CD recensies

Juli 2002

 

 

Various: “Undiscovered Ibiza 4 By DJ Pippi” (Undiscovered)

Genre: Lounge/ Downtempo/ Chill-Out

Bron: 2-CD

Datum: 7/2002

Distributie: N.E.W.S.

Eén van de meest bekende compilatiereeksen binnen het downtempo genre zijn die van Undiscovered Ibiza. Deze reeks wordt sinds 1999 samengesteld door DJ Pippi. Op dit 4e deel worden we getrakteerd op 27 prima tracks, verspreid over 2 discs. De platenkeus is zeer verantwoord en er wordt maar weinig gebruik gemaakt van bekende namen. Toch heeft Pippi bijdragen gekozen van enige bekende formaties en producers zoals 4hero, Nitin Sawhney, Aqua Bassino, S-Tone Inc., Plastyc Buddha en Rinôçérôse. De bijdragen van AlkemX en Misa Criolla (vooral “Children Of Afghanistan”) zijn erg goed te noemen op dit album. Bluecat’s “Chill Reception” is lekker loom en heeft wat weg van een befaamde track van Nightmares On Wax (de track zou zelfs een sample daarvan kunnen bevatten). 4hero’s “Conceptions” is een prachtnummer dat ik vorig jaar helemaal grijs gedraaid heb van hun album “Creating Patterns”. “Conceptions” was daarop het openingsnummer en bevat ongelooflijk gevoelige strijkmelodieën zoals alleen 4hero dat kan brengen. Nitin Sawhney’s bijdrage “Nothing” is ook een vrij bekend nummer van zijn album “Prophesy”. Later op de eerste disc worden de klanken meer Braziliaans getint en dat komt de variatie zeker ten goede. Op de tweede disc wordt je direct weer blij gestemd met de prachtige “Benimussa Interlude” van Papacha. “Rhodes Royce” van Plastyc Buddha is al wat ouder, maar mag zeker als een zeer goede bijdrage op deze verzamelaar gezien worden! Aan het einde van de tweede disc komen voorzichtig wat deep-house tracks tevoorschijn. Conclusie: een goede selectie tracks die iedere liefhebber van downtempo kan waarderen.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Hi-Fidelity House, Imprint 4” (Guidance Recordings)

Genre: Deep-House/ Downtempo/ Nu-Jazz/ Bossa Nova

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: N.E.W.S.

Op deze topverzamelaar van het Guidance label staan 11 tracks uit de eigen stal. De stijlen op de CD variëren van deep-house en bossa nova tot nu-jazz en wat downtempo. De kwaliteit op deze compilatie is zeer hoog te noemen. Op deze verzameling Guidance tracks zijn onder andere bijdragen van Martinez, Nuspirit Helsinki, Spylab, Projections en Troublemakers te vinden. De CD komt helemaal los bij track 3 van Spylab met “Loveless” in de Butti 49 Samba Remix. Deze track is lekker uptempo, swingend (Braziliaans getint) en vooral muzikaal erg in orde. Een genot voor het oor dus! Ook de track “Trying” van Nuspirit Helsinki feat. Mercury is erg goed te noemen. Het bevat mooie vrouwelijke vocalen met heerlijke melodielijnen en een breakbeat die lekker funky klinkt. De bijdrage van Hand Polished met “One Day Trip In An Elevator” bevat enige elementen uit vervlogen tijden (begintijd van elektronische muziek, denk aan Kraftwerk) en klinkt heel mooi met de jazzy breakbeats. Eigenlijk zijn alle tracks op deze disc van een voortreffelijke kwaliteit en kun je deze CD zonder voorbeluistering aanschaffen. Conclusie: een aanrader voor mensen die van nu-jazz en deep-house houden vol mooie melodielijnen en fraaie ritmes, maar ook een verantwoorde aankoop voor downtempo en chill-out liefhebbers.

