September 2006

Naomi: “Aquarium” (Mole Listening Pearls)

Genre(s): Downtempo/ Pop

Rubriek: 9/2006

Distributie: Intergroove (www.intergroove.de)

Naomi, bestaande uit Bernd Lechler en Nico Tobias Wirtz, zijn toe aan hun derde album voor Mole Listening Pearls. We bespraken in 2002 al het prima album “Everyone Loves You”, dat leuke tracks bevatte als “Curious”, “Anybody Here” en “Everyone Loves You When You’re Down”. Dit album, de opvolger van het in 2004 verschenen “Pappelallee”, is echter een magere vertoning. De ‘poppy’ downtempo songs weten niet echt te boeien. De vocalen zijn redelijk tot matig en er zijn te weinig leuke klankenspelletjes te horen. Daarom vergeten we dit album weer snel. Kijk op www.mole.de voor meer informatie.

Beoordeling: 6,5

Moodorama: “My Name Is Madness” (Mole Listening Pearls)

Genre(s): Downtempo/ (Deep) House

Rubriek: 9/2006

Moodorama is nogal eens van label veranderd. Na het prima album “Mystery In A Cup Of Tea” (verschenen via Audiopharm in 2005), is het vijftal Martin Sennebogen, Kerstin Huber, Marco Köstler, Bernhard Frank en Mario Malzer terug van nooit weggeweest. Op Mole Listening Pearls laten ze horen nog steeds verfijnde downtempo en chill-house te kunnen maken van torenhoge kwaliteit. Deze sounds zijn weliswaar achterhaald, maar op de kwaliteitsgraadmeter van de downtempo/ lounge blijft deze formatie in de bovenste regionen vertoeven. De 14 uiteenlopende bijdragen op “My Name Is Madness” bevatten genoeg variatie, muzikaliteit en gevoel om dit album tot een succes te maken! Kijk op www.moodorama.de voor meer informatie.

Various: “The Funky Chicken Club Volume 3” (Clubstar)

Genre(s): (Deep) House/ Electro-House

Rubriek: 9/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Disco Gessner, samensteller en mixer van deze 3e compilatie uit de reeks, weet wederom met een strakke selectie van sexy (deep) house en gevoelige electro-house voor de dag te komen. Door het sferische karakter van veel tracks is dit een heel interessant product geworden. James Flavour, Sasse, Hot Toddy, Kirk Degiorgio (geremixt door Jimpster), Phonique, Chicken Lips, Acquaviva & Luetzenkirchen; allemaal prijkt hun naam en materiaal op deze aan te raden compilatie 2-CD. Kijk op www.clubstar.net of www.funkychicken.de voor meer informatie.

Various: “ESL Remixed” (ESL Music)

Genre(s): Downtempo/ Dub/ Funky Breaks

Rubriek: 9/2006

Ter ere van de 100ste release op ESL Music (Eighteenth Street Lounge), het label van Thievery Corporation, is de titel “ESL Remixed” op de markt gebracht. Deze compilatie bevat remixen voor en door ESL artiesten. De toonaangevende namen van het label zijn allemaal vertegenwoordigd op dit kwalitatief bovengemiddelde werkje. Denk qua namen aan Thievery Corporation, Blue States, Ursula 1000, Chris Joss en Thunderball. Het lijstje remixers is ook indrukwekkend: Skeewiff, Shawn Lee, Calexico, Quantic, Louie Vega en Boca 45 zijn de bekendste namen. Of het nu downtempo, funky breaks of de befaamde ‘chakra dub’ sound betreft: ESL Music heeft artiesten met diversiteit en kwaliteit in huis! Kijk op www.eslmusic.com voor meer informatie.

