CD recensies

Maart 2007 (5 years anniversary!)

 

  

AIR: “Pocket Symphony” (Virgin Music/ EMI Music)

 Genre(s): (Droom) Pop/ Downtempo/ Folk

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: EMI Music

 Na een afwezigheid van ruim twee jaar is de formatie AIR weer terug met een studioalbum. De alom bejubelde voorganger “Talkie Walkie” van begin 2004 werd gezien als de terugkeer van het duo na de ‘misstap’ (aldus de pers) van “10.000 Hz Legend” uit 2001. De Franse band, bestaande uit Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel, werd in de jaren 90 in één klap beroemd met het inmiddels legendarische “Moon Safari” album uit 1998 dat onder andere de beeldschone single “All I Need” (met vocalen van Beth Hirsch) bevatte. Hun handelsmerk: sfeerrijke droompop met een romantische toon. Na een tijd van stilte, staken in het najaar van 2006 berichten de kop op dat een nieuw studioalbum op komst was. Echter, de heren brachten in diezelfde periode diverse andere projecten uit. Zo verzorgde het duo een editie in de beroemde “LateNightTales” compilatieserie van het Azuli label. Ook produceerde het duo het solo album van Charlotte Gainsbourg (dochter van Jane Birkin en Serge Gainsbourg) en kwam Jean-Benoît Dunckel met een soloplaat onder de naam Darkel. Het is nu maart 2007 en “Pocket Symphony” is een feit. “Pocket Symphony” is het vierde album van de band, als we hun soundtrack muziek voor “Virgin Suicides”, hun remix album “Everybody Herz”, hun project “City Reading” (met schrijver Alessandro Baricco) en hun uitgebreide E.P. “Premiers Symptômes” niet meetellen. Ook hier wordt de fan weer overladen met fijne luisterliedjes om bij weg te dromen en je te laten ontroeren. Naast de vele eigen vocale bijdragen, zingen ook Jarvis Cocker en Neil Hannon een noot mee, maar dit is niet bepaald een verrijking voor het album. De fijne momenten zijn toch wel de sferische popklanken van tracks als “Space Maker”, “Once Upon A Time”, “Napalm Love” en “Photograph”. Allen met prachtige, meeslepende melodieën, harmonieën en vaak met een melodramatisch doorklank. Erg breekbare muziek dus, maar daarom ‘oooohh zo mooi’! Vocaal gezien stellen de heren van AIR weinig voor, maar met zulke fantastische muzikale ondersteuning valt dit eigenlijk bijna niet op. Dat is ook een kwaliteit! Eigenlijk valt geen enkele track op het album tegen, maar sommige nummers missen soms de magie van hun hoge productiestandaard. Het kan uiteraard niet constant feest zijn! We kunnen dus met een gerust hart mededelen dat dit nieuwe wapenfeit van AIR een ware aanvulling is op de collectie en voor een heel breed publiek een welkome verrassing zal zijn. Kijk op www.pocket-symphony.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 9,5

 

    

Makoto: “Believe In My Soul” (Good Looking)

 Genre(s): (Intelligent) Drum & Bass

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Good Looking (www.goodlooking.org)

 Japanner Makoto Shimizu is een absolute grootheid op het gebied van de zogehete intelligent drum & bass, zeg maar de rustieke variant op de reguliere drum & bass sound. Op zijn laatste album “Human Elements” uit 2003 verraste hij vriend en vijand met een uiterst sfeervol aanbod van intelligent drum & bass, broken beats en downtempo materiaal. Tracks als “You’re Devine” (met Lori Fine) en “Black On Blue” van dat album draaiden we destijds grijs, maar vooral het later verschenen “Golden Girl” met MC Conrad stemde ons tevreden (staat helaas op geen van de albums). Nu is er het tweede Makoto album voor het Good Looking label van LTJ Bukem en kornuiten. Op “Believe In My Soul” is er alleen plaats gereserveerd voor sfeerrijke (intelligent) drum & bass. Het prachtige “Eastern Dub” (met DJ Inza), dat je al kent van de “Progression Sessions 10” mix compilatie (uit 2004), staat ook op dit album en we hopen dat deze track ooit nog eens als single op vinyl uitgebracht wordt met remixen. Voor deze toptrack is ook een remix gemaakt door Marky, welke ook terug te vinden is op dit album. Over het algemeen is de muziek van Makoto goed tot zeer goed, maar het wordt een stuk moeilijker om winnaars aan te wijzen. De tracks hebben min of meer een beetje dezelfde sound, waardoor we dit album net niet top vinden. Feit is en blijft dat Makoto een uitzonderlijk goede drum & bass producer blijft die feilloos aanvoelt hoe je ritmes en soulful klanken op treffende wijze kunt samen kneden. Kijk op www.goodlooking.org voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

    

Dalminjo: "One Day You'll Dance For Me Tokyo" (Deeplay Music)

Genre(s): Broken Beats/ House/ Disco/ Funk

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Mconnexion (www.mconnexion.de)


Ole Roar Granli aka Dalminjo leerden we kennen via één van de puike verzamelaars van onze eigen Enrico Riva. "One Day You'll Dance For Me Tokyo" is de opvolger van het in 2004 verschenen debuutalbum "Fjord Fusioneer". Op deze nieuwe plaat staat heerlijke muziek binnen de marge deep-house en broken beats, maar dan aangevuld met soul, disco en P-Funk. Helaas worden wij bij de openingstrack heel erg droevig van de zangtalenten van Anja Øyen Vister (bekend van Flunk). Gelukkig zijn andere gastvocalisten als Anéh, Hilde Drange, Piya, Pernille Skagen en Alexandra Hamnede (bekend van Bliss) meer succesvol. Beste tracks zijn "It's All I Am", dat op discobreaks en P-Funk gebaseerd is en ook het dansbare "This Time" met de strakke keys is een aanrader. In totaliteit is dit een keurig album. Kijk op www.deeplaymusic.com voor meer informatie.

