CD recensies

Juni 2007

 

 

Sven Van Hees: “Exotica” (Your Lips)

 Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Deep-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

 ”Exotica” is inmiddels Sven Van Hees’ vijfde langspeler. Na zijn legendarische ”Gemini” album uit 1999 (zijn tweede album) werd hij als één van de belangrijkste producers ten tijde van de zogenaamde lounge-golf gezien (rond de eeuwwisseling). Zijn lekkere, exotische, (grotendeels) sample-based downtempo geluid vond de weg naar vele compilaties en meer dan terecht vinden wij! ”Exotica” is de opvolger van het in 2005 verschenen ”Synesthesia”, dat wij als goed beoordeelden, maar dat niet meer de flair en kwaliteit van bijvoorbeeld ”Gemini” bevatte. Sven leek op ”Synesthesia” op zoek naar een nieuwe geluid, maar op ”Exotica” staan weer van die typische Sven Van Hees tracks waarmee hij faam verwierf. Denk dus aan tropische, zondoordrenkte chill-muziek vol uitstapjes naar allerlei wereldstreken. Zonder moeite voegt Sven kruiden uit de latin, blues, country, folk, world music, soul en jazz toe aan zijn muziek. Beste tracks zijn ”Flowmotion”, ”Coco Skin” en ”Pacific Lifeline”, die allen wat weghebben van de muziek die José Padilla rond de eeuwwisseling bracht. Kwaliteits ’exotica’ dus! Dit album is opzeker beter als de nieuwste ”Café del Mar” verzamelaar! Kijk op www.your-lips.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Various: “Ibiza - The Sound Of Renaissance Vol. 4” (Renaissance)

 Genre(s): Downtempo/ Ambient/ House/ Elektronica/ (Funky) Breaks

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music 

Renaissance blijft de wereld bestoken met kwalitatief hoogwaardige compilatie CD’s. Deze vierde editie uit de ”Ibiza - The Sound Of Renaissance” serie is weer om in te lijsten. Waar Renaissance normaliter bekend staat om haar kwaliteitshouse compilaties, laat men hier toch echt ook fraai staaltje aan rustieker materiaal horen. Het begint op CD1, die de subtitel ’beach’ draagt, allemaal met de fenomenale Deense DJ/ producer Trentemøller. Zijn track ”Miss You” is pure ambient, met een uiterst warm gevoel. Op CD1 krijg je een ratjetoe van stijlen om je oren; van downtempo, chill-out, ambient en sferische house tot elektronica, moderne funk en smaakvolle breaks. Op het eerste schijfje vinden we naast Trentemøller onder andere topmateriaal van formaties/ producers als Afterlife (voorheen bekend van Hed Kandi), Thievery Corporation, Ashley Beedle, Nathan Fake, Alexkid with Liset Alea, Swayzak (met twee remixen), Reverso 68 en zelfs Björk (in samenwerking met David Arnold). De lekkerste tracks van CD1 komen echter van relatief onbekende namen Stephen Lopkin, Ben Westbeech en No Logo. Vooral Lopkin overtuigt en weet exact hoe hij de Detroit tech-sound moet eren, getuige zijn waanzinnig mooie ”Big Jock (A Tribute To A Legend)”. Deze track bevat een retro tech-sound met prachtige strings, soundpads, acid en een gevoel alsof deze track al eind jaren 90 van de platenpers rolde! Ook de rollende funk breaks van Ben Westbeech zijn geweldig. Voeg hier wat acoustic guitars aan toe, een hele goede vocalist en je hebt ”So Good Today”. We kunnen je vertellen dat die track niet alleen vandaag goed klinkt! Op CD2 krijg je het meer dansvloer georienteerde werk te horen, wat meer herkenbaar is voor liefhebbers van het label. CD2 draagt dan ook de subtitel ’club’. Een ander verschil met CD1 is dat CD2 gemixt is. Tussen de 13 tracks op CD2 vinden we puike bijdragen van Faze Action (geremixt door Carl Craig), Dennis Ferrer, Tiger Stripes, Joey Negro presents Akabu (geremixt door Jimpster), Jim Rivers (met twee verschillende remixen) en Shlomi Aber. De zomerse housesounds zijn van een torenhoge kwaliteit, zoals we dat gewend zijn geraakt van dit label. Waar veel compilaties verzanden in teveel clichés en middelmatig materiaal, blijkt men bij Renaissance uitstekend in staat om keer op keer de juiste parels uit de vijver te vissen. Dat verdiend respect! Beste tracks op CD2 zijn zonder twijfel de remix van Jimpster voor Akabu’s ”I’m Not Afraid Of The Future”, de Jim Rivers vox voor Blue Foundation’s ”Sweep”, Shlomi Aber’s ”Moods” (feat. Lemon) en het Detroit techno moment ”Track E - Is This A Label” van de Is This 002 release. Renaissance moet op haar promo disks trouwens eens stoppen met al die kopieerbeveiligingen, want door de zogenaamde Cactus technology kun je de CD’s niet eens op je PC afspelen. Ik vraag me af of ze ook op de uiteindelijke release de beveiliging op deze manier regelen. Al met al kunnen we deze zomerse 2-CD aan iedereen aanbevelen. Het is een fijne compilatie om mee op vakantie te nemen. Kijk op www.renaissance.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8 

 

 

Various: “Serve Chilled 2007” (Hed Kandi Records)

 Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Nu-Disco/ House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Hed Kandi (www.hedkandi.com) 