Various: “Socialized Jazz Beats” (Social Beats)

Genre(s): Nu-Jazz/ Latin-Jazz/ Jazzy House/ Drum & Bass

Rubriek: 9/2006

Distributie: Social Beats (www.socialbeats.com)

Het altijd betrouwbare Social Beats label achte de tijd rijp om met een compilatie op de markt te verschijnen. Na succesvolle releases van Phil Martin, Combo Moderna en The Jazzinvaders, kent inmiddels iedere liefhebber van moderne jazz het label. Je zou de muziek op het label kunnen typeren als het antwoord op het Italiaanse Schema label. Gerardo Frisina (artiest op Schema) remixte in 2005 al op waanzinnig sterke wijze “Ghetto Stomp” van Combo Moderna. Gelukkig is die track ook op “Socialized Jazz Beats” geplaatst, samen met 12 andere, doch diverse tracks. Zo treffen we solo tracks van Bas Mooij van Combo Moderna aan. De naam is dan ook omgedoopt tot Solo Moderna. Daarnaast maken we kennis met Cookin’ Quintet en Gianni De Luca. Dit overzicht bevat dus bekend (ouder) werk, gecombineerd met vers materiaal dat zich zeker nog zal bewijzen in de toekomst! Kijk op www.socialbeats.com voor meer informatie.

Various: “Armada At Ibiza - Summer 2006” (Armada Music)

Genre(s): (Electro) House/ (Progressive) Trance

Rubriek: 9/2006

Distributie: Armada Music (www.armadamusic.nl)

Armada Music somt middels deze 2-CD mix compilatie haar materiaal voor zomer 2006 op. Wat betekend dit? Een puik overzicht van progressive house en trance! Op disk 1 zijn het vooral Tiernan O’Neill en David Forbes die de show stelen, maar ook het materiaal van Armin van Buuren, DJ Remy & Ronald Klinkenberg en Harry Lemon zijn zeker de moeite waard. Op disk 2 wordt eigenlijk dezelfde lijn voortgezet met klinkende namen als Matthew Dekay, Markus Schulz en M.I.K.E. Kortom: een prima compilatie voor liefhebbers van trance en progressieve house.

Various: “Dance Valley Festival 2006” (Mid-Town Records)

Genre(s): (Electro) House/ Trance/ Techno/ Tech-Trance

Rubriek: 9/2006

Distributie: Mid-Town Distribution (www.mid-town.nl)

Sander Ketelaars aka DJ Sander van Doorn kennen we van zijn releases op het Spinnin’ sublabel Oxygen Recordings. Deze tranceproducer krijgt hier de gelegenheid om het Dance Valley 2006 festijn van een muzikale terugblik te voorzien. Van Doorn weet met een geleidelijke opbouw/ overschakeling van (electro) house en trance naar techno en tech-trance een leuk en vermakelijk document af te leveren. Party hits van onder andere Fedde Le Grand, Chocolate Puma en Marcel Woods ontbreken uiteraard niet. Conclusie: een leuk souvenir voor de bezoekers van het evenement, maar ook een alleraardigste mix compilatie in het algemeen.

Various: “FFWD - The Official Album” (Mostly Recordings)

Genre(s): (Progressive) Trance/ (Progressive) Breaks

Rubriek: 9/2006

Distributie: Entertainment Distributie Nederland

Martijn Wittenbols aka DJ Dazzle stelde deze prima, op trance gebaseerde verzamelaar samen en mixte deze in het kader van ‘10 jaar FFWD Heineken Dance Parade’ in elkaar. We hebben hier zitten genieten van Sied van Riel’s openingstrack “Fearless”. Dit epische juweeltje begint met een electro break, maar verandert daarna snel in dansvloer gerichte 4/4 beats. Naast Sied van Riel’s toptrack valt er genoeg ander leuk materiaal te ontdekken op deze verzamelaar. Dazzle heeft twee eigen producties en een remix toegevoegd op de tracklist. Kijk op www.mostlyrecordings.com voor meer informatie.

