Januari 2004

Air: “Talkie Walkie” (Source/ Virgin)

Genre: Pop/ Chill-Out

Datum: 1/2004

Distributie: Labels Music

Air is terug! Na de muzikale begeleiding voor een Italiaanse poëet te hebben verzorgd, is hier een nieuw Air album. Het vorige album “10.000 Hz Legend” kreeg wisselende recensies vanuit de pers. De muziek van Air was op dat album een stuk meer experimenteel en iets ruiger. Op “Talkie Walkie” is een natuurlijke combinatie van de oude “Moon Safari” sound en het experimentele van “10.000 Hz Legend” waarneembaar. De muzikaliteit druipt werkelijk met grote slierten van de muziek af. Het zijn fantastisch klankentapijten die je echt kippenvel doen bezorgen! De bijna pornografische sound op “Talkie Walkie” is zo mogelijk nog subtieler en lieflijker dan al het eerdere werk (de oudere track “Casanova 70” uitgezonderd natuurlijk). Veelvuldig horen we de eigen vocalen van de heren Dunckel en Godin, wat prima past binnen het geheel. Topattracties op dit album zijn “Venus”, “Cherry Blossom Girl” (de huidige single), “Run” (met referentie naar een bekende popklassieker van 10CC) en uitsmijter “Universal Traveler”, dat ondanks de semi-matige vocalen toch enorm boeit! Dit zijn van die albums die je gewoon blind kunt kopen! Al na 4 nummers weet je dat het niet meer stuk kan! Ik baalde dat het album na 10 nummers ten einde was! De repeat-knop was dan ook snel weer gevonden! Dit album zal zeker in het jaarlijstje voor 2004 komen!

Cijfer: 9

Various: “Filterheadz Present Tribalicious” (N.E.W.S.)

Genre: Progressive, Tribal & Tech-House

Datum: 1/2004

De jongens van de formatie The Filterheadz leveren hier een uiterst dansbare compilatie af. Zoals de titel al doet vermoeden kun je veel ‘tribal’ invloeden terughoren in de progressieve house die deze jongens verzamelden en mixten. Uiteraard vinden we diverse eigen producties (waaronder ook remixen) van ze terug. Naast deze prima eigen tracks vinden we ook sterk werk van Junkie XL, Perfect Sense, Brancaccio & Aisher, Audio Bullys (hooligan house), Tony Thomas en onze eigen Roland Klinkenberg (remix van Steve Porter voor “Aeronautics”). Al met al een lekkere disk met gevarieerd werk op het gebied van progressive, tribal en tech-house.

Roy Ayers: “Virgin Ubiquity” (BBE)

Genre: Soul

Datum: 1/2004

Onder de noemer ‘Lost and Found’ is hier een zeer sterk ‘nieuw’ album van Roy Ayers. Roy Ayers is natuurlijk een soul legende (denk aan de track “Everybody Loves The Sunshine”). De afgelopen jaren was hij nog veelvuldig betrokken bij dance (met soul) gerichte projecten; met Nuyorican Soul (Masters At Work) als hoogtepunt (denk aan de track “Sweet Tears”). Deze collectie bevat onuitgebracht werk uit de periode 1976 - 1981. Dat zijn werk tijdloos is blijkt al na beluistering van de eerste twee tracks. De zang gaat hier en daar iets ‘over de top’ (de zangeres). De muzikale begeleiding is voortreffelijk: veel Fender Rhodes, veel slagwerk op de Xylofoon en een gevoel voor sfeer waar je U tegen zegt! Kortom: dit is een superaanwinst voor je collectie. Kijk op www.bbemusic.com voor meer informatie!

Various: “Babu: The Dilated Junkie - Duck Season Vol. 2” (Sequence)

Genre: Hip-Hop

Datum: 1/2004

Distributie: CNR Music

Babu: The Dilated Junkie released hier op Sequence de 2e editie uit de ‘Duck Season’ serie. Je kunt 20 overwegend soul getinte hip-hop tracks horen. De muziek op deze CD doet me overigens erg denken aan de hip-hop getinte tracks op Rae & Christians selectie voor Another Late Night (ook een aanrader). Met bijdragen van KRS One, Talib Kweli, Jaylib, Gang Starr en Dilated States is dit een prima overzicht van veelal melodieuze hip-hop geworden. Minpuntje: de jingles van Babu en eendjes die steeds weer worden ingezet bij nieuwe tracks; dit wordt vervelend na een paar nummers.

