Oktober 2004

Various: “Brazilika By Kenny Dope” (Far Out Recordings)

Genre: Bossa Nova/ Samba/ Brazilian Jazz

Datum: 10/2004

Distributie :Lowlands Distribution

Kenny ‘Dope’ Gonzalez, de helft van het wereldberoemde duo Masters At Work, komt hier met een speciale Braziliaanse DJ mix ter ere van het 10-jarig bestaan van Far Out Recordings. Dit label uit London is al jarenlang toonaangevend en bracht onder andere muziek van Azymuth, Marcos Valle en Grupo Batuque uit. Kenny Dope laat gedurende de mix 20 tracks voorbij schieten die allemaal zomers, dansbaar en prikkelend klinken, maar vooral van een hoge kwaliteit zijn. Op de compilatie staan bijdragen van onder andere Da Lata, Friends From Rio 2, The Ipanemas, Azymuth, Marcos Valle, Grupo Batuque en Los Ladrones. Ook staan er 2 remixen door Kenny Dope op deze mix CD (voor Sabrina Malheiros en Natures Plan). Kortom: een geslaagd verjaardagsfeestje op één glimmend schijfje! Aanrader! Kijk op www.faroutrecordings.com voor meer informatie.

Âme: “Âme” (Sonar Kollektiv)

Genre: (Deep) House

Datum: 10/2004

Âme is een project van Frank Wiedemann en Kristian Beyer. Âme betekend ‘soul’ in het Frans. Het album “Âme” bevat 9 aanstekelijke house tracks die we voor het gemak even onder de noemer deep-house gooien. Het is echter deep-house met een grote diversiteit aan invloeden. We horen tal van invloeden uit onder andere Detroit, Chicago, New York, Berlijn en Parijs samenkomen, maar de muziek is toch echt in het Duitse Karlsruhe geproduceerd. Op speelse wijze horen we house, disco en soul fuseren tot een totaal eigen geluid. De track “Tonite” (Dub) is wat ons betreft het beste dat het album te bieden heeft. Tijdens deze track worden de aanstekelijke akkoorden (op de ‘keys’) na verloop van tijd ook aangevuld met prachtige strijkers! Ons advies: ga deze disk kopen als je van de Sonar Kollektiv en Jazzanova sound houdt. Het is weer eens wat anders op het label, maar wederom van de bekende torenhoge kwaliteit! Kijk op www.sonarkollektiv.de voor meer informatie.

Various: “J. Boogie’s Dubtronic Science - Live In The Mix” (Om Rec.)

Genre: (Nu) Soul/ Dub/ Hip-Hop/ House/ Funk/ Afro Beats

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

J. Boogie’s Dubtronic Science kennen wij van Monte La Rue’s eerste “Lounge Deluxe” verzamelaars. De diversiteit van zijn muziek is enorm en hij loopt al heel wat jaren mee op het hoog aangeschreven Om label! Hier is hij terug met een DJ mix die 27 sublieme tracks telt. De opbouw is fantastisch gedaan waarbij artiesten/ formaties van faam passeren. Enkele voorbeelden: Amp Fiddler, Soulstice, Marc Rae, Quantic, Mark Farina, Projections en Lone Catalysts, aangevuld met een grote hoeveelheid eigen werk. Deze mix zal goed vallen bij een breed publiek! Check hem in je platenzaak!