”Serve Chilled” is één van de meeste gewaardeerde compilatiereeksen die het Hed Kandi label rijk is. Deze 2007 editie staat weer boordevol met prima materiaal, al is niet ieder nummer de moeite waard. In totaal zijn het 27 tracks die je te horen krijgt, verspreid over 2 zilveren schijfjes. De compilatie trapt af met de ambient versie van Fish Go Deep feat. Tracey K’s ”The Cure & The Cause” om via namen als Ganga, Aim, Goloka en Freemasons te belanden bij de funky discohouse van Cicada. Jammerlijk zijn soms de vocale kwaliteiten tijdens bepaalde tracks. Deze vallen soms flink tegen. Beste track op disk 1 is ”Hide Me” van Grandadbob in de Al Usher Dance mix. Op disk 2 is het eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal, met Koop als meest prominente naam, maar ook met oud bronmateriaal van Solar Stone en Kings Of Tomorrow in chill-out versies op de tracklist. De Afterlife mix voor Stereo Mutants feat. Jannae Jordan’s ”I Wanna Go” ligt heel goed in het gehoor, maar kan niet op tegen Track N Field’s ”All That Men Think About”. Samengevat is ”Serve Chilled 2007” een verantwoorde compilatie met enkele uitglijders. Kijk op www.hedkandi.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Green Empathy: “Souvenirs” (Peacelounge)

 Genre(s): Downtempo/ Broken Beats/ House/ World Music/ Drum & Bass

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: AL!VE (www.alive-ag.de)

 Green Empathy bestaat uit Daniel Voss (broer van Roland Voss aka Lemongrass), Liu Liu (vocalen) en Philipp Vollertsen (gitaar). In 2004 verscheen via ditzelfde Peacelounge label al het album ”Gentle Flowers”, dat wij nooit hebben mogen beluisteren. Peacelounge heeft met dit nieuwe album van Green Empathy weer een sterke troef in handen. ”Souvenirs” is namelijk een erg sterke plaat geworden. ”Sailing In Turquoise” luidt het album in en voelt aan alsof je op een luxe jacht ronddobbert rond een Balearisch eiland met een frisse windbries in je haren. Heel mooi en ook nog eens fraai qua gebroken beats. In totaal staan er 18 van die mooie luisterliedjes (instrumentaal) op ”Souvenirs”, waarbij er gekozen is voor een mooie volle sfeerrijke sound vol echo/ galm en allen bevatten ze een ’feel good’ gehalte. Het materiaal is divers en gaat van downtempo/ lounge en broken beats tot house, world music en drum & bass. Niet alle muziek op ”Souvenirs” is even goed, maar er staan genoeg tracks op om even bij stil te staan. Laten we het zo stellen: dit is echt een album dat je graag meeneemt op vakantie en lekker op het strand op je iPod of gewoon als achtergrondmuziek in je hotelkamer afspeelt! Klasse! Kijk op www.peacelounge.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Fat Freddy’s Drop: “Fantastic Voyages Vol. 1” (The Drop)

 Genre(s): (Soulful) Reggae/ Dub/ (Poppy) Downtempo

Bron: DVD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Nile-On (www.nile-on.com)

In 2005 leerden wij Fat Freddy’s Drop kennen middels het fabuleuze album ”Based On A True Story”, dat onder andere door Sonar Kollektiv werd opgepakt (licensie-deal). Het album bevatte subliem werk zoals de tracks ”Cay’s Cray” en ”Ray Ray”. De formatie, afkomstig uit Nieuw-Zeeland brengt een geluid dat ergens het midden houdt tussen reggae, dub, soul, pop en downtempo. Zanger Joe Dukie heeft een bijzonder prettig stemgeluid, dat de groep nog eens extra onderscheid. Sindskort is er een DVD op de markt gekomen met daarop een samenvatting van de Europese tour die Fat Freddy’s Drop vorig jaar deed. In de rapportage komen we beelden tegen van optredens (en zaken daarbuiten) in steden als Parijs, Berlijn, Edinburgh, Londen, Manchester en Barcelona. Vooral het live optreden tijdens het Sonar Festival in Barcelona is geweldig om te zien, maar ook de overige inhoud van de disk is de moeite waard. Jammer is dat de navigatie wat houterig werkt. Kijk op www.fatfreddysdrop.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Blue Note Trip 6 By Maestro” (Blue Note/ EMI Music)

 Genre(s): (Nu) Jazz/ Latin Jazz/ Bossa Nova/ Brazilian Jazz

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: EMI Music

 ’Blue Note Trip is een jazz serie waarbij de schatkamer van de Blue Note catalogus wordt gecombineerd met hippe dansmuziek. Naast de dubbelalbums, waarop klassieke en moderne jazznummers worden gemixt, vinden er ook regelmatig Blue Note Trip clubavonden plaats in diverse steden. Na drie succesvolle edities van DJ Maestro werd voor het vierde deel gekozen voor het wereldwijd bekende collectief Jazzanova uit Berlijn. Deze compilatie viel eveneens in de smaak en Jazzanova werd gevraagd ook het vijfde deel te verzorgen. Dit jaar keerde Maestro terug op het oude nest en stelde hij het zesde deel uit de serie samen’. Deze treffende samenvatting op de Blue Note website geeft aan dat de serie nog steeds springlevend is. De uiterst sympathieke DJ Maestro, de bekendste jazz DJ van het land, heeft weer ziel en zaligheid gestoken in het samenbrengen van materiaal voor dit zesde deel in de serie. Op deel 6 vinden we erg lekker en vooral divers materiaal van onder andere Marc Moulin, Us3, Cassandra Wilson, Horace Silver, Chet Baker, Billie Holiday, Nicola Conte en Peggy Lee (met ”Spinning Wheel”). In Thad Jones & Mel Lewis’ ”Get Out Of My Life” herken je de basis van een Jamie Cullum hit. Deze compilatie bewijst maar weer eens dat zowel old-fashioned als de meer moderne jazz uitstekend hand in hand gaan. De muziek valt niet in één hokje te stoppen omdat er naast stromingen als nu-jazz, fusion, big band enzovoort ook uitstapjes naar de latin jazz en bossa nova gemaakt worden. Juist door de Zuid-Amerikaanse klanken is de release van deze compilatie perfect getimed, nu de zomer zich zou moeten laten zien. Zelf hadden we wel wat meer cinematische jazz sounds willen terughoren op de 2-CD, maar dat is puur onze voorkeur. Gun deze compilatie opzeker een luisterbeurt als je lekkere jazzy achtergrond muziek kunt waarderen. De kenners weten dat ze deze compilatie ’in the blind’ kunnen kopen. Kijk op www.bluenotetrip.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8 

