CD recensies

Februari 2008

 

 

Blue States: “First Steps Into...” (Memphis Industries)

 Genre(s): Downtempo/ Folk

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Rough Trade

 Blue States is een éénmansformatie van Andy Dragazis. Deze in Londen residerende multi-instrumentalist is met “First Steps Into…” toe aan zijn vierde album release! Deze downtempo koning is weliswaar niet zo bekend bij het grote publiek, maar mag zich zonder enkele twijfel rekenen tot de absolute voorhoede van de (cinematische) downtempo en moderne folk muziek. De vergelijkingen met AIR, Zero 7, Fragile State en Pretz zijn overduidelijk aanwezig. AIR wordt ook als inspiratiebron genoemd in officiële persinformatie van Blue States (de overige bands ontstonden pas nadat Blue States al één of meerdere albums uit had). Het begon allemaal in 1998 toen Dragazis, ten tijde van de toen opkomende downtempo golf, experimenteerde met rustieke muzikale klanken door diverse instrumenten (zoals guitars, bass, drums, Fender Rhodes piano, bouzuki, Hammond orgel en ga zo maar door) te fuseren. Een geheel eigen geluid was geboren! In de periode na het verschijnen van zijn eerste single releases “Walkabout” en “Your Girl” (nu veelgezochte classics) gaat het hard met Blue States. In 2000 verschijnt het legendarische album “Nothing Changes Under The Sun”, dat vol staat met melancholische melodieën, cinematische invloeden, ‘folky’ klanken en adembenemend mooie sfeertinten. Het album blijkt een groot succes en daarom krijgt Dragazis de kans zijn tweede album uit te brengen via het prominente XL Recordings. “Man Mountain” ziet het levenslicht in het najaar van 2002 en klinkt bijna net zo mooi als zijn debuutalbum. De single “Metro Sound” van dat album geldt als belangrijkste graadmeter voor de torenhoge kwaliteit waarmee Dragazis voor de dag komt op dat moment. In juni 2004 verschijnt Dragazis’ derde langspeler “The Soundings”, waar zijn verfijnde sfeercollages verder worden ingevuld met (retro) pop/rockinvloeden en mannelijke zang (van Chris Carr). Een geheel nieuw geluid is het resultaat, maar het album weet het publiek en de muziekpers minder te boeien als de voorgangers. Uitschieter op dat album blijkt overigens het instrumentale “Output”, dat een ode lijkt aan het geluid van de eerste twee albums. Het is inmiddels eind 2007, ruim drie jaar na de release van zijn derde album, voordat we het nieuws krijgen dat Dragazis’ nieuwste wapenfeit eindelijk klaar is. “First Steps Into…” is een fantastisch album geworden dat een eigentijds geluid draagt met invloeden uit downtempo, folk, pop en rock. Invloeden uit het verleden (lees: zijn eerdere materiaal) worden afgemeten op elkaar afgestemd en voorzien van eigentijdse elementen. Ook de groei van Dragazis als muzikant/ producer is voelbaar/ hoorbaar. Het resultaat van “First Steps Into…” is dan ook beduidend beter als de voorganger “The Soundings” en bevat een groot aantal voltreffers. Luister bijvoorbeeld eens naar het kippenvel opwekkende “The Electric Complement” met haar breed uitgemeten orkestrale verloop. Prachtige plaat! Kenmerkend is dus nog steeds de rustieke uitwerking van de muziek. Zelfs met semi-krachtige trip-hop beats, zoals tijdens “Red And Shine”, blijf je op het puntje van je stoel zitten luisteren. Ook die combinatie werkt dus. En zo staan er nog een flink aantal uitzonderlijk mooie downtempo beauties op dit essentiële album. Dit is downtempo zoals het ooit bedoeld is en kwalitatief veegt het de vloer aan met het overgrote deel van de chill-out/ downtempo producties en compilaties die tegenwoordig verschijnen. Mensen, ook al heb je nog nooit van de naam Blue States gehoord; neem van mij aan, dit is echt heel goed! Als je Zero 7, AIR en Röyksopp hoog in je favorietenlijst hebt staan als chill-out muziek, dan kun je je geen buil vallen aan de bijzondere muzikale output van Blue States. Voor meer informatie over deze artiest wil ik verwijzen naar www.bluestates.com of www.myspace.com/bluestates (waarop je ook muziek kunt luisteren). Ter extra informatie: pas geleden is via het Rapster label de compilatie “Controversy” verschenen dat gevuld is met reworks of covers voor Prince materiaal. Blue States gaat op die CD op werkelijk fabuleuze wijze aan de haal met “Alphabet Street”.

 

Beoordeling: 9

 

 

Gary B: “Step Into The Sunshine” (Café del Mar Music)

 Genre(s): Downtempo/ Chill-Out/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Astral Music

 Gary B aka Gary Butcher is een veelzijdig muzikaal talent. Hij schrijft en produceert, maar is tevens zanger en gitarist. Sinds 2004 zijn er diverse tracks van zijn hand op Café del Mar verzamelaars terecht gekomen. Naast dit project is hij tevens actief als co-writer bij de dance producers Miro en brengt hij platen uit onder de naam Luminous (met vocaliste Julie Harrington). De oorspronkelijk uit London afkomstige Gary B is na DAB, Rue Du Soleil en La Caina de vierde artiest (of groep) die voor Café del Mar Music een compleet album opneemt. Echter, tegenwoordig woont Butcher op Ibiza en dat hoor je ook duidelijk in zijn muziek terugkomen. Op “Step Into The Sunshine” horen we dertien rustieke chill tracks met een prominente rol voor de akoestische gitaar om dat ‘Balearische’ gevoel te benadrukken. Zijn afgemeten fusie tussen zomerse downtempo/ chill-out, soul, blues en pop zorgt niet voor opzienbarende resultaten, maar luisterbaar is dit album zeer zeker. Het probleem is dat er weinig echte uitschieters op het album terug te vinden zijn. De muziek kabbelt weliswaar lekker voort en past perfect binnen de muzikale koers die Café del Mar Music al een aantal jaren vaart, maar vernieuwend en van een top kwaliteit is Gary B’s muziek zelden of niet. De vocale inbreng is zo nu en dan van een tenenkrommend karakter. De eerder genoemde Julie Harrington scoort slechts een krappe voldoende met haar (soms) zeurende stem die gevoelig moet overkomen. Ook Gary Butcher zelf is een vocalist van het kaliber ‘beperkt’ (lees: gemiddeld). Het album wordt dus min of meer gered door de sferische chill-out klanken die de vocalen dragen. Tracks die vermoedelijk het meest aanspreken bij de luisteraar zijn “Shine”, dat muzikaal gezien op Moby’s “Why Does My Heart Feel So Bad” lijkt. Ook het afsluitende “Equilibrium” ontstijgt wat ons betreft de gemiddelde kwaliteit van het materiaal op dit album. Conclusie: na diverse weinigzeggende albums, met als meest recente voorbeeld het tweede album van La Caina, lijkt het nu verder bergafwaarts te gaan met de originaliteit (en ook kwaliteit) van de muzikale output van Café del Mar Music. Wij hopen dat een eventuele nieuwe muzikale koers gekozen wordt om daar verandering in te gaan brengen. Wat is er toch met de eclectische aanpak van José Padilla gebeurd na zijn vertrek als resident DJ en CD samensteller? Kijk op www.cafedelmarmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Swell Session: “Swell Communications” (Freerange Records)

 Genre(s): Broken Beats/ House/ Nu-Jazz/ Downtempo

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: PIAS/ N.E.W.S.