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

 

Various: “The Ibiza Resident DJ’s Vol. 2” (Tempo Music)

Genre: Deep-House/ House/ Downtempo

Bron: 3-CD

Datum: 7/2002

Distributie: Astral Music

Je moet tegenwoordig echt moeite doen om goede compilaties te vinden tussen de grote hoeveelheden aan Ibiza gerelateerde CD’s! Deze Ibiza Resident DJ’s Volume 2 compilatie is echter niet te missen want de 3 CD’s zijn samengesteld en gemixed door DJ Pippi & DJ Oliver. Zij nemen ieder een schijfje voor hun rekening. Op de derde disc staan een aantal losse tracks, waaronder enige downtempo tracks. De eerste disc van DJ Pippi bevat lekkere (deep) house en bossa grooves. Helaas herken ik in track 4 op disc 1 een laffe rework van de topper “Are We Thru”, oorspronkelijk van Neon Heights, maar dan onder een andere naam. Deze rework is verder prima geproduceerd, maar het is gewoon meeliften op iemand anders’ succes. Zonder echt hoogtepunten in de mix van DJ Pippi aan te kunnen wijzen is het wel duidelijk dat het met zijn platenkeus heel goed zit. Alle tracks luisteren prima weg en roepen een vakantiegevoel op! De platenkeus van DJ Oliver is over het algemeen wat minimaler, maar daardoor niet minder goed. Zijn eigen productie “Change The World” is direct een verfrissende voltreffer. Er komen ook wat meer disco invloeden voor in de mix van Oliver. De Röyksopp remix voor Felix Da Housecats’ “What Does It Feel Like?” is echt heel fraai! De derde disc bevat losse downtempo en housetracks. Op deze ‘bonus’ disc zijn onder andere 2 bijdragen van Shakedown te vinden. De remix door Afterlife van hun hit “At Night” is zeer mooi uitgewerkt, zoals we dat gewend zijn geraakt van Hed Kandi’s loungetroef! Ook een persoonlijke favoriet, Over Soul feat. Gram’ma Funk met “Universal Unfolding”, vinden we terug op de derde disc. Het bekende “Tengo Nada” van Charles Schillings & Pompon F. wordt al tijdenlang gedraaid op ID&T radio en zal door veel mensen direct herkend worden. Een doeltreffend overzicht van kwaliteitsmuziek.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Open Source Code” (Source Records)

Genre: Elektronica

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: N.E.W.S.

Deze 12 tracks tellende compilatie is een heel apart werkje geworden. De tracks vallen onder de noemer elektronica. De CD vangt aan met de detaillistisch geproduceerde track “Synthaxis 2” door Akufen. De bleepjes en samples doen me een beetje denken aan de productiestijl van Mr. Oizo. Toch is deze track een stuk beter qua geluidskwaliteit. Helaas volgen een aantal hele vage tracks die ik én niet begrijp én niet kan waarderen. De track “6 AM” van Robert Lippok is daarna prima te pruimen. De bijdrage van Move D op deze compilatie is erg zweverig en erg mooi! Over het algemeen zijn de tracks op deze compilatie erg minimaal en moeilijk te begrijpen. We hebben hier te maken met geluidskunstenaars die veel oog hebben voor onnodige details, maar het melodieuze aspect (meestal) buitenspel zetten. Mensen die van minimale techno houden en eens wat anders willen kan ik deze CD aanraden. Het is in ieder geval muziek voor een select publiek, da’s duidelijk!

 

Cijfer: 6,5

 (AD)

 

 

Various: “Scion: Arrange & Process Basic Channel Tracks” (Tresor)

 Genre: Techno

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: N.E.W.S.

Omdat we tot nu toe nog niet zoveel aandacht hebben besteed aan techno op deze site, was het een aangename verrassing om een verzamelaar van het befaamde Tresor label te ontvangen. Het concept is een beetje onduidelijk (Tresor geeft op haar verpakkingen weinig informatie). Het lijkt erop alsof meerdere oudere tracks met pakkende ‘basic loops’ worden vermengd tot nieuwe tracks die aan worden geduid als ‘parts’. Het eerste deel komt me direct bekent voor uit de periode ‘94-’95. De basic track van dit deel werd vaak in de vroege uurtjes op menig party gedraaid en is heel diep en een tikkeltje ‘trancey’ (niet te verwarren met de huidige vorm). De CD is onderverdeeld in 9 delen, met ieder meerdere tracks die dus samengesmolten worden tot één geheel. Op de CD komen we een aantal bijdragen tegen van Cyrus, maar ook van Quadrant en Phylyps Trak. Het is echt zo’n CD voor de doorgewinterde technofan, maar ook de beginnende luisteraar kan zijn hart ophalen aan dit aparte concept. Het is in ieder geval een prima idee en het klinkt niet te druk, dus ik kan alleen maar positief zijn over het resultaat! Ook wordt het melodieuze aspect niet vergeten. Conclusie: een schijfje om uit te proberen! Meer info vind je op de www.tresorberlin.be website.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

