Mei 2003

King Of Woolworths: “L’Illustation Musicale” (Mantra Recordings)

Genre: Downtempo/ Pop

Datum: 5/2003

Distributie: V2 Music

Onlangs mochten wij al de 10“ singlerelease “Evelsong” van een recensie voorzien. Het werd mij direct duidelijk dat we hier met een fantastische crossover tussen downtempo, pop en zelfs een vleugje triphop te maken hebben. De klanken op dit album “L’Illustration Musicale” zijn luchtig en uiterst fraai uitgewerkt (qua productie). De track “Montparnasse“ bevat duidelijke verwijzingen naar de Air sound van een paar jaar geleden (denk aan de “Virgin Suicides” soundtrack). “Sell Me Back My Soul” klinkt een beetje melodramatisch en bevat naast downtempo beats ook wat invloeden uit de alternatieve pop. “Hub 100” is één van de beste songs op dit album. Met de fraaie breakbeats, de harp-achtige geluiden en de dreigende synthpaden op de achtergrond is dit een niet te missen track. Het speelse “123 (Brillo’s Beat)” is een luchtige ‘bubblegum’ popsong met een ‘catchy’ thema (bestaande uit rauwe, modderige acidgeluiden). “Delia Derbyshire” is een ingetogen elektronica song met een fraai scala aan synthpaden als ondergrond. “A12” is een nummer dat enkel een rustiek pianospel bevat. Ook de slotsong “This Is Radio Theydon” is een voltreffer! Na een kleine 50 minuten ebben de laatste klanken weg en hebben we 10 toptracks gehoord. Een regelrechte aanrader!

Various: “Sven Van Hees - Into Blue” (Blue Note)

Genre: Jazz

Datum: 5/2003

In de serie ‘Blue Note’s Sidetracks’ wordt het derde deel verzorgd door de Belg Sven van Hees. Sven van Hees is vooral bekend van zijn werk als downtempo producer (in de breedste zin van het woord) voor het Life Enhancing Audio label. Met de subtitel ‘Sven van Hees: Into Blue’ trakteert de Belg ons op een fantastische tracklist (14 tracks) waarbij je kunt genieten van bijdragen door onder andere St. Germain, Bobbi Humprey, Norah Jones, Herbie Hancock en Bobby Womack. Dat zijn niet de kleinste namen en voor de kenners zegt dit reeds genoeg over de torenhoge kwaliteit van deze compilatie. De jazzy nummers, die natuurlijk bepalend zijn met dit label als ondergrond, bevatten veelal tropische (lees: ‘fusion’) elementen, wat zorgt voor een extra stukje variatie. Ter promotie van deze compilatie trad Sven van Hees vorige maand al op in de Amsterdamse uitgaansgelegenheid Panama, waar wij overigens ook aanwezig waren. Daar zette hij veelal zijn eigen muziek live neer, wat erg plezierig was om te horen! Zoals al zo vaak vermeld is: jazz is een stijl die zichzelf blijft ontwikkelen en vernieuwen. Sven van Hees verdient zeker een pluim voor dit werkje! Klasse!

Themroc: “Beyond These Things” (Wall Of Sound)

Genre: Downtempo/ House

Datum: 5/2003

Distributie: Labels Music

Themroc bestaat uit Daniel Peppe en Steve White. Op het label Wall Of Sound, dat eerder topreleases van groepen als Röyksopp en Les Rythmes Digitales uitbracht, komt het tweetal met een sterk album! De aanvangstrack en tevens huidige hit “Gold Is Your Metal” kun je inschalen in de categorie funky discohouse, een lekker plaatje! De track “Killing And Falling” is een downtempo juweeltje met een scherp randje. “Bloodline” is weer een housetrack, maar nu met een vleugje electro erin verwerkt. Na sterke tracks als het gevoelige “All Looks The Same” en het vreemde “Yellow Dog” belanden we bij de electro track “Sunken City” die heel goed in het gehoor ligt. Het ‘Enigmatische’ “To Later” is een waardige afsluiter van dit spannende en gevarieerde album! Themroc zal met dit album in ieder geval een goede naam vestigen! Kijk op www.themroc.co.uk voor meer informatie.

