CD recensies

Juni/Juli 2008

 

 

Various: “Café del Mar Volumen Quince” (Café del Mar Music)

  Genre(s): Downtempo/ Chill-Out/ Deep-House

Bron: 3-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  De jaarlijks (sinds 1994) terugkerende Café del Mar verzamelaar is toe aan haar vijftiende editie! Het product bestaat ditmaal uit drie CD’s, die boordevol met de kenmerkende chill-out klanken staan. Liefhebbers weten wat ze kunnen verwachten: namelijk, meer van dezelfde zomerse ‘Balearic chill-out vibes’. Naast een aantal weinig zeggende tracks, staan er natuurlijk weer diverse prachtplaten op deel vijftien. Melibea’s dromerige “Wake Up” is daar een mooi voorbeeld van. Wie zeg je? Juist ja, die Melibea van het wonderschone “Jam’in Dawn” – bekend van “Café del Mar Volumen Catorce”. Usual suspects uit de eigen Café del Mar Music stal als DAB (Digital Analog Band), Gary B, Rue Du Soleil en La Caina ontbreken uiteraard niet op de tracklist. Daarnaast komen ook namen als Tape Five, Gelka feat. Beth Hirsch (de zangeres van AIR’s “All I Need”) en Paco Fernández aan het muzikale woord. Kortom: genoeg interessant nieuw materiaal om te ontdekken en zoals altijd is deze compilatie gewoonweg een mooi souvenir voor mensen die tijdens hun vakantie op Ibiza de zonsondergang bij Café del Mar hebben bekeken. Ondanks de vele prima tracks op deze 3-CD, hopen we toch stiekem dat Café del Mar haar ooit zo ‘eclectische’ aanpak nieuw leven in blaast. Kijk op www.cafedelmarmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Various: “Café Solaire 14” (Soulstar)

  Genre(s): (Jazzy) Downtempo/ Lounge/ (Deep) House/ Garage

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  “Café Solaire” is een betrouwbare compilatiereeks binnen de overvolle markt van downtempo/ lounge verzamelaars. Deel 14 biedt meer van hetzelfde, maar spreekt ondanks de weinig verrassende sound toch zeker aan! Op CD1 – samengesteld door Flavio ‘Muscle’ (van Harley & Muscle) – wordt de luisteraar grotendeels getrakteerd op allerlei (nu-jazzy) downtempo tunes. Het mooiste wapenfeit op CD1 is toch wel het oorstrelende “Breakwater” van Art Stoner & Justin Le Mar – een digi release op het Boomin’ System label. Op CD2 is het wederom (lees: voor de vierde achtereenvolgende “Café Solaire” compilatie) Lucia ‘Lucy Bee’ Barbiero die schittert met een fabuleuze (deep) house en garage mix, aangevuld met kruiden uit latin, jazz en soul. Vooral de opener “Placid Angles” van alleskunner John Beltran – die wij al sinds 2006 in ons bezit hebben en veel gedraaid hebben – is waanzinnig! Deze tracks is werkelijk genieten geblazen. Het is Detroit techno vol stemmige sfeerpaden, met een zomerse inslag en ruimte voor latin percussie. Ook de Frankie Feliciano mix voor John Beltran feat. John Arnold’s “Especially” (uit 2005) is de moeite. Beide tracks komen van het tamelijk onbekende Groovia Sound Project label. Je begrijpt het al, “Café Solaire 14” heeft genoeg moois te bieden voor de liefhebber van downtempo en deep-house. Beter dan de recente “Café del Mar XV” compilatie (zie elders in deze juni rubriek). Kijk op www.soulstarrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Serve Chilled 2008” (Hed Kandi)

Genre(s): (Cinematic) Downtempo/ Nu-Disco/ Deep-House/ Drum & Bass

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Rough Trade

  Hed Kandi staat vooral bekend om haar compilatiereeksen met die typerende tekeningen van zongebruinde dames in bikini’s. Naast de diverse house gerelateerde compilaties die het label voortbrengt, verheugen wij ons altijd weer op de jaarlijke “Serve Chilled” verzamelaar – de reeks die zich richt op allerhande downtempo, lounge, chill-out en gelieerde stromingen. Toeval of niet, maar tijdens het schrijven over “Serve Chilled 2008” is het Wimbledon evenement (prestigieus grand slam toernooi op het gebied van tennis) van start gegaan en de op gras vertoevende tennisdames op de verpakking zijn dan ook erg toepasselijk. “Serve Chilled 2008” bevat – zoals de site van Hed Kandi beschrijft – ‘a blissed-out selection for hazy, lazy listening’. Allemaal leuk en aardig, maar welke namen komen er zoals voorbij? Verspreid over de twee schijfjes horen we divers materiaal van (een greep): Groove Armada, Nina Simone, 4hero, Reel People, Blue States, Jody Watley, Furry Phreaks, Samantha James (Om Records), Stonebridge, José González en Blu Mar Ten voorbij komen. Zoals altijd zijn het smaakvolle bijdragen van kwaliteit – deze editie met vertegenwoordigde genres als (cinematic) downtempo, moderne disco, (deep) house en drum & bass – en daardoor blijft deze reeks aanbevelenswaardig! Kijk op www.hedkandi.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8  

 

Various: “Music For Cocktails - Beach Life” (United Recordings)

Genre(s): Nu-Jazz/ Downtempo/ Deep-House/ Dub/ Funk/ Nu-Soul/ Latin

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: United Recordings (www.unitedrecordings.com)

  Gezelligheid kent geen tijd op deze nieuwe editie van “Music For Cocktails”. De serie staat bekend om haar bovengemiddelde trackselectie en ook nu is dat weer het geval. In totaal tracht men middels dertig tracks je in een zomerse mood te krijgen. Moderne jazzklanken, soul, funk, latin, dub, downtempo, exotica, deep-house en meer; dat is wat “Music For Cocktails - Beach Life” je te bieden heeft. Bekend materiaal van formaties als Koop, Racoon feat. Christine Lucas (oftewel de Amerikaanse Racoon, met de heren van Lazybatusu), Adani & Wolf, FLORiS, Fragile State, Gotan Project, Monte La Rue, Rose (hier fabuleus geremixt door Kraak & Smaak) en Jamie Lidell wordt afgewisseld met namen die op doorbreken staan als Giovanca, Moon Baker en ga zo maar door. Kortom: geheel volgens verwachting een smaakvolle en uiterst gevarieerde 2-CD die je zonder tegenzin mee zult nemen op vakantie. Kijk op www.unitedrecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “In Bed With Space Part 11 - By Bruno from Ibiza” (Clubstar)

Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Broken Beats/ (Deep) House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Dat je Bruno from Ibiza wel op een DJ klus kunt sturen, mag als bekend verondersteld worden. Deze ex-resident DJ van Café del Mar (Ibiza) is een graag geziene gast in clubs ‘around the globe’. Ook zijn producties (onder diverse namen) mogen er zijn. Het is dan ook niet vreemd dat hij wederom is gevraagd om een editie uit de “In Bed With Space” te verzorgen. De 2-CD bestaat uit een rustige eerste disk met downtempo, lounge, chill-out en allerlei ‘broken beats’. De tweede disk bevat een selectie van Bruno’s favoriete housetracks van dit moment. Smaakvol en met passie samengesteld en gemixt, dat hoor je aan alles. Bekende namen op de tracklist zijn Slope, Jimpster, Gerd, Ikon, Osunlade, An-2, Rodney Hunter en Harley & Muscle, maar dat zijn lang niet de enige sterke bijdragen die eruit springen. Bruno weet andermaal een solide en vooral kwalitatief hoogstaande mixsessie in twee delen af te leveren. Een voorbeeld compilatie! Hulde en respect voor deze DJ/ producer! Let op: we hebben al gehoord dat Bruno from Ibiza ook de nieuwste “El Hotel Pacha” compilatie gaat doen. We kijken hier uiteraard weer met veel enthousiasme naar uit. Kijk op www.clubstar.net of www.brunofromibiza.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Various: “Defected In The House - Eivissa 2008” (Defected)

  Genre(s): House

Bron: 3-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

  Simon Dunmore’s Defected label is gedurende de zomerperiode niet meer weg te denken uit het partylandschap van Ibiza. Het label brengt al jaren de ene na de andere toprelease uit. “Defected In The House Eivissa 2008” is een compilatie die uit drie delen bestaat. De eerste twee disks zijn gemixt door de eerder genoemde Simon Dunmore, aangevuld met een ongemixte derde CD. Deze compilatie zou je dus de Defected soundtrack voor zomer 2008 (op Ibiza) mogen noemen. Vrijwel alle aan het label gerelateerde namen van betekenis passeren tijdens deze kwalitatief ijzersterke compilatie, die we kort door de bocht als ‘bevredigend’ willen omschrijven. Enkele namen: DJ Spen, DJ Gregory, Junior Jack, Kings Of Tomorrow, Copyright en Chocolate Puma. Let op: deze compilatie bevat maarliefst 16 exclusieve tracks. Enige zwakte: de sound binnen de marge soulful house, grooves en latin-house mag als bekend verondersteld worden. Meer van hetzelfde dus, maar dat mag de pret absoluut niet drukken! Kijk op www.defected.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Freemasons: “Unmixed” (Loaded Records/ N.E.W.S.)

  Genre(s): House/ Grooves/ Chill-Out

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

  Achter de formatie Freemasons zitten de producers Russell Small (van Phats & Small) en James Wiltshire – voormalig co-producer van diverse Phats & Small producties. Geen onervaren combi dus. Het duo bracht in 2004 haar eerste single uit, die vervolgens een grote zomerhit in 2005 werd. We hebben het uiteraard over de vocale disco-soul-house klapper “Love On My Mind” met die fantastische female vocals van Amanda Wilson. Zowel in de clubs als in de charts werd deze single een waanzinnig succes. In 2007 werd dit succes overtroffen middels de single “Uninvited” (met vocalen van Bailey Tzuke), die eveneens op veel airplay op de heersende radiozenders kon rekenen en een grote hit werd. Een album kon dus niet lang uitblijven. “Unmixed” is het resultaat en verscheen oorspronkelijk al in 2007 via Loaded (waaronder ook Skint valt). Wij ontvingen pas recentelijk de door N.E.W.S. gelicenseerde editie, die qua tracklist iets afwijkt van de originele release. Wat staat er op het menu? Commercieel klinkende house grooves met een flinke vleug disco en funk, zonder electro tinten. Naast de genoemde successen staan ook minder bekende ‘hits’ (lees: uitgebrachte singles) als “When You Touch Me”, “Rain Down Love” en “Watchin” op de tracklist. “Unmixed” is voor de liefhebber van toegankelijke housemuziek een prima album en klinkt over het algemeen prima in de oren. Het album bevat muziek die niet zo plat is als wij van te voren hadden verwacht. Let op: van de single “Uninvited” staat er een fraaie akoestische versie op CD1. Als bonus krijg je op de tweede disk de full length clubversies van de vijf uitgebrachte Freemasons singles. Kijk op www.myspace.com/freemasons of www.newsrecords.be voor meer informatie.