Various: “Ennio Morricone Remixes Volume 2” (Compost Records)

Genre: Broken Beats/ Nu-Jazz/ Trip-Hop/ (Deep) House and more

Datum: 1/2004

Na het uiterst succesvolle eerste deel uit het remix project voor Ennio Morricone is hier het 2e deel (dat ten tijde van het eerste deel al aangekondigd werd). Ditmaal geen enkele disk maar een dubbel CD. Ook onze eigen trots Gerd komt voorbij met een bewerking van “Le Fotografie”, één van de vele hoogtepunten op dit dubbel album. De filmische muziek van Ennio Morricone wordt op dit 2e deel onder handen genomen door vele grote namen als (een greep): Chicken Lips, Nick Holder, Hird, Swell Session, Domu (met een Todd Edwards achtige stijl), Markus Enochson, Doctor Rockit, Deetron/ Procreation, Aardvarck, Kahuun en Yukihiro Fukutomi. Je kunt beide delen eigenlijk ‘in the blind’ aanschaffen. Dit is torenhoge kwaliteit en over houdbaarheid hoeven we het niet eens te hebben. Deze muziek is tijdloos, alleen al door de invloeden van het bronmateriaal. Wederom hulde aan Gerd trouwens, we wachten met smart op zijn nieuwe album! Check www.compost-rec.com voor meer informatie.

Voodoo Child: “Baby Monkey” (Mute)

Genre: (Dream) House/ Chill-Out

Datum: 1/2004

Voodoo Child en U.H.F. waren, naast hoofdproject Moby, klinkende namen in de housescene aan het begin van de jaren 90. Achter deze projecten ging en gaat slechts één producer schuil: Richard Hall. Als Moby heeft hij met diverse singles en vooral zijn album “Play” de wereld veroverd. Dit nieuwe Voodoo Child album is eigenlijk de Moby sound maar dan minder ‘laidback’ en meer housegericht. Diverse tracks van het album zijn reeds op vinyl verschenen. De CD bevat geen bijster vernieuwende muziek, maar er valt genoeg te genieten. Bijna direct krijgen we “Minors” te horen. Een track die vrij gedateerd klinkt, maar toch heel goed in het gehoor ligt. “Light In Your Eyes” hoorden wij reeds vanaf vinyl en deze track bevat weer die typerende Moby-strings. Ook “Harpie” valt binnen die categorie. Na 12 nummers beluisterd te hebben weet je zeker dat dit album niet in je collectie mag ontbreken. De sound is toch wel wat gedateerd, maar dat zorgt absoluut niet voor minder luisterplezier. Uiterst vermakelijk album!

Funk D’ Void: “Volume Freak” (Soma Recordings)

Genre: (Deep) House/ Tech-House

Datum: 1/2004

Distributie: Labels Music

Funk D’ Void is een project van producer Lars Sandberg. Sandberg produceerde ooit met Nigel Hayes het Chaser project (ook voor Soma). “Volume Freak” is (volgens onze gegevens) het derde album van Funk D’ Void voor Soma. Het album telt 11 house tracks met veelal wat ‘techy’ elementen. Megahit “Diabla” (Heavenly Remix) ontbreekt natuurlijk niet en ook de recente single “Emotional Content” staat op dit album. Beide tracks zijn echte DJ tools en worden ook buiten de techno scene met open armen ontvangen. Dat Sandberg ook meer kan dat ‘tech’ getinte house maken wordt duidelijk bij de track “Can’t Get Enough Of A Bad Thing”. De vocalen voor dit nummer zijn verzorgd door Mark Bell. De track houdt ergens het midden tussen deep-house, house en tech-house. Wat mij betreft een hoogtepunt op dit album.  “Way Up High” (met vocalen van Martin Landquist) is net zo’n topproductie. De zoete, smaakmakende ‘soundpads’ vallen als een warme deken over je heen, begeleid door een soepele tech-house onderbouwing. Binnen deze omschrijving valt ook de track “Electrix 313”. Sandberg heeft de sfeervolle Chaser sound nog niet volledig losgelaten, want die hoor je duidelijk weer terugkomen op dit album. Na 11 nummers zul je zeker geen teleurstelling voelen! Een aanrader! Kijk op www.somarecords.com voor meer informatie over de muziek van Funk D’ Void en andere toppers.