Various: “Ferry Corsten - World Tour Washington" (Tsunami)

Datum: 5/2003

Distributie: Zomba Distribution

Na het succesvolle eerste deel van Ferry Corsten’s ‘World Tour’ compilatie (Tokyo), is hier het vervolg in de vorm van Washington. Voor deze compilatie zocht hij 15 parels uit de overvolle trancevijver. De mix is een weerspiegeling van zijn inspanningen in Club Glow, waar hij een tweemaandelijkse residentie heeft. De klanken bewegen zich van vocale trance naar de wat rauwere variant die momenteel razend populair is. Met lekkere bijdragen van Altitude, Three Drives en Fire & Ice in de beginfase is de toon direct gezet. De echte hoogtepunten komen pas aan het eind in vorm van Signum’s “Third Dimension” (mede geproduceerd door Katana) en System F’s “Spaceman”. Ferry Corsten weet de luisteraar wederom te boeien met meer van hetzelfde!

Natacha Atlas: “Something Dangerous” (Mantra Recordings)

Genre: Soul/ Pop

Datum: 5/2003

Distributie: V2 Music

Natacha Atlas is een zangeres met veel mogelijkheden. Haar vocalen, die gerelateerd kunnen worden aan de klanken uit het Midden-Oosten, worden op dit album net zo makkelijk over soul als over pop gestrooid. Het is een album geworden dat goed verteerbaar is, mits je de aan het Midden-Oosten gerelateerde vocalen kunt waarderen. Gedurende de CD, die 14 tracks bevat, wordt je verblijd met gastrollen van Sinead O’ Connor (die tegenwoordig weer regelmatig opduikt binnen diverse genres), Princess Julianna (say whay?) en Tuup. Kortom: een aardig album met een erg fraai artwork. Deze CD valt wat ons betreft binnen de categorie: eerst luisteren dat aanschaffen. Check www.mantrarecordings.com voor meer info!

Various: “The World According To RZA” (Virgin)

Genre: Rap/ Hip-Hop/ R&B

Datum: 5/2003

Distributie: Virgin Music

RZA is bij het grote publiek vooral bekend als prominent lid/ producer van de Wu Thang-familie. Echter, waar de andere leden weinig van zich laten horen blijft RZA actief op het producers vlak. Al weer enige tijd geleden lanceerde hij een project van zijn alter ego en superheld “Bobby Digital”. Met deze (compilatie) CD laat hij horen dat, buiten de bekende Amerikaanse East en West Coast, ook Europa een aardig woordje mee rapt. Dit was natuurlijk al te horen op het album van Nas, waar onze eigen Brainpower met het nummer “One Mic”op meerapte. Op dit album echter is er geen woord Nederlands te horen. Toch geeft een mengeling van Zweedse, Duitse, Franse en Italiaanse rappers het album veel kleur en diversiteit. Naast de Europese rappers laat Ghostface Killah ook nog even van zich spreken. Op alle tracks is de bekende rauwe Wu Thang beat het bindmiddel, zoals het cement dat de stenen bij elkaar houdt. Het enige minpunt met betrekking tot dit album vind ik de R&B bijdragen van Xavier Naidoo. Persoonlijk vind ik deze niet passen ik het sfeertje van de duistere beats. Verder is het album erg lekker, met vooral de nummers “Mesmerize” van de Zweedse Feven en “On Tha Ground” van de Scandinavian Allstars (Diaz, Petter en Feven) als hoogtepunten.