Beoordeling: 7,5

 

Various: “Les Ambassadeurs Vol. 3” (Abstrait Music)

  Genre(s): Folk/ Pop/ Downtempo/ Ambient Chill-Out

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Deel drie uit de geprezen “Les Ambassadeurs” reeks is verzorgd door de formatie Bliss (uit Denemarken) en usual suspect Raphaël Marionneau (uit Duitsland). Beide samenstellers namen een deel van de tracklist op hun conto. Bliss – bekend van het gewaardeerde Music For Dreams label – selecteerde de eerste zeven tracks van de compilatie en hier komt geen enkele beat in voor. De sfeerrijke folk, pop, downtempo en ambient chill-out bijdragen (soms vocaal van aard) zijn in veel gevallen een streling voor het oor. Bliss gebruikt tijdens hun zeven track durende inbreng onder andere een exclusieve track van Sophie Barker (Zero 7), ambient grootheid Brian Eno, Kenneth Bager en Bliss zelf uiteraard. Vanaf track #8 is Raphaël Marionneau aan het muzikale woord en selecteerde kwaliteitsmateriaal van onder andere Christophe Goze, Fragile State, Bob Holroyd en de indruk makende Junopilot (referentie: AIR). Tijdens de selectie van Raphaël Marionneau krijg je – geheel volgens verwachting – wel te maken met beats/ percussie binnen de marge (acoustic) downtempo en ambient chill-out. Kortom: “Les Ambassadeurs Vol. 3” is een CD vol lieflijke, rustieke liedjes en instrumentale sfeermomenten. Let op: volgens de site van Abstrait Music komt deze compilatie pas in september uit. Kijk op www.abstrait.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Low Motion Disco: “Keep It Slow” (Eskimo Recordings)

Genre(s): Downtempo/ Elektronica/ Pop/ Ambient/ Disco

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

Het Belgische label Eskimo Recordings is al jaren een toonaangevend merk binnen de zogeheten nouveau disco beweging met releases van artiesten als Ray Mang, Lindstrøm & Prins Thomas, Radio Slave en Reverso 68. Low Motion Disco is een Zwitsers duo waarover bijzonder weinig informatie beschikbaar blijkt. “Keep It Slow” is hun debuutplaat voor Eskimo en laat een fris en fruitige melange van downtempo, elektronica, pop, ambient en disco horen.’Dancing while sitting down is what Low Motion Disco is all about’. In veel van de titels heeft het duo de tekst ‘low’ subtiel verwerkt. Op de dertien bijdragen, die “Keep It Slow” te bieden heeft, hebben we weinig aan te merken, maar helaas kunnen we geen enkele track ontdekken die je bij zal blijven. Dat is jammer, maar aan de andere kant is het constante niveau van dit album ook veel waard. Kijk op www.eskimorecordings.be of www.myspace.com/lowmotiondisco voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Osborne: “Osborne” (Spectral Sound/ Ghostly International)

Genre(s): (Retro) House & Techno/ Ambient Elektronica/ Breakbeats

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Ghostly International (www.ghostly.com)

  Todd Osborn (zonder ‘e’ graag) is het brein achter Osborne. Hij wordt ook wel de MacGyver van de housemuziek genoemd. Waarom? Volgens informatie op de site van Ghostly International maakt en vliegt deze veelzijdige Todd Osborn vliegtuigen, creëerde hij een video game kiosk uit medische apparatuur en heeft hij zojuist een hovercraft in elkaar gebouwd. Back to the music: na diverse singles via Spectral Sound uitgebracht te hebben (sinds 2002), bleek de tijd rijp voor de release van een compleet album. Op “Osborne” vinden we een reeks aan uiterst prettige, maar vooral melodische, soms epische house en techno tracks met een retro (jaren 90) doorklank. Deze gevarieerde house en techno invloeden worden op het album afgewisseld met (ambient) elektronica en breakbeats met een dikke knipoog naar het geluid van bijvoorbeeld The Aphex Twin. Die vergelijking is niet vreemd, want Todd Osborn vorm samen met Tadd Mullinix de formatie Soundmurderer & SK-1, dat haar releases via The Aphex Twin’s Rephlex label uitbrengt. Tijdens “Our Definition Of A Breakdown” krijgt Todd Osborn de hulp van Ed DMX (oftewel DMX Krew die ook muziek uitbrengt via Rephlex), wat de enige gastbijdrage op het album blijkt. Hoogtepunt is wat ons betreft de pompende piano ‘tech’ track “Downtempo”. Wat een stuwende, kolkende en bruisende plaat is dit zeg! Met zulke piano akkoorden over een stuwende beat en ritmiek zet je zonder twijfel een dansvloer in vuur en vlam! Waanzinnig goed! Zo staan er nog vele fantastische tracks met een ‘oldschool’ gevoel op “Osborne”. Dit zou wel eens een kandidaat voor de jaarlijstjes kunnen zijn. Kijk op www.spectralsound.com of www.ghostly.com voor meer informatie.

 

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Simian Mobile Disco: “Sample And Hold” (Wichita Recordings)

  Genre(s): Electro-Pop/ House/ Disco/ Dub-Step/ Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Simian Mobile Disco bestaat uit het duo James Ellis Ford en James Anthony Shaw. Samen zijn ze verantwoordelijk voor vele gewaardeerde releases op labels als op Source (UK), Kitsuné Music en Wichita Recordings. Hun muziek – die uitermate geschikt is voor live vertolking – moet je zoeken in de hoek (space) disco, electro (pop) en house. Rondom het in 2007 verschenen “Attack Decay Sustain Release” album zijn nu diverse remixen opgesomd op het conceptalbum “Sample And Hold”. Artiesten als Simon Baker, Silver Apples, Pinch, Cosmo Vitelli en Joakim gingen succesvol aan de haal met het bronmateriaal van Simian Mobile Disco. Meest vette remix komt van dub-stepper Rob Ellis aka Pinch. Zijn waanzinnige versie voor “I Believe” is een dub-step hoogstandje van formaat. Ook de remixen van Joakim voor “Hustler” – waarbij de combinatie tussen electro-boogie en retro-house wordt opgezocht – en de Cosmo Vitelli remix voor “Hotdog” zijn erg de moeite waard. Kortom: dit remixoverzicht naar aanleiding van het geprezen “Attack Decay Sustain Release”. Kijk op www.simianmobiledisco.co.uk of www.wichita-recordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

SoulPhiction: “Do You Understand?!” (Sonar Kollektiv)

  Genre(s): (Tech) House/ Deep-House/ Future Jazz

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

  SoulPhiction is een project van producer Michel Baumann. Je kent hem van zijn releases op toonaangevende labels als Playhouse, Philpot, Dessous en Freude Am Tanzen. Voor Sonar Kollektiv bracht hij in 2006 al zijn debuutalbum “State Of Euphoria” uit, dat we hier nooit besproken hebben. “Do You Understand?!” is Baumann’s nieuwste creatie en staat bol met eigenwijze house met jazzy invloeden (let vooral op de drums) en kitscherige/ filmische klanken. Het album doet me qua aanpak een beetje denken aan de experimentele insteek van een groep als Cobblestone Jazz. Niet dat de sound van SoulPhiction op die van Cobblestone Jazz lijkt, maar ik doel hiermee op het unieke karakter van ’s mans muzikale output. Om terug te komen op SoulPhiction’s geluid: deze heeft soms wat weg van Moodymann. Het is behaaglijke dansvloerjazz met een eigentijds karakter waarbij een mengelmoes van tech-house, deep-house en future jazz gebracht wordt. Een hele mooie combinatie/ fusie die je beslist gehoord moet hebben. Onze favoriet op dit album is “Dark Berry” met haar schitterende thema en scheef geproduceerde beats ’n drums. Het label Sonar Kollektiv stelt eigenlijk nooit teleur en dat is nu wederom niet het geval. Kijk op www.sonarkollektiv.com of www.myspace.com/soulphiction voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Naomi: “Tweak” (Mole Listening Pearls)

  Genre(s): Lounge/ Downtempo/ Pop/ House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Naomi is een lounge-pop duo bestaande uit Bernd Lechler en Nico Tobias. Ze debuteerden in 2002 met het aardige album “Everyone Loves You”, dat door Mole Listening Pearls werd uitgebracht. Hun laatste plaat – “Aquarium” uit 2006, hun derde album – sloeg wat ons betreft de plank volledig mis en miste simpelweg kwaliteit, maar ook diepgang. Op “Tweak” herstelt het duo zich enigszins met veertien ‘unreleased’ tracks (lees: B-garnituur en nieuwe bewerkingen van bestaand materiaal). De vocale pop-lounge tunes van Naomi weten op “Tweak” weliswaar te boeien, maar lang niet al het materiaal komt door de keuring. Openingstracks “Trust” en “Only Forward” (denk aan Phoenix) – de twee nieuwe singles – zorgen in ieder geval voor een prima startsein, maar helaas kunnen we gedurende het vervolg van het album maar weinig uitschieters ontdekken. Met de instrumentale afsluiter “Angel Teeth” wordt “Tweak” overigens smaakvol afgesloten. Naomi is op haar/ zijn best wanneer de tracks een kitscherige, melancholische doorklank bevatten. Helaas struikelen we wederom over de soms matige, suffe vocalen en de stembewerkingen (vocoders en dergelijke). “Tweak” is een vermakelijke plaat, maar meer ook niet. Kijk op www.thisisnaomi.com of www.mole.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Harley & Muscle: “Armed Response” (Little Angel Records)

  Genre(s): Deep-House/ Broken Beats/ US House & Garage

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  William "Harley" Cataldo en Flavio "Muscle" Romaniello oftewel Harley & Muscle hebben we al jaren heel hoog zitten als het gaat om soulful deep-house, dito broken beats en US garage. Deze jongens zijn al jaren vertegenwoordigers van dit soort kwaliteitsmuziek en leveren met regelmaat sublieme compilaties en singles af. “Armed Response” is hun nieuwste artiestenalbum. Het is volgens onze gegevens de opvolger van “A Decade Of Truth” uit 2006, een 2-CD album met een schijf vol met eigen producties en een schijf met remixen voor derden. Over “Armed Response” kunnen we kort zijn: het is een zomerse soundtrack die grote indruk maakt. Ook dit album bestaat uit twee delen: deel één is het album zelf, aangevuld met ‘classics’ op het tweede deel. Op “Armed Response” strooit het duo met de eerder genoemde soulful deep-house, dito broken beats en US house & garage alsof het ze geen enkele moeite kost. De tracks bieden naast de sterke basisthema’s soms ook de ruimte voor een fraaie solo – check bijvoorbeeld de blazersolo tijdens “The King”. De funky US house tijdens een track als “Deep Unity” swingt ook de pan uit. Wat een heerlijke groove! De ‘classics’ op schijf twee vormen het perfecte toetje na het heerlijke hoofdgerecht. Met vocale gastrollen (over het gehele 2-CD album genomen) voor onder andere Marie Tweek (van The Rurals), Byron Stingily, Jimi Polo, Robert Owens en Gerideau is het feest compleet en weet je dat je een ijzersterk album in handen hebt. Laat de zomer maar beginnen! Kijk op www.harleymuscle.com of www.littleangelrecords.com voor meer informatie.

Beoordeling: 8,5

 

Various: “Supperclub - Beauty” (United Recordings)  

Genre(s): Downtempo/ World Music/ Elektronica/ House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: United Recordings (www.unitedrecordings.com)

  In de nieuwe reeks van de Amsterdamse hotspot Supperclub is “Beauty” de derde editie na “Addiction” en “Arrogance”. Ook deze dubbelaar – samengesteld en gemixt door Pathaan – is weer de moeite! Bekend en onbekend werk gaan hand in hand en de diversiteit binnen het gekozen materiaal is immens. Invloeden uit downtempo, wereldmuziek, elektronica en allerhande house vormen samen een boeiend geheel. Neem nou de schitterende filmische downtempo muziek op CD1 door onder andere Jong (oftewel Jonathan Garnier) en Pan Electric zijn er de moeite waard. Ook de sferische elektronica van Tripswitch (geremixt door Codemonkey) valt positief op. De muziek op deze 2-CD kabbelt heerlijk voort en straalt pure kwaliteit uit! Met namen als Roland Klinkenberg, Bardo State (deep-house remix door Pathaan van het bekende world music moment “Seneca”), Blue States (met het voortreffelijke “Allies”), Nacho Sotomayor, DJ Disse, Gui Boratto, Ganga en Kenneth Bager feat. Julee Cruise op de tracklist weet je dat er genoeg te genieten valt. Deze editie uit de Supperclub reeks heeft ons positief verrast. We waren altijd al te spreken over de gemiddelde kwaliteit van de samenstellingen, maar dit moet één van de betere delen zijn! Kijk op www.unitedrecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Marc O’Tool: “My Manifest” (Mauritius Music)