Shur-I-Kan: “Waypoints” (Freerange Records)

Genre: Broken Beats/ Deep-House/ Downtempo

Datum: 10/2004

Jamie Odell’s (aka Jimpster) Freerange label brengt met grote regelmaat releases uit van betekenis. Het label begint steeds meer faam te krijgen binnen de zogenaamde broken beats en deep-house scene. Shur-I-Kan is een naam waar wij nog niet eerder van hoorden, maar we zullen deze na beluistering van dit album niet snel meer vergeten. Shur-I-Kan is een project van Tom Szirtes. De muziek op “Waypoints” is uitermate goed geproduceerd en bevat een enorme dosis warmte en emotie! Het maakt niet uit of hij met broken beats, deep-house of downtempo aan de slag gaat; de ingrediënten van de muziek blijven hetzelfde en zijn van een verbluffende kwaliteit. Vergelijkingen zijn niet zo gemakkelijk te maken, maar een track als “Generations” lijkt toch wel erg op de muziek van Incognito, “In Your Arms” heeft wat raakvlakken met de downtempo ‘cuts’ van Lazybatusu en “Half Step” lijkt op de Compost sound (Ben Mono bijvoorbeeld). Labels als Compost en Sonar Kollektiv hebben er weer een ‘con-collega’ van formaat bij in de vorm van Freerange Records!

Royce Da 5’9: “The M.I.C. Official Mixtape” (Sure Shot Recordings)

Genre: Hip-Hop

Datum: 10/2004

Royce Da 5’9 is geen kleine jongen meer in de hip-hop scene. Hij verkocht van zijn voorgaande albums een slordige 150.000 exemplaren (in totaal). De hip-hop van Royce Da 5’9 is lekker toegankelijk, zonder commercieel te klinken. Er is vrij veel aandacht besteed aan de melodieën die de lyrics moeten begeleiden. Toch is het materiaal in de breedte niet bijzonder te noemen. Het is zeker een goed album, maar niet een kandidaat voor de titel ‘instant classic’. Beste nummer: “On The Road”. Conclusie: gewoon even beluisteren in je platenzaak.

Rosalia De Souza: “Garota Diferente” (Schema Records)

Genre: Bossa Nova/ Samba/ Brazilian Jazz/ Drum & Bass

Datum: 10/2004

Distributie :Lowlands Distribution

In 2003 verscheen het album “Garota Moderna” van Rosalia De Souza (geproduceerd door Nicola Conte). Op dit album hoorden we destijds lekkere Braziliaanse fusion, waarbij zelfs dance varianten als drum & bass te horen waren. Nu is er “Garota Diferente”, een remixalbum dat bol staat van de sterke remixen. Artiesten als Zero dB, Trüby Trio, Raw Deal, Stateless, Buscemi, The Dining Rooms en Gerardo Frisina laten hun visie horen op uiteenlopende tracks zoals het bekende “Maria Moita”, “Bossa 31” en “Fica Mal Com Deus” (matige cover van deze themasong op het originele album van Rosalia De Souza trouwens). Van een spectaculaire reeks remixen kunnen we niet spreken, maar wel van een aangename aanvulling voor je collectie.

Ojos De Brujo: “Remezclas De La Casa” (La Fábrica De Colorez)

Genre: Alternative Dance & Breakbeats/ Dub

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Ojos De Brujo is een gezelschap uit Spanje dat bestaat uit 6 vaste leden. Het 6-tal brengt dubby muziek en breakbeats met vocalen ten gehore, noem het alternatieve dance, overgoten met een sausje uit de eigen cultuur. Het is even wennen aan de vocalen, maar na een paar luisterbeurten hoor je hoe goed de muziek van ODB (Ojos De Brujo) in elkaar zit. Op dit mini-album staan slechts 6 tracks, waar je echt even voor moet gaan zitten. Ondanks het moeilijke karakter van de muziek raden we iedere avontuurlijke muziekliefhebber (die zich ook in de ‘world’ sector verdiept) aan deze disk te gaan beluisteren.