The Egg: “Forwards - Special Edition” (Squarepeg Records)

Genre(s): Electronic Pop/ Downtempo/ House

Rubriek: 9/2006

Distributie: Squarepeg Records (www.squarepeg-uk.com)

The Egg kennen we van de diverse tracks die wij hoorden op verzamelaars en natuurlijk de toonaangevende Tocadisco remix voor de track “Walking Away”. The Egg heeft een unieke sound, waarbij elektronische popklanken het voornaamste bestanddeel is. De naam Ulrich Schnauss schiet soms door ons hoofd, al is deze muziek wat steviger, scherper en meer richting sfeerpop. Het laatste album van Blue States uit 2004 is ook redelijk vergelijkbaar. Vrij vertaald: muziek met veel sfeer, melancholie en vanuit het hart gemaakt. Het prachtige “Venice Beach” mag als classic beschouwd worden en staat uiteraard ook op dit album, dat een paar jaar geleden al verscheen op Bar De Lune, maar nu met puike bonus (remix) CD in de herkansing gaat. Waarom? Vermoedelijk omdat het label Bar De Lune haar activiteiten staakte en het album vrijwel onopgemerkt passeerde. Dit is in ieder geval een ‘essential album’!

Various: “A State Of Mind Classics” (Cloud 9 Music)

Genre(s): Trance (Classics)

Bron: 4-CD

Rubriek: 9/2006

Distributie: Heartselling

Trance liefhebbers: dit is uw kans om een waanzinnig overzicht van toegankelijke trance classics te scoren. Op deze 4-CD box staan 36 tracks in ongemixte vorm. Alle toppers zijn vertegenwoordigd op dit product: System F, Yahel, Carlos, Armin van Buuren, Tiësto, Kamaya Painters, Three Drives On A Vinyl, noem het maar op. Dit is zo’n box die je even zelf moet gaan bekijken en beluisteren, maar zal ongetwijfeld veel (goede) herinneringen naar boven brengen.

Squarepusher: “Hello Everything” (Warp Records)

Genre(s): Experimental Elektronica/ IDM/ Drum & Bass

Rubriek: 9/2006

Distributie: Warp Records (www.warprecords.com)

Tom Jenkinson aka Squarepusher behoort samen met labelgenoten als Boards Of Canada, Autechre, Plaid en Aphex Twin tot de champions league van de IDM (Intelligent Dance Music) en experimentele elektronica. Zijn vaak uptempo breakbeats klinken her en der gedateerd, maar de muzikale aankleding en het vernuftige gebruik van samples maken zijn muziek uiterst aantrekkelijk. Het album puilt uit van de toptracks, waarbij je vooral wordt gegrepen door de prachtige akkoordenreeksen vanaf de keyboards en de knorrende bassen (vaak acid geluiden). Opmerkelijk is de inbreng van de (bas)gitaar, die keer op keer voor een hoogtepunt zorgt! Deze CD is zonder twijfel een kandidaat voor de jaarlijstjes!

Beoordeling: 9

Max Sedgley: “From The Roots To The Shoots” (Sunday Best)

Genre(s): Disco Breaks/ Funk/ Electro/ Broken Beats/ Downtempo

Rubriek: 9/2006

Distributie: Vital

Max Sedgley bracht sinds het voorjaar van 2004 al diverse singles uit via Rob Da Bank’s Sunday Best label. Wij hoorden sporadisch een track van deze getalenteerde producer voorbij komen op compilaties en zijn blij verrast met het resultaat van dit eigenzinnige album. Max Sedgley, ook bekend onder zijn Organic Audio alias, weet disco, funk, soul en electro invloeden van soepele breaks te voorzien. Ook het vocale aspect is uitstekend verzorgd op dit album! De energieke geluiden, de dansbare breaks en vooral het ‘catchy’ karakter van de tracks maken dit album tot een aanrader! Kijk op www.sundaybest.net of www.maxsedgley.net voor meer informatie.

Hess Is More: “Captain Europe” (Music For Dreams)

Genre(s): (Jazzy) Downtempo/ Elektronic Pop/ Experimental

Rubriek: 9/2006

Mikkel Hess aka Hess Is More kan je reeds kennen van het album “Tip Top Dynamo”, dat in 2005 op ditzelfde Music For Dreams label verscheen. Op “Captain Europe” valt wederom op dat de nadruk op abstracte, experimentele downtempo en ‘poppy’ elekronica wordt gelegd. Echt bijzonder is de plaat niet te noemen, maar de ‘elektronische’ sound op het album is zeker niet matig. Positief opvallend zijn de jazz tinten die aangebracht zijn. Tegenvallend zijn de ‘standaard’ vocalen, welke absoluut geen meerwaarde betekenen voor de muziek. Conclusie: een plaat om te ontdekken.