  Genre(s): Progressive House/ Electro-Tech/ Minimal

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  De naam Marc O’Tool zal niet bij iedereen direct als muziek in de oren klinken maar het feit dat hij met zijn producties in de platentas van diverse grote DJ namen terecht is gekomen verteld wel wat over dat we hier niet met een koekenbakker te maken hebben. Een goed voorbeeld is “Come Along!” onder zijn alias Ballroom, die op diverse mixcompilaties – zoals “Magik Seven” van Tiësto – terecht gekomen is. Onder de zelfde alias heeft hij ook nog veel succes gehad met “Passenger” en later ook nog met “Remember Me”. Marco Iletschko, zoals zijn echte naam luidt heeft ook nog remixen mogen maken van tracks van Tiësto, INXS en Fred Numf. Naast het remixen van andere artiesten heeft Marco Iletschko in 2004 ook nog eens een debuutalbum gemaakt genaamd “Tao”. Nu is met ”My Manifest” de opvolger van ”Tao” gereleased, welke vakkundig aan elkaar gemixt is. Net als bij zijn debuutalbum ligt de nadruk op de stijl progressive house, maar ook subtiele elementen uit electro-tech en minimal zijn in de muziek verwerkt. Helemaal van deze tijd dus! De CD wordt geopend met de track “1000 Miles From Home”. Deze track wordt getypeerd door de snerpende synth akkoorden, maar toch heeft deze track verder een rustig karakter waardoor deze track een prima startschot is. Het tempo wordt in de volgende track iets opgevoerd door middel van prettig klinkende pianoriedeltjes en de zwaar gedreven bassline. De zesde track op het schijfje genaamd “Sea of Sin” herbergt snerpende synth-akkoorden en net als in vele andere tracks op deze cd een prima bassline. Door het inmixen van de zevende track van het album gaat het tempo uit de mix. Het tempo wordt verder opgevoerd via de op één na laatste track van deze cd, genaamd “The Sinner In You”. Via de laatste track genaamd “Your Last Resort”, wordt de progressive trance-hoek weer opgezocht. Deze track bevat diverse fijne subliem verstopte trance strings waardoor gesproken kan worden over een waardige afsluiter van deze CD. Marc O’Tool’s tweede album kan gekenmerkt worden als een progressive house album met een stevige bite. Hier en daar wordt ook de techno hoek opgezocht. Luisterend naar het album wordt soms het gevoel opgewekt dat een aantal tracks wel wat op elkaar lijken. Echter zitten wel alle tracks solide in elkaar en alle tracks zijn goed geschikt voor de dansvloer. Het mix-album ligt nu in de winkel. (reviewer: Caba)

 

Beoordeling: 7,5

 

 

The Aphex Twin: “Classics” (R&S Records)  

Genre(s): Techno/ Oldskool Breakbeats/ Elektronica/ IDM/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Dat Richard D. James aka The Aphex Twin een man van verschillende gezichten is, hoeven we je allang niet meer te vertellen. Op het onlangs opnieuw uitgebrachte meesterwerk “Classics” – dat onder andere diverse singles voor R&S Records opsomt en oorspronkelijk in 1995 op de markt gebracht is – hoor je luid en duidelijk waarom. The Aphex Twin is in staat om (donkere) ambient te fabriceren, maar kan ook bijzonder goed uit de voeten met (ruige) techno (inclusief acid invloeden), oldskool breakbeats en elektronica/ IDM. “Classics” bevat in totaal dertien bijdragen, waaronder bekende tracks als “Digeridoo” (in twee uitvoeringen, waaronder een live versie uit 1990), “Analogue Bubblebath I” en “Isopropanol”. Wat direct bij beluistering opvalt, is de brakke kwaliteit van de producties, maar die valt in het niet bij de originaliteit van het materiaal. Vele samples uit de tracks op “Classics” zijn later hergebruikt in bijvoorbeeld de hardcore sector. Waar kennen we bijvoorbeeld de bassdrum/ kicks uit “Isopropanol” en de Aphex Twin QQT mix voor Mescalinum United’s “We Have Arrived” in. Die laatste track is trouwens een typisch voorbeeld van het meest ruige en industriële geluid dat The Aphex Twin zo’n beetje heeft voortgebracht. Ter extra informatie: Mescalinum United is Marc Trauner aka Mark Acardipane aka PCP (Planet Core Productions). We kunnen dan ook gerust stellen dat The Aphex Twin begin jaren 90 aan de wieg stond van de hardcore sound en met name het PCP-geluid. Naast diverse ruige tracks vol ‘distortion’ is er op “Classics” ook ruimte voor fraaie electro breakbeats meets ambient in de vorm van het alom geprezen “Analogue Bubblebath I”, maar ook “Polynomial-C” – met haar strakke oldskool breakbeat en dromerige keys/ strijkers – is tot op de dag van vandaag een grote favoriet van ons! Dit zijn van die tijdloze albums, waarvan je maar al te graag een exemplaar in je kast hebt staan. Kijk op www.rsrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Flying Lotus: “Los Angeles” (Warp Records)

Genre(s): Elektronica/ Ambient/ Abstract Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Rough Trade

  Laptop muzikant Steven Ellison aka Flying Lotus debuteerde vorig jaar op Warp Records met zijn “Reset” single. In 2006 werd deze EP voorafgegaan door het album “1983”, dat via Plug Research op de markt verscheen. “Los Angeles” is dus zijn eerste langspeler voor Warp en dat mag je direct een voltreffer noemen! Elektronica met (instrumentale) hip-hop invloeden; dat is waar Flying Lotus voor staat. De ‘spacey’ elektronica invloeden worden begeleid met abstracte, scheve beats uit de hip-hop en zelfs broken beats (check “Comet Course”). “Los Angeles” bevat een aantal opmerkelijk goede tracks die pure emotie en kwaliteit uitstralen. “Los Angeles” klinkt alsof het vijftal Umod, Tom Trago, Daedelus, Caural en Dimlite samen in de studio hebben gezeten! Gastrollen zijn weggelegd voor Dolly, Gonja Sufi en Laura Darlington – die ook al op Flying Lotus’ debuutalbum te horen was. Kortom: in de lange rij aan sublieme elektronica artiesten is Flying Lotus een welkome aanvulling binnen de unieke stal van het Warp label. Indrukwekkend album! Kijk op www.warprecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Terry’s Café 11 - By Terry Lee Brown Junior” (Plastic City)

  Genre(s): Deep-House/ Tech-House/ Minimal

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Druk baasje die Norman Feller aka Terry Lee Brown Junior. Begin 2008 bracht hij al zijn jongste album “Softpack” uit. Zijn kenmerkende, met sfeer doordrenkte deep-house, dito tech-house en melodische minimal is nog altijd een streling voor het oor. De populariteit van zijn sound in clubland is enorm en het is dan ook niet vreemd dat niemand minder dan Tom Middleton tijdens de clubmix disk van de fabuleuze “Renaissance 3D” verzamelaar muziek met een soortgelijk gevoel selecteerde en mixte. “Terry’s Café 11” biedt de luisteraar eigenlijk weinig nieuws, maar gewoon meer van hetzelfde en dat is absoluut geen straf. Het geselecteerde materiaal van onder andere Quarion (hou die naam de gaten), Swayzak, Andy Cato (geremixt door François Dubois aka Lars Sandberg aka Funk D’ Void), Pierce & Twirdy (geremixt door Robert Babicz), Sascha Funke, The Timewriter en ga zo maar door. Liefhebbers van deze serie kunnen deel elf zonder voorbeluistering in huis halen. Kijk op www.plasticcity.de en www.terryleebrownjr.com voor meer informatie.

   

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: Dancefloor Sessions - By Miss Nine (Armada Music)

  Genre(s): Progressive House/ Progressive Trance/ Electro-House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Miss Nine aka Kristin Schrot werd in 1984 geboren in het oostelijk deel van Duitsland. Deze getalenteerde DJ/ producer is naast haar muzikale activiteiten ook een succesvol (fulltime) model die al op haar zestiende onder contract kwam bij Elite Model Management. Topmodel en DJ in één dus! Voor Miss Nine betekent deze nieuwe “Dancefloor Sessions” editie (de tweede) haar tweede mixcompilatie project. In 2006 mocht ze reeds voor het uit Washington afkomstige Yoshitoshi Recordings – het label van Deep Dish – een mixsessie op zilveren schijf vastleggen. Goed voor op je C.V. dus! Deel twee van “Dancefloor Sessions”, betekent het vervolg op het uitstekende, door Blake Jarrell (from Chicago) samengestelde en gemixte eerste deel. Miss Nine draait hoofdzakelijk progressive house en dito trance, aangevuld met electro-house klanken. Naast enkele uitstekende eigen producties – waarvan “Nevertheless” ons het meest aanspreekt – vallen Glowfield’s “Static” en vooral de Bäumel & Dos Santos remix voor Dirt Crew’s “Get Raw” positief op. Het door Miss Nine gekozen materiaal is in de breedte genomen bovengemiddeld van kwaliteit en dit zorgt ervoor dat ook deze 2-CD erg de moeite waard is. Kijk op www.armadamusic.com of www.miss-nine.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Emsemble Du Verre: “Sanctuary For Animals” (Batterie Records)  

Genre(s): Nu-Jazz/ Downtempo/ Folk/ Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Batterie Records (www.batterie-records.com)

  Ensemble Du Verre is een interessante band waar wij tot op heden nooit eerder van hoorden. De band – actief sinds 2003 – bestaat uit drie leden: trompetist Claas Ueberschär, bassist Daniel Cordes en oprichter Soenke Duewer (drums en elektronica). In 2004 brachten ze via het Duitse label Fante Records de langspeler “Facing, Transparant” uit, wat ze een prima reputatie opleverde. Op dit nieuwe album werkt de groep onder andere samen met de immer poëtisch ingestelde Ursula Rucker, die je kent van 4hero, Jazzanova en King Britt. “Sanctuary For Animals” is de eerste release op het eigen Batterie Records en mag een prima start van het verse label heten. Ensemble Du Verre laat een modern jazzgeluid horen, waarbij dowtempo, folk en elektronica subtiel vermengd worden in een eigentijds, gevarieerd geluid. Tijdens beluistering van het album komen namen als 4hero (met name een verwijzing naar hun downtempo wonder “Conceptions” is op zijn plaats), The Cinematic Orchestra, Herbert en Zero 7 in me op, wat al aangeeft dat Ensemble Du Verre niet zomaar een nieuwkomer is. Dit is kwaliteit en wel met een hoofdletter K. Het is jazz met een elektronische glans eroverheen, niet andersom. “Sancuary For Animals” is een razend knap album geworden waarvan je zonder twijfel zult genieten! Kijk op www.ensemble-du-verre.com of www.batterie-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Lulu Rouge: “Bless You” (Music For Dreams)

  Genre(s): Dub-Techno/ (Ambient) Elektronica/ Downtempo/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution  

Lulu Rouge bestaat uit de vrienden Thomas Bertelsen en Torsten Bo Jacobsen oftewel DJ T.O.M. en Buda. Juist, de mannen die je kunt linken aan Anders Trentemøller. Deze uit Kopenhagen afkomstige mannen leveren met “Bless You” – hun eerste album onder de alias Lulu Rouge – een prima prestatie. Op twee van de in totaal tien tracks mag het duo rekenen op de hulp van hun immens populaire maatje Trentemøller, die tegenwoordig de Pink Floyd van de dansmuziek genoemd wordt. Vocaal gezien biedt het album gasten als Tuko en Mikael Simpson. Laatstgenoemde ken je van zijn bijdragen aan Trentemøller’s “The Last Resort” en de succesvolle single “Moan” in het bijzonder. Op “Bless You” vinden we muziek die je normaliter niet op het Deense label Music For Dreams verwacht. Het label – opgericht in 2001 door Kenneth Bager – geldt als instituut van de verfijnde smaak, met acts als het Deense Bliss, de Japanner Calm (Kiyotaka Fukagawa) en de Engelsman Cantoma alias Phil Mison, die begin jaren negentig op Ibiza naast onze held José Padilla draaide in Café del Mar. De muziek van Lulu Rouge’s muzikale output is kort door de bocht rauwer dan wat Music For Dreams doorgaans uitbrengt. Is dit erg? Zeer zeker niet! De tien tracks op “Bless You” bieden de luisteraar diepe, soms donkere klanken binnen de marge dub-techno, (ambient) elektronica, downtempo en experimentele geluiden. De tracks zijn met heel veel precisie en gevoel in elkaar gedraaid, wat een grote kwaliteit van het duo is. De broeierige, soms hallucinerende klanken van Lulu Rouge bieden de liefhebbers van Trentemøller’s succesvolle geluid een uiterst aantrekkelijk nieuw alternatief. Hebben we hier een instant classic in handen? Kijk op of www.musicfordreams.dk of www.myspace.com/lulurougesoundsystem voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Two Banks Of Four: “Junkyard Gods” (Sonar Kollektiv)  