 

 

Benjamin Bates: “Recyclomania” (Big & Dirty/ Be Yourself Music)

 Genre(s): House/ (Synth) Pop/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Rough Trade

 Benjamin Kuyten aka Benjamin Bates heeft sinds 8 juni zijn tweede album in de (digitale) winkelschappen liggen. In 2004 verraste hij vriend en vijand met het album ”N.E.V.E.R.L.E.T.A.N.Y.T.H.I.N.G.K.I.L.L.T.H.E.P.L.E.A.S.U.R.E.”, dat sublieme en veelgedraaide tracks als “Whole” (filterhouse ala Eric Prydz), “Locked Up” (een kleine knipoog naar Underworld), “Thin Time”, “No Angel” en niet te vergeten “Morning Glory (Get Busy Time)” opleverde. In de periode daarna kwamen drie topsingles (op 12”) uit via Big & Dirty, waarvan geen van de in totaal zes tracks op dit nieuwe album terecht zijn gekomen. Van die singles is vooral de krachtige electro-tech track “Backtracking” bij een breed publiek goed gevallen en werd/ wordt door veel jocks gesupport. De elf tracks op “Recyclomania” gaan qua sound echter een totaal andere kant op. De werktitel “Recyclomania” verwijst naar het hergebruiken van muziek. Bates legt uit: “veel danshits tegenwoordig zijn gebaseerd op samples van oude hits. Als je lang genoeg wacht met een plaat weet niemand meer wat het origineel is en kun je er een nieuwe hit van maken”. Bates kiest ervoor daar niet aan mee te doen, maar acht zichzelf niet geheel gevrijwaard van hergebruik. “Ik creëer wel nieuwe muziek en teksten, maar ook dat komt voort uit wat ik geconsumeerd heb toen ik jong was. Eigenlijk is die filter waardoor die invloeden er bij mij in gaan en weer uit komen het enige verschil”. Benjamin Bates (en studiopartner Marco V) kiezen dan ook (kort door de bocht) voor een house meets (synth)pop aanpak, maar deze categorisatie doet het album eigenlijk te kort. Het album heeft namelijk vele gezichten binnen het hiervoor geschetste ‘hokje’. “Recyclomania” is naar eigen zeggen een persoonlijk en dansbaar document geworden, dat er in slaagt zoveel mogelijk verschillende gemoedstoestanden op te roepen. De single ”On My Feet” is al uitgeroepen tot het nieuwe Dance4Life thema en mag met recht een voltreffer genoemd worden, ondanks het toegankelijke karakter. Zelfs als doorgewinterde houseliefhebber zul je sympathie krijgen voor “On My Feet”, dat de subtitel ‘This World Needs More People Like You’ draagt. Opmerkelijk is dat Bates op “Recyclomania” ook alle vocalen voor zijn rekening neemt, iets dat hij (als ik me niet vergis) ook al regelmatig op zijn voorgaande album deed (denk aan “Locked Up”). Hij doet dit niet onverdienstelijk en klinkt soms als een jaren 80 icoon en op andere momenten weer als Underworld! Zijn vocale kwaliteiten zullen je na de eerste single al opvallen, maar na beluistering van zijn stemgebruik op “Two Flies” (de tweede single van het album) begrijp je onze verwijzing naar de jaren 80. Naast de housetracks op het album laat Benjamin ook experimentele downtempo breaks met electro invloeden horen (eveneens aangekleed met vocalen). We doelen dan op titeltrack ”Recyclomania”. Opvallend zijn de vele lekkere deuntjes die Benjamin Bates weet af te leveren. Bijna iedere track bevat een thema dat je zal aanspreken en da’s een knap resultaat. Voor de liefhebbers van het wat diepere werk bevat het album ”Equal”, dat weliswaar een vocaal wapenfeit is, maar toch zo in je DJ set opgenomen kan worden. ”Given Up The Try” is een erg experimenteel, melancholisch tussendoortje met een dikke knipoog naar de soundtrack muziek van AIR. ”Taking Me High” bevat een tech-house achtige ritmiek ala Mr. C, maar dan radioklaar gemaakt. Er staat geen één uitglijder op het album, wat een compliment verdiend! Zoals de persinfo ons ook al voorschotelde: “Recyclomania” heeft alle ingrediënten in zich om een uiterst breed en gemêleerd pop- en danspubliek aan te spreken: sfeer, diepgang, afwisseling en vooral goede muziek. Ik sluit me hier volledig bij aan! Kijk op www.benjaminbates.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Dub Pistols: “Speakers And Tweeters” (Sunday Best Recordings)