Beoordeling: 7,5

 

    

Various: "Maiden Voyage" (Compost Records)

Genre(s): Soul/ Boogie/ Disco/ Funk

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Lowlands Distribution (www.lowlands.be)

 Maiden Voyageis een prettige nieuwe compilatie op het (bijna) altijd sterke Compost label uit München. Een sterke nieuwe release was wel nodig naar de teleurstellende “Elaste Vol. 1” compilatie vol flauwe oude en moderne (italo) discomuziek. Het concept is gebaseerd op de in 1993 ontstane clubavond ‘Maiden Voyage’; een titel die gekozen is naar aanleiding van Herbie Hancock’s classic track “Maiden Voyage” uit 1965 (Blue Note release). Deze compilatie is samengesteld door Rainer Trüby, Theo Thoennesen en Roland Appel (bekend van Fauna Flash, Trüby Trio en Voom:Voom). Samen weten ze een verbluffend leuk overzicht te presenteren met muziek die je zou kunnen omschrijven als een fusie van soul, boogie, funk, disco en wat jazz. Op de compilatie, die ‘a journey into the world of soul and boogie’ als subtitel meekrijgt, staan in totaal 13 uitstekende bijdragen van grootheden als Roy Ayers, Toto en Diana Ross, maar ook het overige materiaal doet daar niet voor onder. Dit zijn van die compilaties, die samengesteld zijn door puristen cq. passievolle muziekliefhebbers en dat hoor je terug! De liefdevolle retro soul/ boogie sound zal vele luisteraars tevreden stellen en daarom schatten we in dat dit een succesvolle titel zal gaan worden. Kijk op www.compost-rec.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

    

Tracey Thorn: "Out Of The Woods" (Virgin Records)

Genre(s): (Droom) Pop/ Synth-Pop/ Folk/ Downtempo/ House

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: EMI Music


Tracey Thorn kennen we als zangeres van de topformatie Everything But The Girl. Samen met Ben Watt, tegenwoordig de drijvende kracht achter het succesvolle HQ-label Buzzin' Fly, heeft ze diverse topalbums uitgebracht en in 1995 werd de single "Missing" een wereldhit (weliswaar door de radioversie van Todd Terry's remix). Daarnaast was Tracey Thorn onder andere succesvol als gastvocaliste bij Massive Attack en Adam F. "Out Of The Woods" is het tweede solo album van Tracey Thorn, na het in 1982 verschenen "A Distant Shore". Ewan Pearson nam de productie voor zijn rekening en dat is duidelijk merkbaar. De ingetogen popklanken van Tracey Thorn wordt ingekleurd met dikke klodders subtiele (ambient) elektronica, synth-pop (met vleugen electro en disco) en regelmatig een elektronische ritmiek. Tracey Thorn’s muziek klinkt soms wat depri, maar bij dat soort klanken past haar stem perfect. Het album heeft qua materiaal een prima balans tussen fragiele ballads en meer dansbare tracks. Lekkerste moment: de synth-pop vs. disco vs. electro van de track “It’s All True”. Ga dit heerlijke album zeker eens checken. De fans van Everything But The Girl kunnen dit album sowieso zonder voorbeluistering aanschaffen, want de muziek van Tracey Thorn sluit zonder moeite aan op het eerdere werk uit de EBTG-periode. Kijk op www.traceythorn.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

    

Various: “Fashion TV - Club Session” (DJ Center Records/ Fiftyfive)

 Genre(s): Progressive House & Breaks/ Deep-House/ (Electro) House/ Grooves

Bron: CD/ DVD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Astral Music

 Dit product bestaat uit een audio CD en een additionele DVD gekoppeld aan de Fashion TV parties. De verzamelaar is gemixt door Ravin, resident DJ van Buddha Bar in Parijs, die een gemiddelde prestatie levert. We kennen hem normalerwijs van zijn downtempo en chill-out muziek met ‘world’ invloeden, maar op deze compilatie is het enkel housemuziek dat de klok slaat. Ook als house DJ is Ravin in staat een vermakelijke set neer te zetten, al wordt het nergens echt spannend. Opener “Les Djinns” van Djuma Soundsystem, geremixt door Trentemøller, is weliswaar een fabuleuze opener met haar strakke progressieve breaks en de verwijzingen naar Sasha’s classic “Xpander” uit 1999, maar na een aantal tracks zakt het niveau behoorlijk in. Opvallend is dat Ravin ook in zijn housesessies gebruik maakt van ‘world music’ invloeden. Zo is de deep-house track “Daydream” van Massivan voorzien van prachtig vioolspel (gestreken door Mirko Pezzini) ala de Bliss sound (Music For Dreams label). De ‘wereldse’ invloeden komen pas echt naar voren bij de ‘gypsy house’ track van David Vendetta met Akram, “Unidos Para La Musica” genaamd. Deze track bevat een heerlijke Spaanse ‘gypsy’ achtige sound, waarbij de schreeuwerige vocalen zo mooi in de muziek vallen dat het helemaal niet storend werkt. Prachtige plaat voor de open minded houseliefhebber. Na de grote en bekende clubhit “Changes” van Chris Lake zakt het niveau terug naar een meer voor de hand liggende en vooral weinig creatieve sound, waarbij alle platgewandelde paden betreden worden. De muziek blijft weliswaar aardig om te horen, maar de spanning na het sterke begin wordt dus niet vastgehouden. De remix van Tom Novy voor “Lost” van Roger Sanchez valt vies tegen in vergelijking met ander recent remixwerk van Novy (denk aan zijn sublieme remix voor Nosferini’s “Sex” op Kingdom Kome Black). Overige tracks op deze CD die wel positief opvallen zijn: “Florence” van de Griekse progressive producer Dousk, die heerlijk ‘spacey’ (en ook trancey) klinkt en vooral goed in elkaar is gezet. Ook Mathew Dekay & Roob V laten zich gelden middels “Dubio”. Deze progressive track bevat een stoere deep-acid bassline en loopt soepeltjes door. De inhoud van de DVD hebben we niet meer bekeken, maar bevat beeld en geluid bij een modeshow (shoot at Punta del Este). Conclusie: deze CD kunnen we omschrijven als een gemiddelde aangelegenheid. Er gebeurt de weinig om echt voor langere tijd te kunnen boeien. Jammer, want het begin is veelbelovend. De gemiddelde kwaliteit is in orde, maar Ravin onderscheidt zich niet op “Fashion TV - Club Session”. Better luck next time.

