Maart 2002 (de start-up)

Llorca: “Newcomer, Limited Edition” (F Communications/ PIAS)

Genre: Jazzy Deep-House/ Nu-Jazz/ Downtempo

Datum: 3/2002

Bijna gelijktijdig met de release van de Limited Edition van Zero 7’s album “Simple Things” komt ook de Limited Edition van Llorca’s “Newcomer” op de markt. Llorca werd vorig jaar de hemel geprezen door de pers en wordt gezien als het antwoord op St. Germain. Het thema van de CD is house met een jazzy ondertoon, afgewisseld met een aantal downtempo parels. Toptracks als “The Novel Sound”, dat overigens heel veel op St. Germain lijkt en “Indigo” zijn enkele voorbeelden van de topproducties die Ludovic Llorca ten gehore brengt! Ook de andere 7 tracks op de eerste disc zijn van een prima kwaliteit en zullen niet snel vervelen door de prachtige melodieën die aan je voorbij komen! Ik heb echter het vermoeden dat de originele uitgave van vorig jaar meer tracks telde, ik mis bijvoorbeeld de toptrack “Lemonade”. Na het 9e nummer “The End” zit wel een additionele versie van “I Cry” verborgen (hidden track). De 2e CD bevat 4 remixen, geproduceerd door onder andere: Faze Action, Ian Pooley en Allton Miller. Niet alle remixen zijn even overtuigend. Met de Faze Action bewerking van “Indigo Blues” zit het wel snor, al moet ik zeggen dat het origineel een stuk mooier is. De deep-house sound die nu de track bepaald past echter prima in de sfeer en zal voor veel blijde gezichten zorgen. Ook de latin getinte bewerking van “Indigo Blues”, de “Freeformreform”, is prima gedaan en is een heerlijk stukje muziek met prachtige trommels! De remix van “My Precious Thing” door Ian Pooley kan ik niet geheel goedkeuren, hij raakt naar mijn mening net niet de juiste snaar. De remix van “I Cry” door Allton Miller is een lichte soulful/ deep-house track geworden die goed wegluisterd, maar niet echt spectaculair te noemen valt. Conclusie: koop deze CD sowieso al voor de 1ste disc. Voor de liefhebbers: de 2e remix CD zorgt zeker voor een meerwaarde! Ga deze CD dus luisteren, kopen en heel veel draaien is mijn advies.

Zero 7: “Simple Things, Ltd. Edition” (Ultimate Dilemma/ PIAS)

Genre: Lounge/ Downtempo

Datum: 3/2002

Je komt zo nu en dan van die CD’s tegen die je wel aan iedereen wilt aanbevelen. Deze CD van Zero 7 is zo’n voorbeeld! De originele uitgave van dit album was vorig jaar één van de hoogtepunten tussen het overgrote aanbod aan downtempo albums. “Simple Things” was uiteindelijk in veel jaarlijstjes terug te vinden! De kracht van deze groep zit hem in het neerzetten van een sfeertje dat je vastpakt en niet meer los laat. Bijna ieder nummer op het album is een voltreffer, wat uitzonderlijk genoemd kan worden! Tracks als “Destiny”, “Red Dust”, “Distractions” en “Give It Away” waren veelvuldig te horen op de radio (onder andere Lounge Deluxe op ID&T Radio, waar het album zelfs in het jaarlijstje opdook en nog maar eens extra onder de aandacht werd gebracht) en sommige tracks zelfs op de TV. Deze maand is er via Play It Again Sam een hernieuwde uitgave van de CD in de markt gezet met een bonus CD. Op deze bonus CD staan 2 nieuwe producties en een aantal klasse remixen! De remixen worden verzorgd door Photek, Richard Dorfmeister, Naked Music en Roni Size! Vooral de bewerking van “In The Waiting Line” door Aquanota van Naked Music is geweldig! De remix ademt sfeer en emotie in combinatie met de heerlijke gebroken beats en dat zal veel liefhebbers aanspreken. Ook Richard Dorfmeister neemt “In The Waiting Line” onder handen. Zijn remix is lekker funky met een soort van discobeat, productietechnisch een hoogstandje. Roni Size voorziet “End Theme” van stevig rollende spierballenbeats in zijn gebruikelijke drum & bass stijl. Van deze mix is tevens een vinyl uitgegeven waarop nog een 2e versie door Roni te vinden is. Photek plaatst onder “Destiny” een vrij stevige clubby housebeat en stelt als enige een beetje teleur. Voor de verzamelaar is dit verplichte kost en voor mensen die dit album nog niet in de kast hebben staan: ga hem direct beluisteren in je platenzaak want dit is simpelweg een essential!

