CD recensies

Mei 2008

 

 

Mia Doi Todd: “Gea” (Kindred Spirits)

 Genre(s): Folk/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Rush Hour

 Mia Doi Todd maakt deel uit van Build an Ark, een dertig koppig gezelschap uit Los Angeles met Carlos Niño en Miguel Atwood-Ferguson als gangmakers. Die twee tekenden ook voor de productie van dit album (haar zevende alweer), waarbij ze verder hulp kregen van bassist Joshua Abrams (Prefuse 73) en percussionist Andres Renteria. “Gea” is het eerste album dat Kindred Spirits van Mia Doi Todd uitbrengt, maar hopelijk niet de laatste. Er is namelijk iets bijzonders aan de hand met deze muziek. Het zijn uiterst gevoelige liedjes die je recht in het hart raken. Mia Doi Todd heeft helaas niet de zuiverste stem die je ooit gehoord hebt, maar in combinatie met de uiterst mooie muzikale aankleding blijft haar stem prima overeind. Dit album valt ons vooral op door de schitterende, rustig doorkabbelende akoestische gitaren, schitterende strijkers en overige instrumentatie/ percussie. Conclusie: heel erg mooi album vol lieflijke folk liedjes! Kijk op www.kindred-spirits.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Electro Deluxe: “Hopeful” (Supertracks Records/ Such Prod.)

 Genre(s): Jazz-Dance/ Jazz-Fusion/ Soul/ Funk/ Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Challenge Records

 Liefhebbers van Incognito, The Brand New Heavies, Us3, REAL, Monsieur Dubois, State Of Monc en andere future jazz/ funk en jazz-dance getinte muziek opgelet! De band Electro Deluxe is na drie jaar terug met een vers nieuw album. Electro Deluxe is een uit Frankrijk afkomstige band rondom toetsenist Gaël Cadoux en saxofonist Thomas Faure. In november 2001 besloot het duo hun gemeenschappelijke hartstocht voor jazz en funk in een nieuw muzikaal project te stoppen. Zij nodigden voor deze gelegenheid bassist Jérémie Coke en drummer Arnaud Renaville uit voor hun eerste muzikale experimenten. Tijdens de herfst van 2002 sluit het gezelschap zich aan bij platenlabel Such Productions. In 2005 brengen ze hun debuutalbum “Stardown” uit (via Naïve), waaraan dertien musici hun medewerking verleenden. Hierop etaleert het gezelschap haar grote verscheidenheid aan muzikale invloeden, maar vooral laten zij hun passie voor ‘groove’ horen. Hoe klinkt de muziek op “Hopeful” dan? Als een frisse fusie tussen dansbare jazz en funk met her en der vocale invloeden uit de hip-hop en soul. Het is van die energieke fusion jazz die je direct aan het dansen krijgt tijdens een live vertolking, maar ook thuis is deze CD bijzonder prettig om af te spelen. Het album bevat afwisselend vocaal en instrumentaal werk. De rode draad door het album is de eerder genoemde ‘groove’. Of het nu om downtempo of meer uptempo werk gaat; Electro Deluxe heeft een smaakvol tweede album afgeleverd dat vele prima tracks kent. Zelfs de cover van “Staying Alive” levert geen moment van irritatie op. Sterk album! Kijk op www.supertracks.nl of www.electrodeluxe.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Freshtraxxx 3 By Utah Saints” (Finger Lickin’ Records)

 Genre(s): (Nu-Skool) Breaks/ Drum & Bass/ Electro-Bass

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Utah Saints – bestaande uit Jez Willis en Tim Garbutt – ken je natuurlijk van de uit 1992 stammende oldschool/ rave knaller “Something Good” (met de sample van Kate Bush “Cloudbusting”). Deze track is al een aantal malen in de herkansing gegaan, zo ook begin 2008. “Something Good ‘08” is regelmatig op de nationale radio te horen geweest en werd geremixt door onder andere Ian Carey en onze eigen Bart B More. Utah Saints kregen met deze hernieuwde aandacht de gelegenheid deze derde “Freshtraxxx” verzamelaar van high profile breaks label Finger Lickin’ samen te stellen en te mixen. De heren pendelen tijdens de mix tussen breakbeats op down- en midtempo, maar bouwen de sessie uiteindelijk uit naar een uptempo drum & bass feest. Tijdens de mix passeert op (rauwe) electro gebaseerde muziek in een brede zin van het woord. Gekozen materiaal van onder andere Slyde, Plump DJ’s, Shimon & Nixon, Alex Metric, Drummatic Twins (met hun waanzinnige “Can’t Give You Up”) en A-Skillz & Krafty Kuts laten weliswaar een positieve, maar geen blijvende indruk achter. Utah Saints hebben middels “Freshtraxxx 3” dus voor een waardige opvolging van de eerdere delen door respectievelijk A-Skillz en Scott Nixon gezorgd. Tip: check de energieke drum & bass versie van High Contrast voor Utah Saints’ “Something Good ‘08”! Kijk op www.fingerlickin.co.uk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Giant Panda: “Electric Laser” (Tres Records)

 Genre(s): Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Tres Records (www.tresrecords.com)

 Liefhebbers van avontuurlijke hip-hop opgelet! Tres Records heeft met Giant Panda wederom een fantastisch album op de markt gebracht. Na sublieme albums van onder andere DJ Alibi (waarop Giant Panda een gastrol had) en Thes One kun je met dit album van het drietal Giant Panda wederom je oren spitsen. Giant Panda bestaat uit het drietal Newman (Alex Newman), Maanumental (Jamaan Mclaren) en Chikaramanga (Chikara Kurahashi). Volgens onze gegevens brachten ze reeds in 2002 hun eerste werk onder de noemer Giant Panda uit, maar “Electric Laser” blijkt hun debuutalbum. Onder de soepele/ originele beats en gemiddelde lyrics (soms te vergelijken met The Pharcyde) worden invloeden uit funk, soul, jazz en electro (voornamelijk samples) geïntegreerd in de muziek. Juist de retro invloeden in Giant Panda’s muziek zorgt wat ons betreft voor een extra stukje meerwaarde. Luister bijvoorbeeld eens naar “Pops” met de retro soul en funky ondertoon. Helaas voor de liefhebber duurt dit album slechts een kleine 45 minuten. Van dit album is de aanstekelijke track “Speakers Pop” reeds als single verschenen. Kijk op www.tresrecords.com of www.myspace.com/giantpanda voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Atjazz: “Full Circle” (Mantis Recordings)

 Genre(s): Nu-Soul/ Broken Beats/ Deep-House/ Jazz-Dance

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Martin Iveson aka Atjazz is al jaren een gevierd producer/ DJ binnen de genres downtempo, broken beats en (deep) house. Ook onder zijn aliassen Magic Number (met Ross Hillard) en Version (met Charles Webster) is hij succesvol actief. Op “Full Circle” – volgens onze informatie zijn eerste album sinds het in 2001 verschenen “Labfunk” – trekt hij een blik gasten open waar je U tegen zegt. Enkele namen: Clara Hill, Ernesto, Amalia, Clyde en Robert Owens. Het album is gevuld met ijzersterke nu-soul, broken beats, jazz-dance en deep-house van kwaliteit! Alle elf tracks op “Full Circle” zijn de moeite waard, zonder ook maar één moment te vervelen. De uitschieters op de CD zijn de samenwerkingsverbanden met Clara Hill, Ernesto (onder andere op “Put It On”, tevens als single uitgebracht) en Robert Owens. Zoals je al kon vermoeden zijn er inmiddels al meerdere singles van dit album verschenen, waarvan “Love Someone” (met Robert Owens) de meest in het oog springende is. Conclusie: dit zijn van die uiterst vermakelijke albums, doordrenkt van de soul, die voor een langere periode houdbaar zijn! Voor liefhebbers van artiesten als Mark de Clive-Lowe, Phil Asher, 4hero, Quant, Kyoto Jazz Massive, Gerd en Flowriders is dit album een aanrader. Kijk op www.mantisrecordings.com voor meer informatie over dit kwaliteitslabel. Let op: binnenkort zal er ook een subliem album van Clyde gaan verschijnen via Mantis. We proberen deze zo snel mogelijk te bespreken.

 

Beoordeling: 8,5

 

Various: “KM5 Ibiza Volumen 8” (541/ N.E.W.S.)

 Genre(s): (Deep) House/ Tech-House/ Downtempo/ Broken Beats

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution 

KM5 is wat je noemt een ‘hotspot’ op het prachtige eiland Ibiza. Op de weg van Ibiza Stad naar San José vind je deze gelegenheid met restaurant, bar, lounge garden, art gallery en shop. Je zou dit initiatief min of meer kunnen vergelijken met Bambuddha Grove, dat eveneens op Ibiza gevestigd is (op de weg van Portinatx naar Ibiza Stad). Al jaren brengt het Belgische N.E.W.S. label de compilaties rondom KM5 uit. Nu is er alweer deel acht uit deze betrouwbare reeks, dat wederom een uitermate uitnodigend artwork op de verpakking draagt. Op deze 2-CD vinden we overwegend muziek onder de noemers downtempo en ‘gezellige kwaliteitshouse’. Josch Genske en Sergi Ribas stelden de tracklist voor deze nieuwe editie samen, waarna Ribas op eigen houtje het mixtechnische verhaal voor zijn rekening nam. De tracklist puilt uit van de grote namen, wat in dit geval een goede zaak is. Zo kun je onder ander genieten van puik materiaal door Groove Armada (geremixt door Mark Knight & Funkagenda), Underworld (geremixt door Pete Heller), Moloko (geremixt door Martin Buttrich), Llorca, Boozoo Bajou, The Timewriter, Milton Jackson, Quentin Harris (geremixt door Yass), Kenny Bobien en DJ Pippi. CD1 is volledig gereserveerd voor een onvervalste housemix (met diverse gezichten), waarbij je direct zin krijgt om het eerstvolgende vliegtuig richting Ibiza te nemen en te gaan feesten. Een groot gedeelte van het geselecteerde materiaal bevat een ‘sunny vibe’ en klinkt sexy, behaaglijk, dansbaar en melodisch. Hoogtepunt op de eerste schijf is toch wel Milton Jackson’s onweerstaanbare “Ghost In My Machines” dat in februari van dit jaar verscheen via Jimpster’s Freerange label ter ere van haar 100ste release. De stevig pompende groove met kale percussie wordt ombouwt met een ‘spacey’ tech-thema dat je direct beet neemt en niet meer los laat. Underworld’s “Crocodile” – van hun laatste album “Oblivion With Bells” – komt eveneens voorbij, maar dan in de uitstekende remix van Pete Heller. Ten slotte valt ook de bijdrage “You Can Do What You Want” van Christos Kedras (geremixt door Graham Sahara) in positieve zin op door een onweerstaanbaar fijne piano-loop. CD2 is een geheel ander verhaal. Deze schijf bevat een aantrekkelijke selectie, bestaande uit diverse downtempo klanken, allerhande broken beats en gelieerde sounds. Deze disk zou je kunnen zien als de opwarmer van je avond uit. Muziek voor tijdens een gezellig diner bijvoorbeeld, alvorens je wil gaan dansen op een pompende housebeat. Op CD2 wordt je verblijdt met tracks van namen als Ayo (met het bekende “Down On My Knees” van haar album “Joyful” uit 2006), Blackpearl, Deep Collective, Fort Knox Five en ga zo maar door. Als afsluiter van de schijf valt de Martin Buttrich remix voor Moloko’s bekende “Familiar Feelings” positief op. Wat een heerlijke en onverwachtse broken beats bewerking van de gevierde producer Martin Buttrich is dit zeg! Na onderzoek bleek deze versie gewoon op de officiële release van de single uit 2003 te staan (iets dat ik zelf niet wist). Een houdbare parel dus! Net als vele voorgaande delen uit de KM5 compilatiereeks is ook deel acht erg de moeite waard. Het is een compilatie die hetzelfde format als de “Supperclub” verzamelaars volgt en nimmer teleurstelt. Kijk op www.km5-lounge.com of www.newsrecords.be voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “H&M Play Deep House - Fifth Chapter” (Soulstar)