 Swell Session is Andreas Saag (aka Stateless), een producer uit Zweden met een grote staat van dienst. Op dit conceptalbum horen we stromingen als broken beats, house, nu-jazz en downtempo voorbij komen met her en der wat uitstapjes naar dub en reggae. Voor “Swell Communications” ging Andreas Saag de samenwerking aan met collega producers cq. vocalisten als Domu, Lyric L, Seiji, Ernesto, Mr. Scruff, Kasio (Nuspirit Helsinki), Jimpster, Earl Zinger, Masa (Sleep Walker), Mark de Clive-Lowe, Capitol A, Simbad en Landslide. Een line-up waarmee je kunt aankomen zou je zeggen. Toch valt “Swell Communications” op sommige momenten wat tegen. Na de leuke introductietrack(s) met Domu (en vocalen van Elsa Esmeralda) kakt de boel behoorlijk in ondanks betrokken artiesten als Lyric L en Mr. Scruff. Vanaf de track “Prepared To Go”, die Saag samen met Seiji en zanger Ernesto produceerde, gaat het niveau weer iets omhoog. Pas vanaf track #9, “The Girl” met Jimpster feat. Elsa Esmeralda, komen we de betere tracks van het album tegen. “This Time” met Capitol A feat. Noah bijvoorbeeld. Deze hip-hop vs. reggae track, gedragen op broken beats, is wat ons betreft een unieke fusie. Al met al is dit een vermakelijk album dat net niet top is! Kijk op www.freerangerecords.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Club Des Belugas: “Swop” (Chinchin Records)

 Genre(s): Nu-Jazz/ Downtempo

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Walboomers

 Club Des Belugas, met de fraaie zangeres Anna.Luca in de gelederen, heeft met “Swop” een prima album afgeleverd. De muziek op “Swop” doet me soms denken aan de kitscherige jazzy dowtempo muziek van De-Phazz van een aantal jaren geleden. “Swop” bevat zestien tracks, waaronder enkele remixen. Het is van die vocale nu-jazz muziek met een dikke knipoog naar het verleden, maar met een eigentijdse productie. Vocalen worden verzorgd door diverse mensen: Anna.Luca, Brenda Boykin, Iain Mackenzie. Dean Bowman en Fred Astaire (laatstgenoemde werd uiteraard door Club Des Belugas geremixt). Soms klinkt de muziek van Club Des Belugas cinematisch, dan weer melig/ humoristisch, maar meestal geschikt voor een rokerige jazz-club of de moderne (intieme) dansvloer. Het is geen bijzonder sterk album geworden, maar staat bol van de lekkere, aanstekelijke luisterliedjes! Dat is ook wat waard. Minpuntje: er wordt behoorlijk wat gescat. Daar moet je van houden. Beste track: volgens ons het melodische “Take Three” met vocalen van Anna.Luca, prachtige track. Kijk op www.chinchin-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

The Flexatones: “Originals” (Fat Belt Records)

 Genre(s): Reggae/ Dub

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Walboomers (www.walboomers.com)

 Reggae uit Scandinavië? Dat klinkt als een hele vreemde combinatie. Echter, bij het beluisteren van “Originals” worden we positief verrast. The Flexatones is een muzikanten/ producerstrio uit Helsinki (Finland) bestaande uit Lightman, PAsi Hartikainen en Pauli Haikarainen. “Originals” is het debuutalbum van het trio, dat gedurende de plaat bijgestan wordt door diverse gastmuzikanten en vocalisten. Onder de vocalisten bevindt zich ook Nicole Willis (beste Finse soulzangeres), die je kent van haar bijdrage aan Nuspirit Helsinki’s album (Guidance) en haar goed ontvangen soloplaat uit 2005 (Timmion label). Op het album is een prima balans tussen vocale en instrumentale tracks aangebracht! Eén ding is zeker: met “Originals” haal je vroegtijdig de zomer in huis en kunnen we spreken van een prima debuut! Deze moderne reggae zou wel eens bij een breed publiek kunnen gaan aanslaan! Zijn de heren van The Flexatones op weg het nieuwe UB40 te worden? Wie zal het zeggen? In de lijn van bijvoorbeeld Ticklah is deze formatie in ieder geval een mooie ontdekking. Kijk op www.fatbeltrecords.com voor meer informatie.


Beoordeling: 7,5

 

 

Tim Wood: “Play Birds” (Social Beats)

 Genre(s): Funk/ Jazz

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Kudos

 Tim Wood debuteerde in 2006 met een 7” release op Social Beats als deel van de zogehete ‘Best Of Seven Series’. Wood is een Nederlandse composer, arrangeur en muzikant (jazz en klassiek geschoold) die zijn succes dankt aan zijn werk als ‘soundtrack composer’ voor verschillende theaterproducties (op dansgebied) in Nederland. Op het album “Play Birds” bespeelt Tim Wood de drums, Beatle-bass, funky gitaren, percussie en een oude Philacordia orgel. Samen met bevriende muzikanten laat hij op “Play Birds” een afwisselend geluid horen dat zich laat vangen door de termen funk en jazz. Het is een geluid dat gebaseerd is op muziek uit de jaren 60, variërend van funk, psychedelic 60’s georiënteerde rock ingevuld door jazz instrumentatie en aangekleed met onder andere Bollywood vibes. Zijn sound is enorm dansbaar van karakter en leent zich uitstekend voor de feesten van bijvoorbeeld Wicked Jazz Sounds of Supernatural. Het zijn vooral die heerlijke rollende breakbeats die ons grijpen en niet meer loslaten. Ook de muzikale invulling is erg prettig en bovendien erg divers. Dit is één van de beste albums die Social Beats tot op heden voortbracht! Kijk op www.socialbeats.com of www.myspace.com/timwoodexperience voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Guru’s Jazzmatazz: “The Mixtape - Back To The Future” (Rapster)

 Genre(s): Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: !K7 Label Group (www.k7.com) 

We hebben ons nooit zo verdiept in Guru’s Jazzmatazz project. Volgens onze gegevens volgt deze ‘mixtape’ release op het vierde hoofdstuk van zijn Jazzmatazz project (dat vorige zomer verscheen). Guru, die je ook kent als de stem van Gang Starr, is dus wat je noemt een bezig baasje. Deze release is deels gemixt, wat verzorgd is door DJ Doo Wop. De productie was in handen van (The Superproducer) Solar. Deze twintig tracks tellende hip-hop trip is een ware traktatie voor de liefhebbers van melodische street music. Er komt een indrukwekkende rits aan gasten voorbij zoals Mr. Lif, Zion I, Caron Wheeler, Common en ga zo maar door. Op het gebied van hip-hop is dit een uitermate divers, vermakelijke en creatieve release waar veel mensen op hebben zitten wachten. Beste tracks zijn met afstand “State Of Clarity” (feat. Common) in de Solar remix en “No Need For Stress” met Mr. Lif, dat een gelijkend thema heeft aan de Blue Note jazz-classic “Montara” van Bobby Hutcherson (ook al eens geremixt door Madlib). Kijk op www.rapsterrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Nobody Beats The Drum: “Beats Work” (100% Halal Records)

 Genre(s): Breaks/ Experimental/ House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: 100% Halal

 Nothing Beats The Drum, kortweg NBTD, bestaat uit DJ Sjam Sjamsoedin (26), VJ Rogier van der Zwaag (25) en 26-jarige toetsenist (key-jay) Jori Collignon (ja, dezelfde toetsenist als van C-Mon & Kypski!). Het trio beschikt over een geheel eigen geluid en uitstraling dat qua omschrijving nog het dichtste in de buurt komt van dikke pompende breakbeats ondersteund met freakende schizofrene opwekkende beelden. Gewoon zo hemeltergend vet dat hun eerste plaat onder het fonkelnieuwe 100% Halal-label wordt uitgebracht. Inspiratie voor het album deden Sjam, Rogier en Jori op in Frankrijk. Maar dat is niet hun enige buitenlandervaring. Zo was NBTD al live te zien op het Encompass Festival in Londen, waar ze tussen namen als T.Raumschmiere en Speedy J stond. Ook deed het trio vorig jaar een mini-tour met C-Mon & Kypski door Denemarken. Hoe klinkt de muziek van Nobody Beats The Drum dan precies? Experimenteel en krachtig! Het is rauwe straatmuziek met invloeden uit de breaks, house en wat electro kruiden. Alles is uiterst smaakvol uitgewerkt en de tracks zijn zonder twijfel geschikt voor live vertolking op festivals, maar passen net zo gemakkelijk in je DJ set. Namen die in me opkomen bij beluistering van deze muziek zijn: Evil Nine, Adam Freeland, Krafty Kuts, C-Mon & Kypski (gebaseerd op het experimentele karakter van de muziek en de geintegreerde scratches zoals bij “Damage”), The Prodigy en Freestylers (tot en met hun album “Pressure Point” uit 2001). Wie van experimentele, abstracte geluiden houdt, met breakbeats als basis, is bij Nobody Beats The Drum aan het juiste adres. Beste moment is wat ons betreft het downtempo moment “Oh La La” vanwege het speelse thema dat dwars door de krakende, rauwe geluiden heen loopt. Maar eigenlijk is al het materiaal op “Beats Work” de moeite waard, want we kunnen geen enkele uitglijder ontdekken. Je kunt duidelijk horen dat de muziek van C-Mon & Kypski een inspiratiebron is geweest voor NBTD (denk aan de experimentele breakbeats), al is de muziek van C-Mon & Kypski qua diversiteit een stuk breder. Conclusie: een album dat geschikt is voor liefhebbers van de muziek van eerder genoemde namen als Evil Nine, The Prodigy, C-Mon & Kypski, Adam Freeland enzovoort. Kijk op www.nobodybeatsthedrum.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Junkie XL: “Booming Back At You” (Artwerk Music) 

Genre(s): House/ Electro-Clash/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Munich Records

