September 2003

Various: “Smoove Presents Street Beats” (Ministry Of Sound)

Genre: (Heavy) UK Garage

Datum: 9/2003

Ministry Of Sound komt hier met een fijne dubbel CD vol loodzware UK Garage. De aantrekkelijke DJ Femme Fatale en Slimzee nemen ieder een schijfje voor hun rekening. Verwacht vooral rauwe en zware bassen op deze 2 disks. Echt muzikaal is het allemaal niet, maar het is wel degelijk lekker om naar te luisteren. De muziek wordt begeleid met de vocals van B-Live op disk 1 en God’s Gift op disk 2. Voor de liefhebber van UK Garage en wellicht ook breaks een waardevolle aanvulling op de CD collectie. We zien Femme Fatale graag terug op Innercity eind dit jaar!

Various: “Chica Disco Vol. 1 By DJ Sin Plomo” (Chica Discos)

Genre: Deep-House/ Groovy (Tech) House

Datum: 9/2003

Chica Disco Volume 1 is de nieuwste compilatie van DJ Sin Plomo. De live turntable mix bestaat uit 14 tracks, waaronder diverse exclusieve bijdragen. Namen als Jeff Bennet, Larry Heard, Vincenzo (Charles Webster remix) doen je al vermoeden dat dit een leuke compilatie wordt. Dit wordt ook grotendeels bewaarheid. Vooral de bijdragen van The Ministers Of Music en Guido Schneider zijn erg lekker om te horen. Het is heel prettig luisteren naar dit soort compilaties met veel diversiteit. Ga hem dus checken in je platenzaak is ons advies. Check www.chica-discos.com voor meer informatie.

Žofka: “Nice” (Monolog Recordings)

Genre: (Jazzy) Downtempo

Datum: 9/2003

Žofka brengt het publiek downtempo van het kitscherige soort. De muziek doet me hier en daar dan ook een beetje denken aan De-Phazz. Deze release bestaat uit 2 disks. De eerste disk bevat veel lekker in het gehoor liggende Frans getinte jazzy downtempo met een vleugje humor. De tweede disk is een remix schijf. Minus 8 zorgt daarbij, zoals we dat gewend zijn van de Zwitser, voor een waar hoogtepunt. Een gemiddelde release die je zeker even beluisterd moet hebben!

Nathan Haines: “Squire For Hire” (Chilli Funk)

Genre: Broken Beats/ Downtempo/ House

Datum: 9/2003

Nathan Haines komt hier met zijn tweede album. Het debuut “Sound Travels” was al een erg mooi album en ook dit werkje is weer erg goed geworden. Phil Asher verzorgde de productie van dit album, dat bol staat van de spanning. Je kunt luisteren naar fantastische downtempo, broken beats en wat (deep) house. Met gastrollen voor onder andere Marlene Shaw, Marc de Clive Lowe en Guida de Palma. De gastrol van Rich Medina op “Springtime Rain” en “Let It Go” is erg sterk. Deze vocalist was onlangs ook al te bewonderen op King Britt’s album. Hoogtepunt: moeilijk aan te geven, maar “O Misterio” klinkt ons als (erg goede) muziek in de oren! Al met al een uiterst prettig album dat op geen enkel front tegenvalt!

Various: “Choice By Derrick L. Carter” (Azuli)

Genre: Dance & House Classics

Datum: 9/2003

Deze keer is het de eer aan Derrick L. Carter om zijn favoriete classics op 2 CD’s tentoon te stellen. Azuli blijft hét label op het gebied van topcompilaties, zeker in het kader van classics. Op deze editie van ‘Choice’ kun je leuke tracks terugvinden van Buzzin Cuzzins feat. Romanthony, Frankie Knuckles with Jamie Principle, A Guy Called Gerald, Yazoo, Electribe 101, Mr. Fingers, Lil Louis & The World en Kid Creole And The Coconuts. Naast deze bekendere namen is er nog veel moois te vinden op dit sterke overzicht. Een must have voor mensen die van dansbare classics houden.

