Martell: “Son Interprétation Personelle Du Post-Pop” (Caramelle)

Genre: Downtempo/ Broken Beats/ Pop

Datum: 9/2005

Martell Beigang alias Martell, niet te verwarren met Lidell Townsell (die dezelfde alias draagt), levert hier een fraai en gezellig album af voor het Caramelle label. Op het album krijgt hij onder andere hulp van Micatone vocaliste Lisa Bassenge. Met een vrij diverse sound weet Martell een uitstekend album af te leveren dat flirt met downtempo, soul, jazz, broken beats, pop en in mindere mate met electro. Een interessante fusie blijft niet uit en met de productie is ook niets mis. Naast diverse vocale tracks, staan er ook instrumentale toppers op deze CD. Kortom: mis dit melodische album vol lekkere luisterliedjes niet. Dit album is tijdelijk te winnen op deze website. Kijk op www.infinitemusic.de voor meer informatie.

Fat Freddy’s Drop: “Based On A True Story” (Sonar Kollektiv)

Genre: Dub/ Reggae/ Downtempo

Datum: 9/2005

Fat Freddy’s Drop trad onlangs al op tijdens Lowlands 2005. Deze groep bestaat uit Toby Laing, Warryn Maxwell, Dallas Tamaira, Iain Gordon, Tehimana Kerr en Mu. “Based On A True Story” is het eerste album van de groep; en wat voor één?! De CD is in Nederland via PIAS verspreid, maar wij kregen de Sonar Kollektiv release (één van onze favoriete labels, opererend vanuit het ‘hete’ Berlijn) in ons bezit. Op dit album, dat al maanden door de pers bejubeld wordt (onder andere een maximale beoordeling op de DJ Broadcast website), staan grotendeels lekkere poppy dub/ reggae en downtempo tracks met een aanstekelijk en avontuurlijk karakter. De lange tracks worden veelal vocaal aangekleed door de sublieme zanger Joe Dukie. Deze soulful vocalist kennen we nog van zijn bijdrage op het album van Clara Hill. Hij zong de sterren van de hemel tijdens de track “Flawless Part 2”. Voor de mensen die dat hebben gemist; zijn stem heeft wat weg van zwaargewicht Dwele. Op “Based On A True Story” bevat in totaal 10 sterke tracks, die weinig voor elkaar onder doen. “Flashback” en “Roady” zijn reeds uitgebracht als single en dit zou wel eens een album kunnen zijn dat in diverse jaarlijstjes van DJ’s en pers terecht gaat komen. Dit is zo’n album dat je moet ontdekken, maar wat ook voor lange periode houdbaar blijft. Onze favoriet: “Cay’s Cray”.

Various: “Ibiza House Mix 2005” (ZYX Music)

Genre: Deep-House

Datum: 9/2005

Zoals de titel al doet vermoeden, worden de ‘groovy’ house platen opgesomd in mixvorm. Nou ja, mixvorm? De tracks lopen in elkaar over, maar daar is ook alles mee gezegd. Gelukkig vinden we diverse sterke bijdragen terug op deze 2-CD release. Bekende namen zijn onder andere Stonebridge feat. Therese, Shapeshifters, Jaimy & Kenny D (geremixt door Erick Morillo), Steve Angello en Barbara Tucker. Echt spannend wordt het nergens, maar dit is zeker een leuk overzicht van bekend en vooral veel onbekender werk.

Various: “Ibiza Lounge - Cool Jazz Edition Vol. 2” (Purple Eye)

Genre: Downtempo/ Lounge/ Nu-Jazz/ (Deep) House

Datum: 9/2005

Met de serie “Ibiza Lounge” is slim ingespeeld op de ontstane jazz-pop trend. Daarom staan er op deze 2e ‘Cool Jazz Edition’ namen als Joss Stone en Jamie Cullum, maar ook namen uit eigen land zoals Zuco 103, Tasha’s World en FLORiS (geremixt door Maestro). Na een tijdje te hebben geluisterd, wordt duidelijk dat de diepgang redelijk ver te zoeken is, maar dat je naar een commercieel verantwoord product zit te luisteren die voor een breed publiek geschikt is (bijvoorbeeld het luisterpubliek van Arrow Jazz FM). Met overige namen als Bebel Gilberto, Gare Du Nord, Soul II Soul en Patricia Marx is het muzikale aanbod sterk genoeg om een voldoende te krijgen.