Kijk op www.musicfordreams.dk voor meer informatie.

Slow: “Pronto!” (Plastinka Records)

Genre(s): Nu-Jazz/ Jazzy House

Rubriek: 9/2006

Distributie: Plastinka Records (www.plastinka.fi)

DJ Slow kennen we van de formatie SlowHill, dat in 2002 een album uitbracht op Blue Note. Dat album, “Finndisc” genaamd, bracht onder andere de toptracks “Just A Phrase” en “Small Stone” voort. Ook solo staat Slow zijn mannetje. Deze Finse nu-jazz producer weet op creatieve en geheel eigen wijze een serie van 9 prima tracks af te leveren. De muziek onderscheid zich door een combinatie van aanstekelijke jazzy klanken, een vleugje latin en een meer dan uitstekende percussie (in diverse tracks)! We hebben in de wandelgangen geruchten gehoord dat ook de meester der compilateurs -Monte La Rue- een track van dit album zal plaatsen op zijn nieuwe “Deluxe” compilatie (deel 4, in oktober 2006 te verschijnen). Kijk op www.djslow.fi voor meer informatie.

Incognito: “Eleven” (Rice Records/ Dôme Records)

Genre(s): Jazz-Dance/ Jazz-Funk/ House

Rubriek: 9/2006

Distributie: Pinnacle

Incognito blijft voor ons één van de meest aantrekkelijke bands op het gebied van de moderne jazz-dance, jazz-funk en jazzy house. Eén van de belangrijkste kenmerken van de band is dat de ‘line up’ van gastmuzikanten en vocalisten per album veranderd. Kijk voor de grap eens op www.discogs.com en kijk in het profiel van Incognito. Het album “Eleven” is wederom een teken dat de groep, welke wordt aangevoerd door Jean-Paul Maunick, nog altijd in staat is knappe muziek af te leveren. Opener “Let The Mystery Be” laat ons direct horen waarom? De jazz-dance wordt aangevuld met funk en Braziliaanse tinten. “We Got Music” was al uit op single en horen we (als we ons niet vergissen) ook zo nu en dan op Arrow Jazz FM voorbij komen. In totaal staan er 11 puike tracks op “Eleven” (verrassend) en dat hadden er wat ons betreft wel een paar meer mogen zijn! Samenvattend is dit album wederom indrukwekkend en vooral goed in het gehoor liggend; dat is wat de muzikale output van Incognito keer op keer is! Kijk op www.domerecords.co.uk voor meer informatie.

Various: “The Best Of 15 Years Supperclub” (United)

Genre(s): Downtempo/ Lounge/ (Deep) House

Rubriek: 9/2006

Distributie: United Recordings (www.unitedrecordings.com)

In de hoogtijdagen van de zogenaamde lounge trend, waren de edities van de Supperclub serie enorm succesvol. Vele delen verder worden we nu verblijdt met een terugblik. Op disk 1 ga je ‘classics’ van namen als J-Walk, Röyksopp (ook met een remix voor Spiller), The Egg (met het prachtige “Venice Beach”), Plastyc Buddha, FLORiS, Sven van Hees, Thievery Corporation en Kinobe horen. Echt overtuigend raken we niet, maar het is zeker een prettige downtempo disk. De 2e disk bevat ook zeker goede muziek, maar er wordt veelal teruggegrepen naar namen als Water en Jurr & Roelove. Al met al een leuke terugblik op de vele delen uit deze succesvolle serie. Kijk op www.supperclub.com voor meer informatie.

Various: “House Of Om - Colette & DJ Heather” (Om Records)

Rubriek: 9/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Om Records released nogal wat compilaties op jaarbasis, maar daar kunnen we echt niet mee zitten! Het label weet qua diversiteit voldoende te brengen, maar ook weten ze heel goed hoe ze de afzonderlijke compilaties in elkaar moeten zetten. Toegankelijke, doch clubgerichte muziek (nadruk op house) is wat Colette (op disk 1) en DJ Heather (op disk 2) je meegeven. Naast soepele house tracks, komen uiteraard ook weer de moderne electro elementen terug in de muziek. Dit is een prima compilatie waarbij Colette op disk 1 redelijk ijdel blijkt en aardig wat eigen tracks (allemaal in remix vorm) en vocalen toevoegd.

