CD recensies

September 2002

 

 

Lemon8: “The Inner Sanctuary Sessions” (Basic Beat)

Genre: Progressive

Bron: 2-CD

Datum: 9/2002

De laatste weken zijn er niet zo gek veel goede artiestenalbums uitgekomen, maar Lemon8 doorbreekt dit probleem met een extreem sterke dubbelaar! Harry Lemon behoort al jaren bij de top van de progressive scene. Het balletje is pas echt goed gaan rollen naar aanleiding van zijn “Inner Sanctuary Sessions” vinyl serie (we wachten nu op deel 4). Op deze dubbel CD, “The Inner Sanctuary Sessions”, lopen eigen producties en remixen dwars door elkaar heen. Toch is de Lemon8 sound erg goed herkenbaar. In totaal zijn 20 track geselecteerd, verspreid over 2 discs. Naast de veelgezochte track “New York, New York” komen eigen producties voorbij als “Lose Control”, “Future Funk Express”, “Triple Funk” en “The Only Way”. “New York, New York” zal overigens op vinyl gereleased worden als “The Inner Sanctuary Sessions Vol. 4”. Deze ijzersterke track wordt al een lange tijd gedraaid door alle toonaangevende DJ’s binnen het progressive circuit. De remixen van Lemon8 voor onder andere Cass, Mike Vandenberg, Kid Vicious, Arrakis, J.F. Sebastian feat. Kaz, Arrakis en Solid Sessions zijn eveneens van een briljante kwaliteit! De kracht van de tracks zit hem in de combinatie van prachtige geluiden, melodieën, ritmiek en de overall productie (want dat snapt Harry Lemon als geen ander). Het is diepe, maar complete muziek, bestemd voor een breed publiek! Tevens zijn alle track prima aan elkaar gemixt. Ik moet alle lezers bekennen dat ik direct na beluistering van deze 2 discs een 8-tal platen (met remixen van Lemon8 erop) heb besteld. Het mag duidelijk zijn dat ik erg onder de indruk ben van zijn werk en deze dubbel CD. Ga hem direct luisteren en scoren in je platenzaak! Kijk op www.basic-beat.com voor meer informatie.

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

Underworld: “A Hundred Days Off” (JBO/ V2)

Genre: House/ Tech-House/ Chill-Out

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: V2 Music (www.v2music.com)

Wellicht is dit één van de meest besproken albums van de laatste tijd. Underworld is terug, en wel met een fantastisch nieuw album. Na het succes van “Beaucoup Fish” en het vertrek van bandlid Darren Emmerson worden we hier getrakteerd op 10 nieuwe toptracks. De heren van Underworld, Carl Hyde en Rick Smith, schijnen zich te hebben verdiept in ‘world music’ en hebben enige instrumenten aangeschaft (percussie instrumenten). Dit is dan ook duidelijk merkbaar gedurende de gehele CD. De afgelopen weken heb je al kennis kunnen maken met de track “Two Months Off”, een lekkere tech-house stamper die je al na éénmalige beluistering bijblijft. Het nummer “Twist” is een swingende Latin getinte track, waarvan de productie erg strak klinkt. De track bevat en goede melodielijn en een nog betere ritmiek. “Sola Sistim” is een dromerige downtempo track met wat zweverige geluidspaden, zeurende vocalen en vele additionele effecten. “Little Speaker” is een opzwepende housetrack met onherkenbare vocalen van Juanita. De dromerige geluiden op de housebeat zullen wonderen gaan doen op de dansvloeren. “Trim” is een country-achtige productie die ik persoonlijk niet zo kan waarderen. “Ess Gee” is een instrumentaal stukje muziek met inbreng van gitaar en wat sfeervolle geluidsaccenten. “Dinosaur Adventure 3D” is een track met de potentie om als single gereleased te worden, dit geldt overigens ook voor “Mo Move” en “Little Speaker”. Zowel “Dinosaur Adventure 3D” als “Mo Move” zijn vrij monotone doorstampers met veel oog voor detail, maar toch met een stempel ‘dansvloer’. De track “Ballet Lane” doet me denken aan Plaid’s “Ralome”. We hebben hier in ieder geval te maken met een fantastisch nummer met een voorzichtige bassdrum en vele mooie klanken van (vermoedelijk) meerdere snaarinstrumenten. De CD wordt afgesloten met de track “Luetin”, een track met vocalen en een herkenbare bassline. Het is opvallend dat er een stuk meer melodieuze inbreng op deze CD waarneembaar is. Vernieuwend is het echter niet, maar verder overtuigd deze CD op alle fronten. Underworld (als duo) hoeft nog lang niet afgeschreven te worden en we kijken nu al uit naar het optreden van Underworld op vrijdag 8 november in de Heineken Music Hall te Amsterdam.

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

Various: “Soulshine’s Soulful Sessions” (Clubstar)

Genre: (Soulful) Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Astral Music

Deze verzamelaar, “Soulshine’s Soulful Sessions”, is samengesteld door Louis Benedetti. Deze NY-based DJ/ producer trakteert ons hier op 13 heerlijke muzikale housetracks, waaronder 4 eigen producties. De stijl is heel erg behaaglijk te noemen. Het zijn lekkere ingetogen nummers met veel vocale inbreng, prachtige melodielijnen en met stijl geproduceerd. Met Omega Brown’s “Cloud 9” zit je direct op het puntje van je stoel. De bijdrage van Loose Joints klinkt erg retro en zal veel soulliefhebbers tevreden stellen. Ron Carroll presents Shawn Christopher met “Can’t Give Up” is ook een prima track met een aantal matig uitgewerkte (en herkenbare) samples. Ook is de overall productie niet goed gedaan (je hoort dat het loops zijn). De vocals van Shawn Christopher zijn echter prima. Liefhebbers zullen Shawn nog kennen als de vocalist bij de track “Make My Love” uit 1994 (een bescheiden hitje in een soort van Robin S stijl). Su Su Bobien’s “Brighter Day” is nog zo’n fantastische track met mooie Fender Rhodes klanken, prima vocalen en een meeslepende melodielijn! Met Louis Benedetti’s eigen producties zit het overigens ook wel snor. Zijn track “Live At Soul Sessions” is daar een goed voorbeeld van. Dit is werkelijk een prachtig nummer met veel inhoud/ bagage. De track “I Want To Show You My Love”, is samenwerking met David Muffin Jr., is al geruime tijd een hit binnen dit circuit. Deze compilatie wordt afgesloten met het ‘chicken skin’ kwekende “Tafina” van DJ Fudge. Deze laatste track benadrukt nog maar eens de kwaliteit die over deze hele compilatie hoorbaar is. Een prachtige compilatie die ik iedereen wil aanraden!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

Calmstreet: “Third Wave” (Mole Listening Pearls)

Genre: Downtempo/ Lounge

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Astral Music

Het Mole Listening Pearls label behoeft natuurlijk geen introductie meer. Dit nieuwe album door Calmstreet is een fraai nieuw wapenfeit. Het project Calmstreet is in Zürich geproduceerd. De 14 tracks op deze disc luisteren erg lekker weg en ademen veel sfeer uit. Het grappige is ook dat het zomerse gevoel niet meer merkbaar is in deze muziek. De CD is dus precies voor dit seizoen bedoeld (en daarna). De vocalen voor diverse tracks zijn verzorgd door Olson, Angela en Carmen Delay. De stijl is ingetogen downtempo met een melodramatisch tintje. Het album start met het prachtige “Diamonds”, een meesterwerkje met enige vocalen. In “My Name” komen na een aantal minuten wat voorzichtige breakbeats tevoorschijn. De strijkers en overige geluiden zijn geweldig! De titeltrack “Third Wave” is een heerlijk nummer met warme Fender Rhodes klanken en de vocalen van Carmen Delay. Tracks als “Full Of Joy” en “Lost” zorgen dat je met veel plezier naar deze disc blijft luisteren. Vooral laatstgenoemde is prachtig en doet me een beetje denken aan de ‘oude’ dreamhouse aanpak, maar dan een stukje beter geproduceerd! De laatste track “Reprise” is een lekkere track met enige trancy invloeden. Na deze track is een ‘hidden track’ te vinden, een beatloos muziekstuk. Pluspunten van deze disc zijn de fantastische melodieën, de vocalen door Angela en Carmen Delay en de prima productie. Minpunt is het Engels van vocalist Olson, dat klinkt nergens naar. Verder is er niets om je druk over te maken, want zijn vocalen komen maar heel weinig voor en het is een minpuntje die in het niet valt bij de melodieuze begeleiding in de tracks. Check www.mole.de voor meer informatie.  