Various: “Moving Shadow 04.1 By Timecode” (Moving Shadow)

Genre: Drum & Bass

Datum: 10/2004

We hebben lang moeten wachten op deze nieuwe Moving Shadow label sampler. In 2002 verschenen nog 2 delen die we beide bespraken op deze site, maar in 2003 verscheen geen vervolg. “04.1” is de tiende label sampler van het Moving Shadow label. In totaal vliegen er 19 sublieme, maar veelal compromisloze, rauwe drum & bass tracks aan je voorbij. Vernieuwend is het allemaal niet, maar de kwaliteit van Moving Shadow is altijd torenhoog geweest en van die lijn wijken ze vrijwel nooit af. Timecode (aka Rob Playford, labelbaas van Moving Shadow en medeverantwoordelijk voor het succes van het eerste Goldie album uit 1995) verzorgde deze mix met namen als Dom & Roland, Technical Itch, Kemal, Calyx en Deep Roots. Ruig met een hoofdletter R is de beste benaming voor deze snoeiharde drum & bass sound! Net als alle andere delen is dit verplichte (en betaalbare) kost voor de danceliefhebber! Kijk op www.movingshadow.com voor meer informatie. Aanrader!

Fatboy Slim: “Palookaville” (Skint Records)

Genre: Alternative Dance

Datum: 10/2004

Distributie: Sony Music

De sound van Fatboy Slim is uit duizenden herkenbaar. Norman Cook trakteert de luisteraars altijd op aanstekelijke, simpele tunes (op samples gebaseerd), die vaak erg vrolijk klinken. Het recente “Slash Dot Dash” is de laatste tijd heel veel te horen geweest op ID&T Radio, maar kon ons niet echt boeien, eerder irriteren. Gelukkig is de overige muziek op “Palookaville” van een prima kwaliteit. De opener “Don’t Let The Man Get You Down” doet je direct denken aan de hit “Praise You”. Het overige aanbod is gewoon heel aardig om te horen, maar van een topalbum kunnen we lang niet spreken! Hoogtepunt: met afstand het melodieuze “Song For Chesh”.

Monodeluxe: “So Far…” (Little Angel Records)

Genre: Lounge/ Downtempo/ Nu-Jazz

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Monodeluxe is een formatie die we al regelmatig op compilaties tegenkwamen. Het is een project van Alessandro Oliviero, geproduceerd door Harley & Muscle. De muziek op “So Far…” is van een prima kwaliteit (vooral productie technisch), maar klinkt door het gebruik van bekende samples (er zijn blijkbaar sample CD’s in omloop waarmee diverse formaties loungemuziek maken) een klein beetje achterhaald op sommige momenten. Toch blijft de muziek overal staan als een huis en kunnen we spreken van een bovengemiddeld en vooral vermakelijk album. Het is heerlijke muziek voor op de bank!

Diplo: “Florida” (Big Dada/ Ninja Tune)

Genre: Trip-Hop/ Downtempo/ Breakbeats

Datum: 10/2004

Ninja Tune en sublabel Big Dada blijven maar super albums op de markt brengen. Het label heeft middels Diplo weer een mooie combinatie van trippy beats en retromuziek weten neer te zetten. Onlangs bespraken we de promo van General Electrics op Compost; aan die CD moeten we gelijk denken bij het beluisteren van de eerste tracks op het album van Diplo. Daarna wordt de sound wat moderner en meer uptempo. Op het album komen we niet zoveel vocale inbreng tegen, iets wat we eigenlijk wel gewend zijn van het Big Dada label, dat voornamelijk (abstracte) hip-hop uitbrengt. Eigenlijk had deze CD net zo goed op hoofdlabel Ninja Tune uitgebracht kunnen worden! Meesterwerkje wederom!

Various: “Smash Disco” (Soulstar)

Genre: Nu-Jazz/ Deep & Soulful House

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

“Smash Disco” is een leuk nieuw concept van het Soulstar label. Het is niet discomuziek wat je te horen krijgt, maar nu-jazz en deep-house van hoge kwaliteit! Marco Fullone stelde de 2 disks samen en mixte de tracks vervolgens aan elkaar. De compilatie puilt uit van de grote namen; van Swirl People, Miguel Migs, Neon Heights en Physics tot Jimpster, Bran Van 3000 feat. Curtis Mayfield (Fred Everything remix), Julius Papp en Knee Deep. De muziek is als een warme deken die je als luisteraar omhelst. Hoogtepunt: Hajime Yoshizawa’s “Endless Bow” in de onweerstaanbare Jimpster remix!