 Genre(s): Hip-Hop/ Dub/ Reggae/ Breakbeats/ Soul/ Electro/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Sunday Best (www.sundaybest.net)

 Het Sunday Best label is behoorlijk onnavolgbaar. Ze brengen uiterst divers materiaal uit en nu is daar ineens een nieuw album van The Dub Pistols. Deze succesvolle formatie bracht pas geleden ook al een single uit via Sunday Best, ”Rapture” genaamd (met vocalen van Terry Hall). ”Speakers And Tweeters” is een prachtplaat geworden, met een enorme diversiteit. De openingstrack is meteen onze favoriet. ”Speed Of Light” in samenwerking met Blade (lyrics) is top hip-hop met een galmend blazerthema als basis. Klinkt heel simpel, maar de uitwerking is fabuleus! Verdere gastrollen zijn enkel weggelegd voor Rodney P (ken je wellicht van zijn werk met MJ Cole) en Terry Hall (ken je wellicht van zijn werk met Junkie XL). Gedurende de 13 tracks op dit album wordt je langs stromingen als hip-hop, dub, reggae, breakbeats (in verschillende vormen en maten), soul, electro en ondefinieerbare experimentele sounds geleid. Naast de openingstrack staat er nog veel meer moois op dit album. Wat te denken van ”Running From The Thoughts” (vocalen Terry Hall), dat een uptempo dub/reggae vibe heeft, aangekleed met eigentijdse beats. ”Cruise Control” moet een ode zijn aan Afrika Bambaataa & Soulsonic Force’s electroklassieker ”Planet Rock” en direct daarna is “Open” gebasseerd op Diana Ross’ sound van de jaren 80, het meest gelijkend op “Upside Down”. Bij “Gave You Time” krijgen we spontaan een Moby gevoel. De ska-sound van Terry Hall op “Gangsters” doet me enorm denken aan zijn werk met Junkie XL, “Never Alone” genaamd. Zo gaat de lijst met toptracks nog wel even door! Even checken dus dit album! Kijk op www.thedubpistols.com of www.sundaybest.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Toolroom Knights Vol. 1” (Toolroom Records)

 Genre(s): Electro-House/ Tech-House/ Progressive/ Minimal

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music

 De persinformatie rondom dit product opent: ’de ridders van Toolroom trekken de hele wereld over om die stukje bij beetje te veroveren. Met succes. Artiesten als D. Ramirez, Dave Spoon, Mark Knight en de in Engeland woonachtige Nederlander Martijn ten Velden zijn bij het label betrokken. Ten Velden heeft het eerste schijfje van de compilatie ”Toolroom Knights Vol. 1” samengesteld en gemixed. Het schijfje beslaat een breed deel van de dance van vandaag, met natuurlijk ook een aantal eigen producties, waaronder de hit ”Bassification”, die hij maakte met Luciën Foort. Paul Harris is verantwoordelijk voor de invulling van CD2. Deze twee artiesten hebben een glansrijke start gemaakt voor deze nieuwe compilatie serie van Toolroom’. Allemaal leuk en aardig wat men schrijft ter promotie, maar dit eerste deel uit de ”Toolroom Knights” serie is echt niet meer dan een gemiddelde aangelegenheid kunnen we vertellen. Slecht is het ook zeker niet! Op CD1 is het Martijn ten Velden die een combinatie van electro-house en meer progressieve sounds laat horen, soms aangevuld met wat minimal tinten. Ten Velden leerden wij kennen door zijn uitstekende remix (eigenlijk rework) voor de houseclassic ”Last Rhythm” van Last Rhythm. Deze remix is verschenen via het befaamde Renaissance label in 2006. Zijn eerder genoemde hit met Luciën Foort, ”Bassification” genaamd, zorgt ervoor dat deze jock steeds meer in de schijnwerpers komt te staan. ”Bassification” hebben we de laatste maanden al meerdere malen voorbij horen komen op compilatie CD’s, zoals op de invloedrijke ”Sneakerz 2” compilatie. De invulling van CD1 is met zorg gedaan, al is niet iedere track om over naar huis te schrijven. Waar we wel erg vrolijk van worden is de bijdrage van Fine Taste ”More Grey Than Blue” (uitgebracht op Sander Kleinenberg’s Little Mountain label). Nog zo’n positieve uitzondering is de M.A.N.D.Y. remix voor de Tiefschwarz feat. Tracey Thorn (zangeres van Everything But The Girl) track ”Damage”. Deze track is een beetje treurig van toon door de vocalen, maar raakt wel de juiste snaar. Verder horen we geregeld van die copy-cat tracks voorbij komen waarbij Mason’s ”Exceeder” het moet ontgelden. CD2 is gemixt door Paul Harris, labeleigenaar van Toolroom Records. Hij heeft wat ons betreft een wat beter neusje voor de zalm, getuige zijn invulling van CD2. Zijn muziek balanceert tussen tech-house, progressive en minimal, aangekleed met wat electro-tinten. De platenkeuze op CD2 is beduidend beter dan die van CD1, want gedurende de mix van Paul Harris horen we zowel meer variatie als minder middelmatig materiaal voorbij komen. Vooral het begin van deze mix is ijzersterk. Sprekende namen op CD2 zijn Audiofly, ATFC, Danny Howells (een remix voor Bent), Shlomi Aber, Rene Amesz, Dave Spoon en Spektrum. Onze tip: luister vooral eens naar de wapperende trancey synthesizers tijdens de fanatatische Tom Neville remix voor Spektrum’s ”Don’t Be Shy”. Uiteindelijk ontlopen de beide mixen elkaar maar weinig qua luisterplezier en kunnen we spreken van een geslaagde eerste labelcompilatie van Toolroom Records. Kijk op www.toolroomrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5 