(Remco)

Various: “Blue Note Trip” (Blue Note)

Genre: Jazz

Datum: 5/2003

Deze compilatie is al even op de markt, maar hebben wij pas later ontdekt. DJ Maestro kreeg de mogelijkheid ‘the most fabulous Blue Note tunes’ te mixen over 2 CD’s. De compilatie bestaat uit een ‘Saturday Night’ en ‘Sunday Morning’ sessie. De sfeer op de beide CD’s is erg aanstekelijk, maar tegelijkertijd ook niet zo gemakkelijk beluisterbaar. Buddy Rich’s “The Beat Goes On” zullen de meeste mensen wel kennen, Candido’s “Serenade To A Savage” bevat een meeslepende trommelsessie en Patti Drew’s “Fever” ligt ook erg goed in het gehoor. Op CD1 kun je verder nog genieten van muziek door EDC (Eddy de Clercq), St. Germain en Ronny Jordan. Bij een track als Marlena Shaw’s “Save The Children” op CD2 hoor ik duidelijk elementen die de heren van Jazzanova moet hebben beïnvloed bij het produceren van hun muziek. Nadat de laatste klanken van Gary Bartz zijn verstreken kun je er zeker van zijn dat je een topcompilatie met veel muzikale diepgang in je bezit hebt! Check ook www.musicadimaestro.com voor meer informatie.

Gerd: “Modified - Selected Re:mixes” (Life Enhancing Audio)

Genre: Nu-Jazz/ Broken Beats

Datum: 5/2003

Gerd-Jan Bijl is een graag geziene persoonlijkheid binnen het dance- en sfeergenre. Dit album met remixen op Life Enhancing Audio is werkelijk adembenemend mooi! De sound die al te horen was op Gerd’s laatste vinyl “Eclipse” hoor ik duidelijk terug in een aantal producties op deze CD! Het is een unieke eigen interpretatie van de broken beats sound waar Jazzanova mee groot geworden is. De vergelijking houdt dan ook op bij het noemen van de Jazzanova sound, want de invulling van Gerd’s muziek is erg origineel en de producties klinken volwassen, warm en behaaglijk. Op “Modified” staan 12 tracks die ik allemaal wil betitelen als ‘voltreffer’. Zo is de openingstrack, de remix voor Zuco 103’s “Treasure”, alleen al de moeite waard om de CD te kopen. Dan ben je nog maar net aan het luisteren! Jaam feat. Bora Yoon’s “Parched” gaat ook al op een verbluffende wijze door de mengtafel. Om nog maar over de versie voor Koop’s “In A Heartbeat” te zwijgen. Na verdere bewerkingen van onder andere Cinérex, Warm, Duplex, Heavenly Social en een aantal eigen bewerkingen heb je de zomer goed in je bol zitten! Ik ben erg onder de indruk van dit werkje en velen zullen volgen, daar ben ik van overtuigd! Meer info kun je vinden op de www.news.be of www.lifeenhancingaudio.com website.

Various: “Undiscovered Aspects 2” (Undiscovered)

Genre: Downtempo/ Chill-Out

Datum: 5/2003

Undiscovered Records is natuurlijk bekend geworden door haar “Undiscovered Ibiza” serie die inmiddels 4 delen heeft opgeleverd en een ‘Best Of’. Deze compilatie bevat 28 tracks verspreid over 2 disks. Verwacht de gebruikelijke laid-back sound met hier en daar klassiekers (interludes) van onder andere Richie Havens, Emerson Lake & Palmer en Grace Jones. Op de perssheet wordt gesproken over ‘new psychedelia’. De kwaliteit van de geplaatste tracks is bovengemiddeld, maar met bijdragen van formaties als Blue States, Wamdue Project, Groove Armada, Praful, I:Cube, Sylk 130 (King Britt) en Tim ‘Love’ Lee kan er ook weinig mis gaan. Ons advies is dan ook: check dit sterke overzicht. Undiscovered Records heeft ons eigenlijk nog nooit teleurgesteld en ook nu gebeurt dat niet! Het artwork van dit product is overigens prachtig!

