Maart 2006

Various: “The Best Of Breakdance & Electric Boogie” (ZYX Music)

Genre(s): Breakdance/ Electric Boogie

Rubriek: 3/2006

Leuk concept van ZYX Music! Deze verzamelaar bevat veel leuke oude tracks van begin jaren 80, aangevuld met wat minder voor de hand liggende tracks van onder andere MC Hammer. Deze breakdance/ electric boogie klinkt nog altijd spectaculair en was destijds revolutionair. Namen als Grandmaster Flash & The Furious Five, Sugarhill Gang en West Street Mob zorgen voor herkenning, maar dit zijn lang niet de enige namen die voor sterk materiaal zorgen. Check deze titel zeker even in je platenzaak!

Prince: “3121” (NPG Records/ Universal Records)

Genre(s): P-Funk/ Pop/ R&B

Rubriek: 3/2006

‘The Artist’ is terug met een nieuw album! Dat Prince met zijn tijd meegaat is duidelijk merkbaar. Hedendaagse elementen uit de zogenaamde ‘urban sound’ hoor je gedurende diverse tracks terugkomen. Uiteraard weet Prince ook weer een aantal parels in het oude vertrouwde ‘P-Funk’ hoekje af te leveren. De overige poptracks op “3121” zijn sterk, maar het album is niet het beste dat hij ooit heeft gemaakt. Wat wil je ook met zo’n staat van dienst? Op het album werken onder andere mee: Támar, Maceo Parker, Sheila E. en onze eigen Candy Dulfer. Voor de liefhebber is dit verplichte kost!

Kaito: “Hundred Million Light Years” (Kompakt Schallplatten)

Genre(s): Epic House

Rubriek: 3/2006

Distributie: Kompakt (www.kompakt-net.de)

Hiroshi Watanabe aka Kaito steekt zijn ziel en zaligheid vooral in het produceren van ‘epische’ klankpartijen over niet al te heftige housebeats. Zijn producties zijn vol, ‘spacey’ en vooral doordrenkt van sfeer. Op de CD staan 9 tracks die best veel op elkaar lijken, maar met deze kwaliteit kom je zeker niet bedrogen uit. Kaito is een sfeermaker van formaat!

Various: “Acid Classics” (Trax Records)

Genre(s): Acid House

Rubriek: 3/2006

Distributie: Trax Records (www.traxhouse.com)

Op deze 13 tracks tellende Trax Records verzamelaar krijg je alle bekende acid house classics netjes geserveerd. Phuture, Laurent X, Adonis, Farley “Jackmaster” Funk; allen zijn ze vertegenwoordigd op “Acid Classics”. Jammer is het verschil in opname kwaliteit. In die tijd was het niet vanzelfsprekend dat een productie piekfijn uit de mengtafel zou komen. Kijk op www.traxhouse.com voor meer informatie.

Audacity feat. Matt Flores: “Live 2006” (Trust Your Tribe)

Rubriek: 3/2006

Distributie: Trust Your Tribe (www.trustyourtribe.de)

Deze gevarieerde house CD van Audacity bevat 9 tracks die volgens de verpakking live zijn uitgevoerd. Audacity krijgt medewerking van Matt Flores (echte naam Matthias "Matz" Flores) op dit album. De tracks bewegen zich soepel tussen electro-house, deep-house en tech-house. Een verantwoorde combinatie die constant weet te boeien. De melodieën zijn niet al te ingewikkeld, maar zijn voldoende voor op de dansvloer.

Mikkel Metal: “Victimizer” (Kompakt Schallplatten)

Genre(s): Electro-House/ Downtempo Elektronica/ Minimal/ Experimental

Rubriek: 3/2006

Mikkel Meldgaard aka Mikkel Metal brengt een sound die uitermate geschikt is voor het Kompakt label. Zijn experimentele mix van electro, house, techno, elektronica, minimal en (met enige fantasie) dub is waanzinnig. De tempo’s wisselen nogal eens op het album en dit komt de luisterbaarheid van de muziek zeker ten goede. Na 10 gevarieerde, elektronische tracks is het feest voorbij en kunnen we spreken van een gemiddelde aangelegenheid.