 

 

Various: “Combi:nations:III - By Marco V” (Be Yourself Music)

 Genre(s): Electro-House/ Tech-House/ Progressive/ Tech-Trance/ Techno

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Rough Trade 

Naast zijn bezigheden rondom het tweede album van studiomaatje Benjamin Bates, bleek Marco V ook nog bezig te zijn derde ”Combi:Nations” mixcompilatie. In de persinformatie rondom dit product is men erg zeker van de zaak. Men schrijft: ’met het derde deel in de internationaal alom geprezen ”Combi:Nations” serie, laat Marco V wederom zien waarom hij al jaren gerekend wordt tot één van de toonaangevende DJ’s in het internationale DJ circuit. Werden de voorgaande twee delen al lovend ontvangen door de internationale pers, het derde deel is wellicht de beste in de serie tot nu toe! Zoals vertrouwd heeft Marco V weer enkele tracks flink onder handen genomen (reconstructions), alvorens ze in de mix te verwerken. Verder bevatten de twee schijven remixen van zijn eigen hand, zoals zijn veelgezochte remixen van Josh Wink's ”Higher State Of Consiousness” en Meck's ”Feels Like Home”. Natuurlijk ontbreekt ook zijn eigen werk niet en zijn er twee exclusieve nieuwe tracks, ”Possible But Unlikely” en ”Universal Enemy” om precies te zijn, terug te vinden op deze twee schijfjes’. Deze omschrijving laat niets aan de twijfel over! Marco V’s derde editie van ”Combi:Nations” is namelijk ook een bijzonder fijn mixoverzicht geworden! Hij laat andermaal een uiterst brede sound horen, waarbij de genretyperingen niet op één hand te tellen zijn. Zijn geluid gaat van electro-sounds tot tech-house en progressive (trance) tot tech-trance, techno en ga zo maar door. De eigen bijdragen van Marco V zijn voortreffelijk. Vooral zijn track ”Possible But Unlikely” doet me glimlachen. Het is een progressieve trance track met electro-house en ook ’tech’ invloeden. Een uiterst verfijnd geluid dus! Op disk 1 is ook de track ”Showtime” van Mario Ochoa & DJ Fist een openbaring. De pompende tech-house groove wordt behangen met een oldschool synthesizer die al eens door Private Productions werd gebruikt (remember ”Sex Drive” uit 1992?). De track ”Wired” (in de Mashtronic mix) van James Harcourt valt eigenlijk precies in datzelfde straatje! Die oude synthesizer geluidjes blijven aanstekelijk, mits juist geproduceerd! Op schijf twee is het de remix van onze grote vriend Trentemøller voor Djuma Soundsystem’s ”Les Djinns” die direct de toon van de tweede disk zet. Schijf twee is wellicht iets rustiger dan de eerste schrijf, maar heeft ook zeker zijn/ haar uitspattingen. De muziek krijgt meer het stempel electro-tech en tech-house mee met uitstekende bijdragen van onder andere Misstress Barbara en X-Press-2. Ook de neo-trance van Oxia vs. Dino’s & Snake is een klasse apart. Als classic koos Marco V voor Marmion’s ”Schöneberg” (uit 1993), dat na al die jaren nogsteeds overeind blijft in een DJ-set. Wat een fantastische plaat blijft dat toch (Marmion is een project van Mijk van Dijk met Marcos López). De Audiofly remix voor Remo’s ”Mizar” is een waardige afsluiter van weer een prima ”Combi:Nations” editie! Staat er ook minder materiaal op deel 3? Jazeker: we hebben voor u in de aanbieding de zeer vervelende Jamie Fanatic mix van Patrick Alavi’s ”Hell Yeah”, dat klinkt als ongeinspireerd stukje productie en een gevoel geeft van ’dit is al zooo vaak gedaan’. Ook Robbie Rivera’s ”Escape” vonden wij een zwakte tussen de tracklist! Kijk op www.marcov.nl of www.beyourselfmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

The Chemical Brothers: “We Are The Night” (Virgin Records)

 Genre(s): Pop/ Rock/ Breakbeats/ (Tech) House

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: EMI Music

 Tom Rowlands en Ed Simons aka The Chemical Brothers zijn terug van nooit weggeweest. Het duo dat rond 1995 een compleet genre uit de grond stampte, Chemical Beats genaamd (wat een korte hype opleverde), brachten in 2005 hun laatste album uit dat onder andere de hit ”Galvanize” bevatte. Op ”We Are The Night” kiest het duo weer eens voor het experiment en dit levert leuke muziek op. Het album vangt aan met op pop gebaseerde breakbeats, waar we nog niet erg warm van worden. Met ”Saturate” krijg je echter onvervalste tech-house te verwerken met wat minimal clicks eraan toegevoegd (hoe kan het ook anders in deze tijd). De single ”Do It Again” is een vreemde pop/ house cross-over die we niet zo 1,2,3 op de radio verwachten terug te horen. Is de muziek op ”We Are The Night” dan zo beroerd? Welnee: alleen komen we (gevoelsmatig) geen echte uitschieters tegen. Dit is ook overduidelijk een album dat je eerst een paar keer moet beluisteren om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Lekkerste track die wij hebben kunnen ontdekken is het op disco breaks gebaseerde ”A Modern Midnight Conversation”. Kijk op www.thechemicalbrothers.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Coast To Coast By Âme” (NRK Music)

 Genre(s): (Tech) House/ Minimal/ House Classics

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: PIAS/ N.E.W.S.