Various: “La Roca Volumen 5 By Nacho Sotomayor” (House d’Arret)

Genre: Dowtempo/ Chill-Out

Datum: 9/2003

Deze compilatie wordt door de makers gezien als ‘the chill out collection of the century’. Eerst horen dan geloven denken wij dan. De muziek op La Roca Volumen 5 is weliswaar prima te pruimen, maar op het gebied van downtempo is dit lang niet het beste dat te koop is. Wat overblijft is een overzicht van lekkere luisternummers die je weer doen verlangen naar het magische eiland Ibiza. Zeker het beluisteren waard.

Various: “Tech-Trance By Oliver ‘Reeloop’ Klitzing” (Alphabet City)

Genre: Tech-Trance

Datum: 9/2003

De man achter Reeloop (Oliver Klitzing) laat in vrij rap tempo 19 tracks de revue passeren. Zijn stijl valt te typeren als trance met hier en daar wat techno invloeden. Artiesten als Marc et Claude, Monika Kruse, Kaylab, Marco V, DJ Tiësto, Silvio Ecomo en Matt Darey zijn een paar namen waar je op kunt rekenen. De openingstrack van Marc et Claude met classic Detroit invulling, “Release Me” van DJ Choose (presents That Mucho) en Diablo & Klitzing’s “Control” zijn wellicht de 3 beste tracks die je op deze compilatie tegenkomt. Een aanrader voor fans van de Marco V sound!

Various: “Superstition: Decade - The Mix” (Superstition)

Genre: House/ Techno

Datum: 9/2003

Weer een verjaardagspartijtje zal de lezer van deze site denken. Klopt: ook het bekende Duitse techno/ trancelabel Superstition bestaat nu 10 jaar. Reden voor een feestje en een megamix met heel veel leuke platen erin verwerkt. Je kunt werk verwachten van onder andere Humate, Mijk van Dijk (ook Marmion), Thomas Schuhmacher, Quazar (ja!) en L.S.G. (Oliver Lieb). Een essentieel overzicht voor de liefhebber van techno.

Enigma: “Voyageur” (Virgin)

Genre: Ambient

Datum: 9/2003

Distributie: Virgin Music

Als we goed geïnformeerd zijn is dit al het zevende Enigma album. Ooit maakte de formatie een vliegende start door met de single “Sadeness” op #1 in de hitlijsten te komen. De sound van Enigma klinkt tegenwoordig meer volwassen, maar het zijn nog steeds de zweverige ‘ambient’ klanken die de boventoon in de muziek voert. De productie is werkelijk briljant, zoals we dat inmiddels gewend zijn geraakt van Enigma. Voor de liefhebbers van de eerdere albums is dit een uiterst waardevolle aanvulling op je CD collectie. Check ‘m in je platenwinkel! Let ook op de fraaie (originele) verpakking!

Various: “DJ Worx: DJ Yann, The Compilation”

(541/ N.E.W.S.)

Genre: Industrial Techno

Datum: 9/2003

DJ Yann strooit hier 20 industriële technotunes over ons uit. Naast diverse werken uit eigen studio kun je onder andere luisteren Monika Kruse’s “Latin Lovers” (direct ook het hoogtepunt van deze compilatie). Conclusie: de muziek op deze compilatie is erg monotoon, weinigzeggend en een tikkeltje saai. De liefhebbers van minimale oldschool techno sounds (techno met een hardstyle of hardcore bassdrum) zullen dit CD’tje echter wel waarderen. Volgende ronde beter met de DJ Worx serie, want er zijn in het verleden veel betere edities verschenen.

Cijfer: 5,5

The Chemical Brothers: “Singles ’93 - ‘03”

(Freestyle Dust/ Virgin)

Genre: Chemical Beats/ House

Datum: 9/2003

Distributie: Virgin Music

Virgin heeft onlangs een fraai singles overzicht van The Chemical Brothers uitgebracht. Deze formatie behoeft natuurlijk al lang geen introductie meer. Ze zorgden met hun muziek voor een nieuwe genretypering, namelijk Chemical Beats, een trend die rond 1996 en 1997 zijn hoogtijdagen vierde. Eigenlijk kun je dus stellen dat ze veel hebben betekend voor de ontwikkeling van de dance in het algemeen! Alle bekende tracks van The Chemical Brothers, zoals: (hoe toepasselijk) “Chemical Beats”, “Star Guitar”, “Hey Boy, Hey Girl” en natuurlijk “Block Rockin’ Beats” (titel waar ook een compilatie van Arcade naar vernoemd is) staan op dit schijfje. We kunnen dan ook stellen dat liefhebbers van ‘The Chems’ en de oude Junkie XL sound deze CD zonder twijfel kunnen aanschaffen.