Various: “Cosmic Gate In The Mix - Back 2 Back” (Capitol)

Genre: Trance/ Hard-Trance

Datum: 5/2003

De heren van Cosmic Gate zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse (hard) trance scene! Met hun vele hits en sterke albums hebben ze een ijzersterke fundering voor zichzelf gerealiseerd. Op deze dubbel CD vinden we twee interessante mixen. Disk 1 bevat de wat hardere platen die veelal aansluiten op de eigen producties. Opvallende track is die van DJ Joop (de winnaar van een Twix Talent Room editie). Zijn “Act Of God” valt me zeker niet tegen. De Tomcraft remix voor Queen + Vanguard’s “Flash” is overigens een erg lekkere opener. Op disk 2 staan de wat meer trance getinte producties van onder andere Cor Fijneman, Ronald van Gelderen, Carlo Resoort, Pale X en remixen voor Cosmic Gate zelf. De liefhebbers van trance en hard-trance kunnen deze compilatie ‘in the blind’ kopen! Topper in het overbevolkte genre!

Mobb Deep: “Free Agents - The Murda Mixtape” (Landspeed Records)

Genre: Hip-Hop

Datum: 5/2003

Distributie: PIAS

Mobb Deep mag zich rekenen tot de formaties die bij een hele grote groep hip-hop liefhebbers een warm onthaal kunnen verwachten. Dit nieuwe album (dubbel CD) bevat weer de gebruikelijke hoge kwaliteit. De teksten zijn veelal zwaar te noemen. De sound beweegt zich gedurende de disks variabel tussen pure hip-hop, disco en de meer soulgerichte klanken. De ‘lyrics’ rollen fantastisch, zoals we dat gewend zijn. Voor mij is het hoogtepunt de track “Survival Of The Fittest 2003”, die erg aanstekelijk werkt! De koper krijgt meer dan waar voor zijn/ haar geld. Op de eerste disk staan maarliefst 22 tracks en op de bonus disk staan je nog eens 19 tracks te wachten. Check deze disk eens in je platenzaak! Voor hip-hop liefhebbers een ‘essential’!

Various: “Aroma Therapy” (Aroma/ N.E.W.S.)

Genre: Deep-House/ Funky House (Grooves)

Datum: 5/2003

Raoul Belmans van Swirl People stelde deze fraaie verzamelaar samen en mixte de tracks vakkundig in elkaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij een aantal eigen tracks in zijn mix verwerkt. Het is al gelijk genieten geblazen bij het horen van de 'groovy’ klanken van “Keep It Steady”, een track van Da Cuban Heelz. De sound gedurende de hele mix is warm, sfeervol, soepel en dansbaar te noemen. Hoogtepunten zijn de bijdragen van Cricco Castelli en All Good Funk Alliance. Na 14 tracks kan ik deze compilatie typeren als een zomers schijfje, geschikt voor in de ‘ghetto blaster’ en autokit voor tijdens de warme dagen. Op de vinyl sampler die met deze CD uitkomt staan tracks van Swirl People “Booty Box”, Cricco Castelli “Life Is Changing” en New York Thunder “My Definition”.

Jay Alansky: “Les Yeux Crevés” (F Communications)