 De mannen van Âme zijn de vierde samensteller(s) van een deel uit de succesvolle ”Coast To Coast” reeks van het NRK label. Quentin Harris, Kerri Chandler en Ron Trent ging het enorm populaire duo al voor; niet de minste namen dus. Wellicht is Âme, de formatie bestaande uit Kristian Beyer en Frank Wiedemann, één van de allerpopulairste acts van dit moment. Ook als DJ’s staan ze hun mannetje, maar hun succes hebben ze vooral te danken aan de track ”Rej”, waar het duo een onwaarschijnlijke zegetocht mee maakte. De track belandde in de platenkoffer/ CD-map van vrijwel iedere serieuze DJ (wereldwijd) en werd uitgeroepen tot één van de Ibiza anthems van 2006. Dit is de tweede verzamelaar die wij op ons bureau krijgen van Âme. Ze stelden al eerder een voortreffelijke mixverzamelaar voor het Sonar Kollektiv label samen, ”Mixing...” genaamd. Hun invulling van deze ”Coast To Coast” editie mag er ook zijn! Hun verfijnde en onderscheidend goede smaak voor housemuziek brengen ze ook hier weer op fabuleuze wijze ten gehore. De melodische klanken van het DJ/ producer duo omhelst je als het ware en laat je ook niet meer los. De mix is aan het begin wat ingetogen en gereserveerd, maar langzamerhand wordt je meegenomen naar iets steviger materiaal. De op Detroit gebaseerde tech-house sounds die Âme zelf veel produceert, komt diverse malen aan bod tijdens de mix. Denk daarbij aan Soultourist met het smakelijke ”Turn It Loose”. Invloeden uit de minimal ontbreken uiteraard ook niet en een grootheid als Carl Craig laat middels zijn dubby remix voor Rhythm & Sound feat. Bobbo Shanti horen ook binnen dit genre uit de voeten te kunnen (waar we overigens ook niet aan twijfelden). Samen met Stefan Goldmann staat Âme zelf ook op de tracklist. Hun samenwerkingsverband klinkt erg bekend in de oren (je kunt het thema kennen van de Innervisions ”Where We At” compilatie) en zal vele dansvloeren in vuur en vlam gaan zetten. De scherpe, dubby klanken klinken kristalhelder en krijg je als aanstekelijk thematisch deuntje opgediend. ”Sleepy Hollow (Version)” mag dan ook als één van de hoogtepunten op deze compilatie gelden. Je kunt deze plaat nog scoren via het ’in demand’ Innervisions label (release #8). ”Equinox” van Code 718 (aka Danny Tenaglia) is een ouderwets houseplaatje uit 1992 in de stijl die Dimitri (from Amsterdam) vroeger draaide. Gewoon gezellige ’techy’ house met een niet al te moeilijk synthesizermelodietje, maar een oooo zo treffende werking. Onze favorieten op de tracklist komen van Buddah Khan met het heerlijke, swingende en warme ”The Buddah Khan Theme” in de Whip-N-Turn Main Mix en Mondeé Oliver’s toptrack ”Make Me Want You” uit 1991. Naast al dit moois krijg je ook nog eigen werk en remixen door gewaardeerde namen als Charles Webster, LoSoul en Chateau Flight te horen. De mix CD sluit af met een beatloze mix door Âme voor Ferrer & Sydenham’s “Timbuktu”, wat een prachtig slot van de mix betekend. Bij dit product is een bonus disk bijgesloten waarop je 11 van de 15 tracks in full lenght (en ongemixt) kunt terughoren. Voor de mensen die Âme alleen van de hit ”Rej” kennen, kan ik deze mixcompilatie zeer zeker aanraden, maar voor nog beter materiaal wil ik verwijzen naar hun titelloze debuutalbum uit 2004, welke via Sonar Kollektiv is verschenen. Kijk op www.nrkmusic.com/coast2coast voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Amnesia Ibiza - DJ Sessions Vol. 3” (DJ Center Records)

 Genre(s): (Electro) House/ Tech-House/ Minimal/ (Neo) Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music

 Het zomerseizoen is weer daar en de Ibiza compilaties komen weer massaal op de markt. Niet allemaal zijn deze van een goede kwaliteit. Deze 2-CD gekoppeld aan de Amnesia club is redelijk goed, maar niet echt onderscheidend te noemen. Brian Cross en Tocadisco nemen beide een schijfje van de mixcompilatie voor hun rekening en proberen het feestgevoel van Amnesia op CD’s over te brengen. Dit lukt aardig, al zijn de gebruikte tracks soms erg voor de hand liggend. Zo opent Brian Cross bijvoorbeeld met het grijsgedraaide ”Proper Education” van Eric Prydz vs. Floyd. Op diezelfde eerste disk vinden we ook, daar issie weer, ”Bassification” van Martijn ten Velden & Lucien Foort. Brian Cross werkt tijdens zijn mix met materiaal dat je kunt typeren als electro/ progressive house en trance. Echt spannend wordt het nergens, daarom gaan we snel over tot de Tocadisco disk. Deze DJ/ producer gooit het over een wat andere boeg, te weten de minimal, electro-tech en tech-house sound. Vrijwel gelijk worden we verrast door een fantastische Stephan Bodzin remix voor John Dahlbäck! Het recente album van Bodzin op Herzblut was al geweldig, maar deze remix mag er ook zijn! Zo behoort minimal te klinken als je het mij vraagt. Tocadisco’s eigen track ”Time After Time” ligt ook erg lekker in het gehoor, net als Handycraft’s ”Le Bal Masqué” en Samuel L. Session’s ”Can You Relate” (in samenwerking met Paris The Black Fu). Kortom: de tweede disk is veruit het beste en zorgt ervoor dat deze compilatie niet ondersneeuwt tussen alle Ibiza compilaties.