Cijfer: 9

Various: “Lost Treasures: Technonic Circles” (Guardian Angel)

Genre: Tech-House/ Techno

Datum: 3/2002

Het is tegenwoordig steeds moeilijker om goede CD verzamelaars tussen het grote aanbod te vinden. Uitzondering hierop zijn onder andere de Basic Beat compilaties van de laatste periode. De CD’s zijn samengesteld door talent die nu de kans krijgen zich te presenteren aan het publiek. Deze Lost Treasures editie is samengesteld door upcoming talents Paul Hazendonk en Doc Fabian (die ook de mix heeft verzorgd). De 15 tracks tellende CD is gevuld met heerlijke tech-house tracks met veel melodieuze inbreng. Net als de recentere 2-CD Forbidden Paradise, kun je horen dat ziel en zaligheid is gestoken in het samenstellen van de CD. De CD bevat buiten veel onbekendere artiesten (met zeer goede tracks overigens) bijdragen van onder andere bekenden als: Rouge, Samuel L. Session, Len Faki, Andrew Maas vs. Interflow en Coming Soon. Uitschieters tussen de tracklist zijn “Defense Mode” van Soniced, Monkeyheads met “Hawaii” en Andrew Maas vs. Interflow met “5th Dimension”. Voor diegenen die hun muziek iets pittiger opgediend willen krijgen dan progressive met veel variatie en melodie is dit dé CD van dit moment! Bovendien is het met de houdbaarheid van deze CD ook goed gesteld. Het is gegarandeerd maandenlang een prima keus! Conclusie: scoren en veel luisteren!

Various: “Robert Smit: Timezones +1" (Purple Eye)

Datum: 3/2002

Robert Smit uit de Purple Eye stal komt hier voor het eerst met een solo mixcompilatie. De co-producer van de System F hit "Cry" laat maarliefst 16 trancetracks (excl. de intro en outro) de revue passeren, die variëren van lichte vocale trance tot hardere stampnummers. De opbouw is niet helemaal logisch, maar desalniettemin is deze verzamelaar een heerlijk luisterwerkje geworden. Op de CD zijn veel producties te vinden van trancegrootheden als: Ferry Corsten, Push, Armin van Buuren, Vincent de Moor, Marco V, Kid Vicious en Robert Smit zelf! De CD bevat heel veel mooie melodieuze tracks met als uitschieters bijdragen van CRW, Tranquility Bass en de Push Remix van The Space Brothers track "Everywhere I Go". Tussen alle melodieuze parels komen we ook de Lemon 8 Remix van Kid Vicious’ "Contageous" tegen, welke ik persoonlijk al geruime tijd grijsdraai! Robert sluit de CD af met “Beamrider”, een prima eigen bijdrage! Conclusie: weer een trancecompilatie, maar wel een prima overzicht voor liefhebbers van dit genre. Met de smaak van Robert Smit is het in ieder geval prima gesteld. Ga de CD zeker eens beluisteren bij je platenzaak! Check ook www.purple-eye.com voor meer informatie!

Various: “Forbidden Paradise 12: Changing Colours” (Basic Beat)

Genre: Progressive

Datum: 3/2002

Forbidden Paradise is één van de langstlopende compilatie series in Nederland. Stond de serie voorheen nog bekend als trancecompilatie, nu zijn er 2 schijfjes besteed aan het genre progressive. Deel 12 van Forbidden Paradise heeft de titel “Changing Colours” meegekregen. Het artwork is werkelijk briljant, ik heb nog maar zelden zo’n mooie CD-cover gezien. Maar het gaat uiteraard om de inhoud van de CD’s: die is in 1 woord spatzuiver! Je kunt horen dat er veel tijd besteed is aan het samenstellen van dit project. We worden getrakteerd op 22 mooie gelaagde producties die doordrenkt zijn van emotie, sfeer en percussie. Op deze 2-CD wordt de veelzijdigheid van het begrip progressive nog eens extra onderstreept. Tussen de tracklisting staan grootheden als: Remy, Mara, Lemon 8, Bedrock (Digweed & Muir) en Way Out West. CD-1 begint rustig om je langs toppers als Lemon 8 met “Lose Control” en het door mijzelf grijsgedraaide “Foreshadow” van Blackwatch (John Creamer & Stephane K. Pipeline Mix) mee te nemen naar een harder niveau. Op CD-2 wordt die lijn doorgetrokken en belanden we uiteindelijk bij topproducties door Christian West, Way Out West (“Mindcircus” en “The Fall”) en Bedrock om het werk af te maken. Concluderend kan ik stellen dat dit een zeer sterke dubbel-CD is geworden met heel veel diversiteit en genoeg sterke tracks om te blijven boeien voor een langere periode. Voor “prog-heads” is dit sowieso een verplichte aankoop! Check www.basic-beat.nl voor meer info!