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: "World In Progress #2” (CMYK/ Essential Dance Music)

Genre: Progressive/ Tech-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Coast To Coast

Na het sterke eerste deel van World In Progress, gemixed door Mike Hiratzka, is hier een waardig vervolg. World In Progress is een compilatie waarin ‘upcoming’ DJ’s in ‘prog-land’ de kans krijgen hun verhaal te vertellen. Op deze tweede editie is het de beurt aan onze eigen Paco & Frederik. Deze heren zochten 14 tracks bij elkaar, waaronder tracks van Roland Klinkenberg, Darko, RR Workshop (Remy & Roland Klinkenberg) en een eigen productie. De compilatie begint heerlijk met het zwevende “Scuba Dreams” van Roland Klinkenberg. Ook de track “Lazy Monday” van Paul Rogers zet deze toon door. Tiny Elvis’ “Tempted” is een funky tech-houser met een fraaie melodie en een lekkere ‘shockdrive’ ritmiek. Na een track of 7 worden we dan verrast met een progressive breaks knaller. Het betreft hier PMT’s “Gyromancer” in de False Phrophet Mix. De zeer mooie geluidspaden maken dit nummer een niet te missen track! Ook de Blackwatch versie van Tone Depth’s “Opera Café” bevat breakbeats. Darko’s “Phased” in (wederom) de Blackwatch remix is nog zo’n prima track met veel tribals. “Mean Machine” van RR Workshop is een fantastische diepe tech-houser met wat lichte trancy elementen. “Eternity” van Ariane is geproduceerd door James Holden. Deze melodieuze progressive trancer is een waardige afsluiter voor deze topcompilatie. De compilatie bevat een fantastische diepgang en is met heel veel zorg samengesteld (dat is duidelijk hoorbaar). Paco & Frederik blijken een zeer goed neusje voor de zalm te hebben. Wij kunnen deze CD dan ook aan iedere progressive en tech-house liefhebber aanbevelen. De melodieuze inbreng op deze CD is zo fraai dat de houdbaarheid van deze CD ook nog eens lang zal zijn, dat valt lang niet van iedere verzamelaar binnen dit genre te zeggen.

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

Various: "Home Again 2” (Sonic Scenery/ Essential Dance Music)

Genre: Lounge/ Downtempo

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Coast To Coast

Deze 2e compilatie in de Home Again serie is er één met veel bekende, maar ook onbekendere namen. Op de CD staan 16 lounge en downtempo tracks. De CD start prima met het overbekende “Poor Leno” van Röyksopp. The Orchid, die veelvuldig op de compilaties van Extra Value te horen was, komt hier met een prima bijdrage, genaamd “Free Boy, Free Girl, Free Love”. Groove Armada trakteert ons vervolgens op een lome track met hip-hop invloeden. De vocalen worden verzorgd door Jeru The Damaja. “Very Good Friends” van Blue Six is een sfeervolle, beatloze vocal track. Hiervan zullen veel soulliefhebbers smullen! Na een bijdrage van Playground, treffen we een track van Saint Etienne. Deze formatie was gedurende de jaren 90 erg succesvol met tracks als “Nothing Can Stop Us Now” en “Only Love Can Break Your Heart”. Ook deze bijdrage, “Don’t Back Down”, is van een prima kwaliteit en grijpt (wederom) terug naar de oude soulsound. Kinobe’s “Secret Garden” is prima te doen, maar haalt niet het niveau van hun tracks als “G-Spot” of “Slip Into Something More Comfortable” (van de Magnum reclame). De Rae & Christian remix voor Aim’s “Sail” is adembenemend mooi. Je moet die sound een beetje richting Enya zoeken, maar dan met een meer elektronische begeleiding (geluid). De vocalen van Kate Rogers zijn fantastisch, een hoogtepunt op deze CD! Na tracks van Soulstice (“Surrender”) en Aqua Bassino (“Na Na’s Waltz”) is het over met de pret en kunnen we je deze compilatie zeker aanbevelen.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

The Advent: “Sketched For Life” (Tresor)

 Genre: Techno

Bron: 2-CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

The Advent (Cisco Ferreira) geniet in technoland een zeer goede bekendheid en dat komt door zijn minimale funky techno, gebaseerd op drumloops. Dit album “Sketched For Life” bestaat uit 2 delen. Deel 1 bevat de 8 tracks van het album. Deel 2 bevat nog eens een tiental tracks (concepten) + wat extra’s. Op CD1 staan dus 8 zeer actieve tracks met een minimale sfeer, welke wij zullen bespreken. De tracks zijn duidelijk met de TR909 gemaakt. Deze drumcomputer maakt hier behoorlijk wat overuren. “Keep It Under” bevat een electrobeat en dat zorgt voor de nodige variatie. Hoogtepunt is wat ons betreft de laatste track “Chiba”. Het is erg jammer dat er zo weinig melodieuze inbreng hoorbaar is op deze disc, want met de productionele ‘skills’ van deze man zit het wel snor! Het is dan ook echt een album met tracks die het best toch hun recht zullen komen op een party. Na 38 minuten is het feest alweer over en dat is wat ons betreft erg kort. Deze CD willen wij aanraden aan iedere liefhebber van (minimale) techno, maar voor een breder publiek is dit absoluut niet geschikt! Meer informatie kun je op www.tresorberlin.de vinden.

 

Cijfer: 6,5

 (AD)

 

Various: "Splinter Compilation" (Paper Recordings)

Genre: Deep-House

Bron: 2-CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

 Deep-House is nog steeds heel populair en het ziet er niet naar uit dat hier snel verandering in gaat komen. Het label Paper Recordings komt hier met zijn 5e release van de “Splinter” compilatie serie. Voor het eerst in deze serie is het een dubbel CD, maar evengoed nog steeds vol met prachtige klanken. De eerste CD is ‘unmixed’ en bevat 10 tracks. De CD bestaat uit tracks die de zwoele melodieuze Deep-House sound van nu bevat in combinatie met invloeden van de jaren 80 disco. Zodra je het 3e nummer van de CD hoort, Harlem Zip Code met “I Feel Music”, krijg je meteen het jaren 80 disco gevoel. Dit nummer schept een lekkere opgewekte sfeer en zet de toon voor de rest van de CD. Nummers zoals Crazy Penis met “Give it Up”, DJ Tvyks & Hakan Lidbo met “Norr Vychod”, Outcold feat. Emma met “Can’t Stop Dancing” en Keyboy met “Viva Blue” vormen de hoogtepunten van deze CD. De tweede CD is wel gemixed, door Elliot Eastwick, en bevat 11 tracks die grotendeels overeen komen met de eerste CD. Deze CD creëert dezelfde typische 80’s disco sfeer, maar dan op een mooiere manier afgewerkt. De tweede disc begint met Harlem Zip Code’s “I Feel Music” gevolgd door Crazy Penis’ “You Started Something”. Verder gevolgd door prima tracks zoals Harlem Zip Code met “Club Triad” & Keyboy’s “Viva Blue”. De CD neigt aan het eind meer naar de stevigere groove kant toe, wat zorgt voor de perfecte afsluiting. Deze 2-CD is geschikt om op elk tijdstip te draaien in elke omgeving. Het is een 2-CD met zeer veel melodieuze inbreng en een lekkere opgewekte en ongedwongen sfeer. Deze CD is zeer zeker de moeite waard om te beluisteren bij uw lokale CD boer om de hoek.