Various: “Serious Beats 49” (N.E.W.S.)

Genre: (Hard) Trance/ Tech-Trance/ Techno/ House

Datum: 9/2005

Deze maand zal de 49e editie van “Serious Beats” verschijnen. Over deze serie valt inmiddels weinig meer te vertellen, maar dat de kwaliteitsstandaard hoog ligt, is een vast gegeven. Op de 2 schijfjes staan in totaal 30 tracks, welke je binnen de categorieën (hard) trance, techno en tech-trance zou kunnen indelen. Namen als Rank-1, Mark Norman, Benjamin Bates, Ernesto vs. Bastian en Manu Kenton zijn slechts een greep uit het ruime aanbod. De liefhebber heeft dus weer genoeg te ontdekken op deze 2-CD. We wachten ook in spanning af wat de samenstellers in petto hebben voor de 50e editie.

Benny Sings: “Champagne People” (Sonar Kollektiv/ Dox Records)

Genre: Downtempo/ Pop/ Soul/ Funk

Datum: 9/2005

Tim van Berkesteijn aka Benny Sings bracht dit jaar zijn tweede album uit via Dox/ Sonar Kollektiv, “I Love You” genaamd, een live album. Het Duitse toplabel gooit nu ook het debuutalbum “Champagne People” in de herkansing met een ‘worldwide’ release. Waarom? Omdat het album nog altijd fris en fruitig klinkt en maximaal de talenten van Benny Sings blootlegt. De fusie van downtempo popmuziek met een flinke scheut aan soul en wat funk, is een beproeft recept die Benny Sings volgens eigen visie invult. Dit zorgt voor veel tedere luisterliedjes en toptracks als “Unconditional Love” en “Style Beats Liberationfronts”. We bespraken het album ooit al in juli 2003; het moment dat we deze artiest nog moesten ontdekken. Na vele luisterbeurten is ons eindoordeel over het album nog positiever. Benny Sings treedt op 22 en 23 oktober op tijdens het Maison Royale festival in Rotterdam. Check www.doxrecords.com of www.sonarkollektiv.com voor meer informatie en soundclips.

Domu: “Return Of The Rogue” (Archive Records)

Genre: Downtempo/ Broken Beats/ (Deep) House

Datum: 9/2005

Dominic Stanton aka Domu is niet meer weg te denken uit de hedendaagse broken beats, downtempo en (deep) house scene. Met releases op Sonar Kollektiv (als Umod), Compost Records (als Rima, waar hij 50% deel van uitmaakt), Archive Records en diverse andere labels is dit een bezig baasje. Op zijn album “Return Of The Rogue” gaat Domu grotendeels voor de meer midtempo broken beats. De single “Let Me Be” bespraken we onlangs al op deze site en mag het hoogtepunt van dit album genoemd worden. De leuke klankenspelen van Domu zorgen voor een speels effect en vooral een eigen sound. De trucs met de beats zijn onmiskenbaar Domu (gebaseerd op zijn eerdere werk als Umod en Rima). Het enige minpunt aan dit album zijn de soms wat zeurende vocalen. Gelukkig valt er genoeg te beleven op dit album en worden we naast “Let Me Be” ook erg vrolijk van de track “Like This”. Bezoek www.dom-uniqueproductions.co.uk voor meer informatie.