 

Beoordeling: 7

 

 

    

Various: “This Is How We Lounge 2” (Sunshine Enterprises)

 Genre(s): Downtempo/ Broken Beats/ House/ Nu-Soul

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Soulseduction Vienna (www.soulseduction.com)

 Ondanks de wel erg cliché klinkende titel van deze compilatiereeks, is de inhoud op dit schijfje een stuk interessanter dan de naam doet vermoeden. Het draait in vrijwel alle gevallen om remixwerk. Zo wordt muziek van formaties als Madrid De Los Austrias (ook in combinatie met Richard Dorfmeister), Robb Scott, Champion Soul en Nigel Hayes op een prima manier door de mengtafel gehaald. Bijna al het materiaal op deze verzamelaar is de moeite waard, al valt de remix van onze favoriet Domu voor Robb Scott’s “Fallin’” ons nogal vies tegen. Al met al een release om zeker even een luisterbeurt te gunnen. Kijk op www.sunshine.at voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

  

Various: “Phil Asher Presents Jazz In The House” (Slip ‘n’ Slide)

 Genre(s): Soulful, Jazzy & Funky House

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Slip ‘n’ Slide Music (www.slipnslidemusic.com)

 Phil Asher aka Restless Soul is een ‘living legend’. Hij produceerde in het verleden al een enorme waslijst aan toptracks (voornamelijk remixen). Ook was hij betrokken bij beide albums van saxofonist Nathan Haines voor Chillifunk. Op deze 2-CD compilatie bevat, net als bij de ‘Still Music’ compilatie, disk één mix en is disk twee gevuld met 9 full length tracks (ongemixt). Het materiaal is zonder uitzondering van bovengemiddelde kwaliteit. Phil Asher gebruikt tijdens zijn mix nogal wat eigen werk (remixen), maar dit is alleen maar gunstig, want het is puur genieten tijdens de beluistering hiervan. Op de twee schijfjes vinden we producties en remixen door Yoruba Soul, Raw Artistic Soul, Kyoto Jazz Massive, Bah Samba, Roy Ayers, Peven Everett, Blaze en het briljante “Love Is On It’s Way” van Liquid People, onder hun projectnaam Danism (vocalen: Heidi Vogel). Kortom: meer dan genoeg om te ontdekken en vooral om van te genieten! Ondanks dat Phil Asher niet de beste mixer is, spreekt de CD alleen al om de ijzersterke tracklist aan! Kijk op www.slipnslidemusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

    

Joss Stone: “Introducing Joss Stone” (Virgin Records/ EMI) 

Genre(s): Soulful, Funky & Jazzy Pop

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: EMI Music

 Wat een onverwachte knaller is dit album van Joss Stone zeg! Na diverse chartsuccessen waren wij tot op heden nog niet geheel overtuigd van deze dame. Met dit nieuwe album steelt de jonge ‘diva’ echter zonder pardon onze harten. Haar aanstekelijke popmuziek bevat een zware dosis soul en gospel, maar ook funk en jazz zijn herkenbare ingrediënten. Joss Stone zingt met heel veel overgave en dat betekend dat ze veel schreeuwerige klanken brengt en regelmatig de (zang)piek blijft opzoeken. Bij de meeste zangeressen is dat irritant, bij Joss niet! Naast de single en ex-3FM Megahit “Tell Me ‘Bout It” staan er nog veel meer voltreffers op dit topalbum. Zo vinden wij “Girl They Won’t Believe It” een dankbare gift! Het huppel-ritme en de retro-soul klanken zijn fraai vertaald naar de hedendaagse pop en het zou ons niet verbazen als dit een single release gaat worden. Op “Tell Me What We’re Gonna Do Now” krijgt Joss Stone de steun van rapper Common. Ook deze track zou wel eens de radio opgeslingerd kunnen gaan worden. Kortom: dit door Raphael Saadiq (oprichter van de jaren 80 groep Tony! Toni! Tone!) geproduceerde album gaat zonder twijfel groot worden! Kijk op www.virginrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

  

Frankie Valentine: “The World Of What” (Sunshine Enterprises)

 Genre(s): Latin/ World Music/ Broken Beats/ Nu-Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Soulseduction Vienna (www.soulseduction.com)

Frankie Valentine kennen we eigenlijk alleen van zijn uitstekende deep-house productie met perfecte ritmes. Op dit album laat hij echter een ‘werelde’ sound horen waarbij hij voornamelijk uit de latin muziek put. Alles is uiteraard met elektronica geproduceerd, maar de muziek klinkt knap levendig. Op “The World Of What” staan in totaal 11 tracks die je echt moet ontdekken, want wij hebben eerst een aantal malen deze CD doorgespit voordat we ons aan een review durften te wagen. Na een track of vijf komen de eerste broken beats ritmes tot ons. Dit blijkt het vertrekpunt naar de wat meer dansbare nummers. Uiteraard weet Frankie Valentine binnen zijn producties weer de nodige fraaie accenten (lees: effecten) aan te leggen, zoals de dubby effecten in “Divorced From Reality”. Mooiste tracks vinden wij “Istanbul Via Bahia”, dat een prachtig eindstuk bevat met een fluit, maar ook “Where Shadows Meet” is een vermelding waard! Kijk op www.sunshine.at voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

  

Toco: “Outro Lugar” (Schema Records)

 Genre(s): Brazilian Jazz/ Samba/ Bossa Nova

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Lowlands Distribution (www.lowlands.be)

 Het Italiaanse Schema label stelt zelden teleur en met Toco worden we zelfs getrakteerd op één van de betere album releases van de laatste tijd. De Braziliaanse jazz van Tomaz Di Cunto aka Toco ligt bijzonder goed in het gehoor. Dit komt door de lekkere melodieuze deuntjes die je vrolijk maken. De vocalen (en soms ook de muziek) van Toco zijn te vergelijken met die van Celso Fonseca (Ziriguiboom label) en dan weet je dat het met de kwaliteit wel goed zit. Zijn ‘zachte’ stem steelt de muzikale noten waardoor een meerwaarde ontstaat. Rosalia De Souza en Coralie Clément zingen een noot mee op dit album, wat niet zo zeer voor een meerwaarde zorgt, maar toch zeker voor meer diversiteit. Conclusie: heerlijke zomerse release op Schema! Kijk op www.ishtar.it voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

    

The Dining Rooms: “Ink” (Schema Records)

 Genre(s): Nu-Jazz/ Vocal Jazz/ Jazzy Pop

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Lowlands Distribution (www.lowlands.be)