 Een nieuw album op een nieuw label. Veel introductie behoeft Junkie XL niet meer. ''Booming Back At You'' is de explosieve terugkeer van Nederland's internationaal succesvolste en meest gerenommeerde elektronica producer/ DJ’s. Het is ook het eerste album op het net gestarte nieuwe label Artwerk. Een samenwerking tussen het grote Canadees/ Amerikaanse indie label Nettwerk en games fabrikant EA (Electronic Arts). Tom Holkenborg ziet het nieuwe album als een terugkeer naar zijn roots. Het staat bol van de heftige elektronica tracks, altijd voorzien van catchy riffs en unieke sounds. De eerste single van het album "More" is tevens de soundtrack van de EA game “Need For Speed”. De volgende single is het nummer ''Cities In Dust'', een totale make over van het nummer van Siouxie & The Banshees uit midden jaren 80. Dat is mooi (pers)nieuws zul je denken. Na beluistering kunnen we ons deels aansluiten bij bovenstaande omschrijving. Op “Booming Back At You” horen we wederom dat Tom Holkenborg als geen ander weet hoe hij toegankelijke house- en elektronicatracks, met hier en daar een ‘poppy’ en/ of electro-clash gevoel, in elkaar draait (lees: produceert). Uniek vinden we zijn geluid niet, maar vermakelijk des te meer. Dit komt door de ontelbare diverse invloeden die Junkie XL vakkundig heeft vermengd in zijn muziek. Het album biedt echter geen wereldschokkend materiaal, maar vooral bovengemiddelde (tot in de kleinste details uitgewerkte) liedjes met een uiterst ‘catchy’ karakter. Junkie XL fans zullen zeker niet teleurgesteld raken bij het horen van “Booming Back At You”. Onze favoriete track is de toegankelijke en tamelijke vrolijke housetrack “You Make Me Feel Good”. Let op: de album release is 10 maart aanstaande, gevolgd door een albumpresentatie op 23 maart in de Melkweg te Amsterdam. Kijk op www.junkiexl.com of www.myspace.com/junkiexl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Milky Globe & Friends: “Magic Waves” (Lo Recordings)

 Genre(s): (Ambient) Elektronica/ IDM/ Downtempo/ House/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Na het sublieme album van Jean-Jacques Perrey & Luke Vibert is er recentelijk een album van Milky Globe & Friends op Lo Recordings verschenen. Milky Globe is een project van Lo Recordings labelbaas Jon Tye. “Magic Waves” staat vol met diepe ‘spacey’ ambient elektronica, dito house en downtempo met een experimenteel karakter. Het album bevat exclusieve samenwerkingsverbanden met namen als James Holden, Isan, Luke Vibert, Nathan Fake en Aeroplane. Bij alle tracks op “Magic Waves” krijgt Tye assistentie van bevriende producers. Het eindresultaat is divers te noemen: soms complex, dan weer simplistisch. Titeltrack “Magic Waves” (met Aeroplane) behoort tot de mooiste tracks die het album te bieden heeft. Opvallend is ook “Lava Flow” met Nathan Fake en Dusty Cabinets, die je onder de noemer dub-techno zou kunnen scharen. Na beluistering van alle twaalf tracks kunnen we concluderen dat er eigenlijk maar weinig echte uitschieters op “Magic Waves” terug te vinden zijn, maar dat het in de breedte gewoon een erg goede plaat is geworden! Kijk op www.lorecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Groove Armada: “10 Year Story” (Columbia/ Sony BMG)

 Genre(s): House/ Downtempo/ Breakbeats/ Pop

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Rough Trade

 Groove Armada, bestaande uit Andy Cato en Tom Findlay, is alweer 10 jaar actief in de mondiale dance- en downtempo scene. Ze brachten tijdloze albums uit als “Vertigo” en “Goodbye Country (Hello Nightclub)”, waarvan hitsingles als “My Friend” (dat in een drankreclame op TV te gebruikt werd) en “Superstylin’” kwamen. Reden genoeg om terug te blikken op deze succesvolle periode en een fraai overzicht van hun ‘beste’ materiaal uit te brengen. “10 Year Story - From The Vaults 1997-2007” is een waar document geworden dat louter kwaliteit bevat! De release is opgedeeld in een dansbare (uptempo) mix (CD1) waarvoor het materiaal door Tom Findlay gekozen en in elkaar gedraaid is en een rustiek (downtempo) tweede deel (CD2) die Andy Cato voor zijn rekening nam. Disk één bevat de bekendste househits van het duo. Denk aan “Superstylin’”, het in 2007 uitgebrachte “Get Down” (met vocalen van Stush), “I See You Baby” (met vocalen van Gram’ma Funk) en het hitparade gevoelige “Song 4 Mutya (Out Of Control)”, dat lijkt op muziek van The Sugababes. Meest opvallende track is “Save My Soul” (Live Acid remix) door zijn/haar op electro breaks voortgestuwde karakter, die tijdens het nummer worden voorzien van sfeervolle soundpads en acid. Toptrack! Op CD1 toont Groove Armada haar vele/ diverse gezichten in ‘uptempo’ opzicht, maar zoals eerder geschetst bevat CD2 een overzicht van Groove Armada’s beste downtempo tracks van de afgelopen 10 jaar. Pas na het doornemen van de complete tracklist besef je hoeveel moois deze heren hebben gemaakt. Bepalende downtempo hits als “At The River” (hier in de Presence mix) en “Inside My Mind (Blue Skies)” ontbreken uiteraard niet op CD2 en worden aangevuld met vele voltreffers. Denk daarbij aan het veel door Monte La Rue gedraaide “Burning Disaster” van Language Lab in de Groove Armada Bedtime Story Mix. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Woorden schieten te kort voor deze heerlijke tweede disk die vol bedwelmende, cinematische en ‘folky’ klanken staat! We begrijpen na beluistering van deze 2-CD volkomen waarom het duo zo populair is geworden en op alle grote festivals spelen.  Deze 2-CD zou je kunnen omschrijven als één grote zegetocht! Snel je naar de (digitale) winkel en sla je slag! Groove Armada zal dit jaar ook weer op Pinkpop te zien zijn, zo is deze week (#8) bekend geworden. Kijk op www.groovearmada.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

The Houdini’s: “Unleashed And Remixed” (Social Beats)

 Genre(s): Hardbop/ Nu-Jazz/ Funk/ Jazzy House

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Kudos

 The Houdini’s wordt op de site van het NPI omschreven als een Hardbop formatie die ook buiten de landsgrenzen van zich laat horen. Van The Houdini’s verscheen vorig jaar het album Unleashed And Remixed, een samenwerking met producer Phil Martin (onder andere The Jazzinvaders). The Houdini’s namen het album op 26 januari 2007 op met een bezetting bestaande uit Angelo Verploegen (trompet), Rolf Delfos (alt saxofoon), Ilja Reijngoud (trombone), Erwin Hoorweg (piano), Marius Beets (bass) en Bram Wijland (drums). De plaat laat de energie horen van de live optredens en bevat remixen door onder andere Natural Self, Diesler, Nostalgia 77 en Buscemi. We zijn rijkelijk laat met een review, maar willen deze 2-CD alsnog onder de aandacht brengen in ons magazine. Het is namelijk heerlijke energieke jazz die je te horen krijgt op dit album. “Unleashed” (CD1) staat bol van de zogehete improvisatie jazz met een dansbaar karakter en verbind het verleden met het heden op een verbluffend overtuigende manier. Voor traditionele jazzliefhebbers is CD1 echt de moeite waard, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de remix schijf (CD2). Waarom? De oorspronkelijke tracks zijn nog meer vertaald naar de moderne dansvloer door middel van rollende beats en andere arrangementen zonder het origineel te beschamen. De jazzy house bewerkingen van Solo Moderna voor titeltrack “Unleashed” en Diesler voor “Hybrid” vormen het bewijs dat jazz en house, mits goed verpakt, prima op elkaar aansluiten. Ter extra informatie: van Erwin Hoorwegs (pianist van The Houdini’s) viertienjarige dochter Kim verscheen vorig jaar bij Verve haar eerste jazzalbum “Kim Is Back” met repertoire dat is geïnspireerd op de muziek van Ella Fitzgerald en met name haar vertolkingen van “The Gershwin Songbook”. Erwin Hoorweg en saxofonist Rolf Delfos verzorgden de arrangementen en schreven samen met Kim en Linda Bloemhardt (onder andere Kraak & Smaak) het titelnummer. Kijk op www.gloep.nl of www.socialbeats.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Hot Chip: “Made In The Dark” (EMI Records)

 Genre(s): Synth-Pop/ Electronic Pop/ House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: EMI Music