A. Skillz & Krafty Kuts: “Tricka Technology” (Finger Lickin’)

Genre: Hip-Hop/ Soul/ Broken Beats

Datum: 1/2004

Krafty Kuts kennen we vooral van zijn binding met de breaks scene. Ooit verzorgde hij een mix CD bij het Engelse tijdschrift Mixmag. Hierop was een fraaie opbouw van hip-hop, soul en later breaks te horen. Zijn eigen productie “Street Freakz” was briljant, maar staat niet op dit album. Op “Tricka Technology” staan veelal hip-hop meets soulgetinte nummers (geen enkel breaksnummer) met hier en daar wat funk elementen. Gastbijdragen van onder andere TC Izlam, Kurtis Blow, Ashley Slater, Cathy Burton (die meezingt op het sublieme “On Your Own”) en Obi & Real Elements zorgen voor een verdere aankleding van dit fraaie album. Conclusie: een plaat voor mensen die van avontuurlijke hip-hop houden!

Various: “Turn Up The Bass Presents: Tech Lounge (CNR Records)

Genre: House/ Techno/ Ambient/ Chill-Out

Datum: 1/2004

Distributie: CNR Music

‘Tech Lounge’ is de werktitel waarmee de befaamde Turn Up The Bass serie nieuw leven wordt ingeblazen. Het concept is leuk gevonden, want tegenwoordig zoekt men voortdurend naar nieuwe stromingen (vaak cross-overs van verschillende stijlen). Op deze 2-CD zijn vooral oude house en chill-out classics te vinden van het ooit zo succesvolle ESP label (denk aan Paradise 3001, Kubrick, Warp Factor 3, The R enzovoort). De sound van dat label was destijds een cocktail van house, trance, techno en ambient met een hele eigen identiteit. Producers als Michael Wells van Technohead, Orlando Voorn en Paradise 3001 (D’Shake, nu Alex Cortiz) zijn met divers materiaal vertegenwoordigd op deze compilatie. Verwacht veel fraaie zweverige muziek die soms gedateerd klinkt, maar dat is lang niet bij ieder nummer het geval. Kortom: ik denk dat het luisterpubliek hier zeker op zit te wachten. De ESP sound blijft uniek en ligt nog steeds heel goed in het gehoor. Geschikt voor liefhebbers van techno/ house classics en chill-out muziek.

Orbital: “Octane - Original Soundtrack Score” (EMI)

Genre: Ambient

Datum: 1/2004

De broeders Hartnoll zijn terug! Voor de horror/thriller film ‘Octane’ produceerden zij de soundtrack. Op het schijfje vinden we eigenlijk alleen maar experimentele ambient terug. De 14 tracks die op deze CD staan zijn allen prachtige klankentapijten die je lekker op de achtergrond kunt laten draaien tijdens een dagje ‘chillen’. Verwacht dus geen muziek in de oude vertrouwde stijl (denk aan de megahit “Chime”), maar zweverige chill-out muziek. Kortom: een prima aanvulling op je collectie.