Kraftwerk: “Tour De France Soundtracks” (EMI)

Genre: Electro/ Elektronica

Datum: 9/2003

De meesters en wellicht grondleggers van de elektronische muziek zijn terug. Als je het mixalbum uit 1991 niet meetelt is dit het eerste album in maarliefst zeventien jaar! Na topalbums (met vaak een korte speelduur) als “Autobahn”, “Trans Europe Express”, “Radioactivity” en “Man Machine is hier dan eindelijk nieuw voer voor de fans. In totaal staan er 12 tracks op dit album dat qua thema verwijst naar de fietshobby van beide heren. De aanpak is niet wezenlijk veranderd en de sound is daardoor natuurlijk niet vernieuwend meer. De gekke vocalen zijn wederom aanwezig in combinatie met vele vreemde klankenspellen. “Tour De France Soundtracks” is een vermakelijk album geworden met gemiddelde en sterke tracks. Kijk op www.kraftwerk.com voor meer informatie.

Thalia: “Thalia” (Virgin Records/ EMI Latin)

Genre: Pop/ R&B

Datum: 9/2003

Distributie: Virgin Music

Thalia, een naam waar wij nog niet eerder van gehoord hadden, komt hier met 14 tracks tellend album. Op dit titelloze album werd ze bijgestaan door onder andere Fat Joe. Thalia strooit haar vocalen over ‘poppy’ r&b en danceproducties, waardoor het ons niet zou verbazen wanneer zij de charts gaat bereiken. Haar stem is prima te pruimen en ook de begeleidende muziek is verre van hinderlijk. Het album begint met Engelstalige vocals, later worden diverse tracks in het Latijns opnieuw gezongen. Voor de meer ‘charts’ gerichte muziekliefhebber een album om zeker te beluisteren.

Koop: “Waltz For Koop - Alternative Takes” (Compost Records)

Genre: Nu-Jazz/ Broken Beats/ Drum & Bass/ Deep-House

Datum: 9/2003

Koop kwam in 2002 met het topalbum “Waltz For Koop”. De combinatie van traditionele jazz en nu-jazz zorgde voor een aangename aanvulling op de platencollecties van vele muziekliefhebbers! Veel tracks van dat album waren later ook terug te horen op compilaties. Nu is een nieuw remixalbum beschikbaar met bijdragen van Hird, DJ Patife, Carlito, Nicola Conte en Dorfmeister vs. Madrid De Los Austrias om een paar grote namen te noemen. Alhoewel de tracks elkaar qua kwaliteit weinig ontlopen, zijn de nieuwe versies van “Summer Sun” wellicht het beste dat dit album te bieden heeft (een deep-house versie door Markus Enockson en een drum & bass versie door Carlito). Jammer dat Gerd’s remix voor “In A Heartbeat” niet op dit album geplaatst is. Om even in één woord (treffend) de lading van dit album te dekken: briljant! We want more!

Various: “DJ Maestro - Blue Note Trip II” (Blue Note/ EMI)

Genre: (Tropical) Jazz

Datum: 9/2003

Wederom kreeg de Amsterdamse DJ Maestro de vrije hand om een dubbel CD samen te stellen voor Blue Note. Op de twee schijfjes, die respectievelijk ‘sunset’ en ‘sunrise’ heten, kun je onder andere luisteren naar Soulive, EDC (Eddy de Clercq), Ronnie Jordan feat. Mos Def, Buscemi en Bobby Hutcherson. Direct duidelijk wordt dat Maestro op dit deel van ‘Blue Note Trip’ de meer zomerse jazztracks heeft uitgekozen. We kunnen heel kort zijn over deze fantastische disk: ga hem direct beluisteren en laat je overtuigen door deze muzikale hoogstandjes.