 

Beoordeling: 7

 

 

Lustral: “Deeper Darkest Secrets” (Baroque Records)

 Genre(s): Progressive House/ (Progressive) Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music

 Stephen Jones en Rick Simmonds aka Lustral zijn een zeer bekende naam op het gebied van progressive house en trance. Met hun classic ”Everytime” uit 1997, die vooral populair werd in de Nalin & Kane versie, werden ze in één klap bekend. Echter, ze brachten tot op heden nog nooit eerder een album uit. Reden hiervoor is dat de heren vele bekende side projects doen, waaronder klinkende namen als Chakra, The Space Brothers, Ascension en Force Majeure. Liefhebbers weten dan exact waar we het over hebben: kwaliteitsmuziek met zo nu en dan hitpotentie (denk aan Chakra’s ”Love Shines Through”). Terugkomend op ”Everytime”, deze track kwam op vele vele compilatie CD’s terecht en overschreed genres door de uiteenlopende remixen. Zo viel ook de chill-out versie door A Man Called Adam enorm in de smaak bij het publiek dat Café del Mar een warm hart toedraagt. Op deze 2-CD vinden we helaas slechts soundclips van de volledige versies. Opvallend is dat er enkel remixen op dit concept album staan. Het materiaal is, binnen de marge van progressive house en trance, erg divers en boeit zeer zeker. Uiteraard hoor je her en der ook de hedendaagse electro-kruiden terugkomen in de muziek. Toch denk ik niet dat deze muziek hele hordes mensen activeert tot koop. Met remixers als D-Nox & Beckers, Quivver, Dousk, Martin H, Noel Sanger, Ralphi Rosario en Oliver Moldan weet je in ieder geval dat er genoeg prima materiaal terug te vinden is op dit product, echter is het niet zo onderscheidend goed dat we in een jubelstemming komen! Daarvoor is de muziek te passé. Kijk op www.lustralmusic.com of www.baroquerecords.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Subliminal Sessions Eleven” (Subliminal Records)

 Genre(s): (Electro) House/ Tech-House/ Progressive

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music

 Erick Morillo, labeleigenaar van Subliminal Records (en talloze sublabels), wind er bij de release van deel 11 uit de ”Subliminal Sessions” serie geen doekjes om. Dit is volgens zijn eigen tekst en uitleg het beste compilatiewerk dat hij tot nu toe heeft verzorgd. Het resultaat is precies waar Morillo zichzelf op dit moment van zijn DJ carrière vindt staan. De beste man is een gevierd DJ/ producer met zeer succesvolle releases als ”I Like To Move It” onder zijn Reel 2 Real alias en meer recentelijk ”Break Down The Doors” met de Audio Bullys. Hij richtte in 1997 het succesvolle Subliminal Records op, een label dat clubsuccessen van artiesten als Pete Heller, Joey Negro, Robbie Rivera, Bob Sinclar, OnePhatDeeva en vele anderen genereerde. Persoonlijk vonden wij de Subliminal releases in het verleden vaak middelmatig en soms zelfs inspiratieloos klinken. Her en der zat er wel eens een leuk plaatje tussen de releases van het label, vaak van Morillo’s eigen hand, maar echt onder de indruk raakten we nooit van het Subliminal label. Deze compilatie echter blijkt behoorlijk goed. Het (progressive) house, electro-house en (in mindere mate) tech-house materiaal dat deze superster DJ voor deel 11 selecteerde, klinkt over het algemeen prima en er staan ook diverse verrassende tracks op de 2-CD. Zo is de (vermoedelijk nieuwe) electro-house rework voor Alcatraz’s classic ”Give Me Luv” uitstekend en is de eigentijdse versie van Raze’s ”Break 4 Love” (nu onder naam van Keith Thompson, de soulzanger die het origineel zong) ook een streling voor het oor. Wat gewoon opvalt is dat de muziek veel meer sfeer en emotie uitstraalt in vergelijking met eerdere delen uit de serie. Luister bijvoorbeeld eens naar de eerste 4½ minuut van Nick & Danny Chatalain’s ”Me Resuelve” (in de HCCR remix) om te begrijpen waar ik op doel. Jammer dat die onderscheidend sterke track zo’n beroerd eindstuk bevat. Op disk 2 kiest Morillo voor een sound die zo nu en dan meer neigt naar de progressive house en stijlvolle progressive trance. De eerste twee tracks op CD2 leveren hier het passende bewijs voor. Het bekende, stevig pompende ”I Need Someone” van Ralph Falcon (geremixt door Kobbe & Austin Leeds) komt ook voorbij en wordt vermoedelijk één van de grootste Ibiza zomerhits van 2007 op het gebied van electro-grooves. ”Show Time” van Mario Ochio & DJ Fist past ook binnen die categorie en hoorden we recentelijk al op Marco V’s nieuwe compilatie. Een opvallende naam op de tracklist van CD2 is die van rapper P. Diddy (aka Puff Daddy). Samen met Erick Morillo leverde hij de track ”My World” af (origineel komt van het gelijknamige album uit 2004), die hier in remixvorm (door Tom Novy) terug te vinden is. Na jaren van twijfel over dit label, maakt deze compilatie een hoop goed en kunnen we spreken van een sterke revanche. We kunnen ons dan ook goed vinden in de omschrijving die Erick Morillo ons op de persinfo voorschotelde. We onderstrepen dat dit zijn beste compilatiewerk tot nu toe is! Aan de kwaliteiten van deze man als DJ (live on stage) twijfelden we overigens al jaren niet meer.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “World Dub Pastry 2” (Music For Dreams)

