Mei 2002

The Timewriter: “Days Of A Lonely Sailor” (Plastic City)

Genre: Deep-House

Datum: 5/2002

Na 4 jaar geen album uitgebracht te hebben, is hier dan eindelijk het derde album van The Timewriter. Na de alom geprezen albums “Letters From The Jester” uit 1997 en “Jigsaw Pieces” uit 1998 zijn op deze CD de ervaringen van de afgelopen 4 jaar verzameld. Dit 15 tracks tellende album stelt op geen enkele wijze teleur. Aan het album werkten onder andere Terry Lee Brown jr., Jay en Sid Thomson mee. Het is een gevarieerd geheel met groovy house, soms met inbreng van vocalen en diepere tech-house getinte producties of elementen. De producties klinken vooral luchtig: de beats rollen heerlijk voort en de vaak ijzersterke melodielijnen zorgen ervoor dat dit album zeker aan zal slaan bij deep-house fans! De tracks zijn vrijwel allemaal van een subliem niveau en daardoor zijn er niet echt winnaars op dit album aan te wijzen. Toppers op het album zijn onder andere “Space For Lovers”, dat opvalt door de ruimtelijke productie (wat overigens wel vaker voorkomt op dit album). De diverse geluiden hebben veel echo effecten meegekregen wat voor een fraaie afwerking zorgt. “Can’t Sleep” rolt ook prima voort met mooie inbreng van Fender Rhodes en lekkere additionele klankenpartijen.  Het album bevat ook enige downtempo producties, vaak van een korte tijdsduur. Hiervan is “So Fragile” (On My Own) een prachtig voorbeeld. Ik heb toch één opmerking: de melodielijn in “Power To The People” lijkt gekopieerd te zijn uit Sven van Hees’ topproductie “Islamorada Fishing Company”. Concluderend is dit een album om zeker in de gaten te houden! Over de releasedatum heb ik helaas nog geen informatie. Bezoek geregeld www.astralmusic.com voor de laatste informatie.

Various: Another Late Night 5, By Groove Armada (Azuli/ Treacle)

Genre: Various (Downtempo, Soul, Funk, Rap & House)

Datum: 5/2002

Na het enorme succes van hun eigen album “Goodbye Country (Hello Nightclub)”, werd het tijd voor de heren van Groove Armada om de favoriete platen uit de privé collectie te verzamelen op een CD. De ALN-serie is inmiddels een begrip geworden door onder andere zeer geslaagde edities van Zero 7, Rae & Christian en Fila Brazillia. Het 18 tracks tellende album valt op door de enorme diversiteit. Stijlen als soul, funk, rap, downtempo, breakbeats en house zijn allemaal vertegenwoordigd op dit schijfje. Op de compilatie zijn tal van klassiekers te vinden zoals Mr. Fingers met “Can You Feel It”, één van de meest invloedrijke housetracks uit de beginperiode (uit 1986 als ik het niet verkeerd heb). Veel liefhebbers zullen deze CD dan ook kopen voor dit nummer! Een sterke zet van de verzamelaars dus! Ook legendarische artiesten als Aretha Franklin en Roy Ayers komen voor op deze CD. De acapella van Jeru de Damaja’s “Ya Playn’ Yaself!” wordt moeiteloos gestrooid over Roy Ayers’ toptrack “The Memory” wat verdraaid goed klinkt! Groove Armada zelf is verantwoordelijk voor de begintrack, een soort intro met een leuke pianomelodie. Ook verzorgen de heren een remix voor een track van Rae & Christian feat. Pharcyde “Let It Go”. Concluderend kunnen we stellen dat Groove Armada met deze compilatie zeker zo goed voor de dag komt als de voorgaande delen. Mijn aanbeveling is dan ook om deze CD met prioriteit te gaan beluisteren in je platenzaak! Op www.astralmusic.com is meer informatie te vinden over deze CD.