Genre: Downtempo/ Elektronica

Datum: 5/2003

De diversiteit van het F Communications label begint steeds bredere vormen aan te nemen en dat is natuurlijk fantastisch (denk aan genreverbreding door Llorca en Avril)! Jay Alansky is de naam van de producer achter A Reminiscent Drive. Jay bracht als A Reminiscent Drive twee hele mooie platen uit (ook op F Communications), waarvan “Ambrosia” uit 2000 het laatste wapenfeit was. Dat de producer kiest voor zijn eigen naam heeft te maken met het feit dat hij dit album persoonlijker vind in vergelijking met zijn werk als A Reminiscent Drive (het weerspiegeld zijn gemoedstoestand, gaf hij aan in een interview met BG Magazine). Het album bevat 11 tracks (+1 ‘hidden’ bonus track) die te typeren zijn als downtempo tracks met een hoog elektronica gehalte. Bijna alle nummers bevatten prachtige geluidscollages en dat verdient natuurlijk veel respect. Vrijwel alles op dit album raakt de gevoelige snaar. Vooral tracks als “Captain Of My Ship”, “Compassionate” en “Special Contract” kan ik persoonlijk erg goed waarderen. Conclusie: een album dat je als downtempo/ elektronicafan en liefhebber van kwaliteitsmuziek in je bezit moet hebben! Een essential!

DAB (Digital Analog Band): “The Best” (Café del Mar Music)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Deep-House

Datum: 5/2003

Digital Analog Band (kortweg DAB) is één van de nieuwste troeven uit de Café del Mar stal. Ter introductie van dit album ontvingen wij reeds in februari 2003 een 3-track sampler. De openingstrack "Words Inside A Café" is een jazzy track met midtempo breakbeats en fraaie Fender Rhodes en gitaarklanken. "Sao Paulo" is een gelikte downtempo track met een uptempo breakbeat. Denk bij die uptempo breakbeat aan het werk van De-Phazz. De sfeer in "Sao Paulo" is zomers met lekkere gitaren, prachtige soundscapes en gepaste vrouwelijke vocalen. Op het album volgt middels “Spirit Of Florecita” een uitstapje naar de reggae/ dub-sound. Eén van de hoogtepunten op “The Best” is toch wel het uiterst zomerse “The Million Euro Weekend”, dat tevens uitblinkt door de rollende beats. "The Blues" kan vergeleken worden met het Massive Attack sfeertje in een track als "Safe From Harm". Het nummer bevat een melodramatisch thema met een prachtig sfeertje. “Initialized” is een poging om zwoele deep-house te presenteren en dat lukt DAB heel aardig! De bassdrum is walgelijk, de groove is ook niet zo bijzonder, maar de muzikale aankleding is bovengemiddeld! “Porto Alegre” is een geslaagde poging om het Braziliaanse geluid te combineren met housebeats. “Holidays” is ook een deep-house track met een fraaie jazzy en ook Braziliaanse inslag. Het album wordt afgesloten met het ingetogen “Have A Smoke”. “The Best” is een klein beetje te vergelijken met het artiestenalbum van The Surfers, “Indigenous Legend” genaamd (vorig jaar verschenen op Undiscovered Records). Kortom: een heerlijk zomers album!

H-Foundation: “Environments” (Soma Records)

Genre: Deep-House/ Tech-House/ Jazz-Dance

Datum: 5/2003

Distributie: Labels Music

H-Foundation komt hier met een sterk album dat 12 tracks telt. H-Foundation bestaat uit de producers Halo & Hipp-E, namen waar we al veel vaker van gehoord hebben! Van het Soma label kun je veelal techno en house verwachten, maar H-Foundation gaat dieper. Je kunt genieten van onversneden deep-house, tech-house en ook ‘jazzy’ elementen, voorzien van broken beats. Het album begint met het jazz-dance nummer en tevens titeltrack “Environment”, wat een prima begin betekent! “Sol Searchin’” bevat een warme en funky sound. De Masters At Work achtige ritmiek wordt aangekleed met ‘spacey’ en ‘oldschool’ synths. Het jazzy “Broken Arrow” zal voor velen hét beste zijn wat dit album te bieden heeft. De track heeft wat weg van de Compost sound (Jazzanova, Minus 8 etc). “Passage In Time” was reeds te beluisteren vanaf het 8e jaaroverzicht van Soma en is erg goed. Het is een house track met een diepe en ‘dubby’ doorklank! Al met al een uiterst aardig album dat zeker in de Soma stal past, maar ook bij deep-house liefhebbers in de smaak zal vallen!