System 7/ Derrick May: “Mysterious Traveller” (A-Wave/ PIAS)

 Genre: Techno

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Play It Again Sam

System 7 en Derrick May hebben de handen in een geslagen om een werkelijk fantastisch album af te leveren. Zowel System 7 als Derrick May hebben natuurlijk al ruimschoots respect afgedwongen binnen de dancescene. Deze disc telt 10 tracks en staat boordevol nieuwe versies van (vermoedelijk) oudere tracks. De openingstrack “Altitude”, in de Mayday Mix, slaat direct in als een bom en zet de toon voor het vervolg van dit spectaculaire album. De stijl van de tracks is te typeren als ‘classic’ techno. De techno klanken van een jaar of 8 geleden (en eerder) leven hier weer helemaal op! Een aantal nummers op de CD klinken me erg bekent in de oren en het zou me dan ook niet verbazen wanneer er op dit album diverse classics staan, weliswaar in een bewerkte vorm. Tracks als “Big Sky City”, die op deze CD in 2 versies voorbij komt, heb ik toch echt eerder gehoord. De CD puilt uit van de tracks met mooie sferische melodieën in die typeren productiestijl van Derrick May. Zijn stijl herken je dan ook het meest terug in alle tracks. Denk wat betreft de prachtige melodieën aan tracks als “Icon” en “Prototype 1”. Na een aantal nummers worden we verrast door enige chill-out en ambient achtige tracks. Het blijkt dus maar weer dat de heren van alle markten thuis zijn! De producties mogen dan wel gedateerd klinken, maar houdbaar is deze muziek zeer zeker! Voor techno- en houseliefhebbers is dit een essentiële CD die niet in je collectie mag ontbreken.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Märtini Brös: “Pläy” (Poker Flat Recordings)

 Genre: Elektronica

Bron: CD

Datum: 7/2002

Als we de persinformatie moeten geloven hebben de Märtini Brös binnen een tijdbestek van 4 jaar een zeer interessant danceproject ontwikkeld. Bij beluistering van de muziek valt op dat het allemaal fris en vooral elektronisch klinkt. De CD opent met “Boy/ Girl”, een matige track met vervelende vocalen. “Electric Monk” is een stuk beter te noemen. Helaas zijn wederom de bewerkte vocals erg vervelend. Met de melodieuze inbreng is het overigens prima gesteld (gedurende de gehele CD trouwens). “Ultrastar” is een trage track met inbreng van gitaar en een aantal andere instrumenten. Een sterk moment op de CD! “The Biggest Fan” is een combinatie van elektronica met invloeden uit de jaren ’80 synthpop (zoals Depeche Mode). “Audiopark 2002” is een mooi instrumentaal/ beatloos nummer dat zorgt voor de variatie. “Flash” is een meer techno getint nummer met wederom zeurende vocalen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de vocalen een beetje de boosdoeners op deze CD zijn. Voor de rest is dit een prima album met tracks van gemiddelde en goede kwaliteit erop. Deze CD is in ieder geval een luisterbeurt waard in je platenzaak!

 

Cijfer: 7

 (AD)

 

 

Various: “Mashed Mellow Grooves Four” (Transient Records)

Genre: Chill-Out/ Ambient/ Breakbeats

Bron: 2-CD

Datum: 7/2002

Distributie: Astral Music

Bij het beluisteren van deze nieuwe editie van Mashed Mellow Grooves, valt direct op dat de Engelse aanpak in vergelijking met Nederlandse compilaties wezenlijk verschilt. Zo klinken de Engelse chill-out compilaties meer ambient als lounge. Ook komen er regelmatig ‘laidback’ trancemelodieën voorbij. Desalniettemin zijn deze 2 discs enorm vermakelijk. We komen rustiger werk tegen van onder andere progressive toppers zoals James Holden en Cass & Slide. Arnica Montana, die we kennen van het sublieme “Sweet Scented South” (op de 2-CD Your Lounge Your Music 3), overtuigd op de eerste disc met het Spaans klinkende “Coast To Coast”. Deze track bevat heerlijke luchtige ‘Spanish Guitar’ melodieën. Tegen het einde van de eerste disc komen voorzichtig lichte housebeats en breakbeats tevoorschijn. Op de CD-2 treffen we een lekkere track van Quaid aan, te weten “Far Syded”. Direct daarna treffen we een aparte track door Twelve Moons. Deze track heeft een hele vreemde beat met lekkere zwevende geluidspaden en een soort van belletje. De bijdrage van Jedi Knights is ook dik in orde. “Solina” heeft een hele lekkere breakbeat met prachtige muzikale begeleiding. Vooral aan het einde van de track wordt het sfeertje steeds mooier! Aan het einde van de 2e disc komt nog een vage reggae/ dub getinte productie van Koker Boom voorbij. Deze poging steun ik minder want het klinkt niet echt bijzonder. De compilatie wordt afgesloten met een zweverige bijdrage van Ulrich Schnauss(ie). Eigenlijk is iedere track op deze compilatie prima te doen! Het is een diverse compilatie met veel onbekende namen. Ga deze CD dan ook zeker checken in je platenzaak. Het geeft meer zo’n Middellandse zeegevoel als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlandse loungecompilaties. Op www.transient.com is meer informatie over het label te vinden.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Café del Mar - Classic” (Café del Mar Music)