Various: “Now & Wow #3”, By DJ’s Lacroix & Roog (Basic Beat)

Genre: Groovy, Soulful House & Garage

Datum: 5/2002

Na de succesvolle tweede editie van de Now & Wow compilatie is hier weer een voortreffelijke nieuwe dubbelaar! Ditmaal mogen DJ's Lacroix en Roog ieder een schijfje voor hun rekening nemen. De mixen vallen op door het zomerse gevoel. DJ Lacroix, resident op de Now & Wow avonden, brengt ons heerlijke groovy house klanken met wat hier en daar wat techy en proggy invloeden. De platenkeus op de eerste disc is zeer goed te noemen. DJ On valt op met het prachtige "Supersexy Girl", een waardige titel voor zo'n nummer! In het nummer "Vibe Of Drums" van Little Exuma komen weer die pakkende Detroit synths van de Inner City hits tevoorschijn, een lekker nummer om wreed op uit je dak te gaan in een zaal! Het bekende, maar sublieme "Thrill Me" van Junior Jack komt ook nog voorbij en past prima tussen de rest van de platen. De geweldige trommelremix van Blackwatch's "Foreshadow" door John Creamer & Stephane K komt later in de set maximaal tot zijn recht. Ook "Take Control" van Sono krijgen we te horen, maar die had wat mij betreft wel weggelaten kunnen worden, die hebben we nu wel genoeg gehoord! Op de eerste disc staat ook nog een bonustrack met de melodielijn van Barrio Debajo's "Gotta Let Yourself Go". DJ Roog opent de tweede disc met die fantastische plaat van Röyksopp "Poor Leno", een track die je over een paar jaar nog steeds kunt opzetten (kwaliteit!). Het bekende "At Night" van Shakedown is nog zo'n prima track om het zomerse gevoel op te wekken en wordt al geruime tijd op ID&T Radio gedraaid. De mix van Roog bevat hele diverse tracks. Buiten groovy house en garage komen ook lekkere latin getinte housenummers voorbij (heel fijn overigens). Een goed voorbeeld daarvan is "Carribean Soul" van DJ All Star (nee, niet die bekende TV persoonlijkheid van de Snorkels). De Hardsoul remix van Roog en zijn broeder voor Todd Terry's "Enough Is Enough" is ook prima in orde. De Joey Negro remix van Jakatta's "So Lonely" lijkt overduidelijk te zijn gebaseerd op de progressive topper "Mindcircus" van Way Out West! Ook het bekende "Funk-a-Tron" van Robbie Rivera is erg lekker. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze 2-CD een prima begin van zomer inluidt! Ga hem dan ook op zeker halen in je platenzaak!

Monte La Rue: “Interludia” (Cinq Etoiles)

Genre: Lounge/ Downtempo

Datum: 5/2002

Na tal van intro’s en outro’s op zijn verzamel CD’s, vond Monte La Rue het tijd voor een solo album. Het resultaat is verbluffend goed! Het album van deze in België geboren Amsterdammer draagt een enorme dosis aan sfeer en emotie uit. Ook het zomerse aspect wordt overduidelijk belicht! Als je Monte La Rue’s muziek hoort weet je dat deze man een enorm brede smaak en veel ervaring heeft, getuige de vele elementen (en instrumenten) en vele stijlen! Het dertien tracks tellende album bevat eigenlijk geen echte tegenvallers, meer sublieme songs! Neem bijvoorbeeld de track “Rhinestone Heart”, een prachtige sfeervolle kraker met een treffende basismelodie, veel additionele klankpartijen, een vrouwenkoortje, saxofoonspel, gitaarspel en ga zo maar door! Hier is duidelijk over nagedacht! “1000 Islands” is van een even grote schoonheid. Wat een fantastische Fender geluiden, die overigens veelvuldig voorkomen op het album, dit is gewoon enorm genieten geblazen! Ook hier wordt de basismelodie weer ondersteund door gitaarspel(en) en een fluit! Ook “Solitaire” is zo’n prachtige emotionele parel op het album, maar is net iets monotoner in vergelijking met de twee eerder genoemde tracks! Andere toptracks op dit album zijn “Tijuana Motel” dat opvalt door de grote inbreng van de trompet en “Flowerhead” met de aparte beats en mooie sfeervolle geluiden. Al met al is dit een absolute ‘essential’ voor iedere downtempo-, lounge- en bovenal muziekliefhebber! Het is een album dat uitermate geschikt is voor de zomer en gegarandeerd een hele lange houdbaarheid heeft! Voor meer info kun je de site www.cinq-etoiles.nl bezoeken. Ook op www.id-t.com vind je enige informatie over dit album en kun je hem binnenkort bestellen (release is in juni 2002). Monte La Rue heeft samen met Ernest Bonzet een radioshow op ID&T Radio, genaamd Deluxe, waar je iedere zondagavond tussen 22.00 uur en 24.00 uur kunt genieten van Monte’s persoonlijke smaak! Ga deze CD opzeker scoren, het is een zware aanrader!

