Maart 2003 (1 year anniversary!)

Celso Fonseca: “Natural” (Ziriguiboom/ Crammed)

Genre: Bossa Nova/ Samba

Datum: 3/2003

Distributie: Coast To Coast (www.coasttocoast.nl)

Celso Fonseca is een naam die je misschien nog niet eerder gehoord hebt, maar hij is in eigen land (Brazilië) een erg bekende componist, gitarist en arrangeur. Celso heeft inmiddels vier goed ontvangen solo albums gemaakt die alleen in Brazilië zijn uitgekomen. De laatste daarvan werd genomineerd in twee categorieën tijdens de uitreiking van de ‘Latin Grammies’ in 2002. We hebben hier dus te maken met een goed bewaard geheim die nu ook in Nederland geïntroduceerd wordt. De sfeer tijdens het gehele album is ingetogen en behaaglijk. De zoete vocalen passen perfect bij de muziek, terwijl het Braziliaanse Bossa en Samba gevoel niet ontbreekt. Verwacht alleen geen uitgesproken ritmiek, maar lieflijke ballades. Alle nummers op dit album liggen heel goed in het gehoor door de inbreng van vooral piano en lichte gitaarklanken. Vooral de track “Teu Sorriso” spreekt wat mij betreft tot de verbeelding. De andere nummers liggen qua sound dicht bij elkaar! Mijn tip: geef dit album eens een luisterkans in je platenzaak en laat je overtuigen! Wat mij betreft een fantastisch album voor op de achtergrond of tijdens een relaxed moment in de zon. Kijk op www.crammed.be voor meer informatie.

Various: “Eskimo Volume IV” (Eskimo Recordings)

Genre: Funk/ Disco/ Latin & Deep House

Datum: 3/2003

Op dit vierde deel uit de Eskimo reeks kun je weer een groot aantal topattracties verwachten. Zo kun je genieten van de instrumentale versie van Sydney Youngblood’s “If Only I Could” (met de gestolen beat uit Raze’s “Break 4 Love”). De latin house track van Nu Spirit Helsinki feat. Kasio met “Take It Back” zit erg goed in elkaar. We raden iedereen nog steeds aan het hele artiestenalbum van Nu Spirit Helsinki aan te schaffen! De bijdrage van Zero dB met “Come Party” is wat heftiger, maar bevat ook de nodige sfeervolle geluiden (Fender Rhodes en blazers) in combinatie met een pittige ‘techy’ ritmiek. De Röyksopp remix voor Mekon feat. Marc Almond’s “Please Stay” kenden we reeds van Monte La Rue’s “NL2: Nouveau Noir” compilatie. Deze track puilt uit van de energie en is een aanrader voor een hele brede groep danceliefhebbers. De DJ Spen remix voor Angie Stone’s “Brotha” is ook erg fraai. De stem van de souldiva is buitengewoon mooi. Faze O’s “Riding High” had ik ook al eerder op een compilatie getroffen, maar is daardoor niet minder goed. Het is een soul ballade met invloeden van Herbie Hancock’s tracks “Sun Touch” en “People Music” uit de jaren 70. Eskimo deel 4 is een prima, bovengemiddelde compilatie geworden die ik met plezier zal blijven beluisteren! Kijk op www.news.be voor meer informatie.

Various: “Brazilian Love Affair 4” (Far Out Recordings)