Genre(s): Future Jazz/ Soul/ Funk

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

  Onze eerste kennismaking met Two Banks Of Four was reeds in 2004 door middel van de legendarische remix die de formatie voor Build An Ark’s “You’ve Gotta Have Freedom” afleverde. Sindsdien hebben we de formatie niet meer uit het oog verloren. Two Banks Of Four bestaat tegenwoordig uit het duo Dillip Harris en Robert Gallagher (aka Earl Zinger). Ze brengen al jaren een modern jazzgeluid – met kruiden uit broken beats, soul, funk en elektronica – dat zich uitstekend leent voor live vertolking. Op dit nieuwe album voor Sonar Kollektiv staat het uiterst fraaie stemgeluid van Valerie Etienne (bekend van Galliano) en Bembe Segue (bekend van haar werk met onder andere Mark de Clive-Lowe) centraal. Samen met de producers weten zij een afgemeten fusie tussen genoemde stijlen/ elementen te creëren. Helaas weet niet al het materiaal op “Junkyard Gods” ons enorm te boeien. Sterker nog, we hebben buiten het indrukwekkende “Wake Me 5.30” weinig echte uitschieters kunnen ontdekken op dit album. Buiten genoemde track zijn het overwegend vermakelijke tracks van een hoge kwaliteit. Verwacht dus zeker geen misstap van Two Banks Of Four. Als je van formaties als Jazzanova, Kyoto Jazz Massive en 4hero houdt, dan heb je met dit album een waardevol alternatief in handen. Kijk op www.2bo4.com of www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Jay Bharadia: “The Yeti Cave” (Lumenessence)

  Genre(s): Dub/ Reggae/ Hip-Hop/ Ambient/ Elektronica/ Folk

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lumenessence (www.lumenessence.co.uk)

  Jay Bharadia is een naam waar wij nog niet eerder van hoorden. De track “Snowy Day” verscheen vorig jaar mei als digitale single release. “Snowy Day” – dat gekenmerkt wordt door Franse vocalen (van Scruffy D, bandlid van Roots Manuva) over hip-hop en dub/ reggae invloeden – zet je flink op het verkeerde been, want het album staat bol van de klankentapijten die je in de hoek van ambient, elektronica, folk en wereldmuziek moet zoeken. Vergelijkingen met Boards Of Canada en Prefuse 73 zijn dan ook niet van de lucht. Het is een stilistische, geografische reis langs continenten. De fraaie soundscapes vormen de solide basis van veel van de tracks op “The Yeti Cave”. Deze sfeerrijke elementen zullen het album een gewild item maken voor liefhebbers van labels als Warp Records. Kijk op www.lumenessence.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Tranceworld Volume 3 - By Sean Tyas” (Armada Music)

  Genre(s): Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Na eerdere edities door Signum en het Egyptische duo Aly & Fila, is het nu de beurt aan Sean Tyas om deel drie uit de “Tranceworld” reeks the mixen. Deze in Zwitserland residerende Amerikaan (oorspronkelijk uit New York) is al een aantal jaren goed bezig en werd al in 2006 getipt door Armin van Buuren als ‘one of the hottest producers of the moment’. Zijn releases op onder andere Discover, Beam Traxx, A State Of Trance en Tetsuo hebben al de support van vele bekende jocks afgedwongen. Ook zijn remix klussen zijn het vermelden waard: materiaal van Moby, Sander van Doorn, Pink, Christina Aguilera, Daniel Bedingfield en Christina Milian ging reeds door zijn mengtafel. Kortom, genoeg bagage om je eens verder te presenteren middels een mixcompilatie. Deel drie uit de reeks zal de boeken in gaan als ‘krachtig’ en met een scherp randje. Tyas gebruikt regelmatig harde bassdrums, hoekige zaagtanden, maar strooit ook royaal met schitterende sfeerpaden, kabbelende synthesizers en rollende baslijnen. De muziek op deel drie van “Tranceworld” is wellicht niet bijster gevarieerd of vernieuwend, maar wel erg constant in kwaliteit. The man in charge weet trance ‘with a bite’ te brengen, zonder het melodische aspect uit het oog te verliezen. De muziek gedurende de mix doet me soms denken aan Signum’s releases uit hun BPM Dance periode. Check eens de track “La Guitarra” van Orjan Nilsen, dat rollende, ouderwetse Inner City synthesizer klanken bevat voordat het gitaarthema wordt ingezet. De meest recente release uit Tyas’ discografie die hij samen met Talla2XLC produceerde – “Heart To Heart” (hier in de Tyas remix) genaamd – ontbreekt uiteraard niet en is erg de moeite waard. Zo zijn er nog diverse voorbeelden aan te wijzen van de klasse die Sean Tyas tijdens zijn mixsessie etaleert. Kortom: “Tranceworld Volume 3” is een buitengewoon prettige verzamelaar en de serie begint echt een naam van betekenis te worden binnen de overvolle markt van trancecompilaties. Kijk op www.armadamusic.com of www.seantyasmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Copyright: “Voices & Visions” (Defected)

  Genre(s): Soulful House/ Grooves/ Latin-House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

  Copyright leerden wij kennen via hun remixen voor Kloud 9’s “So Many Reasons” (single uit 2005). Een track die opviel door haar schitterende soulful house karakter. De formatie Copyright bestond oorspronkelijk uit de het drietal Gavin 'Face' Mills & Sam Holt en Scotti De La Hoya. Laatstgenoemde verliet de formatie in 2003, zodat we tegenwoordig nog maar met een duo te maken hebben. Mills en Holt laten met hun album “Voices & Visions” een sound horen, die perfect aansluit op het Defected gevoel. Defected gevoel? Ja: soulful house, groovy sounds, aangevuld met electro kruiden, latin/ afro invloeden en wat elementen uit de garage house van jaren 90. Het album bestaat uit twee delen: deel één is het originele album, disk twee bevat een selectie aan remixen door Copyright voor derden en andersom. We beginnen met CD1. Opvallend aan het album is dat er in elf van de twaalf gevallen (tracks) een samenwerkingsverband is aangegaan. Men heeft dus een grote liefde voor (hoofdzakelijk vrouwelijke) vocalen. Je kunt de sound van Copyright soms een beetje naast die van Masters At Work leggen ter vergelijking. “He Is” (met Song Williamson) lijkt een hernieuwde versie van Roger Sanchez & Armand van Helden’s “You Can’t Chance Me” (een track met vocalen van N’Dea Davenport). Heel sterke track! “Classic Beat” met KC Flightt bevat een herkenbaar thema uit het verleden en springt eruit vanwege het retro gevoel. Titeltrack “Voices” lijkt door het gitaarspelletje op een regelrechte kopie van Chocolate Puma’s “Always And Forever”. CD2 is net als CD1 ongemixt, dus een genot voor de CD-jocks onder ons. Met Copyright remixen voor materiaal van onder andere Kathy Brown, Masters At Work feat. India, Faze Action feat. Zeke Manyika en Jay-J feat. Latrice Barnett op het menu, weet je zeker dat het genieten geblazen wordt. De muziek op CD2 valt binnen de zelfde muzikale grenzen zoals eerder beschreven in de recensie! Conclusie: dit is album bevat dansvloer soul van kwaliteit! Kijk op www.defected.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Various: “Armada At Ibiza - Summer 2008 By DJ Remy” (Armada)  

Genre(s): Progressive/ Tech-House/ Electro-Tech

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Remy Unger aka DJ Remy behoorde begin jaren 90 met namen als DJ Dimitri en Marcello tot de absolute DJ voorhoede van de housescene. Anno 2008 is Remy nog steeds actief in de muzieksector. Samen met producermaatje Roland Klinkenberg – met wie hij in het verleden ook al RR Workshop vormde – leverde hij vorig jaar nog de sfeervolle klapper “Mexico Can Wait” af, die ook op Roland Klinkenberg’s gelijknamige album terecht zou komen (uitgebracht via GU Music). DJ Remy laat met deze compilatie CD zijn huidige visie op de housescene horen, gekoppeld aan de Armada avonden in de Amnesia (Ibiza). Zijn mix kun je omschrijven als een afgemeten spektakelstuk met invloeden uit progressive house & trance, tech-house en Germaanse electro-tech. Met namen als King Unique, Francesco Pico, Eelke Kleijn, Jay Lumen en uiteraard DJ Remy (al dan niet in samenwerking met Roland Klinkenberg) valt er in ieder geval genoeg te genieten op deze CD. Kijk op www.djremy.com of www.armadamusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Armada At Ibiza - Summer 2008 By Markus Schulz” (Armada)  

Genre(s): (Progressive) Trance/ Electro-Trance

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  Markus Schulz is een graag geziene gast op feesten (wereldwijd). Hij is hoog geklasseerd in de DJ Mag lijsten van de afgelopen jaren en als je zijn producties/ DJ sets hoort weet je direct waarom. Markus Schulz is een producer/ DJ die duidelijk met hoofd en schouders boven het maïsveld van de middelmaat uitsteekt. Om de sfeer te vangen van de wekelijkse feesten die Armada in de hoog aangeschreven club Amnesia (op Ibiza) organiseert, heeft Schulz een dertiental prima te pruimen tracks geselecteerd en aan elkaar geregen. Zoals altijd selecteert Schulz de wat minder bekende namen, aangevuld met de klapper “They Always Come Back” van Arnej. Kortom: een prima compilatie waarvan je een zonnige stemming krijgt. Kijk op www.markusschulz.com of www.armadamusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Freesoul Sessions: “Freesoul Sessions Vol. 1” (Antipodean Rec.)

  Genre(s): Nu-Soul/ Broken Beats/ Nu-Jazz

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Antipodean Records (www.antipodeanrecords.com)

  Mark de Clive-Lowe is de drijvende kracht achter Freesoul Sessions. Deze uiterst getalenteerde toetsenist/ producer ken je wellicht van zijn solowerk en onder de naam The Politik (samen met zangeres Bembe Segue). Freesoul Sessions is een clubavond vol nu-soul, broken beats, nu-jazz, funk en gelieerde stromingen die 100% live geïmproviseerd worden en waarmee Mark de Clive-Lowe de wereld rond reist met diverse gastartiesten, waaronder Kaidi Tatham (percussionist van Bugz In The Attic), Bembe Segue (vocalen), Vanessa Freeman (vocalen) en ga zo maar door. “Freesoul Sessions Vol. 1” bevat een selectie van elf ‘live on stage’ geïmproviseerde tracks uit de periode 2005-2007. Er verschenen sinds eind 2005 al diverse single releases onder de noemer Freesoul Sessions, die nu gebundeld zijn tot een album, aangevuld met enkele niet eerder uitgebrachte live opnamen. Het album staat – zoals verwacht – bol van de kwaliteit, maar toch haalt het niet het niveau van Mark de Clive-Lowe’s solowerk. De producties zijn vaak herkenbaar door de soulful invulling, de broken beats/ hip-hop beats en de knorrende basslines. Beste bijdrage is wat ons betreft opener “Where Can I Go”, dat opvalt door de schitterende vocalen van Vanessa Freeman, de scheve beats, de pompende baslijn en de heerlijke Fender Rhodes klanken. Dit album is goed, maar haalt het niet bij de solo albums van Mark de Clive-Lowe en zijn recente album onder de alias The Politik. Kijk op www.antipodeanrecords.net en www.markdeclivelowe.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Sonar Kollektiv Orchester: “Guaranteed Niceness” (Sonar Kollektiv)  