 Genre(s): (Deep) House

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Harley & Muscle blijven hun ‘fans’ verrassen met uitstekende producties en compilaties – voornamelijk via diverse labels uit de Clubstar stal. De heren – die hun Harley & Muscle alias al sinds 1996 als geregistreerd handelsmerk voeren – luiden met deel vijf uit de “Harley & Muscle Play Deep House” op passende wijze de zomer in. “Harley & Muscle Play Deep House - Fifth Chapter” is wederom een juweeltje – binnen de overvolle markt van verzamel CD’s – geworden. Er is wat betreft de muzikale invulling eigenlijk maar weinig veranderd in vergelijking met het voorgaande deel dat we eind vorig jaar bespraken op deze site. Harley & Muscle weten deep-house te brengen in een vrij brede vorm, waarbij eigentijdse geluiden worden afgewisseld met meer traditionele US (garage) house sounds (denk aan de muziek van bijvoorbeeld Moodymann). Op CD1 ligt het tempo bij aanvang van de mix nogal laag, maar dat werkt totaal niet storend en gedurende de sessie wordt het tempo geleidelijk aan opgeschroefd. Gekozen materiaal van (een greep) Rick Wade (check zijn prima releases via het YORE label), Move D., Joey Youngman, The Rurals en Harley & Muscle zelf laten horen dat de deep-house sound nog immer springlevend is en (zoals we al vaker schreven) vrijwel onbeperkt te nuttigen is. Het blijft een plezier om deze melodische, smaakvolle en vooral soulful kijk op housemuziek te beluisteren. Dit is muziek die je als het ware omhelst. Hele mooi release! Kijk op www.harleymuscle.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

The Black Dog: “Radio Scarecrow” (Soma Recordings)

 Genre(s): Techno/ Elektronica/ IDM/ Ambient

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

 The Black Dog is een formatie met een lange historie. Oorspronkelijk bestond de formatie uit Ken Downie, Ed Handley en Andy Turner. Ze bleken vanaf eind jaren tachtig tot halverwege jaren 90 een essentieel onderdeel van de technoscene en baarden opzien met hun fraaie (ambient) techno die op labels als GPR en Warp verscheen. Het trio – dat sinds 1989 singles uitbrengt – leverde in 1993 het legendarische album “Temple Of Transparent Balls” af. Een album dat tot op de dag van vandaag haar sporen heeft nagelaten in de mondiale techno sector. Halverwege jaren 90 besluiten Ed Handley en Andy Turner zich te storten op hun Plaid project en stappen uit de formatie. Het blijft vervolgens jarenlang muisstil rondom The Black Dog totdat Ken Downie in 2005 vriend en vijand verrast met een heus comeback album. Downie omringt zich met twee nieuwe studiopartners: Martin en Richard Dust. Dat album – “Silenced” genaamd – werd weliswaar lauw ontvangen in de pers, maar het terugkeren van de formatie smaakte naar meer. Vervolgens tekent het Schotse high profile label Soma Recordings het hernieuwde trio en brengt in 2007 het album “Temple Of Transparent Balls” opnieuw uit, maar ook de titel “Book Of Dogma” – met een overzicht van materiaal afkomstig van de eerste singles van The Black Dog – wordt op de markt gezet. Soma Recordings, dat onder andere werd opgericht door de heren van Slam, is dan ook het label dat het nieuwste album van The Black Dog op de markt brengt. ”Radio Scarecrow” is een indrukwekkende plaat geworden waarbij een deel van de originele sound (uit de jaren 90) bewaard is gebleven en er ruimte is voor eigentijdse geluiden, Kraftwerk invloeden en Warp-achtige elektronica. Hoe klinkt “Radio Scarecrow” dan? Mooi, gedetailleerd en vooral ook intelligent. The Black Dog levert geen ‘hap-slik-weg’ muziek, maar diepgaande, tot in de puntjes verzorgde techno, elektronica en ambient producties (of mengvormen daarvan). Muziek waar je even rustig voor moet gaan zitten om ervan te kunnen genieten. De klanken kenmerken zich door hun diepe, donkere en soms sprookjesachtige/ filmische uitstraling. De geprogrammeerde soundpads, kristalheldere geluiden, pianoklanken en strings zijn indrukwekkend te noemen en laten je geregeld geëmotioneerd achter. Je kunt duidelijk horen dat er achter de productie van dit album mensen zitten die al jarenlang actief zijn in de muzieksector. De progressieve aanpak, de fraaie gelaagdheid en het opgeruimde karakter van de producties zal je zonder twijfel aanspreken. Het is alsof de huidige bezetting van The Black Dog een uniek onderonsje met Kraftwerk en (de ex-leden van The Black Dog) Plaid in de studio gehad heeft. Kortom: “Radio Scarecrow” is knap staaltje werk geworden dat niet snel zal gaan vervelen. Het is geen album dat ik kan omschrijven door middel van enkele losse tracks, maar die zijn/haar hoge score verdiend door de samenhang van de muziek en de indruk die het album als geheel achterlaat. Mijn advies is dan ook: gun dit album een luisterbeurt en laat je overtuigen door de kwaliteit van The Black Dog anno 2008. Liefhebbers van ambient techno, elektronica en IDM kunnen zullen zich geen buil vallen aan deze plaat. De track “Set To Receive” werd al in maart van dit jaar uitgebracht als eerste single van het album en dit zal zeker niet de laatste zijn is mijn voorspelling. Kijk op www.somarecords.com of www.dogsquad.co.uk/tbd voor meer informatie en check ook de heruitgave van “Temple Of Transparent Balls” en het conceptalbum “Book Of Dogma”. Op het moment van schrijven is bekend dat The Black Dog op 6 juni zal optreden in Amsterdam. Voor de fans een onweerstaanbare mogelijkheid op het weerzien van deze formatie.

 

Beoordeling: 9

 

 

Tim Davison: “Long Way From Home” (Baroque Records)

 Genre(s): Progressive House/ Breakbeats/ Chill-Out/ Downtempo

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music 

Het zogehete progressive genre lijkt de laatste tijd een ware comeback door te maken. Steeds meer producties refereren naar de eerste en tweede progressive golf. Zou er een derde golf ingezet zijn? Labels als Baroque leveren al jaren ijzersterke progressive house/ trance albums en compilaties af van een constante hoge kwaliteit en het label is eigenlijk nooit van de muzikale kaart verdwenen. De ijzersterke recente CD releases van Jay Lumen (concept album) en Gareth Emery (compilatie) bevestigen die lezing. Nu is het de beurt aan Tim Davison, die zijn album “Long Way From Home” uitbrengt op het geliefde label. Tim Davison werd al in 2003 opgemerkt door Dave Seaman en Nick Warren, waarna het snel ging met zijn carrière. Inmiddels heeft hij zo’n 50 producties uitgebracht voor aansprekende labels als Plastic Fantastic, Re*Brand en Baroque. Recent trok hij veel aandacht met zijn onofficieel uitgebrachte rework van “Hey Boy, Hey Girl”, origineel van The Chemical Brothers. Deze track werd aangemoedigd door vele grote DJ’s wereldwijd en kon ook op veel support van BBC Radio 1 rekenen. “Long Way From Home” is Tim Davison’s debuutalbum en legt zijn diversiteit als producer op treffende wijze vast. Het album bevat progressive house/ breakbeats en smaakvolle trance invloeden, maar wordt ook gekenmerkt door downtempo en chill-out tinten. Het zijn overwegend zweverige, vol galm geproduceerde tracks, waarbij op vier tracks vrouwelijke vocalen toegevoegd zijn van respectievelijk Sam Jones (drie maal) en Lizzie Curious. Twee derde van de tracklist is dus instrumentaal. Door de afwisselende sferen, kleuren, tempi en muzikale invloeden is “Long Way From Home” een erg boeiende plaat geworden. Het epische, sfeerrijke karakter van de plaat maakt het tot een heerlijke luistertrip waarbij je je geen moment zult vervelen. Het leuke is dat je naast moderne klanken tijdens diverse tracks ook verwijzingen naar de progressive en epic-house van begin jaren 90 hoort. Bij een track als “Absolute” bijvoorbeeld spoken er namen als Gat Decor (refererend aan “Passion”) en BT door mijn hoofd. En waar kennen we de acid loop tijdens “Dance Move 87” ook alweer van? Als je zo smaakvol thema’s leent, krijg je daar maar weinig negatieve reacties op lijkt me. Naast de diverse progressive dansvloermomenten – die je kort door de bocht in de hoek van BT en Way Out West moet zoeken – zijn ook de experimentele downtempo en chill-out momenten best de moeite waard. Onze favoriet op het album is de ingetogen dansvloertrack “Sticks & Stones”, dat rollende pianoklanken en stemmige strijkers combineert met een gedreven bassline en dito beats (denk aan Lemon Interupt’s “Dirty”, oftewel een vroege Underworld klassieker). Tim Davison speelt zich met zijn debuutalbum nog maar eens extra in de kijker en kan vermoedelijk een hoop extra (remix) klussen tegemoet zien de komende periode. “Long Way From Home” is een indrukwekkend debuutalbum dat hem veel nieuwe fans/ aanhangers gaat opleveren. Voor de vinylliefhebber zijn er van dit album ook twee vinyl samplers verschenen met enkele essentiële tracks van het album. Kijk op www.baroquerecords.co.uk of www.timdavison.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Daedelus: “Love To Make Music To” (Ninja Tune)

 Genre(s): (Experimental) Breakbeats/ IDM/ Elektronica/ (Abstract) Hip-Hop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: PIAS (www.pias.com)

 We maken er geen geheim van dat we al jaren liefhebbers zijn van Daedelus’ tegendraadse en experimentele muzikale output. “Love To Make Music To” is zijn nieuwste album en verschijnt via Ninja Tune, waarop hij al eerder diverse platen uitbracht. Alfred Weisberg-Roberts – zoals Daedelus in real life heet – is een meester in het werken met samples en het verwerken van vele verschillende muzikale invloeden in zijn op (experimentele) breakbeats, (abstracte) hip-hop en elektronica gebaseerde muziek. Het album is een mooi vervolg op de recent uitgebrachte live CD die via Alpha Pup verschenen is. “Love To Make Music To” bestaat in totaal uit vijftien tracks, die weer bijzonder divers klinken en creatief in elkaar geknutseld zijn. We moeten echter eerlijk bekennen dat dit album beduidend minder toptracks bevat als de aansprekende voorgangers “Exquisite Corpse” en “Denies The Day’s Demise”. Dat is simpelweg jammer! Wat overblijft, is een prima ‘streetwise’ album dat je als avontuurlijk ingestelde liefhebber van elektronische muziek zeker gehoord moet hebben. Beste track is wat ons betreft “Touchtone” (met gastrollen voor Paperboy en Taz), dat je zou kunnen omschrijven als een track met uptempo urban beats en gelikte lyrics. Kijk op www.ninjatune.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Wicked Jazz Sounds Volume 5” (United Recordings)

 Genre(s): Soul/ Funk/ Jazz/ Hip-Hop/ House/ Broken Beats/ Latin

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: United Recordings

 Dat “Wicked Jazz Sounds” één van onze favoriete compilatieseries is, komt vooral door de betrouwbare/ smaakvolle samenstelling. Met een succesvolle eigen radioshow op Arrow Jazz FM en vele uitverkochte clubnights lijkt de populariteit van dit feestconcept alsmaar te groeien. Deel vijf bestaat wederom uit twee schijfjes waarbij zowel Mr. Speak als Leroy Rey afzonderlijk een mix verzorgen. Het is wederom een fraai afgemeten, eclectische mix geworden met gekozen materiaal van vroeger tot en met nu. Gekozen materiaal van Aretha Franklin, Monsieur Dubois, Quincy Jones, Nina Simone, Amp Fiddler (geremixt door Carl Craig), Terry Calllier, 4hero, J. Dilla feat. Pharoahe Monch, Domu presents Pete Simpson, DJ Spinna en Earth, Wind & Fire overtuigen op ieder vlak! Beide CD’s zijn puur genieten geblazen en je merkt bijna niet de subtiele overgangen tussen de vele muzikale invloeden die deze 2-CD herbergt. Dat is knap! Hele mooie verzamelaar van een groep mensen die in staat zijn om van een feestconcept een toonaangevend instituut te maken! Indrukwekkend! Kijk op www.wickedjazzsounds.com of www.unitedrecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