 Hot Chip is een gezelschap bestaande uit Joe Goddard, Alexis Taylor, Owen Clarke, Felix Martin en Al Doyle. Ze laten een lekker eigenwijs geluid horen dat je zou kunnen omschrijven als synth-pop of electronic pop, verder ingekleurd met electro en dance klanken. Het zijn gezongen liedjes die niet bij iedere liefhebber van pop- en dancemuziek lekker zullen vallen. Waarom? Hot Chip maakt muziek die net wat minder toegankelijk klinkt als de gemiddelde elektronische popstandaard. Toch valt er genoeg te beleven op “Made In The Dark”. Het album is speels, creatief en divers van karakter. Divers qua gebruikte geluiden, maar ook qua tempi en kracht. Onze favoriete track is “Don’t Dance”, dat een housebeat bevat en spectaculaire keys. Overall geen echt topalbum wat ons betreft. Kijk op www.hotchip.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Michael Jackson: “Thriller - 25th Anniversary” (Epic/ Legacy)

 Genre(s): Pop/ Disco/ Funk/ Soul

Bron: CD/ DVD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Sony BMG

 Michael Jackson: the king of pop. Wat valt er nog over hem te schrijven? Weinig tegenwoordig, maar deze re-issue van het fameuze “Thriller” album brengt daar verandering in. Het album, dat eind 1982 uitkwam, is tot vandaag de dag het best verkochte album (worldwide) aller tijden. Met de huidige stand van zaken in de muziekbranche is het aannemelijk dat dit nooit meer geëvenaard zal worden. Om de vijfentwintigste verjaardag van het album te vieren hebben diverse eigentijdse producers nieuwe versies gemaakt van het originele materiaal. Kanye West, Fergie, Akon en Will.i.am mochten de tracks vertalen naar het hier en nu en dan dat alleraardigst. Het gaat zeker een aantal chart successen opleveren, maar de originele tracks worden nergens overtroffen. Dat kan ook niet met tijdloze composities als “Beat It”, “Billie Jean”, Wanna Be Startin’ Sometin’. Deze door Quincy Jones geproduceerde klassiekers zijn simpelweg niet te overtreffen. Kortom: een leuk album dat de originele tracks bevat, aangevuld met exclusieve ‘takes’ en de 2008 versies. De tweede schijf is een DVD met daarop de films rondom de beroemde clips van “Billie Jean”, “Thriller” en “Beat It”, aangevuld met de legendarische live vertolking van “Billie Jean” tijdens Motown 25: Yesterday, Today and Forever. Dit is dus een tijdloos document met een nieuwe houdbaarheidsdatum. Kijk op www.epicrecords.com of www.michaeljackson.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Marc Broussard: “S.O.S.: Save Our Soul” (Vanguard Records)

 Genre(s): Soul/ Jazz/ Funk

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Go! Entertainment

 Marc Broussard is een naam die je de laatste tijd steeds vaker voorbij hoort komen op de landelijke radiostations. Deze uit Carencro (Louisiana, US) afkomstige blanke soulvocalist heeft momenteel een hit met zijn prachtige (eigen) “Come In From The Cloud”. Een track die de komende periode best eens hoog in de charts terecht zou kunnen gaan komen. Op “S.O.S.: Save Our Soul” staat een hele rits aan prachtige vertolkingen van soulklassiekers uit de archieven van labels als Motown en Stax, die oorspronkelijk werden opgenomen door grootheden als Stevie Wonder, Otis Redding, Marvin Gaye, Bobby Womack, Al Green en ga zo maar door. De stem van Broussard heeft soms wat weg van Dane Clark’s geluid (vader van Alain Clark), maar er zijn ook diverse vergelijkingen te maken met de soullegendes waarvan Broussard materiaal vertolkt. Het is een heerlijk ‘feel good’ album geworden met retro soul als basis ingrediënt, aangevuld met jazz en funk invloeden. Deze fusie zal bij een breed publiek goed gaan vallen en we zijn dan ook benieuwd hoe dit album het gaat doen in de album charts. Kijk op www.marcbroussard.com of www.myspace.com/marcbroussard voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Carl Craig: “Sessions” (!K7 Records)

 Genre(s): (Classic) House/ (Minimal) Techno

Bron: 2-CD

Rubriek: 1/2008

Distributie: !K7 Records (www.k7.com)

 Dit moet een release zijn waar heel veel houseliefhebbers op hebben zitten wachten. Carl Craig is al sinds de bloei van de housemuziek een pionier en tot op de dag van vandaag productief en succesvol met zijn producties. Op “Sessions” krijg je in totaal 21 afwisselende housetracks te horen! Het materiaal bestaat uit eigen producties (al dan niet bewerkt) en remixen. Het resultaat is verbluffend. Vrijwel alles dat deze technopionier aanraakt veranderd in goud! Dat kunnen maar heel weinig mensen zeggen. Op “Sessions” vinden we geprezen remixen voor onder andere Beanfield, Faze Action, X-Press-2, Theo Parrish, Chez Damier en ga zo maar door. Tevens vinden we een ‘unreleased’ mix van de klassieker “Throw” (onder zijn Paperclip People alias) terug op de tracklist! Wat blijft die plaat toch heerlijk! Een loop die je zonder moeite een kwartier lang kunt blijven aanhoren. Beide sessies (lees beide CD’s) zijn vakkundig aan elkaar gemixt (vermoedelijk niet met de computer, want we horen her en der wat oneffenheden). Kortom: een fantastisch overzicht van classic tunes en eigentijds materiaal! Indrukwekkend! Kijk op www.k7.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

 Autechre: “Quaristice” (Warp Records)

 Genre(s): Elektronica/ IDM/ Ambient/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Rough Trade

 “Quaristice” is het negende werkstuk van Rob Brown en Sean Booth, de opvolger van het in 2005 verschenen album “Untilted”. Rob Brown en Sean Booth leerden elkaar kennen in 1987 en debuteerden in 1993 onder de naam Autechre met het album “Incunabula” via het Warp label. Ook zijn ze actief onder de naam Gescom (zie CD review rubriek voor januari 2008). De muziek van Autechre valt nog immer te typeren als krakende elektronica, IDM en experimentele abstracte klanken. Je kunt ze in één adem noemen met andere Warp artiesten als Aphex Twin, Plaid, Prefuse 73 en Boards Of Canada (al heeft iedere act wel zijn kenmerkende eigen geluid). Autechre’s experimentele geknutsel met samples, klankenbrouwsels en scheve beats blijft een verademing en zal de harten van Warp-fans zonder twijfel harder doen kloppen. Soms gaat de muziek over the top, maar over het algemeen wordt een goede balans tussen ‘het experiment’ en (vaak ambient) melodie gevonden. Een goed voorbeeld daarvan is de track “Perlence”, dat schots en scheve beatstructuren, pruttelende acid geluiden en synth stabs vermengt met wat voorzichtige sfeertinten. Deze track heeft overigens qua ritme veel weg van Erast’s “Dimpitauri” (van het “Cyberpunk” album op Laboratory Instinct, eveneens een aanrader). Beste track op “Quaristice” is wat ons betreft het energieke “Chenc9” dat rollende breaks vermengd met een speels thema. Over het gehele album beschouwend is de sfeer vaak donker, dreigend en melodramatisch. Een vergelijking met de eerder genoemde Aphex Twin is dus het meest treffend. Al met al is dit geen album voor de beginnende elektronica luisteraar, daarvoor is Autechre’s muziek te diepgaand en vaag. De doorgewinterde liefhebber zal dit album weer prachtig vinden! Let op: dit album verschijnt volgens de website van Warp Records op 3 maart. 6 maart treedt Autechre op in de Melkweg te Amsterdam. Kijk op www.warprecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Burial: “Untrue” (Hyperdub Records)

 Genre(s): Dub-Step

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Lowlands Distribution 

Dub-Step is een veelbesproken ‘nieuw’ genre dat klinkt als een eigentijdse vertaling van de eind jaren 90 opgebloeide UK Garage scene, aangevuld met kruiden uit de (oldskool) breaks, jungle/ drum & bass en dub. “Untrue”, de tweede langspeler van Burial, is een waanzinnig lekker album geworden! De rollende breakbeats worden vermengd met (soms) donkere, duistere, zware klanken vol emotie. We hebben hier gedurende de beluistering van het album diverse malen met kippenvel op de rug gezeten. Burial’s muziek is naast het duistere karakter ook nog eens dansbaar en fantastisch geproduceerd, vol galm en ruimtelijke effecten. Dit alles puik afgemeten met lo-fi klinkende beats, passende vocalen en kunstmatig toegevoegde kraakjes en tikjes. “Untrue” boeit van de eerste tot de laatste tel: door de eigenwijze aanpak, maar ook door de unieke/ originele sound! Dansbare tracks worden afgewisseld met sfeercolleges waar je U tegen zegt! Het is moeilijk om duidelijk op te schrijven hoe “Untrue” klinkt, maar je zou het kunnen typeren als een combinatie van diverse smaakvolle UK underground kruiden uit het verleden, overgoten met een eigentijds sausje. We willen iedere liefhebber van UK Garage, oldskool & nu-skool breaks, drum & bass, grime en gelieerde stijlen aanraden dit album te gaan beluisteren. Dit ‘nieuwe’ underground geluid heeft in Burial een fantastische ambassadeur! Kijk op www.hyperdub.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