 Genre(s): (Dubby) House/ Dub/ Reggae/ World Music

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Lowlands Distribution 

Deel 2 van ”World Dub Pastry” valt volgens de persinformatie te typeren als ’a Balearic reggae compilation’. Deze sound is exact wat het Music For Dreams label al tijdenlang uitbrengt, met DJ Disse’s album als meest recente voorbeeld (zie elders in deze recensierubriek). Op deel 2 vinden we wederom een serie parels, die je als fanatieke downtempo luisteraar zeker niet tegen zal vallen. Op de tracklist staan bekenden als Ananda Project, Dub Pistols, Eva Be feat. Joe Dukie, Bjørn Torske, maar ook veel materiaal van het eigen label door bijvoorbeeld Djosos Krost, DJ Disse en Banzai Republic. Het resultaat is sfeerrijk. De producties zijn vol echo en galm geproduceerd,  wat helemaal bij de dubmuziek past. Echte uitschieters hebben we op deze compilatie niet kunnen vinden, maar de tracklist luistert bijzonder prettig weg. Beste track: Eva Be feat. Joe Dukie met het meeslepende ”No Memory Of Time” (eind juni als single verschenen via Sonar Kollektiv). Kijk op www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

Various: “Cosmo Galactic Prism By Prins Thomas” (Eskimo Rec.)

 Genre(s): Retro Pop/ Soul/ Funk/ (Italo) Disco/ House & Techno (Classics)

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: N.E.W.S. (www.news.be)

 Prins Thomas (bekend van zijn muziek met Lindstrøm) laat op deze compilatie een waanzinnig breed muziekaanbod de revue passeren. Je wordt als het ware mee op reis genomen (qua genres, maar ook in de tijd). Het is door de diversiteit heel moeilijk om wat treffends over dit product op te schrijven. We kunnen stellen dat de muziek met heel veel zorg samengesteld is, want er zijn maar weinig slechte tracks op ”Cosmo Galactic Prism” te vinden. Op disk 1 zitten wij op het puntje van onze stoel bij de track ”Frontera Del Ensueno” van Rey De Copas in de Grid Caramba dub (uit 1989). Deze flamenco getinte track met pianotinten (dubby), blazers en slow motion housebeat zal menig liefhebber doen genieten! Een ware toptrack voor het zomerseizoen. Ook ”Nlogax” van Boards Of Canada is erg fijn om weer te horen. Deze track komt van hun oude single ”Hi Scores”, eind 1996 uitgebracht via Skam, waarop ook het legendarische ”June 9th” te vinden is. Een correcte eindconclusie is dat dit product gewaagd is en dat alleen de fijnproefers van eclectische draaikunsten dit producten op schouders zullen dragen. Kijk op www.news.be voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

DJ Disse: “When I’m Bored I Change Colour” (Music For Dreams)

 Genre(s): (Dubby) House/ Reggae/ World Music

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Lowlands Distribution

 DJ Disse ken je wellicht van zijn hitje ”Egyptian Disco” (feat. Christopher Goze) uit 2004. Dat is ook de openingstrack van zijn debuutalbum ”When I’m Bored I Change Colour”. De 37-jarige Disse weet een verfijnd geluid af te leveren op dit album, waarbij je moet denken aan elektronische geluiden, loops en samples van reggaebeats, Balkan melodieën en Arabische ritmes. De sample-based sound van Disse ligt bijzonder goed in het gehoor, want iedere track heeft wel een aanstekelijk element. Zo is de cover van ”Walk On The Wild SIde” (origineel van Lou Reed) een voltreffer. ”Taxi To War” bevat een zeurend en lallend zangpartijtje, maar klinkt toch goed door de muzikale begeleiding. Als afsluiter krijg je nog de smakelijke Banzai Republic remix (part 1) voor ”Egyptian Disco”, een track die zo mee kan op een Café del Mar verzamelaar. Kijk op www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Moonbootique Presents Sound” (Moonbootique Rec.)

 Genre(s): Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2007

Distributie: Astral Music

 Moonbootique is het label van de producers achter Moonbootica (Tobias Schmidt aka Tobitob en Oliver Kowalski aka KoweSix). Het wat kalige artwork van dit product zorgt er niet echt voor dat je hem direct in de CD-speler stopt, maar bij beluistering blijkt ”Sound” toch zeker de moeite waard! Op de compilatie komen 13 tracks in gemixte vorm voorbij. Op de tracklist vinden we naast Moonbootica ook nog muziek van formaties als Ascii Disco, IAMX (aka Chris Corner van The Sneaker Pimps) en Malente. De electro georiënteerde sound op ”Sound” is soms lieflijk en rustiek, maar soms ook ongegeneerd rauw en ongepolijst. Juist dat contrast houdt deze mixcompilatie interessant. Soms horen we ook wat  acid en jaren 80 synth-pop invloeden in de muziek terug, want nog eens voor een extra dimensie zorgt. Beste tracks: opener ”Opium Dan” van Spectre Springs (exclusief op deze compilatie) en de Tomas Barfod remix voor Moonbootica’s ”Pretty Little Angel” (met vocalen van Chris Corner aka IAMX). Kijk op www.moonbootique.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Archief CD-recensies & VINYL-recensies