AIR: “Moon Safari - 10th Anniversary Special Edition” (EMI Music)

 Genre(s): Downtempo/ Elektronica/ Retro-Pop/ Chill-Out

Bron: 2-CD/ DVD

Rubriek: 5/2008

Distributie: EMI Music

 In de categorie tijdloze albums kom je zeker de langspeler “Moon Safari” van het Franse duo AIR tegen. AIR staat voor Amour (liefde), Imagination (fantasie/ verbeelding) en Rêve (droom/ illusie). Deze heren schreven in 1997 geschiedenis met dit spraakmakende album dat wereldwijd meer dan twee miljoen keer over de toonbank ging. AIR, bestaande uit Nicolas Godin and Jean-Benoît Dunckel, kon destijds niet vermoeden wat het album allemaal teweeg zou gaan brengen. Hun unieke geluid – een kruising van ouderwetse (Franse) filmmuziek en retro-pop (jaren 60/ 70), aangekleed met downtempo beats en subtiele elektronica – sloeg in als een bom. “All I Need” met zangeres Beth Hirsch is zonder twijfel met afstand de bekendste single die het duo voortbracht en deze track wordt noch immer veel op de radio gedraaid. We zijn inmiddels tien jaar verder en daarom besloot platenmaatschappij EMI Music (France) om het originele album opnieuw uit te brengen in een fraaie box, die aangevuld is met een schijf vol met bonus materiaal en een DVD met daarop de documentaire/ film “Eating, Sleeping, Waiting and Playing” (door Mike Mills). Kortom: een pret pakket voor de AIR liefhebber. Waarom is dit album nou zo sterk zul je je afvragen? Simpel, het originele “Moon Safari” album staat na tien jaar nog steeds als een huis. Het lijkt erop alsof het album qua impact niets heeft ingeboet. De tracks zijn weliswaar bekend, maar boeien nog altijd. Al vanaf de eerste klanken van “La Femme d’Argent” wordt je omhelst door de melancholische klanken van AIR. Hun – bijna ontroerende – filmische klanken (soms bijna op het pornografische af) worden afgewisseld met een eigenwijze benadering van (op elektronica gebaseerde) popmuziek middels breekbare zang (door Beth Hirsch) en vocoder voices. Naast de singles “All I Need”, “Sexy Boy” en “Kelly Watch The Stars” bevat het originele album schitterende instrumentale tracks als (het eerder genoemde) “La Femme d’Argent”, “Talisman” en “Ce Matin Là”, die wat mij betreft onovertroffen zijn! Voor de fans die zowel het originele album en de DVD film (ooit gelimiteerd uitgebracht in 1999) is schijf twee erg de moeite waard. Deze schijf bevat een aantal demo’s en alternatieve versies, maar ook live opnamen van sessies bij de BBC en KCRW (Los Angeles) – beide uit 1998. Schijf twee is een boeiende verzameling tracks die je niet mag missen. Zo horen we onder andere een fraaie live vertolking van “J’ai Dormi Sous l’Eau” – oorspronkelijk afkomstig van het mini album “Premiers Symptômes“ – voorbij schieten en worden “Kelly Watch The Stars” en “Sexy Boy” live uitgevoerd op een manier zoals je ze nooit eerder hoorde. "Eating, Sleeping, Waiting and Playing" is een door Mike Mills gemaakte documentaire van een uur, waarbij AIR wordt gevolgd tijdens een tour die leidt langs onder andere New York, Londen en Parijs. De DVD werd al eens gelimiteerd uitgebracht in 1999 en is nu bij deze ‘anniversary box’ gevoegd om de liefhebber van zowel audio- als beeldmateriaal te voorzien. Naast de documentaire kun je ook nog diverse videoclips van AIR terugzien op de DVD. Deze gelimiteerde 2-CD en DVD box is een waardevolle AIR collectie die we iedere muziekliefhebber kunnen aanbevelen. AIR heeft de afgelopen jaren nog een drietal studio albums uitgebracht, maar het niveau van “Moon Safari” is eigenlijk nooit meer benaderd. Die vervolgplaten – “10.000 Hz Legend” (2001), “Talkie Walkie” (2004) en “Pocket Symphony” (2007) genaamd – kun je overigens allemaal zonder voorbeluistering aanschaffen en etaleren pure kwaliteit, maar “Moon Safari” is simpelweg een verhaal apart. Na al die jaren nog steeds een genot om te horen en dat zal nog een flinke tijd zo blijven schat ik in! Kijk op www.moonsafari2008.com of www.intairnet.org voor meer informatie over dit essentiële en tijdloze album!

 

Beoordeling: 9,5

 

Various: “Space And Time” (Hotflush Recordings) 

Genre(s): Dub-Step

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Hotflush Recordings (www.hotflushrecordings.com)

 Dub-step als genre groeit nog steeds in populariteit. Deze underground muziekstroming biedt je diepe, donkere, duistere, dreigende en energieke klanken met (meestal ingetogen) breakbeats als bepalende factor. Op deze stoere mannen CD van het Hotflush label vinden we namen als Scuba, Boxcutter, Jazzsteppa en Si Begg (met een remix voor Toasty). Het is muziek die weliswaar geschikt is om op te dansen, maar soms – ondanks de midtempo snelheid – tamelijk rustiek klinkt. De muziek op “Space And Time” haalt net niet het niveau het betere materiaal van Pinch of Burial, maar is toch zeker de moeite waard. Over het algemeen wordt op deze verzamelaar een fraaie combinatie van dub-step beats met ambient en elektronica gezocht. Denk qua toonsoort aan de ambient producties van Aphex Twin. Ook invloeden uit de oldskool breaks zijn zo nu en dan subtiel toegevoegd in de muziek. Slotsom: dub-step is een boeiend ‘nieuw’ genre met veel diversiteit qua invulling en deze compilatie smaakt zeer zeker naar meer! Van het Hotflush label zullen we deze maand ook het album van Scuba bespreken. Kijk op www.hotflushrecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Steye: “I’m Just Here To Make You Feel Warm” (DOX Records)

 Genre(s): Funk/ Downtempo/ Nu-Soul/ Pop/ Country

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Coast To Coast

 Met een eigenzinnige knipoog en funkende eenvoud laat Steye op zijn debuut CD “I’m Just Here To Make You Feel Warm” horen wat hem beweegt.  De muzikant, theater- en filmmaker is al jaren bekend als een van de leden van Pips:lab, een collectief van jonge multimedia hooligans. Daarnaast wordt het nu tijd voor een meer persoonlijk verhaal. Een verhaal dat hij vertelt op deze plaat, met “een mengeling van techno-blues, country-funk en singersongwriter-hiphop”. Ik maak muziek vanuit lichaamsbeweging, de basis van een liedje is voor mij altijd een ritme.” Als klein kereltje danst Steye al op de liedjes van “Grease”, later worden dat de Rock Steady Crew en Michael Jackson. In de jaren negentig ontdekt hij hiphop, met in het bijzonder A Tribe Called Quest. “Zo funky, dat schuift echt. Van dat soort muziek ga je bewegen, niet op en neer, maar heen en weer. Horizontale funk noem ik dat.” Een andere belangrijke invloed is Michael Franks, een jazz zanger uit de jaren zeventig. “De pretentieloze charme waarmee hij zijn liedjes zong inspireerde mij om zelf te gaan zingen op mijn eigen beat- en gitaar experimenten.” Wanneer Steye in 2004 een documentaire maakt over de sloppenwijken van Nairobi neemt hij en passant met de jongeren daar een hiphop plaat op; Kilio Cha Haki (Cry for Justice). Eind 2005 komt er een demo van Steye’s eigen liedjes terecht bij Stefan Kruger en Stefan Schmid, de ‘ritme-experimentalisten’ van Zuco 103. Direct onder de indruk stellen zij hem voor samen een plaat op te nemen. De samenwerking bevalt goed: “Als producenten tillen zij met hun ervaring mijn eigen muziekonderzoek en freaky experimenten naar een hoger plan.” Kiezen tussen de verschillende disciplines kan Steye nog steeds niet. Hij maakt zijn eigen videoclips die een versterking zijn van zijn muziek. Beeld, beweging en geluid zijn voor hem bijna één. “Ik wil mensen laten bewegen en ‘in sync’ brengen met een mengeling van beeld, geluid en gevoel.” Ze moeten swingen. “Van goede horizontale funk gaat je kont wiebelen.” Alle voorgaande informatie komt uit de persbeschrijving en omschrijft exact waar dit album over gaat. Het zijn gezellige en gevarieerde liedjes (vaak met funk invloeden) geworden, waarbinnen Steye’s (beperkte) stem prima overeind blijft. Met de productie in handen van Stefan Schmid (percussie) en Stefan Kruger (keys) van Zuco 103 weet je sowieso dat je met avontuurlijke en vermakelijke muziek te maken krijgt. Let op: Zuco 103 zangeres Lilian Vieira doet ook nog mee (backing vocals) tijdens de track “Zunzhine”. We kunnen spreken van een uitstekend album die in het verlengde ligt van de muziek van andere artiesten uit de DOX stal. Kijk op www.steyemusic.com of www.doxrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

Various: “The Detroit Connection Part 3” (Matrix Music)

 Genre(s): Ghetto-Tech

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Nadat begin jaren ‘90 de techno sound naar Europa overwaaide raakte de scene in Detroit langzamerhand zelf in het slop. Uit de ruïnes ontstond een nieuwe stijl: ghetto-tech genaamd. Aan het begin van dit nieuwe millenium ontstond er rondom deze ‘nieuwe’ stroming een korte hype met artiesten als DJ Assault en DJ Godfather in de hoofdrol. Door toedoen van deze twee pioniers – die met hun tomeloze mixing skills en een stortvloed van succesvolle releases en remixen op veel enthousiasme konden rekenen – verspreidde het ghetto-tech virus zich snel naar de rest van de wereld. Ondertussen zette DJ Godfather een klein imperium aan labels op en werkte hij mee aan projecten zoals bijvoorbeeld Ectomorph (met onder andere Gerard Donald van Drexciya). DJ Godfathers mix CD’s zijn vanwege het hoge funk- en pompgehalte erg populair in stripclubs. Hij laat middels “The Detroit Connection Part 3 - For The Freaks” horen dat dit relatief ‘kleine’ genre nog steeds springlevend is. Dit derde deel in de reeks volgt na succesvolle edities door Kevin Saunderson en DJ 3000. Ghetto-tech als muziekstroming zou je anno 2008 kunnen omschrijven als een combinatie van uptempo electro breakbeats, hip-hop, urban sounds, oldskool breaks, (Detroit) techno invloeden en uptempo house loops. De ‘Detroit’ aanduiding in de titel van dit product moet je niet zo zeer associëren met het (klassieke) Detroit techno geluid, maar met het feit dat DJ Godfather opereert vanuit Detroit. De mix wordt naast de prominente rol van DJ Godfather gehost door DJ Omega die zijn lyrics zo nu en dan over deze mix strooit. De muziek staat bekend om haar underground geluid, soms humoristische inslag, maar ook om de grove – soms vrouwonvriendelijke – lyrics. Als we even kort door de tracklist heen lopen zien we titels voorbij komen als “Titties N Ass”, “Bounce N’ Break Yo Back”, “Get Down Lil Mama”, “21 Positions”, “Tittie Bar ‘06”, “Like A Hoe” en ga zo maar door. Dan weet je een beetje in welke sfeer je het vocale gedeelte van de tracks kunt verwachten. Wat kun je muzikaal gezien verwachten op “The Detroit Connection Part 3 - For The Freaks”? Een rollercoaster ride! Godfather legt een megamix van maarliefst 66 tracks op de mat en komt met een portie turntable skills waar een paard de hik van krijgt! Scratches en trucage komen met grote regelmaat voorbij alsof het de beste man geen enkele moeite kost. Wat ook opvalt zijn de vele loops van bekende oude platen: tracks van onder andere Technotronic, Paul Johnson en Art Of Noise zijn subtiel verwerkt in de ghetto-tech sound. De mix puilt uit van Godfather’s eigen geproduceerde materiaal, waarmee zijn diversiteit binnen de ghetto-tech stroming openlijk geëtaleerd wordt. Godfather komt wat mij betreft het best tot zijn recht wanneer hij invloeden uit de rave/ oldskool breakbeats in zijn muziek vermengd. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de zeer strakke tracks “Bass” en “It’s Time” waarbij je voor even mee terug genomen wordt naar begin jaren 90. Andere fraaie tracks zijn Audiopervert’s “OEJ”, dat opvalt door de gedreven club-groove, maar ook het melodische ‘Detroit tech’ moment “The Runner” van Non Stop DJ’s springt er uiterst positief uit. Ook het noemen waard: de overgang naar de aansluitende electro-breaks track “Don’t Stop” (productie van Godfather zelf) is indrukwekkend gedaan. Na beluistering van deze uiterst energieke megamix kunnen we stellen dat deze voor zowel techno, house als urban liefhebbers uiterst geschikt is als ruig tussendoortje. Het is muziek die je niet zo veel op de feesten en festivals in Nederland zult horen, maar wellicht komt daar in de toekomst verandering in. Kijk op www.matrix-music.com of www.myspace.com/djgodfather76 voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “High Contrast Presents Rank 1” (High Contrast Rec.)