 The Dining Rooms zijn eindelijk terug met een nieuw album, hun vijfde inmiddels. De afgelopen periode hebben we wel mogen genieten van het tweede deel van “Versioni Particolari”, maar het heeft even geduurd voordat “Ink” klaar was. Wij hebben wel een idee waarom: Stefano Ghittoni en Cesare Malfatti zijn ambitieus en produceerden een kristalheldere sound waarbij jazzy impulsen een poppy inslag meekrijgen. De arrangementen zijn duidelijk fraaier verzorgd, maar ook de grotere zorg voor details is nadrukkelijker terug te horen in de muziek. De meesleepende songs zijn stuk voor stuk prima van kwaliteit, zoals we dat gewend zijn geraakt van dit duo. Het album bevat 6 vocale tracks en 5 instrumentale. Tracks als “Thank You?”, “Cobra Coral” en het AIR-achtige soundtrack muziekje “On The Beach” zijn wellicht de beste tracks op dit album. Dit is echt zo’n album dat per luisterbeurt beter wordt! Na alle moderne latin-jazz en nu-jazz albums op Schema is dit dus een aangemake verrassing. Kijk op www.thediningrooms.org of www.ishtar.it voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

  

Mario Biondi & The High Five Quintet: “Handful Of Soul” (Schema)

 Genre(s): Vocal Jazz/ Big Band Jazz/ Latin Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Lowlands Distribution (www.lowlands.be)

 Nog niet zo lang geleden bespraken we van dit gezelschap al een single met daarop de toptrack “Rio De Janeiro Blue”. Op dit album, die wij in LP (vinyl) vorm ontvingen, staan in totaal 11 dansbare jazz tracks, de CD versie zal 12 tracks bevatten. De unieke, ouderwetse stem van Mario Biondi moet je in het straatje van Frank Sinatra zoeken. “A Child Runs Free” is een fabuleuze opener die menig liefhebber van jazz zal doen ontroeren. Vooral de midtempo momenten zijn wat ons betreft erg goed. Deze tracks zullen het prima doen op de intieme dansvloer. Overige hoogtepunten: “This Is What You Are” en “Rio De Janeiro Blue”. Kijk op www.ishtar.it voor additionele informatie.

 

Beoordeling: 8

  

Various: “Highgrade Compilation Vol. 2” (Highgrade Records)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Astral Music

 De uiterst sympathieke Tom Clark, eigenaar van het Highgrade label, mixt hier de tweede labelcompilatie met ziel en zaligheid aan elkaar. We volgen dit label al een hele tijd en vonden de afgelopen jaren op iedere 12” single wel een sterke track. Nu is het dus weer tijd voor een terugblik op de laatste periode. Alle tracks op Highgrade zijn gelukkig al verschenen op vinyl, dus je kunt geliefde titels vermoedelijk makkelijk nabestellen. Op de tracklist staat onder andere het door ons geliefde “Wild Flowers” van SCSI-9 in de Tom Clark remix. Overig materiaal komt van uitstekende producers/ formaties als Tigerskin, Todd Bodine, Phage & Daniel Dreier, Jens Bond, Format: B,  Magnetic Base (hier 2x geremixt door respectievelijk Samim en Tanzmann & Stefanik) en Tom Clark zelf (we missen zijn topper “Meteor Im Eis”). Voor liefhebbers van kwaliteits minimal en tech-house is dit een niet te missen compilatie! Kijk op www.highgrade-records.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

  

Nneka: “Victim Of Truth” (Yo Mama’s Recording)

 Genre(s): Nu-Soul/ Hip-Hop/ Funk/ Dub/ Reggae

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Walboomers Music (www.walboomers.com)

 Nneka Egbuna werd in 1981 geboren in de kleine stad Warri in Nigeria. Ze zong daar in het kerk- en schoolkoor. Inmiddels is Nneka woonachtig in Duitsland, waar ze voor een professionele zangcarrière koos. De muziek van Nneka kun je indelen in het hokje nu-soul, maar dan wel met een ratjetoe van toegevoegde elementen uit hip-hop, funk en soms ook dub/ reggae. Invloeden in haar muziek variëren van landgenoot Fela Kuti tot Bob Marley en rappers als Mos Def, Talib Kweli, Mobb Deep en Lauryn Hill. Dit album kwam al in 2005 uit via Yo Mama’s Recording, maar is nu opnieuw opgepakt door de distributeur Walboomers. “Victim Of Truth” bestaat uit 16 tracks, waarvan het materiaal over het algemeen erg gemiddeld klinkt. Positieve uitschieter is toch wel de track “Material Things” dat ons doet denken aan een bekend commercieel hip-hop thema van Sean Paul. Kijk op www.nnekaworld.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

    

Robb Scott: “Afro Odyssey” (Sunshine Enterprises) 

Genre(s): Broken Beats/ Jazz Fusion/ Funk/ Nu-Soul/ World Music

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Soulseduction Vienna (www.soulseduction.com)

 Robb Scott bracht in 2003 de succesvolle single “Fallin’” uit op Sunshine Enterprise, waarop ook een Domu mix te vinden was. Deze track staat uiteraard ook in originele vorm op dit debuutalbum van Robb Scott. Deze getalenteerde producer en zanger heeft duidelijk een connectie met mensen als Roy Ayers, want die elementen horen we direct in zijn muziek terug. Naast zijn vele eigen vocale bijdragen, werkt Robb Scott samen met muzikanten als Josh Roseman, Jay Rodriguez en Jonathan Maron. Ook horen we gastvocalisten terug op dit album: Ellen McIlwaine, Jill Jones en Theasha Faison om precies te zijn. Tevens maakt hij gebruik van de ritmesectie van de band van (daar issie weer) Roy Ayers. We hebben hier zeer zeker met een interessant debuutalbum te maken. De soul, funk en jazz fusies zijn uiterst prettig in elkaar gezet op deze plaat en worden her en der aangevuld met ‘world’ invloeden (denk aan Cubaanse klanken en afro-sounds). Om op de fusion sound terug te komen: luister eens naar titeltrack “Afro Odyssey” om te horen wat Robb Scott allemaal in zijn mars heeft. De fraaie verwijzingen naar de fusion sound van eind jaren 70 zorgen voor veel luistergenot! Ook het gevoelige “Return To Earth (Your Time Is Up)” raakt ons, maar zo zijn er nog meer positieve voorbeelden op dit sterke debuut. Ga deze plaat ontdekken is ons advies. Puik album! Kijk op www.sunshine.at voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

    

Arts The Beatdoctor: “Transitions” (Unexpected Records)

 Genre(s): Jazz-Hop/ (Abstract) Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Rush Hour (www.rushhour.nl)