Various: “Clubstar - 5th Anniversary Session” (Clubstar)

Genre: Groovy House/ Club

Datum: 9/2003

Groovy House en Club in al haar diversiteit is wat je te horen krijgt op deze ‘jubileum’ disk van Clubstar. De funky klanken van onder andere DJ Antoine, Jamie Lewis en Olav Basoski bevatten tevens een lekkere disco ondertoon. 5 jaar Clubstar zorgt dus voor een plezierig overzicht aan groovy, funky en discogetint clubwerk dat bij een brede doelgroep zal aanslaan. Sterke tracks kun je onder andere horen van DJ 88 Keys met “Everybody Up” en Sam Onervas met “Midnight Groove”.

Various: “Den Of Thieves” (ESL Music)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Bossa Nova

Datum: 9/2003

Distributie: Lowlands

Het bekende duo Thievery Corporation trakteert ons hier op een fraaie compilatie met lekkere dubby downtempo/ lounge, wat bossa klanken en een sterk drum & bass nummer. We hebben hier te maken met de zoveelste loungecompilatie, maar wel door echte kenners samengesteld. Namen als Ursula 1000 (Nicola Conte Mix), Blue States (altijd goed), Sofa Surfers, Thunderball, Desmond Williams en Thievery Corporation zelf zorgen voor de sterke momenten op deze gemiddelde compilatie. Voor de liefhebbers van de ‘Thievery’ sound is dit een ‘must have’!

Various: “Fuse Presents Technasia” (Music Man/ N.E.W.S.)

Genre: Tech-House/ Techno

Datum: 9/2003

Technasia, het duo Amil Khan en Charles Siegling, krijgt op deze nieuwe Fuse verzamelaar de vrije hand om een aantal favoriete platen achter elkaar te zetten. Dit doen de heren in noodvaart, want er staan maarliefst 38 tracks op deze ‘megamix’ CD. Ze beginnen gelijk in de volle versnelling met pittige ‘techy’ house om vervolgens alsmaar harder te gaan draaien. Met bijdragen van grote namen als Basement Jaxx, Renato Cohen, Gene Farris, Jeff Mills, Technasia zelf en soloproducties van Charles Siegling weet je dat het genieten wordt. De mix bevat genoeg melodieuze inbreng om te kunnen boeien, dus kan ik de technoliefhebbers maar één ding mededelen: kopen die disk!

Heiko Laux: “Offshore Funk” (Kanzleramt)

Genre: Tech-House/ Techno

Datum: 9/2003

Heiko Laux komt hier met een 10 tracks tellend nieuw album. De recente singlerelease “Still Lively” staat er natuurlijk ook op, maar wel in een nieuwe ‘album’ versie. De muziek van Laux is wat melodie armer en iets minder gelaagd in vergelijking met de producties van andere labelgenoten, wat voor een kleine teleurstelling kan zorgen. Gelukkig zijn tracks als “Santa Maria”, “Best Of All Worlds” en “Diminuendo” uitzonderingen op deze regel. Al met al een album dat weer erg ‘Kanzleramt’ klinkt en dan weet je dat het goed is! Een must voor technoliefhebbers.

Madlib: “Shades Of Blue” (Blue Note/ EMI)

Genre: Jazzy Hip-Hop

Datum: 9/2003

Madlib kreeg de kans eens flink door de Blue Note catalogus te bladeren en vervolgens met een aantal tracks aan de slag te gaan. Madlib geeft die tracks een hip-hop gevoel mee, wat zorgt voor een nog langere levensduur van de toch al tijdloze jazzcomposities. De combinatie van jazz met hip-hop is prima gevonden. Een track als “Montara” (origineel van Bobby Hutcherson) zorgt daarbij voor een prachtig hoogtepunt (coole beats). Helaas wordt het nooit echt spannend. Het is gewoon een uiterst prettig album om te beluisteren! Een aanrader!