Various: “Deep Ibiza Vol. 1”, By Richard les Crees (! Records)

Genre: Deep-House

Datum: 5/2002

Dat er aan het party-eiland Ibiza veel compilaties verbonden worden is al lang bekend. Deze nieuwe compilatie onder de naam Deep Ibiza is gevuld met heerlijke deep-house klanken. Richard les Crees zocht 13 aangename sfeerbuilders bij elkaar waarvan 2 eigen producties (waarvan 1 remix door Todd Edwards). De CD begint heel sterk met de track “Aquatic” van Julius Papp & Dave Warrin. Het !-label, bekend van de sublieme Kevin Yost releases, komt natuurlijk ook met enige tracks van Yost zelf. De samenwerking van Yost vs. Funk “The Way You Are” is zeer subtiel en doeltreffend te noemen. Later op de CD komt Yost met nog een track aan bod, “Spring Again”, die ik persoonlijk niet zo bijzonder vind. Het prachtige “Horn-E” van USB is een andere topper op deze compilatie, het doet me sterk denken aan Racoon’s “E Luande”. Het heeft een schitterende melodielijn met een tropisch sfeertje! Ook Richard les Crees overtuigt met zijn track “Chanikaa”, dat wordt gedomineerd door veel akoestische inbreng. De Todd Edwards remix van “La La La”, nog een track door Richard les Crees, klinkt erg Braziliaans en ligt heerlijk in het gehoor. De bijdrage van Pepper Digs, “Shiny Eye Stars”, klinkt wat luchtiger en meer richting soul. Kortom: de CD biedt genoeg variatie om voor een langere tijd te kunnen boeien. De mix luistert lekker weg zonder al te moeilijke overgangen. Voor deep-house fans is dit sowieso een CD om niet te missen! Ga hem luisteren in je platenzaak en overtuig jezelf! Op www.astralmusic.com is meer informatie te vinden over deze compilatie.

Various: “Cavo Paradiso 02: The Sound Of Mykonos” (Azuli)

Genre: Funky & Soulful House

Datum: 5/2002

Tussen het grote aanbod van verzamel CD’s komen zeer regelmatig concepten voor die te maken hebben met trendy vakantiebestemmingen (denk aan de overvloed aan Ibiza compilaties). Deze CD “Cavo Paradiso 02” is gebaseerd op het partygevoel van het Griekse eiland Mykanos. De CD bevat een selectie aan funky house tracks met US-garage en wat filter disco invloeden. Het is een beetje de stijl die DJ Roog in Nederland vertegenwoordigd. De CD opent met een prima track van Ad Finem, genaamd “If You Call”. Uiterst funky is de track “Hypnotising” van Kid Crème en het bekende “Clumsy Lobster” van Ernest Saint Laurent (dat veel op ID&T Radio te horen is) is al even fraai! “Alfie’s Groove” van Stereo is meer een funky deep-house track met aanstekelijke melodielijnen (onder andere Fender Rhodes), een absoluut hoogtepunt op deze disc! Ook het overige aanbod van tracks op deze CD is niet verkeerd, maar kan ik niet echt bijzonder noemen. Concluderend kan ik stellen dat dit een prima CD is met een lekker zomers gevoel, maar met te weinig echte hoogtepunten. Ga hem in je platenzaak checken en vorm je eigen mening! Bezoek www.astralmusic.com voor meer informatie.