Leee John: “Feel My Soul” (Candid Records)

Genre(s): Smooth Jazz

Rubriek: 3/2006

Leee John kennen we van zijn 2-step klapper “Your Mind, Your Body, Your Soul”, een regelrechte sensatie op het moment dat dat genre in elkaar zakte. Leee John blijkt echter ook een verfijnde smooth jazz zanger te zijn. Hij laat met dit album horen dat hij een soulful voice prima weet in te passen in radiovriendelijke knuffel jazz. De pianoklanken zijn fantastisch en de stem van Leee John is van torenhoog niveau! Op het album staan 13 tracks. De 2e disk is een DVD met een special over de wijze waarop het album tot stand kwam. Kijk op www.candidrecords.com voor meer informatie.

Various: “Best Of Exun Volume One” (Exun Records)

Rubriek: 3/2006

Distributie: Word And Sound (www.wordandsound.net)

Exun Records is het label van DJ Linus. Deze getalenteerde producer bracht al vele klappers uit. Nu is er een leuke DJ mix van diezelfde Linus waarmee hij de beste tracks uit de periode 1999 - 2005 op je af vuurt. De 16 tracks op deze CD variëren van deep-house en house met electro tinten tot tech-house. Op www.exun-records.de of www.djlinus.com kun je meer informatie vinden over deze compilatie.

Justus Köhncke: “Doppelleben” (Kompakt Schallplatten)

Genre(s): Chill-Out/ Elektronica/ House/ Experimental

Rubriek: 3/2006

Justus Köhncke’s “Timecode” draaiden wij het afgelopen jaar grijs en deze track staat in ‘edit’ vorm ook weer op dit lekkere album. De muziek op “Doppelleben” is grotendeels laid-back en uitermate geschikt als chill-out muziek. Naast de sfeervolle chill-out tracks staan er ook wat minimal house tracks op het album. “Elan” is naast “Timecode” een mooi voorbeeld daarvan. Storende factor op dit album zijn de Duitse vocalen in sommige tracks; je moet er maar van houden! Justus Köhncke levert overall een prima visitekaartje af en laat horen zowel sfeervolle downtempo elektronica als house te kunnen maken. Kijk op www.kompakt-net.de voor meer informatie.

Joey Beltram: “Trax Classics” (Trax Records)

Genre(s): Techno/ House

Rubriek: 3/2006

Het verhaal van Joey Beltram is bekend. Zijn classics als Energy Flash“ en “My Sound” gelden nog steeds als een van de beste house en techno classics ooit gemaakt. Op dit overzicht van Trax Records staan diverse toffe techno tracks (vaak met een ‘bite’), maar het niveau van zijn ‘clubhits’ wordt nergens behaald. Wat overblijft zijn een aantal prima techno platen die tegelijkertijd gedateerd klinken. Check www.traxhouse.com voor informatie.

Armando: “Trax Classics” (Trax Records)

Genre(s): Acid House/ House

Rubriek: 3/2006

In de “Trax Classics” serie zijn diverse delen verschenen. Naast de Joey Beltram editie en deze Armando disk zijn er ook edities verschenen van Farley “Jackmaster” Funk, Frankie Knuckles, Master C&J feat. Liz Torres en Phuture (DJ Pierre). Ook Armando’s disk staat vol met toffe producties. Zijn acid producties uit de begintijd zijn baanbrekend gebleken. Denk daarbij aan het sublieme “Land Of Confusion”, dat iedere houseliefhebber zal kennen. Ook “100% Of Dissin’ U” staat op het schijfje. Deze serie blijkt een mooie gelegenheid voor liefhebbers van house classics om de collectie uit te breiden.