Various: “Mystery Land 2004 - The Official Registration” (ID&T Music)

Genre: House/ Trance/ Techno/ Hardstyle

Bron: 2-CD/ DVD

Datum: 10/2004

Mystery Land 2004 was wederom een geslaagd evenement dat helaas niet zo zonnig was als de 2003 editie. Op 2 audio CD’s heeft ID&T Music op treffende wijze de muziek van het festival vastgelegd. Dit betekend een mengelmoes van house, techno, trance en hardstyle van artiesten als Joris Voorn, Benjamin Bates, Alter Ego, Tiësto, Rank 1, Ferry Corsten, DJ Danjo & Rob Styles, Filterheadz, Tommy Pulse & Savage, Luna en Jochen Miller. Als extra krijg je een DVD met live rapportage van het feest die ruim een uur duurt!

Various: “My F Com Channel” (F Communications)

Genre: House/ Techno/ Pop

Bron: DVD

Datum: 10/2004

F Communications is al jarenlang een toonaangevend label gebleken. Met troeven als Laurent Garnier (mede-oprichter van het label), Llorca, Alexkid, The Youngsters en Avril werden in de loop der jaren ook muziek video’s opgenomen. De bekendste videoclip was uiteraard die van Mr. Oizo met “Flat Beat”. Op deze DVD met videoclips staat deze track/ video uiteraard ook. Naast deze humoristische video kun je ook genieten van diverse clips van Avril, Laurent Garnier en The Youngsters. Vooral The Youngsters vallen op door hun fantastische tech-house tracks “Illogique” (2001) en “Place, Race & Face” (2004). Al met al een leuke aanvulling voor je muziek DVD collectie!

Tuxedomoon: “Seismic Riffs” (Crammed Discs)

Genre: Pop

Bron: DVD

Datum: 10/2004

Onlangs hebben we al mogen genieten van Tuxedomoon’s nieuwe album “Cabin In The Sky”. Deze legendarische groep uit de US brengt hier een leuke DVD uit waarop een documentaire te zien is over het maken van “Cabin In The Sky”, wat het eerste album van de groep is na 15 jaar van stilte! Naast de documentaire kun je ook nog kijken naar live beelden van de groep, waarbij ook de classics niet vergeten worden. Als audio bonus krijg je twee remixen te horen door Tarwater en John McEntire. Kijk op www.crammed.be voor meer informatie.

Cijfer: 6

Various: “DJ-Kicks - Daddy G” (!K7)

Genre: Reggae/ Funk/ Soul/ Trip-Hop

Datum: 10/2004

Grant Marshall aka Daddy G is vooral bekend als lid van Massive Attack. Op deze editie uit de ‘DJ Kicks’ serie staan 17 tracks die voornamelijk binnen de categorieën reggae, funk, soul en trip-hop vallen. Naast diverse Massive Attack producties (en ook remixen), staat er op deze disk ook werk van Tricky, Aretha Franklin, Foxy Brown, Leftfield, Willie Williams, Johnny Osbourne en Badmarsh & Shri. Kortom: een uitgebalanceerde mix van topmuziek!

Various: “Extrema Outdoor 2004” (Extrema Music)