Various: “Buddha-Bar VI” (George V Records/ Wagram)

Genre: Chill-Out/ Downtempo

Datum: 1/2004

Op deze promo staan 13 tracks van de nieuwe ‘Buddha-Bar’ compilatie, deel 6. Ravin stelde wederom de muziek samen voor deze compilatie. De opdeling qua tracks doet ons vermoeden dat de officiële uitgave uit 2 disks zal bestaan. Op deze promo valt al genoeg te genieten door ijzersterk werk van Daniel Masson, Loopless, Erik Satie (een mooie remix voor “Gnossienne No 1”), Baul Dimension, Bliss en Télépopmusik. De sfeer is vaak zweverig met elementen uit alle windhoeken (ook regelmatig Oosters natuurlijk). Kortom: echt een lekkere aanvulling op je collectie. Cijfer is op basis van de promo.

Various: “Hardsoul: The Sound Of Love & Dedication 2” (Hardsoul)

Genre: Deep, Soulful, Funky & Sexy House

Datum: 1/2004

Distributie: Hardsoul Pressings

DJ Roog presenteert hier de 2e editie uit zijn eigen Hardsoul: The Sound Of Love And Dedication serie. Op woensdag 24 december 2003 was in de Panama te Amsterdam de CD presentatie voor dit project en het was een sublieme avond (lees het partyreport elders op deze site). Op 2 CD’s vliegen een belachelijk aantal toptracks over de draaitafels. Roog heeft duidelijk ziel en zaligheid in dit project gestoken! Niet alleen de sublieme tracks van formaties als Blaze, Mood II Swing, Paul Johnson en Rune vallen op; natuurlijk staat ook die eigen megahit “Back Together” met de vocalen van Ron Carroll op deze compilatie. Kortom: dit is typisch DJ Roog en dan wel op zijn allerbest met super veel sfeer, groove en melodie! Briljant als je het mij vraagt! Zowel op productioneel als DJ gebied behoort DJ Roog tot de absolute top en een internationale doorbraak op korte termijn sluit ik niet uit. Deze compilatie is trouwens de eerste release op het eigen Hardsoul Pressings label (dat hij samen met jongere broer Greg runt). Ik heb maar één advies: kopen deze disks!

Various: “Saint-Germain-des-Prés Café IV” (Wagram)

Genre: Nu-Jazz

Datum: 1/2004

Deel 4 uit de ‘Saint-Germain-des-Prés Café’ is een feit. Ook dit deel van ‘the finest electro-jazz compilation’ is een feest om naar te luisteren. Door de diverse bijdragen van bijvoorbeeld Koop weet je al gelijk dat er weinig mis kan gaan. Ook “Squire For Hire” van Nathan Haines feat. Marlena Shaw komt voorbij, net als sterk werk van Zuco 103, Nicola Conte en Loopless (met de uitsmijter “Red Thing Called Love”, misschien wel één van de betere tracks van 2003). Beetje gedateerd is K&D’s “High Noon”. We vragen ons trouwens af waar hun artiestenalbum blijft: dat gaat er volgens mij nooit komen! Deze compilatie is in ieder geval de moeite waard om aan te schaffen.

Various: “The Masters Series - Hernán Cattáneo” (Renaissance)

Genre: Progressive (Breaks) & Tech-House

Datum: 1/2004

Renaissance staat bekend om haar sterke mixalbums en dit nieuwe wapenfeit uit ‘The Masters Series‘ is duidelijk geen uitzondering. Hernán Cattáneo trakteert de luisteraar op progressieve en ‘techy’ house in alle vormen en maten. Opvallend is de hoge frequentie aan zweverige sounds. Op disk 1 horen we onder andere die fantastische DJ Harvey remix voor “Pam’s Magic Tractor” van Time To Kill terug (een track die op diverse future jazz compilaties te horen was). Net zo makkelijk gooit Cattáneo een Kanzleramt tech-houser van Alexander Kowalski (“Scarpia”) in zijn mix. Ook de bijdragen van Matthew Dekay & Alvredo en de remix van 16B voor Agent 001’s “Bubblebath” zijn heerlijk om te beluisteren. Op disk 2 kun je verder nog luisteren naar werk van onder andere Chab feat. JD Davis, Josh Wink, Alex Dolby, Danny Howells & Stef Vrolijk, The Age Of Love en Hernán Cattáneo zelf. Dit is muziek voor zowel thuis als voor op de dansvloer. Van het begin tot het einde boeiend.