Tok Tok Tok: “I Wish” (BMH Productions)

Genre(s): Smooth Jazz/ Pop

Rubriek: 3/2006

Tok Tok Tok brengt op dit gecombineerde album (geselecteerd werk van twee eerdere albums) een selectie covers voor bekende artiesten. De poppy smooth jazz sound klinkt lekker voor op de achtergrond. De zangeres Tokunbo Akinro doet het zeker niet slecht, maar over het algemeen blijft het bij redelijke herinterpretaties van tijdloze platen van onder ander Ray Charles, Paul Simon, Lennon/ McCartney (The Beatles), Lou Reed, Stevie Wonder, Burt Bacharach, Gilbert O’Sullivan en Antonio C. Jobim. Kijk op www.toktoktok.net voor meer informatie.

Beoordeling: 6,5

Various: “Best Of Oldschool Hip Hop” (K-Town Records)

Genre(s): Hip-Hop

Rubriek: 3/2006

Via K-Town is er nu een leuke 2-CD compilatie met vele hip-hop classics uit vervlogen tijden. Nate Dogg, K-CI & Jojo, 2pac, Snoop Doggy Dogg, Dr. Dre en Lil Kim zijn slechts enkele namen die voorbij schieten op dit gevarieerde concept. Voor liefhebbers van de K-Town releases is dit verplichte kost en ook voor de liefhebber van jaren 90 hip-hop is dit een aanrader. Minpunt: we missen de echte hits.

Beoordeling: 6,5

The Five Corners Quintet: “Chasin’ The Jazz Gone By” (Ricky-Tick)

Genre(s): (Nu)Jazz/ Dancefloor Jazz/ Big Band

Rubriek: 3/2006

Distributie: Ricky-Tick Records (www.ricky-tick.com)

The Five Corners Quintet is een formatie die onder andere bestaat uit Jukka Eskola, Tuomas Kallio en Kasio (van Nuspirit Helsinki) en Teppo Mäkynen (Teddy Rok Seven). Deze formatie is dan ook een regelrechte sensatie! Ze brengen een dansvloer gerichte jazzsound die onder andere elementen uit de latin en big band sound bevatten. Het sterke aan de muziek zijn de herkenbare deuntjes en de sterke vocalen gedurende diverse tracks (Mark Murphy en Okou zijn hier verantwoordelijk voor). De jazzsound bevat wat meer vaste patronen en wordt daardoor beter volgbaar voor de minder doorgewinterde jazzliefhebber. De producties zijn stuk voor stuk puik en uiterst muzikaal. Check deze CD zeker eens in je platenzaak. Let op: het gezelschap treedt in april op tijdens Maison Royale in Amsterdam.

Various: “House 2006 - The Vocal Session” (ZYX Music)

Genre(s): House/ Trance/ Breaks

Rubriek: 3/2006

Deze compilatie bevat, zoals de titel al aangeeft, een selectie van vocale dancetracks in genre’s als house (in diverse soorten en maten), trance en breaks. Vooral de soepele deep-house van Physics blijkt een hoogtepuntje op dit leuke en afwisselende overzicht. Ook Stonebridge, Morillo en John Dahlbeck & Andy P weten erg goed werk af te leveren. Van dit soort compilaties zal de algemene houseliefhebber smullen.

The Invisible Session: “The Invisible Session” (Schema Records)

Genre(s): (Nu) Jazz

Rubriek: 3/2006

Distributie: Schema (www.ishtar.it)

De formatie The Invisible Session (aka Luciano Cantone, Paolo Fedreghini en Marco Bianchi) brengt hier een titelloos album uit. De naam zal je wellicht bekend voorkomen van de single “To The Powerful”. Hun soepele, vocale smooth-jazz sound met een eigentijdse touch is een genot om naar te luisteren en past uitstekend binnen de Schema stal. Het is dan ook niet gek dat de producers achter het project ook onder andere namen actief zijn op het label. Zoals altijd treffen we her en der wat latin tinten aan; een handelsmerk waarmee Schema al tijdenlang de fans tevreden stelt. Gastvocalisten Jenny B. en Mika zorgen voor het chocolaatje op de taart. Vooral de track “I Knew The Way” (met vocalen van Jenny B.) weet ons te pakken vanwege de ingetogen sfeer en de mooie sfeervolle klanken (onder andere strijkers).

