Various: “Choice Cuts” (Cookin’ Records)

Genre: Downtempo/ Broken Beats/ Drum & Bass/ Deep-House

Datum: 1/2005

“Choice Cuts” is een ‘back catalog sampler’ van het Cookin’ label (onderdeel van Good Looking Records). Op deze 20 tracks tellende compilatie staan ingekorte versies van tracks door onder andere Poets Of Thought, LTJ Bukem, Sian, K-Scope, Cedar, Artemis, Vincent, Marcel, Makoto feat. Lori Fine (Coldfeet), John Beltran feat. Sol Set en Nookie. Zoals je van de Good Looking verzamelaars gewend bent is de kwaliteit weer torenhoog en kunnen wij niet anders doen dat wederom het advies tot kopen af te geven!

Various: “Hip To The Jive” (Sonic Scenery)

Genre: Jive/ Jazz

Datum: 1/2005

Distributie: Essential Dance Music

“Hip To The Jive” is een nieuw concept uit de koker van Essential Dance Music. Na het grote succes met de ‘Deelder’ serie is dit weer een opmerkelijke compilatie. Wie denkt er tegenwoordig nog aan een verzamelaar vol met ‘jive’ classics? De compilatie is samengesteld door DJ Gene en Popcorn Pete. De herkenbaarheid is volop aanwezig, omdat men in vele films dit soort retro klanken gebruikt. Met bekende namen als Johnny Nash, Petula Clark, Perez Prado en Louis Armstrong is dit een 26 tracks durende luistertrip voor de ‘hippe’ herontdekker van ‘vergeten’ muziek. Kijk op www.essentialdancemusic.com voor meer informatie.

Coparck: “Few Chances Come Once In A Lifetime” (Supertracks)

Genre: Pop

Datum: 1/2005

Distributie: Supertracks (www.supertracks.nl)

De Amsterdamse popgroep Coparck is toe aan haar tweede album! De formatie bestaat sinds 1999 en trakteert de luisteraar op een sublieme combinatie van pop, rock en elektronica, overladen met een enorme hoeveelheid sfeer. Elk nummer op dit nieuwe album “Few Changes Come Once In A Lifetime” (mooie titel) is werkelijk prachtig en het is dan ook niet vreemd dat de single “The World Of Tomorrow” zo nu en dan op 3FM te horen is. De fraaie dosering van ‘power’, sfeer, sterke zang en catchy deuntjes is zo goed uitgebalanceerd dat je dit album onmogelijk kunt negeren. In 13 tracks schaart Coparck zit in één keer naast alle groten in de Nederlandse pop/rockscene! Wij sluiten een commercieel succes niet uit! Op woensdag 26 januari zal Coparck een releaseparty verzorgen in de grote zaal van de Paradiso. Kijk op www.supertracks.nl of www.coparck.nl voor meer informatie!

Various: “Progression Sessions Volume 4” (Good Looking Records)

Genre: Drum & Bass

Datum: 1/2005

Deze vierde editie uit de “Progression Sessions” serie stamt al uit 1999, nog voor de release van LTJ Bukem’s debuutalbum “Journey Inwards” in 2000. In deze mixserie zijn nu (tot eind 2004) 10 delen verschenen, waarbij de kwaliteit constant torenheeg bleef. Met MC Conrad aan zijn zijde strooit LTJ Bukem op dit vierde deel weer met lekkere luchtige, sferische drum & bass. Zo goed als delen 7 en 10 is deze editie niet, maar met toptracks van Rantoul, LTJ Bukem, Makoto, Seba en Big Bud. Hoogtepunt: Makoto’s “Butterfly” dat een ware sfeertrip is!

LTJ Bukem: “Journey Inwards” (Good Looking Records)

Datum: 1/2005

LTJ Bukem is al jarenlang de vaandeldrager van de zogenaamde ‘intelligent’ drum & bass. Op onnavolgbare wijze blijft hij keer op keer muziek uitbrengen die weet te boeien! Dit debuutalbum van LTJ Bukem uit 2000 wordt deze maand opnieuw uitgebracht! “Journey Inwards” is een baanbrekend album met downtempo, broken beats, deep-house en ‘intelligent’ drum & bass op het menu (dat uit 2 CD’s bestaat). De glasheldere productie en de enorme dosis sfeer zorgen ervoor dat je van begin tot eind geboeid blijft luisteren! Met uitschieters als “Our World”, “Undress My Mind” en het bekende “Sunrain” is dit album een klassieker die je zeker in je bezit moet hebben!

Various: “Megamix 2005 - Volume 1” (Digidance)

Genre: House/ Club-Trance/ Euro-Dance

Datum: 1/2005

Distributie: Digidance

2005 is nog maar net begonnen of er is al een nieuwe megamix op de markt (in 2004 al gemaakt uiteraard). Op de 30 tracks tellende megamix vinden we tracks van onder andere CJ Stone, Da Hool, Deep Dish, Special D., G-Spott, Benny Benassi, Ruthless & Vorwerk, Brooklyn Bounce, Ultrabeat en Scooter. Verwacht dus veel commercieel getinte dancetracks die bestemd zijn voor in de charts. Niet echt een hele bijzondere release, maar toch een leuk begin van het nieuwe jaar voor ‘chartwatchers’.