Clara Hill: “All I Can Provide” (Sonar Kollektiv)

Genre(s): (Deep) House/ Broken Beats/ Nu-Soul/ Downtempo

Rubriek: 9/2006

Clara Hill stal onze harten in 2002 toen wij haar track met Jazzanova (“No Use”, staat op het album “In Between” van Jazzanova) hoorden. In 2004 bracht Sonar Kollektiv haar eerste album “Restless Times” op de markt! Ondanks de wisselende reviews in de media beoordeelden wij het album zeer positief en nu (ruim 2 jaar later) zijn we nog steeds dol op het album. Clara’s 2e album is dan ook een aangename verrassing. De afgelopen maanden hoorden we op de diverse Sonar Kollektiv samplers al materiaal van dit album. Wederom stonden we perplex van de zangkwaliteiten en vooral de combinatie met de sexy, zwoele en soulful tracks waarop haar stem zo goed uitkomt. Op “All I Can Provide” gaat Clara de samenwerking aan met grote en gerespecteerde namen als Meitz, King Britt, Atjazz, Vikter Duplaix en Slope. Het resultaat is verbluffend goed en zeker kandidaat voor een plaats in onze jaarlijst! Net zo goed als “Restless Times” is dit album echter niet. Check www.sonarkollektiv.de voor meer informatie!

Plaid & Bob Jaroc: “Greedy Baby” (Warp Records)

Genre(s): Experimental Elektronica/ IDM

Bron: CD/ DVD

Rubriek: 9/2006

Ed Hanley en Andrew Turner van Plaid gaat hier voor het eerst de samenwerking aan met een ‘visual artist’. Dit product bevat 2 disks (waaronder en visueel project, gecombineerd met de muziek), maar wij zullen ons enkel bezighouden met de muziek op de audio disk. Plaid behoort tot onze absolute favorieten op het gebied van elektronica. Albums als “Not For Threes” (1997), “Double Figure” (2001) en “Spokes” (2003) zijn stuk voor stuk schoonheden van albums. Helaas is “Greedy Baby” op enkele uitzonderingen na zeker geen topplaat. Het begint allemaal nog veel belovend wanneer we “I Citizen The Loathsome” horen. Deze track bevat weer die typische, kippenvel verwekkende Plaid melancholie. Briljant, ijzersterk en vooral creatief. Diverse andere tracks op dit album zijn zeker de moeite waard, maar we missen een aantal uitschieters. Volgende keer beter!

Logistics: “Now More Than Ever” (Hospital Records)

Genre(s): Drum & Bass

Rubriek: 9/2006

Distributie: Hospital Records (www.hospitalrecords.com)

Logistics is een project van Matt Gresham, familie van Dan Gresham (Nu:Tone). Het is dus drum & bass wat je te horen krijgt op dit 2-CD album! De sound van Logistics houdt ergens het middels tussen de gestyleerde intelligent sound van LTJ Bukem en de rauwe drum & bass sound voor in de clubs. De tracks klinken allemaal erg toegankelijk (met name door de vocalen) en zijn niet al te complex wat betreft melodieën. Disk 1 is duidelijk rustiger van klank in vergelijking met de ruigere, donkere tweede schijf. Leuk om te horen is de Logistics versie voor Ananda Project’s “Cascades Of Colour” (met zangeres Gaelle Adisson). Helaas missen we uiteindelijk de echte uitschieters, maar Logistics scoort een dikke voldoende op basis van de constantheid van dit 2-CD album. Beste tracks: “Red Sky At Night” en titeltrack “Now More Than Ever”; beide op disk 2 terug te vinden. Kijk op www.hospitalrecords.com voor meer informatie.