 Zo nu en dan komt er weer iets echt spectaculair nieuws uit Nederland. Bas Vermolen aka Arts The Beatdoctor is daar een voorbeeld van. Zijn briljante “Fragments E.P.” van vorig jaar hebben we hier grijs gedraaid en dan met name de track “Decreasing Daylight”. Nu volgt er dus een compleet album, wederom uitgebracht op het Unexpected label, waarop ook Pete Philly & Perquisite hun muziek releasen. De link is gelegd. Op dit album zingt Pete Philly liefst drie maal een noot mee. Bij de intro zet Pete Philly een kakkerig Engels dialect op, wat erg humoristisch gedaan is. Naast Pete Philly werkt Arts The Beatdoctor ook samen met The Proov, Skiggy Rapz en Sense. Het resultaat is een verbluffend goede plaat vol jazzy hip-hop en instrumentale jazz-hop. De diversiteit binnen de geschetste stromingen is enorm en daarom raden wij dit album met veel plezier aan! Deze producer zou internationaal wel eens flinke aandacht kunnen gaan krijgen. Volgens onze gegevens is deze plaat per 15 maart alleen nog uit op LP (vinyl). Het is dus wachten op de CD versie. Kijk op www.artsthebeatdoctor.com of www.unexpected-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Various: “Socialized Funk Beats” (Social Beats)

 Genre(s): Funky Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Social Beats (www.socialbeats.com)

 Het kleine, doch populaire Social Beats label (uit Nederland) brengt in navolging van “Socialized Jazz Beats” (2006) nu ook een ‘funk’ editie uit. “Socialized Funk Beats” bevat 13 uiteenlopende tracks uit de stal van het label. Dit betekend dat formaties en producers als Phil Martin en de nieuwkomers Tim Wood, The Soul Snatchers, AIFF het grootste gedeelte van de tracklist voor hun rekening nemen. Opvallend is de constante kwaliteit van dit label en het begint er toch echt op te lijken dat Social Beats internationaal gezien een naam van betekenis mag zijn! Beste track is volgens ons de Phil Martin remix voor The Auratones’ “Samba For Letty”. Voor alle liefhebbers van de Wicked Jazz Sounds en Supernatural feesten is dit verplichte kost. Kijk op www.socialbeats.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Manmade Science: “One” (Philpot Records)

 Genre(s): (Deep) House/ Jazz/ Funk/ Soul

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Word & Sound (www.wordandsound.net)

 Manmade Science is een driemansformatie bestaande uit Michel Baumann, Nik Reiff en Benjamin Lieten. Op hun debuutalbum “One” krijg je vooral ingetogen housemuziek te horen met invloeden uit de jazz, soul en funk. Dit alles wordt aangekleed met een vernuftige elektronica (lees: met computers gemaakte) begeleiding. De muziek op “One” is nogal divers. Ieder nummer heeft een geheel eigen geluid. Men maakt dikwijls gebruik van warme keys en blazers (saxofoon) in de muziek en speelt daar voldoende mee. Soms klinkt de muziek echter wat monotoon, maar dit werkt niet zo storend eigenlijk. Eigenlijk vallen er maar weinig tracks op, waardoor we niet echt een winnaar kunnen aanwijzen. Dat is ook eigenlijk niet te doen met deze enorme diversiteit aan invloeden. De track die ons het meest bij blijft na één luisterbeurt is “You’re My Heart”, die erg prettig in de oren door de lekkere ‘mellow organ’ sounds. Dit is echt een album waar je even rustig voor moet gaan zitten. Kijk op www.philpot-records.net voor meer informatie.


Beoordeling: 7

        

Cortney Tidwell: “Don’t Let Stars Keep Us Tangled Up” (Ever)

 Genre(s): Country Blues/ Folk Rock/ Experimental

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Ever Records (www.everrecords.com)

 Zangeres Cortney Tidwell kennen we relatief kort. De titeltrack van dit album “Don’t Let Stars Keep Us Tangled Up” ging pas geleden nog door de mixer van Ewan Pearson. Een remix die wij bespraken op onze review pagina voor single releases. Op die single stond ook de prachtige originele versie. Nu hebben we het hele album in handen en kunnen we melden dat het gehele album vol staat met ijskoude, doch emotionele songs. IJskoningin Tidwell heeft een stem die je zou kunnen omschrijven als een kruising tussen Björk en Sinéad O’Connor. Haar stem klinkt kil en koud, vol dramatiek en vooral emotierijk. Helaas wordt het schreeuwende zingen na een aantal tracks erg irritant. Zelfs de prachtige experimentele ambient achtige sounds kunnen hier geen verandering in brengen. Titeltrack “Don’t Let Stars Keep Us Tangled Up” is het mooiste moment dat dit album te bieden heeft. Wij denken dat deze plaat alleen zal aanslaan bij fans van de eerdergenoemde Björk en Sinéad O’Connor, maar wellicht ook bij liefhebbers van de ‘Celtic’ sounds. Kijk op www.everrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

      

Freestylers: “Adventures In Freestyle” (Against The Grain)

 Genre(s): Breaks/ Hip-Hop/ Pop/ Rock/ Drum & Bass/ Downtempo/ House

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Against The Grain (www.againstthegrainrecords.com)

 Het succesverhaal van de Freestylers krijgt met dit nieuwe album een vervolg. De groep is voor de meer underground luisteraar al lang door het ijs gezakt, maar wij besloten toch om een rustig te gaan zitten voor deze nieuwe langspeler. Opvallend is dat de Freestylers de oorspronkelijke breaks steeds meer beginnen te vermengen met invloeden uit de hip-hop, rock en pop. Deze vernieuwing zal duidelijk niet door iedere fan van hun oudere materiaal opgepakt worden. Wij moeten eerlijk bekennen dat we de muziek niet slecht vinden, maar het is allemaal wat te ‘vrijblijvend’. We missen de echte uitschieters! De single “In Love With You”, die rete commercieel klinkt, is veelvuldig te horen geweest op de bekende radiozenders en laat horen dat de Freestylers blijkbaar op zoek waren naar een vervolg op de charts topper “Push Up”. Gelukkig komt er zo nu en dan nog een onvervalste tracks voorbij in de oude stijl zoals de “Jump In Twist”, dat ook nog eens bol staat van de reggae/ dub invloeden. Verder staan er op het album nogal wat missers en ‘net-nietjes’. Kortom: Freestylers lijken zoekende naar de juiste toon. Kijk op www.againstthegrainrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

      

Moby: “Go - The Very Best Of Moby (Remixed)” (Mute Records) 

Genre(s): House/ Trance/ Breaks

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: EMI Music

 Na het vorig jaar uitgebrachte ‘best of’ overzicht van Moby is er nu ook een album verschenen vol met uitstekende remixen voor zijn vele ‘classics’. De remixen vallen allemaal te categoriseren binnen de house en trancesector. Katcha (Hooj Choons), Vitalic, Trentemøller, Sandy Rivera (Defected), Murk, Mylo, Steve Angello, Armand van Helden, Olav Basoski, Ferry Corsten, Rollo & Sister Bliss (Faithless), Bob Sinclar, CJ Bolland en Push; allemaal weten ze wel raad met het bronmateriaal van Moby. De resultaten zijn allemaal vermakelijk en kwalitatief goed, maar klinken her en der toch wat gedateerd. Dit doet echter niets af aan de vermakelijkheid van dit schijfje! Kijk op www.moby.com voor meer informatie.