Genre: (Progressive) House/ Tech-House

Bron: 2-CD/ DVD

Datum: 10/2004

Gene Farris en Matthew Dekay nemen allebei een schijfje voor hun rekening op deze 2004 editie van de ‘Extrema Outdoor’ serie. Het festival is achter de rug en daar hoort een muzikaal en beeldverslag bij. Gene Farris strooit vooral met tracks van het Large en Classic label; high profile labels die bijna nooit teleurstellen qua releases. De mix is dan ook lekker swingend, niet al te zwaar en vooral lekker zomers in de Chicago house traditie! Vooral opener “Hustler” van Demarkus Lewis kan ons bekoren! Op schijfje 1 hoor je ook Johnny Fiasco, DJ Sneak, Green Velvet, Derrick Carter, Halo & Jay-J en Gene Farris zelf. Op disk 2 is het Matthew Dekay die de mix verzorgt en vooral veel eigen werk de revue laat passeren. Andere namen die voorbij schieten zijn: Bart van Wissen, Nick K. vs. Rocco Mundo en René Amesz. De bijgevoegde DVD bevat veel leuke beelden van het feest met een klein toefje humor (de regenbui tijdens Benny Rodrigues’ set). Extrema weet weer een prima compilatie neer te zetten die niet uitzonderlijk goed is, maar zeker een prima aanvulling op je collectie betekend!

I Am The World Trade Center: “The Cover Up” (Gammon)

Genre: Electro(Clash)

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Op dit album van I Am The World Trade Center staan 12 flauwe electro(clash) songs met vrouwelijke en mannelijke vocalen. Het zijn allemaal van die liedjes die net niet goed genoeg klinken. Het blijft dus bij een poging om leuke muziek te maken, maar kwaliteit hoef je hier niet te verwachten. Na circa 40 minuten ben je blij dat deze CD afgelopen is!

Cijfer: 4

Bossacucanova: “Uma Batida Diferente” (Ziriguiboom/ Crammed)

Genre: Samba/ Bossa Nova

Datum: 10/2004

Bossacucanova debuteerde in 2002 met het album “Brasilidade”. Net als op dat eerste album wordt de formatie nu weer bijgestaan door Roberto Menescal en diverse andere gastartiesten! Zo werkten ook Zuco 103, Trio Mocoto, Celso Fonseca, Simoninha, Marcos Valle en Cris Delanno mee aan dit nieuwe album. De muziek is weer heerlijk dansbaar en vrolijk door de Braziliaanse vibe, waarbij downtempo en uptempo songs elkaar feilloos aanvullen. Ondanks de elektronica blijft de oorspronkelijke Braziliaanse sound duidelijk doorklinken. Net als vele andere Ziriguiboom albums is dit weer een ware aanwinst voor je collectie. Muziek zoals dit horen we niet vaak genoeg!

US3: “Questions” (US3)

Genre: Nu-Jazz

Datum: 10/2004

Geoff Wilkinson verraste ruim 10 jaar geleden vriend en vijand met zijn remake van Herbie Hancock’s “Canteloupe Island”, een ware jazz classic van het Blue Note label. “Cantaloop” (de nieuwe versie) haalde in 1992 zelfs een vrij hoge notering in de vaderlandse hitlijsten. Helaas maar waar heeft Geoff Wilkinson, de man achter US3, daarna nooit meer een hit van formaat kunnen afleveren. Hij blijkt echter ‘alive and kicking’ en brengt hier een nieuw album uit in eigen beheer. Op “Questions” staan 14 tracks die je zou kunnen indelen onder de noemer nu-jazz. Op veel tracks wordt fraai gezongen door Mpho of gerapt door Reggi. Naast het nieuwe werk ontkomen we niet aan twee 2004 versies van “Cantaloop” (soul en bossa mix). Al met al is het leuk om weer muziek van US3 te horen; het blijft een prima formatie die je zeker in huis kunt halen! Kijk op www.us3.com voor meer informatie.

Christopher Just: “Jeans & Electronic” (Combination Records)

Genre: Techno/ Electro

Datum: 10/2004

Techno/ electroproducer Chrisopher Just komt hier met een CD only album op het Duitse Combination Records. De sound van Just is een combinatie van (oldschool) techno en electro, met niet al te gecompliceerde melodieën. Op het album staan slechts 10 tracks, waaronder het 25 minuten durende “Mekka Live”. Deze CD is nou niet bepaald enerverend, maar luistert verder prima weg. Leuk is het zakje om de CD cover heen; dit is namelijk een stukje spijkerbroekstof van het merk Carhartt (sponsor).