 

Cijfer: 7,5

 (Melle)

 

Various: “Warenkorb #4” (Ware Records)

Genre: Techno/ Elektronica

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

Deze 4e Warekorb compilatie bevat weer 13 zeer aparte, veelal niet eerder uitgebrachte tracks. Het is elektronica met elementen uit de techno. De productie is soms niet helemaal zuiver, maar het luisterplezier wordt hierdoor niet verminderd. De track “Coffee & Biscuit” van G&D is een lekker funky techno nummertje met leuke ‘chippy’ effecten (chipsounds), maar ook met onverwachte inbreng van de Fender Rhodes piano. Na het flauwe “El Grillo”, treffen we dan een beatloos nummer. Dit dromerige nummer van Sylvania is zeker de moeite waard om te beluisteren. “Valium Jazz” van Kazooo is een aardig nummer, maar lijkt wel erg veel op “Go” van Moby. De gebruikte samples zijn overigens erg leuk gedaan. “Ein Tag Im Sonnenschein” is een melig nummer met ‘echte’ Duitse vocalen (zangeres). Misc met “Drive In” zorgt weer dat je bij de les blijft. Deze track is vrij monotoon, maar bevat een leuke acid bassline en additionele sfeergeluiden. Ook “Fake” van Decomposed Subsonic is zeker geen zwaktebod. Deze track is wat meer clubby en bevat wazige klanken. De bijdrage van Matthias Schaffhäuser is erg matig! Gelukkig maken de laatste twee tracks nog het één en ander goed. Concluderend is dit niet echt een top CD, maar zeker ook geen drama om te beluisteren. Check hem in je platenzaak en vorm je eigen mening.

 

Cijfer: 6,5

 (AD)

 

 

Bahia Patrol: “Sambassado” (CIA/ Warner)

Genre: Bossa Breaks/ Samba/ Latin

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Warner Music

 Bahia Patrol is een project waaraan onder andere Eddy de Clercq heeft meegewerkt. Zijn sound is dan ook duidelijk herkenbaar. De CD bevat 12 fantastische tracks die perfect het Braziliaanse sfeertje neerzetten. Het begint allemaal al prima met tracks als “Rainbird”, “Ana’s Blues” en “Coocoo Samba”. Het tempo ligt niet te hoog, maar de ritmiek is er niet minder fraai door. De melodieuze en vocale inbreng is erg goed verzorgd. De track “Rio De Javu” mag als hoogtepunt aangemerkt worden. In de structuur van dit nummer zit een soort refreintje met een prachtige strijkersmelodie. Bij de track “Funky Nassau” komt er voorzichtig een vlakke beat tevoorschijn. De melodielijn in dit nummer is erg aanstekelijk. De track mag ook echt funky genoemd worden. Het tempo wordt in de volgende tracks opgevoerd, maar wordt via “Bossa 911” weer teruggebracht naar downtempo. De CD wordt afgesloten met het prachtige “La Bella Mulata”, dat wordt overheerst door de inbreng van fluitmelodieën. Al met al een fantastisch album dat heel lang houdbaar zal zijn. Voor liefhebbers van de DJ-sets van Eddy de Clercq, zijn Boss-a-Troniq compilatieserie, of mensen die zijn debuutalbum “Passport” konden waarderen, is hier een fantastisch vervolg waarbij je niet op meer van hetzelfde hoeft te rekenen. De meeste nummers hebben de stuctuur van ‘echte songs’ en dat maakt het erg aantrekkelijk. Eén van de betere albums van dit moment!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

Morcheeba: “Charango” (China Records)

Genre: Downtempo/ Pop

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Warner Music

Morcheeba behoeft inmiddels geen introductie meer. Na in het verleden topalbums als “Who Can We Trust?” en “The Big Calm” uit te hebben gebracht, komt het gezelschap hier met een vermakelijk nieuw album. Wij beschrijven deze CD aan de hand van een promo. Dit vermelden we omdat de officiële uitgave 2 CD’s bevat. Daarvan bevat 1 CD de tracks met vocalen en dat andere disc de tracks zonder vocalen. Slim gedaan, want daarmee wordt buiten het poppubliek ook het loungepubliek tevredengesteld. Die link tussen pop en lounge/ downtempo werd al door meer mensen gelegd, want diverse tracks van Morcheeba verschenen al op chill-out verzamelaars van bijvoorbeeld Hed Kandi (“Winter Chill”). De “Charango” promo bestaat uit 12 tracks (de vocale disc). De CD begint prachtig met het sublieme “Slow Down”. Dit nummer wordt (in de instrumentale versie) al weken aangemoedigd door de jongens van de ‘Deluxe’ show op ID&T Radio (Monte La Rue & Ernest Bonzet). De track “Sao Paulo” is wel heel gevoelig, een prachtig nummer dat je attentie direct grijpt. Het is echt zo’n melodramatische song met (uiteraard) de briljante zang van Skye Edwards. De titeltrack “Charango” is een hip-hop getinte track (qua vocals dan) met Pace Won. De track met Slick Rick, “Women Lose Weight”, is ook prima te doen. Het is poppy muziek, maar dan door hip-hop beïnvloed. Dit geeft een aangenaam effect. Ook de tweede bijdrage van Pace Won is van een prima kwaliteit. Deze track, genaamd “Get Along”, bevat prachtige strijkersmelodieën. Dit is een album die geen ‘echte’ hitsingles zal voortbrengen, maar als totaalalbum enorm goed in de smaak zal vallen! De tracks luisteren namelijk bijzonder lekker weg. Morcheeba blijft een prima formatie met een eigen sound die ze ook weer op dit album doortrekken en verbeteren. Check www.morcheeba.net voor meer informatie omtrent deze succesformatie!  

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Slam: “Alien Radio Remixed” (Soma)

Genre: House/ Tech-House/ Techno

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

Zoals met zoveel artiestenalbums gebeurt, is nu ook een remix editie naar aanleiding van Slam’s album “Alien Radio” uitgekomen. Dit schijfje bevat 13 prima remixen waarvan de liefhebbers zullen smullen! Funk D’Void komt met een fantastische remix voor “Virtuoso”, een van de grootste hits van het originele album. Hij zorgt voor een vrij snelle remix met lekkere tribals en vooral warme geluidselementen. Ook de Silicone Soul Remix van “Lifetimes”, een persoonlijke favoriet van ondergetekende, is erg goed te pruimen. Het origineel is echter nog wel erg herkenbaar, maar daar zullen we ons maar niet te druk om maken. De Josh Wink remix van “Positive Education” zorgt voor een absoluut hoogtepunt. Het 9 jaar oude origineel is hier echt niet meer zo duidelijk in te herkennen. De Rolando Remix van “Virtuoso” is flink uptempo en de productie klinkt niet zo vol, maar wel goed uitgewerkt (dat mogen we ook van deze UR man verwachten). De Unkle Remix voor “Narco Tourist” was al te beluisteren op de 100ste Soma vinyl release. Dan nog maar een keer een remix voor “Virtuoso”, ditmaal door The Youngsters. Ook zij slagen erin het origineel een langere houdbaarheidsdatum te geven. Carl Cox trakteert ons vervolgens op een remix van “Positive Education”, een versie die wij hier niet zo kunnen waarderen. Op de CD zijn verder nog remixen voor de tracks “Alien Radio” en “Visions” te vinden. Voor de liefhebber een essentiële aanschaf!

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Dubarchanoid Trim: “Dubarchanoid Trim” (Ultima Sounds)

Genre: Latin/ Bossa-Nova/ Lounge

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Deze CD, met minimale informatie, geeft een maximale dosis voldoening. De wereld van Dubarchanoid Trim is werkelijk de moeite waard. De 12 tracks die we te horen krijgen zijn van een topniveau. Het begint gelijk al goed met de superritmische track “Atoms In Drum”. De tribals en overige percussie blijven non-stop doorratelen en daarvan blijf echt niemand stilstaan. Tevens is de muzikale begeleiding erg ‘catchy’. De tweede track is wat rustiger, genaamd “Perfumed Garden”. Het bevat enkele zeer goed uitgewerkte effecten en verborgen geluiden. “Water Sequence” is een ‘relaxing tune’ die leuk is om te horen, maar niet te vaak! “Covande Safado” is ook van een topniveau, etnische vocalen worden ondersteund door beats, beatboxing en fraaie geluidspaden. Met “Jumbenoid” krijgen we ook nog een vlakke housebeat te horen, maar dit zorgt voor net zoveel luistergenot als voorgaande nummers. De track “Minha Direção” is erg druk (onrustig) en bevat aparte vocals in een niet te ontcijferen taal (voor ondergetekende). Ook “Sambaião” bevat wilde percussie (Braziliaans), maar komt wat mij betreft een stuk beter uit de verf. De melodie is erg goed gedaan. De voorlaatste track “5008” is een elektronisch hoogstandje met veel effecten (onder andere scratching) en een heuse hardcore kick in de breakbeat (“Go Get Busy”, oude Pengo release). Het album wordt afgesloten met het rustige “Diffusion”. Concluderend kunnen we stellen dat deze CD wel een hele aparte, niet definieerbare sound bevat, maar wel enorm vermakelijk is. Check www.ultimasounds.com voor meer informatie en gun dit schijfje een luisterbeurt in je platenzaak!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Cosmic Gate: “No More Sleep” (EMI)