Genre(s): Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Met de eerste twee delen bewees de “High Contrast Presents…” serie een succesvol concept te zijn, waarbij de artiest een platform werd geboden om zijn geluid ten toon te spreiden. De eerste twee delen werden samengesteld en gemixt door afzonderlijk Marcel Woods en Joop. Voor het derde deel is één van de grootste namen uit de nationale en internationale dance scene gevraagd: Rank 1. Hun fans hebben er even op moeten wachten, want het is inmiddels alweer vier jaar geleden dat de heren van Rank 1 hun laatste mix CD uitbrachten. Voor deze 2-CD release heeft Rank 1 een selectie bijeen gezocht van exclusieve niet eerder uitgebrachte tracks aangevuld met recente favorieten uit hun DJ sets. Natuurlijk ontbreekt eigen werk niet, waaronder hun recente hit “And Then…” (geproduceerd met Jochen Miller), die in de hoogste regionen van zo’n beetje iedere Dance Chart te vinden was. Daarnaast staat ook de Rank 1 remix voor de nieuwe Ronald van Gelderen single exclusief op deze compilatie. Aan de release van deze 2-CD compilatie wordt ook een wereldwijde tour gekoppeld die vanaf juni van start zal gaan. Rank 1 bestaat uit Piet Bervoets en Benno de Goeij. Ze ontmoeten elkaar in 1997 op een feest, waarna het duo Bervoets & De Goeij geboren is. Piet Bervoets brengt dan al sinds 1995 platen uit, maar De Goeij – een getrainde toetsenist – zet voorzichtig zijn eerste stappen in het produceren van elektronische muziek. Onder diverse aliassen brengen ze hun muziek hoofdzakelijk uit via Basic Beat sublabel Karma, waarop Piet Bervoets dan zojuist een grote hit heeft gehad onder de alias Carlos (met Carlo Resoort aka 4 Strings). In 1999 wordt de alias Rank 1 in het leven geroepen. De track “Airwave” wordt het thema van ID&T’s Innercity festijn en dan gaat het snel met de carrière van de heren. Ze produceerden sindsdien diverse succesvolle tracks en remixen (waaronder diverse Sensation thema’s), traden live op op festivals als Sensation en brachten in 2002 hun debuutalbum “Symsonic” uit. Anno 2008 is het duo nog steeds enorm populair en heeft het een indrukwekkende catalogus opgebouwd. Kortom: Rank 1 behoort zonder twijfel tot de absolute top van de Champions League van de trance! Zoals de persinformatie treffend inkopt: ‘de naam Rank 1 staat synoniem voor anthems, want er is geen andere artiest die zoveel anthems op zijn naam heeft staan als dit duo. Sensation, Trance Energy, Innercity, Mysteryland; allemaal gebruiken ze één of meerdere singles van Rank 1 als thema song voor één van de edities. In Nederland scoorden zij hun grootste hit met de remix die ze deden voor de klassieker “Superstring” van Cygnus X, maar singles als “Airwave”, “Such Is Life”, “Awakening”, “Beats At Rank-1 Dotcom” en de themasong van Sensation 2003 stonden eveneens in de hoogste regionen van de hitlijsten. Internationaal behoort Rank 1 al jaren tot de DJ elite en worden ze gezien als een van de grootste live acts in de dance scene en dat ondanks het feit dat ze maar zelden live optreden. Recentelijk waren ze nog één van de grote headliners tijdens de afgelopen uitverkochte editie van Trance Energy. Hun meeste recente wapenfeit is het nieuwste album van Armin van Buuren, waarvoor Benno de Goeij (50% van Rank 1) voor de productie tekende. Ook maakte hij zijn opwachting tijdens het nagenoeg uitverkochte Armin Only event dat 19 april 2008 plaatsvond in de Jaarbeurs Utrecht.’ “High Contrast Recordings Presents Rank 1” is een uitstekende 2-CD geworden waarop een smaakvolle selectie aan trancemuziek aan elkaar gemixt is. Zelfs als je al jaren klaar bent met trancemuziek is deze dubbelaar de moeite waard. De trackselectie omvat zoveel kwaliteit, dat je zeker niet teleurgesteld zult worden. Het zijn vooral tracks met hele mooie en indrukwekkende melodielijnen. Iets dat in de trancemuziek steeds exclusiever lijkt te worden. Daarnaast vinden we op de tracklist vele ijzersterke tracks die je nooit eerder hoorde op compilatie CD’s. We zijn erg benieuwd of er op kortere termijn een tweede Rank 1 album aan zit te komen. Tot die tijd is deze mixcompilatie een vol schot in de roos en weet je als tranceliefhebber dat je een fantastische 2-CD in handen hebt! Kijk op www.rank-1.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Sneakerz Festival” (Sneakerz MUZIK/ Spinnin” Records)

 Genre(s): (Electro) House/ Latin-House/ Grooves

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Spinnin’ Records

 De nieuwste Sneakerz CD “Sneakerz Festival” is samengesteld en gemixt doorDJ’s/ producers Gregor Salto en Erick E. Beide heren zijn Sneakerz residents van het eerste uur, vandaar dat zij gevraagd zijn voor het zesde deel in de Sneakerz compilatie reeks. Maandag 19 mei komt de CD uit op het platenlabel Sneakerz MUZIK. Het resultaat: een absolute must-have-begin-van-de-zomer mix, vol exclusieve nummers en underground clubhits in wording. Het eerste deel van de mix klinkt zomers en fris met veel nieuwe tracks van Gregor Salto’s eigen label G-Rex en de sublabels Samsobeats (van Sidney Samson) en Azucar (van DJ Madskillz). De openingsplaat “Happiness” (Kentphonik feat. Lolo) is, zoals de titel doet vermoeden, er eentje om op slag blij van te worden. Deze vloeit over in DJ Madskillz’s anthem “Secret Life”, een favorietje van vele Nederlandse top dj”s. “Hi’N’Bye” is een catchy plaat van de Duitse housemeisters Till West (bekend van zijn hit “Same Man” met DJ Delicious) en Eddie Thoneick, die onlangs een remix maakte voor David Guetta. De cd gaat verder met “Dancin” van Mona Lisa (die onder de vleugels zit van niemand minder dan Chicago’s best: Ron Carroll), een nieuwe exclusieve release op Sneakerz MUZIK. De plaat bevat een funkende groove met hiphouse invloeden, die zeker gaat opvallen. “Fuze” is de nieuwe elektronische dansvloertrack van Gregor Salto & DJ Madskillz, met minimale maar niet te missen Latin invloeden. De talentvolle jonge Rotterdammer Afrojack is verantwoordelijk voor het nummer “Do My Dance” met een sterk thema geluid, een fluit en een funky synth. Producer Mastiksoul doet het goed bij veel jocks in Nederland; zijn latin partygroove “Jacobino” staat dan ook geheel terecht in de tracklist van deze nieuwste Sneakerz cd. Na twee splinternieuwe producties van Gregor Salto met achtereenvolgens DJ Madskillz & Sidney Samson, vervolgt de mix met “Akordeon” geproduceerd door Body Talk feat. David Goncalves. Dit is een regelrechte zomerknaller die uitkomt of Gregor’s label G-Rex en die ondanks de titel van de plaat niets weg heeft van de welbekende “Heater” van Samim. Daarna is het Erick E’s beurt deze Festival compilatie tot een knallend einde te brengen. Bingo Players vs. Chocolate Puma’s “Touch Me” krijgt zijn volle support en is er eentje om in de gaten te houden. Dat geldt overigens ook voor de Bart B More remix van dit nummer (die niet op de cd staat). “Ocean View” van Joe Flame daarna is een perfecte mixplaat en wordt veel gedraaid door o.a. Roger Sanchez. Roog en Prom maakten een remix van Sebastian Ingrosso & Axwell”s “It”s True”; de energie spat van deze track en heeft een hoog handjes-in-de-lucht gehalte. Hierna volgen twee toppers van upcoming producer Bryan Dalton (“Keep it Comin”) en Eddie Thoneick “I Wanna Freak You” (binnenkort uit op Sneakerz MUZIK). De finale van deze zomermix begint met “The Afterworld” re-work van producers Masi & Mello, inmiddels al een behoorlijke hit met een zeer hypnotiserende break. Erick E’s nieuwe single “(Wanna) Go Again” is echt een exclusieve track op deze compilatie, net vers uit de studio. Een dikke tech-houser met minimal invloeden. “Flute Test” is de op één na laatste track van deze cd en gemaakt door Franky Rizardo. Het is een simpele track met fluit, maar oh zo effectief. De Switch remix van Divine Gosa’s “Radioclit” is de cherry on the cake en tevens de afsluiter van deze Sneakerz Festival in the mix. Tot zover de treffende persinformatie. Het valt op dat deze compilatie net even wat meer kwaliteit bevat in vergelijking met bijvoorbeeld de “Eclectic Beatz” reeks van DJ Hardwell. Simpelweg een kwestie van contacten vermoedelijk. Kortweg: een vermakelijke compilatie die op veel steun kan rekenen van housend Nederland. Kijk op www.sneakerzmuzik.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Loco Dice: “7 Dunham Place - Limited Edition” (Desolat)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House/ Dub-Techno

Bron: DVD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Desolat Music Group (www.desolat.com)

 De populaire Duitse DJ/ producer Loco Dice reisde samen met zijn studio partner Martin Buttrich (bekend van labels als Four:Twenty en Planet E) naar de New York om in een voor hen onbekende omgeving muziek te gaan maken. Daar hebben deze heren een aantal maanden gewerkt aan diverse tracks waaruit uiteindelijk een ongemixt (debuut) album is ontstaan. Het resultaat heet “7 Dunham Place”. De namen van de tracks op het album verwijzen allemaal naar gebeurtenissen en ervaringen die zijn opgedaan in de zes maanden dat ze in New York verbleven. Het album wordt afgetrapt met een heerlijke fusie tussen minimal en ambient, “Breakfast At Nina’s” genaamd. Wat mij betreft was er geen betere openingsplaat denkbaar geweest voor dit album. Na deze opener komen twee meer ‘tech’ getinte tracks voorbij, waarna “Black Truffles In The Snow” op het menu staat (gelijkend aan de openingstrack). De volgende blikvanger is de piano-driven track “La Esquina”, dat vooral opvalt door de zeer strakke basslines. Ook “Got Leaks In The Roof” klinkt heel prettig in de oren met haar gejaagde synths en pads (een fusie tussen minimal, elektronica en tech-house). Afsluiter “M Train To Brooklyn” is wat mij betreft de mooiste track van het album. De opbouw van deze track is werkelijk subliem te noemen en kun je omschrijven als speelse/ levendige dub-techno. Met ”7 Dunham Place” levert Loco Dice een zeer solide album af met een houdbaarheidsdatum waar vele collega producers nog wat van kunnen leren. Bij alle tracks is duidelijk te horen dat Loco Dice (en Martin Buttrich) ziel en zaligheid in de producties hebben gestoken, met als doel om ‘tijdloze’ tracks af te leveren in de vluchtige minimal/ tech-house sector. Dit is ze op een enkele uitzondering na (zeer) goed gelukt. Het album zal zowel op DVD (met beeldmateriaal, waarin verteld wordt over het ontstaan van het album), CD als vinyl verschijnen. Kijk op www.desolat.com of www.locodice.com voor meer informatie. (reviewer: Caba)