Technasia: “Popsoda” (Technorient)

Genre(s): Tech-House/ Techno/ Elektronica

Rubriek: 3/2006

Distributie: Technorient (www.technorient.com

Technasia’s nieuwe album is een feit. De goed in het gehoor liggende tech-house en techno tunes zijn ook weer op dit album breed vertegenwoordigd. Technasia is niet op de minimal overgestapt (wat vele producers wel deden) en dat is absoluut geen minpunt. De co-producties met onder andere DJ Godfather, John Thomas, Joris Voorn en vooral DJ Nasty & Fletch Flex zorgen voor fijne luistermomenten die naast de dansvloer dus ook thuis goed zullen functioneren.

Layo & Bushwacka!: “Feels Closer” (Olmeto Records)

Genre(s): House/ Tech-House/ Downtempo/ Nu-Jazz

Rubriek: 3/2006

Distributie: Vital (UK)

In 2002 kwamen de heren Layo Paskin en Matthew Benjamin aka Layo & Bushwacka! met het succesalbum “Night Works”, waarop onder andere de grote clubhit “Love Story” te vinden was. Nu is er het derde album van de heren, “Feels Closer” genaamd. Op het album staat een gevarieerd aanbod van house, tech-house, poppy en jazzy downtempo muziek. Kortom: een divers verhaal dat wederom de nodige hoogtepunten kent. L&B! weten keer op keer de gevoelige snaar te raken met leuke en originele tracks in diverse genres/ sferen. Let vooral op de rework voor “Isn’t This A Lovely Day”, origineel uitgevoerd door Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. Kijk op www.olmetorecords.com voor meer informatie.

Various: “Sunshine Live Vol. 17” (Toptrax Recordings/ ZYX Music)

Genre(s): House/ Trance/ Techno

Rubriek: 3/2006

Deze lang lopende serie behoeft geen introductie meer. Pas geleden verscheen er nog een DVD met geselecteerd werk van de afgelopen jaren, maar nu is er alweer deel 17 uit de reguliere CD-serie. Wederom krijg je de hitgevoelige tracks te horen binnen de genres house, trance en techno. Namen als Blank & Jones, Ferry Corsten, Yves DeRuyter, Roger Sanchez, Nalin & Kane, Olav Basoski, CJ Stone en Westbam zijn zo’n beetje de belangrijkste namen op deze 2-CD, die niet 100% overtuigd, maar toch zeker niet slecht te noemen valt.

Various: “Cigar Lounge 4” (Ayia Napa/ ZYX Music)

Genre(s): Downtempo/ (Nu)Jazz

Rubriek: 3/2006

Als de sigaren uit de doos worden gehaald, hoort daar stijlvolle muziek bij. Het Ayia Napa label laat op deze compilatie haar visie op de eigentijdse en traditionele jazzmuziek horen, aangevuld met downtempo/ loungeparels. Dit betekend dat er tracks voorbij komen van Ella Fitzgerald, Charlie Byrd, Flora Purim, Cal Tjader, Azymuth, Lemongrass (ook als Weathertunes), Llava, Audio Lotion, Gero, Yonderboi, Martell, Rivera Rotation en Monodeluxe feat. Valentina Madonna. Ook op deze compilatie kunnen we weinig echte misstappen ontdekken. Kijk op www.zyxmusic.com voor meer informatie.