 Genre: Hard-Trance

Bron: CD

Datum: 9/2002

De heren van Cosmic Gate hebben een behoorlijk succesvolle periode achter de rug. Dan hebben we het zowel over het productionele vlak als het DJ’en. Dit nieuwe album telt 12 tracks waarbij bekend werk wordt afgewisseld met nieuwe knallers. De stijl van de heren is in de loop der jaren niet zo grondig veranderd. Het is trance met een flinke kracht erachter! Naast bekend werk als “The Truth”, “Back To Earth”, “Hardcore” en een nieuwe mix van “Exploration Of Space”, is er genoeg te ontdekken op dit album. Hoogtepunten zijn onder andere de track “Milky Way”, die iets weg heeft van Kernkraft 400 qua beatsstructuur. “The Wave” is nog zo’n prima track, maar de melodielijn is jammerlijk ‘cheesy’, dit zal veel mensen niet bevallen (denken wij). Ook zangeres Jan Johnston komt in het verhaal voor, zij verzorgt de vocalen voor het nummer “Raging (Storm)”. Dit is ook direct één van de hoogtepunten op de CD. Wie de stijl van Cosmic Gate kan waarderen, en dat zijn veel mensen, kan zeker zijn van een verantwoorde aankoop! Check www.cosmicgate-music.de voor meer informatie.

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Lightning Head: “Studio Don” (Best Seven Records)

Genre: Latin/ Dub/ Reggae

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Wederom hebben we hier te maken met een heel apart album vol met fraaie melodieën, vocalen en vooral sterke ritmiek. Dit album telt 13 tracks die vooral in de richting van de Dub/ Reggae en Latin gezocht moeten worden. Na het beluisteren van een paar nummers wordt het duidelijk dat het heerlijke muziek voor op de achtergrond is, met veel detail voor ritmiek. De track “Stilla Move” is echt ouderwetse Reggae muziek met lekkere (hoge) geluidspaden als begeleiding. Bij de track “Superfunky Bird” wordt een vlakke housebeat gebruikt, maar in combinatie met heel veel funk (zoals de titel al doet vermoeden). “Steelsation” is gebaseerd op de steeldrum die veel in Caribische muziek voorkomt. Deze track is erg goed geproduceerd. Ook “Mudman Skank” overtuigt op ieder front door de lekkere ritmiek en de ‘catchy’ melodielijn! De track “2nd Line Stomp” mag ook tot de toppers op dit album gerekend worden. De beats en instrumentatie zijn heel ruimtelijk verdeeld over het linker en rechter kanaal. Dit album wordt afgesloten met het mooie ingetogen “Studio Don One”, wat de luisteraars als heel prettig zullen ervaren. Zoals eigenlijk al door de gehele recensie bleek is dit een prima CD voor liefhebbers van Dub/ Reggae klanken, maar ook voor mensen die van kwaliteitsmuziek in het algemeen houden! Check www.sonarkollektiv.de of www.biggabush.co.uk voor meer informatie.

 

Cijfer: 8

(AD)

 

 

Various: “Serious Beats 40” (N.E.W.S.)

Genre: House/ Trance/ Hard-House ea.

Bron: 2-CD

Datum: 9/2002

De serie Serious Beats moet wel de langstlopende serie allertijden zijn. In 1991 verscheen deel 1 (wat ik me overigens nog goed kan herinneren) en sindsdien is men niet meer opgehouden met het verzamelen van dé househits van het moment. Ook deze nieuwe editie bevat weer een 30-tal nieuwe(re) tracks verspreid over 2 schijfjes. Op de CD’s wordt een grote diversiteit aan stijlen en invloeden gepresenteerd. De vaste fans van de serie kunnen deze disc dan ook weer ‘in the blind’ aanschaffen. Op deze compilatie zijn onder andere bijdragen te vinden van Push, System F, Energy 52 (Marco V Remix), Signum, Joy Kitikonti, Katana, Taiko en nog vele andere toppers. Een opvallende track is de remake van Amnesia’s “Ibiza”. De titel is hetzelfde gebleven, alleen is de track opnieuw ingevuld door de formatie Charter. Totdat de hoge belletjes beginnen te rinkelen is deze remake erg goed te doen, maar helaas kun je een nummer niet vaak herbouwen met andere geluiden. Een leuke poging dus, maar geef mij maar het origineel uit 1988 met die loodzware bassdrum! Conclusie: een mooi overzicht voor iedereen die up-to-date wil blijven over wat er binnen de housescene gebeurt. Een initiatief dat wij blijven steunen!

 

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Various: “Seashore Sessions Volume One” (EFA)

 Genre: Jazz/ Funk/ Soul

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

Seashore Sessions is een concept waarbij men doelt op ‘international jazz, funk & soul fusions’. De tracklist bestaan uit 10 lange(re) nummers en is kwalitatief zeer goed samengesteld. De bijdrage van Aquanote, te weten “Nowhere” in Crazy P’s Heatwave Mix, is weer van een zeer hoog niveau. Naked Music blijft gewoon één van de belangrijkste labels als het gaat om sfeervolle dance. “Trying” van NuSpirit Helsinki blonk al uit op de compilatie Hi-Fidelity House: Imprint 4 (zie recensie elders op deze pagina). De bijdrage van Agent K, “Feed The Cat”, bevat een hele toffe ‘oldschool’ discobeat en met de melodieuze inbreng is het ook prima gesteld. Ik denk dat de kat ook zeker tevreden zal zijn met dit voer! “Essential Things” van Kimra (onder andere Martin Iveson van Atjazz) is een werkelijk prachtige melodieuze track met veel diversiteit. “Weekend Joy” van Needs is nog zo’n baggervette track door de sublieme ritmiek en percussie. Ook de bijdragen van Yukihiro Fukutomi en Passenger zijn van een topkwaliteit en daarom wil ik aan deze CD weinig woorden meer besteden. Dit is gewoon een absolute ‘essential’ voor de liefhebbers van jazz, soul, funk, lounge, deep-house en kwaliteitsmuziek in het algemeen. Check www.efa-emotion.de voor meer informatie! Sprint naar je platenzaak voor een kopie van deze compilatie!

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

 

Derrick L. Carter: “Squaredancing In A Round House (Classic)

Genre: House/ Tech-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

 Bij veel mensen zal deze naam weinig zeggen, maar toch is deze man een pionier op het gebied van Deep House (begonnen in 1986). In Chicago raakte hij besmet met het house virus en begon hij te produceren en het uitbrengen van tracks op ‘kleinere’ labels. Zodoende begon hij toch een naam op te bouwen. Zijn echte doorbraak kwam na een productie, samen met Mark Farina, onder de alias Symbols & Instruments. Deze track werd wereldwijd zeer goed ontvangen en hielp hem aan een reputatie als ‘upcoming’ producer. Vanaf dit punt is hij sterk doorgegroeid en heeft hij zijn sound neergezet naast die van soortgelijken als Mark Farina & Pepe Bradock. Deze CD bestaat uit 15 tracks en bevat grotendeels tracks die een mix zijn tussen Ambient Techno met veel Detroit Techno invloeden (in een lichte vorm). Dit zorgt voor een vrij aparte sound omdat er toch regelmatig acid loops in voorkomen met een ‘catchy’ groove. Verder bevat deze CD een paar downtempo nummers die wel redelijk te versmaden zijn. Over het algemeen komen er weinig sferische geluiden voor in de tracks en is het allemaal vrij eentonig. Een voordeel aan deze CD is toch de volgorde van de tracks. Ze zijn toch op een zorgvuldige manier geplaatst zodat er een logische opbouw hoorbaar is. De verveling zal daardoor niet al te snel intreden. Hoogtepunten van deze CD zijn tracks als “Boompty Boomp”, “Friend Talk” en “All Dreams Collide”. Voor diegenen die openstaan voor deze typische sound, is dit CD’tje zeker een luisterbeurt waard. Van een echt spectaculair album kunnen we hier echter niet spreken!