Beoordeling: 7,5

      

Dalindèo: “Open Scenes” (Ricky-Tick Records)

 Genre(s): Nu-Jazz/ Cinematic Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Lowlands Distribution (www.lowlands.be)

 Dit album van het gezelschap Dalindèo werd vooraf gegaan door enkele singles op ditzelfde Ricky-Tick label, dat ook al het album van The Five Corners Quintet uitbracht. Dalindèo klinkt soms als Koop, dan weer als 4hero. Die vergelijkingen klinken vreemd, maar deze nu-jazz sound heeft vergelijkingen met het verleden, maar dus ook met het heden. De tropische tinten, de soulful akkoorden, de zoete gitaarspelletjes, de diverse blaasacties en uitstekende ritmiek; al deze ingrediënten worden op dit album samengekneed tot een uitstekend eindresultaat. Beste track: afsluiter “Solifer-Lento”, een cinematische jazz trip! Prachtig! Nadeel: de vocaliste is echt van een enorm matig niveau! Ze lijkt qua stem op de zangeres van Jazzamor, maar dan met een nog slechtere Engelse uitspraak. Kijk op www.dalindeo.com of www.ricky-tick.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

      

Various: “Label Compilation 04” (Pulver Records)

 Genre(s): House/ Disco/ Funk/ Broken Beats/ Downtempo

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Our Distribution (www.our-distribution.com)

 Op label overzicht #4 van Pulver Records is het weer genieten geblazen. Er komen onder andere goede tracks voorbij van Icasol feat. Capitol A, Sam Irl, Erik Sumo en Dublex Inc. De sound op de compilatie is nogal divers, zo klinkt de bijdrage van Sam Irl als een eigentijdse ‘take on’ Prince met “Sexy M.F.” en worden de jazzy keys op de broken beats track “Twos” van Telesfor ineens vergezeld door rauwe basslines. De Swag mix tenslotte voor “Slack Society” van Dublex Inc. feat. Alice Russel staat als een huis; een heerlijke housemix met een losse ritmiek en treffende, doch simpele key-akkoorden. Kijk op www.pulver-rec.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

      

Various: “The Sound Of Still Music (Chicago)” (Slip ‘n’ Slide)

 Genre(s): (Deep) House

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Slip ‘n’ Slide Music (www.slipnslidemusic.com) 

Wat een geweldig initiatief is dit zeg! Slip ‘n’ Slide somt middels deze compilatie de ijzersterke, liefdevolle en soulful sound van Still Music (label uit Chicago) op. De eerste disk is gemixt en omvat 14 tracks, waarvan er op de tweede disk een 10-tal in full length vorm (ongemixt) worden herhaald. De toffe remixen door Jimpster voor respectievelijk Patchworks Ginger Xpress en Delano Smith feat. Diamondancer zijn wellicht de beste momenten op deze compilatie, gevolgd door de Phil Asher versie voor Isoul 8‘s “On My Heart”, dat de zwoele soul vocalen van Paul Randolph bevat. Om nog terug te komen op de Jimpster remix voor Delano Smith: de spoken word vocaliste Carolyn Ferrari aka Diamondancer werd vorig jaar, vermoedelijk als gevolg van deze track, ook opgeroepen om een track in te zingen/ spreken voor Jimpster’s laatste album “Amour”, te weten de track “A Love Like This”. Wie van hele melodieuze housemuziek houdt met een lieflijke soulvibe is bij deze 2-CD aan het juiste adres! Kijk op www.slipnsliderecords.com en www.itstillmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

De-Phazz: “Days Of Twang” (Phazz-A-Delic)

 Genre(s): Easy Listening Jazz/ Nu-Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Walboomers Music (www.walboomers.com)

 Pit Baumgartner en de zijnen zijn weer terug met een nieuw album. “Days Of Twang” is de eerste langspeler sinds het in 2005 verschenen “Natural Fake”. Wat is er veranderd? Pit Baumgartner heeft zijn eigen label opgezet, waarop dit nieuwe album nu dus ook verschijnt. Phazz-A-Delic bracht overigens eerder al een De-Phazz DVD uit. Op “Days Of Twang” vinden we lekkere easy listening jazz met tropische (latin en dub), kitscherige (lees: retro) en funky inslag. Kortom: de kruiden die de formatie altijd al in haar gerechten verwerkte. De 16 tracks op “Days Of Twang” zijn allemaal prima van kwaliteit, zonder ergens een uitschieter op te merken. Conclusie: dit is niet het beste materiaal dat ik van de formatie heb gehoord, maar zeker een dikke voldoende waard. Kijk op www.phazzadelic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

      

Various: “Pickadoll’s By John Dahlbäck” (Pickadoll) 

Genre(s): Tech-House/ Minimal/ Techno

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Intergroove (www.intergroove.de)

 John Dahlbäck moet één van de meest productieve mensen binnen de dancescene zijn. De vele tracks van deze producer worden onder diverse aliassen en via grote labels uitgebracht. Deze mix voor zijn eigen Pickadoll label, waarop hij onder andere een compleet album (“At The Gun Show” genaamd) uitbracht, bevat 14 redelijke tot goede bijdragen. Het is bijna een nieuw eigen album, want bij veel van de tracks is John zelf betrokken. Zijn muziek is voornamelijk te vangen met de term tech-house, maar invloeden uit de electro, minimal, disco, elektronica, retro house en techno zijn hem ook niet vreemd. Kortom: een boeiend verslag van kwaliteitshouse! Beste track komt niet van John Dahlbäck zelf, maar van Sébastién Léger. Zijn “Little Bug” heeft een spastisch klinkende melodie die enorm aanstekelijk werkt! Kijk op www.pickadoll.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