Tommy Guerrero: “Soul Food Taqueria” (Mo Wax)

Genre: Soul/ Jazz/ Funk

Datum: 5/2003

Distributie: V2 Music

Tommy Guerrero, onlangs nog betrokken bij een editie uit de ‘AnotherLateNight’ serie, komt hier met een uiterst fraai artiestenalbum, “Soul Food Taqueria” genaamd. Op dit album staan 17 tracks die qua stijl erg uiteen lopen. Elementen die steeds terugkeren in de muziek zijn soul, jazz, funk en veelal hip-hop getinte beats. De tracks klinken allemaal fris en fruitig door deze cocktail van elementen, maar hier en daar ook ‘lo-fi’ (wat minder van geluidskwaliteit). Muzikaal zitten de tracks enorm goed in elkaar en kunnen we spreken van een album dat ver boven de standaards uitstijgt. Tracks die eruit springen zijn “Thin Brown Layer”, het soepele “Gettin It Together” dat wordt begeleid door de vocalen van Lyrics Bom en de afsluitende track “Falling Awake”, welke melodramatisch en zeer pakkend klinkt. Conclusie: een zeer sterk album dat een breed publiek zal aanspreken. We zijn benieuwd hoe de andere bladen dit album zullen beoordelen (apart gevalletje).

Various: “TTDJ - Phil Asher PA02” (Trust The DJ Records.com)

Genre: Deep-House/ Broken (Jazzy) Beats

Datum: 5/2003

Phil Asher, bekend van zijn werk onder de noemer Restless Soul, neemt hier voor de tweede maal de luisteraar mee op een daverde ‘trip’. Op deze sublieme compilatie kun je werk verwachten van onder andere Modaji (2 maal!), Seiji, Blaze, Mustang en Rich Medina. De CD begint met een tweetal fabuleuze jazzy broken beats tracks. Seiji’s “3-DOM” is echt om van te smullen en Nature’s Plan’s “Smile” doet hier niet veel voor onder! Modaji’s “Things You Do To Me” zou je bijna een meezinger kunnen noemen. Het is een prachtig uitgewerkt nummer met een meeslepende zangpartij! Restless Soul’s “Peace In My Life” ligt duidelijk in het verlengde van de recente remix voor Jody Watley’s “Photographs” (uitgekomen op Chilli Funk). Deze compilatie is erg goed qua platenkeus, het enige dat ik als kritiek kan bedenken is dat de overgangen af en toe jammerlijk matig zijn! Van dit soort CD’s kunnen we geen genoeg krijgen!

Zongamin: “Zongamin” (XL Recordings)

Genre: Elektronica

Datum: 5/2003

Distributie: V2 Music

Het titelloze debuutalbum van Zongamin laat zich niet makkelijk omschrijven. Je zou kunnen spreken van een kruising tussen elektronica, disco en jaren 80 pop. De Japanner Susumu Mukai is de drijvende kracht achter dit project. De track “Spiral” hadden wij voor beluistering van dit album al aangetroffen op de kersverse “Switch 3” verzamelaar (die wij iedereen erg kunnen aanbevelen). Zongamin’s album zit verdraaid goed in elkaar qua productie, maar is niet altijd even toegankelijk, eerder experimenteel. Het vreemde “Street Surgery 2”, met de ‘reversed’ sitars, is daar een goed voorbeeld van. Het funky “Painless” is een heerlijke track op dit album en valt op door de luchtige gitaarklanken. Tenslotte is “Mummies” een beatloze track die me doet denken aan een spannende track van DJ Food (Ninja Tune). Kortom: een leuk experimenteel album op XL-Recordings. Kijk op www.zongamin.com of www.xl-recordings.com voor meer informatie omtrent deze act.