DJ Krush: “Ko-No-Michi” (Sony Music Japan) 

Genre(s): Hip-Hop

Bron: DVD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Sony BMG

 Denk je aan hip-hop in Japan, dan denk je aan DJ Krush. Deze producer/ DJ is al jarenlang de belangrijkste vertegenwoordiger van kwalitatief hoogstaande hip-hop muziek (zowel vocaal als instrumentaal) vanuit Japan. Zijn producties zijn in vele gevallen sfeerrijk, diep, zweverig, maar nooit te lichtvoetig of saai van karakter. Op “Ko-No-Michi” komen bevriende producers/ iconen aan het woord over DJ Krush en zijn opzienbare producties en turntable skills. Het is een document cq. reportage waarbij DJ Krush vanaf het begin van zijn carrière wordt gevolgd. Alles is in volgorde van tijd achter elkaar gezet en becommentarieerd door Krush zelf, maar ook mensen als C.L. Smooth, DJ Shadow, Charlie Ahearn (van Wild Style), Black Thought (van The Roots) en Sly & Robbie komen aan het woord. De hip-hop van Krush heeft door de jaren heen zijn sporen nagelaten en zijn grote schare fans heeft hij te danken aan zijn presentatie, sterke muziekproducties en zijn oog voor het experiment. Op DVD zie je hem onder andere optreden met een jazz gezelschap. De muzikanten doen hun ding en Krush zorgt door midden van scratches voor onvoorziene ‘instrumenten’ en geluiden. Voor hip-hop freaks en fans van DJ Krush is dit een waardevolle DVD. Kijk op www.mmjp.or.jp/sus/krush voor meer informatie.

 

Beoordeling: NVT

 

 

DJ Alibi: “One Day” (Tres Records) 

Genre(s): (Instrumental) Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Tres Records (www.tresrecords.com)

 DJ Alibi is een naam die wij nog niet eerder hadden ontdekt. Van het Tres Records label kennen we uiteraard wel Thes One, die vorig jaar nog het sublieme conceptalbum “Lifestyle Marketing” uitbracht (sample based hip-hop op basis van reclame commercials). “One Day” is een album geworden die je niet snel zult vergeten. Het is een lekker in het gehoor liggend hip-hop album dat deels instrumentaal van karakter is en naast de hip-hop aanpak ook een dikke soulful, funky, latin en disco ondertoon draagt. Het album bevat diverse parels die het noemen waard zijn. Neem nou het fantastisch geproduceerde, instrumentale “Tenth Round” dat invloeden uit jaren 70 soul, funk en disco bevat. En wat te denken van het uptempo “Guns Of Kabul?”, dat bol staat van de latin en wild western tinten! De samples tijdens diverse tracks zijn zeer goed gekozen en geven de muziek een absolute meerwaarde. Kortom: genoeg te ontdekken op dit gevarieerde hip-hop album. Kijk op www.tresrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Percee P: “Perseverance” (Stones Throw)

 Genre(s): Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Walboomers (www.walboomers.com) 

John Percy Simon aka Percee P bracht volgens onze gegevens in 2005 zijn debuutalbum uit met de titel “Legendary Status” (via MTA Records verschenen). Dit terwijl zijn eerste single alweer van 1992 dateert. “Perseverance” is zijn eerste album voor het Stones Throw label, waarop Percee P de samenwerking aangaat met namen als Madlib (tevens producer van het album), Vinnie Paz & Guity Simpson, Diamond D, Chali 2na, Prince Po en Aesop Rock. Het is een stoer klinkend album vol pumped up beats, scratches, aardige thema’s en goed gekozen samples. De thema’s zijn met regelmaat cinematisch en soulful van toon (knipoog naar jaren 70), heel fraai! “2 Brothers From The Gutter” bevat een chiptune sample die zo uit een game van Super Mario Brothers genomen kan zijn. Na beluistering van het hele album krijgt Percee P een dikke voldoende, al is dit album dat je over jaren nog zult herinneren. Inmiddels is er een remix album van “Perseverance” uitgekomen, welke wij in de loop van de komende maand(en) hopen te bespreken op deze site. Kijk op www.stonesthrow.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Kitsuné Maison Compilation 5” (Kitsuné) 

Genre(s): Electronic Pop/ House/ Elektronica/ Breaks/ Disco/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Kitsuné (www.kitsune.fr)

 Wie van eigenwijze electronic pop/ rock, experimentele elektronica, moderne filter disco en dito house houdt (soms punky van klank), kan bij labels zoals Kitsuné zijn/ haar hart ophalen. Voor deze vijfde “Kitsuné Maison” compilatie heeft men tracks geselecteerd van namen als Alan Braxe, Fisherspooner, Digitalism, M.I.A. en Rex The Dog. Het is een avontuurlijk overzicht geworden van overwegend ongepolijste, rauwe muziek. Luister bijvoorbeeld eens naar Alan Braxe’s “Addicted” dat een stoere rave synthesizer bevat! Het is één van de betere voorbeelden dat deze compilatie deugt! Kijk op www.kitsune.fr voor meer informatie.

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Controversy” (Rapster Records)

 Genre(s): Nu-Soul/ Funk/ Pop/ House/ Downtempo/ Dub/ Reggae

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: !K7 Label Group (www.k7.com)

 Leuk concept! “Controversy” biedt bijna een uur aan reworks (lees: eigen visies) van gerenommeerde artiesten voor materiaal van Prince. Er komt een breed scala aan genres en muzikale tinten voorbij. Zo neemt R&B/ soulzanger D’Angelo op een overtuigende wijze de track “She’s Always In My Hair” onder handen. Naast deze bekende artiest vinden we ook reworks/ bijdragen op de tracklist van namen als Soulwax, Kode 9 & Space Ape, Blue States, Osunlade, Rob Mello, Hefner en Broadway Project. Vooral de fantastische downtempo rework door Andy Dragazis (aka Blue States) voor “Alphabet Street” is adembenemend mooi! De in totaal dertien tracks zijn simpelweg kwaliteit en bieden de luisteraar genoeg om voor langere tijd te kunnen boeien. Kijk op www.rapsterrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Trance World Volume 2” (Armada Music)

 Genre(s): Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Astral Music

 Na het uiterst plezierige eerste deel uit de “Trance World” compilatiereeks, verzorgd door Signum, is het nu de beurt aan het Egyptische DJ/ producers duo Aly & Fila (Aly Amr Fathalah & Fadi Wassef Naguib) om hun licht te laten schijnen over de huidige stand van zaken op trancegebied. Zoals we al eens schreven maken deze heren trancemuziek die klinkt als de producties van Paul van Dyk (eind jaren 90). Op deze verzamelaar horen we hier weer een paar voorbeelden van. Het lijkt wel alsof de heren tracks als “For An Angel” en “Another Way” keer op keer als vertrekpunt voor hun eigen producties gebruiken en er hun eigen muzikale saus overheen strooien. Let tijdens hun productie “Lost Language” ook op de verwijzingen naar de formatie Solar Stone. De mix als geheel: op de tracklist staan vele prima tracks, waaronder M6’s heerlijke “Destination 6” (check die bassline). Over de twee CD’s genomen komen we eigenlijk maar weinig echte grote namen tegen en zijn Aly & Fila’s producties in de meerderheid (we tellen negen tracks, waaronder remixen en een rework). We geven deze 2-CD een krappe 7,5 beoordeling, waar een afzwakking naar een 7 ook op zijn plaats was geweest. Waarom? Deze maand hebben verzamelaars als bijvoorbeeld “Trance Mission” net een stukje meer kwaliteit te bieden. Kijk op www.alyandfila.com of www.armadamusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Trance Anthems 2008 Volume 001” (Be Yourself Music)

 Genre(s): Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Universal Music

 Deel 1 uit de Trance Anthems 2008 serie van Be Yourself Music is een feit. We laten de persinformatie op u los. ‘Trance is één van de populairste stromingen binnen de dance muziek. Met helden als Tiësto, Ernesto vs. Bastian, Richard Duran (wie kent ‘m niet?), Ronald van Gelderen, Marcel Woods en Rank 1 loopt Nederland internationaal voorop op dit gebied. “Trance Anthems 2008” is een verzamel 2-CD met de populairste tracks van dit moment, aangevuld met de ‘future’ hits uit dit genre. Natuurlijk ontbreken de grote namen niet op deze dubbel CD met materiaal van onder andere Tiësto, Richard Durand (daar is hij weer), Above & Beyond, Paul van Dyk en John O’Callaghan. Tevens bevat de 2-CD het Trance Energy thema “Thrill” van Ernesto vs. Bastian!’ Als dat geen feest wordt? Lezers, over dit soort producten valt eigenlijk maar vrij weinig op te schrijven. Het is een tijdelijke weerspiegeling van het materiaal dat in de trancescene momenteel ‘van belang’ is. Je kunt je geen buil vallen aan dit soort overzichten, maar voor het echte werk raden wij aan de recente compilaties/ DJ mixen van bijvoorbeeld Joop, Markus Schulz, Tilmann Uhrmacher, Signum of Gareth Emery aan te schaffen. Kijk op www.beyourselfmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Pure Techhouse” (Streetlight/ Daredo Music)