      

Various: “Eclectic Beatz 2 By DJ Hardwell” (Digidance)

 Genre(s): Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

 Wie van de meer platte electro-house houdt, komt met deze tweede “Eclectic Beatz” compilatie goed aan haar/ zijn trekken. DJ Hardwell mixte voor deze gelegenheid 20 aardige tot minder sterke tracks aan elkaar waarbij alleen de bijdragen van Green Velvet en de remixen van Switch (voor respectievelijk MYNC Project en voor Coldcut & Rootz Manuva) en Steve Angello echt van naam zijn (kwalitatief echter matig). Het is niet dat deze mix CD echt slecht is, maar de gebrachte sound is zo voorspelbaar! Het lijkt alsof veel producers pas net achter de knoppen plaats hebben genomen en met wat copycat gedrag snel willen scoren. Denk bijvoorbeeld aan die kenmerkende latin-house ritmiek die keer op keer gebruikt wordt. Kortom: dit is geen muziek om over naar huis te schrijven. Wat overblijft is een aardige mix compilatie die de meer commercieel ingestelde danceliefhebber zeker zal waarderen.

 

Beoordeling: 6

      

Various: “Balance 011 - Luke Fair” (EQ Recordings)

 Genre(s): Deep-House/ Tech-House/ House

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Astral Music

 Deel 11 uit de geliefde “Balance” serie is een feit. Na succesvolle edities door grootheden als Anthony Pappa, Chris Fortier, Jimmy van M., James Holden en Kasey Taylor is het nu de beurt aan Luke Fair (bekend van zijn releases op Bedrock) om te schitteren. De compilatie vangt aan met een fraai gekozen ‘introductie’ van Voom:Voom met “Vampire Song”, een ingetogen sfeermaker met klanken die doen denken aan AIR, aangekleed met ingetogen breakbeats. Daarna gaat direct de vlakke bassdrum erin met de King Britt mix voor Rich Medina’s “Can’t Hold Back”. Gedurende de gehele mixcompilatie laat Luke Fair je merken dat hij het woord ‘sfeer’ zeer goed heeft begrepen. Zijn bijzonder goede platenkeus past precies binnen deze serie en dat is een compliment waard. Nog even een greep in de bak van namen waarvan materiaal op de twee schijfjes te vinden is: Tiger Stripes, Humate, Wamdue Project, Julien Jabre, Tom Novy, Alexander Kowalski feat. Joris Voorn, Francois K, Timewriter (geremixt door Ian Pooley), 16 Bit Lolita’s en Elektrochemie LK. Kortom: er is genoeg kwaliteit op deze 2-CD aanwezig om van te kunnen genieten voor een langere periode. Kijk op www.stomp.com.au/eq of www.lukefair.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Various: “Electro Food: 1” (Alphabet City) 

Genre(s): Electro-House/ Tech-House

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Rough Trade Arvato

 Electro Food’ is een nieuw concept van Alphabet City, dat bij de eerste editie twee disks omvat. Op disk één vinden we enkel ongemixte tracks, disk twee is vakkundig aan elkaar gemixt door Tobias Lützenkirchen. Je moet de muziek op deze CD’s dan ook zoeken in de hoek van de sound van deze bijzonder productieve man op het snijvlak van electro-house en tech-house. De bekende namen vliegen je om de oren: Oxia, Sebastien Leger, Gregor Tresher & Guy Gerber, Eyerer & Chopstick, Booka Shade, Swen Weber, M.A.N.D.Y., Thomas Schumacher, Pig & Dan en Lützenkirchen (onder diverse aliassen) zelf leveren verantwoord materiaal af, al kan deze compilatie ons in de breedte niet bepaald bekoren. Kijk op www.alphabetcity.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

      

Various: “Back In The Box By Joey Negro” (NRK Music)

 Genre(s): House Classics

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: NRK Music (www.nrkmusic.com)

 Als je denkt dat je alle classics wel zo’n beetje zijn gecompileerd de laatste jaren, dan heb je het behoorlijk mis. Dave Lee aka Joey Negro bewijst met deze mix vol house classics dat je met kennis en kunde nog steeds kunt vlammen met oude platen. De mix omvat 17 tracks met bijdragen van Mood II Swing, LFO, Fast Eddie, Faze Action, Underground Resistance, R Thyme, Eddie “Flashin’” Folkes en ga zo maar door. Het levert een vermakelijke luistertrip op met enkele ‘hé, die heb ik lang niet gehoord’ momenten, maar ook onbekender materiaal, wat deze compilatie des te interessanter maakt. Echt gaaf zijn de bijdragen van Underground Resistance met “Jupiter Jazz”, een prachtige sfeervolle technotrack met koorstemmen, typerende UR-synths van begin jaren 90 en toffe acid-klanken, maar ook LFO’s “LFO” (Warp release) staat nog steeds als een huis! Kijk op www.nrkmusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Real: “Realized - The Remixes” (Smooch Records)

 Genre(s): Jazz-Funk/ Jazz-Dance/ Jazzy House/ Broken Beats

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Pinnacle (UK)

 Real bestaat uit Louise Pollock en Winston Rollins. Hun sound heeft sterke gelijkenis met de jazz-dance en jazz-funk van groepen als Incognito. Op dit remix album vinden we een elftal remixen van vele ons onbekende namen; Yam Who?, Mark de Clive-Lowe, Derrick McKenzie (van Jamiroquai) en M-Swift uitgezonderd. Het zijn remixen voor hun materiaal van het album “Give Me A Reason” (2005). Beste track is met grote afstand de remix van Mark de Clive-Lowe voor “Never Never” die we pas geleden ook al als 12” single bespraken. Een bijzonder sterke jazz-dance meets broken beats fusie! Verder krijg je veel jazzy house en jazz-funk op je bordje. Opvallend is de ‘Ezrol remix’ voor “Star” met een wat snelle clubgroove. Het nummer klinkt heerlijk, maar heeft door de vreemde ritmiek ook iets weg van de euro-dance begin jaren 90, echter wel fraai en muzikaal weergegeven. Kijk op www.myspace.com/smoochrecordsuk of www.real-home.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Sleep Walker: “The Voyage” (Village Again)

 Genre(s): Nu-Jazz/ Jazz Fusion

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Village Again (www.v-again.co.jp/village)