Various: “Supernatural Funky Musique Volume 4” (United)

Genre(s): (Nu) Funk/ (Nu) Jazz/ (Nu) Soul/ Afro-Beat/ Latin/ World Music

Rubriek: 9/2006

De Utrechtse feestorganisatie Supernatural blijft ons land bestoken met intieme topfeesten. Compilatie #4 verscheen onlangs via United en bevat weer 13 parels die Svendex & Brownie (de Supernatural residents) samenstelden. Onder de tracks bevinden zich bijdragen van Alice Russel, Fort Knox Five (geremixt door Skeewiff), Sicania Soul (geremixt door Trüby Trio) en Balkan Beat Box. Het is een bont gezelschap van uiteenlopende muziek, welke goed gekozen is en vrijwel allemaal overtuigd. Voor de avontuurlijke muziekliefhebber is dit verplichte kost. Kijk op www.supernatural.nu voor meer informatie!

Kaskade: “Here & Now” (Om Records)

Rubriek: 9/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Kaskade bestaat uit Finn Bjarnson en Ryan Raddon. De heren staan al jaren bekend om hun soepele, lichtvoetige koffietafel house. Ze halen hun kruiden uit diverse muziekstijlen zoals soul, funk, jazz en disco, altijd begeleid met een housebeat. Op “Here & Now” staan in totaal 20 tracks uit de periode 2001-2005. Het zijn vermoedelijk tracks die op de plank zijn blijven liggen, want we worden niet bepaald warm van het resultaat. Niet dat het slechte muziek is, maar de tracks hebben simpelweg geen toegevoegde waarde in vergelijking met al het moois dat er al binnen dit genre te verkrijgen is. Desalniettemin een verantwoord overzicht.

Thunderball (DC): “Cinescope” (ESL Music)

Genre(s): Downtempo/ Dub

Rubriek: 9/2006

Thunderball leden Steve Raskin en Sid Barcelona brengen middels “Cinescope” hun derde album voor ESL Music uit. Sid Barcelona ken je vermoedelijk ook als The Fort Knox Five. Op “Cinescope” staan onder andere samenwerkingen met de oldskool kings Afrika Bambaataa. Het is een goed in het gehoor liggend album geworden, waarop de chakra dub sound van labelgenoten Thievery Corporation duidelijk een inspiratiebron voor de producers lijkt. Hun eigen visie op deze ‘India - Jamaica’ connectie is treffend, overtuigend en typisch iets dat gerelateerd kan worden aan het ESL Music label.

Various: “Electronic Injection By Roland Bone” (Harthouse)

Genre(s): (Electro) House/ Minimal/ Tech-House

Rubriek: 9/2006

Harthouse werd in 1991 gesticht door onder andere Sven Väth. Het label is gedurende de jaren meerdere malen financieel ten onder gegaan, maar is nu al 2 maal nieuw leven ingeblazen doordat maatschappijen de rechten van het label opkochten. Deze nieuwe compilatie, gemixt door Roland Bone, bevat veel grote namen uit de minimal, tech-house en techno. Denk aan Hardfloor, Der Dritte Raum, Zoo Brazil, Joel Mull, Terence Fixmer, John Dahlbäck en ga zo maar door. De mix bevat minimal, ruige electro-house en tech-house. Qua diversiteit kunnen we weinig opmerken over deze mix CD; de DJ gaat duidelijk de breedte in en brengt ook genoeg melodie in zijn keuze aan. Kortom: een prima mix compilatie.

Bitman & Roban: “Música Para Después De Almuerzo” (Nacional)

Genre(s): Funky Breaks/ Latin Hip-Hop/ World Music

Rubriek: 9/2006

Distributie: LC Music (www.lcmusic.com)

Lekker avontuurlijk album van Bitman & Roban (het duo José "TOTO" Bravo en Christian Powditch) op Nacional Records. Het album opent met een aantal toptracks die worden gekenmerkt door funky breaks en fraaie scratches. Vervolgens horen we cross-overs tussen diverse stromingen, waarvoor latin hip-hop de belangrijkste verzamelterm is. “Animal” is daarvan een treffend voorbeeld! Een ouderwets soul thema wordt begeleid met eigentijdse beats en latin vocals. De latin hip-hop meets funk meets r&b meets pop sound wordt na een aantal tracks ineens wreed verstoord door een track met Duitse vocalen! Hoe bestaat het?! Het past totaal niet bij het album om eerlijk te zijn. Daarom heeft dit album twee hele verschillende gezichten en blijft het echte hoge cijfer uit.