Genre: Chill-Out/ Klassiek

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Astral Music

Er is weer een nieuwe trend in muziekland ontstaan: klassieke stukken naar de huidige tijd converteren. De laatste weken komt de ene na de andere soortgelijke compilatie op de markt. Wij ontvingen deze week de ‘Classic’ editie van Café del Mar. Zij hebben met de ‘Aria’ serie eerder een soortgelijk concept uitgevoerd en die ervaring hoor je goed terug op deze compilatie. Maarliefst 12 briljante, tijdloze muziekstukken werden geconverteerd naar de zogenaamde Café del Mar sound. Tijdens dit project is samengewerkt met het Praag’s Filharmonisch Orkest. Iedere luisteraar zal de tracks herkennen, maar de frisse bewerking zal men zeker apart vinden. Bekende stukken van Satie, Bach, von Beethoven, Mozart en anderen gaan allemaal moeiteloos in de herkansing. Deze CD is een beetje te vergelijken met William Orbit’s album “Pieces In A Modern Style”. Mensen die dat album geweldig vonden, zullen ook deze CD waarderen! Conclusie: heerlijke muziek voor op de achtergrond.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Supperclub 4” (United Recordings)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Deep-House

Bron: 2-CD

Datum: 7/2002

Na de drie succesvolle eerdere delen van de Supperclub compilaties is hier het nieuwe 4e deel. Er heeft geen verandering qua concept plaatsgevonden. Nog steeds wordt 1 disc benut voor de downtempo/ lounge en 1 disc voor de deep-house parels van het moment. Jurr en Roelove zochten wederom 25 lekkere tracks bij elkaar. Op de discs zijn onder andere bijdragen te vinden van Soulstance, Floris, Mo’ Horizons, Groove Armada, Llorca, Ian Pooley, Ohm Guru en een eigen productie van Jurr. Op de eerste disc zijn het de bijdragen van Ohm Guru, Angel Tears, Desmond Williams en vooral Soulstance die voor de aangename momenten zorgen! De eerste disc sluit af met Floris’ “One More Day”, een track die ik niet zo bijzonder vond bij beluistering van zijn zeer sterke debuutalbum. Op de 2e disc staan weer een aantal zeer behaaglijke deep-house tracks. Onder de tracks op de 2e disc bevinden zich bijdragen van Groove Armada. Hun track “My Friend” wordt door de remixmolen gehaald door Swag en dat zorgt voor een zeer aangenaam resultaat. Ook Llorca is te vinden op de tweede disc met een eigen rework van “My Precious Thing”. Een opvallend fraaie track is die van DJ Prinz met “Jazztech”. Lekker luchtig geproduceerd en toch flink dansbaar en opzwepend. Het prachtige “Balmes” van Ian Pooley is ook terug te vinden op disc 2 en dat zal toch wel één van de grootste Ibiza 2002 hits worden. Dit nummer heeft alles in zich om een enorme kraker te worden! Ik wil de 2e disc ondanks de vierkwartsmaten zeker uitroepen tot de beste selectie tracks van deze dubbel CD. Het luistert allemaal heerlijk weg! Deze 4e editie van de Supperclub compilatie brengt ons niet nieuws, maar meer van hetzelfde. Conclusie: meenemen die discs als je de vorige delen goed vond. In dat geval zul je zeker niet teleurgesteld worden.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Rose: “Trust” (United Recordings)