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Latin House Sessions Part 2” (Digidance)

 Genre(s): Latin-House/ Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

 Afgelopen winter wist DJ/ producer Jeroenski de liefhebber van latin-house warm te houden met de eerste editie van “Latin House Sessions”. Nu het zomerse weer haar intrede heeft gedaan zijn nieuwe tropische beats meer dan welkom. Hoogste tijd dus voor “Latin House Sessions 2”. Voor deze tweede editie wist Jeroenski feilloos de lekkerste latin-house tracks te verzamelen en samen te vatten in een opzwepende mix. De recente charthit “75 Brazil Street“ van Nicola Fasano vs. Pat-Rich (een ordinaire rip-off van een rip-off) mocht niet ontbreken, evenals de zomerhit in wording “Cré Sabe 2008” van Carlos Silva ft. Nelson Freitas & Q-Plus. Ook “So High”, geproduceerd door upcoming talent Lucky Charmes en Tony Verdult heeft een welverdiende plaats veroverd in de final mix. Daarnaast horen we tevens werk van de producers Till West & Eddy Thoneick en Antoine Clamaran. Naast twee van Jeroenski's eigen producties (“The One Eskalation“ een mash-up met DJ Antoine & Mad Mark en “Work Dat“ met Soul Conspiracy), is er op deze zomerse schijf ruimte voor een andere grote Latin held, Gregor Salto: “Mexer” (Sidney Samson remix). Deze track vormt een waardige afsluiting. “Latin House Sessions 2” is de perfecte CD om de heupen op los te dansen tijdens poolparty's en cocktailfeesten, of voor in de auto onderweg naar het strand. Zo sprak de persinformatie! Zoals je leest zijn ze er bij Digidance nogal enthousiast over. Laat je niet foppen en luister deze compilatie eerst even rustig uit, want zo bijzonder is deel twee nou ook weer niet. Het is een leuke, doch voorspelbare mix geworden met een zeer beperkte houdbaarheidsdatum. Sommige tracks zijn werkelijk waar om te janken (we zullen geen namen noemen), maar gelukkig weet Jeroenski in de breedte een positieve indruk achter te laten. Kijk op www.digidance.cc voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Aris Kokou: “7even Days In Heaven” (Klik Records)

 Genre(s): Chill-Out/ Progressive House & Breaks/ Deep-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: ZYX Music

 Wat een fabelachtig mooi debuut levert deze Griekse producer Aris Koukouselis aka Aris Kokou af! Wat LTJ Bukem (Good Looking) met drum & bass doet, doet Kokou met progressive house en breakbeats. Via het Griekse label Klik Records (van G-Pal) overtuigt hij vriend en vijand met het ijzersterke “7even Days In Heaven”. Het album staat bol van de epische sfeertrips vol breed uitgemeten (computer)strijkers en soundpads. Aris Kokou weet raad met diverse stromingen en brengt op zijn album onder andere chill-out, downtempo, progressive house, progressive breaks, deep-house (epic) en zelfs intelligent drum & bass (om de realistische link met LTJ Bukem nog maar eens te onderstrepen). Het levert vele fijne tracks op die we niet stuk voor stuk zullen benoemen, maar we willen je toch zeker aanraden om dit indrukwekkende debuut te gaan beluisteren. Sfeerrijker als de muziek op “7even Days In Heaven” vind je ze bijna nergens. Onze favoriete tracks zijn de deep-house track “Remembrance”, dat naast een fraai theam ook mooie latin percussie bevat, maar ook de downtempo track “Thoughts Of You” is erg fijn! Kijk op www.klikrecords.gr voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Tiësto: “Elements Of Life Remixed” (Black Hole Recordings)

 Genre(s): Trance/ Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Rough Trade

 Tiësto’s goed ontvangen “Elements Of Life” album (zijn derde) heeft een vervolg gekregen in de vorm van een remix overzicht. Derden maakten hun eigen interpretaties van Tiësto’s bronmateriaal, dat op dit album wordt aangevuld met de bonus track “No More Heroes”, die hij samen met de mannen van Blue Man Group maakte. De CD bevat in totaal twaalf tracks. Remixers op “Elements Of Life Remixed” zijn onder andere Dirty South, Fonzerelli, Richard Durand (voorheen G-Spott), Cosmic Gate en First State. Het bronmateriaal is in vrijwel alle gevallen op deskundige wijze onder handen genomen binnen de marge trance en electro-house (al dan niet met trance invloeden). Echte opmerkelijke resultaten levert dit remix album niet op, maar bijvoorbeeld de kenmerkende Cosmic Gate saus over Tiësto feat. Jes’ “Everything” is toch wel erg goed hoor! Kortom: “Elements Of Life Remixed” is na het originele album en de recente DVD release ter ere van de “Elements Of Life World Tour” (opgenomen in Kopenhagen) een leuk tussendoortje, dat met naderende zomervakantie op het perfecte tijdstip uitgebracht lijkt. Kijk op www.tiesto.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Longplayers: “Intercom” (Supertracks Records)

 Genre(s): (Nu-Skool) Breaks/ Big Beat/ Electro-House/ Drum & Bass

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Challenge Records           

 Longplayers wordt opgericht in de zomer van 1999. Producer Bart Knol en DJ Stephan van den Bos bundelen hun krachten en creëren een formule, waarmee zij later dat jaar de Grote Prijs van Nederland winnen in de categorie Dance. In 2000 wordt Longplayers uitgebreid met vocalist Martin Hilkhuysen die met zijn raps de nummers een extra energie injectie geeft. De jaren daarna toert Longplayers langs vele zalen en festivals in Nederland, regelmatig in samenwerking met drummer Mathijs Beukema, gitarist Barry de Kok en breakdance formatie Stylez Confidential. In 2001 komt de eerste CD “Bad Thoughts On A Sunny Day” uit, gevolgd door de EP “Scattered by Storm” in 2002. Beide zijn zeer goed ontvangen door de Nederlandse media. Longplayers richt in 2004 het eigen label Futureline Records op. Op dit label en op het LoveBreakz label van Triple Vision worden internationaal diverse 12” uitgebracht. Begin 2008 wordt een platencontract getekend bij Supertracks voor het nieuwe album “Intercom” dat in juni verschijnt. Met “Intercom”, waarop bijdragen van gastvocalisten Shamangi (van Artefact), Vanessa Piergolam en Ro Krom terug te vinden zijn, levert Longplayers een uiterst energiek album af. Het heeft dus even geduurd. maar Longplayers zijn terug met een knallend album! De heren hebben alles behalve stilgezeten de afgelopen jaren. Na verschillenden remixen te hebben afgeleverd voor onder anderen State of Monc (voor de track “Clipperton”) en Ro Krom (voor diens “The Fatty Boom Project”, waarop diverse artiesten hun eigen track bouwden rondom Ro Krom’s vocalen), is de tijd aangebroken voor Longplayers om zich te concentreren op hun eigen project. Longplayers volgen we zelf al heel wat jaren. Sterker nog: de track “Starbreaker” is door ondergetekende helemaal grijs gedraaid in DJ sets. Het geluid van Longplayers anno 2008 is verder doorontwikkeld, maar zeker nog herkenbaar. Nu-skool breakbeats vormen de basis van vrijwel iedere track op “Intercom”, dat in totaal twaalf bijdragen telt. Het is een album dat samenhangend klinkt. Dit is een compliment waard. Het gezelschap schuwt nergens het experiment en dat levert vele vermakelijke dansvloermomenten op. Echter, dit album is ook prima thuis te beluisteren. Het is muziek die je zou kunnen omschrijven als ‘voor live vertolking geschikte’ nu-skool breaks, big beat en drum & bass muziek. Longplayers verenigen verleden en heden door invloeden uit oldskool breaks, rave, big beat, chemical beats en nu-skool breaks in de blender te gooien. Het resultaat is indrukwekkend. Zelden hebben we hier zo enthousiast zitten luisteren naar een breaks album. De beats, de basslines, de thema’s, de drive; alles is fijn aan “Intercom”. Uiteraard biedt het album je de bekende track “Boomstyle” (met vocalen van Ro-Krom, oorspronkelijk voor diens “The Fatty Boom Project”), maar dat is wellicht één van de minst spannende momenten van “Intercom”. Luister bijvoorbeeld eens naar de uiterst energieke tracks “Stand Clear” (inclusief vocalen en snoeiharde bassdrums) en afsluiter “After Midnight” (met een rauw drum & bass karakter). Kortom: het album “Intercom” onderstreept nog maar eens de kwaliteit van het gezelschap en is wat ons betreft een subliem internationaal visitekaartje die ze vele live gigs zal opleveren! Beste tracks: de zware, big beats van “Steady” met herkenbare thema’s en fraaie/ verknipte acid klanken, maar ook “Diabolik” met diverse (wederom verknipte) oldskool synths spreekt ons erg aan. Voor liefhebbers van labels als Marine Parade en Finger Lickin’ (beide nu-skool breaks leveranciers) is dit album – ondanks de recent gewijzigde koers van beide genoemde labels – een zware aanrader. Als iemand ooit beweerd heeft dat het gedaan was met de nu-skool breaks en big beat sounds, dan laten de heren van Longplayers horen dat dit geen correcte bevinding is! Kijk op www.supertracks.nl of www.longplayers.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Ferry Corsten: “Full On Ferry - Masquerade” (Mid-Town)

 Genre(s): Trance/ House

Bron: DVD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Mid-Town Distribution

 Er zijn producers die draaien. Er zijn DJ’s die produceren. Maar artiesten die dit beiden op hoog niveau doen zijn moeilijk te vinden in de hedendaagse dance community. Eén van de artiesten die er in slaagt dit te doen is Ferry Corsten. Ferry lanceerde de energieke trance trend met de release van de track "Out Of The Blue" – uitgebracht onder zijn System F pseudoniem – en is sindsdien ver gekomen. Hij produceerde negen albums naast de talloze singles, remixes en compilatie CD’s die samen wereldwijd meer dan 2 miljoen keer verkocht werden. Producties als "Gouryella", "Punk", "Rock Your Body Rock" en "Fire" werden stuk voor stuk grote hits en zorgden er onder andere voor dat Corsten zelfs verzoeken kreeg van Amerikaanse tv-stations als Fox om zijn producties in hun tv-shows te mogen gebruiken. Maar ook Ferry’s DJ carrière mag niet uitgevlakt worden: hij wordt keer na keer weer uitgeroepen tot een van de top 10 DJ’s van de hele wereld en werd zelfs onlangs door de vooraanstaande organisatie "DJ Awards" van Ibiza tot ’s werelds beste trance DJ verkozen. Zodra hij achter de decks staat blinken zijn sets uit door zijn creativiteit en zijn liefde voor de fans en houdt hij zijn publiek geboeid met zijn indrukwekkend vloeiende mixtechniek. Na al deze successen en activiteiten werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. In samenwerking met de Nederlandse organisatie UDC, presenteerde Ferry Corsten op 27 oktober 2007 "Full On Ferry - Masquerade" in Ahoy, Rotterdam. Een evenement waarbij vrijwel elke stroming binnen het elektronische spectrum aangedaan werd, van sexy house tot aanstekelijke electro en stevige techno, bijeengehouden door Ferry’s energieke trance. De live DVD van dit evenement reflecteert de veelzijdigheid van Ferry Corsten plus die van zijn huidige muzikale blik en weet de perfecte sfeer, de fantastische decoratie, het knallende geluid en de indrukwekkende visuals van deze gedenkwaardige nacht te vatten. Verwacht “Masquerade” te kunnen herleven met deze dvd, waarop naast Ferry ook genodigden als Erick E, Fedde Le Grand, Cosmic Gate, Christopher Lawrence, Dogzilla, Secret Cinema vs.Grooveyard en Breakfast terug te vinden zijn. Al dit moois wordt gepresenteerd in haarscherp beeld en audio in Dolby Digital 5.1. Dit alles plakken wij kant en klaar uit de persinformatie. Het is namelijk de volledige juiste uitleg over dit product. De DVD is niets meer of minder dan een souvenir, waarbij je de bewuste avond nog eens kunt herbeleven. Je weet dus wat je kunt verwachten! Voor fans een must have! Kijk op www.ferrycorsten.com of www.mid-town.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “The Master Collection 5” (Purple Music/ Clubstar)