 

Cijfer: 6,5

 (Melle)

 

Various: “Soul Sessions” (Giant Step)

Genre: Nu-Soul/ (Intelligent) Drum & Bass/ Soulful House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Deze compilatie kregen wij in promotievorm in handen en hebben daardoor zelf ook weinig info omtrent het concept. De CD bevat bijdragen van onder andere Herbie Hancock (altijd goed), Jody Watley en Shawn Lee. De Joe Claussel Remix van Herbie Hancock’s “The Essence” is erg goed. Er zit zelf een ritme- en stijlverandering verwerkt in deze remix. Na een paar minuten wordt het drum & bass ritme vervangen door een vlakke housebeat met prachtige percussie. De melodieuze inbreng in dit nummer is tevens adembenemend mooi. Ananda Project’s Future Soul Mix van Atlantis’ “Future Love” is ook van een uitstekende kwaliteit. Jody Watley’s “Saturday Night Experience” is heel ruimtelijk geproduceerd en doet me denken aan de vroegere soulklanken. Met de techniek van tegenwoordig krijg je dan dit soort verbluffende resultaten. De vocalen in het nummer zijn overigens erg goed! Jiva’s “Love Chooses Lovers” lijkt afgeleid te zijn van de popclassic “Harvest For The World” (The Christians, later door Phatts & Small gecovered), met veel additionele elementen en dit werkt verbluffend goed! Wat een toptrack! In de track van Imani Uzuri “Again” komen hiphop lyrics voor en dat is goed voor de variatie op deze compilatie. Het nummer van Shawn Lee met “Happiness” kan ik bijna meezingen, maar ik heb geen flauw idee waar ik het van ken. In ieder geval een lekker vocaal, uptempo nummertje die deze compilatie afsluit. Wanneer je dit soort CD’s aanschaft begrijp je waarom soul voor altijd zal blijven. Dit genre blijf zichzelf, net als jazz, steeds weer opnieuw uitvinden en verbeteren. Ik kan iedere liefhebber van ‘soulful’ muziek aanraden deze CD te gaan checken. Er staan een aantal uitzonderlijk goede tracks op deze disc!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “FreeForm Presents: Companionship” (April Records)

Genre: Downtempo/ Nu-Jazz/ Bossa-Nova

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

 Bij het bekijken van de cover van deze CD wordt vermeld dat we ‘The Sound Of Scandinavia’ gaan meemaken. Een titel om eerder kouder dan warmer van te worden (nee, da’s flauw van ons). Op deze compilatie staan 11 prima tracks van artiesten als Koop, Kahuun en Butti 49. De eerste track komt op naam van Swell Session met “April In Vein”, een dromerige track met emotionele vocalen (in koorvorm). “Tonight” van Koop is een korte jazzy track met prima vocalen en inbreng van contrabas, piano en blazers. In de track van Odd Couple’s “Paperkites” is de melodie erg fraai, maar de vocalen zijn erg irritant! Ernesto’s “Hear My” is een lekkere Braziliaans getinte productie met een uptempo ritme en mooie klanken van de fluit en Fender Rhodes piano. De vocalen zijn door een geluidenbakje heen gehaald en dat klinkt een beetje te veel als Dance Nation. Andere goede tracks op deze CD komen op naam van A Bossa Electrica met “Tombo In 7/4” en Butti 49 met “Kolor Fokus”. Vooral Butti 49 is natuurlijk al langer goed bezig, check van hen ook de bijdrage op de compilatie Hi-Fidelity House: Imprint 4. Deze compilatie is ook zeker de moeite waard en qua kwaliteit zeker bovengemiddeld! Check hem in je platenzaak! Voor meer info kun je www.aprilrecords.net bekijken.

 

Cijfer: 7,5

(AD)

 

 

Various: “Balaton Grooves 02” (Juice)

 Genre: Lounge/ Downtempo/ Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Wij hadden nooit gedacht dat er CD’s zouden verschijnen waarvan het concept te maken zouden hebben met het Balaton Meer (we zullen overigens niet de enige zijn). Op deze CD zijn 13 tracks te vinden met enkel onbekende namen. De producties steken echter prima in elkaar en we waren blij verrast bij het beluisteren van deze disc. De track “Fading Decades” van Fusion X brengt je direct in de juiste stemming door in de melodiepartij zowel een vrolijke als melodramatische tint mee te geven. “Funqui Beet” van Andrew J & Kaltenecker bevat de vocal van “Rock The Funky Beats”, maar dit vergeven we snel omdat hier fantastisch mee wordt gescratched! Tevens is de funky ritmiek en de inbreng van de Fender Rhodes bepaald niet misselijkmakend! Bij de tracks bij Fandora met “All Right” en (nog een track van) Fusion X met “Metamorph Thoughts” komt de sfeer er echt goed in. Het zijn 2 fantastische nummers met een meer Braziliaans tintje qua ritmiek, maar het blijft toch nog wel een stuk van de oorsprong verwijderd, desalniettemin klasse nummers! Daarop volgt echter wel een meer richting de oorsprong neigende Braziliaans getinte track van Toy Division, ook een pracht van een track! Gero trakteerd ons op een fantastische deep-house track, genaamd “Costa Del Sol”, met een lekker sferisch geluidentapijt als background voor Braziliaanse koren, keurige ritmiek en de Fender Rhodes piano. Ook de daarop volgende tracks zijn fantastisch om te beluisteren! De CD wordt afgesloten met “Head” van Ez A Divat, een waardige afsluiter. Ik kan heel kort zijn: ga deze CD direct scoren, een supercompilatie! Check www.undergroundrecords.ho voor meer informatie.

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

 

Various: “Fruit 2, Melon” (Musikpark)

Genre: Dub/ Reggae/ Latin/ Lounge/ Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Soms ontvangen we van die hele aparte CD’s om te recenseren, dit is er weer zo eentje! Deze fraaie compilatie bevat 15 tracks, waaronder bekende namen als Ian Simmonds en Charles Schillings, maar vooral onbekender (vaak zeer fraai) werk! De track “Destiny” van The Rootsman is een prachtig reggae/ dub nummer met Perzische invloeden en een soort van korte klankenpartij die me doet denken aan “The Power” van Snap (wel juist gebruikt overigens). “Un Sourir En Passan” van Hey (wat een projectnaam!) is een fantastisch nummer met een zeer goed doordachte melodielijn. Het nummer staat bol van de Franse elementen in een reggae/ dub jasje, één van de lekkerste nummers die ik de laatste weken heb gehoord. De Slop Shop Remix voor Ian Simmonds’ “Swinging Millie” is ook een groot genot voor het oor. Guardners’s “Low Summer Frequencies” doet me een klein beetje aan Thievery Corporation denken, maar wijkt qua sounds toch nog wel iets af, desalniettemin een topproductie. Het bekende “Tengo Nada” van Charles Schillings & Pompon F brengt ons aan het einde van deze disc. Concluderend bevat de CD een leuke selectie tracks met hier en daar een wat minder nummer, maar die zijn gelukkig schaars te vinden op deze compilatie. Deze disc is zeker de moeite waard. Check www.musicpark.at voor meer informatie.