Genre: Soul/ Funk/ Pop

Bron: CD

Datum: 7/2002

Na een lange periode van wachten is hier dan eindelijk het debuutalbum van Rose. De zangeres, die bekend werd als vocalist bij de DJ sets van Roog, komt hier met een lekker ‘laidback’ album vol met soulful en funky tracks die niets met house te maken hebben. Rose werkte samen met mensen als King Britt, James Poyser, Vikter Duplaix en Floris. Op het album van Floris was ook al een samenwerking met Rose terug te vinden. Die track, “Nothing To It”, staat echter niet tussen de tracklist van dit album. Aan het begin van de disc treffen we diverse ballads. Met het mooie “Loving You” wordt het tempo opgeschroefd en belanden we in een soort van R&B (non-commercieel klinkend), maar dan met een goedklinkende soulful ondertoon. Na het duet met Ivar “What It Feels Like”, treffen we weer een soulful ballad genaamd “Come Get The Love”. “It’s Not Fair” zit prima in elkaar, maar doet me te veel denken aan Destiny’s Child. De hoogtepunten op dit album zijn “Power Of One”, die bij het housepubliek al bekend is wegens een sterke Brazil Edit door Kerri Chandler (vorig jaar) en het prachtige “Call Me”. “Call Me” is zo’n track met prachtige sfeervolle klanken en fraaie dromerige vocalen door Rose. “Ultimate High” is een samenwerking met de eerdergenoemde Floris (Klinkert). Ditmaal is het tempo flink teruggeschroefd en kan men genieten van een zwevend stukje downtempo soul. Aan het einde van de disc kun je zeggen dat Rose een prima stem heeft en ook qua muzikale begeleiding de juiste mensen heeft weten te strikken! Een prima album voor de meer soulgerichte muziekluisteraar. Conclusie: ga deze disc eens uitproberen en laat je verrassen door dit verfrissende album! Check www.rose.nu voor meer informatie.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Various: “Adventures In Chairs” (Kidnap)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Nu-Jazz

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Lowlands

Dit 15 tracks tellende album bevat veel mooie loungy en jazzy invloeden. Het draait allemaal om het Kidnap label. De subtitel van de disc luidt dan ook “another collection of authentic kidnap tracks”. De CD start direct goed (na de intro) met Streamer’s “Blissed”. Een track met UB40-achtige trompetpartijtjes en een prima beat in combinatie met lekkere Fender Rhodes geluiden. De stijl is hier en daar heel apart te noemen. Zo treffen we in 2 opvolgende nummers samples van lachende mensen. Hierdoor schoot gelijk de befaamde hit van Winx door mijn hoofd. Sommige tracks zijn wel heel erg speels. Het lijkt af en toe net als of je naar de ‘themasong’ van een tekenfilm zit te luisteren. Gelukkig valt er genoeg te beleven op deze CD want tracks als “Monopoly” van Blind Coyote maken een hoop goed! Deze op houseleest geschoeide track is heel creatief in elkaar gezet en verliest daarbij de goede klank niet. The Sonik Monks feat. OMFO leveren met “Xedjo” een heerlijk nummer af dat wellis waar een tikkeltje monotoon is, maar wel heel goed in het gehoor ligt! De track “Voodoo” van D. Riba is meer uptempo met veel trommels erin verwerkt. Denk hierbij niet aan een simpele structuur, maar aan een arsenaal aan trommels. Een prima track! Ook de bijdrage van de Second Hand Band is erg de moeite waard om te beluisteren. Deze CD is dus een prima gevarieerd werkje die zeker een luisterbeurt waard is!

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Various: “Toner Touch” (Tummy Touch)