Genre: Bossa Nova/ Bossa Breaks/ Batucada/ Samba

Datum: 3/2003

Distributie: Lowlands

Op deze vierde editie uit de “Brazilian Love Affair” reeks treffen we weer namen van formaat aan zoals Azymuth, 4hero, Marcos Valle en Grupo Batuque. Azymuth staat zelfs met 2 bijdragen op deze compilatie, ten eerste “Papa” met de vocalen van Sabrina Malheiros. De tweede track is “Rede De Espera (Waiting Web)” die ik persoonlijk al vaak gedraaid heb van hun laatste album. Deze ‘veteranen’ zijn een belangrijke inspiratiebron gebleken voor veel producers van deze tijd! De remix van Osunlade voor Grupo Batuque’s “Na Batida Do Agogô” is niet teleurstellend, maar ook niet echt overtuigend. We hebben wel eens betere tracks van Osunlade gehoord! Marcos Valle’s “Escape” klinkt erg fraai door de jazzy invulling over de ritmiek. Jazz is trouwens een stijl die veel terug te horen valt over de gehele compilatie. 4hero laat zich met “Without Words” van een hele andere kant zien. De heren verbreden nog steeds hun terrein en daar verdienen ze wat mij betreft veel lof voor. De sublieme strijkers zijn ook weer in deze productie verwerkt! Van dit soort muziek kan ik persoonlijk nooit genoeg krijgen. Het is muzikaal, dansbaar, opzwepend en met passie gemaakt, dat hoor je aan alles. Ik kan iedereen aanraden deze compilatie aan te schaffen. Kijk op www.faroutrecordings.com voor meer informatie.

FPU: “Traxxdata” (Turbo Recordings)

Genre: Elektronica

Datum: 3/2003

FPU wordt op de persbeschrijving aangekondigd als de nieuwe Zweedse ster. Ik kan het hier ten dele mee eens zijn. Het album telt 11 fraaie elektronica tracks met veel melodie en invloeden uit de jaren 80 synthpop (denk aan groepen als Depeche Mode, Erasure en New Order). De openingstrack “Calibi Yau Space” is erg fraai qua melodieën, maar wordt na een paar minuten toch wel een tikkeltje saai. De track “You Don’t Pay My Bills” bevat moddervette basslines en ‘trancey’ synths. De remake van “Crockett’s Theme” is natuurlijk niet zo origineel, maar spreekt wel weer aan! Ik kan deze thematische song sowieso niet genoeg horen, fantastisch! “Racer Car” neigt wat meer naar de tech-house/ technokant. “Seven Of Nine” is meer een thematische song met een ‘shockdrive’ ritme aangevuld door prachtige ‘choirs’ en trancer synths. De oldschool synths in “FPU Theme” vind ik een tikkeltje overdreven, maar desalniettemin is ook deze track erg sterk! “Time Safari” bevat een 4/4 maat met schitterende ‘strings’ en een lekkere rollende bassline. In “Waiting For Shadow” worden warme ‘strings’ afgewisseld met goa-achtige trancers. Tenslotte kun je nog luisteren naar het ingetogen “Endgame” die ook ijzersterk te noemen valt! Dit album is een mooie kruising tussen techno en electro, we zullen het voor het gemak elektronica noemen. Dit album is een aanrader voor liefhebbers van elektronica, electro, techno en dance in het algemeen. Check www.turborecordings.com voor meer informatie over dit project!

Plaid: “Remixes - Parts In The Post” (Peacefrog Records)

Genre: Elektronica

Datum: 3/2003

Distributie: Lowlands

De formatie Plaid behoort tot mijn persoonlijke favorieten. Ik was dan ook blij verrast dat Peacefrog Records een remix selectie van Plaid ging uitbrengen. Plaid staat voor elektronica met veel melodie. De producties zelf zijn vaak erg complex en je zou de heren dan ook echte geluidskunstenaars kunnen noemen. De stijl van Plaid is uniek en direct herkenbaar. Albums als “Not For Threes” en “Double Figure” zijn prachtige voorbeelden van hun kunnen! De formatie, die zijn releases normalerwijs op het Warp label uitbrengt, trakteert ons hier op 20 piekfijne remixes. Op disk 1 staan onder andere remixen voor Bjőrk, Grandmaster Flash & The Furious Five en Tao. Vooral de remix voor Tao’s “Riot In Lagos” spreekt erg tot de verbeelding en doet mij direct denken aan Plaid’s eigen "Kortisin". Opvallend is de remix voor Koolaking’s “One Latin”. Plaid’s eigen sound is hier niet zo goed te herkennen en dat maakt het een frisse en verrassende track. De remix voor Studio Pressure’s “Relics” is flink uptempo en bevat wat minder originele breakbeats, maar ligt qua totaal heel goed in het gehoor. Dit komt door de toffe melodieën. Grandmaster Flash & The Furious Five’s “Scorpio” wordt wel heel degelijk door de remixmolen gehaald. Ook hier is de inbreng van prachtige sferische melodieën het belangrijkste winnende feit! Disk 2 begint met Plaid’s eigen “Wrong Days”, waar ik persoonlijk niet echt warm van word. De remix voor Goldfrapp’s “Utopia” is zeker niet verkeerd, maar de uiterst gevoelige ‘New Ears Mix’ die ooit als remix is uitgekomen blijft onovertroffen! Herbert’s “Foreign Bodies” wordt op een erg sterke manier neergezet en is erg afwijkend van de andere remixen. Na 20 tracks is de pret over! Plaid doet het woord ‘remixen’ eer aan, want ze maken van de originelen echt hele nieuwe versies. Nog een voordeel van deze dubbel CD is dat het bronmateriaal enorm uiteenloopt qua genres en sferen. Toch vind ik Plaid als remixers een stuk minder goed wanneer ik het moet gaan vergelijken met hun eigen materiaal. Toch is dit een buitengewoon interessante release om eens te gaan checken.

