Juli 2006

Various: “Summer Session 2006” (Milk & Sugar Recordings)

Rubriek: 7/2006

Distributie: Intergroove (www.intergroove.de)

Dit overzicht op het Milk & Sugar label bevat groovy house van het allerbeste soort. De kwaliteit is erg constant op deze 2006 editie van “Summer Sessions”. Deze groovy, funky en soulful sound is uitermate geschikt voor het zomerseizoen! Op de tracklist staan veel toppers uit de eigen stal, maar ook de zomerhit “Same Man” van Till West & DJ Delicious en een puike remix van Axwell voor Bob Sinclar’s “World Hold On”. Daarnaast zijn de Milk & Sugar remix voor Kraze’s classic “The Party” en de Ian Carey club remix voor Milk & Sigar’s “Has Your Man Got Soul” fantastische dansvloer en luisterwonders! Een topcompilatie!

Gerd: “Perspectives” (Life Enhancing Audio)

Genre(s): Future Jazz/ Broken Beats/ Nu-Soul/ Deep-House

Rubriek: 7/2006

Gert-Jan Bijl aka Gerd geldt als de ambassadeur van de broken beat, broken soul en future jazz in Nederland. Zijn producties als “Eclipse”, “Tesao” en “Amarelle” kwamen voor dit album al uit via LEA (op vinyl) en lieten alvast een voorproefje horen van wat dit langverwachte vervolg album na het succes van voorganger “High, Wide and Wonderful!” uit 2001 zou gaan bieden. Met studiopartner Paulo Delgado nestelt hij zich met dit album weliswaar bij de wereldwijde toppers zoals 4hero, Bugz In The Attic, Domu en Mark de Clive-Lowe, maar we kunnen dit album niet vergelijken met het beste werk van de genoemde namen. Reden: de vocalen vallen her en der nogal tegen en de echte uitschieters blijven uit.

Soil & Pimp Sessions: “Pimp Master” (Compost Records)

Genre(s): Nu-Jazz

Rubriek: 7/2006

Compost Records blijft onnavolgbaar qua releases en verrast hier met een subliem nu-jazz album. Bij de BBC Radio 1 Worldwide Music Awards 2006 werd Soil & Pimp Sessions verkozen tot winnaar van The John Peel “Play More Jazz” Award. Reden voor Compost om het album “Pimp Master” op de markt te brengen. Het album opent met drukke, uptempo jazz improvisaties met pakkende piano’s en schetterende blazers. De percussionist(en) draaien overuren door het hoge tempo aan het begin van de plaat. Later wordt er meer gedoseerd tussen downtempo, midtempo en uptempo. Dit is een niet al te makkelijk te beluisteren CD, maar voor de open minded luisteraar een openbaring!

Streamer: “Under A Spell” (KidNap Records)

Genre(s): Downtempo/ House/ Broken Beats/ Experimental

Rubriek: 7/2006

Distributie: Soul Seduction (www.soulseduction.com)

Gary Shepherd alias DJ Alec Smart is terug met zijn Streamer project. In 2002 beoordeelden wij al eens de voorganger “Blissed”. Op dat album staat onder andere de toptrack “Vague Ass”. “Under A Spell” bevat wederom 18 erg experimentele tracks. De tracks zijn veelal aangekleed met speelse samples en effecten. Je gaat gaat qua genres door een achtbaan waar geen pijl op te trekken valt. Knap is het zeker, maar niet iedereen zal dit soort muziek waarderen. Kortom: een album om te ontdekken.

Various: “KM5 Ibiza 2006” (541/ N.E.W.S.)

Genre(s): (Deep) House/ Broken Beats/ Downtempo

Rubriek: 7/2006

Deel 8 uit de ‘KM5’ serie is een feit. Deze betrouwbare compilatie bevat weer vele parels die het afgelopen jaar geselecteerd zijn. Sommige tracks zijn al een jaar oud, maar worden alsnog gepresenteerd op dit overzicht. Op CD1 krijg je een (deep) house mix te horen waarbij de sterke bijdragen van de formatie Sweet Coffee positief opvallen. Vooral de track “Love Having You Around” doet wonderen! De zomerse, zwoele, dansbare sound op disk 1 weet absoluut te boeien! CD2 is echter een heel ander verhaal; hierop vinden we allerlei sfeergenres zoals broken beats, nu-soul, nu-jazz, funky breaks, acoustic pop, downtempo en meer. Uiteenlopende artiesten als Kraak & Smaak, Ror-Shak, Sven van Hees, Funky Boudoir (formatie met subliem album op Red Bullet), Leki, Tosca, Shapeshifters, Gabriel Rios en Neobe, Adani & Wolf weten ook CD2 tot een groot succes te maken. Een bovengemiddelde compilatie derhalve! Kijk op www.news.be of www.km5-lounge.com voor meer informatie.

Various: “Recorded In Rotterdam By Michel de Hey” (Immaculate)

Genre(s): Minimal/ Tech-House/ Techno

Rubriek: 7/2006

Distributie: Clone (www.clone.nl)

Michel de Hey heeft via Immaculate Music weer een fraaie nieuwe compilatie weten te mixen (en samenstellen). De mix begint met pittige minimal percussie en bouwt op met vaak melodische tech-house naar wat steviger werk in de techno hoek. Zoals altijd weet Michel de Hey weer fantastisch te doseren wat betreft melodie, percussie en meer simplistisch werk. Hij onderscheid zich wederom met zijn platenkeuze! Met bijdragen van onder andere: Rejected, Bart van Wissen, 2000 And One, Joris Voorn, Shinedoe, Literon, Coming Soon en Michel de Hey. Veel Nederlands materiaal dus.