Megablast: “Creation” (Stereo Deluxe)

Genre: Broken Beats/ Downtempo/ Lounge

Datum: 9/2003

Distributie: Lowlands

Megablast’s album “Creation” ontvingen wij als promo met weinig info. Eén ding werd wel duidelijk: dit is een release om naar uit te kijken. De muziek van Megablast is uitermate lichtvoetig en valt te typeren als broken beats met een ‘loungey’ gevoel en soepele vocalen. De 14 tracks op deze promo zijn allemaal van een voortreffelijke kwaliteit. Na 3 tracks weet je al dat je naar een topalbum luistert met “Love Is Always There” als ‘catchy’ meezinger. Stereo Deluxe houdt haar naam hoog wat betreft kwaliteitsreleases! Check sowieso eens de diverse 12” releases van Megablast en wacht braaf op dit lekkere album, is ons advies!

Nick Holder: “The Other Side” (NRK Sound Division)

Genre: House/ Soul/ Hip-Hop/ Electro

Datum: 9/2003

Nick Holder, vooral bekend als producer van vele top houseproducties (zoals bijvoorbeeld “Summer Daze”), komt hier met een nieuw album op het vertrouwde NRK label. Op “The Other Side” staan 10 track met een grote diversiteit aan invloeden. Natuurlijk kun je diverse houseproducties terugvinden op dit album, maar Nick Holder verrast je ook met soepele soul meets hip-hop en electro meets disco. Hoogtepunt is wat mij betreft de nu-soul track “History In The Making” met de vocalen van Reign. De melodie van dit nummer is uitermate sterk! In zijn totaliteit is dit een ijzersterk album dat de naam Nick Holder wellicht naar nog hogere hoogten gaat tillen.

Various: “Off The Wall - 10 Years Of Wall Of Sound” (Wall Of Sound)

Genre: House/ Downtempo/ Breakbeats/ Pop

Datum: 9/2003

Distributie: Labels Music

Deze maand lijkt wel de maand van de jubilea. Het Wall Of Sound label komt hier met 2 CD’s ter ere van ’10 Years Of Wall Of Sound’. Eén disk bevat losse nummers, de andere een mix door Alex Gifford (Propellerheads). Op de disks kun je natuurlijk luisteren naar al het moois dat het label heeft voorgebracht. Denk aan Röyksopp, Propellerheads, Zoot Woman, Les Rythmes Digitales, Medicine, The American Analog Set, Themroc, Mekon en Akasha. Op dit moment is nog onduidelijk of de beide disks separaat worden uitgebracht of als 2-CD set. Een aanrader met een uitroepteken!

Popshop: “The Distance Between Us” (Raygun Records)

Genre: House/ Elektronica

Datum: 9/2003

Popshop werkte tussen september 2002 en juni 2003 aan dit album, dat vol staat met lekkere soepele house meets elektronica sounds. “This Day” is een track die deze omschrijving volledig dekt en tevens een hoogtepunt op deze disk genoemd kan worden. Lekkere synths, pruttelende basslines en veel klikjes, bleepjes en additionele sound effects, dat is waar het veelal om draait op dit album. Ook tracks als “Paranoia City (performed by Stella-Loreen)”, “The Thrill Of The Ear” en “I Care, You Won’t” zijn een genot om naar te luisteren.

Richard X: “His X-Factor Volume 1” (Virgin)

Genre: Electro Pop

Datum: 9/2003

Distributie: Virgin Music

Richard X, beter bekend als de ‘bootleg’ man, komt hier met een volledig album. “His X-Factor Vol. 1” is eigenlijk een snelle zet om nog wat geld te verdienen aan deze tijdelijke trend. Op dit album werkte Richard X samen met namen als Javine, Caron Wheeler (Soul II Soul), Tiga, Jarvis Cocker en Deborah Evans-Stickland. Je kunt veel electro pop met een vette knipoog verwachten op dit 15 tracks tellende album. Toch valt er qua melodieuze inbreng genoeg te ontdekken. De hitjes “Being Nobody” met Liberty X en “Finest Dreams” met Kelis ontbreken natuurlijk niet. De rest van de nummers zijn ook prima te doen, al is het vermoedelijk geen muziek met een hele lange houdbaarheid. Ga hem eens beluisteren in je platenzaak is ons advies.