Cijfer: 5,5

Various: “The Best In Drum ‘n Bass” (ZYX Music)

Genre: Drum & Bass/ Broken Beats

Datum: 1/2005

Wat een top initiatief; een 3-CD samenstellen met het beste uit de Good Looking catalogus! Alle 30 tracks op deze compilatie zijn van een uitmuntende kwaliteit, maar wat wil je ook met namen als Axis, Doc Scott (met het legendarische “Tokyo Dawn”), PFM, Artemis, Blame, Makoto, LTJ Bukem (met “Cosmic Interlude”, het enige broken beats nummer op de compilatie), Voyager, Seba, Omni Trio & Deep Blue, Rantoul, Nookie, Future Engineers, Peshay, PHD & Conrad, Alex DB en Total Science. De tracks zijn geproduceerd tussen 1993 en 2004, wat zorgt voor een uitstekend beeld van de drum & bass scene. Met name wordt de meer melodieuze variant onderstreept en daar hebben wij totaal geen problemen mee! Conclusie: een essentiële compilatie voor in je collectie. Tijdelijk te winnen op deze site!

Various: “The Best In Chill - Chapter II” (ZYX Music)

Genre: Chill-Out/ Trance/ Breakbeats/ Deep-House

Datum: 1/2005

Ook in de categorie ‘chill’ heeft ZYX Music een leuk ‘TBI’ (The Best In …) alternatief. Op deze 3-CD release staan in totaal 37 lekkere tracks, die dienen voor de ultieme ‘relaxation’. De muziek is niet zo diepgaand als je op een goede downtempo/ lounge CD terughoort, maar vermakelijk is de muziek op deze compilatie zeker. Met bijdragen van onder andere Wax Poetic, Rank 1, BT, ATB, Mystic Diversions, Santos, Sven Väth en Mono Deluxe valt er genoeg te genieten op de CD’s. Apart is wel dat er (hard) trance tracks meegenomen zijn op deze release! Een echte aanrader kunnen we dit niet noemen, maar een beluistering kan zeker geen kwaad.

Various: “Special D’s Megamix 2004” (Digidance)

Genre: House/ Trance/ Dance

Bron: CD/ DVD

Datum:1/2005

Distributie: Digidance

Special D. kennen we als producer van een commercieel verantwoorde sound die toch door veel mensen gewaardeerd wordt. Voor Digidance mocht hij deze megamix samenstellen die naast een aantal echt ‘foute’ tracks ook lekkere groovers en trancers van onder andere Eric Prydz, Mr. On Vs. Jungle Brothers, Armand van Helden, Benny Benassi, Tiësto, Ron van den Beuken, Randy Katana, Mylo, Stellar Project, Shapeshifters, Rune, Scent en Freestylers bevat. Kortom: dit is weer zo’n release die net tussen schip en wal valt, maar het zeker goed zal doen bij de liefhebbers van commerciële dancemuziek. Als extra krijg je een DVD met daarop een kijkje achter de schermen en een aantal clips van Special D.

Various: “In A Mellow Mood - Jazz Lounge” (Mint Records/ ZYX)

Genre: Jazz

Datum: 1/2005

Op “In A Mellow Mood - Jazz Lounge” vinden we lekkere, luisterbare ‘jazzy’ muziek. De ons onbekende Thomas Faist neemt een zeer groot gedeelte van de compilatie voor zijn rekening, het is bijna een artiestenalbum. De compilaties bevat ook drie bijdragen uit de jaren 70 door namen als Slide Hampton Quartett, Hengel Gualdi en Teddy Wilson Trio. Muzikaal is deze CD zeker heel goed, maar om het nou een topper te noemen, da’s wat overdreven. Kijk op www.mint-records.com voor meer informatie.

Scooter: “Mind The Gap” (Sheffield Tunes/ Digidance)

Genre: House/ Rave/ Euro-Dance

Datum: 1/2005

Distributie: Digidance

Scooter loopt al sinds 1994 mee in de mondiale ‘charts’. Zijn pakkende mix van rave, happy hardcore en euro-dance heeft al voor vele blijde gezichten gezorgd. Op zijn nieuwe album krijg je weer meer van hetzelfde te horen. Scooter covert er weer stevig op los, zoals duidelijk wordt bij tracks als “Sauvemente”, “One (Always Hardcore)” en “All I Wanna Do”. Hoogtepunt is “Trance-Atlantic”, een non-vocale kraker die we verre van chartgericht vinden klinken. Op disk 2 krijg je als extra een live opname van de “We Live It Loud Tour” te horen (opgenomen in Hamburg). Conclusie: enkel bestemd voor mensen die de zogenaamde euro-dance sector een warm hart toedragen.

Cijfer: 5,5

Various: “Spirit Of Disco” (ZYX Music)

Genre: Italo Disco

Datum: 1/2005

Op deze 2-CD krijgen de liefhebbers van Italo Disco een sublieme collectie voorgeschoteld. In totaal staan er 73 tracks op de 2 schijfjes van veel onbekende artiesten, met hier en daar een bekende naam zoals Fun Fun, Meccano, Tony Esposito en Ben Liebrand. Het overzicht zorgt voor een leuke terugblik op de jaren 80. Ik moet echter wel toegeven dat deze muziek na een tijdje iets begint te vervelen; het lijkt simpelweg te veel op elkaar door de kenmerkende bestanddelen van de muziek (denk aan de basslines).