Naomi: “Everyone Loves You” (Mole Listening Pearls)

Genre: Lounge/ Downtempo

Datum: 5/2002

Bernd Lechler en Nico Tobias uit Berlijn leveren, onder de naam Naomi, een prachtig album af voor het prominente Mole Listening Pearls label. Met de hulp van zangeres Selda Kaya belanden we in een vreemde wereld die eigenlijk moeilijk te typeren valt. De stijl over het hele album is een combinatie van lounge en downbeat (zoals de heren dit zelf noemen) met een stukje electro pop. Het stukje pop vertaald zich in de structuur van de nummers, door de songteksten en door het stukje inbreng van strakke gitaren (in sommige tracks). In het nummer “White” horen we zelfs een stukje doedelzakspel! De nummers over het album heen zijn heel divers en zeer boeiend te noemen door de combinatie van prachtige melodielijnen en de stem vol charme van Selda Kaya. Het electro-funk getinte “Everyone Loves You When You’re Down” is één van de hoogtepunten op dit album en is enorm aanstekelijk door de vocalen! Ook de track “We Are So Beautiful” is van een prima kaliber! Later op het album treffen we de track “Go” die als “backing-tune” gebruikt zal gaan worden in de nieuwe reclamespot van Amnesty International. De twee afsluitende tracks, “Curious” en “Anybody Here”, vallen op door de enorm sferische klanken! Conclusie: een album dat je gehoord moet hebben! Door de aparte stijl durf ik geen concreet advies te geven, maar een luisterbeurt in je platenzaak zal je zeker goed doen!

Various: Welcome To Club Jazz 2, By Monte La Rue (Cinq Etoiles)

Genre: Jazzy House/ Deep-House

Datum: 5/2002

Ook in de Welcome To Club Jazz serie was het tijd voor een 2e deel. Monte La Rue weet als niemand anders wat de beste sfeerbuilders binnen dit genre zijn, dus zocht hij 12 parels van producties bij elkaar van onder andere Aqua Bassino, Don Carlos (van alle markten thuis), Koop en Kyoto Jazz Massive. Er is duidelijk veel tijd in het samenstellen van deze compilatie gestoken. De CD begint heel sterk met een bijdrage van Neo “Back In Paris”, een lekker groovy nummertje met een pakkende melodie. Don Carlos levert ook één van de vele hoogtepunten op deze CD af met het ijzersterke “Saxsoulaction” dat hij samen met Andy Sax produceerde. Koop, van het Jazzanova label, overtuigd met het sfeervolle “Relaxin’ At Club F****” dat wordt bepaald door saxofoonspel, een prachtig klankentapijt en enige vocalen. Bugge Wesseltoft, vooral bekend van een bijdrage op een vroegere Café del Mar compilatie, laat de Fender Rhodes spreken in het sublieme “Change” (een heel muzikaal nummer). Ook Frankie Valentine’s “Frankie Valentine In Vienna” zal voor vele blijde gezichten zorgen, net al de bijdrage van Kyoto Jazz Massive “Substream” waarin ook weer veel inbreng van de Fender Rhodes te horen is. Kortom: ga direct naar je platenzaak om deze CD te scoren, het is een CD die heel veel raakvlakken met andere stijlen heeft waardoor het een interessante disc is voor een brede groep muziekliefhebbers! De CD-cover is ook weer heel fraai ontworpen, detail daarbij is dat op het lichaam van de dame een soort parel geplakt zit! Bezoek www.cinq-etoiles.nl voor meer info omtrent de releases van dit sublieme label!