Manitoba: “Up In Flames” (The Leaf Label)

Genre: Alternative Pop

Datum: 3/2003

Distributie: Lowlands

Onlangs hebben we nog een recensie gedaan voor Manitoba’s CD-single “Jacknuggeted”, een track die ook op dit album terug te vinden is. De stijl van Manitoba is eigenlijk niet in één hokje te stoppen. Het is ‘loungey’ alternatieve pop met een hoog festivalgehalte. Het is jammer dat sommige producties nogal druk klinken. De elementen uit de jaren 60, 70 en 80 klinken heel duidelijk door in de deels elektronische producties. “Kid You’ll Move Mountains” bevat wat Moby achtige invloeden, maar dan iets wilder uitgevoerd. Het slaapliedje “Crayon” is origineel en raakt je direct. De ritmische track “Every Time She Turns Round It’s Her Birthday” (kennen we die grap niet uit de film “The Nutty Professor”?) is een waardige afsluiter van dit korte album (10 track, speeltijd bijna 40 minuten). Manitoba is echt zo’n groep om te ontdekken. Hou de festival line-up’s in de gaten! Kijk op www.manitoba.fm voor meer informatie.

Various: “Clubstar Session 3: The Finest In House Music” (Clubstar)

Genre: (Progressive) House & Soulful House

Datum: 3/2003

Op deze 3e Clubstar sessie kun je 26 tracks verwachten, verspreid over twee disks. Naast een aantal bekendere tracks (Timo Maas feat. Kelis) kun je genieten van bijdragen door Leon Roberts met “In The Hole”, welke opnieuw wordt uitgevoerd door Josh Wink. Deze ‘spacey’ remix is erg lekker voor thuis en in de zaal. Osuna’s “Welcome To The Music” kun je beluisteren in de Frankie G. remix. Dit is een progressive house track van formaat geworden. Verder kun je op disk 1 nog genieten van Francesco Farfa’s “Tartana” met progressive sounds over een groovy housebeat. Op disk 2 vinden we wat warmere tracks, soms zelfs richting de garage neigend. Denk hierbij aan C&M feat. Parliament Of House’s “Inside”. Full Intention’s “Soul Power” klinkt mij ook prima in de oren. De vocalen van Thea Austin zijn niet zo bijzonder, maar de muzikale begeleiding zorgt hier voor de motiverende factor. Na de Italo disco bijdrage van Guisy Consoli & Marcolino feat. Dania Mode is het Louis Botella’s “Ocean” in de Kiko remix die de show steelt. Op zich is dit een prima compilatie, al hebben we dit soort compilaties al heel vaak gehoord. Origineel is het in ieder geval niet! Sterke tracks zitten er wel degelijk tussen!