Cijfer: 7,5

 (AD)

 

 

Bobby Hughes Combination: “Nhu Golden Era” (Stereo Deluxe)

Genre: Nu-Jazz/ Lounge

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

Bobby Hughes in natuurlijk al langer een bekende naam en het Stereo Deluxe label behoeft al helemaal geen uitleg meer. Op de CD komen 12 tracks aan je voorbij die erg veel jazzy invloeden bevatten. De beats zijn meer loungy en soms zelfs neigend richting triphop. De CD bevat naast instrumentale tracks ook enige vocale momenten. De track “Moogjuice” is een luchtig geproduceerd nummer met een lekkere onrustige breakbeat, erg fraai! “Nhu Beginin’” is een Latin gerichte productie met mooie vrouwelijke vocalen. Voor de ritmiek verdient de producer een zwaar compliment! De track “Olympic Girls” is wel erg apart. Het klinkt retro en vooral melig, ik kan er geen zinnig oordeel over geven. “Karins Kerma” mag als één van de hoogtepunten op deze disc gezien worden en bevat mooie pianomelodieën in combinatie met een strakke ritmiek en vocalen. “Harp Junction” is een funky nu-jazz track met een wel heel luchtige productie, prima gedaan. Ook “Nattergalen” zal veel mensen tevreden doen stemmen. Bij de track “Brass Interruption” moeten we de sound meer richting Brazilië zoeken. Een zeer fraaie track met aanstekelijke klanken en de kenmerkende, goed verzorgde ritmiek! Na de laatste track op het album kun je nog van een Braziliaans getinte ‘hidden track’ genieten (titel onbekend). Dit album overtuigt op ieder front. Vooral de ritmiek spreekt tot de verbeelding! Meer info kun je op www.stereodeluxe.com vinden.

 

Cijfer: 8

(AD)

 

 

Thievery Corporation: “The Richest Man In Babylon” (ESL Music)

 Genre: Lounge

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Lowlands

 Thievery Corporation zal met Kruder & Dorfmeister de eerste naam zijn die genoemd wordt als je iemand vraagt naar namen van lounge artiesten. Rob Garza en Eric Hilton zijn al een hele lange tijd bezig en hebben (als wij goed geteld hebben) reeds 3 volledige artiestenalbums uitgebracht. Hun sound is nog steeds diep met fraaie klankenspelletjes, invloeden van Perzische afkomst en reggae/ dub elementen. Opvallend op dit album is echter de meer richting ‘echte’ songs neigende arrangementen. Daar stonden ze eigenlijk al bekend om, maar hier is op dit album nog meer aandacht aan besteed. Het grote aantal (diverse) vocale bijdragen zorgt voor lekkere afwisselende songs. Uitschieters op de CD zijn “Heaven’s Gonna Burn Your Eyes” met de droevige vocalen en de fantastische melodieën, “Facing East” door de subtiele inbreng van de instrumenten en overige geluiden, “Un Simple Histoire” (A Simple Story) door de herkenbare Thievery sound van voorheen (overigens veel gedraaid door Monte La Rue), “Meu Destino” (My Destiny) een lekker luchtig nummer met Latin tinten en Fender Rhodes klanken, erg fraai. Ook “Exilio” (Exile) is zo’n prachtig Latijns getint nummer die veel mensen zal aanspreken, het is gewoon een erg aanstekelijke sound. “The Richest Man In Babylon” is een fantastisch reggaenummer waar de heren zelf erg trots op zijn (zoals wordt beschreven in de persinformatie). “The State Of The Union” is ook een fraai voorbeeld van de combinatie van lounge en reggae/ dub, een klassewerkje! De CD wordt afgesloten met het gevoelige, op strijkers gebaseerde, “Resolution”. Na 15 tracks kunnen we dan ook concluderen dat Thievery Corporation zichzelf nog steeds verbeterd en dat is alleen maar positief te noemen. De beats zijn erg herkenbaar en in dit geval is dat ook precies wat we willen. De variatie is enorm en de invloeden die samenkomen passen gewoon bij elkaar! Je moet echt een topper zijn om dit soort muziek te kunnen maken! Een fantastisch album om voor een langere periode van te genieten! Check www.eslmusic.com voor meer informatie! Check deze CD in je platenzaak!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “Cocoon Compilation C” (Cocoon Recordings)

Genre: Techno

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: Astral Music

Het label Cocoon van Sven Väth heeft een inmiddels een grote groep fans achter zich staan. Deze compilatie met minimale muziek en minimale informatie (COR CD 005) is voor techno liefhebbers een must. Twaalf, internationaal bekende, producers hebben een bijdrage geleverd aan deze derde label compilatie van Cocoon. De CD begint met het ruimtelijk geproduceerde “Multiple” van Jacek Sienkiewicz. Deze productie bevat veel lagen en is daardoor erg de moeite waard. De tweede track komt op rekening van Steve Rachmad, te weten “Caterpillar”. De Nederlander zorgt met een minimale productie voor veel vrolijke gezichten op de dansvloer. Funk D’Void’s “Hypnosex” is een prima funky techno productie. Lars Sandberg (zijn echte naam) weet als geen ander techno funky en gevoelig te laten klinken. De bijdrage van S.I. Futures vinden wij heel irritant! Ook de track van Stanny Franssen is niet overtuigend te noemen. Alexander Kowalski komt met een prima track die productietechnisch erg goed in elkaar steekt en lekker vol klinkt. De bijdragen van Petar Dundov, Gennaro Le Fosse en Alter Ego skippen we snel door, wat een monotone nietszeggende muziek! Gelukkig is de bijdrage van Taksi beter. Hun track “Maskenball” bevat lekkere duistere geluidspaden met een eng sfeertje. Ook de twee afsluitende producties van D. Diggler en M. Mayer zijn niet bijzonder te noemen. Kortom: een CD die alleen voor echt technoliefhebbers bedoeld is. Het is eerder muziek voor op de dansvloer dan voor thuis.

Cijfer: 6,5

 (AD)

 

Blue States: “Man Mountain” (XL Recordings/ V2)

Genre: Downtempo/ Lounge

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: V2 Music (www.v2music.com)

Na het debuut van Blue States in 1999, met het album “Nothing Changes Under The Sun”, typeerde bijna ieder blad de muziek als een op Air (in de begintijd) gebaseerde sound. Op dit nieuwe album houdt hun stijl ergens het midden tussen Air en Zero 7 (qua gebruikte instrumenten), maar de productie van het geheel klinkt wel degelijk anders (gelukkig). “Man Mountain” is een prima plaat geworden met 12 juwelen van tracks. Iets dat diverse Engelse bladen blijkbaar niet opviel, want één van hen gaf deze CD na beluistering een 3! De CD begint ijzersterk met de track “Metro Sound”. Aan het einde van de track is het klankentapijt (koor) werkelijk wonderbaarlijk mooi. “Colouration” is een prachtig nummer met een vreemd huppelend pianomelodietje in combinatie met inbreng van strijkers. Ook “Studio 20” raakt de gevoelige snaar. Werkelijk prachtige strijkers in combinatie met vele additionele elementen zorgen voor een subliem geheel. “Season Song” zal door de herkenbare vocalen (qua melodie) erg in je hoofd blijven rondzweven. Opvallend na het beluisteren van de tracks is dat alle instrumentale nummers een basis zouden kunnen vormen voor prachtige vocale ballades (popsong). Sommige tracks bevatten enige vocalen, maar vaak zijn dit alleen refreinen (uitzonderingen daar gelaten). De ‘hummende’ vocalen in koorvorm zijn overigens prachtig en bezorgen je regelmatig ‘kippenvel’! Na beluistering van de CD vallen niet echt zwakkere tracks aan te wijzen, het is een consistent geheel. Conclusie: een CD die erg ‘laidback’ klinkt en goed beluisterbaar is, vol met mooie momenten. Op dit moment één van de betere lounge CD’s met het (nog betere) album van Surfers op Undiscovered. Check www.v2music.com voor meer informatie!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Layo & Bushwacka!: “Night Works” (XL Recordings/ V2)

Genre: Breaks/ House/ Tech-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: V2 Music (www.v2music.com)