Various: Latin Deluxe 2, By Monte La Rue (Cinq Etoiles)

Genre: Bossa & Latin Grooves

Datum: 5/2002

Na het succes van het eerste deel, dat vorig jaar op de markt verscheen, komt Monte La Rue hier met een fantastische opvolger! De bossa en latin grooves vliegen je om de oren en ook het lounge gevoel blijft behouden. Wat enorm opvalt is de ongelooflijk goede smaak van deze man, hij heeft niet voor niets de langst lopende radioshow op ID&T Radio (Deluxe). Dit zijn van die CD’s die je jarenlang kan blijven draaien, iets dat je maar van weinig compilaties kunt zeggen. De korte intro en outro heeft Monte La Rue zelf geproduceerd en mogen (hoe gek het ook klinkt) al direct hoogtepunten op het album genoemd worden. Op deze compilatie zijn onder andere bijdragen van Eddy de Clercq (EDC), Praful, Don Carlos en Racoon (feat. Rose Max) te vinden. De compilatie bevat eigenlijk alleen maar kwaliteitsproducties, ik kan geen missers noemen. Uitschieters zijn het wel bekende “E Luande” van Racoon feat. Rose Max, een track die ook al op hun album “Universal Vibes” te vinden was dat eind vorig jaar verscheen (ook een absolute aanrader). De Soulstice remix van S-Tone Inc.’s “Arejar” is nog zo’n fantastisch nummer dat overloopt van de prachtige klanten en Braziliaanse elementen. Braziliaanse invloeden zijn overigens gedurende de hele CD merkbaar en zorgen voor een lekker tropisch sfeertje, iets dat ook al zichtbaar is op de CD hoes (zeer mooi artwork). Batidos’ “Óya” steekt ook met kop en schouders boven een aantal andere producties op de CD uit door de sublieme combinatie van fluitspel met sferische melodieën. Al met al een CD die je moet hebben als je van lounge, downtempo, latin, bossanova en gerelateerde stijlen (zoals deep-house) houdt. Dit is zo’n CD die je zonder voorbeluistering kunt aanschaffen, teleurstelling is uitgesloten! We wachten met smart op meer van dit soort compilaties, het liefst uit de koker van Cinq Etoiles! Bezoek www.cinq-etoiles.nl voor meer informatie hieromtrent!

Rank 1: “Symsonic” (ID&T Music)