Artefact: “Addicted To Your Goodies” (Artefact/ PIAS)

Genre: Pop/ Trip-Hop/ Drum & Bass/ Breaks

Datum: 10/2004

De groep Artefact uit Eindhoven won in 2002 ‘De Grote Prijs Van Nederland’, die toen uitgereikt werd in poptempel Paradiso (Amsterdam). De formatie rondom Maxim Schram komt hier met een compleet album. “Maximorphine” is al een geruime tijd te horen op ID&T Radio en valt goed bij een breed publiek. De sound van Artefact klinkt soepel en swingend en heeft raakvlakken met pop, dance en breaks. Het is een fraaie crossover act die het dus ook op de podia zeer goed doet. De vaak duistere sound, begeleid met de vocals van Shamangi klinken soms als een uptempo variant van Portishead, maar die vergelijking is redelijk ver gezocht. Ons advies: ga dit fraaie album gewoon eens rustig luisteren en laat je overtuigen van de kwaliteit van Artefact. Kijk op www.artefact-music.com voor meer informatie.

Various: “Taba Sensi” (Cool D:Vision Records)

Genre: Brazilectro/ Nu-Bossa

Datum: 10/2004

Edd Matozza DJ stelde deze compilatie samen voor het Cool D:Vision label, Op “Taba Sensi” staan in totaal 18 tracks die worden omschreven als een combinatie van ‘ethnic, contemporary brazilectro & nu-bossa’. Namen als De-Phazz, Suba, Grupo Batuque, Mystic Diversions, Bossacucanova, Smoke City en Everything But The Girl sieren deze tracklist. Er zijn al heel wat van dit soort compilaties verschenen, maar toch blijft de muziek boeiend. Niet alles op “Taba Sensi” is van een formidabele kwaliteit, maar er valt meer dan genoeg te genieten!

Jedi Mind Tricks: “Legacy Of Blood” (Babygrande)

Genre: Hip-Hop

Datum: 10/2004

Distributie: CNR Music

Na het album “Violent By Design” is hier een nieuw album van de topformatie Jedi Mind Tricks. Ook op “Legacy Of Blood” blijft het een sublieme mix van hip-hop met leuke melodieën brengen! Op het album staan een aantal leuke ‘interludes’ en krachtige platen in de vorm van “Scars Of The Crucifix” en “Saviorself” (met Killah Priest), maar ook het subtielere ”On The Eve Of War” kan ons helemaal boeien! Kortom: Jedi Mind Tricks overtuigd op ieder front! Een hip-hop essential!

Various: “Scram Jones Presents Loose Cannons” (All City)

Genre: Hip-Hop

Datum: 10/2004

“Loose Cannons” is gebaseerd op een mixtape die nu als CD is uitgebracht. Scram Jones laat op deze mix CD maarliefst 26 lekkere hip-hop tracks voorbij schieten. Qua participerende artiesten zijn niet zoveel bekende namen waarneembaar. Alleen van Sean Price en Sadat X hoorden wij eerder. Dat er bijna geen bekende namen op de CD voorkomen zorgt absoluut niet voor een mindere kwaliteit. De muziek luistert lekker weg en we kunnen deze mix CD zeker aanbevelen aan liefhebbers van hip-hop/ urban! Helaas wordt het niveau van DJ Babu’s mix CD “Duck Season Vol. 2” niet gehaald!

Various: “Deelder Blijft Draaien” (Sonic Scenery/ EDM)

Genre: Jazz

Datum: 10/2004

Distributie: Essential Dance Music

Jules Deelder wordt binnenkort 60 jaar, wat groots gevierd zal worden. Voor die tijd laat de man echter al van zich horen met het derde deel uit de ‘Deelder Draait’ serie. “Deelder Blijft Draaien” biedt de luisteraar weer een kijkje in de omvangrijke platencollectie van Deelder. De 14 tracks op deze derde compilatie van Jules Deelder zijn weer van torenhoge kwaliteit en we denken daarom dat deze compilatie weer gretig aftrek zal vinden bij het publiek!