Natalie Walker: “Urban Angel” (Dorado Records)

Genre(s): Pop

Rubriek: 9/2006

Distributie: Dorado Records (www.dorado.net)

Natalie Walker is een zangeres waar wij nog niet eerder van hoorden. Ze maakt breekbare, chartgerichte popnummers in de traditie van iemand als Dido. Noem het vol overgave gezongen downtempo popsongs met een vleugje drama. Het album is geproduceerd door Stuhr, bekend van zijn remix voor Bebel Gilberto. In 12 tracks weet Walker zeker te overtuigen, maar van een topalbum kan ik niet spreken. Kijk op www.natalie-walker.com voor meer informatie.

Various: “Don’t Feed The Models” (United Recordings)

Genre(s): Downtempo/ House/ Minimal/ Experimental

Rubriek: 9/2006

Deze vermakelijke compilatie dient als soundtrack voor de ‘Amsterdam International Fashion Week’. United stelde een puik lijstje van uiteenlopende dancestromingen samen met materiaal van Jimmy Edgar, Minus 8 (feat. Sitta), Layo & Bushwacka!, Isolée (met het prachtige “Initiate”), Studio-R feat. Mocky (Sonar Kollektiv release), Playground, Princess Superstar (bekend van haar album op !K7), Kraak & Smaak en Télépopmusik. Een compilatie die niet onderscheidend is, maar wel de moeite waard.

Aphex Twin: “Hangable Auto Bulb” (Warp Records)

Genre(s): IDM/ Elektronica/ Experimental

Rubriek: 9/2006

Aphex Twin blijft de wereld bestoken met gefreakte elektronica en heeft een flinke schare fans opgebouwd gedurende zijn indrukwekkende carrière. Wij vinden vooral zijn ambient achtige elektronica uitingen erg goed, maar daar hoef je op dit album niet op te rekenen. Zijn ingewikkelde ritmepatronen, bleeps & clicks, sound effecten en onnavolgbare arrangement zijn ‘impressive’, maar komt in vele gevallen de muzikaliteit niet ten goede. Daarom is dit album ook voornamelijk geschikt voor puristen! Kijk op www.warprecords.com voor meer informatie.

Various: “Deep Train 4 - Round Trip” (Plastic City)

Genre(s): (Deep) House/ Tech-House

Rubriek: 9/2006

Deel 4 uit de “Deep Train” serie is gemixt door The Timewriter aka Jean Frank Cochois. Zijn soepele (deep) house en tech-house sound heeft aardig wat raakvlakken met die van Terry Lee Brown Junior (aka Nor Elle). Door de warme soundpads in de muziek van The Timewriter blijf je deze disk zonder moeite van het begin tot het einde beluisteren. De echte toptracks ontbreken, maar het totaalplaatje telt ook! De sferische electro bijdrage van Trentemøller (afsluitende track) is overigens prachtig, maar is meer een moment om tot rust te komen! Kijk op www.plasticcity.de voor meer informatie.

Various: “Hardtechno Vol. 2 By Robert Natus” (Alphabet City)

Genre(s): (Industrial) Techno/ Schranz

Rubriek: 9/2006

Distributie: Rough Trade Arvato (www.roughtrade.de)

Voor liefhebbers van kneiterharde techno (dus industrial techno en schranz) is hier een uitkomst. Verspreid over twee schijfjes laat Robert Natus horen hoe je een publiek maximaal uit hun dak kunt laten gaan. Het is muziek zonder remmingen, maar vooral met te weinig gevoel voor melodie en harmonie. Het is puur de kracht van deze muziek die het zo geschikt maakt voor gebruik in DJ sets! Namen op de tracklist: Sven Wittekind, Boris S., DJ Rush, Frank Kvitta, Viper XXL en natuurlijk Robert Natus zelf (met meerdere bijdragen). Kijk op www.alphabetcity.de voor meer informatie.

Beoordeling: 6