De namen van Layo Paskin & Matthew 'Bushwacka!' Benjamin zijn natuurlijk al langere tijd bekend. Sinds hun debuutalbum uit 1998, genaamd “Low Life” op End Recordings, is alles erg snel gegaan. Vorig jaar werd de track “Love Story” in een beperkte oplage (van 1.000 stuks) op de markt gebracht en er ontstond een ware ‘hype’ rond dit nummer! Op dit moment is het nummer op een ‘normale’ wijze (her)uitgebracht en is het een dikke hit. Het was zelfs één van dé Ibiza tunes van 2002! Layo & Bushwacka’s nieuwe album “Night Works” is een fantastische plaat geworden, waarop onder andere sferische tracks (met een dreigend karakter) in combinatie met broken beats te horen zijn. De CD begint al prima met de voltreffer “Shining Through”. Deze track sluit precies aan bij mijn voorgaande omschrijving van de stijl. Na een aantal tracks (en vooral korte tussentracks, bedoeld als verbindingsschakels) komen ons dan wat meer poppy tracks (met gitaarspelletjes) ten gehore. Na 7 nummers komt dan eindelijk een lekkere housebeat in het spel. De track “All Night Long” is pure tech-house met prachtige geluiden en een uplifting sfeer. De ‘scatman’ had wat mij betreft wel weggelaten mogen worden, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening. Vervolgens komt een hele rustige chilltrack voorbij “Sleepy Language”, die voor een stukje afkoeling zorgt. Erg mooie track trouwens. Het is een sound die je echt niet verwacht bij deze heren, maar die ze fantastisch neerzetten! Dan treffen we de track “Blind Tiger”, die een funky triphop beat heeft met enige blazers en gitaareffecten ter ondersteuning. De voorlaatste track is de hit “Love Story”, die absoluut niet mocht ontbreken. Deze track blijft na ruim een jaar luisteren, want hij is al heel lang op ID&T Radio te horen, nog steeds goed te doen! Als afsluiter komen Layo & Bushwacka met een fantastische track vol sfeervolle melodieën, subtiele klankenspellen en vooral fantastische beats. Deze track, “2MRW” genaamd, mag zeker op onze sympathie rekenen! Conclusie: Layo & Bushwacka scharen zich met dit album bij de groten in de dancescene als Underworld, Fat Boy Slim, Basement Jaxx, Faithless en andere bekende namen. Ik overdrijf echt niet door ze zo te eren! Het is muziek voor een heel breed publiek (lees festivalpubliek) met vele invloeden en een prachtige vloeiende productie! Ga hem snel luisteren in je platenzaak en je zult begrijpen wat wij bedoelen!

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

 

Various: “Bedrock 4, By John Creamer & Stephane K.” (Bedrock)

Genre: Deep & Dark (Tribal) Progressive

Bron: 2-CD

Date: 9/2002

Distributie: Astral Music

Het Engelse label van John Digweed, Bedrock, opent de herfst periode met een nieuwe 4e release van hun Bedrock mix CD serie. Na voorgangers van Chris Fortier, Jimmy van M. en meneer Digweed himself, heeft het duo John Creamer & Stephane K ditmaal de eer gekregen 2 schijfjes voor hun rekening te nemen. Voor diegenen die bekend zijn met het label Bedrock hoef ik eigenlijk weinig te vertellen, want dit is weer een release van een hoogwaardige kwaliteit. Met 22 zorgvuldig gekozen tracks drukt dit duo hun begrip “progressive house” uit. CD 1, bestaande uit 11 nummers, heeft over het algemeen een redelijke diepgang, maar met een aanstekelijke groovy en tribal sfeer. De laatste 3 nummers, die een vrij diepe en zwevende sfeer hebben, bouwen de eerste CD op een perfecte manier af zodat je aan een het eind een goed gevoel aan de luisterbeurt overhoudt. Nummers van onder andere Peace Division’s “The Voice“, Rivera & Trainer’s “Deep Into The Night”, Milo’s “Jungle of Mirror (Scumfrog Remix)” en een exclusieve track van MV met “Hollow” kenmerken deze CD qua hoogtepunten. Het nummer van John Creamer & Prince Quick Mix (PQM), genaamd “Fuck Sonet”, een vrij diep nummer met een meer spookachtige sfeer en licht getinte tribal invloeden, springt eruit vanwege de ‘lyrics’ die erin voorkomen. Dit schept zo’n speciale sfeer dat je als het ware in het nummer wordt opgezogen en compleet geboeid blijft. CD 2, ook bestaande uit 11 nummers, heeft over het algemeen een vrij diepe en duistere hypnotiserende sfeer en eindigt met opzwepende tribal getinte platen. Nummers zoals 4 Toasters’ “The World”, G-Pal’s “Ocean Of Blue”, Danny Tenaglia’s “Hambone Wow”, DJ Nukem’s “Secrets” en BLH3 feat. 80’s “Marscarter” (ook bekend van een Deep Dish compilatie) vormen de hoogtepunten van deze tweede CD. Er valt verder vrij weinig op te merken over deze compilatie omdat de overgangen zeer netjes verlopen qua timingen etc. Door de goed gekozen nummers en een goede variatie zal deze CD niet snel tot verveling leiden. Deze CD is gewoon een ‘must have’ voor ‘progressive’ liefhebbers, dat is gewoon een feit waar niemand onderuit kan!

 

Cijfer: 8,5

 (Melle)

 

 

Surfers: “Indigenous Legend” (Undiscovered)

Genre: Lounge & Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Distributie: N.E.W.S.

Bij het in handen krijgen van het album van de Surfers viel gelijk de fantastische CD cover op! Op de 2e editie van Undiscovered Ibiza, samengesteld door DJ Pippi, stond al eens een prima bijdrage van deze formatie. Deze productie, genaamd “Paradise Island”, klonk heel erg zomers en fraai uitgewerkt. Op dit album staan 15 tracks, waarbij de stijl varieert van stijlvolle deep-house tot lekkere sfeervolle downtempo. De productie valt op door de luchtigheid, dit is vooral merkbaar bij de deep-house getinte producties. Het album is zelfs voorzien van een Intro en Outro, de Surfers hebben aan alles gedacht. Nu even de muziek (inhoudelijk): de titeltrack “Indigenous Legend” luidt het album in. Het is een fraaie chill-house track met lekkere gitaarspelletjes, de nodige trommels en vele tropische elementen. “Runnin’” is echter wat meer jazz-getint en dat kunnen wij erg waarderen. De track “The Wave” is één van de absolute hoogtepunten op dit album. De basslines zijn fantastisch, de keys (piano) zijn ook prachtig verzorgd. Voorgaande elementen in combinatie met soft synths (subtiele geluidswolkjes) en wat voorzichtige Braziliaanse zanginvloeden zullen veel mensen tevreden stemmen! Vervolgens treffen we wat downtempo tracks, waarvan het reeds bekende “Paradise Island” nog steeds tot de verbeelding spreekt. Ook “In My Soul” is prima te doen. De ritmestructuur is erg apart te noemen en de melodieën in combinatie met de zang zijn erg in orde. “South Beach” is een serieus uitstapje naar Brazilië. De klanken zijn lekker ingetogen en het zangkoortje zorgt voor een lekker broeierig sfeertje in combi met de trommels, gitaren en warme (vermoedelijk) Fender Rhodes geluiden. De track “Jungle Mood” is een tribal deep-houser met een tropisch sfeertje, wat etnische invloeden en vooral mooie geluidspaden. “A Casa Di Johnny” is een jazzy track met (wederom) Braziliaanse tinten. De combinatie van die stijlen werkt nog steeds prima. Ook hier draait de Fender Rhodes overuren en dat waarderen wij vrijwel altijd! “Nocturnal” is een aparte downtempo track met wat jazzy invloeden en aparte fluitgetinte instrumenten. De piano en de zwevende geluidspaden maken dit nummer tot een zeer aanstekelijk geheel. Met de piano wordt tevens veel moois gedaan door er effecten overheen te gooien (voor de luisteraars die letten op details)! Voor de deep-house liefhebbers is “Overland” nog zo’n prachtig voorbeeld van de grote diversiteit en kwaliteit van de Surfers, klasse! “Roots” is de laatste track op het album (de Outro niet meegerekend) en dit is een lome downtempo track waarbij je zonder moeite in slaap kunt vallen, een rustgevend moment! Concluderend wil ik dit album aan iedere liefhebber van sfeervolle muziek zoals lounge/ downtempo en deep-house aanbevelen omdat het gewoon een dijk van een album is! Ik kan dan ook niets anders doen dan een zeer hoog cijfer geven. Check ‘m in je platenzaak en laat je overtuigen door de kwaliteiten van deze formatie!

 

Cijfer: 8,5

 (AD)

 

 

Various: “Lovefields, The Compilation” (Purple Eye Ent.)