 Genre(s): Deep-House/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Alleraardigst compilatie CD’tje is dit! De titel klinkt weinig spectaculair, maar de inhoud is prima verzorgd. Op “Pure Techhouse” staan echter niet alleen fraaie tech-house tracks, maar ook een aantal deep-house bijdragen (of mengvormen). Grote namen als Terry Lee Brown Junior, Harold Heath (Urbantorque), The Timewriter, en Soda Inc. ontbreken niet, maar dit zijn lang niet de enige namen die een dikke voldoende scoren op deze ongemixte verzamelaar. Door het ongemixte karakter is het tevens een erg interessant product voor CD DJ’s geworden. Het luchtige, soepele en dansbare karakter van deze niet al te ruige housevariant(en) wordt nog altijd door een breed partypubliek gewaardeerd en kan aan deze compilatie genoeg plezier beleven. Kijk op www.daredo-music.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Delon & Dalcan: “Tanz” (Boxer Recordings)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de) 

Het nieuwe album van Delon & Dalcan heet “Tanz” en verschijnt via het uit Keulen (Duitsland) afkomstige Boxer label, waarop ook namen als Frank Martiniq en Dusty Kid muziek uitbrengen. “Tanz” bevat een elftal aan tracks die het perfect zullen doen op de dansvloer van een club of op een festival. Het is van die niet al te moeilijke dansmuziek binnen de marge minimal, tech-house en electro. Het is materiaal dat lijkt op de releases van labels als Great Stuff en Blu Fin (en haar sublabels). Echt spannend wordt het nergens, maar slecht is het album ook zeker niet. Het bevat goed geproduceerde tracks die simpelweg een voldoende scoren! Onze favoriete track is “Dirty Tanzer”, dat een goed geproduceerd, krakerig/ verknipt thema bevat. Ook “248 KM”, een productie met Oxia, mag er zijn door haar goede ‘drive’ en stemmige computerstrijkers. Na een kleine 60 minuten is het feest over en twijfelen we om de play knop nogmaals in te drukken. Kijk op www.boxer-recordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Trance Nation 23” (Supra Recordings/ ZYX Music)

 Genre(s): (Progressive) Trance/ Electro-Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 De “Trance Nation” reeks bestaat al 14 jaar en is nog immer ‘alive and kicking’. Het is één van de meeste succesvolle compilatiereeksen worldwide, zo lezen wij op de Trance Nation website. Deze langlopende serie is toe aan haar 23e editie. De 2-CD heeft de subtitel ‘The Latest Definition Of Trance’ meegekregen, wat als aangeeft in welke hoek je deze mixcompilatie moet zoeken. Tom Cloud en het duo Heller & Enkie kregen beide de gelegenheid een schijfje te mixen met verse (progressive) trance. Er komen prima tranceverzamelaars uit via ZYX Music en “Trance Nation 23” is geen uitzondering. Het concept is zoals zoveel mixcompilaties: DJ’s/ producers zetten hun favoriete platen van het moment achter elkaar. Op de tracklist vinden we bekende namen als Junkie XL (hier geremixt door Matthew Dekay), Criss Source, Jody Wisternoff (van Way Out West), Gareth Emery, Deadmau5, John Dahlbäck, Quivver (tijd niets meer van gehoord), King Unique, Markus Schulz feat. Departure (in de vaak gebruikte Nic Chagall remix) en John O’Callaghan feat. Audrey Gallagher (die geremixt worden door oud Xtravaganza helden Agnelli & Nelson). Kortom: een prima en divers overzicht met genoeg materiaal vol potentie! Check eens Jody Wisternoff’s adembenemend mooie “Starstrings”. Deze track met breakbeats klinkt alsof je naar ‘Pat Methany on trance’ zit te luisteren! Kijk op www.trancenation.eu voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Trance Mission” (Cloud 9 Music)

 Genre(s): (Progressive) Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Astral Music

 Tussen de vele tranceverzamelaars is het een flinke klus om de krenten uit de spreekwoordelijke pap te halen. “Trance Mission” is zo’n overzicht waarvan je als onpartijdige (lees: genre onafhankelijke luisteraar) dance liefhebber zegt: prettige verzamelaar! Het product bestaat uit twee CD’s, waarvan coming DJ’s (en producers) Leon Bolier en Mike Shiver ieder een schijfje voor hun rekening nemen. Op “Trance Mission” vinden we enkele bekende namen op de tracklist zoals Bart Claessen, Lange, Markus Schulz feat. Departure (geremixt door Nic Chagall van Cosmic Gate), Gareth Emery en Rank 1. Het zijn dus overwegend ‘minder gevestigde’ namen die voor dit project geselecteerd zijn. Is dat een probleem? Welnee! Zonder uitzondering is de muziek op “Trance Mission” van een torenhoge kwaliteit. Luister bijvoorbeeld tijdens de mix van Leon Bolier (CD1) eens naar het schitterende “Songless” van Lange. Van dit soort akkoorden met koorstemmen worden we hier erg enthousiast! Op CD1 is het ook vooral het feestje van Sied van Riel. Hij komt in totaal drie maal voor op CD1 en laat horen over een enorm talent te beschikken. Dat is iets dat we al eerder hadden opgemerkt, maar we denken dat deze DJ/ producer op termijn wel eens een grote internationale trancenaam kan gaan worden. Als je zijn solide producties hoort weet je direct waarom. Ten slotte willen we van CD1 ook nog Wardt’s “Extensions” benoemen dat qua ritme/ productie lijkt op het huidige werk van Umek. Mike Shiver zet op CD2 constant die goede lijn voort en laat her en der wat meer electro getinte elementen passeren. Kortom: een 2-CD waar genoeg plezier aan te beleven valt. Kijk op www.cloud9music.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “A Licence To Chill” (BHM Productions)

 Genre(s): Downtempo/ Jazz Fusion/ (Nu) Jazz/ Jazz-Pop/ World Music

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Het BHM heeft een prima catalogus opgebouwd in de afgelopen jaren die tevens divers te noemen valt. Op deze compilatie vinden we een 13-tal tracks van uiteenlopende artiesten als Tok Tok Tok, Mezzoforte, Heather Greene en Hiram Bullock, maar ook onze favoriet Marcos Valle is terug te vinden op “A Licence To Chill” (weliswaar in samenwerking met Victor Biglione). De CD begint nogal rustiek met diverse rustieke muziekstukken. Klassieke muziek, world music en akoestische jazz geluiden; allemaal komt het in de beginfase van deze compilatie voorbij. De sublieme jazz-pop (met folk en country invloeden) van Heather Greene hebben we al eerder de lucht in geprezen en haar bijdrage “Just What I Needed”, afkomstig van haar in 2006 verschenen album “Five Dollar Dress”, is nog steeds een genot om te beluisteren. Daarna is het vooral smooth jazz met een fusion tintje dat de klok slaat. Sophie Milman, Mezzoforte, Tok Tok Tok, Hiram Bullock en anderen leveren uitstekend materiaal af binnen die omschrijving. Uitsmijter is voor ons de afsluitende track “Mustang Cor De Sangue” van Marcos Valle & Victor Biglione, dat een Braziliaans jazz fusion geluid draagt. Kijk op www.bhmproductions.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Jodymoon: “Never Gonna Find It In Another Story” (Rich Lady) 

Genre(s): Pop

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Coast To Coast

 Jodymoon bestaat uit het song writing duo Digna Janssen (zang) en Johan Smeets (multi-instrumentalist). Live worden ze aangevuld door Geert Roelofs (drums) en Richard Ritterbeeks (bass). De band won recentelijk nog de publieksprijs tijdens de Grolsch Grote Prijs van Nederland in de categorie singer/ songwriter (december 2007); een fraaie prestatie. “Never Gonna Find It In Another Story” is pas het tweede album van het tweetal, dat in juni 2006 haar debuutplaat “Look At Me, Look At Me, Don’t Look At Me” de wereld in slingerde. Voor album #2 werd in Londen gewerkt aan nieuwe songs en maakte Jodymoon opnames in de voormalige Pink Floyd studio op Britannia Row. De muziek op “Never Gonna Find It In Another Story” is heerlijke melodieus, laidback en ligt erg goed in het gehoor. Het is warme, gevoelige en liefdevolle popmuziek die een breed publiek zal aanspreken. Her en der horen we een lichte trip-hop tint en dat komt niet in de laatste plaats door zangeres Digna Janssen die op sommige momenten klinkt als Portisheads’ zangeres Beth Gibbons. Het zou ons niet verbazen als dit album materiaal bevat dat airplay gaat krijgen op bijvoorbeeld 3FM en andere prominente radiozenders! “Never Gonna Find It In Another Story” zal in maart 2008 uitkomen via Rich Lady Records. Kijk op www.jodymoon.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Sander van Doorn: “Supernaturalistic” (Spinnin’ Records) 