 Genre(s): (Groovy) House/ Tech-House

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Jamie Lewis is de samensteller van deze vijfde editie uit “The Master Collection” reeks. Volgens de verpakking is dit ‘the ultimate unmixed house music collection’. Mogen we dit zelf nog even beoordelen? Jamie Lewis heeft duidelijk een voorkeur voor gezellige (vocale) housemuziek met een hoog Ibiza gehalte. Lees: de muziek die labels als Defected en Hed Kandi in de regel uitdragen. De collectie bevat een flink aantal sterke bijdragen, maar toch worden we hier niet bepaald enthousiast. Het is een geluid die al jaren niet meer vernieuwend te noemen is en wat ons betreft niet bepaald lang houdbaar is. Jamie Lewis selecteerde (hoe verrassend?) vrij veel werk van eigen hand, maar ook aansprekende namen als Cerrone, Michelle Weeks, Mike Monday en DJ Pippi komen aan bod. Opvallend is het gebruik van H2O’s classic “Living For The Future”. Een erg lekker tussendoortje met een gedateerde klank. Ook de Jamie Lewis remix voor Cerrone’s “Music Of Life” is een vreemde eend in de bijt. Deze track klinkt namelijk als een jaren 70 soul-funk-jazz (in die volgorde graag) fusie. Erg mooi. Verder is dit zeker geen ‘ultieme’ collectie. Aardige dubbelaar, maar daar blijft het ook bij. Kijk op www.purplemusic.ch of www.clubstar.net voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Various: “Highgrade Presents Our Thing” (Highgrade Records)

 Genre(s): Minimal/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Highgrade Records – het label van Tom Clark – is al jaren succesvol actief binnen de marge minimal en tech-house. “Highgrade Presents Our Thing” is een compilatie rondom de vijftigste release van het label, waarbij Tom Clark een aantal recente en nieuwe tracks van uiteenlopende producers aan elkaar reeg. De openingstrack komt op naam van Sven Brede, die direct de positieve toon zet. Waar veel minimal en tech-house albums en compilaties nogal saai en monotoon zijn, laat Sven Brede met “Anic” horen dat genoemde stromingen ook beste levendig en melodisch kunnen klinken. Gedurende de mix passeren nog diverse ijzersterke tracks van betrokken producers als Phage & Daniel Dreier, Format: B, Todd Bodine, Jens Bond, Guido Schneider & André Galuzzi, Heinrichs & Hirtenfelner, maar ook van Tom Clark zelf natuurlijk. Dit is een uiterst fijne mixcompilatie van een label dat we nog steeds hoog hebben zitten en wederom weet te boeien! Kijk op www.highgrade-records.de voor meer informatie.

  

Beoordeling: 7,5

 

Jackson Conti: “Sujinho” (Kindred Spirits)

 Genre(s): (Brazilian) Jazz/ Jazz-Fusion

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Rush Hour

 Jackson Conti is een samenwerkingsverband tussen Madlib (Otis Jackson jr.) en Ivan Conti (Mamão), de uitzonderlijk goede drummer/ percussionist van de legendarische Braziliaanse jazz-fusion band Azymuth. Madlib ken je uiteraard als getalenteerd producer van allerhande hip-hop, freestyle en funky breakbeats (onder andere voor Stones Throw en Blue Note). Met het samenkomen van deze twee grootheden moet er haast wel iets moois ontstaan, zou je denken! Dat is ook zo! “Sujinho” is een waanzinnig lekker album geworden met zomerse jazz-fusion muziek die bol staat van de lekkere (gebroken) ritmes en schitterende instrumentatie (lees: uiterst muzikaal en melodieus). De Latijns-Amerikaanse doorklank op het album zorgt nog eens voor een extra dimensie aan de muziek. Het album boeit dan ook intens en luidt wat ons betreft officieel de zomer in! “Sujinho” bestaat uit achttien tracks en heeft een totale speelduur van ruim 70 minuten. Echt waar voor je geld dus! Kijk op www.kindred-spirits.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

Airwave: “Touareg” (Banshee Worx/ Bonzai Trance Progressive)

 Genre(s): (Progressive) Trance

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: ZYX Music

 Airwave is een project van Laurent Véronnez aka L-Vee aka Fire & Ice (en ga zo maar door). Samen met namen Push en Yves DeRuyter vormt hij al jaren de voorhoede van de Belgische (progressive) trance. Hij is verantwoordelijk voor vele trance klassiekers voor het Bonzai label. In 2006 bracht hij zijn laatste album uit – de 3-CD release “Trilogique”. Airwave wil zijn publiek altijd optimaal bedienen en daarom bestaat ook zijn nieuwe album “Touareg” weer uit meerdere schijfjes (twee om precies te zijn). Op “Touareg” horen we geen compleet nieuw geluid van deze succesvolle en uiterst productieve Airwave, maar meer een verbreding van zijn oorspronkelijke geluid. Progressive trance is dus nog steeds de hoofdzaak, maar zo nu en dan klinken er ook ‘wereldse’ invloeden door in de muziek. Dit is een leuk verzonnen combi, maar het resultaat is zeker niet wereldschokkend. Verspreid over twee disks krijg je in totaal zeventien tracks voor je geld, waaronder een aantal 2008 versies van bekendere Airwave tracks op de tweede schijf. Kijk op www.djairwave.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Aura: “Columbine” (Music For Dreams)

 Genre(s): Country/ Folk/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Over Aura kunnen we weinig informatie vinden, maar het label dat haar album “Columbine” uitbrengt (Music For Dreams) volgen we al jaren en stelt eigenlijk nooit teleur. Op “Columbine” vinden we een tiental gevoelige en rustieke poptracks met een country & western gevoel. Het zijn vermoedelijk geen liedjes die je op 3FM of Radio 538 zult terughoren, maar toegankelijk is Aura’s geluid zeker. Mooi is haar geluid ook! Aura’s stem kun je min of meer vergelijken met die van zangeres Tracey Thorn (Everything But The Girl). De totale speelduur van het album is nog geen 35 minuten – wat de gemiddelde popliefhebber wellicht zal frustreren. Al met al is “Columbine” een gevoelige, aantrekkelijke plaat geworden voor mensen die van artiesten als bijvoorbeeld Katie Melua en Amy MacDonald houden. Kijk op www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 6,5

 

 

Various: “Sounds Of Om V.6” (Om Records)

 Genre(s): Chicago & West-Coast House/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Om Records (www.om-records.com)

 Houd je van Chicago en West-Coast house zoals Mark Farina die draait? Dan kun je je vingers aflikken bij deze nieuwe “Sounds Of Om” compilatie. Deel 6 uit de reeks is wederom één groot succesverhaal. Still Rob G stelde de tracklist samen, deed wat edits en mixte de boel vervolgens aan elkaar. Gedurende de mix horen we heerlijke, vaak melodische housetracks voorbij komen met die typerende Chicago en West-Coast sound. Lekker groovy met een garage gevoel zullen we maar zeggen. Tijdens zijn mix laat Still Rob G namen als Florian Kruse, Mike Monday, Fred Everything feat. Lisa Shaw (geremixed door Shur-I-Kan), King Kooba, Jamie Anderson en Blaze voorbij komen. Beste tracks komen van Mike Monday, die met zijn “The 11 11” een tech-house bomb van formaat aflevert, maar ook openingstrack “Magdalena” van Cates&DPL is van een erg hoog niveau (check ook die snoeiharde bassdrum). Kortom: dit zijn van die compilaties waar je je zeker niet mee in de vingers snijdt. Klasse met een hoofdletter K. Kijk op www.om-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Ibiza Elemental Chillout” (Ayia Napa/ Bonzai Music)

 Genre(s): Downtempo/ Chill-Out

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: ZYX Music

 Bonzai is tegenwoordig vooral bekend om haar vele goede trance releases. Zo nu en dan verschijnen er ook chill-out tracks en/ of versies van trancekrakers via het label. De compilatie “Ibiza Elemental Chillout” speelt hier slim op in en bundelt een reeks van twaalf sfeervolle, veelal op trance gebaseerde chill-out tracks, waarbij Bonzai hoofdleverancier is. Artiesten/ formaties die voorbij komen zijn onder andere Miika Kuisma, Airwave, Quadran, The Last Atlant en Frostbyte. Het eindresultaat van “Ibiza Elemental Chillout” is prima, maar zeker niet verrassend. We kennen dit soort muziek al jaren via compilaties zoals “Angels” (N.E.W.S. uitgave). Wat overblijft, is een CD vol vermakelijke sfeercollages die inderdaad goed zullen werken bij het aanschouwen van een prachtige zonsondergang op Ibiza. Kijk op www.ayianapamusic.de voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Darjeeling: “Deers Of Dreams” (Coast To Coast)

 Genre(s): Nu-Soul/ Nu-Jazz/ Broken Beats/ Downtempo/ Reggae/ Folk

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Coast To Coast

 Darjeeling is onder andere bekend als de klassieke thee uit de authentieke tuinen van de Himalaya. In 2001 ontstaan in hartje Rotterdam uit een samenwerking van componisten Erik Ritfeld en Dorien van Meel, die sindsdien eigen nummers componeren in een originele eigenwijze stijl, die ze zelf omschrijven als een jazzy elecoustic soundtrack. Kortom Darjeelingjazz, waarin Darjeeling staat voor verre reizen, avontuur, ritme, melodie en poëzie. Erik en Dorien werken samen met verschillende professionele muzikanten en als duo, trio, kwartet en kwintet hebben ze sinds 2003 al veel optredens op hun naam staan. Nu – vijf jaar later – ziet hun debuutalbum “Deers Of Dreams” het levenslicht. Het diverse album bevat vrijwel uitsluitend fraaie soulful en jazzy elementen die verpakt worden in downtempo, broken beats en house beats. Soms heb ik het gevoel dat we naar de Belgische formatie Cinérex zitten te luisteren. De stem van Dorien van Meel lijkt vrij veel op die van Cinérex zangeres Alissa Kueker, maar ook de producties zelf hebben raakvlakken (ik doel op het album “CX” uit 2002). Naast deze vergelijking zou je qua beats en keys (hip-hop en soul getint) ook (zo nu en dan) kunnen mikken op namen als Flowriders, Mark de Clive-Lowe en DJ Spinna. “Deers Of Dreams” bevat in totaal vijftien heerlijke tracks, waaronder een opvallend aantal uitschieters. “Near” bevat een thema dat geleend lijkt van Nathan Haines’ “Long” (van zijn “Sound Travels” album) en is naast “What If We…”, met haar soulful hip-hop beats één van de hoogtepunten op dit heerlijke album. Enig (kleine) minpunt is dat Dorien’s stem na een tijd een beetje begint te vervelen. Haar Engelse uitspraak is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Dit is echter een kleine aanmerking op een fantastische plaat! Aan dit album kun je veel plezier beleven. Kijk op www.coasttocoast.nl voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Various: “Om:Chilled V.2” (Om Records)