Genre(s): Big-Band/ Nu-Jazz

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

  We hoorden enkele maanden geleden al van dit project via de promotie CD’s van Sonar Kollektiv (single releases) en nu is er dan een voltallig album! Sonar Kollektiv Orchester is een vijftienkoppig collectief dat als big band fungeert en een serie Sonar Kollektiv classics uitvoert op een wijze waar je enkel respect voor kunt hebben. Naast een prominente rol voor het materiaal van Jazzanova, komen ook artiesten als Meitz (producer van dit project), Âme, Thief, Deyampert, Georg Levin, Joe Dukie & DJ Fitchie (van Fat Freddy’s Drop) en Clara Hill aan bod op “Guaranteed Niceness”. Mooie momenten zijn de sessies waarop de big band verschillende basistracks fuseert. Dit wordt gedaan bij Jazzanova’s “No Use” (gezongen door Clara Hill, waar is haar stem toch mooI!) en “Another New Day”. Indrukwekkend gewoon! Diezelfde truc wordt ook uitgehaald met Micatone’s “Run” (inclusief Lisa Bassenge’s vocalen) die wordt gefuseerd met Jazzanova’s “Fedime’s Flight”. We kunnen nog uren praten over de topkwaliteit die dit album je te bieden heeft, maar dat is zonde van de tijd. Spurt naar je winkel om dit zeer sterke album te checken. Kijk op www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Model 500: “Deep Space” (R&S Records)

  Genre(s): Techno (Classics)/ Electro/ Experimental Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

  In de reeks van heruitgaven door R&S Records is de langspeler “Deep Space” van Model 500 – oorspronkelijk uit 1995 – na diens onlangs opnieuw uitgebrachte “Classics” overzicht het tweede essentiële Model 500 album dat je nu alsnog op de kop kunt tikken. Dat is maar goed ook, want “Deep Space” hebben we na al die jaren nog steeds erg hoog zitten. De mooie sfeerrijke Detroit techno van Juan Atkins – de man achter Model 500 – op dit album is fenomenaal en zal ook nog vandaag de dag voor vele blijde gezichten zorgen. Vanaf opener “M 12 Milky Way” weet je waar we op doelen. De fraai uitwaaiende sfeerpaden nemen je beet om je vervolgens niet meer los te laten. Naast de diverse techno momenten op “Deep Space” vinden we ook meer experimenteel materiaal op het album. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de electro breakbeats (downtempo van aard) van “M 37 The Flow”, met de vrouwelijke vocalen van Aisha Jamiel. Deze track zou met behulp van verschillende remixen een grote clubhit worden – denk bijvoorbeeld terug aan de indrukwekkende versie door Jedi Knights (Tom Middleton en Mark Pritchard). Ook horen we al duidelijk verwijzingen naar dub-techno bij een track als “M 92 Lightspeed”; wellicht de meest in de clubs gedraaide track van dit album. Na al die jaren klinkt het album “Deep Space” nog steeds als een klok! Kijk op www.rsrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Café Mambo Ibiza 2008” (Defected)  

Genre(s): Downtempo/ Folk/ Pop/ Dub/ House (Classics)

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

  Andy Cato van Groove Armada heeft de Café Mambo soundtrack voor zomer 2008 fraai kleur gegeven. Deze gelegenheid – direct naast het beroemde Café del Mar gelegen – is al jaren een geliefde pre-party spot op Ibiza. Café Mambo – aan de rand van de San Antonio baai gelegen – lijkt aan de buitenzijde vooral op een Gaudi creatie. Onder het genot van rustieke muziek kun je er gedurende het toeristenseizoen naar de zonsondergang kijken (mits de natuur dit toelaat). Deze 2-CD is opgedeeld in día (dag) en noche (nacht). Op het eerste schijfje (día) vinden we een eclectisch opgebouwde selectie aan prachtige downtempo, folk, pop, dub en ga zo maar door. Andy Cato weet een uitstekende balans te vinden tussen materiaal van J.J. Cale, LCD Soundsystem, Coldcut, Kruder & Dorfmeister (met hun tijdloze “Deep Shit)”, José González en ga zo maar door. Disk twee (noche) bevat een spannende housemix, waarbij heden en verleden gemoedelijk samenkomen. Zo horen we onder andere de house klassiekers “Last Rhythm” van Last Rhythm en “Everybody” van Shades Of Rhythm voorbij schieten (beide uit 1991). Tijdens de mix wordt je meegenomen langs tracks (en remixen) van respectabele namen als Jimpster (met zijn sublieme remix voor Tam Cooper’s “Galactica”), Sterac (aka Steve Rachmad), Furry Phreaks, maar ook onze eigen Sebastian Davidson heeft een plaats op de tracklist bemachtigd met “Great Taste, Zero Sugar”. Zoek de muziek dus op CD2 dus binnen de marge deep-house, garage, tech-house en classics. Uiteraard wordt eigen materiaal niet vergeten: zowel onder de naam Andy Cato (check diens knaller “The 7 AM Drop” vol mierzoete violen), Caia (soloproject van Andy Cato) als Groove Armada (Andy Cato en Tom Findlay) vinden we tracks op deze 2-CD terug. Kijk op www.cafemamboibiza.com of www.defected.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Erykah Badu: “New Amerykah: Part One (4th World War)” (Universal Motown)

 Genre(s): Nu-Soul/ Funk/ Hip-Hop/ R&B

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Universal Music

 De nog maar 36 jaar jonge Erica Wright aka Erykah Badu is al jaren een succesvolle nu-soul artieste. Albums als “Baduizm” (1997) en “Mama’s Gun” (2000) gingen als warme broodjes over de toonbank, maar een echte superster werd ze in Nederland tot op heden niet. Dit komt omdat ze nooit een single hoog in de charts genoteerd zag staan. “New Amerykah: Part One (4th World War)” is Badu’s vierde album en biedt de luisteraar een afwisselende reeks tracks, waarbij soul en funk hand in hand gaat. Deze soul-funk sound krijgt in vele gevallen hip-hop beats mee. Na wat onderzoek blijkt dat ondere andere Madlib en Roy Ayers aan het album meewerkten, wat natuurlijk niet de minste jongens zijn. Helaas is “New Amerykah: Part One (4th World War)” een album geworden dat her en der tegenvalt. Zet eens de irritante track “My People” op en je weet wat we bedoelen. Gelukkig staan er ook een aantal aanstekelijke songs op het album, met “Soldier”, “The Cell” en de gevoelige ballad “Honey” (tevens als single uitgebracht) als onze favorieten. Naast het wat tegenvallende eindresultaat van diverse tracks op het album, blijft de stem van Badu een genot om te beluisteren en daarom zullen de fans dit album zeker op waarde schatten. Kijk op www.baduworld.com of www.myspace.com/erykahbadu voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “A Boy’s Own Odyssey” (Junior Boy’s Own/ Defected)

 Genre(s): House/ Garage/ Classics

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution 

Junior Boys Own – kortweg JBO – is één van de grootste Engelse houselabels van de jaren 90. Sinds 1991 opereerde dit label vanuit Londen en bracht de eerste releases uit van onder andere X-Press 2 en Underworld. Tegenwoordig behoort het vermaarde label tot de Defected stal van Simon Dunmore en vond men het de hoogste tijd om enkele JBO klassiekers te compileren. “A Boy’s Own Odyssey” is het resultaat: een mix CD door Terry Farley & The Misterons. Het product uit twee delen: de gemixte eerste disk en een ongemixte tweede disk (voor de CD-jock). Op de tracklist vinden we sublieme tracks van onder andere Roach Motel (bestaande uit Pete Heller en Terry Farley), X-Press 2 en Black Science Orchestra. Ashley Beedle maakt deel uit van de twee laatst genoemde formaties en is vandaag de dag zowel met X-Press 2 als solo nog steeds actief. Deze elf tracks tellende mix is een fraaie geschiedenisles door de catalogus van JBO. Vooral het wederhoren van D-Day’s klassieker “D-Day” (productie van onder andere Roger Sanchez, uitgebracht op het JBO sublabel Jus’ Trax in 1992) is prettig. Een bijna vergeten track! En zo staan er nog talloze heerlijke tracks op deze verzamelaar die je zou kunnen typeren als pure housemuziek met invloeden uit disco, garage en zo nu en dan het ‘mellow’ gevoel van begin jaren 90 bevatten. Kijk op www.juniorboysown.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Palazzo Volume 7 - By Felix Kröcher” (T:Classixxx) 

Genre(s): Genre(s): (Funky) Techno/ Hard-Techno/ Electro-Tech

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Felix Kröcher is wat je noemt een bezige bij. Kort geleden bracht hij met Eric Sneo het goed ontvangen album “Connected” uit, waarbij het duo haar liefde voor dansvloertechno op treffende wijze etaleerde aan het publiek. Ook als (hard) techno DJ is Felix Kröcher een graag geziene gast. Hij mixte al meerdere malen een disk aan elkaar voor de “Schranz Total” reeks van Toptrax. Op “Palazzo Volume Seven” horen we de (funky) techno kant van Kröcher. Tijdens zijn mix passeren naast stuwende technoloops ook electro-tech geluiden, met de bijdrage van Beckers & Hatfield als voornaamste voorbeeld. Beckers & Hatfield’s bijdrage – “Keep On” genaamd, hier in de Velkro & Ido Ophir remix – mag zelfs als één van de hoogtepunten gedurende de mix genoemd worden. Ook de Joey Beltram remix voor Adam Beyer’s “Swedish Silver” is een sensatie. Deze gedreven track bevat een vrij monotoon, maar enorm doeltreffend thema. Felix Kröcher laat met “Palazzo Volume Seven” op treffende wijze horen dat de ‘loop driven techno’ (zo nu en dan met spierballenbeats) nog steeds alive and kicking is. De keuze van platen door onder andere Chris Liebing, Robert Hood en Plastikman (“Spastik” geremixt door Dubfire) laten geen twijfel bestaan over de kwalitatief sterke invulling van deze technomix. Een mooi souvenir voor Awakenings liefhebbers? Kijk op www.myspace.com/alphabetcityde of www.felixkroecher.de voor meer informatie.


Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Computer Incarnations For World Peace II” (Sonar Kollektiv)

 Genre(s): Nouveau Disco

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Gerd Janson (Pink Alert) selecteert hier voor de tweede maal een fraaie reeks van ‘topical disco’ en ‘new age boogie’, zoals de verpakking de muzikale klanken op de compilatie omschrijft. Het zijn dertien obscure, moeilijk te vinden of niet eerder uitgebrachte tracks van namen als Château Flight, Todd Terje, Prins Thomas, Maurice Fulton en Ray Mang. Bij beluistering van de disk horen we een bonte verzameling van muziek binnen de marge (space) disco, electro, new wave en gelieerde experimentele klanken. Niet alles op de compilatie is even sterk, maar genieten kun je zeker. Deze reeks doet me denken aan de sterke Lo Recordings compilatie “Milky Disco”. Liefhebbers van nouveau disco kunnen andermaal hun hart ophalen aan dit tweede deel van “Computer Incarnations For World Peace II”. Kijk op www.sonarkollektiv.com voor meer informatie.