Genre(s): (Electro) House/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Spinnin’ Records

 Sander van Doorn heeft een erg succesvol 2007 achter de rug, dat nu (begin 2008) bekroond wordt met de release van zijn album “Supernaturalistic”. Zijn singles “By Any Demand” (feat. MC Pryme) en “Riff” zijn en worden grijs gedraaid op diverse radiostations, waardoor Sander een reizende ster is. Sander van Doorn leerde zichzelf mixen. De afgelopen vier jaar maakte zijn carrière een stormachtige groei door. Het succes begon in de UK, waar hij werd uitverkozen om een Essential Mix voor BBC Radio1 te maken. Daarna pas werd hij gevraagd om te draaien op de grote Nederlandse dance events (zoals Dance Valley en Trance Energy). Tot een jaar geleden opereerde hij tevens onder de aliassen Sandler, Sam Sharp, Filterfunk en Purple Haze. In 2006 debuteerde Sander van Doorn op nummer 32 in de prestigieuze DJ Mag Top 100 lijst. In een jaar tijd klom hij 17 plekken op de lijst; in 2007 stootte hij door naar de 15e positie in deze internationale DJ rangorde. Naast de internationale hitsingles “Riff”, “Grasshopper”’ en “By Any Demand” zijn er veel nieuwe, intrigerende tracks te beluisteren op dit album. Van begin tot eind levert “Supernaturalistic” een zinnenprikkelende reis door eigen werk waarmee Sander van Doorn laat zien dat hij de kunst van de albumproductie verstaat. De diversiteit van dit album spreekt een breed publiek aan. Volgens collega DJ’s als Tiësto, Armin van Buuren, Carl Cox en Steve Angelo behoort hij tot de absolute wereldtop. Ook wij snappen waarom Sander van Doorn als een speer gaat! Zijn muziek ligt heerlijk in het gehoor en is een goed afgewogen mix clubmuziek met een toegankelijk karakter (smaakvol). Met “Lobby” laat hij horen naast housemuziek ook aardige chill-out muziek te kunnen maken (met een poppy karakter). Het album wordt afgesloten met een zeer fraaie bonustrack. Van Doorn remixt of verbluffende wijze Sia (zangeres van Zero 7) met “The Girl You Lost To Cocaine”. De officiële releasedatum is maandag 3 maart 2008. Het album komt tevens uit in onder andere de USA, Canada, Australië, Mexico, Brazilië, Argentinië, UK, Ierland, Duitsland en Rusland. Geen halve maatregelen dus. Kijk op www.spinninrecords.nl of www.sandervandoorn.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Winter World 2008” (Toptrax)

 Genre(s): Tech-House/ Minimal/ Electro-Tech/ Techno/ Schranz

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

Winter World is een groot indoor spectakel dat dit jaar weer gehouden zal worden in Koblenz (op 1 maart om precies te zijn). In de aanloop naar dit event heeft het Toptrax label een selectie aan uiteenlopende ‘tech’ georiënteerde tracks achter elkaar gezet. De 2-CD compilatie bestaat uit soepele tech-house en electro-tech met minimal invloeden, maar gaat later stevig in de versnelling met onvervalste techno en zelfs schranz. Tussen de 24 tracks vinden we materiaal van bijvoorbeeld Eric Sneo, OXIA, Lützenkirchen, Martin Buttrich, Marc Romboy vs. Gui Boratto, Marco Bailey, Swen Weber en Bas Mooy. Dit is een hele aardige compilatie, die treffend opbouwd van dansbaar tot hard en harder. Kijk op www.toptrax.de of www.winter-world.com voor meer informatie.


Beoordeling: 7

 

 

Various: “SLAM! FM Presents Clubbin’” (Cloud 9 Music)

 Genre(s): (Electro) House/ Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Astral Music

 SLAM! FM is een veelbeluisterd radiozender die na de breuk met ID&T al enige tijd op eigen benen staat. Deze “Clubbin’” verzamelaar, gemixt door (radio) DJ Eric van Kleeff, weerspiegelt (kort door de bocht) de huidige stand van zaken op het gebied van (electro) house en trancemuziek. Dit betekent dat je veel bekend materiaal voor je kiezen krijgt; al dan niet in remix vorm. Een greep uit de bekende namen: Freemasons, Ian Oliver feat. Shantel, Bob Sinclar & Steve Edwards, Full Intention, Dirty South feat. Rudy (“Let It Go” geremixt door Axwell), John Dahlbäck, Marcel Woods, Vincent de Moor, Mason (met het ‘nog immer imponerende’ “Quarter”), Chocolate Puma en ga zo maar door. Kortom: Eric van Kleef trakteert de luisteraars louter op prima clubtracks met een toegankelijk karakter. Beste track: de Chris Barratt remix voor Adam K & Soha’s “Twilight”. Heerlijke en smaakvolle ‘groovy’ electro-house! Ter extra info: zaterdag 26 juli en de zaterdagen in augustus 2008 zullen er in Beachclub Vroeger (Bloemendaal aan Zee) Clubbin’ At The Beach feesten georganiseerd worden (onder aanvoering van Eric van Kleef). Kijk op www.slamfm.nl of www.cloud9music.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “House 2008 - The Vocal Session” (ZYX Music)

 Genre(s): (Electro) House

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Vocale house is diverse vormen. Dat is wat “House 2008 - The Vocal Session” je te bieden heeft. Alle 24 tracks, verspreid over twee zilveren schijfjes, zijn in ongemixte vorm terug te horen. Het materiaal is toegankelijk met weinig echte diepgang. Namen als David Vendetta vs. Keith Thompson, PhonJaxx, The Shapeshifters en Stonebridge worden op deze 2-CD bijgestaan door twijfelachtige namen als Klaas, Patrick Hagenaar en DJ José. Wie van de meer chartgerichte houseproducties houdt, haalt met dit product een prima overzicht in huis. Beste track: niet kunnen ontdekken.

Beoordeling: 5

 

 

Various: “The Compass Point Story 1980-1986” (Strut) 

Genre(s): Disco/ Reggae/ Dub/ Funk/ Soul/ Punk/ Rock/ Classics

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: !K7 Label Group (www.k7.com)

 Deze compilatie, “The Compass Point Story”, vertelt het verhaal van de gouden periode in Chris Blackwell’s Compass Point Studios op de Bahama’s. Het materiaal komt uit de periode 1980-1986 en bevat grote namen als Grace Jones, Talking Heads en Tom Tom Club. Diverse tracks zoals bijvoorbeeld Tom Tom Club’s “Genius Of Love” zijn grote hits geworden in de top 40 en alleen al daarom is deze compilatie de moeite waard. Het zijn vooral disco en reggae getinte tracks met aanvullende elementen uit de funk, soul, punk, rock en dub. Waarschijnlijk herken je een groot gedeelte van de tracks als origineel of passages uit tracks die gesampled zijn voor andere muziek. Meer dan eens horen we materiaal dat later de basis zou betekenen van een rework/ cover. Neem nou bijvoorbeeld Bits & Pieces met “Don’t Stop The Music”, dat in een rework op het uitstekende album van Bugz In The Attic te vinden is. Prima compilatie van dit onlang doorgestarte Strut label, waarbij de luisteraar nu de mogelijkheid wordt gegund om klassiekers van kwaliteit in huis te halen. Kijk op www.strut-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Jennifer Cardini - Feeling Strange” (Kompakt)

 Genre(s): Minimal/ (Tech) House/ Dub-Techno/ House Classics/ Electro-Tech

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de)

 DJ/ producer Jennifer Cardini gaat tijdens deze mixsessie lekker diep. Deze getatoeëerde dame leverde in 2005 al eens een prima mix CD af middels de titel “Lust” (Human label). “Feeling Strange” is wederom de moeite waard. De mix bestaat uit maarliefst 21 tracks die variëren van (tech) house en minimal tot (retro) house classics, electro-tech en dub-techno materiaal. Het is een lekker afwisselend overzicht geworden waarbij melodische en minimale producties goed gedoseerd zijn. “May I” van Jamie Lloyd in de Quarion mix is een track die er enorm uitspringt! Heerlijk thema, zoals we dat gewend zijn geraakt van deze steeds populairder wordende Quarian (aka Yanneck Salvo). Lusine’s prachtige “Push” dateert alweer van 2003 en klinkt met haar IDM-achtige breakbeats als een vreemde eend in de bijt tussen al het housemateriaal. Overige bekende namen op de tracklist: The Hacker, Mike Dunn, Alex Smoke, Onur Özer, Maurizio en Compuphonic & Kolombo. Prima release op Kompakt. Kijk op www.jennifercardini.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Cadenza Contemporary 01 & Classics” (Cadenza)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Word & Sound (www.wordandsound.net)