Genre: Breakbeats/ Downtempo/ Pop

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Lowlands

De vierde compilatie op de Tummy Touch label is er één van een aardige kwaliteit. Op de disc staan 15 tracks die een nieuwe ‘scene’ moeten inluiden. Ik schaal de tracks in onder de noemer breakbeats en downtempo met hier en daar wat pop, deep-house en nu-jazz invloeden. De tracks op de CD zijn erg druk te noemen door een mengelmoes van heel veel invloeden. De compilatie opent met Mains Ignition’s “Swedish Girls”, een track die wat weg heeft van voormalige Madonna invloeden. Crackpot met “Heavy Flowers” is een funky ‘chilltrack’ met simpele vocalen en een prima sfeertje. Ook de scratches in dit nummer zijn erg goed verwerkt! De track “Moon Beam” van Chantilly gaat meer richting gitaarpop met elektronische begeleiding. Ook “Sexy Lady” van Turbo Men is apart te noemen. Het heeft wat weg van tracks die Rae & Christian gebruikten voor hun Another Late Night compilatie. Later komen er tracks voorbij met scheurende gitaren en dat is wat mij betreft een beetje jammer. De track “Tribal” van Patrick Dawes is goed in orde met een blazertje en lekkere trommels. Na deze track belanden we in een aparte alternatieve wereld met snauwende songs. Met Royal Appointment en Verious Artist komen we weer terug in een meer vertrouwde wereld van lekkere beats met swingende ritmes. De chilly bijdrage van Chungking “Bubble Love” is adembenemend mooi! Het bevat een flinke dosis soul en klinkt een beetje droevig. Opmerkelijk is de track van La Rue. Niet te verwarren met Monte La Rue. La Rue’s track “Margerene” is lekker ‘laidback’ en is een prima afsluiting van een wisselvallige CD met te veel verschillende invloeden bij elkaar. Ik kan geen gericht advies geven wat deze CD betreft. Check ‘m gewoon in je platenzaak.

 

Cijfer: 7

 (AD)

 

 

Zuco 103: “Tales Of High Fever” (Ziriguiboom/ Crammed Discs)

Genre: Euro-Brazil/ Bossa Nova/ Latin

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Coast To Coast

Na het debuutalbum “Outro Lado” (gevolgd door een remix album “The Other Side Of Outro Lado”) is hier een nieuw 14 tracks tellend succeshoofdstuk in het Zuco 103 verhaal! Zuco 103 bestaat uit drummer Stefan Kruger, ‘keyboard man’ Stefan Schmid en zangeres Lilian Vieira. Zuco 103 brengt een frisse nieuwe interpretatie van Braziliaanse muziek. De door pop beïnvloedde stijl luistert echt heerlijk weg. Het is lekker dansbaar en slaat als het ware een brug tussen Brazilië en het Europese vaste land. De CD begint prima met tracks als “Peregrino” en “Get Urself 2gether”. Het uptempo “Curso De Reclamação” (Lição 1) bevat prachtige sfeervolle keyboardmelodieën en wordt aan het einde van de track steeds wilder. Ook de track “Voltando” ligt heel goed in het gehoor! Met “Tão Lonely” vergrijpt Zuco 103 zich aan 2-step getinte beats met funky guitars, een leuke afwijkende track op dit album. “To Life” is een snelheidsbeest met prachtige strijkers en warme Fender Rhodes klanken. Deze track is alleen dansbaar voor mensen met een goede conditie. Later op het album treffen we het zeer aparte, maar fraaie “Morro Elétrico”. Het doel van dit nummer ontgaat me een beetje, maar voor de variatie is het wel goed en de ritmiek is wel heel lekker! Deze Braziliaanse ritmes op rauwe elektronische sounds zullen veel luisteraars doen verbazen. Een CD om zeker eens te gaan beluisteren in je platenzaak. Prima voor het zomerseizoen!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Jazzanova: “In Between” (JCR/ Lowlands)