Datum: 5/2002

Na de artiestenalbums van Ferry Corsten (als System F.) en DJ Tiësto, komen nu ook de heren van Rank 1 met een soloplaat. Piet Bervoets en Benno de Goeij hebben duidelijk veel tijd in het produceren van dit album gestoken want alle tracks zijn tot in de grootste details uitgewerkt. De sound klinkt heel volwassen en qua diversiteit valt er ook weinig te klagen. De Nederlandse uitgave bestaat uit 2 CD’s waarvan disc 1 het album zelf is en disc 2 een DVD is met een live registratie van het Rank 1 optreden op Trance Energy in februari 2002 (Jaarbeurs, Utrecht). Dit optreden zien zij zelf als het meest succesvolle tot nu toe. Op de 2e disc staan ook nog enige videoclips van de bekende singles. Op de eerste disc staan 14 tracks waarvan enige nummers als: “Airwave” (Album Cut en Sunset Mix), “Citrus Juicer”, “Such Is Life” (Sunday Afternoon Rework en Album Cut) en “Awakening” (Radio Edit). Deze tracks zal ik verder niet bespreken omdat ze als bekend verondersteld mogen worden. De overige tracks: laten we beginnnen bij de openingstrack, dit is een prachtige melodieuze chill-out track waarvan de basis, volgens de geruchten, gebruikt zal gaan worden voor de nieuwe single release! Deze opener “Symsonic” bevat in ieder geval zeker hitpotentie, het heeft qua drums iets Japans en qua klanken iets Iers! “Cosmomatic” is een korte trancey track met een aanstekelijke melodielijn die ondersteund wordt door enige pianoklanken. De track “Conspiracy” ligt ook heel goed in het gehoor en heeft wat mij betreft ook zeker hitpotentie. Er zit een leuk effectje in: een plaat die tegengehouden wordt, alvorens de nieuwe maat start (leuk gedaan). T.T.C. is een chill-out track waarvan de basismelodie reeds luisterbaar was (en nog steeds is) op de Rank 1 site (als achtergrond muziekje). De melodie wordt begeleid door een lekkere triphop beat en veel mooie additionele klanken. Om de variatie er goed in houden treffen we vervolgens “Down From The Deep”, een diepere trek met progressive elementen. De melodielijn is erg rauw en doet denken aan de oldschool/ raveperiode (Cybersonik, Interactive). De bassline in dit nummer is erg aanstekelijk! Ook “Equilibrium” nijgt meer richting progressive, maar na een korte opbouw vliegen de prachtige epische klanken om je oren. Deze track is absoluut één van de hoogtepunten op de CD! Ook “Passage To The Unknown” is een prima trancetrack met een sterke melodielijn waarvan ik persoonlijk niet echt warm word, maar de productie zelf is van grote klasse! De uptempo chill-track “Still In My Mind” is een ander hoogtepunt op de CD en doet een beetje aan de vroegere ATB tracks denken door de gitaarklanken! Conclusie: dit album is een prima overzicht van de Rank 1 singles en tal van hele sterke nieuwe producties. Ik kan dan ook stellen dat deze CD in het bezit moet zijn van iedere tranceliefhebber en zeker van de fans! Aanrader!

Floris: “Floris” (United Recordings)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Pop

Datum: 5/2002

Floris Klinkert werkte maarliefst 3 jaar aan zijn debuutalbum en het resultaat mag dan ook briljant genoemd worden! Deze jonge producer was al bekend van enige vinyl releases op het After Midnight label. Dit debuutalbum boeit vanaf de eerste klanken tot en met de laatste! De stijl is heel jazzy te noemen met latin invloeden. Tracks als “Thrill Me” en “What You Gotta Do” (stond op de Chesterfield Labelland sampler van Dance Valley 2001) waren natuurlijk al bekend en zijn nog steeds heel goed houdbaar. Het valt op dat het album een flink aantal korte tracks telt, maar dit mag de pret verder niet drukken! Korte tracks als “He’s Back Again” en “Almost” zijn namelijk absolute hoogtepunten op het album. “Almost” staat in 2 versies op het album: 1 versie bevat de vocalen van zangeres Carmen, de andere bevat het saxofoonspel van Benjamin Herman. Floris werkte tijdens het produceren van dit album verder samen met zangeressen Rose en Sarah Bettens (K’s Choice). Beide leveren prima bijdragen: Rose met het ingetogen “Nothing To It” en Sarah Bettens met het uitermate sfeervolle “Weight Of This World”. “Fighting Traffic” is nog zo’n hoogtepunt op deze CD die barst van de prachtige melodieuze songs. Met “New Years” waagt Floris zich ook nog eens aan de sfeervolle drum & bass, maar qua beats komt dit niet helemaal uit de verf! De CD sluit af met de eerder besproken “Thrill Me (Again)”, een track die in 2000 op veel compilaties verscheen (onder andere Brazilian Basics, een compilatie van Rob Boskamp en Supperclub II). Voor de fans van Floris’ muziek is er een opslagruimte voor een extra CD in het hoesje gemaakt. Middels het interactieve gedeelte op het album is het namelijk mogelijk om exclusief, niet uitgebrachte tracks van Floris te verkrijgen en te kunnen branden op een CD-recordable. We kunnen stellen dat dit album een absolute tip voor de zomer is en met de houdbaarheid is het heel goed gesteld door de overtuigende songs en grote variatie. Bezoek www.floris.tv of www.unitedrecordings.com voor meer info.