 Genre(s): Downtempo/ Lounge/ Broken Beats/ Nu-Jazz

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Om Records (www.om-records.com)

 Begin 2007 verscheen het eerste deel van “Om:Chilled” via Om Records. Deze compilatieserie ligt in het verlengde van de “Om:Lounge” reeks, waarvan tot op heden alweer tien delen uitkwamen. Deel 2 van “Om:Chilled” is net zo sterk als de voorganger en vertegenwoordigd stromingen als downtempo/ lounge, broken beats en nu-jazz. Cool Rob G. selecteerde voor deze compilatiemateriaal van onder andere Samantha James, Techno Squirrels, Stolen Identity, Rithma en King Kooba. Het gemiddelde niveau van de muziek is constant, al zitten we slechts bij enkele tracks op het puntje van onze stoel. De meest opvallende tracks komen van Midnight Music Co. met hun onrustige Vertical mix voor “Black Swan” en het ons reeds bekende “Right Now” van Samantha James (van haar debuutalbum). We zitten hier overigens met smart te wachten op een nieuwe editie van de befaamde “Mushroom Jazz” mixserie van Mark Farina. Om Records. De geruchten worden steeds duidelijker dat een vervolg niet lang meer op zich zal laten wachten. Kijk op www.om-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Quentin Harris: “No Politics” (Strictly Rhythm) 

Genre(s): Deep-House/ Tech-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: N.E.W.S. Distribution

 “No Politics” van Quentin Harris is na de langspeler van Osunlade het tweede album dat het doorgestarte Strictly Rhythm (nu onderdeel van Defected) de wereld in slingert. Quentin Harris staat bekend om zijn vocale housemuziek. Ook zijn album “No Politics” staat hier vol mee. Harris kiest naast een diepe soulful aanpak ook zo nu en dan voor een ‘techy’ additie. Namen als (een greep) Monique Bingham, Byron Stingily, Colton Ford en Margaret Grace schitteren op dit heerlijke luisteralbum. Soms klinken de tracks wat gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken. Harris weet een constante kwaliteit te leveren, waardoor dit album voor liefhebbers van vocale US house muziek een schot in de roos is. Melodieus, gezellig, goed geproduceerd en bovenal vermakelijk! Onze favoriete track is “Joy” (klinkt als US garage house uit de jaren 90). Kijk op www.strictly.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Jamie Lidell: “Jim” (Warp Records)

 Genre(s): Nu-Soul/ Jazz-Dance/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Rough Trade

 Jamie Alexander Lidderdale aka Jamie Lidell werd een paar jaar geleden in één klap bekend door zijn (bescheiden) hit “Multiply”. Deze aanstekelijke soul-funk track werd grijs gedraaid door diverse DJ’s van 3FM. De track – afkomstig van het gelijknamige album “Multiply” – werd een groot succes, maar na die tijd hoorden we nog maar zelden van Lidell. Met “Jim” is hij echter weer terug met een compleet nieuw album. Onder andere Mocky was betrokken bij de productie van het album. Bij de muziek op “Jim” schiet met grote regelmaat de naam Stevie Wonder door je hoofd. Ja, zo gevoelig klinkt Lidell’s muziek! Het is een moderne versie van de beproefde Motown sound, die tegenwoordig weer veelvuldig als basis voor eigentijdse muziek wordt gebruikt. Op “Jim” horen we afwisselend dansbaar en meer ingetogen (ballades) werk voorbij komen. “Figured Me Out” echter is een combinatie van Lidell’s soul voice en de jazz-dance gelijkend op Jamiroquai’s muziek. Tijdens “Hurricane”, wederom een track die buiten de Motown soul sound valt, leert Lidell ons dat hij ook kan rocken en zijn stem klinkt gedurende deze track als een fusie tussen Jay Kay (van Jamiroquai) en Lenny Kravitz. Inmiddels zijn er twee singles van dit album verschenen: “Another Day” en “Little Bit Of Feel Good”. Van het album heeft de single “Another Day” wat mij betreft (veruit) de meeste kansen in de hitparades (en op de radio). De soulful stem en dito muziek van Jamie Lidell blijft een verademing en zal vele harten van soulliefhebbers sneller doen laten kloppen. Conclusie: heerlijk album dat door haar release vlak voor de zomerperiode precies op het juiste moment lijkt te komen. Kijk op www.warprecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8,5

 

 

Scuba: “A Mutual Antipathy” (Hotflush Recordings)

 Genre(s): Dub-Step

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Hotflush Recordings (www.hotflushrecordings.com)

 Paul Rose aka Scuba kennen we van zijn ijzersterke releases voor Hotflush. Sinds 2005 bestookt deze Scuba – niet te verwarren met King Britt – de wereld met dub-step van hoge kwaliteit. Volgens onze informatie is “A Mutual Antipathy” zijn debuutalbum. Op het album staan in totaal elf tracks die lekker creatief en experimenteel klinken, zonder dat dit ten koste gaat van de luisterbaarheid. Van tijd tot tijd hebben we ook het gevoel dat we naar IDM zitten te luisteren. Elektronica/ IDM (denk aan Aphex Twin en andere muziek uit de stal van Warp) en dub-step worden op dit album dus subtiel met elkaar verbonden. Naast deze kenmerken horen we ook duidelijk wat ambient invloeden passeren. Onder de elf tracks vinden we diverse toptracks, waarvan we “Hard Boiled” met de ‘techy’ keys het meest aansprekende moment vinden. Kijk op www.hotflushrecordings.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

K. Bager: “Fragments From A Space Cadet” (Music For Dreams)

 Genre(s): Downtempo/ Chill-Out

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Kenneth Bager, labeleigenaar van het Deense label Music For Dreams, bracht vorig jaar al zijn album “Fragment From A Space Cadet” uit. Onverwachts ontvingen we het album recent alsnog, waardoor we er nu graag nog iets over opschrijven. Het album bestaat uit (soms herkenbare) ‘fragmenten’ waar Kenneth Bager eigen tracks omheen heeft gebouwd. “Fragment One: …And I Kept On Hearing”, met het aanstekelijke fluitmelodietje, hebben we al vele malen op compilatie CD’s voorbij horen komen. Deze track zal je bekend in de oren klinken en zo staan er nog talloze prachtige, rustieke downtempo tracks op dit album. Soms doet het geluid van Kenneth Bager me ook denken aan William Orbit’s muziek van rond de eeuwwisseling (“Pieces In A Modern Style” album). Gastrollen op “Fragments From A Space Cadet” zijn weggelegd voor onder andere Julee Cruise, Jacob Fischer, Jean Luc Ponty, Nicolaj Grandjean en Gisli. De gevierde zangeres Julee Cruise zingt onder andere mee tijdens “The First Picture” (met het van Marcel geleende “Gamblers’ Delight” thema) en de rework van “Les Fleurs”. Slotsom: een prima album dat ook diverse singles heeft voortgebracht met topremixen door namen als Jesse Rose, The Glimmers, Jazzbox, Jerry Dimmer en Idjut (Boys). Kijk op www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Sellout Sessions 02” (Sellout Sessions/ Re-Fuse Prod.)

 Genre(s): (Electro) House/ Electro-Clash/ Punk/ (Nu) Disco/ Hip-Hop

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Rough Trade/ Arvato

 Eind 2005 kwam Don Diablo met de succesvolle release van zijn eerste mix-compilatie op eigen label, ''Sellout Sessions''. Het heeft lang geduurd voordat de opvolger daar was, maar het was het wachten waard. “Sellout Sessions 02” zal vanaf 2 mei in alle winkels verkrijgbaar zijn. Don Diablo heeft sinds de release van “Sellout Sessions 01” niet stil gezeten. Zo deed hij het afgelopen jaar meer dan 250 uitverkochte shows en remixte hij artiesten als Public Enemy, Newton Faulkner, Moke, The Young Punx en Kraak & Smaak. Ook op visueel gebied had hij succes, zo werd de video van zijn laatste single ''This Way'' alleen al op YouTube zo'n slordige 400.000 keer bekeken; let wel, zonder noemenswaardige support vanuit Hilversum! Ook in het buitenland scoort Don Diablo op dit moment goed, zo gaat hij in juni een uitgebreide promotietour door Australië doen, waar onlangs de single ''Who's Your Daddy'' met vijf nieuwe remixen uitgebracht is. Daarnaast ontvangt zijn nieuwste E.P., ''Dancefloor Drama'', veel lof van DJ's over de hele wereld en stond er onlangs zelfs een stukje over hem in het prestigieuze ''Billboard Magazine''. Op zijn nieuwste mixalbum vind je vooral veel exclusieve remixen en tracks van Don Diablo zelf, maar ook producties en mixen van onder andere M.I.A., Trentemøller, Public Enemy, Roni Size/ Reprazent, Boys Noize, Justice, Herve en The Bloody Beetroots. Het is een stoere, (soms) rauwe mix CD geworden met voelbare elementen uit disco, electro, rock en house. Bij Don Diablo’s “I Am Not From France” denk je spontaan aan de muziek van Daft Punk. Dat gevoel trekt hij door tot en met de energieke Data remix voor Tepr’s “Minuit Jacuzzi”. Echter, Don Diablo zet je tijdens zijn mix diverse malen op het verkeerde been door met verrassende cross-over geluiden te komen. Hij blijkt onder andere ook met hip-hop van veteranen Public Enemy uit de voeten te kunnen. Met zijn eigen dansvloer (electro, house, breaks en hip-hop fusie) interpretatie van “Give It Up” bewijst hij dit. De CD geeft een goed beeld van Don Diablo's gevarieerde DJ sets in de clubs en zal in een gelimiteerde oplage uitgebracht worden. Don Diablo: “Het feit dat de laatste mixcompilatie van mijn hand alweer zo'n 3 jaar geleden op de markt is verschenen, heeft vooral te maken met mijn innerlijke streven naar verbetering. Een mixalbum maken is voor mij net zo intensief als het maken van een artiestenalbum. Alle details moeten kloppen: de tracklist, de overgangen, de volgorde en ga zo maar door. Elke track is speciaal voor de CD door mij verknipt, zodat alles binnen de lijn van de CD zou passen. Maar ik wilde vooral ook een compilatie maken met meerdere remixen en tracks van eigen hand, om op die manier de CD nog persoonlijker en exclusiever te maken. De CD is dus niet alleen een blauwdruk van waar ik voor sta als DJ, maar ook een overzicht van mijn huidige muzikale visie op de dansvloer als producer. Veel mensen kennen misschien wel een aantal singles die in Nederland zijn uitgebracht, maar in de rest van de wereld is nog veel meer muziek van mijn hand verschenen en al die aspecten komen samen op dit schijfje vol met liefdevolle muzikale arbeid.'' Als extra krijg je een bonus disk met daarop de introductie van de band Viva City. In 2008 heeft Don Diablo zijn oog laten vallen op één van de nieuwste sensaties uit de UK: Viva City, een vierkoppige, indie electro-rock band uit Newcastle. De eerste single, Viva City versus Don Diablo “Audio Endlessly”, is inmiddels uit en wordt ondersteund door een spetterende videoclip, die ook op Youtube reeds een hit is; al ruim 220.000 keer bekeken. Om de lancering van de band in de Benelux wat meer body te geven, is CD2 van deze unieke compilatie een bonus CD, die je er dus gratis en voor niets bij krijgt, in de vorm van een mini-album van de band. Don Diablo heeft de band ontdekt, doordat wederzijdse vrienden uit de muziekindustrie hem op de band hadden gewezen. Na het beluisteren van een aantal demo's en het bezoeken van een aantal shows in Engeland was het al snel duidelijk en lag er snel een voorstel op tafel. De band heeft in 2007 hard gewerkt aan hun repertoire en liveshow in de UK, waar ze getoerd hebben met onder andere gevestigde bands als Boy Kill Boy en Kosheen tijdens hun tours door de UK. De producers achter Kosheen, die grote hits scoorden met “Hide U” en “Catch”, zijn uiteindelijk aangewezen als de executive producers van het aanstaande album van Viva City. De grote lancering van de band staat gepland voor 2008 en start in de Benelux. Slotsom: “Sellout Sessions 02” is een uiterst vermakelijke mixverzamelaar van een DJ/ producer die met zijn goede instelling, kennis en kunde een brug weet te slaan tussen rock- en dancemuziek. Door het gekozen materiaal is deze mix met geen enkele andere verzamelaar te vergelijken. “Sellout Sessions 02” is dan ook echt de moeite waard. Het is net als de voorganger uit 2005 een eigenwijze, doch zeer interessante compilatie geworden die voor een langere periode houdbaar zal zijn, is onze inschatting. Kijk op www.dondiablo.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