Various: “Oriental Garden Volume 3” (Soulstar)

Genre: World Music

Datum: 10/2004

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Dat er uit iedere windstreek goede muziek komt, hoeven we allang niet meer te verkondigen. Dat er steeds meer vraag komt naar wereldmuziek is een logisch gevolg van de kwalitatief hoogstaande muziek in met name de sfeergenres. Op “Oriental Garden Vol. 3” worden 39 tracks gepresenteerd van artiesten als Petra Berger, dZihan & Kamien, Horace X, Out Of Phase en Chumbawamba. Deze ‘oriental’ cocktail zal veel mensen aanspreken die openstaan voor wereldse sfeermuziek.

Various: “DJ Jean - Madhouse 11” (ID&T Music)

Genre: House/ Trance/ Techno/ Jumpstyle

Datum: 10/2004

DJ Jean heeft voor de 11e maal een “Madhouse” verzamelaar samengesteld. Het concept blijft hetzelfde; zet alle hits uit de groovy, funky, latin house enerzijds en de trance, techno en jumpstyle anderzijds op een rij en mix ze feilloos in elkaar over. Jean blijft een DJ van formaat, maar dan wel voor de dance liefhebber die voor een toegankelijke sound gaat. Hij bezit de kunst om lekker divers en net niet te commercieel te draaien. Met bijdragen van Dr. Kucho!, Saturated Soul feat. Miss Bunty, Olav Basoski, Mac Zimms, Cosmic Gate en DJ Jean zelf is het weer een groot feest van herkenning.

Death In Vegas: “Satan’s Circus” (Drone)

Genre: Alternative Dance

Datum: 10/2004

Death In Vegas is een groep die vooral bekend is geworden door haar mooie crossover sound die ergens balanceert tussen de dance en de alternatieve sector. Op deze 2-CD kun je nieuw materiaal van de heren Richard Fearless en Tim Holmes vinden, maar ook een live registratie van een optreden in Brighton. Echt warm worden we hier niet van de kille alternatieve sound in combinatie met de elektronica. Waarschijnlijk missen we een stuk aan fraaie melodielijnen. Toch is deze muziek zeker de moeite waard om te beluisteren. De heren mochten onlangs niet voor niets een deel uit de ‘Back To Mine’ serie voor hun rekening nemen. Hoogtepunt: “Scorpio Rising” op de live CD!

Various: “Ambassador - Limited Edition” (ID&T Music)

Genre: Urban

Bron: CD/ DVD

Datum: 10/2004

Op ‘the official registration’ van het Ambassador evenement staan een aantal tracks die een mooie terugblik moeten voorstellen voor de betreffende zondagnacht in juli jl. Dit betekend muziek van DJ Madskillz, Dizzee Rascal, Benny Benassi, The Rock Steady Crew, Mylo, Hardsoul feat. Ron Carroll, DJ Chuckie, Richard F. feat. Samantha Stock en Real El Canario. Als extra krijg je een DVD met live registratie van het evenement.

Natalie Gardiner: “Natalie Gardiner LP” (4lux Recordings)

Genre: Nu-Soul

Datum: 10/2004

Distributie: Clone

Natalie Gardiner viel onlangs al op met haar track “Move Me”, die veel te horen is geweest op ID&T Radio. Juist deze track is buiten het artiestenalbum van Natalie gehouden. Op de “Natalie Gardiner LP” staan in totaal 10 lekkere, lichtvoetige en breedbare nu-soul tracks met de typerende ‘mompelende’ zang van Gardiner. Hoogtepunt is wat ons betreft het emotionele “Can’t Quit You Now”, dat niet zo heel erg vol geproduceerd is, maar toch enorm aanspreekt. Kijk op www.4lux.com voor meer informatie.