Various: “Star Gazing” (Guidance Recordings)

Genre: Electro Pop/ Downtempo

Datum: 9/2003

“Star Gazing” is een nieuwe compilatie uit de bekende Guidance stal. De 12 tracks op deze verzamelaar vallen het beste in te delen onder de noemer electro pop, al dekt dit niet de lading van de gehele disk. De sferische track van Handpolished met “One Day Trip In An Elevator” is heerlijk om te horen. The Funky Lowlives en Blue States komen beide met soepele vocale downtempo tracks. Naast deze toppers kun je ook nog luisteren naar bijdragen van Ladytron, Zoot Woman, Telepopmusik, Alpine Stars en Flunk (“Blue Monday”). Een gemiddelde compilatie.

Terranova: “Peace Is Tough” (!K7)

Genre: Downtempo/ House/ Pop

Datum: 9/2003

Terranova heeft inmiddels een aardige staat van dienst opgebouwd. Toch zal dit nieuwe album “Peace Is Tough” niet bij iedereen aanslaan. De muziek is simpelweg te beperkt om door een brede groep muziekliefhebbers opgepakt te worden. Is het dan zo’n slecht album? Welnee: alleen is het niet echt een bijzonder werkje geworden. Het begint allemaal bij het zeurende openingsnummer “No Peace”, waarna de track “Rhythm Without A Pause” blije gezichten zal veroorzaken bij de liefhebbers van gitaarpopklanken. “Get It On” is een leuke ‘housey’ track met een soort van Italo beat. Verder bevatten de tracks regelmatig gitaarklanken, soms met wat ‘chemical’ tinten. Na 11 nummers kan ik niet spreken van een sterk album, maar van een twijfelgevalletje. Gun deze disk eens een luisterbeurt en vorm je eigen mening.

The American Analog Set: “Promise Of Love” (Wall Of Sound)

Genre: Pop

Datum: 9/2003

Distributie: Labels Music

Amanset (American Analog Set) is een aangename afwisseling tussen het huidige aanbod van albums. Het is een sound die je een beetje kunt vergelijken met die van groepen als Radiohead. Het is pop met een melodramatische ondertoon en fantastische melodieën. Een track als “Hard To Find” is hier een uitermate mooi voorbeeld van. Het album bevat in totaal slechts 8 tracks die we treffend kunnen omschrijven als mooie luisterliedjes. Een heerlijk album!

Ben Mono: “Dual” (Compost Records)

Genre: Nu-Soul/ Broken Beat s

Datum: 9/2003

Ben Mono, aka Paul Beller, ken je wellicht van de 12” releases “Plastik Passion” en “Suburban Resident”. Tracks die je allebei terug kunt vinden op dit album dat in totaal 12 broken beats en soulgetinte tracks telt. Die broken beats klinken bij sommige uptempo nummers zelfs als stoere UK Garage breaks. “Saskia 2002” is een meeslepende, melodieuze track zonder vocalen (voor de verandering overigens). Ook de track “Juggling” is erg de moeite waard. Deze track werd samen geproduceerd met Volker Meitz. Eigenlijk is dit album een heel constant geheel geworden, waar je voor een langere tijd plezier van zult hebben. Check www.compost-records.com voor meer informatie omtrent deze release en al het andere moois dat dit label voortbrengt.

Zoot Woman: “Zoot Woman” (Wall Of Sound)

Genre: (Electro) Pop

Datum: 9/2003

Distributie: Labels Music

Dit nieuwe album van Zoot Woman (waar onder andere de man achter Les Rythmes Digitales in participeert) klinkt op sommige momenten een stuk kaler dan zijn voorganger. Dit album bevat 10 tracks die minder electro klinken, maar meer richting pop/ rock. Het is in ieder geval uitstekende muziek met fraaie melodieën en passende vocalen. De track “Hope In The Mirror” is erg sterk en bevat een lekker jaren 80 sfeertje. Ook de overige tracks op dit prima album zijn meer dan voldoende. Check ‘m in je platenzaak.