Genre: Nu-Jazz/ Soul/ Cross-Over

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Lowlands

Na jaren van wachten is hier dan eindelijk het debuutalbum van het 6-tal Jazzanova. De CD is sinds eind april verkrijgbaar, maar nu pas in ons bezit. Het zegt dan ook genoeg dat we alsnog een recensie voor deze CD maken! Jazzanova geniet haar bekendheid vooral door de voortreffelijke remixen voor artiesten als 4hero, Incognito, Trüby Trio en Ian Pooley. Het album “Remixes 1997-2000”, dat 2 jaar geleden verscheen met een overzicht van alle belangrijke Jazzanova remixen, is dan ook tijdloos. Was de stijl op die remix 2-CD te typeren als een kruising tussen Bossa Nova en Dance, dit album bevat een enorme dosis aan diverse invloeden. Veel waarneembaar zijn jazz en soul invloeden in combinatie met ingewikkelde (vaak uptempo) beatconstructies. De CD begint al geweldig met het uiterst gevoelige “L.O.V.E. And You & I”, een knutselwerkje van veel samples en prachtige melodiepartijen. De sfeer zit er meteen goed in! Direct aansluitend treffen we het briljante “No Use” met de prachtige vocalen van Clara Hill. Vervolgens horen we een Hip-Hop getinte track met salsa invloeden, genaamd “The One-Tet”. De vocalen worden verzorgd door Capital A. Hip-Hop klonk nog nooit zo volwassen na de complexe begeleiding van Jazzanova! De track “Keep Falling” wordt poëtisch begeleid door Ursula Rucker en lyrics door Hawkeye Phanatic, maar is geen echt hoogtepunt op de CD. De track “Another New Day” doet me direct denken aan de stijl van 4hero op hun laatste album “Creating Patterns”. Wellicht heeft de Jazzanova sound van dit moment wel het meeste weg van dit befaamde duo uit de UK. Buiten de genoemde uitschieters is er nog veel meer moois op deze disc te vinden. Jazzanova’s klasse zit hem buiten de fantastische melodieuze kwaliteiten ook in het maken van beats en het verfijnen van de producties. Het 6-tal heeft zoveel oog voor detail dat je als luisteraar maar de helft (of minder) van alle muzikale complexiteit in de gaten hebt. Een mooi voorbeeld zijn de beats van de eerder genoemde tracks “The One-Tet” en “Another New Day”. De drumpatronen veranderen steeds weer en die drumroffels zijn echt niet zo makkelijk in te spelen, daar zitten uren aan werk in. Het beste kun je de heren geluidskunstenaars en -architecten noemen. Ze gebruiken nog steeds enorm veel samples, maar beginnen nu ook met gastmuzikanten te werken. Conclusie: deze CD is een absolute ‘essential’ en nu al een klassieker!

 

Cijfer: 9

 (AD)

 

 

Various: “Bambuddha Grove Ibiza Vol. 2 - The Journey” (MOLE)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Deep-House

Bron: 2-CD

Datum: 7/2002

Distributie: Astral Music

Het label MOLE Listening Pearls is wel heel goed bezig de laatste tijd. Na sterke releases van Nor Elle, Naomi en Audio Lotion is hier het tweede deel van Bambuddha Grove Ibiza. Deze dubbelaar is samengesteld door M.O.C. Paoli en bevat in totaal 23 tracks. Het concept is gebaseerd op de bekende bar/ restaurant op Ibiza. Er komen dromerige ambient lounge songs voorbij, maar ook klanken uit diverse uithoeken van de wereld, breaksgetinte chill tracks, funky soul tracks, zomerse deep-house en zelfs wat reggae/ dub getinte klanken. Ook de Braziliaanse invloeden worden niet vergeten! De eerste CD start voortreffelijk met Orbient’s “Boarding”. Al snel volgt een bijdrage van Praful. Het valt op dat deze formatie op enorm veel compilaties terug te vinden valt, klasse! Via tracks van Aural Float, Nor Elle en Sinetone komen we bij disc 2. Hierbij wordt het tempo wat opgeschroefd en komen topproducties van Ohm-G en Boozoo Bajou voorbij! Een hoogtepunt op de tweede disc is toch wel het lekkere swingende “Leaving” van Laid. Razoof’s “Lamb’s Bread” is nog zo’n prima plaat. De titel klinkt een beetje vreemd, maar met de muziek is het dik in orde. De Jamaicaanse vocals hadden alleen wat vaker weggelaten mogen worden. Van de remix door Terry Lee Brown Jr. voor Alphawezen’s “Gai Soleil” had ik meer verwacht. De afsluitende track is werkelijk prachtig. Hattler’s “Delhi News” bevat van die Oosterse instrumenten op een fraai funky housebeat in combinatie met basgitaar en dromerige (elektronische) strings. Ik kan eigenlijk maar één advies afgeven: halen die 2-CD. Een heerlijke diverse verzameling tracks voor in het zomerseizoen.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Ferry Corsten: World Tour, Tokyo” (Purple Eye)