Various: “Sonar Kollektiv 4” (Sonar Kollektiv)

Genre: (Deep) House, (Abstract) Hip-Hop, Broken Beats, Elektronica

Datum: 9/2005

All As One kreeg de eer om de nieuwe Sonar Kollektiv verzamelaar samen te stellen. Na de (semi) recente topalbums van namen als Âme, Platnum, Benny Sings, Dimlite, Micatone en Slope, zit het label niet stil en trakteert het de liefhebber alweer op een kijkje in de keuken wat betreft toekomstige releases. Sommige van deze eerder besproken artiesten komen wel voor op deze compilatie, maar worden dan geremixt. Een greep uit de namen die op deze puike CD terug te vinden zijn: Markus Enochson, Trickski, Fat Freddy’s Drop, Arken, Capitol A, Carl Borg, Wahoo (geremixt door Âme) en Georg Levin (geremixt door Rima, dus Volcov en Domu). Kortom: een uiterst divers, eclectic, smaakvol en uiterst prettig overzicht dat wij graag bijschrijven in onze collectie! Beste track: de Slapped Eyeballers Remix voor Dimlite’s “Back To The Universe”.

Various: “The Free Design” (Light In The Attic Records)

Genre: Funk/ (Abstract) Hip-Hop/ Experimental

Datum: 9/2005

“The Free Design” is niet wat je noemt een standaard compilatie. Op deze CD staan lekkere funk, jazz en (abstract) hip-hop tunes van namen als Madlib, Peanut Butter Wolf, Kid Koala & Dynomite D., Murs, Caribou (vroeger bekend als Manitoba, wat ook duidelijk te horen is). Dit is geen ‘hap-slik-weg’ muziek, maar materiaal om te ontdekken. Sommige experimentele tracks zijn niet te typeren en zorgen voor een meerwaarde bij het beluisteren van deze CD. Ondanks de weinige echte uitschieters, is dit toch een aan te raden compilatie vanwege het avontuurlijke karakter!

Various: “Blues Beat 0.2” (Dro East West)

Genre: (Electronic) Blues

Datum: 9/2005

Alex van Looy stelde deze nieuwe “Blues Beat 0.2” compilatie samen voor Dro East West. Op “Blues Beat 0.2” staan eigentijdse blues tracks, aangevuld met vleugjes funk en jazz. De moderne blues sound bevat elektronische beats (onder andere housebeats). Uiteraard kun je veel blues guitars en mondharmonica sounds verwachten op deze compilatie. Echt overtuigend vinden wij dit product niet, maar voor de avonturiers en blues liefhebbers onder ons is dit een prima overzicht met in totaal 18 tracks.

The Herbaliser: “Take London” (Ninja Tune)

Genre: (Abstract) Hip-Hop

Datum: 8/2005

The Herbaliser, bestaande uit Jake Wherry en Ollie Teeba, zijn toe aan hun vierde album op Ninja Tune. Na het goed ontvangen “Something Wicked This Way Comes”, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Gelukkig worden deze volledig ingelost. De (abstract) hip-hop van The Herbaliser heeft weinig van doen met de ‘chart’ gerichte variant uit de US. In 16 tracks laat het tweetal, vaak in samenwerking met gastvocalisten, horen dat hip-hop best vernieuwd, experimenteel en meer muzikaal kan klinken! De filmische tinten en funkinvloeden zijn veelvuldig aanwezig en zorgen voor een aantrekkelijke muzikale output. Verrassende track is de funky, soulful breakbeat track “Geddim’”. Hoogtepunt is voor ons de track “Lord Lord”, waaraan Rich Medina meewerkte. Al met al een uitstekend en avontuurlijk album. Kijk op www.ninjatune.net voor meer informatie.

Bakura: “Reach The Sky” (Especial Records)

Genre: Broken Beats/ (Deep) House/ Bossa Breaks

Datum: 9/2005

Ook achter Bakura gaat Dominic Stanton (Domu, Umod, Rima) schuil. Zijn singles op Especial zijn niet onopgemerkt gebleven en daarom volgt nu een volledig album. De sound van Bakura is meer Latin en Brazilian getint dan de Domu sound, maar heeft duidelijk ook raakvlakken. Op het album staan een aantal zeer sterke tracks. Ten eerste de bekende track “Thinking About” (in 2 versies beschikbaar). Wij horen zelf het liefste de tracks “Bada” en “Razzmatazz”. Beide tracks hebben een pittige jazzy en funky injectie en worden gedreven door uitbundige beats. Wat een topklasse! Ook de overige tracks op “Reach The Sky” zijn bovengemiddeld goed en daarom kunnen we ook hier een hoog cijfer uitdelen. Kijk op www.dom-uniqueproductions.co.uk voor meer informatie over deze topproducer!