Various: “Love Lounge” (Ayia Napa/ ZYX Music)

Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Chill-Out

Rubriek: 3/2006

Ayia Napa staat bekend als leverancier van bovengemiddelde compilaties en dit concept is geen uitzondering op de regel. Labels als Jubilee (Musicmail Tonträger) en MOLE Listening Pearls zijn prominent vertegenwoordigd met namen als Naomi, Khoiba, Lemongrass, Bazille Noir, Yonderboi en Weathertunes. Het lieflijke gevoel komt zeker over en dat zal toch het hoofddoel van deze redelijk rechtlijnige verzamelaar zijn geweest.

Fedreghini & Bianchi: “Several Additional Waves” (Schema)

Genre(s): Nu-Jazz/ Smooth-Jazz

Rubriek: 3/2006

Distributie: Schema Records (www.ishtar.it)

Paolo Fedreghini & Marco Bianchi brachten in 2004 hun album “Several People” uit, dat bol staat van de lekkere dansvloergerichte jazz. Her en der hoorden we op dat album ook traditionele klanken (waaronder Dixieland invloeden). Nu is er een ‘rework’ overzicht waarbij de tracks nog eens door het tweetal onder handen zijn genomen. Deze computer jazz is uitermate geschikt voor de intieme dansvloeren en is ook thuis op de bank een ‘must’. De remixen zijn niet zozeer beter dan het oorspronkelijke album, maar ze zorgen wel voor een langere houdbaarheidsdatum van het materiaal. De vocale gastrollen van Ermanno Principe, Daniel Richards, Claudia Bernhard en Angela Baggi vormen wederom een meerwaarde op dit album! Kijk op www.ishtar.it voor meer informatie.

Various: “Versatile Hot Shots” (Versatile Records)

Genre(s): House/ Downtempo/ Elektronica

Rubriek: 3/2006

Distributie: Versatile Records (www.versatilerecords.com)

Leuke compilatie van het prominente Versatile label dat hoogwaardige formaties als Chateau Flight en I:Cube onder haar hoede heeft. Opvallend op deze compilatie is de experimentele aard van de track. Meer dan eens horen we die typerende Detroit techno elementen (qua synthesizers en sfeergeluiden) verwerkt in de elektronica en housetracks. Dit is een compilatie om niet te missen. Hoogtepunt: “Rumours” van As One! Kijk op www.versatilerecords.com voor meer informatie.

Various: “Smoove Moves 3” (Lounge Records)

Genre(s): Downtempo/ House/ Breaks/ Retro-Pop

Rubriek: 3/2006

Distributie: Lounge Records (www.lounge-records.de)

Deze derde labelcompilatie van Lounge Records bevat weer vele parels in diverse genres. De bekende namen van het label leveren weer strakke tracks af. We hebben het dan over namen als Rivera Rotation, Lucky Loop en Torpedo Boyz. Vooral laatstgenoemde is prominent vertegenwoordigd met de track “Are You Talking To Me?” in de Skeewiff remix. In deze remix zijn de blaasinstrumenten verdwenen en vervangen door zwaardere gitaarinvloeden. Deze country breaks track is en blijft een grappige verademing. Check www.lounge-records.de voor meer informatie over dit diverse en interessante label!

Quintetto Lo Greco: “Snap Count” (Schema)

Genre(s): Jazz

Rubriek: 3/2006

Quintetto Lo Greco bestaat onder andere uit de bekende broers Enzo & Gianni Lo Greco (Soulstance). Het is echter Vincenzo Lo Greco die de nummers op dit fraaie en stijlvolle jazzalbum componeerde (maar niet tot de 5 spelende mensen van het ‘Quintetto’ wordt gerekend). De muziek op “Snap Count” valt te typeren als soepele jazz die live niet zou misstaan. Het is een kort, maar krachtig album dat bol staat van de aantrekkelijke solo’s. Het is een sound die zich leent voor de doorgewinterde jazzliefhebber. Kijk op www.ishtar.it voor meer informatie.