   

Soul Designer: “Evolutionism” (Third Ear Recordings)

 Genre(s): Tech-House/ Techno

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Astral Music

 Soul Designer is een project van Fabrice Lig. Deze producer ken je van zijn producties voor labels als Kanzleramt, F Communications en Versatile Records. Met “Evolutionism” wil Fabrice Lig de aandacht vestigen op het milieu. Echter, de tracks worden slechts in drie gevallen (met HKB:FiNN, spoken word artiest) van tekst en uitleg voorzien. Voor de rest bevat het album fijne tech-house en luistertechno met een funky en groovy gevoel (soms garage achtig). Op “Evolutionism” wordt je ook verrast door een productie die Fabrice Lig samen met Ken Ishii maakte. Hun gezamelijke “Australow-P-Tek Funk” is een prima track, maar is niet van een dergelijk kaliber dat we hem over een jaar nog herinneren. Daar schuilt ook het probleem van het complete album: er staan niet genoeg toptracks op “Evolutionism” om voor langere tijd te kunnen boeien. Het is een vermakelijk album geworden. Niets meer, niets minder. Kijk op www.third-ear.net of www.fabricelig.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

Boom Clap Bachelors: “Kort Før Dine Læber” (Music For Dreams)

 Genre(s): Downtempo/ Elektronica/ House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Boom Clap Bachelors is een gezelschap dat bestaande uit Ronni Vindahl, David Cytryn, Nikolai Koch, Robin Hannibal en Thomas Bisballe. Deze groep getalenteerde jongens bracht in 2005 al eens een (gelimiteerde) album release uit en mag hun tweede plaat de wereld in slingeren via Music For Dreams. Boom Clap Bachelors maken schitterende downtempo/ elektronica tracks van een rustiek karakter, vol met prachtige soundscapes en harmonieën. De tracks worden echter voorzien van Scandinavische vocalen die wij totaal niet begrijpen en eigenlijk ook niet trekken. Daar openbaart zich dus ook gelijk het grootste probleem. Je moet namelijk eerst een cursus Deens doen alvorens je de teksten van Boom Clap Bachelors begrijpt. Qua instrumentale invulling is dit album echt heel mooi! We hopen dan ook op een release van de instrumentale versies. Kijk op www.myspace.com/bcbachelors of www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “Winter Sessions 2” (Om Records)

 Genre(s): Chicago & West-Coast House/ Tech-House/ Minimal

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Om Records (www.om-records.com)

 We zijn een beetje laat met de review voor deze 2-CD, maar we ontvingen hem pas enkele weken geleden. Ondanks het ‘winterse’ karakter van de compilatietitel, is de muziek op deze 2-CD dat zeer zeker niet. Dit is voer voor de dansvloeren van Chicago en de West-Coast. In navolging van Justin Martin en Johnny Fiasco krijgen Hipp-e en Style Of Eye op deel twee de gelegenheid hun toptracks van het moment te presenteren en achter elkaar te mixen. Dit levert vermakelijke DJ sets op met kwaliteitshouse met een wereldwijd karakter (lees: de tracks komen van over de gehele wereld vandaan). Op CD1 staat onder andere het heftig swingende “Kruger Fingers” van Killowatts & Tanner Ross met ‘stabby’ keys. Deze productie lijkt op de muziek van Mike Monday, die we helaas moeten missen op deze 2-CD. Beide mixen zijn nogal divers van karakter, binnen de marge Chicago & West-Coast House, tech-house, neo-trance en minimal die her en der ook nog aangekleed wordt met electro tinten. Bekende namen op de tracklist zijn onder andere Minilogue, Marc Romboy vs. Stephan Bodzin, Wagon Cookin’, Liquid People present Danism, Tiger Stripes en Deepchild. Kortom: je zult je als houseliefhebber geen moment vervelen met deze dubbelaar. Kijk op www.om-records.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7,5

 

 

Various: “San Francisco Sessions Vol. 6” (Om Records/ Armenti)

 Genre(s): Chicago & West-Coast House

Bron: 2-CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Om Records (www.om-records.com)

 In tegenstelling tot de – naar Om maatstaven – wat kille invulling van de tweede “Winter Sessions” compilatie kun je op “San Francisco Sessions Vol. 6” weer een meer sexy en funky geluid verwachten. Kortom, het geluid waarmee Om Records doorgaans goed scoort bij het club minded publiek. Inland Knights en Olivier Desmet nemen op deel zes allebei een schijfje op deel zes voor hun rekening. Van beide namen hadden we tot voor deze release nooit eerder gehoord, maar ze blijken uiterst bekwaam in het verzorgen van een mixcompilatie. Inland Knights bestaat uit het duo Laurence Richie en Andy Riley. De heren hebben al een indrukwekkende catalogus opgebouwd met releases op labels als Drop Music (waar ze het grootste deel van hun catalogus op uitbrachten), 20:20 Vision, Armenti Music en Om Records. Olivier Desmet is een in Brussel geboren Belg die tegenwoordig in San Francisco woont en onder andere labeleigenaar van het reeds genoemde Armenti Music is. Zowel de mix van het Inland Knights duo als van Olivier Desmet zijn van een buitengewoon prettig karakter. Ze combineren diepe, sexy, warme, zomerse, funky, soulful en dansbare klanken tot een passend geheel. De tracklist bevat niet zo gek veel bekende namen, maar de muziek is zonder uitzondering van een prima kwaliteitsstandaard. Kijk op www.om-records of www.armentimusic.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 8

 

 

Various: “Eclectic Beatz 6 By DJ Hardwell” (Digidance)

 Genre(s): Electro-House

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

Naast DJ Jeroenski is ook onze grote vriend DJ Hardwell terug met zijn nieuwe compilatie CD. “Eclectic Beatz 6” is wederom meer van hetzelfde. Gelukkig voor de liefhebber kon deze DJ Hardwell, met zijn uitpuilende DJ schema, nog tijd vrijmaken om een reeks aan toegankelijke houseplaatjes achter elkaar te plakken. De persinformatie omschrijft: “Robbert – ‘master of eclectic’ – Hardwell raast in sneltreinvaart richting de top. Een meer dan overvol bookings schedule met boekingen op onder andere Extrema Outdoor en Latin Village zijn hier wederom een dik bewijs van. Voor “Eclectic Beatz 6” koos Hardwell weer voor de lekkerste sexy house, minimal en dirty electro, alles natuurlijk met een eclectic twist zoals we van hem gewend zijn. Een aantal van Hardwell’s eigen producties (in samenwerking met Sunnery James & Ryan Marciano en Jeroenski) vonden een plaats in de maar liefst twintig tracks tellende mix. De mega floorfiller “MRKSTFT” (Hardwell & Rehab) mocht natuurlijk ook niet ontbreken, deze keer werd gekozen voor de Franky Rizardo & Oliver Twizt remix. Ook andere grote namen wisten hun weg te vinden naar de definitieve tracklist! Een kleine greep uit het artiesten aanbod op “Eclectic Beatz 6”: Sidney Samson, Leroy Styles, Funkerman, Fedde Le Grand, Axwell, Lucky Charmes en Gregor Salto”. Kortom: het is een showcase van de Nederlandse kijk op electro-house: oftewel Sneakerz house, zoals het vaak genoemd wordt. Persoonlijk vinden wij deze muziek heel weinig waard, maar objectief gezien is het een redelijke mix CD voor liefhebbers van feesten als Sneakerz en Nope Is Dope. Alleen de remix die Bart B More maakte voor Oliver Twizt’s “Do The Monkey” kunnen we hier waarderen. Kijk op www.digidance.cc voor meer informatie.

 

Beoordeling: 6,5

 

N* Grandjean: “Carrying Stars” (Music For Dreams)

 Genre(s): Folk/ Pop/ Downtempo

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 Nikolaj Grandjean ken je wellicht van zijn bijdragen aan het album van Kenneth Bager en zijn rol binnen de formatie Luke. Echter, onder de naam N* Grandjean verschijnt hier zijn solodebuut voor het Music For Dreams label. “Carrying Stars” staat bol van de ingetogen, stemmige, vederlichte popsongs met een folk- en downtempo gevoel. De twaalf tracks die het album telt, zijn stuk voor stuk de moeite waard en klinken vocaal gezien als een afgeslankte versie van de populaire Canadese jazz-pop artiest Michael Bublé. Grandjean heeft een gebrekkig Engels dialect – soms is het net alsof we ook Enrique Iglesias aan het werk horen – maar dat vergeven we hem graag. Na twaalf tracks en een kleine 50 minuten speelduur, kunnen we spreken van een aardig album zonder echte uitschieters. Het is vocaal gezien veel van hetzelfde, maar wel van kwaliteit. Let op: voor Kenneth Bager’s album schreef hij onder andere de track “The First Picture” (met sample van Marcel’s “Gamblers’ Delight”), die hier in een eigen bewerking opnieuw voorbij komt. Kijk op www.ngrandjean.net of www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Plantlife: “Time Traveller” (Rapster Records/ Easyleague Ent.)

 Genre(s): Hip-Hop/ Funk/ Soul/ Disco/ Electro

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: PIAS (www.pias.com)

 We moesten voorafgaand aan deze review echt even ons huiswerk doen. Wat we ons afvroegen: is dit dezelfde formatie die jarenlang muziek via Gut Records uitbracht? Jazeker! De formatie, die in 2004 haar debuutalbum “The Return Of Jack Splash” uitbracht, is terug met een nieuw werkstuk op een nieuw label. “Time Traveller” is een plaat met een retro geluid, waarbij we onder andere 70’s soul, 80’s electro/ disco en ouderwetse hip-hop invloeden vermengt horen. Het album begint vrij flauw met een reeks aan weinigzeggende tracks. Wat ons betreft komt de boel pas echt los na een track of vijf. Dan schiet er bijvoorbeeld een dansbare funk track als “Outta Control” voorbij. Over het algemeen bevat het album een vrij constant niveau zonder echte opvallende bijdragen. Jammer! Zeker als je bedenkt dat de voorganger destijds uitgeroepen werd tot album van het jaar door Gilles Peterson. Kijk op www.plantlife-timetraveller.com of www.rapsterrecords.com voor meer informatie.

 

Beoordeling: 7

 

 

Laid Back: “Happy Dreamer” (Music For Dreams)

 Genre(s): Downtempo/ House/ Pop

Bron: CD

Rubriek: 5/2008

Distributie: Lowlands Distribution

 

Tim Stahl en John Guldberg zijn al sinds begin jaren 80 in de muziek business actief onder de naam Laid Back. Hun beroemde hit “Sunshine Reggae” (uit 1982) herken je vast wel. De formatie blijkt 15 jaar later nog steeds alive and kicking. Ze hebben de vertaalslag naar het heden getracht te maken, maar dit levert helaas geen bijzonder goed materiaal op. De muziek op “Happy Dreamer” is best leuk om te beluisteren, maar de vocalen zijn wat ons betreft echt niet meer van deze tijd en missen simpelweg kwaliteit. In de breedte genomen is dit album aardig, maar echte goede songs die je bij blijven hebben wij niet kunnen ontdekken. Kijk op www.laidback.dk of www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

 

Beoordeling: 6,5

 

 

 

 

Archief CD-recensies & VINYL-recensies