Brian Culbertson: “It’s On Tonight” (Verve)

Genre: Jazz/ Easy Listening

Datum: 9/2005

Brian Culbertson heeft al heel wat releases achter zijn naam staan. De beste man maakt easy listening jazz, waarbij pianoklanken centraal staan. Op “It’s On Tonight” staan diverse sterke tracks, waarbij slechts enkele malen vocalen te horen zijn. Het is pure achtergrondmuziek die heel goed in het gehoor ligt. Dit zou zo gespeeld kunnen worden op Arrow Jazz FM. Zelf vinden wij deze sound erg prettig om te horen en willen we de track “Hookin’ Up” uitroepen tot beste track op het album.

Pest: “All Out Fall Out” (Ninja Tune)

Genre: Funk/ Broken Beats/ (Abstract) Hip-Hop/ Experimental

Datum: 8/2005

De formatie Pest, bestaande uit Matt Chandler, Adrian Josey, Benjamin Mallott, Thomas Marriott en Wayne Urquhart, bracht in 2003 haar debuut Necessary Measures uit op Ninja Tune. Helaas hebben we dat album destijds gemist, maar met dit 2e album, dat eind augustus verscheen, zijn we zeker overtuigd van de kwaliteiten van dit gezelschap. Het draait bij Pest vooral op funk! Funk dat wordt gebracht met een lekkere dansbare beat, aangekleed met sfeervolle geluiden en experimenteel (geheel volgens Ninja Tune traditie dus) geproduceerd. Ook met de diversiteit is het goed gesteld. Zo worden broken beats op down- en midtempo snelheden afgewisseld en horen we tussen de instrumentale tracks ook (abstract) hip-hop achtige uitingen (met en zonder vocalen). De tracks luisteren allemaal heerlijk weg en wij kunnen hier erg enthousiast van worden! Op deze ‘demonstration copy’ staat het nieuwe album, maar ook de single “Pat Pong” (met remixen en de B-Side “Chimps”). Het verfrissende geluid van Pest zal ook bij een groot deel van de zogenaamde ‘eclectic’ en broken beats/ future jazz DJ’s goed vallen! Kijk op www.pestmusic.com voor meer informatie!

Various: “Blow Your Speakers By DJ Ruthless” (Digidance)

Genre: Jumpstyle

Datum: 9/2005

Distributie: Digidance (www.digidance.cc)

DJ Ruthless is in Nederland de grootste naam op jumpstyle gebied. Zijn naam prijkt op vele flyers, zijn producties doen het goed en hij stelde al diverse compilatie CD’s samen. “Blow Your Speakers” is zijn laatste wapenfeit. Op deze disk schieten meer dan 20 tracks aan je voorbij. De sound is vrij simpel, doch doeltreffend te noemen. Helaas staan er weinig echte goede tracks op deze compilatie. Ligt dat aan Ruthless? Wij denken van niet. Het genre is gewoon weinig divers en vooruitstrevend; noem het beperkt. Pijnlijk duidelijk wordt dat bij de ordinaire rip-off van Pancake’s “Don’t Turn Your Back On Me”. Toch is dit wel echte feestmuziek en zullen de liefhebbers van harddance aan hun trekken komen.

Various: “Passport - Kingdom Of The Netherlands” (Digidance)

Datum: 9/2005

Ferry Corsten blijft met deze nieuwe compilatie voor Digidance gewoon doen waar hij goed in is. Hij brengt een fraaie combinatie van trance met hier en daar wat electro tinten. Ondanks diverse tegenvallende tracks (en dan sparen we de eigen bijdrage van System F niet), is er genoeg kwaliteit aanwezig om dit toch een boeiende trancecompilatie te maken. Opvallend is dat de trancesound van tegenwoordig een stuk minder melodisch is in vergelijking met een paar jaar geleden. Betekend dit dat de creativiteit op is? Wij denken van niet, maar een twijfel is op zijn plaats. Gun deze compilatie zeker even een luisterbeurt.