Jeff Bennett: “Endwise” (Plastic City/ Daredo Music)

Genre(s): (Deep) House/ Tech-House

Rubriek: 7/2006

Jeff Bennett kennen we vooral van zijn ijzersterke tech-house producties, maar  daarnaast schuwt hij het produceren van deep-house en downtempo experimenten niet. Monte La Rue selecteerde op zijn verzamelaar “Lounge Deluxe 4” al eens een downtempo track van deze producer. Op “Endwise” staan 12 uitstekende tracks waarbij de meeste productie ook nu weer vallen onder de tech-house noemer. De ritmische en sfeerrijke tech-house tracks “Believing” en “Metals” zijn wat ons betreft de beste nummers die dit album te bieden heeft. Kijk op www.plasticcity.de voor meer informatie.

Various: “Trance 2006 - Volume 3” (Shift/ ZYX Music)

Genre(s): (Euro) Trance/ (Euro) House

Rubriek: 7/2006

Van deze serie bespraken we al eens eerder een editie. Op dit 2-CD overzicht wordt je bijgepraat over de commercieel getinte (euro) trance en (euro) house. Het zijn de tracks die je vermoedelijk terug zult horen in de clubs op een eiland als Mallorca. Enkele bekende namen: Fragma & Kirsty Hawkshaw, DJ Tiësto en Blank & Jones. Voor de fijnproever is dit overzicht niet boeiend, maar voor de mensen die een gezellig en commercieel klinkende verzamelaar zoeken, is dit een uitstekend alternatief.

Beoordeling: 6,5

Various: “Jazz Bar” (Benz Street/ ZYX Music)

Genre(s): Smooth Jazz

Rubriek: 7/2006

“Jazz Bar” is een concept dat bol staat van de easy listening jazz; noem het smooth jazz. Op de verpakking krijgt deze compilatie de subtitel ‘laid back tunes with a groovy twist’ mee, waar we het volledig mee eens zijn. Dit is muziek die je kunt vergelijken met de klanken van Soul Ballet en Paulus Potters. Prima luisterjazz voor thuis op de bank om bij te komen van het werk!

Lekan Babalola: “Songs Of Icon” (Mr. Bongo)

Genre(s): World Music/ Broken Beats

Rubriek: 7/2006

Lekan Babalola is een bijzondere percussionist in de jazz en wereldmuziek en trad op met mensen als Fela Kuti, Miles Davis, Ernest Ranglin, Roy Ayers, Tony Allen, Branford Marsalis, Pinse Saul, Queen Salawa, Abeni, Axelle Red, Bola Are, Jean Toussaint en Tessa Souter. “Songs Of Icon” is een unieke opname met muzikale invloeden en inspiratie uit Santeria, een Afro-Cubaanse versie van “IFA”. Het dubbelalbum bestaat uit een CD met de originele versies en daarnaast een schijfje met remixes van het merendeel van de tracks door topnamen uit de broken beats scene. Het album richt zich dus op de wereldmuziek en dance markt. Remixers zijn onder andere Mark de Clive-Lowe, Afronaught, Misa Negra, IG Culture en Le Pico. Het zijn vooral de remixen die ons als liefhebbers van dansvloergerichte muziek aanspreken. Hoogtepunt is de remix van Ian Grant aka IG Culture, die “Aso-Kere” op soepele manier herbewerkt. 18 juli zal de albumpresentatie plaatsvinden in de Queen Elizabeth Hall in Londen in samenwerking met Tony Allen.

Various: “Summership Volume 1” (ZYX Music)

Genre(s): Minimal/ Tech-House/ Techno

Rubriek: 7/2006

“Summership Volume 1” is niet een foute dance verzamelaar met ski-hut muziek, maar een serieus overzicht van sterke minimal, tech-house en lichte techno producties. De compilatie is gekoppeld aan het Noord-Beierse festival “Summership” dat begin juli plaatsvind. Ricardo Villalobos, Dominik Eulberg, Steve Bug, Johannes Heil en John Dahlbäck zijn de bekendste namen op deze prima compilatie. Vooral de gedreven beats en basslines van John Dahlbäck’s “Power 1” is onderscheidend sterk. Eindconclusie: een bovengemiddelde compilatie op dit gebied.

Soda Inc.: “Inner Vision” (Plastic City/ Daredo Music)

Genre(s): Deep-House/ Tech-House

Rubriek: 7/2006

Soda Inc. bestaat uit Babak Shayan en Jost Gerischer. Ze hebben samen al heel wat sterk materiaal afgeleverd, zoals hun debuutalbum “Full Moon”. Op dit nieuwe album staan tracks die zich qua genre typering begeven op het snijvlak tussen deep-house, house en tech-house. Er zijn gastrollen weggelegd voor Trixx Anthony, TablaSonic en Erica Blanchard. We hebben hier absoluut niet te maken met een topalbum, maar een luisterbeurt is dit album zeker waard.