I:Cube: “Live At The Planetarium” (Versatile Records)

Genre(s): Ambient/ Downtempo/ House/ Experimental

Rubriek: 3/2006

I:Cube, een project van Nicolas Chaix (ook een lid van Chateau Flight), is terug met een live album. Het album werd al in juni 2005 opgenomen en is nogal experimenteel van aard. De Detroit tech-house sound is overal voelbaar, maar veel beats krijgen we niet te horen tijdens de vrij korte luistertrip. De ambient soundscapes zijn doordrongen van emotie en vormen een boeiende en spannende luisterervaring.

Various: “Favela Funk - By DJ Marlboro” (Different World)

Genre(s): World Electro

Rubriek: 3/2006

De sound op “Favela Funk” heeft in eerste instantie weinig met funk te maken. Je krijgt hier dansvloergerichte electro te horen met Braziliaanse ‘schreeuwerige’ lyrics. Het is een sound die hier vermoedelijk niet zal opvallen, maar wereldwijd toch zeker aanhangers heeft. Zo bracht het bekende Essay label al eens een gerelateerde compilatie uit. Advies: voor de liefhebber van wereldmuziek een avontuurlijke, drukke compilatie die je zeker eerst moet voorbeluisteren.

Beoordeling: 5

Various: “Trance 2006 - Volume 2” (Sunnyside Up)

Genre(s): (Euro) Trance/ (Euro) House

Rubriek: 3/2006

Deel 2 uit de door Sunnyside Up serie ‘Trance 2006’ is een feit. Wat kun je verwachten? Een hele reeks met commercieel verantwoorde dansvloertracks, die je grotendeels ook in de kroeg kunt horen. Naast pure housetracks als “Waterman” van Olav Basoski (weinig trance invloeden aan op te merken) zijn het bekende namen als ATB en Niels van Gogh die voor goede tracks zorgen.

Beoordeling: 6

Various: “Snoop Doggy Dogg & Friends Vol. 4” (K-Town Records)

Genre(s): Hip-Hop

Rubriek: 3/2006

De bron aan materiaal van Snoop Dogg lijkt onuitputbaar. De diverse tracks op deze compilatie zijn weliswaar divers qua sound, maar de kwaliteit is niet overal even hoog. De lijst van gastartiesten is indrukwekkend: Daz Dillinger, Dr. Dre, Marvin Gaye, Nate Dogg, RBX en ga zo maar door. Voor de hip-hop liefhebber is dit een titel om zeker even te gaan beluisteren.

Beoordeling 6,5

Various: “Disco Celebration” (Dance Street/ ZYX Music)

Genre(s): Disco/ House/ Dance

Rubriek: 3/2006

Deze collectie van disco georiënteerde muziek bevat 40 tracks verspreid over 2 schijfjes. Het zijn allemaal tracks in remix vorm, afkomstig uit de jaren 70, 80 en 90. Verwacht ‘feel good’ muziek met een hoge herkenbaarheid. Met namen als Tom Jones, Shirley Bassey, Shannon, Weather Girls, Baccara en Donna Summer op de tracklist weet je dat er hitgevoelig bronmateriaal gebruikt is als basis voor de ‘eigentijdse’ bewerkingen.

Beoordeling: 6,5

Various: “BlackLabel Records Amsterdam” (BlackLabel Records)

Genre(s): Electro/ Experimental Elektronica

Rubriek: 3/2006

Distributie: BlackLabel Records (http://blacklabel.kidgoesting.com)

Deze compilatie van het redelijk onbekende BlackLabel Records uit Amsterdam is een ware showcase voor talent op het gebied van experimentele elektronicamuziek. De muziek varieert van eigentijdse electro tot elektronica en experimentele computer gebaseerde tracks, waaronder een ware 'chipsounds' tune. Artiesten als Comtron (project waaraan Bastian aka Seymour Bits meewerkt) en Zero DB vormen de grootste namen op deze compilatie die je echt even moet gaan beluisteren wanneer je van underground dancemusic houdt met een creatief karakter! Kijk op http://blacklabel.kidgoesting.com voor meer informatie.