 Genre: Trance

Bron: 2-CD

Datum: 7/2002

Het gaat momenteel heel goed met Ferry Corsten. Hij blijft continue in the picture staan en zijn eigen producties en remixen veranderen allemaal in succesverhalen. Deze dubbel CD is een live registratie van de set die Ferry Corsten dit jaar in Tokyo draaide. De eerste disc bevat een mix met 16 tracks, waaronder een aantal eigen producties. De tweede disc (DVD) bevat een video registratie van Ferry’s verrichtingen in Tokyo, 2 videoclips, de biografie van Ferry en enige extra’s. De muziek dan. De mix begint met de Paul van Dyk remix voor Joker Jam’s “Innocence”, een fraaie track die maar langzaam op gang komt, een echte intro dus. Na het bekende “Massive” van Ralphie B volgt het ijzersterke “Walk On Water” door Catch in de Above & Beyond Remix. Niet te verwarren met de commerciële bocht van Milk Inc. Het uitermate populaire “Beautiful Child” van Madelyne (Carlo Resoort van 4 Strings, Alena, Meridian, One en Carlos) in de Hiver & Hammer Remix komt ook voorbij. De producer van Push (M.I.K.E.) levert onder zijn pseudoniem Plastic Boy één van de fraaiste tracks op deze compilatie af, te weten “Silver Bath”. Ook Armin van Buuren’s remix voor Solid Sessions’ “Janeiro” is van een prima kwaliteit en een echte remix omdat het maintheme van “Janeiro” compleet verdwenen is! Ferry Corsten’s eigen producties “Pocket Damage” onder zijn pseudoniem Eon en zijn “Punk” (onder de naam Ferry Corsten) komen ook nog voorbij. Vooral die eerste is uiterst fraai. Het is de nieuwste release op het Tsunami label (zie vinyl recensies) en is een lekker DJ-tooltje! Verder zijn op de CD bijdragen van Rapid Eye, The Thrillseekers, Altitude en een remix voor System F’s “Needlejuice” te vinden. De stijl mag dan wel als uitgemolken worden bestempeld, maar de puristen zullen meer van hetzelfde in de hoge Corsten standaard zeker waarderen. Voor tranceliefhebbers is deze CD dus een bijzonder mooi overzicht van de laatste periode en tevens een stuk serieuzer samengesteld in vergelijking met menig compilatie van tegenwoordig! Naast de nieuwe Armin van Buuren dubbelaar “Tranceparance” en het Rank 1 artiesten album is dit dé trance CD van het moment.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Various: “Blackmarket Presents: Rollin’ #4” (Azuli)

Genre: Drum & Bass/ Jungle

Bron: CD

Datum: 7/2002

Distributie: Astral Music

Als regelmatig drum & bass nuttigende luisteraar was ik blij verrast met deze nieuwe editie in de Rollin’ serie. Nicky Blackmarket zocht 22 drum & bass en jungletracks bij elkaar en mixte ze vervolgens naadloos aan elkaar met aardig wat trucage. De CD begint super met het sfeervolle “Amen Contrast” van High Contrast en “Hot Spot” van de succesformatie Total Science. Opvallend is dat er regelmatig elementen uit de jungle terugkomen in de mix. Het genre dat rond 1994/ 1995 op zijn hoogtepunt was blijkt nog steeds niet vergeten te zijn. Even later treffen we de fantastische rauwe beats en klanken van Ray Keith met “Eastern Promise”. De sound van Bad Company is duidelijk herkenbaar en zij leveren met “Rush Hour” een prima bijdrage in deze mix. Het is alleen jammer dat de track maar circa 2 minuten gebruikt is (met in- en uitmixing). “All Over Me” van Aphrodite’s laatste album “Aftershock” zal ook veel mensen deugd doen. Deze track is geproduceerd in samenwerking met Barrington Levy. Na een prima bijdrage van Lemon D treffen we even later een sublieme rauwe darkstepper van Cause 4 Concern “Blind Side”. Na al het rauwe geweld komt dan “Helsinki Nights” voorbij van A-Sides. Een aangename afwisseling met oldschool synths en vrouwelijke vocalen. Andy C & Shimon komen met een bijdrage die een wel hele aparte shockdrive breakbeat heeft en daardoor vrijwel onmogelijk te mixen is. Nicky Blackmarket doet dat toch en dat zorgt voor enige ravage. Als één na laatste track treffen we dan JB’s “The Smurf”. Deze track is duidelijk met oog voor detail geproduceerd, een klasse werkje! Ook de afsluiter is er één van uitstekende kwaliteit. Genotype’s “Symphony” bevat een leuke melodielijn met strings en piano. Deze CD is voor drum & bass liefhebbers een must have! De CD biedt meer variatie dan bijvoorbeeld het recente album van Aphrodite en zal waarschijnlijk meer mensen aanspreken.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Archief 2003

December 2003 Juni 2003
November 2003 Mei 2003
Oktober 2003 April 2003
September 2003 Maart 2003
Augustus 2003 Februari 2003
Juli 2003 Januari 2003

 Archief 2002

December 2002 Juli 2002
November 2002 Juni 2002
Oktober 2002 Mei 2002
September 2002 April 2002
Augustus 2002 Maart 2002