Various: “Best Of System F & Gouryella - Part One” (Purple Eye)

Genre: (Progressive) Trance

Datum: 9/2005

Als er één persoon een voortrekkersrol heeft gehad op het gebied van tranceproducties, dan is het Ferry Corsten wel. Dankzij zijn sterke releases in 1997 en 1998, zaaide de sound steeds meer uit en werd het gemeengoed. Uiteraard is het verhaal van Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten zelf inmiddels bekend; ze zijn wereldberoemde DJ’s cq. supersterren geworden. Op “Best Of System F & Gouryella” zijn een aantal van de meest succesvolle tracks opgesomd van beide projecten. Openingstrack is System F’s classic “Out Of The Blue”, een track die nog steeds subliem klinkt en enorm veel voor de opmars van trance heeft betekend. Ook  tracks als “Cry”, “Needlejuice” en “Exale” (met Armin van Buuren) ontbreken niet op de tracklist, net als de topclassic “Gouryella” van Gouryella (Ferry Corsten en DJ Tiësto). Van Gouryella missen we helaas de sterke tracks “Tenshi” en “Ligaya”, maar dat mag de pret niet drukken. Wellicht zullen ze verschijnen op deel 2. Al met al een leuke verzamelaar die weinig verrassingen kent.

Jimmy Smith: “Stay Loose ... Jimmy Smith Sings Again” (Verve)

Genre: Jazz

Datum: 9/2005

Jimmy Smith heeft een indrukwekkend aantal albums achter zijn naam staan. Dit album is een ‘remastered’ product (een LP reproductie). Het materiaal komt oorspronkelijk uit 1968, maar klinkt nog steeds interessant. Jimmy Smith is de grote wegbereider voor het Hammond-B3-orgel in de jazz en dat is op dit album goed te horen. In 7 tracks laat hij zijn visie op jazz blijken en horen we wat big-band invloeden voorbij komen. De muziek is voor het jongere publiek wellicht iets te moeilijk, maar de ‘open minded’ liefhebber van moderne jazz zal ook zijn hart ophalen aan deze meer traditionele variant.

GOMM: “Destroyed To Perfection” (PIAS)

Genre: Electronic Rock/ Electro

Datum: 9/2005

GOMM komt uit Noord-Frankrijk en maakt hypnotiserende, elektronische noise-rock. Het debuutalbum “'Destroyed To Perfection” van het viertal werd al in februari 2004 opgenomen (in slechts twee weken tijd). Tijdens het grootste deel van de nummers zingt zangeres Marie ons in drie talen toe vanachter haar Fender Rhodes piano. We worden echter niet al te vrolijk van het materiaal. De muziek en vocalen zijn nogal druk, schreeuwerig en niet in balans, zo lijkt het. Toch is het wel een eigen sound die neergezet wordt, wat indrukwekkend genoemd mag worden met de eerder vermelde studiotijd (voor productie) in het achterhoofd. Kortom: een eigenwijze plaat met een scherp randje. Wij moeten hier erg aan wennen.

Milton Nascimento: “Courage” (Verve)

Genre: (Brazilian) Jazz

Datum: 9/2005

Net als het besproken Jimmy Smith album is er ook een oude ‘remastered re-release’ van Milton Nascimento verschenen via Verve. Het album bevat lekkere swingende jazz, overgoten met een Braziliaanse saus. Dit is het eerste album dat Nascimento via A&M uitbracht waarop hij grotendeels Engels zingt. Het album is ooit in de jaren 1968-1969 opgenomen. De band rondom Milton Nascimento is indrukwekkend: Eumir Deodato deed de arrangementen, Airto Moreira de percussie en Herbie Hancock de piano (melodiepartijen). Ondanks dat deze muziek niet in 1x bij ons aankomt, is dit zeker muziek die kwalitatief goed in elkaar zit en vooral muzikaal is. Voor de jazzliefhebbers onder ons een uitgelezen kans om het album alsnog in de collectie op te nemen.