Various: “Now & Wow #2” (Basic Beat)

Genre: House/ Tech-House/ UK Garage

Datum: 3/2002

Dit 2e deel uit de Now & Wow compilatieserie is al een paar maanden oud, maar is toch nog vers genoeg om van een recensie te voorzien. Now & Wow is een soortgelijk concept als de bekende Chemistry CD-serie, het zijn natuurlijk allebei clubavonden. De compilaties moeten de sound uit de club communiceren naar het thuisluister publiek. Op deze 2-CD nemen de jonge Benny Rodrigues en DJ Vanbellen ieder een schijfje voor hun rekening. De eerste disc is gevuld met groovy muziek en tech-house getinte producties. De platenkeus is sterk en vrij diep te noemen, maar de prominente namen worden niet vergeten. Zo komen er diverse producties van Jeroen Verheij en X-Press-2 voorbij die zorgen voor de nodige herkenning. Hoogtepunten zijn de tracks door Nick Holder “Inside Your Soul” in de “Jamie Anderson Remix” en Secret Cinema’s “Rebounce”. DJ Benny Rodrigues bewijst hier wederom één van de meest belovende DJ’s in Nederland te zijn. Op de 2e disc vinden we een hele andere stroming, namelijk 2-step en UK Garage. Joost van Bellen is al jaren dé man binnen dit genre! Hij komt met een lekkere selectie aan veelal R&B getinte 2-step producties van onder andere Nu Design, S.I.A. en Bump & Flex. Ook UK garage voorman MJ Cole wordt niet vergeten: MJ Cole trakteert ons op een prima remix van Nitin Sawhney’s “Sunset” in zijn typerende sound. Concluderend zijn dit 2 hele fraaie CD’s met een grote diversiteit! Eind mei/ begin juni zal het 3e deel van Now & Wow verschijnen. Dan mogen DJ Lacroix en DJ Roog ieder een schijfje voor hun rekening nemen. We zijn erg benieuwd en kunnen alvast verklappen dat er tegen die tijd een aantal exemplaren te winnen zullen zijn op deze site!

Various: " Moving Shadow 02.1 - Sampler” (Moving Shadow Ltd.)

Genre:
Drum & Bass

Datum: 3/2002

De echte Drum & Bass fans weten wat ze van het Moving Shadow label kunnen verwachten. Heerlijke, ratelende uptempo breakbeats met invloeden uit techno, rave en soul. Deze low-price CD serie, welke als sampler voor de artiestenalbums en 12" releases in de markt wordt gezet, bevat ook bij deze editie weer vele juweeltjes die iedere danceliefhebber kan waarderen. Opmerkelijk is de inbreng van Decoder, beter bekend als de helft van de succesformatie Kosheen. Met 2 tracks is hij luid en duidelijk vertegenwoordigd op deze CD. Zijn eerste track is geproduceerd in samenwerking met Ice Minus getiteld "Drowning". Het is een briljante track met verschillende gezichten: zo komen de hyperactieve breaks prachtig tot hun recht bij een melodramatische middle-chill om vervolgens plaats te maken voor een fantastische melodie met tom-drums. Ook de tweede Decoder track "Back @ Mine" is meer dan de moeite waard, de inbreng van messcherpe beats in combinatie met het gebruik ravegeluiden uit vervlogen tijden klinkt formidabel. Het valt op dat gedurende de gehele CD veel gebruik wordt gemaakt van oldschool ravegeluiden in combinatie met rauwe basslines en submelodieën. Overige hoogtepunten op de CD zijn de tracks van Dom & Roland "Imagination", Dom & Keaton "Twisted City", M/CR Movement feat. Static "The Slice" en de fantastische Acen breakbeatprogrammering in de track "Bad Diet" van Exile. Rob Playford (aka Timecode), de labelbaas van Moving Shadow en mede-producer van Goldie's tijdloze album "Timeless", weet in 60 minuten wederom te overtuigen! Ga deze CD in the blind scoren bij de Free Record Shop. Om de prijs hoef je het niet te laten, alle samplers van Moving Shadow zijn rond de 4 EURO geprijsd. Mocht je nog aan andere delen uit de serie kunnen komen, laat ze dan zeker niet liggen! Wij wachten met smart op 02.2! Check www.movingshadow.com voor meer info!