Remote Control: “Built On Volcanoes” (Alola)

Genre: (Tech) House/ Broken Beats

Datum: 5/2003

Dit album van Remote Control bevat een tiental goed in het gehoor liggende tracks. Je krijgt soepele tech-house (denk aan Mr. C) en broken beats te horen. Vergelijkende albums heb ik het afgelopen jaar gehoord van (wederom) Mr. C, 16B en Layo & Bushwacka! Remote Control weet een energieke mix van progressive, house en techno neer te zetten. Dit resulteert in een vooral dansvloer gericht album. Een sfeervolle, maar elektronische downtempo ballad als “Tranquility Base” is hier een uitzondering op! Vooral de ‘huppelende’ ritmiek van “Hermes” roept herinneringen op aan Mr. C’s album “Change” van vorig jaar op End Recordings, erg goede track! Het diepe “Reflections” is ook een lekker luisternummertje met ‘pizzicato’ synths (niet storend). De afsluiter “Theme Sequence” is erg aanstekelijk door de lekkere basslines en de hypnotiserende sound FX. Conclusie: een aardig album, maar niet zo geschikt voor thuis!

Futureshock: “Phantom Theory” (Junior)

Genre: Progressive (House)/ Elektronica

Datum: 5/2003

Futureshock komt hier met een volwaardig artiestenalbum (beluisterd vanaf LP). De meeste mensen zullen de formatie kennen van de progressive house release “Sparc” uit 2000. Marco V plaatste die track destijds op de Innercity 2000 compilatie. De stijl van Futureshock valt te typeren als progressive en tech-house, maar op het album krijg je ook elektronica en breaks te horen. Alle tracks op het album zijn erg mooi afgewerkt en dat kun je lang niet van alle formaties zeggen. Ook worden er in tracks als “Birdcage” uitgebreide vocals gebruikt en dat zorgt voor een stukje toegankelijkheid. Het ‘techy’ “Pride’s Paranoia” klinkt erg volwassen en bevat prachtige synths en strings. De toppers “On My Mind” en “Sparc” zijn ook allebei terug te horen op “Phantom Theory”. Voor de liefhebbers van die tracks is dit album een ‘must have’! Kijk op www.futureshockmusic.net voor meer informatie.

Various: “DJ Skully - Champion Sounds” (DMC)

Genre: Hip-Hop

Datum: 5/2003

De vooral in de UK bekende en gerespecteerde DJ Skully probeert met deze compilatie de rest van de wereld te overtuigen van zijn DJ-skills. Dit alles om zijn voorgenomen beslissing om werelds beste DJ te worden waar te maken. In de UK is hij reeds tot beste Hip-Hop DJ verkozen. Nu is het aan de rest van de wereld de beurt om Skully in de armen te sluiten en tot kampioen te kronen. De “Champion Sounds” die Skully ten gehore brengt zijn 17 gloednieuwe tracks die nog niet eerder uitgebracht zijn. Van deze 17 tracks komen de meeste contributies van artiesten die niet bij het grote publiek bekend zijn, maar net als Skully hun bekendheid genieten in de UK. De sfeer op de CD valt te kenmerken door een overwegend relaxte sound. Het is geen uitgesproken party CD, maar meer een ‘laidback’ en soulful plaat die prettig in het gehoor ligt. Doordat de meeste rappers op deze compilatie ook een relaxte en geen schreeuwerige ‘flow’ hebben wordt het niet vermoeiend om ernaar te luisteren. Dit maakt dat deze CD toegankelijk is voor een breed publiek. Door een wat integere en relatief rustige compilatie neer te zetten onderscheid Skully zich van de meeste mix CD´s. De meeste DJ´s willen zichzelf nogal eens overschreeuwen en zich belangrijker maken dan de artiesten zelf. Skully bewijst dat je ook zonder veel geschreeuw in het middelpunt van de belangstelling kunt staan. Ik zeg maar zo: kwaliteit verloochent zich niet. Beste track op de compilatie: LPD’s “This Life”, dat ook wat reggae invloeden bevat.

(Remco)