Various: “Circus & Chibuku Present: Yousef & Krafty Kuts” (Carioca)

Genre: House/ Funk/ Breaks

Datum: 10/2004

Op deze Carioca compilatie horen we twee ijzersterke sets van respectievelijk Yousef en Krafty Kuts voorbij komen. Beide heren zijn grote namen in de dancesector. Yousef trakteert het publiek gedurende disk 1 op lekkere funky en dansbare housemuziek met enkele uitstapjes naar andere genres. Krafty Kuts laat zich op disk 2 van zijn bekende kant horen, namelijk een combinatie van funk, hip-hop en nu-skool breaks. Zo laat hij onder andere Gary Numan’s “Me” voorbij komen (met de melodielijn van Basement Jaxx’s “Where’s Your Head At”). Ook Freq Nasty, Freestylers, Drummatic Twins, Plump DJ’s en Krafty Kuts passeren de revue. Conclusie: een aardige compilatie waarbij vooral disk 2 erg aantrekkelijk klinkt!

Various: “La Rocca - Marko On Sundays 2004” (N.E.W.S.)

Genre: (Progressive) House

Datum: 10/2004

DJ Marko is binnenkort al 13 jaar de resident DJ van de Belgisch club La Rocca. Ook de 2004 editie van ‘Marko On Sundays’ is weer een waar festijn voor de liefhebbers van lekkere (progressieve) house. We schreven in 2002 en 2003 al dat niet alle muziek op Marko’s compilaties even goed is, maar toch slaagt hij er keer op keer in om een verantwoorde mix neer te zetten met typerende muziek voor de clubnights die niet op iedere compilatie terug te horen is. Hoogtepunt: wat ons betreft TDR’s opzwepende “Plique”. Kijk op www.news.be voor meer informatie.

Hangar 18: “The Multi-Platinum Debut Album” (Definitive Jux)

Genre: Hip-Hop

Datum: 10/2004

Hangar 18 komt hier met een uitstekend album op Def Jux. Na het sterke tweede album van RJD2 en het wat minder sterke Rob Sonic album is dit wederom een uitstekend nieuw wapenfeit van het label. De beats en melodieën zijn creatief in elkaar gezet en zorgen zeker voor een extra dimensie aan de muziek, die toch al goed luisterbaar is. De lyrics/ raps zijn ook al van een prima niveau, waardoor we kunnen spreken van een hoogwaardig hip-hop album. Check hem in je platenzaak.

The Hacker: “Reves Mecaniques” (Different/ Good Life)

Genre: Electro(Clash)/ House

Datum: 10/2004

Michel Amato aka The Hacker is terug van nooit weggeweest. In totaal staan er 10 tracks op zijn nieuwe album “Reves Mecaniques”, die je zou kunnen indelen in de categorie electro(clash) meets house. Miss Kittin werkt ook weer mee aan een track. Haar vocalen schitteren op de track “Masterplan”. Naast haar bijdrage zijn er ook vocale gastrollen voor Ian Clarke (Perspects) en Matthew Sims (Mount Sims) weggelegd. Na 10 tracks kunnen we spreken over een bovengemiddeld album, dat boeiend genoeg is om echt vaak te beluisteren. Kijk op www.pias.com voor meer informatie.

Various: “Megamix 2004 - Volume 2” (Digidance)

Genre: Dance/ House/ Trance

Datum: 10/2004

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

Digidance komt hier met een nieuwe verantwoorde megamix vol dance, house en trancehits. Het zijn dit soort CD’s die het toch goed blijven doen bij het meer chartgerichte publiek. Op de disk staan in totaal 30 tracks van onder andere Dr. Kucho!, Olav Basoski, Freestylers, ATB, Nina Sky, Benny Benassi, Angel City en Aquagen. Conclusie: alleen bestemd voor de chartgerichte danceliefhebber.

Cijfer: 6

November 2004
Oktober 2004 Mei 2004