 Voor liefhebbers van minimal en tech-house is er nu van het Zwitserse Cadenza label een handig double-pack verschenen. De 2-CD compilatie is samengesteld en gemixt door DJ Luciano (aka Lucien Nicolet). CD1 bevat een tiental diepe minimal en tech-housers die verre van spectaculair klinken. We kunnen ons tijdens de beluistering van de mix soms niet voorstellen dat deze muziek met passie gemaakt is. Sommige tracks klinken zo leeg en weinig spectaculair qua melodie dat we ons echt afvragen wie dit soort muziek draait/ koopt. Gelukkig geldt dit lang niet voor al het materiaal tijdens de “Cadenza Contemporary 01” disk. CD2 met Cadenza Classics bevat een zestal langgerekte tracks van namen als Serafin, Quenum en Pier Bucci (allen in samenwerking met Luciano; Quenum ook met een track in samenwerking met Lee Von Dowski). Al met al is dit een nuttige 2-CD release waarbij de CD-jock de kans krijgt materiaal uit de periode 2003-2005 (de “Cadenza Classics” disk) in full length versies te scoren. Wij willen deze release graag afdoen met het stempel ‘aardige compilatie’, maar meer ook niet. Kijk op www.cadenzarecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Minimal Only” (Streetlight/ Daredo Music)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Alex Flatner stelde voor deze “Minimal Only” compilatie een elftal tracks samen die zijn huidige voorkeur qua minimal house en tech-house moet weerspiegelen. Gekozen materiaal van onder andere Piemont, Audiofly X, Stanny Fransse, Phil Kieran, Joel Mull en Gui Borattto zorgen voor voldoende voldoening. De tracks staan in ongemixte vorm op deze compilatie. Iets wat voor DJ’s interessant is. Is “Minimal Only” de moeite waard? Deels, is ons antwoord. Buiten Piemont’s uitstekende “Nightshift”, met haar mooi uitgewerkte thema en Gui Boratto’s “Atol 2007” staan er eigenlijk maar bar weinig aansprekende tracks op “Minimal Only”. Dit komt vermoedelijk niet door Alex Flatner’s muzieksmaak, maar vooral omdat de minimal sector al ruim over haar top heen is en men steeds meer verzandt in gelijkende producties zonder inspirerende of vernieuwende geluiden/ klanken.

 

Beoordeling: 6

 

 

Various: “Let’s Go Techno” (Beatdisaster Records)

 Genre(s): Techno

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Astral Music

 Wie van onvervalste beuktechno houdt, is bij deze compilatie 2-CD aan het juiste adres. Eric Sneo en DJ Murphy leveren allebei vakmanschap af en weten allebei energieke mixen af te leveren. De eerste schijf is gevuld met een live mix van Eric Sneo, die opgenomen is in Sofia (Bulgarije). Vanaf de eerste tot de laatste tel gaat de beuk erin met onvervalste techno zoals je die kent van mensen als Joey Beltram, DJ Preach, Frank Biazzi, Chris Liebing, The Advent, Ignition Technician (die een zeer fraaie remix voor Gus Brown maakte), Ben Sims en ga zo maar door. Het is recht toe, recht aan muziek, bestemd voor de dansvloer. De krachtige beats en dito loops worden ook in de mix van DJ Murphy (op CD2) doorgetrokken en dit levert genoeg spectaculaire momenten op! Liefhebbers van onvervalste techno slaat uw slag is ons advies. Kijk op www.beatdisaster.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Schranz Total 18.0” (Toptrax)

 Genre(s): Schranz/ Hard-Techno

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Boem boem doen de boxen. Dat is de meest treffende samenvatting van weer een deel uit de “Schranz Total” serie. Deel 18 is gemixt door Linda Pearl en Viper XXL (ieder een disk). Het is messcherpe (hard) techno met spierballenbeats en verder weinig intelligente muzikale ingrediënten. Schranz is krachtige dansvloermuziek voor mensen die van kille/ industriële sounds houden. Energiek is het wel, heel energiek zelfs! Voor de hand liggende namen als Sven Wittekind, Viper XXL, Robert Natus en Boris S. ontbreken niet op deze 2-CD. Kortom: van dit soort krachtmetingen moet je houden. Dit zal lang niet ieders kopje thee zijn schatten wij zo in.

 

Beoordeling: 6

 

 

Bruno Pronsato: “Why Can’t We Be Like Us” (Hello? Repeat Rec.)

 Genre(s): Minimal/ (Tech) House/ Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Word and Sound (www.wordandsound.net)

 Bruno Pronsato aka Steven Ford kennen we van zijn goed ontvangen releases op labels als Philpot en Orac. “Why Can’t We Be Like Us” is volgens onze informatie zijn tweede volwaardige album. In 2004 bracht hij via Orac zijn debuut “Silver Cities” uit. Dit nieuwe album begint nogal kaal/ leeg met de weinig inspirerende track “Slowly Gravely”. Gelukkig worden vanaf track #2 op reis genomen. Het experiment staat centraal en vakkundig worden elementen uit de elektronica vermengd met minimal en (tech) house. Het album bevat in totaal negen uiteenlopende tracks met genoeg variatie om ook thuis op de bank te kunnen boeien. Conclusie: dit is een topalbum voor minimal fijnproevers die de ‘standaard’ geluiden zat zijn! Bruno Pronsato komt met verfrissende geluiden, een uitstekend productietechnische resultaat en vooral een vermakelijk tweede album. Kijk op www.hellorepeat.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

 Clark: “Turning Dragon” (Warp Records)

 Genre(s): Techno/ Electro-Breaks/ Elektronica (Breaks)/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: Rough Trade

 Christopher Stephen Clark aka Clark is een producer die sinds een paar jaar zijn muziek via Warp uitbrengt. Clark maakt dansvloer techno en dito electro/ tech-breaks, aangevuld met verwijzingen naar de elektronica. Op “Turning Dragon” horen we een aantal ruige, ongepolijste tracks die uitermate geschikt zijn voor live vertolking op technofeesten. De geluiden zijn in veel gevallen ‘distorted’, maar Clark weet ondanks zijn harde hand toch nog orde aan te brengen in zijn muziek. Luister bijvoorbeeld eens naar het experimentele “Truncation Horn”, dat klinkt als electro-boogie met ‘over the top’ effecten en leuke klankenspellen. Naast snoeiharde technoinvloeden, vinden we ook genoeg melodisch werk op “Turning Dragon”. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het ‘Detroit’ moment “For Wolves Crew”, prachtig thema! Zo staan er nog wel een aantal aanbevelenswaardige bijdragen op dit prima album. Wat vooral opvalt, is dat een aantal tracks twee gezichten hebben; een ongepolijst deel en een subtieler deel (vaak ter afsluiting). De elektronica invloeden, waar het Warp label bekend om staat, sijpelen ook subtiel door op dit album. Minpuntje: het album duurt nog geen 50 minuten, wat wij hier erg jammer vinden. Deze futuristische krachtmuziek kun je zeker een luisterbeurt gunnen! Kijk op www.warprecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Various: “Sunshine Live - Maximal Vol. 8” (Toptrax)

 Genre(s): Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 2/2008

Distributie: ZYX Music

 Tilmann Uhrmacher stelde deze achtste ‘Maximal’ verzamelaar samen voor het bekende Sunshine Live radio. Uhrmacher staat voor trance en dat zul je weten ook. Ondanks de plaatsing van Inpetto’s flauwe 2008 versie voor Fragma’s “Toca Me”, staan er een groot aantal prima tracks op “Maximal Vol. 8”. Wat te denken van uitstekend materiaal van Sander van Doorn (zijn remix voor Zero 7 zangeres Sia), 4mal feat. Gliss, Jose Amnesia, Aly & Fila (maken trance die lijkt op Paul van Dyk’s producties van eind jaren 90), Lange (zijn “Songless” wordt geremixt door Boy Hagemann), Jon O’Bir, Markus Schulz feat. Departure (geremixt door Nic Chagall van Cosmic Gate), Tiësto feat. Jes (geremixt door Cosmic Gate), Paul van Dyk en een waanzinnige remix van Rank 1 voor Anton Sonin & AMX feat. Sari’s “Undone”. Het is kwaliteit die regeert op deze compilatie en daarom is deze 2-CD echt de moeite waard om te checken. Kijk op www.toptrax.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Archief CD-recensies & VINYL-recensies