Various: “Small Town Underground 2, By Kevin Yost” (i! Records)

Genre: Deep-House

Datum: 3/2003

Kevin Yost blijft ons met deep-house bestoken en in zijn geval is dat geen probleem. De stijl en sfeer kennen we ondertussen, maar meer van hetzelfde is in dit geval niet verkeerd. Ik denk alleen wel dat het eens ophoudt voor meneer Yost. Op deze compilatie vind je tracks van wisselende kwaliteit. De openingstrack “Another World ‘03” door Big Sexy is uitermate saai door de monotone klanken. Het is duidelijk dat Yost vanaf het begin kiest voor wat monotonere tracks op deze compilatie, die overigens vele eigen producties bevat! Euphoric 7’s “After Dinner Music” is een uitzondering op het monotone karakter van veel tracks door de vele melodieuze improvisaties op de Fender Rhodes piano. Ook Yost’s “Soul Alive” is van een uitstekende kwaliteit door de solo op de gitaar. Voor fans van de Kevin Yost sound is dit een aangename aanvulling voor de collectie, maar voor de meer nuchtere luisteraar (zoals ik) is de pret al na 3 tracks over. De Naked sound blijft meer boeien!

Various: “Bitte Ein Beat! - Beat 6” (EMI)

Genre: Trance/ Hard-Trance/ Hardstyle

Datum: 3/2003

Na onze late recensie voor deel 5, zijn we binnen de maand alweer terug voor een recensie van deel 6. Onder het motto ‘meer van hetzelfde is altijd goed voor de doelgroep’ krijgen we weer 2 mixen te horen. Ditmaal neemt DJ Dean een schijfje voor zijn rekening en verzorgen Deaz D. & Deepack samen de tweede disk. De sound op deel 5 en 6 zijn duidelijk harder in vergelijking met de eerdere delen. Naast bekende namen als Cosmic Gate, Technoboy, Pavo & Zany, Dana, Derb, Kai Tracid en DJ Luna valt er genoeg nieuws te ontdekken. Disk 1 is wat mij betreft de minste disk. Pi’s “Cursing” bevat een leuke ‘shockdrive’ ritmiek. Op disk 2 vinden we dan het ‘trancey’ “Future Shock” van DJ Virus. Technoboy’s “Tales From A Vinyl (Chapter 2)” is natuurlijk erg bekend en werkt aanstekelijk. De bassdrum in DJ Duro’s “Just Begun” is wel heel erg hard! De synths zijn van de track “Orgasmico” van Ramirez gestolen. Dat deze sound immens populair is blijkt wel aan de hand van de geslaagde feesten onder dezelfde noemer. Voor de liefhebber van de hardere dance stromingen is deze 2-CD verplichte kost. Check www.bitte-ein-beat.com voor meer informatie.

Various: “Powergrooves By DJ Rob Boskamp” (Jupiton)

Genre: Club/ (Latin) Grooves

Datum: 3/2003

DJ Rob Boskamp is terug van nooit weggeweest met een nieuwe compilatie. “Powergrooves” bevat 18 uiterst dansbare tracks, variërend van club tot ‘latin’ en discohouse. Het begint allemaal al goed met Silverius’ “El Vibe Latino”. Een track die ook zo gebruikt zou kunnen worden voor Rob’s andere compilatiereeks “Brazillian Basics”. Lionel Ritchie’s “All Night Long” gaat in de herkansing door middel van de track “Mambo Jambo” van The Long Run. Wat mij betreft is de lekkerste track op deze compilatie de bijdrage van The Scumfrog. “Water Song” bevat fraaie gefilterde piano akkoorden met heerlijke trommelpartijen. De bijdrage van Rishi Bass gaat meer richting de ‘bubbling’ sound die je kent van bijvoorbeeld Masters At Work’s “Work”. De matige remake van Usura’s “Open Your Mind” had wat mij betreft niet gehoeven. Ook de plaat met de synths uit CLS’ “Can You Feel It” klinkt heel matig! Naast veel leuke tracks staan er ook duidelijk mindere tracks op deze compilatie. Het hoge niveau wordt dus niet constant vastgehouden. Ga deze CD toch eens in je platenzaak checken, zeker als je Rob’s “Brazillian Basics” serie kunt waarderen.