmuziek met een soulful karakter!

Various: “OM2 - This Is Oyster Music” (Oyster Music)

Rubriek: 2/2007

Deel 2 van deze serie gaat vrolijk verder waar we hierboven gestopt waren te vertellen! Openingstrack “Let It Go” van Shaun Escoffery gaat door de mengtafel van het collectief Jazzanova en deze mix kwam dan ook op hun “The Remixes 2002 - 2005” overzicht. MJ Cole laat positief van zich horen door zijn speed-garage versie Blood’s “Just Say It”. Na het horen van deze track denken we met veel plezier terug aan de opkomst van de speed-garage en 2-step tot het moment dat het ook commercieel gemeengoed werd (rond 2000). De remix door Phil Asher (on keys: Mark de Clive-Lowe) voor Geoffrey Williams’ “Somewhere On A Beach” is een waanzinnige ervaring en deze track draaiden wij destijds helemaal grijs, aanrader! 4hero’s mix voor “Into The Blue” ken je wellicht al van 4hero’s remix overzicht “The Remix Album” uit 2004 (Raw Canvas) release. Kwaliteit dus! Naast de benoemde tracks wordt divers materiaal van Shaun Escoffery ook nog door Terrence Parker, Todd Terry, Spen & Karizma en DJ Spinna onder handen genomen. Ook op deze 2e editie uit de serie is het Shaun Escoffery die het grootste gedeelte van het materiaal verzorgd (ditmaal 8 van de 10 tracks maarliefst). Let op: zowel deel 1 als deel 2 uit deze serie bevat diverse niet eerder uitgebrachte tracks voor de liefhebber! Kijk op www.oystermusic.com voor meer informatie.

Simon Webbe: “Grace” (Innocent)

Genre(s): Soulful Pop

Rubriek: 2/2007

De soulful popsound van Simon Webbe (vroeger lid van de boyband Blue) heeft al twee grote top 40 hits opgeleverd. Zowel “No Worries” als “Coming Around Again” zijn terug te vinden op dit prettige album van de zanger. “Grace” puilt uit van de gezellige, harmonieuze soulful pop songs vol met stemmige strijkers. De vocalen van Simon worden op veel momenten bijgestaan door prachtige backing vocals. Simon’s stem overigens, lijkt erg op die van de zanger van de formatie Lighthouse Family (remember “High). We zijn nooit zo goed in het voorspellen van toekomstige top 40 hits, maar er staan op dit album zeker nog een aantal tracks die hiervoor in aanmerking komen.

Nicola Kramer: “The Other Side” (Village Again)

Genre(s): Broken Beats/ Nu-Soul/ (Deep) House

Rubriek: 2/2007

Distributie: Village Again (www.v-again.co.jp/village)

Nicola Kramer kennen we als zangers voor divers materiaal van Dominic Stanton aka Domu. Zo zong zij tracks in voor zijn Rima en Bakura project. Nu is het diezelfde Domu die de productie voor dit solo album van deze getalenteerde zangeres voor zijn rekening neemt. Jackpot!, zul je denken? Helaas is de realiteit anders. De stem van Nicola gaat namelijk nogal snel vervelen. Het vele gejengel en hoge (vaak dezelfde) uithalen gaan op den duur je enthousiasme wegnemen op de subliem geproduceerde songs van Domu. Opener “Help Me” is weliswaar nog goed te doen, maar daarna volgt een reeks aan aardig, maar zeker niet bijzondere tracks. We hadden van dit album echt meer verwacht. Beste tracks zijn het melodramatische “So Long” en het 4hero meets Rima achtige “Last Time”. Kijk op www.dom-uniqueproductions.co.uk voor meer informatie.

Various: “Recloned” (Clone)

Genre(s): Nu-Disco/ House/ Electro

Rubriek: 2/2007

Distributie: Clone (www.clone.nl)

Label en distributeur Clone uit Rotterdam somt middels deze compilatie een reeks aan remixen op voor divers materiaal uit de eigen stal. Dit betekend dat je een brede selectie aan dansbare muziek kunt verwachten die je in de house sfeer moet zoeken. Serge zocht deze tracks voor je uit. De diversiteit binnen de house bijdragen is flink, zo horen we onder andere (italo) disco en electro terug in de muziek. Het materiaal van onder andere Alden Tyrrel, Unit 4, Seymour Bits (aka Bas Bron aka Bastian aka De Jeugd Van Tegenwoordig) en Delgui (bekend van Gerd) krijgen een prima behandeling door mensen als Dexter, Charles Webster, Carl Craig, Legowelt en Tiefschwarz. Leuk CD’tje!

Archief CD-recensies & VINYL-recensies