 Dit Japanse label heeft al flink wat sterke releases op haar naam staan. Dit nieuwe nu-jazz/ fusion album van Sleep Walker mag er ook weer zijn! Ze noemen zich een avant-garde jazzband, bestaande uit leden Masato Nakamura, Hajime Yoshizawa (die je kunt kennen van de track “Endless Bow”), Tomokazu Sugimoto en Nobuaki Fujii. De mannen hebben op z’n zachtst gezegd hun instrumenten goed onder controle! Wat een noten vliegen er door je speakers! Wow! De langgerekte tracks zitten vol met razendsnel spel op de diverse instrumenten en zullen zonder twijfel ook live ten gehore gebracht worden. Op dit album maken de heren gebruik van de diensten van vocalisten Bembe Segue, Yukimi Nagano en Pharoah Sanders. Niet de minste namen dus! Voor mensen die van lekkere vlotte en dansbare nu-jazz houden met her en der (top class) vocalen is dit een uitstekend album! Beste track: het uptempo “Kaze”, dat qua pianospel uitzonderlijk goed gespeeld wordt. Kijk op www.sleepwalker.in of www.v-again.co.jp/village voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Hajime Yoshizawa: “Hajime” (Village Again)

 Genre(s): Easy Listening Jazz

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Village Again (www.v-again.co.jp/village)

 Als je nou echt eens wil bijkomen op de bank met een rustig muziekje op de achtergrond, dan is de easy listening sound van Sleep Walker groepslid Hajime Yoshizawa echt iets om te checken. Zijn rustieke luisterjazz is weliswaar prachtig, maar is zeker niet voor ieder moment van de dag even geschikt. Overdag zou je in slaap kunnen vallen bij dit soort muziek. De ritmes zijn het ene moment heel erg op de achtergrond, het andere moment zijn ze wat nadrukkelijker aanwezig. Het zijn vooral de piano en (in mindere mate) de basgitaar die overuren maken. Her en der wordt het pianospel aangekleed met blazers, maar veel additionele elementen hoef je hier niet te verwachten. Desalniettemin een prachtige plaat om bij weg te dromen! Jazzfood van de bovenste plank! Kijk op www.v-again.co.jp/village voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Thes One: “Lifestyle Marketing” (Tres Records)

 Genre(s): Abstract Hip-Hop

Bron: 2-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Tres Records (www.tresrecords.com)

 Chris Portugal aka Thes One kennen we van zijn sublieme track ”Yacht Club”, welke we hoorden op Mark Farina’s “Mushroom Jazz 5” mix compilatie in 2005. Dit conceptalbum is gebaseerd op ‘commercial jingles’ van Herb Pilhofer. Thes One geeft op fraaie wijze zijn eigen draai aan het basismateriaal. Al het basismateriaal is verzameld op de bonus disk, maar uiteindelijk draait het allemaal om disk 1. De abstracte, instrumentale hip-hop sound van Thes One is ijzersterk en zal door vele liefhebbers op handen gedragen worden. De leuke klankenspelletjes en vele samples kleuren de muziek fabuleus in, maar het zijn vooral de beats die je motiveren. Luister eens naar “Hy-Vee” en dan weet je precies wat ik bedoel! Kijk op www.tresrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

      

Various: “Perlen 5 By Thomas Schumacher” (Plantage 13)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House/ Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Intergroove (www.intergroove.de)

 Deel 5 uit de “Perlen” reeks bevat 18 ‘parels’, als we Thomas Schumacher mogen geloven. Helaas leert de praktijk anders. Net als al die andere minimal, electro-house en tech-house mixcompilaties die gekoppeld zijn aan een label, ga je gewoon een stukje creativiteit missen. Het is immers vaak veel leuker voor de luisteraar om een divers aanbod van diverse labels te horen. Is deze compilatie dan zo matig? Nee, helemaal niet, maar we willen de beperkingen van dit soort concepten nog maar eens extra aanstippen. Ondanks prima platen van onder andere Dapayk & Padberg, The Knife, Stephan Bodzin, Booka Shade, Alex Bartsch, M.A.N.D.Y. en Thomas Schumacher zelf is dit een beperkt te nuttigen overzicht van gemiddeld tot goed materiaal. Kijk op www.plantage13.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

      

Dopplereffekt: “Gesamtkunstwerk” (Clone Classic Cuts)

 Genre(s): Electro/ Techno

Bron: CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Clone Distribution (www.clone.nl) 

De muziek op dit concept album is eigenlijk een bundeling van twee 12”es op het Dataphysix label uit Detroit. De tracks zijn destijds in 1995 uitgebracht en werden nauwelijks opgemerkt, maar hebben achteraf gezien (mede) de electro revival van eind jaren 90 ingeluidt. Daarom heeft Clone de in totaal 15 tracks opnieuw als CD en LP release uitgebracht. De muziek van Dopplereffekt is grotendeels gebaseerd op de electro van Kraftwerk, maar ook voor een lekker potje techno draait het gezelschap de hand niet om. Het sublieme “Rocket Scientist” met de spooky synthpads op de achtergrond is een voorbeeld van de top techno van de formatie; diep, duister en dreigend! “Voice Activated” herkennen we nu van een oude Dave Clarke mix CD voor !K7 (als we ons niet vergissen de “Electro Boogie” serie). Na beluistering van alle 15 tracks, kunnen we met zekerheid zeggen dat deze muziek het vertrekpunt is geweest voor de electro revival eind jaren 90, want we herkennen heel veel elementen uit muziek van een latere datum. Dat zegt genoeg! Echte classics dus! Kijk op www.clone.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling 8,5

      

Various: “Zillion 15 - Obscurity” (Digidance)

 Genre(s): Trance/ Club-Trance

Bron: 3-CD

Rubriek: 3/2007

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

 Deze CD is ondanks het deels commerciële karakter toch zeker geen zwaktebod. De tracklist bevat nogal wat simplistische platen, maar ook sterk materiaal van mensen als Cosmic Gate, Armin van Buuren (geremixt door Sander van Doorn), 4 Strings, M.I.K.E. en Marco V. De geijkte namen dus. Na twee mix CD’s volgt nog een additionele schijf met classics. Hierop worden flauwe club-trance klassiekers van R.O.O.S., Fiocco, Milk Incorporated en DJ Jean afgewisseld met lekkere platen van (wederom) Marco V, Carlos en Rank 1. Qua kwantiteit dus genoeg om te beluisteren, echter de kwaliteit valt soms wat tegen.

 

Beoordeling: 6

 

Archief CD-recensies & VINYL-recensies