 

 Beoordeling: 7,5

 

 

The Herbaliser: “Same As It Never Was” (!K7) 

Genre(s): Funky Breakbeats/ Hip-Hop/ Soul

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: PIAS (www.pias.com)

 De formatie The Herbaliser draait al sinds begin jaren 90 mee in de muziekscene en bracht vrijwel al haar materiaal uit via het altijd experimentele Ninja Tune label. Dit leverde diverse succesvolle albums op zoals “Something Wicked This Way Comes” uit 2002. “Same As It Never Was” is het nieuwste werkstuk van The Herbaliser – het duo Jake Wherry en Ollie Teeba. Ze zijn van een trip-hop georiënteerde sound overgeschakeld naar een meer funky aanpak. Funky breakbeats met scheuten soul zou je het kunnen noemen, maar dan wel funk in een brede zin van het woord. Met deze omschrijving doen we de sound op “Same As It Never Was” echter net even te kort. Tijdens de track “Just Won’t Stop” bijvoorbeeld laat het duo – in samenwerking met Yungun aka Essa – horen we dat de heren ook in staat zijn om op retro funk gebaseerde hip-hop uit de mengtafel te toveren. Hele fijne track trouwens. Het overige materiaal op dit nieuwe album is ook zeker de moeite waard. Met overige gastrollen voor onder andere Jessica Darling en hip-hop lady Jean Grae, biedt het album genoeg variatie. “Same As It Never Was” is een solide album geworden, dat zich kan meten met het beste dat de funksector tegenwoordig te bieden heeft. Kijk op www.herbaliser.com of www.k7.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

   

Move D & Benjamin Brunn: “Songs From The Beehive” (Smallville)

 Genre(s): Tech-House/ Elektronica/ IDM/ Ambient

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Move D & Benjamin Brunn verrassen ons enigszins met dit op ambient, elektronica en tech-house balancerende album. “Songs From The Beehive” is niet zomaar een hap-slik-weg album, maar een diepgaande langspeler die je rustig moet ontdekken! David Moufang aka Move D – die je kent van zijn releases voor onder andere Philpot, Warp en City Centre Offices – is de bekendste naam van het stel, maar luisterend naar de muziek op “Songs From The Beehive” zijn de heren aan elkaar gewaagd in de studio en wordt een synergie gecreëerd. Openingstrack “Love The One You’re With” is een fraaie epische trip met een elektronica/ IDM randje. Het zet de toon voor het verdere vervolg van dit slechts zeven tracks tellende album. Je raad het al, de gemiddelde lengte van de tracks is meer dan 10 minuten. De verbluffend mooie ambient soundscapes, de tech-house begeleiding (in een paar gevallen) en de elektronica/ IDM invloeden maken dit album onweerstaanbaar lekker en gewild! Er zijn details in overvloed, de diepgang is enorm en de sfeer blijft constant broeierig en plezierig! We snappen nu des te meer waarom Move D jaren geleden al muziek via het befaamde Warp label uitbracht! Dit album is een aanrader binnen de categorie ‘elektronische sfeerplaten’! Kijk op www.smallville-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Marco Bailey & Tom Hades: “E=MB²” (N.E.W.S.)

Genre(s): Tech-House/ Minimal/ (Experimental) Breakbeats/ Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

 Marco Beelen aka Marco Bailey is vooral bekend geworden met zijn gevarieerde DJ sets en producties. Je zou hem binnen het landschap de techno een kameleon kunnen noemen. “E=MB²” – Marco Bailey’s nieuwste albumrelease – is de langverwachte opvolger van het album “Rudeboy” uit 2004. Op “E= MB²” werkte Bailey samen studiopartner Tom Hades. Samen leveren ze een rauw, gevarieerd album af vol distorted geluiden binnen de marge tech-house, techno, minimal en experimentele breakbeats. Een compleet ander verhaal dus in vergelijking met voorganger “Rudeboy”, dat naast pompende dansvloertechno ook een aantal puike tracks met traditionele electro beats bevatte. Op “E= MB²” kiest Marco Bailey samen met Tom Hades andermaal voor het experiment. Geen enkele track klinkt hetzelfde. Je wordt van de rauwe experimentele breakbeats van “Adult Entertainment” geslingerd naar techno met blaasinstrumenten in de vorm van titeltrack “E= MB²” en ga zo maar door. Tussen de diverse tracks met grommende bassen, vinden we ook nog meer melodisch werk zoals de bijdragen “Whistle” en “Saint Paul”. Ondertussen laat het duo middels “Childhood”, “Café Latté” en het afsluitende “Final Arrival” ook nog eens horen dat ze uit voeten kunnen met downtempo/ elektronica. Kortom: je kunt met dit album alle kanten op. Kijk op www.newsrecords.be voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Eric Vloeimans/ Gatecrash: “Hyper” (Challenge Jazz)

 Genre(s): Contemporary Jazz

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Challenge Records International

 Trompetist Eric Vloeimans is een man met een grote staat van dienst, maar geniet jarenlang een bescheiden status als ‘het grote trompet talent van Nederland’. Vloeimans – Challenge artiest sinds 1994 – is terug met een nieuw live album. Het is zijn eerste plaat sinds het in 2005 verschenen “Summersault”. “Hyper” is de nieuwste creatie van Vloeimans en band. De band gedurende dit album – Gatecrash genaamd – bestaat uit Eric Vloeimans (trompet en effecten), Jeroen van Vliet (Fender Rhodes en keyboards), Gulli Gudmundsson (bass, electric bass en effecten) en Jasper van Hulten (drums). “Hyper” is een album dat gebaseerd is op een live sessie in het gezellige theater Lantaarn/Venster (Rotterdam) op 2 december 2007. “Hyper” is een album vol improvisatie en met enkele indrukwekkende tracks. We hebben hier bijvoorbeeld enorm zitten genieten van het bijna 10 minuten durende spektakelstuk “Prince Of Darkness”. De lichte funky ondertoon in de jazz die Vloeimans en de zijnen brengen zorgt net voor dat extra stukje aantrekkelijkheid. De muziek doet me een beetje aan Herbie Hancock denken. Het is moderne jazz die je lekker op de achtergrond kunt laten spelen, zonder dat dit storend werkt. Leuk album om te ontdekken. Kijk op www.challengerecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Joey Beltram: “Classics” (R&S Records)

 Genre(s): Techno (Classics)/ Experimental Breakbeats

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

Joey Beltram begon al op jonge leeftijd met het uitbrengen van platen via labels als Transmat en brak vrijwel direct door met zijn baanbrekende technogeluid en experimentele ‘tech’ breakbeats. Naast zijn platen onder de Joey Beltram alias bracht hij ook klassiekers uit onder de namen Final Exposure en Second Phase. Deze “Classics” release van Joey Beltram is onderdeel van de tweede golf aan heruitgaven van het R&S label. Oorspronkelijk verscheen deze disk al in 1996. Met Joey Beltram’s “Classics” CD kun je als techno liefhebber je hart ophalen en overbekende klassiekers als “Energy Flash” en “My Sound” in huis halen (afkomstig van de beroemde “Beltram Vol. 1” en “Beltram Vol. 2” singles), maar de CD heeft nog veel meer te bieden. Wat te denken van “Jazz 303”, dat gebaseerd is op de synthesizers uit Orbital’s classic “Chime”. Dit overzicht bevat in totaal dertien prima bijdragen met een gedateerde klanken, maar hebben zeer veel betekend voor de ontwikkeling van de wereldwijde technomuziek. Kijk op www.rsrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Roland Appel: “Talk To Your Angel” (Sonar Kollektiv)

 Genre(s): (Tech) House/ Retro House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

Roland Appel ken je wellicht van zijn rol binnen succesformaties als Trüby Trio, Fauna Flash en Voom:Voom. In 2007 bleek de tijd rijp om solo te gaan. Een album  liet echter nog even op zich wachten, maar na de diverse solo singles vanaf najaar 2007 – allen uitgebracht via Sonar Kollektiv – is daar nu eindelijk Appel’s solo debuutalbum. Het album – met de werktitel “Talk To Your Angel” – klinkt alsof Roland Appel een grote liefde heeft voor de house- en technomuziek van begin jaren 90. Appel’s producties stralen die pure house sound van destijds uit, maar dan productietechnisch vertaald naar het heden. Naast ouderwetse house tinten – denk aan brakke synthesizers en stringpads – horen we ook subtiele elementen uit disco en elektronica voorbij komen. Het is een album met een lekker eigenwijs en onverwachts geluid vol old fashioned synthesizers, angelics en andere fraaie, doch gedateerde elementen. De vocale inbreng van Araba Walton completeert op fraaie wijze de muziek van Roland Appel. “Talk To Your Angel” zien wij dan ook als een lekker appeltje voor de dorst. Snoep verstandig eet een appeltje! Kijk op www.sonarkollektiv.com of www.myspace.com/rolandappel voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Jori Hulkkonen: “Errare Machinale Est” (F Communications)

Genre(s): Elektronica/ Synth-Pop/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: PIAS (www.pias.com)

 De Fin Jori Hulkkonen staat vooral bekend om zijn geweldige technoproducties, maar daarmee doe je deze sublieme producer eigenlijk te kort. Hulkkonen is namelijk naast zijn ‘tech’ muziek ook een talentvolle producent van sfeercollages en allerhande elektronica. Met die omschrijving verraste hij vriend en vijand in 2005 middels het album “Dualizm”, dat onder andere de wonderschone, filmische folk track “Blinded By The Numbers” (met vocalen van folkzanger José González) bevatte (afsluiter van het album). Op ”Errare Machinale Est” vinden we dan ook muziek binnen de marge elektronica, synth-pop, electro-clash en house. Gedurende de eerste tracks op “Errare Machinale Est” laat Hulkkonen horen hoezeer hij Kraftwerk bewonderd. Zou Kraftwerk anno 2008 zo hebben geklonken? Op het album krijgt Jori Hulkkonen de hulp van onder andere Ernesto, Jimi Tenor en John Foxx (van Ultravox). Het zijn negen uiterst plezierige, meeslepende en melodramatische elektronica bijdragen in de breedste zin van het woord ‘elektronica’. In veel gevallen bevatten de tracks vocalen, wat zo nu en dan voor een synth-pop gevoel zorgt. Mooiste bijdrage is wederom de afsluiter van het album, in dit geval “Titans” met Ernesto. Schitterende, beatloze, filmische folkmuziek met heel veel gevoel. Een track die precies de juiste snaar raakt! Al met al is dit een erg mooi album, maar net niet top!  Kijk op www.jorihulkkonen.com of www.fcom.fr voor meer informatie. 

 

Beoordeling: 8

 

 

Qbical: “Life Is Just A Bunch Of Pixels” (Manual Music)

 Genre(s): Tech-House/ Minimal/ Elektronica

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Kompakt  

Qbical is Raymond van Baal, een producer die sinds 2005 muziek uitbrengt. Het Manual Music label (onderdeel van Basic Beat) van Paul Hazendonk zag in hem een aanwinst en bood hem de gelegenheid tot het uitbrengen van een compleet album. Van Baal laat op zijn debuutalbum horen een breed scala aan techno gerelateerde stromingen te kunnen brengen – minimal, experimentele elektronica, tech-house muziek, aangevuld met een heuse piano outro (chill-out). Het creëren van sfeerrijke soundscapes is deze producer niet vreemd en mag één van zijn sterke punten genoemd worden. We beoordelen dit album van Qbical als goed, maar zo nu en dan ook wat wisselvallig. Tracks als “Summer Something” (met fraaie steeldrum synthpads) en “Level Six” laten horen dat Qbical veel in zijn mars heeft, maar er staat ook beduidend minder materiaal op “Life Is Just A Bunch Of Pixels” – waaronder de vrij irritante titeltrack. Zijn drang tot experimenteren is moedig, maar hiermee wordt tevens van tijd tot tijd de plank volledig misgeslagen. Gemiddeld genomen is dit een heel fijn album van Nederlandse bodem. Qbical mag je een aanwinst voor de vaderlandse technoscene noemen. Let op: van het album is eveneens een vinyl sampler verschenen op Manual Music. Kijk op www.qbical.net of www.manual-music.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Sepalot: “Red Handed” (Compost Records)

Genre(s): Hip-Hop/ Nu-Soul

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Een hip-hop album op Compost Records? Dat komt maar zelden voor. Het laatste hip-hop album dat Compost uitbracht was in het in 2006 verschenen “Kid Gloves” van Harvey Lindo, een alias van Modaji. Sebastian Weiss aka Sepalot doorbreekt deze traditie en levert met “Red Handed” een vermakelijke hip-hop plaat vol elektronische invloeden af, maar ook moderne soultinten zijn met regelmaat opgenomen in de producties. Lekkere ‘streetwise’ muziek dus! Sepalot is producer/ lid van de succesvolle formatie Blumentopf en bracht met hen twee goed verkopende albums op de markt. Sepalot solo bracht onlangs al een single uit via Compost en nu volgt een compleet album. Op het album krijgt Sepalot de hulp van onder andere Saigon, Frank Nitty, Blu, Ladi6 en Miss Platnum. Het is geen album geworden waarbij we hier op het puntje van onze stoel zitten en die we over tien jaar exact zullen herinneren, maar slecht is deze plaat zeker niet. Eerder gemiddeld. Beste track: het op jaren 70 soul gebaseerde “From The Get Go” met Frank Nitty. Kijk op www.sepalot.com of www.compost-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Raashan Ahmad: “The Push” (Om Records)