Genre: House/ Trance

Bron: CD

Datum: 9/2002

Dit is de derde release van Purple Eye binnen een vrij korte periode, gehangen aan het Lovefields (festival) concept. De CD bevat 17 tracks, die in vrij vlotte vaart worden doorgemixt en vaak ‘ge-edit’ zijn. De CD begint met de Fred Numf vs. Etienne Overdijk Remix van Chew-Fu Phat’s “Without You”, een leuke trancy remix. Na bijdragen van onder andere Kid Vicious en Green Velvet (met het matige “Gendefekt”) treffen we een catchy remix door Scumfrog van Roger Goode’s “In The Beginning”. Etienne Overdijk & Don Londi’s “Not Done” is een lekkere groovy housetrack met een fraai sfeertje. De track “Somedays” van Geert Huinink feat. Bari Koral is een pracht van een track, maar we weten al langer dat Huinink in staat is prachtige melodielijnen te verzinnen. Nu moet je een meer poppy trance song van zijn hand verwachten met vrouwelijke vocalen. De Umek Remix van DJ Montana’s “Theme From Concept” doet het al een tijdje goed op de dansvloeren en dat is niet zo verwonderlijk! Na aardige bijdragen van 2HD en Lotus (waarvan betere mixen bestaan) treffen we dan de Jan Driver Remix van System F’s “Needlejuice”, een voltreffer! Vooral de break is erg goed uitgewerkt! Dan komt de Club Encouters 2002 Remix voorbij van S.O. Project’s “Direct Disko”. Zij zorgen voor een nog krachtiger gevoel achter het pakkende origineel. De CD sluit af met een commercieel getinte track van M-Diva “Reachin’ Out” en het briljante “Pocket Damage” van Eon (Ferry Corsten). Conclusie: een gemiddelde CD die zeker niet verkeerd is!

 

Cijfer: 7

 (AD)

 

 

Various: “NL2, Nouveau Noir” (Cinq Etoiles/ ID&T)

Genre: (Loungy) Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

In het najaar van 2000 kwam de fantastische dubbelaar NL op de markt. Op deze dubbel CD bewees Monte La Rue weer eens zijn fantastische smaak voor muziek. Twee jaar later komt Monte La Rue met het vervolg. Ditmaal is gekozen voor een enkele CD met daarop de sound van nu. De sound van nu is elektronisch en donker. De compilatie bevat 11 tracks met namen als Atjazz, Alex Gopher en Kevin Yost. Vanaf de eerste klanken is direct duidelijk dat Monte een hele andere kant op wil. De tracks zijn wat monotoner, maar daardoor niet minder goed. De eerste track is van Attila feat. Zaida “Soultrippin’”, een nummer met een traag BPM totaal (vergelijkende met andere deep-house). De productie van dit nummer is erg goed gedaan door de vele lagen van geluiden. De Château Flight Remix van “It’s Complete”, een track door Atjazz, vinden wij persoonlijk iets te druk, maar de melodie is prima. Big Sexy’s “Close To My Skin” is een monotone housetrack met een aanhoudende vocal en veel gedraai aan de knoppen met een acidsynth. Bebel Gilberto’s “Tanto Tempo” krijgt een behandeling door Peter Kruder en dat mag een hoogtepunt op deze CD genoemd worden. De synthesizer paden krijgen een effect mee waardoor de toonhoogte strak naar beneden gaat (slide), dat klinkt erg goed! Vervolgens komt ons “Use Me” van Wuz (een productie van Alex Gopher en Demon) ten gehore in de Etienne de Crécy Remix. Deze track is gebaseerd op een oude discosample en is prima uitgewerkt. De bijdrage van Golden Boy valt ons alleen op door de fantastische titel, “It’s Good To Meet People Like Us”. Etienne de Crécy’s “Rhythm & Beat” komt in remix vorm voorbij. Les Diamantaires & Kool G nemen deze taak op zich en komen met een vrij monotone track die prima in het gehoor ligt. De bijdrage van Kenny Hawkes & Louise Carver willen we laten voor wat het is. Dan komt voor ons het hoogtepunt van het album. Niemand anders dan Kevin Yost zorgt met “This Night” voor een fantastische bijdrage aan NL2. De Crystal Rhodes (vermoedelijk) klinken enorm mooi op de fantastische ritmiek, wat vooral opvalt door de aparte snaredrum! Röyksopp’s remix voor Mekon & Marc Almond’s “Please Stay” is nog zo’n track die de compilatie zeer aantrekkelijk maakt. FC/Kahuna’s “Machine Says Yes” in de Tiga Remix is de laatste track op deze compilatie en die vinden wij persoonlijk niet zo bijzonder. Concluderend kunnen we stellen dat deze stijlverandering van Monte La Rue erg gedurfd is en dat hij ook met dit concept zeker zal slagen in het tevreden stellen van liefhebbers van kwaliteitsmuziek! We wachten met smart op de komende compilaties. Tot die tijd raden wij iedereen aan deze CD te kopen en veel te luisteren! Voor meer in kun je www.cinq-etoiles.com checken.

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Various: “El Sueño De Ibiza, Soundtrack” (Dro East West)

 Genre: Chill-Out/ Downtempo/ Deep-House

Bron: CD

Datum: 9/2002

Omdat wij regelmatig het internet afstruinen naar nieuws over favoriete artiesten, wisten we voor onze vakantie (naar Mallorca) dat José Padilla nieuw werk had uitgebracht voor een soundtrack van een Spaanse film. Deze CD is niet in Nederland uitgebracht, dus hebben we de CD op Mallorca aangeschaft. De CD bevat 15 tracks met nogal wat wisselvalligheid. José Padilla opent de CD met de titelsong “El Sueño De Ibiza”, een prachtig nummer met heftige vocalen en sublieme melodieën. Datzelfde geldt voor “Brisa”, de tweede track op de CD, die tevens door Padilla geproduceerd is. Het is een lome chill-out track met (vermoedelijk) een panfluit en veel fraaie Spaanse gitaartjes en de bekende sferische geluidspaden! Ook de ritmiek is schitterend. De derde track komt op naam van Staco, een samenwerkingsverband van zanger Steve Bennett (“Adios Ayer”) en Paco Fernandez. De stem van Bennett komt wel heel mooi uit op de jazzy beats + sublieme instrumentatie in deze track. Persoonlijk vind ik de eerste drie tracks direct de hoogtepunten van de CD. De bijdragen van Carlo Coupe en Zuell zijn wat monotoner na de muzikale hoogstandjes die daarvoor te horen waren. Toch zullen veel mensen de sound van Carlo Coupe en Zuell als heel lekker betitelen. Vervolgens komt er weer een bijdrage van José Padilla voorbij “Blues Del Bar”, een productie die we snel vergeten. De Zuell Remix van DJ Pippi’s “Feel It” is een deep-house track van formaat en zal veel mensen aanspreken! De Francesco Farfa remix voor José Padilla’s “Adios Ayer” stond al op de vinylpersing van “Adios Ayer” en is lekker diep voor in een scherpe houseset. Erick E draaide hem afgelopen jaar grijs! José Padilla’s “Gruveando” is een aardige track, maar is wat te monotoon om echt aan te spreken. DJ Oliver’s (Oliver Floyd Back) “Sa Talaia Ambient” is heerlijk dromerig. Na een minuut of drie is de percussie zeer aanstekelijk, knap staaltje werk. Dan volgt nog een track van José Padilla, “Meditacion”. Dit is eigenlijk een soort van middle-chill met alle elementen die bij de titel horen. Vervolgens treffen we een fantastisch nummer van Nacho Sotomayor met “Without You”, erg lekker. Na een prima bijdrage van Steve Fernandez (vast een familielid van Paco), sluit José Padilla de CD af met “Rumba Marina”, een beatloze track met een felle fluitpartij en lekkere gitaarklanken. Kortom: een CD voor de liefhebbers van José Padilla’s werk, en dat zijn we!

 

Cijfer: 8

 (AD)

 

 

Archief 2003

December 2003 Juni 2003
November 2003 Mei 2003
Oktober 2003 April 2003
September 2003 Maart 2003
Augustus 2003 Februari 2003
Juli 2003 Januari 2003

 Archief 2002

December 2002 Juli 2002
November 2002 Juni 2002
Oktober 2002 Mei 2002
September 2002 April 2002
Augustus 2002 Maart 2002