 Genre(s): Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Om Records (www.om-records.com)

 Raashan Ahmad ken je wellicht als lid van de succesvolle formatie Crown City Rockers. Hij wordt op zijn soloplaat “The Push” bijgestaan door een leger aan producers, waaronder zijn maatjes van Crown City Rockers (en diverse leden daarvan individueel), DJ Vadim en D-Sharp. De muziek op “The Push” bevat subtiele elementen uit allerlei muziekgenres, waaronder funk, latin, jazz, soul en world music. Zonder echte opvallende individuele uitschieters, luistert dit album bijzonder lekker weg. Onze favoriet is het levendige, soulful hip-hop moment “Heavenbound”, dat een sterk thema en drukke rollende beats bevat! Liefhebbers van namen als Jurassic 5, Crown City Rockers en The Roots kunnen hun hart ophalen aan dit prima hip-hop album van het nimmer teleurstellende Om Records label. Kijk op www.om-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: …Broadcasting - By Karen P (Sonar Kollektiv)

 Genre(s): Folk/ Pop/ Soul/ Funk/ Jazz

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Lowlands Distribution 

Karen Pearson aka Karen P is verantwoordelijk voor de invulling van de derde “…Broadcasting” compilatie van het altijd ter zake doende Sonar Kollektiv label uit Berlijn. Laten we maar met de deur in huis vallen: de mix is nogal divers. Wellicht een beetje te divers. Karen P laat folk, country, pop en wereldmuziek klanken hand in hand gaan met abstracte hip-hop beats, soul, funk, jazz en ondefinieerbare experimentele tracks. De eerste tien bijdragen op de CD zijn nogal rustiek van karakter en vertegenwoordigen wel een erg lange introductie. De gekozen tracks zijn welliswaar mooi, maar vanaf Skymark feat. Black Spade’s “Space & Time” komt er pas een beetje meer dynamiek in de mix. Karen P selecteerde naast diverse eigen tracks (samen met Si Begg en Fatima) ook materiaal van onder andere Jimi Tenor, Aaron Jerome en Mocky. We raden iedereen aan om deze mixcompilatie te gaan beluisteren, maar we vrezen dat dit niet de beste editie uit de reeks is. Kijk op www.sonarkollektiv.com of www.karenp.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Balance Presents Electric_03” (EQ Recordings)

 Genre(s): Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Op 30 juni ligt het derde deel uit de “Balance Presents Electric” serie in de winkel, de langverwachte opvolger van deel twee die in het najaar van 2006 verscheen (gemixt door King Unique en NuBreed). Deze keer houdt men het bij EQ Recordings het bij talent uit eigen land in de vorm van Ben Korbel. Korbel is een 29-jarige DJ uit Sydney die op steeds meer belangstelling mag rekenen en reedse zijn opwachting maakte in clubs op Ibiza, in Londen, Berlijn en Napels. Volgens bronnen groeide Ben Korbel op met elektronische invloeden uit de Renaissance, Northern Exposure en Global Underground tijdperken, maar op “Electric 3” is die link niet helemaal merkbaar. Het is vooral sferische tech-house, funky techno en (in mindere mate) minimal dat de klok slaat. De mix kabbelt heerlijk voort en klinkt als één geheel, zonder ook echt op te vallen. Het is een prima mix geworden met materiaal van mensen als Der Dritte Raum (met het hoogtepunt “Luna Llena”), Swayzak, Dan Curtin, Ricardo Villalobos en de classic “Loop” van LFO vs. Fuse. Kortom: geen indrukwekkende, maar een degelijke mix van deze Ben Korbel. Kijk op www.balance-series voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Coast 2 Coast By X-Press 2” (NRK Music)

 Genre(s): House

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

 Na de succesvolle eerder verschenen delen van Âme, Miguel Migs, Ron Trent, Karizma en Kerri Chandler, is het nu de beurt aan de heren van X-Press 2 om hun favoriete housetracks uit verleden en heden te compileren/ mixen. X-Press 2 – bestaande uit Ashley Beedle, Darren House (Diesel) en Darren Rock (Rocky) – hebben sinds hun debuut single “London X-Press” uit 1993 (een instant classic) nooit stilgezeten en brachten in 2006 nog een album uit. Op deze nieuwste “Coast 2 Coast” verzamelaar laat het drietal horen dat ze van housemuziek in een brede zin van het woord houden. In vergelijking met de voorgaande delen bestaat de mix nu uit twee schijfjes. Voorheen was CD1 de mix en bevatte CD2 een selectie van de tracks uit die sessie in ongemixte vorm. Het trio etaleert hun prima neus voor kwalitatief hoogstaande housemuziek aan de hand van gekozen materiaal en remixen van onder andere Peace Division, Michel de Hey vs. Grooveyard, Robbie Rivera, Oxia, Dennis Ferrer, Johannes Heil, Stefan Goldmann, Mr. Fingers, Phuture, Kirk Degiorgio en Carl Craig. Gezellige soulful house en tech-house gaan hand in hand met electro, latin invloeden, pompende funk, minimal en house classics. Kortom: deze mix kun je een afmeten DJ sessie noemen boordevol mooie momenten. “Coast 2 Coast” is een uiterst betrouwbar compilatiereeks en een voorbeeld voor de scene! Opvallendste bijdrage is toch wel “Compound” van onze eigen Michel de Hey vs. Grooveyard. Wat een lekkere funky technotrack blijft dat toch! Kijk op www.nrkmusic.com of www.xpress2.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Derrick May: “Innovator” (Transmat/ R&S Records)

 Genre(s): Techno (Classics)

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Derrick May mag je gerust één van de grondleggers van de technomuziek noemen. Samen met namen als Juan Atkins (Model 500) en Kevin Saunderson (Inner City) –het trio X-Ray – heeft hij heel veel betekend voor de ontwikkeling van de partymuziek zoals we die vandaag de dag kennen. Sinds 1986 bracht hij – al dan niet via zijn eigen Transmat label – vele essentiële tracks uit die de blauwdruk vormden voor de (Detroit) techno- en housemuziek, welke ook naar Europa zou overwaaien. Wat te denken van tijdloze klassiekers als “Nude Photo” (onder de naam Rhythim Is Rhythim, productie uit 1987), “The Dance” en “Strings Of Life” (onder de naam Rhythim Is Rhythim, productie uit 1987). Laatstgenoemde ging een paar jaar geleden zelfs in de herkansing door de groovy house cover van Soul Central en werd wederom een hit. “Innovator” is een dubbel album waarop je vrijwel alle bekende klassiekers uit Derrick May’s carrière terug zult vinden. Producties die met veel gevoel en verfijning in elkaar zijn gezet. De producties zelf klinken nogal gedateerd, maar hebben na al die jaren niet tot nauwelijks ingeboet aan kwaliteit. Vooral wanneer Derrick May met zijn computerstrijkers aan de slag gaat is het vaak genieten geblazen. Kortom: dit is een overzicht van essentieel materiaal uit de begindagen van de Detroit techno. Deze muziek vormt de inspiratiebron voor vele (techno)producers van eind jaren 80 tot en met het heden. Kijk op www.rsrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Watergate 01 - By Onur Özer” (Watergate Records)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Redelijk saaie bedoening, deze mix verzamelaar van het Watergate label. Onur Özer selecteerde en mixte vijftien tracks aan elkaar, waaronder eigen materiaal. Ondanks klinkende namen als Patrice Bäumel, Ralph Sliwinski en Cabane op de tracklist, weet deze CD ons op geen enkel moment echt te boeien. Het is grotendeels monotone en ongeïnspireerd klinkende minimal en tech-house met weinig ruimte voor melodie en/ of sfeertinten. Wellicht klinkt deze muziek in de clubs waanzinnig (voor de minimal liefhebber), maar wij kunnen weinig goede momenten ontdekken op deze matige mix CD. Aardige pogingen van William Kouam Djoko en Sensitiva – met de afsluitende track “Mimosa” (van het 100% Pure label) – kunnen dit product niet meer redden. We kunnen er echt niet meer van maken. Kijk op www.water-gate.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 5,5

 

 

Various: “Sounds Of Instruments 03” (Klik Records)

 Genre(s): Tech-House

Bron: CD/ DVD

Rubriek: 6/2008

Distributie: ZYX Music

 De mix CD stamt van mei 2007, zo vermeldt de verpakking. ZYX Music distribueert het Klik label sinds een tijdje en gooit deze CD/ DVD release in de herkansing. “Sounds Of Instruments 03” is onder zorgvuldige begeleiding van Terry Lee Brown Jr. in elkaar gesleuteld. Kenners weten dat deze producer al lang meeloopt en een grootheid is op het gebied van smaakvolle, sfeerrijke/ zweverige tech-house. Hij verkent al jaren met succes het schemergebied tussen deep-house en tech-house. Zijn onderscheidende releases voor Plastic City zijn alom geliefd en daarom zal het je ook niet verbazen dat deze compilatie voor G-Pal’s Klik label een vol schot in de roos is. Op de tracklist staan klinkende namen als Kaito, Jimpster, Trentemøller, Will Saul & Tam Cooper, Mikael Delta, Sideshow en ga zo maar door. Na zeventig minuten speelduur en dertien tracks, zul je zonder twijfel met een goed gevoel achterblijven! Terry Lee Brown Jr. is en blijft een sfeermaker van de bovenste plank! Mooiste track op de tracklist komt van Will Saul & Tam Cooper, “Sequential Circus” genaamd (verschenen via Simple). Kijk op www.klikrecords.gr voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Jay Haze: “Love & Beyond” (Tuning Spork Records)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Jay Haze ken je wellicht onder de naam Fuckpony, waarmee hij al drie clubhits scoorde. “Love & Beyond” is een album dat gedurende de eerste tracks nogal kaal en ongeïnspireerd klinkt. Minimal en tech-house zijn de voornaamste genres waarmee Jay Haze werkt. Naarmate het album vordert wordt de muziek weliswaar van meer melodie en sfeer voorzien, maar echt spannend wordt het nergens. Dat is jammer, want met de artwork cover trekt dit product zeker je aandacht in de winkels. Jay Haze’s muziek willen we niet afdoen als slecht, maar echt overtuigd raken we zeker niet. Toen we de site van Jay Haze bezochten, merkten we op dat het album in diverse delen te koop is. Wij ontvingen slechts het originele album als promo, dus over het overige materiaal kunnen we geen zinnig woord schrijven. Aanbevolen door acteur Brad Pitt (volgens de persinformatie). Kijk op www.tuningspork.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 6,5

 

 

The Mole: “As High As The Sky” (Wagon Repair)

 Genre(s): Tech-House/ Techno/ Elektronica/ Nu-Disco

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Colin de la Plante aka The Mole is een producer die zichzelf steeds vaker in de spotlights positioneert. Sinds 2006 brengt hij materiaal uit via het Canadese label Wagon Repair. Juist, hetzelfde label dat de muziek van Cobblestone Jazz uitbrengt. Terug naar The Mole. “As High As The Sky” is volgens onze gegevens het eerste album van deze getalenteerde producer. Het album begint met ingetogen housebeats op een laag tempo (zo rond de 120 bpm). Voorzichtig wordt bij track #3 een versnelling ingezet middels een track met een Moroder-achtige disco bassline. Ondanks puike tracks als “Baby, You’re The One” – een waar dansvloermonster – en het funky nu-disco moment “Knock Twice”, is dit album in de breedte tamelijk monotoon qua melodieën. Ook de afsluitende track “When It Tastes So Good You Deserve It” mag er zijn. De trage beats worden bijgestaan door een opvallende Fender Rhodes riedeltje vol galm! Verwacht gedurende het album een mengelmoes van muziek die je moet zoeken in de hoek van tech-house, techno, elektronica en moderne disco (of een mengvorm daarvan). Prima debuut! Kijk op www.wagonrepair.ca voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Fabric Live 40 By Noisia” (Fabric Records)

 Genre(s): Drum & Bass/ Breaks/ Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

 Noisia is een driemanformatie uit Groningen die al een tijdje goede zaken doet in (vooral) de UK. Met releases op hun eigen Vision Recordings (onderdeel van Triple Vision), maar ook via aansprekende labels zoals RAM Records, Moving Shadow en DJ Friction’s Showgun label, is het drietal hard op weg zich een elite status aan te meten binnen het landschap der drum & bass en breaks. Naast remixen voor onder andere Robbie Williams, Moby en The Freestylers, dreigt hun track “Gutterpump” (origineel uit 2006) nu zelfs een pophit in de UK te worden – onder andere door de regelmatige airplay op MTV UK. De jongens van Noisia mogen zich dan ook samen met Black Sun Empire (eveneens een trio) de vaandeldragers van de Nederlandse drum 'n bass noemen, met een geluid dat internationaal hoog aangeslagen wordt. De jongens achter Noisia – Nik Roos, Thijs de Vlieger en Martijn van Sonderen – brachten volgens onze gegevens hun eerste release uit in 2003 en hebben zich nooit vastgepind op één enkele stijl. Na jaren van harde arbeid en een groeiende populariteit, kreeg het trio de gelegenheid om de nieuwste editie uit de “FabricLive” reeks te verzorgen. De heren hebben zich hoorbaar gepassioneerd in dit avontuur gestort en laten direct horen waar ze voor staan: rauwe drum & bass, dito breaks en electro based beats. De mix begint gelijk uptempo met strakke, energieke en agressief klinkende drum & bass tracks. Na al het rauwe gebeuk (van kwaliteit) is track #13 een fraai ‘tikkie breed’. We hebben het nu over Phace’s “Cold Champagne (Dub)”, dat door zijn/ haar schitterende ijzige ‘stringpad’ akkoorden een aangename, sprankelende verrassing is. Direct daarna wordt je getrakteerd op fabuleus geprogrammeerde drum & bass beats middels “Panic” van The Upbeats. Wat een energie spat er van deze gedreven track af! Als je hier niet enorm van uit je plaatwerk gaat op een feest, dan weten wij het ook niet meer! Na vijftien tracks trapt het trio op de rem en passeren er een aantal rauwe breaks en ‘housey’ electro tracks. Noisia’s instrumentale mix van “Split The Atom” zal zonder twijfel in de CD mappen/ platenkoffers van de toonaangevende breaks DJ’s (worldwide) belanden. Waarom? Het thema is zo sterk dat je er simpelweg niet omheen kunt. Als we goed geïnformeerd zijn, moet deze track nog via Division Recordings – het nieuwe sublabel van Vision Recordings – uitkomen. Vanaf track #20 wordt weer teruggeschakeld naar rollende drum & bass beats en dat zul je weten ook! Neem nou Noisia’s eigen bijdrage “Stigma (Dub)” – track #20 van deze mix. Deze track zal vele dansvloeren in vuur en vlam zetten. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen van prima gekozen materiaal uit zowel het eigen naaimandje als geproduceerd door derden – waaronder Ed Rush & Optical met “Medicine”, in dit geval geremixt door Matrix (release uit 1998). Met Noisia’s waardige afsluiter “Square Feet”, wordt het tempo naar beneden geschroefd en mag je aan de ‘cooling down’ beginnen. Na negenentwintig tracks is het feest dan ten einde en heb je echt even nodig om op adem te komen. Energieker als deze mix CD hoor je ze zelden. Liefhebbers van namen als Ed Rush en Optical (die de zogehete ‘industriële’ kant van de drum & bass vertegenwoordigen), maar ook van Bad Company, DJ Zinc en High Contrast kunnen hun hart ophalen aan deze sessie, die door middel van Ableton in elkaar gedraaid is. Deze vermakelijke mixschijf zal op 16 juni in de schappen van uw (digitale) platendealer liggen. Kijk op www.fabriclondon.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Kombinat 100: “Wege Übens Land” (Acker Records)

 Genre(s): Tech-House/ (Dub) Techno/ Minimal

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de)

Tussen alle minimal en tech-house producers, is de formatie Kombinat 100 een vreemde eend in de bijt. De formatie laat een fris en fruitig geluid horen binnen de marge tech-house, techno en minimal. Waarom fris en fruitig? Kombinat 100 gebruikt tijdens haar prettige in het gehoor liggende tracks enkele akoestische instrumenten. Zo horen we gedurende het album onder andere de inbreng van de accordeon en Hammond orgel. Naast genoemde typeringen zijn er subtiele invloeden van dub, pop en jazz (improvisatie) toegevoegd in de muziek. Het resultaat is goed, erg goed zelfs! De tracks op “Wege Über Land” klinken krachtig, gedreven en vooral erg muzikaal. Die combinatie hoor je niet zo vaak, maar Kombinat 100 laat horen dat dit zeker mogelijk is. Mooiste track: het dubby tech-house moment “Golchener Krug”, waarbij het net lijkt alsof je naar een ‘techy’ dansvloer versie van Thievery Corporation’s “Amerimacka” zit te luisteren. Heerlijke zomerse dansmuziek! Kijk op www.acker-records.de of www.kombinat100.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Mojado: “Skizo” (Magik Muzik/ Black Hole Recordings)

Genre(s): Electro-House/ Techno/ Trance

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Rough Trade

 Mojado is het project van Sam Paquet aka Mr. Sam en Dimitri Andreas. Zoals bekend wijkt hun geluid wat af van de ‘reguliere’ (lees: trance) klanken uit de Black Hole stal. In 2005 was er al het album “Arena”, dat goed ontvangen werd door pers en publiek. Nu – zo’n drie jaar later – is het duo terug van nooit weggeweest met de opvolger “Skizo”. Bij Mojado ligt de nadruk op techno en electro-house, met her en der een snufje trance. “Skizo” is wat ons betreft een tamelijk teleurstellend album geworden dat naast diverse commercieel klinkende electro-house tracks (regelmatig van vocalen voorzien) en wat latin invloeden (plus subtiele specerijen uit verschillende windstreken) eigenlijk maar weinig bijzondere momenten te bieden heeft. De heftig beukende techno clubhit “Kaktus” – met flarden van Plexus’ house classic “Cactus Rhythm” – ontbreek niet op “Skizo”, maar kan de boel niet meer redden. Better luck next time zullen we maar zeggen. Kijk op www.blackholerecordings.com of www.myspace.com/mojadomuzik voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

John Tejada: “Where” (Palette Recordings) 

Genre(s): Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

John Tejada is een gerespecteerde naam binnen de mondiale housescene. Via zijn eigen Palette Recordings – dat hij in 1996 oprichtte uit frustratie voor zijn stroeve verhoudingen met A&R functionarissen van andere labels – verschijnt zijn nieuwste album “Where”. Het is zijn elfde langspeler en tegelijkertijd de vijftigste release van het label. Deze vanuit Californië opererende producer – die in de regel house, tech-house en technoproducties aflevert – laat met zijn nieuwste album horen dat hij nog altijd weet hoe hij dansvloeren in beweging moet houden. Zijn platen kenmerken zich door vrij simplistische ‘recht-toe-recht-aan’ ritmes en dito thema’s. Op “Where” worden kale dansvloertracks afgewisseld met melodierijke krakers als “Turning Point”, het ‘spooky’ “Pivot” en titeltrack “When”, dat bol staat van de elektronica invloeden. Tijdens de track “Desire” wordt Tejada bijgestaan door zangeres Nicolette en dit levert één van de highlights van het album op! “Desire” is een stevige tech-houser met een gedreven karakter en acid invloeden. “Where” is in de breedte genomen een uitstekend album geworden, dat we rekenen tot de betere tech-house albums die we de laatste tijd hoorden. Kijk op www.paletterecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Pluxus: “Solid State” (Kompakt/ Pluxemburg)

 Genre(s): Elektronica/ IDM/ Minimal (House)

Bron: CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de)

Pluxus bestaat uit het trio Sebastian Tesch, Adam Kammerland en Anders Ekert. De heren worden gezien als pioniers binnen de Zweedse elektronische muziekscene. “Solid State” kwam al in 2006 uit via het Zweedse Pluxemburg label, maar gaat nu via Kompakt in de herkansing. En terecht! “Solid State” is namelijk een erg vermakelijk album vol abstracte/ experimentele elektronica en invloeden uit minimal (house). Pluxus’ knisperende elektronica geluid kunnen we maar moeilijk definiëren of vergelijken met ander werk. Het is een eigenwijs geluid, waarbij het clubgevoel regeert, maar waarbij tegelijkertijd de aansluiting met elektronica/ IDM behouden blijft. Het zijn de speelse, experimentele en muzikale (check de inbreng van gitaren) onderdelen van de muziek die het hem doen! De tien tracks op “Solid State” zijn zonder twijfel meer dan de moeite waard en smaken naar meer. Via Kompakt is recentelijk ook de “Transient EP” verschenen, die wij ook zeker kunnen aanbevelen. Kijk op www.kompakt-net.de of www.pluxemburg.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “More Than 20 Years Of His Royal Darkness” (Rotterdam Records)

Genre(s): Oldschool/ (Early) Hardcore/ Happy Hardcore

Bron: 2-CD/ DVD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Mid-Town Distribution

 The Dark Raver oftewel Steve Sweet geldt als één van de grootste entertainers binnen de hardcore sector. Al jaren trakteert hij zijn publiek op vermakelijke DJ sets vol met house classics, oldschool, (early) hardcore, happy hardcore en aanpalende stromingen. Rotterdam Records biedt de fans door middel van deze “More Than 20 Years Of His Royal Darkness” compilatie een kijkje in de platencollectie van The Dark Raver, waarbij hij materiaal van pak ‘m beet de laatste vijftien jaar selecteerde. Resultaat is een gevarieerde, tamelijk onsamenhangende DJ megamix die twee disks lang duurt. Gedurende de mix passeren vele essentiële hardcore tracks die nog altijd weten te boeien en ook enkele van zijn eigen (co)producties komen aan bod. Wie geen genoeg krijgt van de muziek, krijgt middels de extra DVD ook nog eens een leuke bonus in de vorm van beeldmateriaal met de werktitel “The Fabulous Life Of Dark Raver” – een één uur durende documentaire. Kijk op www.rotterdamrecords.com of www.mid-town.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

DJ Gizmo: “The Best Of Gizmo - The Collected Works '92-'99” 

(Cloud 9 Dance) 

Genre(s): (Early) Hardcore/ Happy Hardcore

Bron: 2-CD

Rubriek: 6/2008

Distributie: Astral Music

 Ferry Salee aka DJ Gizmo mag je één van de belangrijkste pioniers van de hardcore scene noemen, die vanaf het allereerste moment betrokken was bij de ontwikkeling van deze stroming. Cloud 9 Dance vond het tijd om zijn gewaardeerde producties uit de periode 1992-1999 (onder vele aliassen) eens op te sommen. Dit levert voor de hardcore liefhebber een vermakelijk overzicht op met diverse producties onder eigen naam, maar ook co-producties met bijvoorbeeld Buzz Fuzz van The Dreamteam – waarvan Gizmo ook deel uitmaakt. Andere participaties met klinkende namen als Rob Gee, DJ Delerium, The Dark Raver, DJ Vince en Norman ontbreken uiteraard niet. De producties variëren van ouderwets tot tamelijk happy en van snoeihard (met bijvoorbeeld gitaren) tot ‘doorsnee’ hardcore uit de beginperiode. Dit is dus de kans om Gizmo’s diverse invloedrijke producties op twee schijfjes te vangen. Enige minpuntje: we missen een aantal essentiële Gizmo producties onder de noemers Lord Diskco en M-Pool. Kijk op www.djgizmo.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

 

Archief CD-recensies & VINYL-recensies